אפריקה בוערת, והלהבות מלחכות את אירופה

קצב ההגירה לאירופה שובר שיאים, איטליה על סף משבר ומרקל מחפשת פתרונות. אבל את בעייתם של האפריקנים חייבים לפתור על אדמת אפריקה

הספינה מלאה | מבצע להצלת אפריקנים בלב הים התיכון. צילום: הצי האמריקני CC

אנטוניו טאיאני, נשיא הפרלמנט האירופי, החליט לא לשתוק יותר. בראיון שהעניק בסוף השבוע ליומון האיטלקי 'איל מסאג'רו' התריע הפוליטיקאי האיטלקי השמרני במילים שאינן משתמעות לשתי פנים, כי אם לא יינקטו צעדים מיידיים לעצור את התופעה – בחמש השנים הבאות יציפו את אירופה מיליוני מהגרים אפריקנים, בזרם אנושי שינוע לעבר היבשת ב"ממדים תנ"כיים".

"גידול אוכלוסייה, שינויי אקלים, התפשטות המדבר, מלחמות, רעב – אלה גורמים שמאלצים אנשים לעזוב", אמר טאיאני. "כשאנשים מאבדים תקווה, הם נוטלים על עצמם את הסיכון של חציית מדבר הסהרה והים התיכון. מבחינתם נורא יותר להישאר בבית, שם הם מתמודדים עם סכנות נוראות. אם לא נתמודד עם הבעיות הללו בקרוב, נמצא את עצמנו עם מיליוני אנשים על סף דלתותינו. היום אנחנו מנסים לפתור בעיה של כמה אלפים, אבל אנחנו חייבים לגבש אסטרטגיות התמודדות מול כמה מיליונים".

שנתיים בלבד לאחר "משבר הפליטים" שזעזע את אירופה, ניצבות מדינות האיחוד בפני משבר חדש: מתחילת השנה נרשמה עלייה משמעותית במספרי המהגרים הלא-חוקיים שחצו את מימי הים-התיכון והגיעו לחופי איטליה וספרד. לפי נתוני סוכנות ההגירה הבינלאומית, במחצית הראשונה של 2017 הגיעו מצפון אפריקה לאיטליה כ-85 אלף איש. בתקופה המקבילה בשנת 2016, שהייתה שנת שיא בעשור הנוכחי, הגיעו לחופי אירופה כ-60 אלף מהגרים מאפריקה. מדובר בעלייה של כ-30 אחוזים (בכל שנת 2016 הגיעו כ-181 אלף; ההגירה גדולה יותר בחודשי הקיץ).

מאז 2010 הגיעו לאיטליה יותר מ-700 אלף מהגרים לא חוקיים מאפריקה, רובם לאחר התמוטטות משטרו של מועמר קדאפי בלוב. לפי דיווחיהם של ארגונים בינלאומיים, בימים אלה ממתינים לתורם במדינה הצפון-אפריקנית, השסועה בין מיליציות יריבות, יותר ממיליון מהגרים לא חוקיים המבקשים לחצות את הים התיכון לעבר איטליה בכלי שיט רעועים. רבים מכלי השיט הללו אינם עומדים בנטל האנושי המועמס עליהם. מתחילת 2017 טבעו למוות יותר מ-2,000 איש במהלך ניסיונות לחצות את הים לאיטליה – ממוצע של 11 קורבנות ביום. אנשים אלה כבר חוו סבל ועינויים בדרכם הארוכה ללוב ובמהלך שהייתם בה: אלימות, מחסור במזון ובמים, ניצול מיני, עבודה בכפייה, מכירה לעבדות ולזנות.

סחר בבני אדם

מלחמת האזרחים הפכה את לוב למרכז בינלאומי של כנופיות "סחר אדם". נחלי האדם מגיעים ללוב ממדינות מערב אפריקה – מאלי, סנגל, גינאה, חוף השנהב וניגריה; וממזרחה – סודן, סומליה, אריתריאה ומצרים. בחלק מהמדינות הללו שוררים תנאים פוליטיים העשויים להעניק למגיעים לאירופה מעמד של פליט, אך על-פי-רוב מדובר ב"מהגרים כלכליים", כלומר אנשים המבקשים להגיע לאירופה כדי לשפר את תנאי חייהם. למשל, ניגריה: בצפון המדינה, באזורים הנוצריים, מטיל ארגון הטרור האסלאמיסטי 'בוקו חראם' את אימתו על האוכלוסייה המקומית; אך רוב המגיעים לאירופה מניגריה באים דווקא מאזורים שמחוץ לשליטתו של ארגון הטרור, והם על-פי-רוב מוסלמים.

