איוב קרא ומיקי רוזנטל בדרך להחריב את האינטרנט בישראל

הכנסת עומדת להגביל את גוגל ופייסבוק, אבל מאחורי הפחדות הסרק מהפגיעה בפרטיות מסתתרת דאגה לאינטרסים של ערוץ 2

קרא ורוזנטל | פלאש 90

ביום ראשון הקרוב תדון ועדת השרים לחקיקה בהצעת חוק של ח"כ מיקי רוזנטל,  שלפיה יוטל מס הכנסה על ענקיות האינטרנט ובהן גוגל ופייסבוק, בגין הכנסות שנוצרו בישראל. זהו צעד ראשון ברפורמה שנועדה להצר את צעדיהן של גוגל ופייסבוק ולפגוע בפעילותן בישראל. אנחנו, שהתרגלנו לג'ימייל, לפייסבוק, לאינסטגרם וליוטיוב, צפויים לשלם את מחיר האיוולת הזו. ההצעה הזו מקודמת באגרסיביות על ידי שר התקשורת, נגד טובת הציבור ובעד האינטרסים של ערוץ 2.

צמיחתן של גוגל ופייסבוק מבוססת על פרסומות. הכסף שמשלמים להן המפרסמים נגרע מהכנסותיהם של ערוצי הטלוויזיה. זו הסיבה לכך שהערוצים מתלוננים כבר שנים על הפגיעה בחופש הביטוי שגורמות שתי החברות, משום שכידוע כל פגיעה בערוץ 2 היא פגיעה בחופש הביטוי. תרומתן האדירה של הרשתות החברתיות להשמעת הקולות שצונזרו במשך עשורים על ידי התקשורת הממוסדת הופכת לבלתי רלוונטית, כשהמטרה היא להגן על המיקרופון של אמנון אברמוביץ'.

ההתנגדות הפופוליסטית לפטור ממס שממנו נהנות שתי החברות על פעילותן בישראל, מסוכנת מאוד למשק הישראלי: הפטור הזה מסתמך על אמנות מס בינלאומיות, שמהן נהנות גם חברות היי-טק ישראליות רבות המספקות שירותים ללקוחות בחו"ל.

כדרכם של קמפיינים בלתי מוצדקים, גם כאן בעלי האינטרס מנסים להפחיד את הציבור ולהטעות אותו בטיעוני שווא. ההפחדה הפופולרית מכולן היא מפני הפגיעה בפרטיות. העובדה שהרבה מידע אישי ורגיש מאוחסן בשרתים של החברות הללו היא כר פורה לפרנויות, ופרנויות הן דשן מעולה לרגולציה מיותרת. לא קשה להבין מה עושות החברות עם המידע הזה ואיך הן עושות את זה: המיילים והסטטוסים הופכים לחומר גלם שבאמצעותו המחשב תופר עבורנו את חבילת הפרסום המתאימה, וככה גוגל ופייסבוק עושות כסף. לא פלא שזה בא על חשבון ההכנסות של ערוץ 2 – הן יודעות לתת למפרסמים תמורה טובה יותר, והרבה יותר בזול.

האלגוריתמים של פייסבוק הם חפצים. אין להם תודעה, והחשיפה שלהם למידע שלנו איננה בגדר פגיעה בפרטיות. המחשבה כאילו איזה חנון במשרדי גוגל מחטט לנו במיילים היא דמיונית ומופרכת.

באתר האינטרנט שלו מפרט ח"כ רוזנטל את תוכניותיו בתחום: הגבלות על איסוף ואגירת מידע אישי (איך בדיוק? הוא יגביל את המידע שאנחנו יכולים לשלוח במייל או לפרסם בפייסבוק?), שקיפות ופרסום המידע שנאסף (זה הזמן להתחיל לדאוג מפגיעה בפרטיות), "הזכות להישכח" – כלומר, חובה לחסום כתבות לא מחמיאות (תגידו שלום לחופש המידע וחופש הביטוי), אבטחת מידע (הן כבר עושות את זה, ואין שום סיכוי שהרגולטור יגיע לרמת מומחיות שתאפשר לו להדביק את קצב ההתפתחות הטכנולוגית. כלומר, הממשלה רק תפגע באבטחת המידע), ולקינוח – אכיפה באמצעות סנקציות מנהליות וקנסות.

כל אלה הם תמריצים מעולים לחברות אינטרנט לברוח מישראל ולחסום חלק מהשירותים שלהן. סנקציות כאלה כבר הביאו לסגירת שירותים במדינות אחרות. בספרד, לדוגמה, לא פועל שירות גוגל ניוז, משום שהסיכון בתביעות וקנסות גדול מדי לאחר שנחקקו שם חוקים דומים ליוזמותיו של רוזנטל. החלטה זו של גוגל שיחקה לידיהם של כלי התקשורת הגדולים והממוסדים – המקבילות הספרדיות של ערוץ 2. בלי שירותים כמו גוגל ניוז, גופי תקשורת קטנים בתחילת דרכם מתקשים מאוד להבקיע לתודעה הציבורית. עוד מכה לחופש הביטוי.

