החוק הפולני הוא בעיה של פולין, לא של ישראל

החוק הפולני המטיל עונש על האשמת פולין בפשעי השואה הוא בעייתי ולא דמוקרטי, אבל יש בו יותר טיפשות מאשר אנטישמיות

שער הכניסה לאושוויץ | פלאש90

הסערה שחולל בישראל ובעולם החוק הפולני העוסק באזכור פשעי הפולנים בשואה, כללה לא מעט התלהמות, שטחיות ובורות. לפיכך חשוב להעמיד דברים על דיוקם מבחינה היסטורית ואקטואלית.

בסוף השבוע האחרון אישר הבית התחתון של הפרלמנט הפולני (ה"סֵים") הצעת החוק המסמיכה את "המכון לזיכרון הלאומי – הוועדה להענשה על פשעים נגד העם הפולני" להשית עונש קנס ומאסר של עד שלוש שנים על "עיוות האמת ההיסטורית בנוגע לעם ולמדינה הפולנית". החוק עודנו טעון אישור של הסנאט הפולני ושל הנשיא.

זו לשון הצעת החוק, בתרגום ישיר שלי מן המקור הפולני:

"כל המייחס אחריות או שותפות לפשעי הנאצים, שבוצעו על ידי הרייך השלישי, לעם הפולני או למדינה הפולנית או [המייחס אחריות ושותפות] לפשעים אחרים נגד השלום, נגד האנושות או פשעי מלחמה, תוך הפחתה גסה מאחריותם של המבצעים האמתיים של אותם פשעים, צפוי לקנס או למאסר עד שלוש שנים. המשפט יהיה פומבי. חוק זה יחול על אזרחי פולין ועל זרים כאחד".

גם בפולין עצמה הדעות חלוקות בנוגע לחוק. ואגב, לא רק בין לאומנים-אנטישמים וליברלים-שמאלנים, אם כי גם החלוקה הזו קיימת כמובן. ויטק דוך מהאתר 'היסטוריה', למשל, תומך בחוק המוצע בצורה מהוססת, תוך שהוא מדגיש כי העונש יחול על מי שמאשימים את העם הפולני בכללותו בשותפות לפשעי הנאצים, אך לא  במקרים שבהם מדובר במעשים מוגדרים של פולנים מסוימים כמו בידוובנה. פרט לכך, העונש לא יהיה אוטומטי משום שהוא חל על פגיעה באמת ההיסטורית שאין עליה הסכמה ידועה וברורה, ומכאן שבית המשפט יזדקק לסיועם של היסטוריונים.

לעומת זאת, האתר הליברלי "אוקו" ("מבט") גורס שהחוק רע מכל בחינה: ראשית כול, פולין הסתבכה עם ישראל, עם אוקראינה (החוק נוגע גם לאוקראינה) ובעצם עם כל אירופה. שנית, האתר מזכיר שרק במדינות אוטוריטריות כמו טורקיה ורוסיה קיים עונש פלילי על "עיוות האמת ההיסטורית". שלישית, קיים חשש שמי שידון בטבח בידוובנה עלול להישלח לכלא. נציין שהגרסה הנוכחית של החוק, אחרי התיקונים, קובעת שאמנים וחוקרים יהיו פטורים ממנו.

בין הפולנים לאוקראינים

הניסיון לעצב זיכרון היסטורי באמצעות משפט ועונשים פליליים הוא אכן נואל ואוטוריטרי, ועל כך קשה לחלוק. הוא יהפוך את פולין לחוכא ואטלולא בעיני אירופה, ומקרב אותה למחוזותיהם של פוטין וארדואן. איש בפולין גם לא מחפש משבר עם ישראל, במיוחד כאשר היחסים בין המדינות טובים והדוקים.

עם זאת, חשוב לדבוק באמת ולא לייחס לחוק, אווילי כאשר יהיה, את אשר אין בו. אנטישמיות ושכתוב ההיסטוריה אין בו, טיפשות יש בו. חשוב לא פחות להקדיש תשומת לב לקונטקסט שבו חוקים כאלה נוצרים. הממשלה הפולנית הנוכחית נוקטת צעדים לא ליברלים ולא דמוקרטיים בעליל, אבל פולין עודנה מדינה דמוקרטית והחוק עוד צפוי לדיונים ולתיקונים, בדומה לחוקים בעייתים אחרים. בפולין קיימות מגמות אנטישמיות ואנטי דמוקרטיות ואנטישמיות, זוהי עובדה, אולם גם לא חידוש מסעיר ומפתיע. אבל ישנו גם הצד השני של המטבע, שבדרך כלל נעלם מעיני התקשורת.

יחס הישראלים לפולין ולפולנים לוקה בשטחיות ובבורות. בתפיסה הישראלית העממית, השואה נתפסת כחור שחור אחיד, ללא הבדלים מיוחדים בין מדינה למדינה. בעיני רבים וטובים אין הבדל של ממש בין עמי מזרח אירופה. אוקראינים, פולנים וסלובקים נתפסים כולם כגוים אנטישמים ושונאי ישראל. הזיכרון ההיסטורי של האנטישמיות הפולנית מועבר באופן אוטומטי לתפיסה היסטורית מוצקה בנוגע לפשעי הפולנים בשואה.

עם כל הכבוד הראוי, לא כדאי שסיפורי סבתא פולנייה יחליפו את מקומו של ידע היסטורי רציני. האם היו פולנים שרצחו יהודים והיו פוגרומים נוראים לפני השואה ואחריה, כמו ידוובנה וקילץ? היו גם היו. בפולין היו "שמלצובניקים" מנוולים שאיתרו והסגירו יהודים לנאצים תמורת בצע כסף.