רבים מהמהגרים משלמים אלפי דולרים ויורו לכנופיות המבריחים, המשנעות אותם לעבר אירופה מבלי להעניק ערבות כלשהי שהמסע יסתיים בשלום. אלה שאין להם כסף מוכרים עצמם מראש לזנות או לעבדות באירופה. לפי הערכות של גופים בינלאומיים, תעשיית ההברחות ו"סחר האדם" מגלגלת 35 מיליארד דולר בשנה רק באגן הים-התיכון.

המבריחים ו"סוחרי האדם" מתאימים את עצמם ואת דרישותיהם הכספיות לתנאים המשתנים. לפני שלוש שנים החליט האיחוד האירופי להקים כוח ימי שיפעל להצלתם של מהגרים, המסכנים את חייהם בחציית הים התיכון. לשם כך הוגדר "אזור הצלה" ובו מתבצעות פעולות הכוח הימי, הנמצא תחת פיקוד איטלקי. אם בעבר הבטיחו המבריחים להעביר מהגרים לא חוקיים מחופי לוב עד איטליה במחיר שהגיע ל-1,500 דולר, היום הם דורשים רק 200 דולר עבור השטת המהגרים עד ל"אזור ההצלה".

בחודשים האחרונים אובחנה הסטה מסוימת של הזרם האנושי הנע מאפריקה לאירופה, מציר ההברחות הלובי לציר ההברחות המרוקני – כלומר מאיטליה לספרד. מספרי המגיעים לספרד אמנם נמוכים בהרבה – מדובר רק בכמה אלפים לשנה, הודות לגדר הפרדה האימתנית שהרשויות הספרדיות הקימו סביב לשטחי המובלעות הספרדיות בצפון מרוקו. עם זאת, בשנה שעברה הגיעו לספרד כ-7,000 מהגרים ופליטים מאפריקה – עלייה של 75% בהשוואה ל-2015, שנת "משבר הפליטים". ביוני השנה נרשמו בספרד 1,600 מהגרים מאפריקה. הצפי הוא שהשנה יגיעו לספרד יותר מ-11 אלף מהגרים אפריקנים. רוב המגיעים הם צעירים מגינאה, חוף השנהב, גמביה וקמרון. שוב, אלה אינם "פליטים" אלא מהגרים כלכליים.

למסתובב ברחובות רומא קשה שלא להבחין בהשפעתה של ההגירה ההמונית מאפריקה על העיר. מאות אפריקנים שזה עתה הגיעו, בהם כאלה שעושים את דרכם למדינות אחרות באיחוד האירופי, לנים ברחובות, בגנים ציבוריים או במדרכות סביב לתחנת הרכבת הראשית "טרמיני". מחקרים שונים מצאו קשר ישיר בין העלייה בפשיעה ברחבי איטליה לעלייה במספר המהגרים הלא חוקיים מאפריקה.

המנדט הנוכחי של הכוח הימי מחייב להעביר את המהגרים אך ורק לחופי איטליה, אך איטליה, המתמודדת עם קשיים כלכליים המאיימים על יציבותה, מתריעה שאיננה יכולה לעמוד עוד לבדה בנטל הטיפול בגלי המהגרים מאפריקה. ממשלת רומא ביקשה מחברות האיחוד האירופי להרחיב את המנדט של כוח ההצלה הימי האירופי ולאפשר לו להפנות את המהגרים למדינות אחרות. הבקשה האיטלקית הועלתה לדיון במפגש שרי הפנים האירופיים בשבוע שעבר באסטוניה, אך שרי הפנים של גרמניה, הולנד, בלגיה וספרד דחו אותה, מחשש שהיא תגרום להגברת תנועת ההגירה מאפריקה.

פתאום כולם הומוסקסואלים

מדינות המערב, גם העשירות שבהן, אינן יכולות עוד להרשות לעצמן לקלוט את מיליוני האנשים הזורמים אליהן ומהווים ברובם נטל כלכלי, חברתי ותרבותי. הניצול לרעה של המונח "פליטים" גורם למצב שבו גם חברות אירופיות שהיו פתוחות יחסית לקבל פליטים הנמלטים על חייהם מפני דאעש וארגוני טרור אחרים, שינו את יחסן. בהקשר זה, הביטוי "הספינה מלאה" נשמע יותר ויותר. העלאת פליטים ומהגרים נוספים על סיפונה של אירופה עלולה לגרום לטביעה המונית.

