יועץ בכיר לטראמפ מתחייב: "אנחנו נראה את העולם כפי שהוא, לא כפי שהיינו רוצים שיהיה"

בראיון ל'מידה' לרגל ביקור הנשיא טראמפ בישראל, אומר סבסטיאן גורקה, יועצו לענייני טרור: "נעמוד שכם אל שכם עם בעלי הברית והידידים שלנו. הנשיא הנוכחי לא יתחמק מהאמת כמו הנשיא הקודם"

קבלת הפנים לטראמפ, אתמול בנתב"ג. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ד"ר סבסטיאן גורקה, סגן יועצו של הנשיא טראמפ לענייני טרור, מרבה להתראיין בתקשורת ולייצג ברהיטות את עמדת הבית הלבן, ואיננו מהסס להשיב מלחמה במקרה הצורך. בהתאם לכך, לא מפתיע שהתקשורת האמריקנית סימנה אותו ותוקפת אותו בחריפות. כמו רבים בימין האמריקני גם הוא הוקע כאנטישמי, למרות עדויות רבות על כך שהוא ידיד אמת של העם היהודי ושל מדינת ישראל.

גורקה, יליד לונדון, למד באוניברסיטת לונדון ושירת במודיעין הצבאי הבריטי. בהמשך למד בהרווארד, באוניברסיטת קורבינוס בהונגריה ובמכון מחקר של נאט"ו. הוא לימד בכמה מוסדות אקדמיים, בעיקר של הצבא האמריקני, ובנוסף שימש פרשן לענייני טרור בתקשורת ההונגרית והאמריקנית.

שוחחתי עם גורקה על ביקור טראמפ במזרח התיכון ועל המדיניות האמריקנית באזור, והוא השיב לשאלותיי בישירות אופיינית.

ד"ר גורקה, במהלך הקמפיין הרטוריקה של הנשיא טראמפ הייתה בדלנית, אולם כעת אנחנו רואים שהוא מעורב בכל מקום בעולם. כיצד הנשיא רואה את תפקידה העולמי של ארה"ב, ומה הבדל בין הגישה שלו לגישתם של ממשלים קודמים?

"אני חולק עליך מאוד. הרטוריקה של הנשיא במהלך הקמפיין לא הייתה בדלנית. גישה של 'לא מתערב' איננה אותו דבר כמו 'בדלנות'. הנשיא היה ברור מאוד: לארה"ב יש אינטרסים ואנחנו נפעל כדי להגשים אותם, אבל אנחנו לא מעוניינים לפלוש למדינות אחרות או לכבוש אותן. זה מנוגד לעקרונות של ארה"ב.

"הנשיא דוחה את שתי הגישות – גם בדלנות, וגם מעורבות יתר בנוסח בוש. נכון שיש בעיות ברחבי העולם, אבל ארה"ב לא תצליח לפתור את כולן. הנשיא היה ברור בנאום שלו בריאד, לדוגמה, ביחס לטרור האסלאמי. אנחנו רוצים שבעלי הברית שלנו יילחמו את המלחמות שלהם בעצמם. אנחנו נשמח להיות חלק מהפתרון ולעזור לשותפים שלנו, אבל אנחנו לא יכולים לטפל באיומים בשבילם. הבית הלבן הזה לא יכפה את צורת הממשל שלנו על אחרים, וגם לא נפתור את כל הבעיות של העולם לבד. והכי חשוב, לעומת הממשל הקודם אנחנו נראה את העולם כפי שהוא, ולא כפי שהיינו רוצים שיהיה".

הנשיא דיבר על כך שמדינות ערב צריכות לחלוק בנטל המלחמה נגד הטרור. מה הציפיות של הנשיא מהמדינות הללו, ואיך הוא יבטיח שמדינות ערביות־מוסלמיות תורמות למלחמה נגד האסלאם הרדיקלי?