רוזנטל מאמץ את הביטוי "פייק ניוז", ומציע לחייב את החברות הללו להסיר מידע שאינו אמת. היוזמה הזו מעלה שתי תהיות: מי יקבע מהי אמת, ומדוע חברות האינטרנט צריכות להיות אחראיות למידע שמפרסמים המשתמשים בהן.

הצעת החוק של רוזנטל מסוכנת לחופש הביטוי ולכלכלה הישראלית, וחובה לגנוז אותה בהקדם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

18 תגובות למאמר

  1. למה גוגל ופייסבוק לא צריכות לשלם מס הכנסה כמו כל חברה אחרת המרוויחה בישראל?

    1. שקשורות כנראה לתחום הייטק ושמהן נהנות גם הרבה חברות הייטק ישראליות שפועלות בחו"ל

    2. "הפטור הזה מסתמך על אמנות מס בינלאומיות"

  2. ממשלת הימין וגם נתניהו(שאני תמכתי בדרכם), מיבחנתי נכשלתם!!!!

  3. למה הליכוד המושחת השמאלני לא מעלה ערוצי חדשות לאומיים. כמה עוד יחכה העם. ולמה מבודדים ככה את ערוץ 20 .כמה עלוב הליכוד כה שמאלני אנטי לאומי . שנים מישרד התיקשורת בידיים שלהם ולא עושים כלום. מעלימים את הניפלא הלאומי הנהדר הזה. מיפלגה מושחתת ששולטת כבר עשרות שנים ואין ממנה שום תועלת. צריך להחזיר אותם לכמה שנים טובות לכיתה א שיבינו מאיפה באה מילה זו ומה משמעותה. מה ההבדל בין מרץ חרדים לליכוד. הוא מחזק את כל האנטי לאומיים ומוריד לשאול תחתיות את המילה היפה הזו. הלוואי שילכו אמן שילמדו לקח. על בטוח הוא ימשיך במסורת ביבי כחלון והקודמים שהיו במישרד זה ולא יעשה כלום. שיתביישו להם. מושחתים נימאסתם.

    1. העניין קצת יותר מורכב ממה שנראה לך, אז נא לא להתלהם.
      התלהמות כזו בדיוק ערערה שלטון ימין שלאחריו קיבלנו שלטון שמאל עם אוסלו.

    2. מהנחיות הקרן החדשה לישראל לטוקבקיסטים שלה: הכו בנתניהו והחלישו את מדינת היהודים. לא משנה על מה כותבים – תמיד תאשימו את ביבי. והכי טוב – תתחזו לאנשי ימין כשאתם מטקבקים (כדי שהימנים הטיפשים לא יבינו שאתם פועלים מטעם יריבי מדינת היהודים). שמענו עליכם, נביאי הזעם המתחפשים ל"ימין אמיתי", המציגים את נתניהו כאויב ישראל ואת המדיניות המחושבת שלו כאסון – כדי לדחוף אותנו לתמוך במשה פייגלין, ברוך מרזל, איתמר בן-גביר ושאר תואמי אבישי רביב, וכך לסייע לממשלת אוסלו ב' לעלות לשלטון.

  4. זה נקרא תחרות לא חוקית.
    אם בתחום הבידור קשת רשת וערוץ 10 ישלמו מיסים, לא יכול להיות שחברות שמתחרות באותו תחום לא ישלמו מיסים.

    בשורת הרווח לחברות הישראליות נשאר פחות כסף להשקיע בשירותים ותכנים ולפייסבוק וגוגל נשאר מיליארדים.

    זה חוק מעולה וכל הכבוד לחכים, שוק חופשי זה לא מערב פרוע!

    1. קודם כל לידיעתך- הפטור ממש מתבסס על אמנות בינלאומיות בתחום ההייטק, שמהן נהנות גם הרבה חברות הייטק ישראליות

      וגוגל ופייסבוק כלל לא מתחרות עם כלי התקשורת השמאלניים בתחום הבידור, תחום פעילותן הוא שונה מאוד ולכן גם מאפשר להן להתאים חבילות פרסום מדוייקות ומפולחות ספציפית לקבוצות אנשים מסויימות

      הרשתות החברתיות הביאו ברכה רבה לאזרחים בכל התחומים, ובמיוחד בתחום חופש הביטוי, כאשר ניתנה לרוב העם, שהושתק והודר במשך שנים, היכולת לבטא, להביע ולצרוך את עמדותיו והשקפותיו, וכל מהותה של ההצעה המנוולת הזאת היא להחזיר אותנו בעל כרחנו למונופול המוחלט של כלי התקשורת של הסמול הבזוי

  5. אמנות מס בינלאומיות, שמהן נהנות גם חברות היי-טק ישראליות רבות המספקות שירותים ללקוחות בחו"ל.

  6. גוגל ופייסבוק מאפשרות לעסקים קטנים ובינוניים לפרסם בתקציב סביר, דבר שלעולם לא יקרה בערוצי הטלביזיה או בכל מדיה "קלאסית" אחרת. הטלת המגבלות עליהן תפגע (כרגיל) במגזר הכי חשוב של המשק הישראלי, שק החבטות של הקולקטיביסטים מהכנסת.