במסגרת ועידת ה-G20 שהתקיימה בסוף השבוע בהמבורג, ניסתה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל לשכנע את מנהיגי הכלכלות הגדולות בעולם להפנות תשומת לב למצב באפריקה, ולהסכים על תוכנית פעולה מיוחדת להתמודדות עם בעיות השורש של ההגירה ההמונית. הגרמנים דיברו על "תוכנית מרשל לאפריקה", כמו זו שאיפשרה לאירופה המערבית להשתקם מהריסות מלחמת העולם השנייה. בינתיים חזרו בהם הגרמנים מהשימוש במונח ההיסטורי, מאחר שאינם רוצים לעורר תקוות רבות מדי בבירות אפריקה. גם דיפלומטיית הרצון הטוב מבינה שיש גבולות מאוד ברורים להתגייסותו של "העולם השבע" לעזרתה של יבשת שאיננה מסוגלת לקחת אחריות על ניהולה.

הגרמנים מציעים כיום שני קווי פעולה עיקריים: הקמת "מרכזי הגירה" בדרום לוב, שירכזו את הטיפול בגלי המהגרים ויבדקו מי מהם זכאי להיקלט באירופה. קשה לראות כיצד תעשיית ההברחות וסחר האדם תאפשר ליוזמה כזו לקום. תנאי בל יעבור להתמודדות עם גלי ההגירה הוא מאבק נחוש בתעשיית המבריחים. זו מלחמה שאינה צריכה להיות רק משפטית וכלכלית – כלומר חשיפת עורקי הזרמות הכספים של כנופיות אלו וייבושם – אלא גם צבאית. במצב כזה, סוחרי האדם לא יהססו להקריב את "סחורתם" כדי להציג את הרשויות הנאבקות בהם כלא-הומניות.

ארגוני זכויות אדם למיניהם, שקיומם הכלכלי תלוי בדרמות אנושיות מעין אלה, ימהרו להפנות אצבע מאשימה כלפי הממשלות ולא כלפי "סוחרי האדם" הציניים. כבר כעת מנהלים ארגונים אלו מערכה ציבורית תחת הכותרת "גבולות פתוחים", הקוראת לממשלות לאפשר לא רק קליטה של פליטים אלא גם של מהגרים כלכליים. ארגונים אלה אחראים זה שנים לטשטוש הגבולות בין שני המונחים – "פליטים" ו"מהגרים". כל מהגר הפך בעיניהם לפליט. עורכי דין מטעמם עשו הכול כדי להסביר למהגרים איך להציג עצמם כפליטים, ולקבל את המעמד הנכסף שימנע מהם גירוש חזרה לארצות מוצאם.

דוגמה מצוינת ל"הכשרת הפליטים" העניקה מפלגת "הירוקים" הגרמנית, בשיאו של הדיון הציבורי על "משבר הפליטים": כאשר ממשלת גרמניה החלה במו"מ עם ממשלות מדינות צפון אפריקה – תוניסיה, אלג'יריה ומרוקו – על החזרת אזרחיהן שהיגרו לגרמניה באופן בלתי חוקי, מיהרו "הירוקים" לזעוק שלא ניתן להחזיר למדינות הללו הומוסקסואלים, שכן הם נתונים שם לרדיפות ולכן יש לראות בהם פליטים. באופן פלאי חלה לאחר מכן עלייה במספר "הפליטים ההומוסקסואלים" ממדינות צפון אפריקה וערב.

התפקיד של ישראל

הציר השני של הצעתה של מרקל הוא השקעה כספית מסיבית ומפוקחת, בבניית כלכלות מתפתחות ויציבות במדינות אפריקה שיעניקו לאזרחיהן אופק מקצועי וכלכלי כתחליף לאופציית ההגירה. במשך עשרות שנים הזרימו ממשלות אירופה והאיחוד האירופי לאפריקה מיליארדי יורו למימון תוכניות פיתוח שונות. חלק ניכר מסכומים אלו לא הגיעו ליעדם אלא נעלמו בדרך. הכספים שכן הגיעו לנזקקים, לא תמיד נוהלו באופן שאפשר להשקעה להניב תוצאות ארוכות טווח. יותר מיובל לאחר שהושלם תהליך הדה-קולוניזציה באפריקה, רצוי לנהל דיון פתוח וכן על תוצאות שחרורה של אפריקה: מדובר בכישלון קולוסלי. הודאה בכך צריכה להוביל להסקת מסקנות.

