גילה גמליאל מרוקנת לכם את הארנק ומתגאה בזה

תקציב המשרד לשוויון חברתי מלא במיזמים מיותרים המבזבזים מאות מיליונים מכספי הציבור ומנפחים ללא צורך את המנגנון הבירוקרטי

מאיפה הכסף? השרה לשיוויון חברתי גילה גמליאל | פלאש90

תארו לעצמכם את הסיטואציה הבאה: אתם הולכים לתומכם ברחוב, מחזיקים בידכם תיק. בתיק יש את כל הדברים שאתם רגילים להסתובב איתם: אולי מחשב לעבודה או מחברות וספרים ללימודים. יש שם גם ארנק וטלפון, אולי ארוחת צהריים וכמה מסמכים שאתם צריכים להעביר לבנק או לרואה חשבון.

פתאום מגיח משום מקום אדם זר, אבל הפנים שלו מוכרות והשם עומד לכם על קצה הלשון. הוא פותח לכם את התיק, מוציא את האוכל ואת הארנק ושם אותם אצלכם ביד, לא לפני שלקח  לעצמו כמה שטרות ונגס ביס גדול מהסנדוויץ'. אתם חושבים שהוא צריך להתבייש בעצמו, אבל הוא כבר רץ לספר לחבר'ה כמה הוא עזר לכם. נשמע הזוי? ובכן, הכירו את השרה גילה גמליאל.

בראשית השבוע פורסם כי תקציב המשרד לשוויון חברתי בראשו עומדת השרה גמליאל יעמוד בשנת 2018 על סכום של 1.1 מיליארד שקלים. "מדובר הוא בהישג מרשים בכל קנה מידה, כאשר היקף הפעילות התקציבית של המשרד על כלל יחידותיו הכפיל עצמו פי עשרה מאז הקמתו ב-2015, אז עמד על 110 מיליון שקלים בלבד", נכתב בהודעת המשרד.

השרה הגאה גם פירטה את רשימת המיזמים החדשים להם ישמש התקציב המוגדל, ביניהם "מיזם בריאות דיגיטלית" (800 מיליון שקלים), "אוריינות דיגיטלית לאזרחים ותיקים, אוכלוסיות המיעוטים והחרדים" (50 מיליון), "תעסוקת אזרחים ותיקים" (25 מיליון) ו" פתיחה מסיבית וליווי של מרכזי הצעירים בישראל" (50 מיליון).

אז גמליאל לוקחת קרדיט על הגדלת התקציב שלה, אבל מה זה בעצם אומר? מאיפה מגיע הכסף? העושר של המדינה לא מגיע מאף פקיד, הוא מגיע מעבודתם של מיליוני אנשים שונים שיוצרים ערך. אם אתם מרכיבים צעצועים או גורדי שחקים, אם אתם כותבים ספרי לימוד או מיליוני שורות קוד, אם אתם עושים כל פעולה שהיא ומישהו מוכן, מרצונו החופשי, לשלם לכם על פרי עמלכם, אתם יוצרים ערך, אתם יוצרים עושר.

את רוב הדברים שאנו צורכים אנו יכולים לממן ולרכוש בשוק החופשי, אך כמובן שגם שירותים ממשלתיים נחוצים מגיעים במחיר גבוה. מחקרים רבים נעשו על חוסר היעילות של הוצאה ציבורית בעולם והצביעו על העובדה שהוצאה ממשלתית הינה בזבזנית מטבעה.

המאמר פורץ הדרך של מרטין פדלשטיין מאוניברסיטת הרווארד, מראה שההפסד נטו לאזרחים מתהליך ההוצאה הממשלתית של כספי מס הכנסה בזבזני יותר מהוצאה פרטית בכ-30%, בעוד העלות של גיוס והוצאה של כל שקל נוסף יכולה להגיע לכמעט 100% מסכום ההוצאה. כלומר: על כל שקל שחוזר לאזרחים ממיסים, שקל שלם נוסף הולך לשימון המנגנון. ההוצאה הממשלתית בכל העולם נוטה להיות מסורבלת ויקרה, ומי שחושב שישראל יעילה יותר, שירים את ידו.