"בשמונה השנים האחרונות, המלחמה בטרור נוהלה על ידי קואליציה וירטואלית של גורמים מקומיים חלשים שהשיגו תוצאות מועטות. תחת ממשל טראמפ, זה הולך להשתנות. אנחנו שואפים להקים קואליציה חזקה ואמתית בעלת תוכן ממשי והתחייבויות רציניות, ורואים כבר את הפירות של הגישה הזו בשיקום היחסים בינינו ובין מדינות כמו מצרים וירדן. המטרה שלנו היא לאפשר תגובה קולקטיבית לא רק בשיתוף פעולה צבאי, אלא גם בתחום המאבק באידאולוגיות שמובילות לטרור. ארגוני טרור כמו אל־קאעידה ודעאש טובחים במי שאינם מוסלמים כולל יהודים, נוצרים ואחרים שאינם מוסלמים, אבל מספר הקרבנות הגבוה ביותר הוא דווקא של מוסלמים סונים. הניצחון יבוא כשנצליח לעזור לבעלי הברית המוסלמים שלנו לערער את האידאולוגיה הג'יהאדיסטית של האויבים המשותפים שלנו, ולהפוך אותם ללא לגיטימיים".

איך הנשיא מסביר את העובדה שהוא נועד עם ראשי מדינות מוסלמיות שתורמות לאידיאולוגיה אנטי־אמריקנית או תומכות בטרור?

"אני דוחה את התיאור הזה. אנחנו עומדים שכם אל שכם עם הידידים ובעלי הברית שלנו כמו מצרים וישראל. כשמדובר במדינות שיש להן עבר בעייתי, הנשיא לא חסך במילים. רק שלשום, כשהיה בריאד, הוא אמר בנאומו מול מנהיגים רבים מאוד של מדינות מוסלמיות וערביות, שיש להם בעיית הקצנה בארצותיהם: 'אתם חייבים לגרש את המחבלים והקיצוניים מהמסגדים שלכם ומהקהילות שלכם'. הנשיא הנוכחי לא יתחמק מהאמת כמו שהנשיא האחרון עשה, ובדברים החשובים לארה"ב הוא לא יצפה את המציאות בסוכר".

 הנשיא טראמפ מדבר באופן חד־משמעי נגד ההסכם עם איראן ומכנה אותו "העסקה הכי גרועה שנעשתה אי־פעם". אילו צעדים מתכנן הנשיא לבצע נגד איראן, ומתי נתחיל לראות אותם?

"הנשיא דיבר באופן חד־משמעי עד כמה העסקה עם איראן גרועה, ואיך היא מערערת את ביטחון האזור ופוגעת גם בביטחונה של ארה"ב. כעת, גורמים בממשל נמצאים בתהליך בדיקה של ההסכם, שבסוף יוביל לצעדים עתידיים של הנשיא. באותו זמן אנחנו גם מבצעים צעדים מקומיים כמו עסקת נשק היסטורית עם סעודיה בסכום של 110 מיליארד דולר, שמהווה צעד משמעותי בערעור האיום הצבאי של איראן בטווח הקצר".

הנשיא טראמפ הזכיר פעמים רבות שהפלסטינים מחנכים את ילדיהם לשנוא את ישראל והיהודים, והתבטא: "יש כל כך הרבה שנאה". היות שזה קורה כבר עשורים, איך הנשיא מאמין שהסכם שלום אפשרי בטווח כל כך קצר?

"משום שיש לו רקורד של חמישים שנה בעשיית אלפי עסקאות, והרבה פעמים בנסיבות מסובכות מאוד. אנחנו סבורים שהגיע זמן לעסקה בין הישראלים לפלסטינים. אנחנו רואים יותר יותר שדעת הקהל המרכזית של הערבים והמוסלמים מבינה שאין מה להרוויח מאלימות נגד ישראל. הם רואים איך עשורים של שנאה ותעמולה השאירו דורות בלי יציבות ובלי אפשרות לשגשוג. הריאליסטים יודעים שאם יש מישהו שיכול להביא לעסקה בין הישראלים והפלסטינים, זה הנשיא דונלד ג'יי טראמפ".

מה הציפיות של הנשיא מהישראלים והפלסטינים במהלך המשא ומתן?