דרום סודן היא דוגמה מחרידה לתוצאותיה של עצמאות באפריקה: אוכלוסייה נוצרית, שסבלה מג'נוסייד שביצעו נגדה מוסלמים, הצליחה הודות ללחץ מערבי להשתחרר מכיבוש דתי אכזרי וקיבלה שליטה על אחד האזורים העשירים ביותר במשאבים טבעיים במרכז אפריקה. במקום לבנות ולהיבנות, שקעו השבטים השונים במלחמות פנימיות עקובות מדם, והביאו על האוכלוסייה רעב נורא ומגפות. ניתן לטעון שכוחות חיצוניים הם העומדים מאחורי היווצרות הטרגדיה הדרום-סודנית. אך המנהיגים הדרום-סודניים יכלו להתנגד למציאות שכזו. הטלת אחריות על אחרים היא הפתרון הקל ביותר. אפריקה אינה יכולה יותר להרשות לעצמה את המוצא הנוח הזה, וגם המערב – שהתאהב בהלקאה עצמית פוסט-קולוניאליסטית, צריך לחדול מנוהג מעוור זה. אם אפריקה תמשיך לשקוע, המערב ישקע איתה. ואם אפריקה לא מצליחה לנהל את ענייניה, המערב צריך להירתם לכך. זו אינה קריאה ניאו-קולוניאליסטית. זו ראייה מפוכחת של המציאות. זו המשמעות האמיתית של "עזרה לעזרה עצמית", כפי שנקרא היום הסיוע למדינות אפריקה המתפתחות, שכן התקינות הפוליטית אוסרת להשתמש במונחים אחרים.

גם לישראל יכול להיות תפקיד חשוב בהעלאתה של אפריקה על מסלול של הצלה עצמית, ולכן יש לברך על חזרתה של ישראל ל"יבשת השחורה" בשנים האחרונות. התרומה הישראלית להקמת תשתיות כלכליות באפריקה יכולה להיעשות בשיתוף עם מדינות האיחוד האירופי. במקרים רבים לישראל יש ידע חשוב, ולאירופים יש את הכסף ליישומו בשטח. שיקומה של אפריקה יכול להיות אחד התחומים שיחזקו את הקשרים בין ישראל לאיחוד האירופי, לו יבינו האירופים שאפריקה היא בעיה הרבה יותר בוערת מ"הסכסוך הפלסטיני-ישראלי".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 תגובות למאמר

  1. שירתתי במרכז אפריקה כשלוש שנים כנציגת ישראל. לפיכך אני מכירה במשהו את מנהגי המקום ואת מערכת הערכים של הכושים במרכז אפריקה, שלא לדבר על היכולות הקוגנטיביות הנמוכות שלהם.
    אני הגעתי למסקנה שבלי כיבוש מחדש של אפריקה על ידי האיחוד האירופי לא ניתן יהיה להקים בשום מדינה באפריקה משטר שיאפשר קיומה של מדינה / ישות שניתן לחיות בה בבטחון יחסי (ביטחון פיזי, ביטחון תזונתי, ביטחון כלכלי). מדינה שבה מוסדותיה מתפקדים ברמה סבירה שזה אומר פיתוח ושמירה של תשתיות (מים, טיפול בביוב, חשמל, תחבורה) ומערכת משפט יחסית מאוזנת.
    גם כיבוש כזה לא מבטיח את האוטופיה לעיל. להיפך. די לראות איך ה"דמוקרטיה" פורחת בעירק לאחר צאת כוחות אירופה משם. הבאתי זאת רק כדי לסתום טענות נגד שיבואו מאוחר יותר על ידי קוראים "מזועזעים".
    לדעתי הפתרון היחיד שישים הוא שהאיחוד האירופי יוציא להורג בזריזות ובנחישות כל שליט אפריקני והחבורה הסובבת אותו שמאפשר העלמות של כספים וניצול אוצרות טבע או בני אדם להעשרה עצמית (שזה כולם נכון להיום). ראשון בתור צריך להיות רוברט מוגבה, איש אכזר במונחים מערביים. הוא כעת על ערש דוואי ולכן מהווה הזדמנות מצויינת.
    זהו פתרון שיביא להכי מעט שפיכות דמים. אחרי ששליט שני (אולי שלישי) ובני ביתו ונאמניו הקרובים יראו כמו משפחת הצאר ניקולאי לאחר הוצאתם להורג בידי ה-EU, הנותרים יבינו בדיוק מה מצפים מהם לעשות ויפעלו בהתאם. ככה זה באפריקה.
    ברור שלמערב אין יכולת לעשות זאת. התקינות הפוליטית המטורפת והמעוותת מונעת כל פתרון מעשי שיביא מזור וחופש לעשרות מיליונים של מסכנים. החכמים והנועזים שבהם ינסו את מזלם במסע המסוכן לאירופה.