למרות זאת, אי  אפשר להשוות את הפוגרומים האלה עם כל זוועותיהם למה שהתרחש באוקראינה, בליטא, בקרואטיה ובהונגריה. בארצות אלה, ובמיוחד בליטא ובאוקראינה, האוכלוסייה המקומית בהמוניה השתתפה ברצח שכניה היהודים. הוקמו יחידות עזר על טהרת המקומיים שסייעו לנאצים בחפץ לב. לא היו שומרי מחנות פולניים, כולם היו אוקראינים או ליטאים. בקרואטיה קמה התנועה הפשיסטית המזוויעה והמכוערת ביותר במזרח אירופה, "אוסטאשה", שהקימה מחנות השמדה לסרבים ולא רק ליהודים. בהונגריה, הארגון הפרו-נאצי המקומי, "צלב החץ", רצח יהודים לא פחות מהגרמנים.

כך שאין מקום להשוואה בין הפולנים לאוקראינים או לליטאים. ייתכן מאוד שיחסם של רוב הפולנים לסבל היהודים היה פשוט אדישות מעוררת חלחלה. במחתרת הפולנית  'ארמיה קראיובה' היו גם אנטישמים, אבל גם חסידי אומות העולם. יאן קארסקי ואירינה סנדלר, שיישארו מופת של קדושה, אהבת אדם ואומץ עילאי כל עוד השואה תיזכר, היו פטריוטים פולנים. לא חסרו גם אנטישמים שהתגלו כבני אדם במהלך השואה. במלים אחרות: הסיפור הרבה יותר מורכב, ואיננו כה פשטני ודיכוטומי כפי שמשתקף מהכותרות הנוכחיות.

יאן קרסקי | ויקיפדיה

במהלך המלחמה לא הייתה בפולין מדינה, אפילו לא ממשלת בובות, ולכן מבחינה פורמלית אי-אפשר לייחס משהו לממשלה הפולנית. הממשלה הגולה בלונדון עשתה כל שביכולתה כדי למשוך את תשומת לב העולם למתחולל בשטחי הכיבוש הנאצי. בפולין לא היה ממשל משתף פעולה עם הנאצים, כמו וישי בצרפת. הצבא הפולני, זה שאוהבים לגחך רק על אזכור שמו בהקשר של מלחמת העולם השנייה, נלחם בגבורה נגד הפולש הגרמני עד הכדור האחרון. פולין הייתה המדינה היחידה שהתארגנה בה מחתרת חמושה נגד הנאצים, זמן קצר מאוד לאחר הכיבוש.

לאורך ההיסטוריה פעלו הפולנים באומץ המפורסם שלהם, אבל ללא תבונה מדינית רבה מדי. כך קרה במרד חסר הסיכוי נגד רוסיה, וכך גם בחוקים הנידונים עכשיו, שאפילו במבט קר גורמים לפולין רק נזק. הפולנים אוהבים להתעטף בתחושת הקורבן הנצחי שלהם, וההיסטוריה אכן מעניקה להם סיבות מוצדקות לתחושה זו.

החוק הנוכחי קשור גם לתהליכים שונים המתרחשים באירופה, במיוחד בגרמניה. גרמניה לא מצליחה להתגבר על הדחף "הפדגוגי" שלה. היא שואפת לעזור לישראל לעשות שלום עם הפלסטינים, ולפעמים רומזת שמה שישראל עושה לפלסטינים מזכיר לה תקופות אפלות בהיסטוריה של עצמה. אם לצטט את הגדרתו הקולעת של יורם קניוק, "הגרמנים לעולם לא יסלחו ליהודים על אושוויץ".

מסתבר שאותם דחפים מתקיימים, וביתר שאת, כלפי הפולנים, שהגרמנים רוצים ללמד אותם דמוקרטיה. יותר מדי סרטים גרמניים מציגים את חיילי הוורמאכט כנערים חולמניים שאינם יודעים מה הם עושים והיכן הם נמצאים, בעודם שוהים בארץ ברברית ואנטישמית כמו פולין. הם לא מאשימים חלילה את הפולנים בשואה, אבל יש מין הרגשה שמחולליה לא ממש קשורים לנערי הוורמאכט. ובכלל, כל אחד יכול להיות אייכמן כפי שלימדה חנה ארנדט, מאהבתו היהודייה של הנאצי היידגר.

הכחשת השואה האמיתית

קשה לראות בחוק הפולני הכחשת שואה. הכחשת שואה אחרת, הרבה יותר מסוכנת, מתקיימת בארצות רבות ובכללן גרמניה. זו הכחשת שואה בעצם הדרך שבה מלמדים אותה, כאשר מנסים להציג את הנאצים כהומופובים, קסנופובים ובלתי סובלניים שרצחו חפים מפשע כמו הומואים, קומוניסטים, שמאלנים, צוענים וכן, גם יהודים. הוראת השואה תוך ביטול או הקטנה של האנטישמיות כתפיסה מרכזית בנאציזם, גובלת בהכחשת שואה. אם פשעם של הנאצים הוא שרצחו חפים מפשע, הרי כל תולדות האנושות אינם אלא רצף של מעשי טבח, מלחמות וסבל נוראי לחפים מפשע. האם ג'ינגיס חאן היה נאצי? ההשלכות של הצגת השואה באופן כזה הרבה יותר מסוכנות מחוק פולני כלשהו.

וישנו היבט נוסף שצריך לדבר עליו. העם היהודי מתקיים עתה כישות מדינית הפועלת במרחב הבינלאומי, תוך תמרון בין אילוצים וצורך לשמור על אינטרסים חיוניים ועל קשרים עם מדינות אחרות. במציאות כזו, מדינת ישראל איננה יכולה להתנהג כאינטלקטואל יהודי בגולה ולשמש מוכיח בשער. אילו היה החוק הפולני שולל את פרשת ידוובנה כעובדה היסטורית, אולי אז היה מקום להתערבות מדינית. כאשר הכול הרבה יותר אפור, התערבות כזו היא בעייתית. הכרזות של פוליטיקאים ישראלים שלא ממש מבינים במה מדובר, רק מסבכות את העניינים.