"אנחנו לא נחתור תחת המאמצים של אנשי המפתח שלנו במשא ומתן, ג'ייסון גרינבלט וג'ארד קושנר. הנשיא היה ברור: אנחנו לא כאן כדי לכפות עסקה על הצדדים. הם צריכים להגיע להסכם משותף, ואנחנו האמריקנים נעזור להם ליישם. עבר זמנן של ההבטחות הריקות והפגישות האינסופיות".

אם המשא ומתן בין הצדדים ייכשל, מה שככל הנראה יקרה על בסיס העבר, האם זה ישפיע לרעה על הקשר בין הנשיא טראמפ וראש ממשלת ישראל, ובכלל מדינת ישראל? 

"אנחנו לא כאן כדי לדבר על כישלון. תסתכל על הנשיא טראמפ ומה השיג בחייו, ומה הוא השיג מאז שנכנס לנשיאות באמצע ינואר".

השאלה האחרונה שהפניתי לגורקה עסקה בעניין השגרירות. במהלך הקמפיין, אמרתי, הנשיא דיבר באופן חזק וברור על כוונתו להעביר את השגרירות לירושלים. מאז שנכנס לבית הלבן, טראמפ קיים הרבה הבטחות מהקמפיין שהיו תלויות בו, ועבד עם הקונגרס כדי לקיים את אלה שתלויים בחקיקה. לכן מוזר מאוד שהנשיא טרם החליט האם יעביר את השגרירות. האם זה בגלל לחץ ערבי, או שמישהו ביקש ממנו להמתין? שאלתי. גורקה בחר להשאיר אותי עם "אין תגובה" מהדהד.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. בסדר שמענו. סגר עסקאות. סתם דיבורים כמו שכולנו יודעים ומכירים. אבל בפנים בסתר אני מנחש שיש כאלה שחושבים שתהיה הפתעה נכון? אז זהו שלא תהיה. לא מצד הערבים.

  2. שוב אותה טעות של הראש המערבי.
    תקראו לזה שלום, עסקה, הסדר או מה שתרצו. ההנחה הראשונית בכל עסקה היא ששני הצדדים רציונליים ורוצים להרוויח מהעסקה, וזה לא המקרה עם הפלשתינים. הפלשתינים דחו שתי הצעות מרחיקות לכת של ממשלות ישראל והם לא יקבלו הצעה דומה עכשיו. הפלשתינים מודעים לכך שבכל עסקה שלא תהיה, הם יאלצו לתת משהו בתמורה, ובין השאר להפסיק להילחם נגד ישראל, והם לא מוכנים לזה בשום פנים ואופן.

    טראמפ ייכשל איפה שכולם נכשלו. הבשורה היחידה היא בכך שהוא לא אובססיבי והוא מטיל את האחריות גם על הפלשתינים.

    1. במחילה מכבודך, גם אתה טועה. זה לא נכון לומר שהפלסטינים הם בלתי הגיוניים. יש להם הגיון ברור, והם תמיד פועלים לפיו. הבעייה היא שההגיון הזה, שיטתו ומטרותיו הינם הפוכים לגמרי מן ההגיון, השיטות והמטרות של המערב. לרוע המזל מדובר פה בשני קווים מקבילים, שלעולם לא יפגשו.

    2. תמיר מדייק. המערב מסרב ולא מסוגל לקלוט שלמישהו יתכן שיש משהו חשוב יותר מ"החיים הטובים".
      לזכותו של טראמפ, נראה שהוא מבין את זה.

  3. מישהו צריך להבהיר לטראמפ שעיסקה עם הפלשתינים לא תהיה משום שכל יעודם ומטרתם של הפלשתינים היא להביא לחיסול ישראל, וכך מזה למעלה ממאה שנה. הם אפילו לא מעוניינים בהקמת מדינה פלשתינית, רק להביא לחיסול ישראל. הפלשתיניזם עצם מהותו הוא רק בשלילת ישראל ואין בו כל מגמה או רצון להקמת מדינה משלו, כל זה הוא רק תעמולת זוועה בדרך לחיסול ישראל.