  2. אפשר לשפר את המצב באפריקה.
    זה דורש מעורבות מתואמת.של רוסיה.ארהב.הודו.סין.אירופה המערבית.ברזיל.מקסיקו.קנדה.אוסטרליה.
    לצורך כך חייב להיות תיאום עמדות.
    המדינות העשירות יתרמו כסף.וכן חיילים.
    לצורך כך יש להתערב צבאית נגד ארגוני טרור.
    לסייע בהקמת איזורי ביטחון.
    לחזק מדינות יציבות באפריקה.ולתת להם סיוע כספי.צבאי.ועוד.והם ינהלו את הלחימה בטרור.
    ויתערבו צבאית בכל היבשת.
    תוקם תוכנית וכל מדינה אפריקנית תהיה ברשימה.
    ויותאם לה חליפה יחודית.
    לאחר שיהיה יציבות שלטונית.יהיה ניתן לשקם את היבשת.יוקמו ועדות למוומ בין שבטים ומדינות.
    והטרור יוכה בעוז.
    ללא התערבות עולמית באפריקה היא אבודה.

    1. גם בלי התערבות עולמית אפריקה גדולה לא אבודה
      הצמיחה שם מאוד גבוהה
      בשנת 2050 רוב המדינות שם יהיו מדינות בעלי הכנסה בינונית
      לא בעיה לראות סטטיסטיקות על אפריקה משנת 2000 וסטטיסטיקות מהיום
      ולראות שהמצב שם השתנה מאוד לטובה

  3. ל"בת ציון"
    מי שגרם לכל הזוועות בעולם היו האירופים הארורים שאת/ה כל כך מעריצ/ה.
    הם אשמים בכל המלחמות ומעשי הטבח שיש במזה"ת, מזרח אסיה ואפריקה. באמריקות הם פשוט לא השאירו אוכלוסיות שילחמו אחת בשנייה, הם פשוט הכחידו אותן.
    שישרפו חיים כל האירופים המתועבים הללו.
    אני שמח שהם שוקעים.
    מה שצריך לעשות זה לזרוק על כל בירות אירופה פצצות אטום.

    ימח שמם.

    1. כן כן, הלא-אירופים הם ממש צדיקים טהורים שאלמלא האירופים המזוויעים היו חיים להם בארצותיהם בשקט ובשלווה:

      http://www.hayadan.org.il/maya-and-aztek-were-canibals-290105

      http://www.nrg.co.il/online/55/ART1/747/039.html

      http://www.nrg.co.il/online/15/ART1/723/367.html

      http://www.hayadan.org.il/ancient-cannibals-080900

      http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3815892,00.html

    2. "לבן ציון" מה זה התירוץ העלוב הזה ? אירופה אשמה שלפני 70-80 שנה הם היו שם השליטים ? נו אז ? בהונג קונג לא ראיתי בעיה כזאת, ביפן ששם שלטו דיקטטורה רצחנית והנה היום מצבם מהטובים בעולם. אי אפשר שיהיה (רק במקרים נדירים) שליט וקבוצה ששולטת שייקח את כל הכסף אליו ויתנהג עם עמו באכזריות, שיהיה שחיתות וכל דבר הפוך מהעולם המתקדם ואז לטעון שהאשמה זה אירופאים!!! יש כללים לעולם מתקדם אתה לא יכול להפר את כל הכללים ולצפות אוטומטית לעבור לחדשנות העולמית העכשווית. הפתרון (לא השלם) לדעתי במקום להשקיע בכל אפריקה להשקיע רק בקצת מקומות ששם הם מוכנים לשינוי לדמוקרטיה, ולהתמקד בהם דרך שינוי בהם ובעצמם וברגע שזה יצליח זה זה יעורר מדינות שכנות גם לעשות מהפכות ושינוי דרכם.