לישראל אינטרסים כלכלים ואסטרטגיים בפולין, הכוללים עסקאות רכש ביטחוני במגוון ענפים. פולין גם מתיישרת עם הקו האמריקני החדש, למשל בהצבעה באו"ם על ירושלים. אסור לחבל במערכת הקשרים המיוחדת הזאת בגלל החוק הפולני האווילי ודיפלומטיה ישראלית חובבנית.

האנדרטה לטבח בידוובנה | ויקיפדיה

התערבות בחקיקה של מדינה אחרת עלולה לחזור לישראל כבומרנג. בפוליטיקה בינלאומית אין משפט בינלאומי, אבל יש גם יש יחסי הדדיות ותן וקח. אם ישראל איננה מעוניינת שאירופה תתערב בחקיקה שלה, כדאי לה להוריד פרופיל ולפעול בעניין בערוצים בלתי פורמליים ולא דרך ציוצים מתלהמים בטוויטר.

כל מיני הסכמים ואמנות בינלאומיות, שישראל מיהרה לחתום עליהם בעבר בחפץ לב, נולדו בעקבות יוזמות של יהודים שוחרי טוב. בחלוף הזמן אפשר לקבוע בוודאות שאותן אמנות לא הצילו אף ילד רעב באפריקה, אבל הן כובלות את ישראל והופכות לכלי ניגוח נגדה. למשל, ישראל אינה יכולה לגרש את המסתננים לארצות מוצאם מפני שחתמה על אמנת ז'נבה בעניין פליטים ב-1951, וארגונים בינלאומיים משתמשים בעובדה זו נגד מדיניות הממשלה.

לסיכום, החוק הפולני הנידון הוא אווילי, לא דמוקרטי ומזכיר את רוסיה וטורקיה. מהתנהגותה של ממשלת פולין במישורים רבים אכן עולים ניחוחות לא נעימים. עם זאת, בעיות הדמוקרטיה והליברליזם בפולין הן בעיות פולניות בלבד, לא של ישראל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

29 תגובות למאמר

  1. החוק הפולני מתאר המציאות כפי שהתרחשה.
    העם הגרמני העלה את הפיהרר בבחירות דמוקרטיות.
    העם הגרמני ניסה לאחד את אירופה תחת שלטונו והעם הגרמני השמיד 6 מיליון יהודים במחנות השמדה.
    כמובן שהיו פולנים שתמכו בנאצים ולא אופתע גם אם רובם תמכו בשואה אך מיש ביצע אותה היו הגרמנים.

    1. אתה טועה.
      המאמר ב"אוקו" הפולני מצטט את החוק כלשונו ומתברר שהחוק מדבר לא רק על ענישת אזרחים פולנים אלא גם על ענישת הזרים שיאשימו פולנים כעם או כפרטים בשיתוף הפעולה עם הנאצים בפשעים נגד האנושות כלומר ברדיפתם ורציחתם של הקרבנות היהודים של השואה.
      וזאת יש לדעת:
      1. יאן גרוס שחשף את סיפור יהודי ידוואבנה (Jedwabne) הוא איש שנוא ונרדף בדעת הציבור הפולנית. לגביו כבר חוקק בפולין מה שנקרא "חוק גרוס".

      2. כפי שכבר פורסם בעבר באתר מידה מתברר שטבח יהודי ידוואבנה (Jedwabne) ע"י פולנים לא היה מקרה בודד. היו מאות אירועים כאלה בעיירות האזור. חוקרים פולנים שחקרו אירועים אלה וכתבו על כך הפכו לנרדפים בקרב הרוב המכריע של הציבור הפולני שנותר אנטישמי אדוק כפי שהוא היה פעם קתולי אדוק. כול הקורא טוקבקים של פולנים נוכח לדעת כי שנאת יהודים הפכה לשנאה בוטה כלפי ישראל.

      3. בתקופת הכיבוש הגרמני הוקמה ע"י האנס פרנק בפולין Einheimische Polizei- המשטרה המקומית או בפי הגרמנים Polnische Polizei. בתוכה פעלה "המשטרה הכחולה" כ-11000 פולנים התגייסו מרצונם החופשי לעבוד בשורותיה בכפוף למשטרה הגרמנית. ככזו היא נטלה חלק פעיל במאסרי היהודים שילוח היהודים למחנות ואף בהשמדת היהודים:
      קישור למחקר:
      Gunnar S. Paulsson (2004). «The Demography of Jews in Hiding in Warsaw», The Holocaust: Critical Concepts in Historical Studies. London: Routledge, 118

      נכון שבודדים מתוך אנשי המשטרה הפולנית הוכרו כחסידי אומות העולם אך בשנים שבין 1949 עד 1952 פעלה בפולין ועדה רשמית שבחנה את עברם ועניינם של כ-2000 מתוך כ-11 אלף הועבר למשפט. עפ"י המקור הרוסי כ-600 מתוכם נידונו למוות על פשעיהם.

      4. צבא המחתרת הפולנית Armia Krajowa שקיימה קשר עם משתתפי מרד גטו ווארשה והבטיחו לצייד אותם בנשק לבסוף ברגע המכריע בגדו ביהודים ולא העבירו להם נשק כלל.

      5. לאחר המלחמה הפולנים המשיכו במעשי טבח נגד יהודים ניצולי השואה כמו במקרה של קיילצה

      6. כל העת הזו אנשי הכנסייה הקתולית הפולנית המשיכו בהסתה אנטישמית פרועה נגד היהודים כשהם מזהים את הקומוניזם עם היהודים.

