אלוף במיל' דן ביטון: ברק הוא איש פוליטי, אייזנקוט היה צריך להימנע ממוקשים

אלוף (במיל') דן ביטון מבקר את המפגש בין הרמטכ"ל לברק: "העובדה שיממה אחרי הפגישה ברק דיבר על סירובי פקודה מצד קצינים בצבא היא לא תקינה".

הפגישה וההצהרה. אייזנקוט וברק | פלאש90

"העובדה שיממה אחרי הפגישה ברק דיבר על סירובי פקודה מצד קצינים בצבא היא לא תקינה". כך אומר האלוף במילואים דן ביטון ל'מידה'. אמש נחשף כי אייזנקוט וברק נפגשו יממה לפני שברק קרא למרד של הצבא בממשלה. ״הממשלה הימנית ביותר שהייתה עד היום תגרום להתקוממות והתנגדות אזרחית ולסירובי פקודה מצד קצינים בכירים בצה"ל״, הצהיר ברק לאחר פגישתו עם הרמטכ"ל.

ביטון כיהן כראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, עד לשחרורו בשנת 2012. בעבר כיהן בין היתר כמפקד חטיבה 7, כראש חטיבת תורה והדרכה באמ"ץ וכמפקד עוצבת סיני. לדבריו, "אני מכיר את גדי 25 שנים. צמחנו ביחד בצבא, אני משוכנע שהכוונות שלו היו טהורות ומקצועיות, אבל אי אפשר להתעלם ממראית העין הבעייתית. גדי לא יכול לדעת מה ברק יגיד אחרי הפגישה, אבל סוף מעשה במחשבה תחילה. אתה רמטכ"ל, אתה סמל לגוף שאמור לאחד את העם, ולכן אתה צריך להדיר את רגליך מאנשים פוליטיים, במיוחד כשהם מערערים מדי יום על הלגיטימיות של ממשלה נבחרת – ממשלה שבתור רמטכ"ל אתה כפוף לה".

אתה שולל את האפשרות שברק סיפר לאייזנקוט מראש בנוגע לאמירה הצפויה שלו על סירוב פקודה?

"אין לי בכלל ספק. גדי היה מזכיר צבאי של ברק בתקופה שהוא היה ראש ממשלה ולכן הוא מרגיש קרוב אליו. ברק הוא לוחם מעוטר וקצין בחסד עליון ואני לגמרי יכול להבין את הרצון של גדי להיוועץ בו. מצד שני, אהוד ברק פועל בחודשים האחרונים ללחוץ על גורמי האכיפה להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה.

"גדי מכהן באחד התפקידים המשמעותיים ביותר, לא רק בהיבט הביטחוני-צבאי, אלא גם החברתי", ממשיך ביטון. "כל צעד ושעל שהוא עושה נבחן בשבעים עיניים, ולכן הוא היה צריך להימנע מלעלות על מוקשים ולקחת בחשבון שמפגשים עם אהוד ברק עלולים לשים אותו במצב מאוד לא נוח, כמו שקורה עכשיו".

זו לא הפעם הראשונה שאתה מבקר את אייזנקוט. גם בפרשת אלאור אזריה חלקת על התנהלותו.

"אני אוהב את גדי. היינו שני סרנים צעירים בפו"מ, אחר כך לחמנו ביחד בלבנון ובשכם. בהמשך שירתנו ביחד באמ"ן ובמטה הכללי. הוא אדם וקצין משכמו ומעלה. אבל היחסים קצת התקררו בעקבות פרשת אזריה. יש לי טענות קשות להתנהלות הצבא בנושא. בגלל הביקורת שלי שרר נתק גם עם אלופים אחרים שגדלתי איתם ושתמכו בצעדים של גדי. פתאום הסתבר לי שיש דעות שאסור להביע אותן".

משרד הביטחון: "איננו עוסקים בנושא"

הפגישה בין אייזנקוט לברק אינה מנוגדת לפקודות צה"ל והרמטכ"ל לא נדרש לעדכן מבעוד מועד את שר הביטחון על דבר קיומה. בתגובה לפניית 'מידה' הבהירו במשרד הביטחון כי "איננו עוסקים בנושא" – על אף סמיכות הזמנים הבעייתית בין הפגישה להצהרות החמורות של ברק ולמרות ההצהרה של ברק כי בכוונתו לשוב לפוליטיקה.