  4. לבת ציון
    כבר יש מדינות כאלה באפריקה
    הצמיחה באפריקה די גבוהה וצפויה לגדול בשנים הקרובות
    ב2050 רוב מדינות אפריקה צפויות להיות בעלות הכנסה בינונית
    ובכל מקום שהמערב התערב עד עכשיו הוא רק הרס כמו סומליה,עיראק,אפגניסטן,סודאן ויש עוד הרבה

  5. אני סבור שישראל צריכה לקלוט חלק מהפליטים האפריקאים ולהעניק להם אזרחות. זה מאוד חשוב שאנו נראה פנים ליברליות ונושיט יד לאומללים האלה.
    אני גם סבור שישראל צריכה להציע מקלט לכל אותם דרום סודאנים שהשלטון המקומי רודף אותם בלי לחשוש מהצבע שלהם – גזענות לא כאן!
    הדמות הנערצת עלי היא מרקל שפתחה את שערי גרמניה ללא חשש ובלי חרדות מהימין הצעקני והפאשיסטי.

    סתאםםם.. כך מדבר חבר שלי שמאוד רוצה להיות "יפה נפש" אבל לא מוכן להעסיק עובדים אפריקאים בבית שלו בנקיון כי "לך תדע איזה מחלות יש להם".

    צריך לסגור את הגבולות בלי שום חשש ולהימנע מלהפוך לכר פורה להברחות של אנשים אומללים לישראל. כאן זו מדינה יהודית

  6. ללא חשש וללא חנפנות, מבוססות על עובדות ולא על משאלות לב, הכתבות של אלדד בק מאירות עיניים – מגדלור בחושך של התקשורת הישראלית שעשתה את הבורות הצדקנית ללחם חוק וללחמניה עבשה.
    ועל כך תודה לאלדד.

  7. אז בפרסום הכתבה הזאת אתם מכירים שישנה בעיית שינוי אקלים ושהיא אחד הגורמים לבעיית הפליטים? כבוד לאתר.

    לגבי "מי אחראי על הבעיה":

    אפשר גם להוסיף שאפריקה אחראית על אחוז מזערי מפליטות גזי החממה, כך שלא האפריקאים יצרו את הבעיה הזו. בדיוק כמו כריתת היערות והחקלאות התעשייתית התורמים למדבור: לפני הכיבוש הקולוניאליסטי היערות באפריקה היו בסדר.

    אפשר גם להוסיף שהעולם ה"שבע", "שבע" בגלל שבמשך כמה מאות שנים הוא "טרף" את אוכלוסייתה של אפריקה בדמות סחר העבדים ועכשיו טורף את הקרקע שלה הנהפכת למדבר בגלל פליטות גזי החממה כריתת היערות והחקלאות התעשייתית(דשן כימי, חריש עמוק).

    מוזכרת גם קריסתו של משטר קדאפי. נדמה שהאביב הערבי לא היה קורה בלי איזו שהיא השפעה של העולם במערבי שלא אהב את המשטרים בכמה מדינות ערב, למרות שעכשיו נדמה לי הוא הבין שעדיף לא לעשות דברים כאלה יותר בעולם הנמצא גם ככה במצב קרוב לקריסה.

    לגבי ארגוני זכויות האדם יש פה איזו שהוא בלבול בין סיבה ותוצאה: בגלל שהכלכלה הקפיטליסטית יצרה דרמות כמו אלה נאלצים האנשים בארגוני זכויות האדם להקריב לטיפול בהן את כל הזמן והמרץ למרות שהם לא מקבלים על זה כסף.

    לגבי הפטרון:

    שמעתי שאנג'לה מרקל מנסה לעזור לפתירת בעיית המדבור באפריקה. היא גם מנסה להפחית פליטות גזי חממה. שליש מהמזון בעולם נזרק עוד שליש מתבזבז על שומן אצל אנשים מהעולם השבע הסובלים מהשמנה. רבע מהכמות הזו הייתה מספיקה כדי להאכיל את כל הרעבים בעולם ואז הם לא היו צריכים לברוח. אפשר לעבור לכלכלה בת קיימא בלי דשן כימי וחריש עמוק מה שיעזור להפסיק את שחיקת הקרקע. כך צריך לפעול.