      7. בתום העידן הקומוניסטי הממשלות הפולניות חיפשו יהודים מליצי יושר שידברו בשבח הפולנים בזמן השואה ושלא יזכירו להם את שיתוף הפעולה של הפולנים עם הנאצים. במשבצת הזאת קם להם מליץ יושר גדול בדמות שבח וייס מיודעינו שמתנדב לנקות להם את מצפונם.

      לסיכום, אכן פולנים רבים הצילו יהודים ועזרו להם בתקופת השואה. אבל היו גם אחרים רבים יותר שעשו את ההפך ובצורה מחרידה.

  2. אמת אמרת בקשר לאי קיומה של פולין בעת המלחמה , לכן החוק באמת נקי, הוא אינו מכחיש שפולנים כפרטים היו מפלצות, אבל כאומה???? מה לאומה הפולנית ולפשעי הנאצים, אין דבר כזה, לכן מי שמדבר נגד החוק פשוט אוויל.
    זה כמו ליחס למדינת ישראל שותפות בשואה האוקראינית בה נרצחו 7 מליון אוקראינים (שחלקם הגדול היו ממוצא פולני), רק בגלל שהמנהל של הטבח היה לזר כגנוביץ.
    או ליחס לישראל את הטבח בקטין רק בגלל כל המחסלים היו מהנ.קה.וו.דה, וכל הקצונה הבחירה הייתה יהודית.

  3. אתה מתעלם מהעובדה שהפולנים ניצלו את השואה כדי לבצע טיהור אתני.
    מיליון יהודי פולין שניספו בשואה השאירו אחריהם כמיליון נכסי נדל"ן.
    היורשים החוקיים של אותם נכסי נדל"ן היו 300,000 ניצולים.
    הפולנים שדדו גם את נכסי הנספים וגם את נכסי הניצולים וגרמו לניצולים לעזוב בחוסר כל.
    150,000 ניצולי השואה בצרפת שיקמו את הקהילה היהודית בצרפת.
    מנגד מ300,000 הניצולים בפולין נותרו במדינה פחות מפרומיל כמה מאות יהודים פעילים כיום וזאת בשעה שיש יותר ממיליון יוצאי פולין בארץ ובצפון אמריקה.
    (נכון שיש הרבה פולנים שבמוצא המשפחתי שלהם יש סבא יהודי שהתבולל ועשה הכל כדי להיטמע זה לא מעיד על סובלנות ליהודים – להיפך זה מעיד שמהפחד נאלצו יהודים להיטמע ולהסתיר את זהותם).

    עד כאן החדשות הרעות – הפולנים ביצעו פשעים של טיהור אתני (גם ביהודים וגם בצוענים וגם באוקראינים וגם בגרמנים).
    החדשות הטובות הן שהטיהור האתני הפולני פחות חמור ממה שעשו הגרמנים וניתן לסלוח עליו בתנאי שהפולנים בעצמם יבינו שהם פשעו ויחזרו להיות מדינה סובלנית כלפי מיעוטים.
    כדי לנקות את המצפון פולין שיש בה כיום התמעטות אוכלוסיה ונכסי נדל"ן פנויים רבים צריכה לקלוט מחדש מיעוטים נרדפים לדוגמא היזידים הדרוזים הבהאים נוצרים וההומוסקסואלים הנרדפים במזרח התיכון. (בכוונה אני לא כותב מוסלמים – צריך לסייע לנרדפים לא לרודפים).

    1. גם הקרואטים והיוגוסלבים למיניהם ניצלו את המלחמה לאותן מטרות, רק ששם המעוט ה"בעייתי" לא היו יהודים אלא איטלקים. כך גם בוילנא השתדלנו הליטאים לטהר את האזור מפולנים, וכן במקומות רבים על זה הדרך.
      מה גם, שבכל מדינה כבושה במזרח אירופה קמו מהר מאד שתי מחתרות מתחרות – קומוניסטית ואנטי-קומוניסטית (זו שהרוסים שמחו לכנות פאשיסטית או לאומנית), ובדרך כלל הן השתדלו לנצל את שנות המלחמה כדי לחסל זו את זו, לקראת השחרור שיבוא ממילא על ידי צד שלישי.

      לא נראה לי שבפולין יותר נדל"ן פנוי מבסקנדינביה, ואת המצפון שלהם אני משאיר לעצמם.

      נראה שרוב האנטישמיות הפולנית הופנתה כלפי יהודים שניסו להיות פולנים, ולאו דוקא כלפי יהודים שיודעים שמקומם בארץ אחרת. יהודים – לכו לפלסטינה. כך אמר גם הרצל.

    2. לאבנר:
      בחסות מלחמת העולם השנייה הרבה עמים נאלחים ביצעו טיהורים אתנים.
      מבחינת היהודים הטיהור הכי גדול היה גרוש 300,000 הניצולים בשנת 1946.
      במערב אירופה לא התבצע טיהור אתני של יהודים עם תום המלחמה.
      גם בברה״מ לא התבצע טיהור שכזה והיהודים נותרו שם עד גל העלייה של שנות ה90.
      בהונגריה ורומניה בוצע טהור אתני חלקי והדרגתי ופחות אינטנסיבי מבפולין (בהונגריה נותרו עד היום כ80,000 יהודים והיה בא ראש ממשלה יהודי בתקופת הקומוניסטים).

    3. הקרואטים אכן ניצלו את תקופת השלטון הגרמני כדי להיפרע מהסרבים.
      הסרבים לעומת זאת לא ניצלו את ההפסד הגרמני כדי להיפרע מהקרואטים ושאר יריביהם ואפילו המליכו על עצמם שליט ממוצא קרואטי (טיטו).
      את הניסיון להיפרע מיריביהם הם שמרו לשנות ה90.