עוד בירוקרטיה, עוד בזבוזים

האם רשימת הקניות של גמליאל מצדיקה את המנגנון הבזבזני? הפרויקט הגדול ביותר של המשרד, בהיקף של 800 מיליון שקלים, הוא "מיזם הבריאות הדיגיטלית", בו מתגאה גמליאל בהודעה לעיתונות.

חיפוש מהיר בגוגל לא מסביר על מה הולך להיות מוצא הכסף, וחוץ מביטויים ריקים מתוכן כ"צמיחה כלכלית מואצת" ו"ממשל ידידותי וחכם" אין שום הסבר מהי בעצם מטרת התוכנית. ואם כל זה לא מספיק, אף אחד כלל לא טורח להסביר לשם מה נחוץ לייצר בירוקרטיה כפולה ומכופלת ועוד תפקידים מיותרים כאשר למשרד הבריאות כבר יש מועצה לבריאות דיגטלית? על כך כתב פרקינסון כבר בשנות החמישים של המאה הקודמת, כאשר הראה כיצד הבירוקרטיה הבריטית מתנפחת בעקביות גם ללא קשר לכמות העבודה שצריך לעשות, וכל פקיד חדש רק מייצר עבודה נוספת לעוד ועוד פקידים.

טור מעיתון 'חרות' על ספרו של פרקינסון, 1959 | עיתונות יהודית היסטורית

אם את ההוצאה הכספית על אוריינות טכנולוגית לקשישים ניתן עוד איכשהו להצדיק, לא ברור איך מצא את עצמו המשרד מוציא עשרות מיליוני שקלים על השכלה של חרדים ובני מיעוטים, תפקיד שנמצא ישירות תחת המנדט של משרד החינוך הכושל.

אם משרד החינוך אינו מצליח להשלים משימה פשוטה וממוקדת בליבת עיסוקו, שיתכבד ויחזיר למשלם המיסים קצת מתקציבו, שהוא הגבוה ביותר מבין כל משרד הממשלה, כולל משרד הביטחון. בינתיים, יצור המשרד לשוויון חברתי כפילויות תפקידים כדי להתמקצע בתחום בו אינו מבין.

גמליאל רוצה להשקיע כ-25 מיליון שקלים ל"פיתוח תחום תעסוקת אזרחים ותיקים ומציאת מגוון תחומי עשייה". אבל למה בכלל אזרחים ותיקים מתקשים למצוא עבודה? רבים מהם מעדיפים לעבוד פחות שעות ובקצב נמוך מעט יותר מהצעירים עקב גילם, ותחת חוקי העבודה הנוקשים למעסיקים רבים זה פשוט לא משתלם.

הגמשה של חוקי התעסוקה והורדת שכר מינימום לאזרחים ותיקים יכולים להביא להגדלה משמעותית של התעסוקה שלהם בלי הוצאה של שקל אחד מתקציב המדינה. אם המשרד בכל זאת יתעקש להוציא כספים, סביר להניח שמענקים ישירים, פשוטים ושקופים למעסיקים, הדורשים כוח אדם מינימלי לתפעול יתנו תוצאה טובה יותר מכל תכנית הכשרה או העלאת מודעות שהמשרד יכול לתכנן.

גמליאל גם מעוניינת להסב מבני ציבור קיימים לדיור לאזרחים ותיקים. האם יש מחסור בדיור לאזרחים ותיקים? האם הוא גדול מהמחסור במשאבים אחרים? ספק רב אם מישהו במשרד לשוויון חברתי טרח למצוא את התשובה לשאלה המתבקשת הזו לפני שהוא מסב משאבים חשובים למטרות חדשות.

בכל מקרה, לא ברור למה לא להטיל את המשימה על משרד הבינוי והשיכון, אשר נוצר למשימות כאלו בדיוק, במקום ליצור את הידע, התשתית הארגונית וכן – גם את כל המשרות הבירוקרטיות – מחדש במקום אחר. שוב אנו עדים ליצירת כפילויות לא ברורות בתוך משרדי הממשלה ונאלצים לשלם את החשבון, בעוד השרים האחראים לבזבוז מתגאים בעשייתם.