    לעומת זאת יש אנשים כמו טראמפ אשר עושים את כל מה שאפשר כדי שיהיה יותר גרוע: מגבירים פליטות גזי חממה, מפחיתים העברת סיוע לרעבים(הפחתת העברת כספים לתכניות כאלה לאו"ם). אנשים כאלה בארצות הברית ובאנגליה גם משתדלים לסגור גבולות בפני הפליטים ואתם יודעים מה תהיה התוצאה? כאשר לאנשים לא יהיה לאן לברוח הם ינסו לקחת מזון בכוח וזה יגביר את המלחמות ויצור יותר פליטים. ואז יצטרכו לסגור עוד יותר את הגבולות. ואז הנעולים בגטו האדם הלבן יהיו סגורים בתוך גדרות טיל ויפחדו לצאת משם כי הם יודעים כמה שונאים אותם בחוץ.

    כך שאם אתם רוצים לפתור את הבעיה תתמכו באנשים כמו מרקל ותלמדו אנשים כמו טראמפ מה צריך לעשות.

    אבל שוב: על הכתבה הזאת מגיע לכם כבוד. זה יותר טוב ממה שהיה קודם.

  8. אי אפשר לעזור לאפריקה.

    אירופה ניסתה הרבה דברים כדי לשנות את אפריקה:
    מיסיון, אימפריאליזם, שחרור מאימפריאליזם, תרומות, השקעות,
    ועדות, מלחמה במחלות, התערבות מוגבלת בעימותים ועוד ועוד.
    מאמצים של כ-300 שנה הם כישלון:
    המצב באפריקה גרוע, והפער בינה ובין המערב גדל בתקופה זו.
    זה פשוט לא עובד.

    אם אירופה יכולה לקלוט משם כמות מסוימת של אנשים ולשפר את חייהם – זה חסד.
    רק שאירופה לא תהפוך בעצמה לאפריקה.

  9. שטויות שיטביעו להם את הספינות בדרך וזהו זה לא בעיה של אירופה שאפריקה נחשלת כמה ספינות שמטביעים הם לא ינסו לבוא

  10. חבל שהימין לא דן כלל בשאלה של סיבה ומסובב, אפריקה נמצאת כבר 200 שנה בתהליך של "מודרניזציה", של "תעוש" ושל "צמיחה כלכלית". אבל במקביל היא גם נמצאת בתהליכים של גידול אוכלוסין, מדבור, ניצול מהיר של אוצרות טבע, מלחמות , מלחמות אזרחים, מגיפות, עיור מהיר מאד, ועוד מרעין בישין. פרוש הדבר בין היתר הוא שהתאוריה הכלכלית הנאו קלאסית (פשוט נגדיל את כמות ההון -מכונות והכל יהיה טוב יותר) לא עובדת.

    היא לא עובדת בין היתר בגלל משהו שהאנתרופולוגים גילו לפני עשרות שנים – שחברות אדם שונות הן שונות זו מזו ולא נמצאות בהכרח באותו תהליך אבלוציוני אך בשלבים שונים – יש חברות שונות עם מסלולי התפתחות שונים.

    כמובן שקשה להבין את המצב באפריקה ללא הבנת הקולוניליזם ששלט שם עד אמצע המאה ה-20 , תעשיות העבדות ארוכות השנים והעובדה שנוצרו ביבשת עשרות מדינות עם גבולות מלאכותיים (קווים במפה ששורטטו על ידי מדינאים באירופה). קשה להבין שהדרישה הקפיטליסטית – הסתכל רק במחיר והתעלם מכל דבר אחר (מילטון פרידמן ניסח זאת אחרת – החובה של תאגיד היא רק להשיא רווח לבעלי המניות) – יצרה בעיה שקשה להפטר ממנה – יצירת עוני עמוק , תלות של המערב ביבוא חומרי גלם בזול וכמובן קרקע פורה ליבוא נשק.

    כמובן הצרות לא החלו עם המערב דווקא – היו סוחרי עבדים ערבים ומוסלמים, השחורים בעצמם הם בני אדם ולא מלאכים. – אנחנו לא התחלנו את המדורה אבל אנחנו זורקים כמה עצים למדורה.

  11. אי אפשר לעזור לאפריקה כי התושבים לא מוכנים לעזרה ולכן הם רוצים לגווע בצמא וברעב !