    4. לאבנר,
      אוכלוסיית פולין מצטמצת בכשתי עשיריות האחוז בשנה (כ80,000 איש).
      ובכל שנה ננטשים בפולין כ20-30 אלף בתים.
      אוכלוסיית סקנדינביה הילידית גם היא מצטמצמת – אבל להבדיל מפולין סקנדינביה קולטת מהגרים ופליטים כך שסך האוכלוסיה גדל.

  4. זה שמדינות רבות רצחו יהודים והיו מפלצתיות ומחרידות לא מנקה את פולין ולא לשכוח שרוב כמות הנירצחים מתוך ששת המיליון היו יהודי פולין ,לכן נא לא להגן על הפולנים זה שנאמר זו נבלה וזו טריפה ומספיק עם סממן ההלקאה העצמית והצדקת הצד האשם.

    1. לענ"ד, הטיעון לגבי רוב הנרצחים קצת חלש.
      בפולין היה מעוט אדיר של יהודים (כ-10%), גם אם שוחרי שלום ושומרי חוק. יותר מבכל ארץ אחרת באירופה.
      האם אחוז היהודים הנרצחים מתוך כלל אוכלוסית המדינה – היה גדול בפולין מבמדינות אחרות שנכבשו על ידי הגרמנים במלחמה?

    2. לאבנר:
      שיעור היהודים שנרצחו בפולין היה גבוה ביותר.
      בתחתית הרשימה נמצאות בולגריה ודנמרק – שכמעט אף יהודי לא נרצח בהן.
      בהמשך נמצאות מדינות מערב אירופה איטליה צרפת כמו גם רומניה עם 30-50% נרצחים.
      מעליהן באופן כללי מדינות האימפריה האוסטרו הונגרית – צ׳כוסלובקיה הונגריה קרואטיה.
      פולין וליטא בראש הרשימה עם רצח של 90% מהיהודים בפולין ו94% בליטא.

      דווקא בגרמניה שיעור הנרצחים נמוך יחסית כי היה ליהודים 6 שנים לברוח.

    3. למה זה טוב שהאוכלוסייה גדלה ?
      יש עודף עצום של בני אדם בעולם.
      התכווצות אוכלוסיה היא דבר נפלא.
      אוכלוסיה קטנה הומוגנית,עדיף בהרבה
      על אוכלוסיה הטרוגנית במיוחד כשמדובר
      באוכלוסיה עולם 3 נחשלת שגוררת את המדינה
      למצולות.
      הפנטזיה על ערבוב האוכלוסיה הילידית עם
      המהגרים/פולשים,פירושה מחיקת העם
      המקומי ותרבותו.

    4. לא במקרה בפולין היו רוב מחנות ההשמדה,וגם הגדולות בהם.מכל אירופה רכבות עמוסות הגיעו לפולין,ואחת הסיבות היא רכוז גבוה של יהודים וסיבה נוספת היא השנאה והתלהבות לביצוע הפשעים.

  5. אתה טועה ומטעה!

    אם נלך לפי הכותרת שרשמת, ישראל מקבלת את האחריות ההסיטורית להכחשה שהפולנים לא בזזו, רצחו , אנסו את קהילה היהודית הגדולה בתפוצות לפני מלחמת העולם השניה, משחררת מכל עוול שהיסטורי שנעשה לעמנו ומבחינת צדק בידי מקום ועם שהייתה באוירה האפלה והאפורה שהייתה בהיסטוריה של המאה!

    "זכור את אשר עשה לך עמלק במדבר" הוא ציווי עיקרי חשוב שמי שלא יודע את עברו , עתידו נמצא בערפל של סכנות !

  6. איפה העובדה שהפולנים רצחו בשואה לפחות 200,000 ??? הכותב חוזר על טבח בידוובנה כמוטיב חוזר, כאילו הוא בלבד משקף את עוצמת האנטישמיות של הפולנים!

  7. בטיול לפולין לקרקוב היתה לנו מדריכה פולניה שהדהימה אותי. אין מה לעשות. זה רצון העם הפולני הזה הגיב:

    כל מה שסיפרה על מלחמת העולם השניה נשמע כמו דף מסרים קבוע של הממשלה הפולנית ובו הדגש הושם בעיקר על אומללות הפולנים וסיבלם הנורא שממש הושווה על ידה לשואת היהודים בהדרכה שלה. שאלתי אותה אם הפולנים לדעתה כלל לא חשו אנטישמיות מאד חזקה בגלל דתיותם והאשמת היהודים בסיפור יש"ו והיא ממש התרגזה. אמרתי לה שעד כמה שידוע לי הפולנים די שמחו שהיהודים עלו בארובות ויצאו להם מהעינים ומהחיים ומהמדינה והיא סיפרה סיפור שיקרי על כמה העם הפולני אהב את היהודים והצטער על היעלמותם מארצה. אין מה לעשות נגד העם הנאלח הזה.