בעבר שוחררו קצינים בכירים מצה"ל בעקבות פגישות עם אישים פוליטיים. ב-1997 סיים האלוף אורן שחור את שירותו הצבאי בעקבות פגישה עם יו"ר האופוזיציה בזמנו, שמעון פרס. נתניהו, שכיהן אז כראש הממשלה, שחרר את שחור מתפקידו בצוות ההידברות מול הפלסטינים, בטענה שנתפס כקצין צבא המתערב בעניינים פוליטיים. נוכח פגיעה זו בכוחו ובסמכויותיו, בחר שחור להשתחרר מצה"ל.

ביטון שולל על הסף תרחיש דומה עם אייזנקוט. "אין קשר בין האירועים", הוא אומר. "לרמטכ"ל מותר להיפגש עם רמטכ"ל לשעבר, גם אם אפשר שלא לאהוב את העיתוי".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 תגובות למאמר

  1. המפגש בין ברק לרמטכ"ל, מן הפח אל הפחת

    דובר צה"ל מוליך את סיפור המפגש בין ברק לרמטכ"ל, מן הפח אל הפחת…אם אכן נכון הציטוט (נמסר על ידי פניה אהרן המהימנה עלי): "זו לא הייתה אמורה להיות פגישה ב-4 עיניים, הוזמנו עוד שני אנשים ולכן המזימות שמיוחסות לרמטכ״ל ולברק הן שטות מוחלטת…"
    …הרמטכ"ל לשעבר הרי קושר עצמו עכשיו למאבק חורמה רווי שקרים וגידופים, מול נתניהו… אותו מוביל ברק בראש חוצות, והיכן לעזאזל היועמ"ש בכל הסיפור האומלל הזה, כאשר הוא הוא האיש שאמור לעצור כל נסיון לגיבוש (לכאורה, לכאורה) מזימות מהסוג האמור ולפחות לחקור אותן??. היכן כאן מראית העין לפחות של שלטון החוק?
    ועוד שאלה מטרידה: בלשכת הרמטכ"ל מוקלטים כל הדיונים והשיחות המתנהלים עמו. אולי זו הסיבה שבעטייה נמנע הרמטכ"ל מלקיים את הפגישה אצלו בלשכה, והלך לביתו של ברק, שם כידוע אין הקלטות??

  2. השאלה הכי משמעותית בעניין הזה היא מדוע הלך הרמטכ"ל אייזנקוט לדירה של אהוד ברק ?
    אם הפגישה הייתה לצורך היוועצות בעניינים צבאיים , היא צריכה להיערך בלשכתו של אייזנקוט המוגנת מפני האזנות. ברק הוא לחלוטין אישיות פוליטית והוא עושה ככל יכולתו כדי להפיל את הממשלה המכהנת בדרכים לא דמוקרטיות.
    ולכן העובדה שהפגישה נערכה בביתו של ברק אומרת דרשני. פגישה בלשכת הרמטכ"ל הייתה נרשמת ומתועדת. הפגישה בביתו של ברק נועדה להסתיר את עצם קיום הפגישה. ריח לא טוב עולה מהפגישה הזו. הן מבחינת הניראות והן מבחינת המהות. טוב יעשה שר הביטחון אם יקים צוות בדיקה לעניין זה. אם לרמטכ"ל אין מה להסתיר, הוא צריך אפילו לדרוש זאת.
    כמו שזה נקרה כרגע זה לא כשר ולגמרי מסריח.

  3. הסיבה שברק בחר באייזנקוט למזכיר צבאי הן 2 סיבות עיקריות.א.אייזינקוט נמוך מברק בגובה!ב.בעל משקל גדול יותר!

  4. חוצפה שנפגש בביתו של ברק הוא ניראה הזויי וצריך אישפוז דחוף דחוף אפו היועץ לממשלה מה הכול טוב מעניין

  5. ברק ירד מהפסים טוטאלית, הוא פירומן ומגאלומן. לא ממליץ בשלב זה על אבחון פסיכיאטרי או טיפול תרופתי מכיון שיש מצב שהוא עדיין צלול, אבל השגחה מסוימת נדרשת בודאי.

    1. ברק ממש לא השתגע. הוא חכם וערמומי יותר מתמיד. כמו שאמרו בפרשת ווטרגייט: "לך בעקבות הכסף ותגלה את האמת." אבל העובדה הזאת לא משפרת את המצב. להפך. כיום ברק גם מסוכן ומזיק יותר מתמיד.

