לא רק בישראל: 91% סיקור שלילי לטראמפ בארה"ב

שלוש מתכניות האקטואליה המובילות בארה"ב מוטות באופן קיצוני נגד הנשיא. עיתונאי בכיר מודה: "טראמפ יזכה לסיקור חיובי אם יעבוד עם הדמוקרטים"

האובססיה של העיתונאים. טראמפ | צילום: מייקל ואדון

העוינות של התקשורת האמריקנית כלפי דונלד טראמפ שוברת שיאים חדשים. ממצאי מחקר שהתפרסם בימים האחרונים מלמדים כי שיעור הסיקור השלילי לנשיא האמריקני בתכניות האקטואליה המובילות בארה"ב עמד בחודשי הקיץ (יוני-אוגוסט) על לא פחות מ-91%. זהו המשך של מגמת ההידרדרות ביחסים בין טראמפ לתקשורת בארצו, שבחודשים מרץ-מאי סיקרה את הנשיא באופן שלילי בשיעור של 89%.

כשזה נוגע לטראמפ, התקשורת מגלה לא רק עוינות אלא גם אובססיביות: לפי המחקר, שפורסם על ידי 'המכון לחקר התקשורת', העיתונאים האמריקנים כיסו את ממשל טראמפ בשמונת החודשים הראשונים של כהונתו בשיעור נרחב יותר משסיקרו את הנשיא הקודם ברק אובמה בשנתיים האחרונות שלו בבית הלבן. ב-224 הימים שחלפו מאז הושבע לנשיא ועד סוף אוגוסט האחרון הקדישו לו שלוש תוכניות הטלוויזיה המובילות קרוב ל-74 שעות, שהן כ-39% מזמן האוויר שלהן. לשם השוואה, ב-2016-2015, השנתיים האחרונות לנשיאותו של אובמה, עסקו בו אותן תוכניות בהיקף מצטבר של 59 שעות – כ-10% בלבד מזמן האוויר שלהן. "הנתונים מלמדים כי הסיקור הנרחב לא נועד לקדם את הנשיא – אלא להעניש אותו", טוענים מחברי המחקר, ריץ' נוייס ומייק סיאנדלה.

החוקרים בחנו את כמות האזכורים של טראמפ וממשלו בתוכניות הערב של שלוש מהרשתות המובילות בארה"ב – ABC, NBC  ו-CBS. לפי הממצאים, מתוך 1,567 אזכורים של טראמפ בשלושת החודשים האחרונים, 145 בלבד היו בהקשר חיובי. בראש טבלת הנושאים שהעסיקו את התקשורת האמריקנית עמד הקשר לכאורה בין הממשל האמריקני לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. הרשתות האמריקניות המובילות הקדישו זמן אוויר של 415 דקות לנושא הרוסי, כשהיקף הסיקור השלילי בנושא עמד על 94%. תוכניות הערב המובילות הגיבו באופן שלילי ביותר גם להצהרות הנשיא בנוגע למשבר עם צפון קוריאה (86% דיווחים ופרשנויות שליליים) ולמהומות בווירג'יניה לפני כחודש (97% סיקור שלילי). הניסיון של טראמפ להחליף את רפורמת הבריאות של הנשיא אובמה זוכה ל-3% בלבד של סיקור חיובי.

הממצאים על עוינות הטלוויזיה האמריקנית לטראמפ מצטרפים למחקר דומה של אוניברסיטת הרווארד, שעל מסקנותיו דיווחנו ב'מידה' במאי האחרון. אותו מחקר העלה כי ב-100 ימיו הראשונים בבית הלבן עמד שיעור הסיקור השלילי כלפי טראמפ על 80%– כפליים מהנשיא אובמה בתקופה המקבילה. בראש רשימת כלי התקשורת שסולדים מהנשיא עמדו רשת CNN והעיתון 'ניו יורק טיימס'.

ההטיה הבוטה של התקשורת האמריקנית נגד הנשיא לא נעלמת מעינו של הציבור האמריקני. סקר שנערך לאחרונה על ידי מכון המחקר 'ראסמוסן' העלה כי יותר ממחצית מאזרחי ארה"ב סבורים שהעיתונאים האמריקנים מוטים נגד הנשיא. נתון זה נוסק ל-76%כאשר הנשאלים הם רפובליקנים. במקביל, עיתונאים מובילים אינם מסתירים את התלות בין דעותיו של טראמפ לאופן שבו הוא מסוקר. "התקשורת אוהבת מדיניות ליברלית", אמר לפני ימים אחדים מארק הלפרין, הפרשן הפוליטי הבכיר של MSNBC. הלפרין הודה במהלך שידור כי טראמפ "יזכה לסיקור חיובי אם יעבוד יחד עם הדמוקרטים, לפחות למראית עין. זה ייצר מדיניות ליברלית יותר, שרבים מאנשי התקשורת רוצים לראות".

נוייס וסיאנדלה, מחברי המחקר הנוכחי שחשף את עוצמת ההטיה של התקשורת נגד טראמפ, מבקרים בחריפות את העיתונות האמריקנית: "העוינות הבלתי נפסקת כלפי טראמפ מעידה על ההטיה האידאולוגית המובנית יותר מאשר על מדיניות הנשיא", אמרו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. הטיה? סליחה, אבל מתמטית אתה לא יכול להטות נקודה בודדת מנקודה בודדת אחרת, קרי טראמפ מאובאמה.
    אם אתם רוצים לבדוק הטיה, נניח בגלל שהוא רפובליקני, תבדקו גרף של יחס תקשורתי לנשיאים רפובליקנים מול נשיאים דמוקרטים.
    אם זו עוינות אישית לטראמפ, הרי כן, הוא מרוויח אותה ביושר, שהרי הבנאדם לא נשיאותי בעליל. לא הטיה.

    1. כמובן. טראמפ לא נשיאותי בעליל. בניגוד לאובמה, יקיר התקשורת, שגם עשה עבודה נפלאה כנשיא. עובדה, הוא אפילו זכה בפרס נובל עבור השגיו האדירים. אמנם זה היה לפני שהוא התחיל לכהן, אבל מה זה משנה? לאפשר רצח עם בסוריה, לחוקק רפורמת בריאות שגוררת את המדינה לפשיטת רגל, לעודד בקריצת-עין רצח שוטרים על ידי תומכי ה – BLM ולהפוך את איראן לאימפריה – תראו לי נשיא אחר שהצליח להרוס כל כך הרבה בכל כך מעט זמן. בקיצור – respect!

  2. הזנית המקצוע! נכון, זה לא מהיום. והכי מוזר הוא שאנחנו מנשימים את הדבר הזה. מה היינו עושים בלעדיהם?……….

  3. זה עצוב וקצת מצחיק שה"דמוקרטים" לא מוכנים לקבל הכרעה "דמוקרטית".
    בסה"כ טראמפ ניצח בהפרש ניכר את קלינטון אין שום ספק בניצחונו .
    הנשיא הזה נבחר בשיטה דמוקרטית כשרה לחלוטין ורוב מוחלט הצביע בשבילו.

    אצלנו לפחות השמאל לא קורה לעצמו "דמוקרטים" ובצדק, כי הם ממש לא כאלה , ולכן גם מותר להם לבכות על זה שיש להם ראש ממשלה עם דעות אחרות משלהם.

  4. אני סקרן לדעת מה חושב האתר על מס הרכוש על הדירה השלישית?
    לטעמי הכרזת העצמאות של מדינת ישראל לא התרחשה ב-1948 אלא ביום בו הכריז שמחה ארליך על ביטול מס הרכוש