  8. 1) אני מאמץ בחום את הציטוט הבא: ״הניסיון לעצב זיכרון היסטורי באמצעות משפט ועונשים פליליים הוא אכן נואל ואוטוריטרי, ועל כך קשה לחלוק״.
    האם כותב המאמר מחיל אותו גם על חוק הנכבה?
    2) אינטרסים כלכליים וביטחוניים תמיד היו תירוץ לשיתוף פעולה בין ממשלות ישראל ובין ממשלות של מדינות אחרות שהתנהלו בשטח האפור (ולעיתים גם בשטח השחור משחור כמו דרום אפריקה של משטר האפרטהייד).
    בשנים האחרונות התהדקו הקשרים בין ממשלת ישראל ונציגי הימין הישראלי ובין ממשלות לאומניות ומפלגות וארגונים ותנועות ניאו פשיסטיות באירופה (מהלך שקיבל ביטוי אוהד גם ב״מידה״).
    שנאת המוסלמים והמאבק בהגירה המוסלמית לאירופה הכשירו והלבינו בישראל את אותן ממשלות לאומניות ואת אותם מפלגות, ארגונים ותנועות ניאו פשיסטיות.
    הדוגמא הטובה ביותר לכך היתה ההתייחסות של נתניהו לביקורת שהעביר שגריר ישראל בהונגריה על המסע האנטישמי שהתנהל שם כנגד סורוס.
    נתניהו מיהר לדרוש ממשרד החוץ להוציא הודעת הבהרה שלמעשה משמעותה היתה – יש אנטישמיות רעה ויש אנטישמיות טובה (כמו זו שסורוס היה הקורבן שלה).
    לא עוד הסתייגות גורפת מאנטישמיות אלא בחינתה במבחן האינטרסים הישראלים.
    זה אותו נתניהו ששתק לאחר הפגנת הניאו נאצים בשרלוטסוויל והמתין לתגובתו הראשונית של טראמפ.
    זה אותו נתניהו שגינה באופן רפה את הפגנת הניאו נאצים ושתק לאחר שטראמפ אמר ״יש אנשים טובים בשני הצדדים״.
    הכל אינטרסים ולעזאזל המוסר והמצפון.
    לא פלא שגם עניין המהגרים מאפריקה (פליטים, מבקשי מקלט ומהגרי עבודה) נכנס לדיון הזה.

  9. צריך להבדיל התנהגות של בודדים , גם אם היו הרבה בודדים כאלה, לבין מעשים של ממשלה. בפולין לא הייתה ממשלה, פולין לא הייתה. הפולנים בזזו רכוש של יהודים כי חשבו שאלה לא יחזרו , ואילו הם עצמם היו עניים מרודים, וכל סיר או קומקום של יהודים או לא , שיפר את מצבם. בכל מלחמה ובכל מצב של תוהו יש המנצלים את ההזדמנות לעשות מה בראש שלהם. כי אם אין ממשלה , אין חוק , אי אפשר להעניש אותם אח"כ גם אם פשעיהם יוודעו. ידוע לי שפולנים רבים וכנ"ל בארצות אחרות בסביבה , באותה תקופה , חיסלו אנשים חשבונות ישנים ביניהם. גם עם שכיניהם שהלכו איתם לאותה כנסיה. אני נדהם לקרוא כל הזמן התקפות על פולין, וקריאות שלא לנסוע לשם , על ידי אנשים הנופשים באיטליה פריז, אמסטרדאם ועוד אומות וארצות אוהבי ציון. הגרמנים עושים הקטנה (יש לזה ביטוי פולני מתאים) של השואה מאז . איש לא מחזיר משם את השגריר ואיש לא מטיף שלא לעשן כל מיני דברים בבתי הקפה של אמסטרדאם. לגרמנים יש טקטיקה די מצליחה : הם מדברים, רק כמה שצריך, על השואה הנוראה שביצעו הנאצים. או הרייך. הם מבדילים עצמם מהנאצים וכולם משתפים פעולה. כאילו הנאצים היו חייזרים.

  10. למיטב ידיעתי, במשך כל שנות השלושים יהודי פולין היו נתונים לרדיפה כלכלית שהונעה ע"י אנטישמיות ושמטרתה היתה לסלק אותם מפולין. הוטלו חרמות על עסקים יהודיים, ופועלים ועובדים יהודים הופלו בחיפוש עבודה והתקשו מאוד להתפרנס. עד כמה שידוע לי, לפני כמה שנים הושלם והתפרסם מחקר שעסק בנושא מתוך נקודת מוצא שביקשה לבחון מדוע כל כך מעט מיהודי פולין הצליחו לעזוב את ארצם לפני המלחמה. המחקר הזה מצא שלפחות מאה אלף יהודים פולנים הגישו בקשות לעלות לפלשתינה, ונדחו. המחקר הזה חשף גם את הרדיפות הכלכליות שיהודי פולין היו נתונים להן בשנות השלושים.
    במסגרת מחקר שורשים רב-שנים שאני עורך, גיליתי שבפולין חיו למעשה שלושה עמים: הרוב התחלק בין הפולנים לבין האוקראינים (רותנים), והיהודים היו מיעוט משמעותי. יחסם של הפולנים ליהודים היה שונה קצת מיחסם של האוקראינים — האוקראינים היו הרבה יותר מאיימים מהפולנים. אבל גם אלה וגם אלה היו נגועים באנטישמיות פרימיטיבית, עמוקה, חסרת תקנה.
    מהחוק האווילי הזה עוד ייצא, לדעתי, מתוק: במו ידיהם הפולנים הסיטו את תשומת הלב העולמית לפשעיהם בזמן המלחמה. כל התירוצים הדחוקים שלהם, שהם היו עם כבוש ושהגרמנים בלבד אחראים להשמדת יהודי פולין, לא יעמדו במבחן הקל ביותר. התיעוד הקיים של אותה תקופה לא משאיר שום ספק: הפולנים השתתפו בהשמדת היהודים לצד הגרמנים. הם יכולים להכחיש כאוות נפשם, התיעוד קיים, וקיים גם התיעוד והמחקר של האופן בו העם הדני וממשלתו, שגם הם היו תחת כיבוש, סירבו לשתף פעולה עם הגרמנים והצילו כמעט את כל יהודי דנמרק. ההשוואה המתבקשת מכריעה את הוויכוח.