גילה גמליאל היא מקרה בוטה במיוחד, אך לא נדיר לראות בישראל שרים המתגאים בכך שבזכותם תקציב המשרד, כלומר החלק מתוך כספכם שמוצא בבזבזנות, "עלה לשיא כל הזמנים", לאור זאת חשוב להזכיר: שר שמתגאה בהגדלת התקציב שלו, בלי לציין מטרה שהאזרחים לא יכולים להשיג לבדם, מתגאה בפגיעה בעם.

במקרה הטוב נצטרך להמתין עד שמנגנון כבד ומסורבל יגבה את ליטרת הבשר שלו, רק כדי לקבל את מה שהיינו יכולים לקנות לבד מלכתחילה. במקרה הרע, נצפה בעיניים כלות מהצד בזמן שכספנו מוצא בפזרנות על דברים שמעולם לא רצינו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

20 תגובות למאמר

  1. אפילו לא ידעתי שקיים ״משרד לשוויון חברתי״. זה נשמע כמו בדיחה.

    1. זה כמו "המשרד לקידום חברתי" של פולישוק…

    2. לטעמי מאמר חשוב התורם לפחות טיפה לסדיקת האבן. עוד טיפה ועוד טיפה ואולי עוד נזכה אנחנו בחיינו

  2. כתבה שטחית ודמגוגית. החל מהדימויים בהתחלה ועד לקביעת עובדות על פרויקטים מיותרים בלי לבדוק בכלל מה הם כוללים. חבל

    1. תגובה שטחית ודמגוגית. החל מכינויי הגנאי בהתחלה ועד לקביעת עובדות על הכתבה בלי להביא סימוכין או פירוט לטענות. חבל

  3. המשרד הזה – המשרד לשויון חברתי לא הוקם אלא משיקולים לא עניניים של לא אחר מליצניהו. זהו אותו ליצניהו שדיבור על הצורך להקטין את המגזר הציבורי. גילה גמליאל הינה טיפוס מתחסד במיוחד ומבחינה זו מתאים לא להיות השרה לשויון חברתי. אלא שלנו האזרחים לא מתאים לנו שיהיה בכלל משרד כזה. שויון חברתי הינו נושא או מדיניות שצריכה להיות שזורה בכל משרדי הממשלה ללא משרד נפרד!

    1. המגיב הזה – אניהי לא מגיב כאן אלא כדי למחזר את הכינוי "ליצניהו" ובכל מאמר לשרבב את שמו של ראש הממשלה לגנאי. השיטה היא מוכרת וזכתה לשם "השקר הגדול": אף פעם אל תיתנו לציבור להירגע. אל תסכימו שיש גם צד חיובי לאדם שבו ממוקד רצח האופי שלכם. התרכזו בו והאשימו אותו בכל מה שרע. אנשים יאמינו יותר בקלות לשקר גדול מאשר לשקר קטן. ואם תחזרו על השקר מספיק פעמים, במוקדם או במאוחר יאמינו לו. לא משנה על מה כותבים – תמיד תאשימו את נתניהו. כנראה שנתניהו הוא האויב הכי גדול של חסידי "השקר הגדול".
      https://en.wikipedia.org/wiki/Big_lie

    2. לא מדוייק. המשרד לשיוויון חברתי נוצר בהתחלה כמשרד לענייני גמלאים עבור רפי איתן בממשלת אולמרט. לימים הוא הפך למשרד לאזרחים ותיקים בראשות אורי אורבך המנוח, ואח"כ למשרד לשויויון חברתי. אמת, שלנתניהו יש נטייה לשמר משרדים לא חשובים כדי לחלק כיבודים לפוליטיקאים מתוסכלים בליכוד (משרד לעניינים אסטרטגיים, משרד לענייני מודיעין וכו'). מהבחינה הזאת המשרד לשוויון חברתי נראה בהחלט כממשיכו של המשרד לקידום חברתי בראשות השר רובי פולישוק.

  4. הדבר היחידי שאני יכול להגיד לזכותה של גילה גמילאל שהיא עבירה תמיכה למורשת עדות המזרח.