  7. בשביל להבין למה הממשלה מתנהלת ככה אני כל הזמן חוזר למאמר המעולה של משה איפרגן שמדבר על ימין כלכלי שכמעט ולא קיים בארץ. הרגילו אותנו לחשיבה סוציאליסטית שכל מטרתה זה מנגנוני פיקוח ושליטה, ושמגיעות הזדמנויות אז אנחנו מתעלמים מהן כי אנחנו רגילים לאותה התנהלות טוטאליטרית.
    לצערי המחשבה על חברה חופשית היא חלום באספאמיה בארצנו היות ואין ציבור שדוחף מפלגה שדוחפת אג'נדה.

    1. יש, הציבור קיים. בבחירות הבאות תהיה לו גם מפלה להצביע לה – מפלגת זהות בראשות משה פייגלין

  8. המשפט "האלגוריתמים של פייסבוק הם חפצים. אין להם תודעה, והחשיפה שלהם למידע שלנו איננה בגדר פגיעה בפרטיות. המחשבה כאילו איזה חנון במשרדי גוגל מחטט לנו במיילים היא דמיונית ומופרכת." הוא אווילי ומופרך ואופייני לאתר שפרצות האבטחה בו הן רבות.

  9. כתבה מצויינת !!

    תודה רבה !!!

    נ.ב.
    תחשבו מה יקרה כשייחסמו/יגבילו את טוויטר בארה׳׳ב,איך טראמפ ישדר לאומה?!

  10. כתבה פחות מוצלחת בשל הטיעונים.
    1. ערוץ 2 לא קדוש וגם פייסבוק וגוגל שנקטו קו ברור בבחירות האחרונות בארה"ב ויש שיודעים שגם בארץ. לא מדובר בקונספירציה אלא בהבחנות של מומחים מעולם החיפוש האינטרנטי. המידע זמין…בגוגל.

    2. הגבלות על איסוף ואגירת מידע אישי? בוודאי! אין בחוק או בהיסטוריה התייחסות לאגירת מידע כה מפורט ומלא על אזרחי מדינות. זה כוח שלא נותנים לגוף ללא בקרה או גוף שלא נבחר. ערוץ 2 היה הממסד, כיום השליטה על המידע עברה לגוגל ופייסבוק.

    3. לא מדובר בקונספירציה. גוגל ופייסבוק לא מפרסמות מה המדיניות לגבי הכשרה וקבלת עובדים בעלי הרשאות שעוקפות את ההצפנות ולא בכמה מדובר. אפשר לבדוק את העניין. עובדים של תאגידים נתפסו לא פעם עושים שימוש בבסיס הנתונים. פרשה שכזאת בדיוק פורסמה בישראל בשבוע שעבר. סנואדן לא לבד.

    4. תאגיד בינלאומי הוא היצור הכלכלי המאוס והמזיק מכולם. אני לא צופה ביונית ושכפוליה או באברמוביץ' ושאר המומחים לכלום אבל ערוץ 2 משלם בישראל מיסים וכך צריך כל תאגיד שפועל בישראל. מצידי, שיסגרו את המשרדים בישראל ויפטרו את מאות האנשים הבודדים שימצאו עבודה אחרת,- אני בטוח כי מדובר באנשים מוכשרים ובתעשיה קייימת דרישה מתמדת.

    5. אנחנו מקבלים פייקניוז מערוץ 10, 1, ו-22 אתרי האינטרנט המובילים כבר עשרות שנים.רוזנטל כורה למחנה שמסלף את האמת בור גדול. רק תנו לו להמשיך.

    5.

    1. עוד משהו.
      נמאס לי לשמוע על "אמנות".
      אמנה אחת שמחייבת אותנו לגור במדינה
      כושית-ערבית.
      אמנה אחרת פירושה אין מס לחברות הייטק.

      אני מאד מאד מסופק אם קיימות אמנות כאלה
      ועוד יותר מסופק אם זו המטרה שלהן או הכוונה שלהן.
      אפשר לחשוב שהאמנות האלה הן ברית עם האל,שלא ניתן לחזור לאחר כריתתה.
      מי חותם על האמנות האלה ?

  11. מעולם לא הוכח שהפרסום של גוגל ופייסבוק הוא יותר
    אפקטיבי.הוא לא גורם לאנשים לקנות יותר.
    כן,יש לגוגל ופייסבוק הרבה יותר מידע עלינו,אבל זה
    בעיקרו מידע שיכול לעניין ארגוני ביון ולא לגרום
    לנו לקנות יותר.
    גוגל ופייסבוק מחסלות את התחרות,גורמות לאבטלה.לא משלמות מיסים,פוגעות בצורה קשה מאד בפרטיות
    וגם מקדמות ומפיצות אידאולוגיה ליברלית מתועבת.
    למה ערוץ 2 צריך לשלם מיסים אבל גוגל ופייסבוק לא ?

    נקודת המבט של הצרכן היא לא היחידה שיש וגם
    לא החשובה ביותר.