  11. בעניין החוק הפולני על השואה חברי כנסת פופוליסטים מנסים לרמות את כולנו כדי לגרוף קולות ומשחקים לידי אנטישמים או פלסטינים או "הומניסטים" של BDS וכד'
    |
    מבחינת האמת, אין שום נגוד בין הצעת החק הפולנית (שכבר קבלה הסכמה של משלת ישראל (!) במסגרת הסכם שתוף פעולה עם פולין) להצעת החק שהציעו 61 ח"כים בכנסת כתגובה לחק הפולני.
    ההצעה הפולנית מדברת על "כל אדם, …, שייחס בפומבי לאומה הפולנית [כלומר, לכלל האומה] או למדינת פולין אשמה או אחריות משותפת באשמה"
    והצעת הח"כים "הכחשה או הקטנה של האחריות המשותפת של עוזרי וסייעני הנאצים … ייחשבו אף הן לעבירה…בנוסף … ליווי והגנה משפטיים … כדי שיוכלו להמשיך ולספר את האמת ['אמת'- משמע לא הכללות]"
    כפי שאתם רואים, הפולנים טוענים בחטים והח"כים משיבים בשעורים, בכל אחת משתי המדינות החק המוצע מיועד לטפל בבעיה שונה ללא התנגשות ביניהם. לחק הפולני הח"כים אינם מנסים להתנגד כי אין להם עילה כשרה, לא גזענית, שתצדיק הכללה על עם שלם, והרי ההכללה היא הדבר שהחק הפולני מנסה למנוע. בכל זאת, הח"כים מסעירים את דעת הקהל נגד החק הפולני ה"רע".
    אינני מוצא הסבר להתנהגות הח"כים אלא זה: נסיון לרמות את צבור הבוחרים ולהעמיד פנים שהם כאבירים שמגנים על ערכיו כמו בעלילות הגבורה של האביר המפורסם דון קישוט.
    אגב כך
    הח"כים מגחיכים את כולנו בדעת הקהל העולמית, כצועקים "זאב, זאב",
    ומסתכנים בכך שאנטישמים או פלסטינים או "הומניסטים" של BDS וכד' יציגו את נבחרי הצבור של היהודים כמנסים לסכל מאבק פולני צודק בתעמולת שקר על השואה, ויטענו שהיהודים רוצים להמשיך את התעמולה האנטי-פולנית השקרית הציונית שמטרתה "לנפח" את העוינות של הגויים ליהודי הגלות, כדי להתלות בעוינות זאת וכך להצדיק את הציונות ואת גזלת קרקעות הפליטים ואת גרושם.

  12. לא הבנתי מה הקשר של החוק לדמוקרטיה.
    בישראל,ארהב ואירופה אלפי אנשים מדי שנה
    מפוטרים,נחקרים ורכושם מוחרם בשל הבעת דעות
    לא ליברליות.
    מה שהיה פעם מערב,הוא הרבה יותר טוטאליטארי
    מצפון קוריאה.

    רוסיה וטורכיה פי אלף מארהב,אירופה, ישראל
    וכל הדיקטטורות האקדמאיות המרקסיסטיות
    שקוראות לעצמן דמוקרטיה.
    לא נראה לי שהכותב מבין את פירוש המילה דמוקרטיה.
    מי אמר שכל העולם צריך להיות עם משטר אחד ?
    היתה דמוקרטיה אחת ויחידה בהיסטוריה,אתונה.
    ולמשטר הזה היו הרבה מאד חסרונות.

    מטרת האמנות לא היתה להשמיד מדינות כדי שלפיאודלים האקדמאים המרקסיסטים יהיו עוד
    מצביעים.

  13. אני רק רוצה לראות את הפולני שיתנער מאחריות חלקית(ואני אפילו לא אומרת מלאה ) מניצול שואה שיעמוד מולו ויגיד,שפולני הסגיר את כל הביניין שלו לנאצים.(והיו הרבה בינינים כאלה בגטאות בפולין )
    שלא לדבר על עיירות שלמות שנספו(נספו זו מילה יפה מידי ) בשואה כי אזרחים מקומיים (פולנים )
    החליטו לקחת אחריות לידייהם ולעשות השמדה המונית.
    החוק הפולני מתנער מאחריות מלאה וכופה על המדינות החברות ליישם אותו.אי אפשר לקשר את פולין לשואה בחדשות או טלויזיה(מלבד קישור לאומנות או מדע )
    בלי להיכנס לכלא ל3 שנים או לקבל קנס.
    לא בארצנו.ממש לא!
    מי שעוד לא היה במחנות השמדה בפולין וראה את התיעוד המדהים של הנאצים ורשומות שלמות של יהודים שהוסגרו/נרצחו ע"י פולנים לא יכול להבין עד כמה יש להם חלק בזה.
    אני מבינה את הצורך של העם הפולני בהבנתם של שאר האומות שהשואה היא באמת לא ביוזמתם,שזה לא הגיוני שכל פעם שמדברים על שואה הקישור הוא פולין.
    אבל ,
    הם לא יכולים להתנער מאחריות חלקית של מותם של היהודים בשואה.

  14. פולין לא אשמה ברצח העם. פולין היא אחת המדינות הכי ימניות באירופה. השמאלנים פה רוצים להציג אותה כמדינה גזענית ששונאת יהודים. הימנים הטפשים הולכים שולל.