    בכל שאר התחומים שגברת הזו נגעה , רק הרסה לא תרמה עדיפה טובת מעטים על פני הרבים. אני זוכר אותה עוד מהימים שהיא הייתה יו"ר אגודת הסטודנטים בבן גוריון, ורק מיום ליום הולכת ומאכזבת.
    זה לא במקרה שהיא נבחרה להיות השרה המכהנת הכי טרש"ית של ממשלת ישראל ה34, במחינת אופן סדר העדיפויות וביצוע.

    ואם היא נבחרה להיות מיס הליכודיאדה האחרונה …. לצערי זה מראה רק על תסמינים של היגיון לא בריא שרווח בקרב המצב החברתי בישראל!

  5. תבדקו מי עומד מאחורי כל תקציב כזה ותגלו שבדיוק בדיוק חבר שלה פתח משרד לאוריינות.

  6. בקר טוב אליהו,אני טוענת את זה מיום שנבחרה לשרה להשג יודע מה,במשך תקופה ארוכה אף הגבתי כך להודעות ולפוסטים שיצאו ממשרדה. פשוט גזל בכסף הזה יכלו להגדיל את קצבאות הזקנה

  7. מחיר זול עבור נתניהו כדי שבבוא היום תרים את היד בעד מסירת שטחי מולדת לערבים.

    1. אבי געזונט לא מוכן להעתיק משפט או שניים מדף המסרים של הגלובליסטים תמורת מחיר זול. נתניהו, אם אויבי מדינת ישראל דואגים להעסיק טוקבקיסט שכותב שני משפטים בסוף כל מאמר ותמיד מספר לנו כמה אתה נורא ואיום, סימן שאתה באמת אוצר גדול לאוהבי מדינת ישראל.

  8. גילה וכחלון מעצם מהות המבנה הנפשי שלהם מרגישים דחף בלתי נשלט להתחנף לאליטה האשכנזית השמאלנית, ואין אפשרות לשנות את זה, וחבל….

  9. השרה לשוויון חברתי האמנם??? ללא בושה הקול שלך מנע עליה לקצבת הזקנה, מה מעניין אותך הקשישים… את קבלת תוספת בגובה שכר המינימום… קשישים רעבים ללחם, התהדרת בהגדלת תקציב.
    תתביישי לך.

  10. משום מה אצל גב' גמליאל מאד מאד שקוף ובולט שמהמקפצה היא בונה בראש וראשונה את עצמה, ובעצם ע"פ הנאמר למעלה רק את עצמה
    וכמו שהנאום שלה בליכודיאדה היה ברמה של נאום לרפי שכל, כך היא מתנהגת כלפי כל אזרחי המדינה.
    די הולך לה בינתיים
    מדכא!

  11. 1) שיוויון הוא כאשר אני ואשתי מקבלים כרטיס אזרח וותיק באותו מועד
    2) היום נשים מקבלות תעודת אזרח ותיק בגיל 62 וגברים בגיל 67 איפה השיוויון בתוך הבית
    במיוחד כאשר תוחלת השנים של הנשים גדול משל הגברים
    3) שיוויון הוא כאשר גיל הפרישה מעבודה זהה ולא קיימת אפליה לפיה אשה יכולה לבחור מועד לפרישה ולגבר יש תאריך יעד נוקשה ולא גמיש
    4) שיוויון הוא כאשר בני זוג נושאים בנטל בשווה גם בגידול ילדים , מזונות וכיוצא בזה
    5) משרד לשיוויון חברתי איננו משרד כרטיסים לשלוח קשישים לסרט מוזל אלא לטפל בבעיות שלהם באמת
    6) לא ידוע לי שנעשה סקר צרכים על ידי המשרד
    6) אני שומע שהמשרד הזה לוקח לעצמו טיפול בעוד נושא שהוא תיעוד החיים בארצות האסלאם . האם היה טוב או לא טוב . ואני שואל את עצמי מה ישאלו את מסעודה הזקנה האם השכנה שלה נתנה לה חילבה ? או האם היה שיוויון של היהודי מול המוסלמי במערכת המשפט. אם השאלות לא יהיו על בסיס נכון התוצאה תהיה טיוח של האמת כפי שנעשה עד כה . והשרה תהיה עוד קומיסר