  6. יכול להיות שהרמטכ״ל נפגש עם קצינים בכירים להתייעצויות שונות אבל הוא לא יכול להפגש עם קצין ופוליטיקאי בכיר שמטיף למרד!! זה מתאים לרפובליקת בננות של דרום אמריקה.

  7. יכול להיות שהרמטכ״ל נפגש עם קצינים בכירים להתייעצויות שונות אבל הוא לא יכול להפגש עם קצין ופוליטיקאי בכיר שמטיף למרד!! זה מתאים לרפובליקת בננות של דרום אמריקה.

  8. בעיני שניהם חשודים שדנו באפשרות של הפיכה צבאית. יש בסיס לחשד כזה מצידו של אהוד ברק המטיף להתכנות כזו וגם אצל אייזנקוט יש יסודות שהעו״ד שפטל טוען כלפיו.

    חייבים לבדוק ולחקור היתכנות כזו כמאמר ״הלך הזרזיר אצל העורב״. אין לזלזול בחשדות כלפי אהוד ברק ואי יציבותו של גדי אייזנקוט.

  9. אתם שוכחים שלפני 20 שנה האלוף אורן שחור נפגש עם שמעון פרס ובעקבות זה הודח מצה"ל.

    ודובר שם על כך שאסור לאנשי צבא להיפגש עם פוליטיקאים.

    אהוד ברק הוא לא עוד רמטכ"ל הוא אישיות פוליטית שמתיימר להיות ראש ממשלה.

    במדינות אחרות בהם הרמטכ"ל נפגש עם האופוזיציה זה ביון הפיכה!!!

  10. אזנקוט (ולא אייזנקוט) הוא גם איש פוליטי. כל הצמרת הצבאית היא, לא רק פוליטית, אלא מוטית שמאלה במובהק.
    עם זאת, אינני מאמין שהלך לבשל הפיכה צבאית. הצבא הישראלי אינו צבא דרום-אמריקאי. צבאות דרום-אמריקה מורכבים מחיילים מזי רעב הבאים מתחתית החברה, נטולי אידאולגיה, רדודי משכל ושפוטים של מי שמשלם להם את משכורת הרעב שהם מביאים לבקתה המטה ליפול בו הם מגדל את ילדיהם הרכיטיים.
    הצבא הישראלי מורכב מכל העם המגייס את בניו מתוך תוצר שנתי לנפש של 44,019 $, עם חיילים פיקחים, חכמים, משכילים ורובם תומך בשלטון הקיים.
    אזנקוט מספיק חכם כדי לא לעשות את השטות הזו גם אם היה מספיק טיפש כדי להיפגש עם ברק.

  11. אהוד ברק חושב לפי דבריו שהיום הוא בשל לחזור ולנהל את המדינה…הרמטכ"ל התמים כנראה הבין שהוא צריך להיות קרוב לאדם מפרק השעונים שחושב שהוא המתאים לנהל את המדינה – אהוד ברק הוא יודע לפרק…השתלט על מפלגת העבודה בכוח…עם אותות ההצטיינות שלו שלא עזרו לו להיות ראש ממשלה מוצלח אלה כישלון גדול…פרק את מפלגת העבודה וזרק את עמיר פרץ…ועכשיו הוא חותר תחת גבאי…בחדרי חדרים…וכל הציוצים שלו נועדו להרגיל את הציבור שהוא צודק…בשיטת אמירת השקר במחזוריות עד שהוא יתקבל…כאמת…במידה שלאחר הפגישה ציץ אהוד על אפשרות של "מרד" צבאי…הוא צריך לידו את הרמטכ"ל התמים מגולני שאינו כנראה מודע לסכנתו של אהוד ברק לדמוקרטיה ובנוסף הוא מאמץ אנשים לצרכיו ולאחר מכן הוא זורק אותו…בזמנו בצה"ל היה לאהוד כינוי "נפוליון" – אהוד אומר על ביבי שהוא סכנה למדינה ואני אומר לרמטכ"ל תתרחק ממינו היות והוא סכנה למדינה.

  12. קצין בחסד עליון ? ברק ?
    אחד הקצינים העלובים והמגוחכים בהיסטוריה של צהל.אני לא מדבר על ברק הפוליטיקאי אלא על ברק
    הקצין שפיקד על כוחות בסדר"כ של גדוד ומעלה.
    אייזנקוט גם הוא אפס.גם יעלון,גלנט ורבים אחרים.
    חבר מביא חבר.ככה הצבא עובד וככה הוא גם נראה.

  13. ביבי מוביל ת כל את ישראל
    אז כולם להרגע ולנשום