    אסור להסתכבך עם פולין ואוסטריה. מדובר בשתי ממשלות אנטי איסלמיות ופרו ישראליות

  15. מזועזעת מתגובתה המתלהמת של כנסת ישראל והנגררים אחריה. חברים, אנטישמיות יש בכל העולם והייתה בכל העולם ועלינו לחזק את מערכת היחסים עם מדינות שמשתפות איתנו פעולה בזיכרון משותף של השואה על פי עובדותיה בלבד …בלי להכניס רגשות. עתה, מתעוררת התלהמותם של הפולנים כי גם ממשלתנו וחברנו גירו את רגשות האחרים. פולין הוציאה חוק לגבי שנים 1939 עד 1945 שאינה היתה אשמה בהקמת המחנות שהובילו להשמדת היהודים בדיוק כפי שהשמידו פולנים לא יהודים פי שתיים ממספר היהודים. רונן ברגמן העיתונאי שאל שאלות בחוכמה את נשיא פולין לגבי השלכת החוק והנשיא אמר דברים ברורים למרות שאמר אותם קצת בהגזמה …. היו משתפי פעולה עם הנאצים ששלטו על פולין והגלו את ממשלתה … משתפי הפעולה היו מכל העמים ומכל הסוגים אך אל לנו לקרוא להם פושעים וזאת אני אומרת לכל הצדדים – היו פולנים והיו יהודים (במשטרה היהודית וגם ביודנראט). לא הייתי רוצה לחיות באותה תקופה ולהמנות עם אחד הצדדים כי הפחד והרוע שלטו בכל, ותודה לאל שיש לנו היום מדינה. כבת לניצולי שואה, אינני מצפה מניצולי השואה המעטים להפעיל חשיבה וטקטיקה בחינוך הדור הבא, אך כן הייתי מצפה מבני הדור השני להפסיק ולראות עצמו כקורבן ולראות כיצד ניתן לחזק קשרים כדי לא למחוק את זכרון השואה ושרידיו ולחזק בדור הצעיר את אמונתו בעם היהודי, בשמירה על קיומה של מדינת ישראל ועל טיפוח מערכת יחסים גם עם האחרים בעולם גלובלי כדי לנסות ולהתמודד עם רוע האדם שחוזר למחוזותינו. ד"ר חדוה טרגר

  16. תגובה ל-אאא מי בארהב ישראל וכו, רכושו הוחרם תפסיק לקשקש שטויות
    אבי קיבל פרס מלֹך וֹוֹלנסה על הפעילות שלו בפולין ועוד ישראלים קיבלו מענין מה הוא היה חושב על החוק
    אני חושבת שישראל חיבת להפסיק את הנסיעות של תלמידים לפולין אולי כדי לאוקרינה ליטא חיבים להפסיק לפחות השנה

  17. מפספסים פה את הנקודה הכי חשובה: הנאצים ימח שמם וזכרם, הכריזו שמי שירצח יהודי או יגלה מקום מסתר של יהודי, יקבל את רכושו, והמון פולנים מתגוררים כיום בנכסים של יהודים שנרצחו בשואה. גם היהודים ששרדו את השואה ורצו חזור לבתים שלהם, חלק נרצחו וחלקם נעלצו לברוח. פולין מסרבת להחזיר את הרכוש.
    https://www.inn.co.il/News/News.aspx/372860

  18. כמה דברים שלא ציינת:

    הפולנים לא שיתפו הרבה פעולה עם הנאצים – אולי בגלל שהנאצים רצו לפנות את פולין מפולנים כדי שתהיה שטח מחייה עבור גרמניה – מעין טרנספר. הפולנים לא היו יכולים להיות שומרים במחנות גם אם היו רוצים כי הנאצים לא סמכו עליהם.

    נכון שהיו עמים גרועים יותר מהפולנים, אבל הפולנים עצמם רחוקים מלהיות טלית שכולה תכלת. מיד לאחר כיבוש פולין על ידי הצבא האדום החלו לנהור אליה עשרות אלפי פליטים יהודים. ומשם הם המשיכו הלאה, במה שהיה "תנועת הבריחה" שאחר כך התנעה הציונית ניסתה לסייע לה. האניטשמיות העממית הפולנית שהיתה במשך זמן רב התלגתה בפוגרומים כמו קיילצה שבו נרצחו 42 יהודים ונפצעו 80 מתוך 143 יהודים ששרדו בעיר. זה לא היה הפוגרום היחיד.

    כמו טורקיה שהמכחישה את השואה הארמנית, פולין מעולם לא הכתה על חטא , לא ניסתה לבדוק את עברה, להתנצל. הפולנים הם כביכול רק קורבנות של הנאצים.

    השואה הארמנית מראה שאין דבר כזה "בעיה של מישהו אחר" או "בעיה פנימית" בשנאת זרים. היטלר נעזר בהכחשת השואה הזו והשכחה שלה כדי להיות בטוח שאף אחד לא יעשה יותר מידי כשהוא יעשה מעשים דומים. השואה הארמנית והכחשתה היתה דבר שעודד קיום השואה.

    אמנות לפליטים לא עזרו לאף ילד רעב באפריקה? כאילו פליטים מאפריקה שנמצאים בישראל ובאירופה לא שולחים כסף למשפחות שלהם באפריקה? באיזה עולם אתם חיים? כמה אפשר להיות מנותק? גם העיוות ההיסטורי. יהודים עם כוונות טובות והכרות עם ה"נייטרליות" השווצרית הקימו את האמנה. אז כשזה היה למטרת הצלת יהודים האמנה חשובה אבל אם זה פליטים שחורים שנמלטים ממליציות מקומיות שגורמות לילדים לרצוח את המבוגרים ומגייסים אותם כחיילים ילדים או נמלטים מעבדות באריתארה – אז זה פתאום לא חשוב? אין ספק החיים באפריקה דבש, ולכן אנשים חוצים מדבריות, נכנסים לסירות גומי ומנסים את מזלם בים התיכון והאדום. אפריקה חולה, הרבה בזכות התערבות של המערב ושלנו – סחר עבדים של 400 שנה, חברות כרייה נצליות, שליטים מושחתים עם גב מצד מעצמות וחברות גדולות, מכירת נשק קל – אנחנו זורקים לשם את הזבל והזיהום שלנו ואז מתפלאים שזה חוזר אלינו. העולם הופך להיות קטן יותר ויותר – מה שאתם מטאטים מתחת לשטיח חוזר לעקוץ אתכם בעקב.