אש וקרח: הפוליטיקה והאיומים סביב אולימפיאדת החורף

צפון קוריאה מנצלת את המעמד כדי לזכות ביחסי ציבור טובים, רוסיה כועסת על השעיית המשלחת שלה והאמריקאים ממשיכים לפזר מסרים מאיימים

פיוס זמני? צמד מחליקים מצפון קוריאה | ויקיפדיה

אולימפיאדת החורף נפתחה ביום שישי האחרון בדרום קוריאה בקור מקפיא של מינוס עשרים מעלות, אבל עם סימנים ראשונים להפשרה היסטורית, זמנית בינתיים, בין שני חלקי חצי האי הקוריאני.

צפון קוריאה שיגרה משלחת רשמית בת 22 ספורטאים למשחקים שנערכים בעיר הדרומית פיונגצ'אנג, וכדי להדגיש את חשיבות העניין צורפה למשלחת גם אחותו הצעירה של השליט קים ג'ונג-און, המשמשת כמנהלת מחלקת התעמולה של המדינה. שתי המדינות אף צעדו בטקס הפתיחה תחת דגל אחד וישתפו פעולה במסגרת טורניר ההוקי לנשים שבו תתחרה נבחרת קוריאנית מאוחדת, ונראה שבסך הכל הצליחו הצפון קוריאנים להציג לעולם תמונה חיובית ולהשיג יחסי ציבור טובים, יחסית לדיקטטורה החשוכה ממנה הגיעו.

כל זה קורה בזמן שסגן נשיא ארצות הברית מייק פנס הודיע בשבוע שעבר במהלך פגישה עם ראש ממשלת יפן כי וושינגטון תחשוף בקרוב שורה חדשה של סנקציות נגד צפון קוריאה אותן הגדיר כ"תקיפות ביותר אי פעם". פנס הגיע בהמשך לאתר האולימפי שם נפגש עם עריקים מצפון קוריאה והבטיח להם שארצו תמשיך להיאבק נגד "המשטר העריץ ביותר על פני כדור הארץ", כהגדרתו.

מייק פנס במשחקי החורף | טוויטר

הגעת המשלחת האמריקאית למשחקים הייתה מוטלת בספק במשך תקופה לאחר שמועות רבות על כך שארצות הברית תחרים את המשחקים בשל השתתפות הצפון-קוריאנים, וגם בדרום קוריאה עצמה הוצתו מחאות בשל כך. בכך מצטרפת אולימפיאדת פיונגצ'אנג למגמה הרווחת בשנים האחרונות בה הדיון הפוליטי הולך ומאפיל על הצד הספורטיבי של המשחקים ועל הישגי האתלטים על המגרש ובמסלול.

בעיירה פיונגצ'אנג, הממוקמת בגובה של כ-700 מטרים בהרי דרום-קוריאה, ייערכו בסך הכול 102 תחרויות ב-15 מקצועות שונים בהם ישתתפו כמה אלפי ספורטאים. המשלחת הישראלית, אגב, היא הגדולה ביותר שנשלחה אי פעם למשחקים, ומונה עשרה ספורטאים שיתחרו בענפי ההחלקה השונים, סקי ומזחלות.

הוועד האולימפי הבינלאומי התמודד עם בעיה קשה במציאת אתרים מתאימים לאולימפיאדה בהם קיימים תנאי מזג אוויר מתאימים לענפי ספורט החורף, זאת בנוסף למחלוקות הפוליטיות. הליך בחירת העיר המארחת נמצא תחת צל כבד מאז שערוריית השוחד סביב המשחקים ב-2002 בסולט לייק סיטי, ומדינות מערביות רבות כבר לא ששות להשקיע את תקציבי הענק הדרושים להפקת אירוע כזה, שמביא עמו יותר כאבי ראש ביטחוניים ולוגיסטיים מאשר יוקרה ותיירים.

הרוסים כועסים

אחד האיומים החמורים ביותר על התחרות השנה הוא מתקפות של האקרים ופורצי מחשבים שונים, שינסו לנצל את האירוע רב המשתתפים לטובתם. לדעת מומחים בתחום, האולימפיאדה בדרום קוריאה צפויה להיות אירוע הספורט המותקף ביותר אי פעם בכל הקשור לתחום הסייבר, והמדינות המשתתפות בתחרות התכוננו לכך בהתאם.

המחלקה האמריקאית לביטחון המולדת פרסמה בשבוע שעבר אזהרת מסע לאזרחי ארצות הברית המתכוונים להגיע למשחקים, והתריעה שמומחי סייבר ינסו לגנוב פרטים אישיים למטרות רווח. במקביל, דרום-קוריאה הכריזה על הקמת צוות מיוחד למלחמה נגד מתקפות סייבר, שיופעל על ידי חברה פרטית המתמחה בכך.

בימים שלפני פתיחת המשחקים זיהו מומחי האבטחה עלייה ניכרת בשיעור פעילות הסייבר, והתריעו על מספר מתקפות מחשוב שהתרחשו, כנראה כבר מצד גורמים המגובים על ידי ממשלות גדולות. כבר במהלך טקס הפתיחה ארעה תקלה ברשת האינטרנט האלחוטית, וכמו כן דווח על מספר תקלות מחשב במרכז העיתונות אשר נחקרות כרגע בחשד להתקפות סייבר.

לפצחנים הפוטנציאליים, בין אם הם פועלים באופן פרטי או מגובים על ידי ממשלות, יש כמה מטרות אפשרויות למתקפות: ראשית, ממתקפות כאלה ניתן להניב רווח גדול – בין אם באמצעות גנבת פרטי כרטיס אשראי, בעזרת מתקפות כופרה ונוזקה שונות, וכן על ידי מידע שנגזל מבעליו ואשר עשוי להיות שווה כסף רב.

מניע אחר למתקפת סייבר הוא פוליטי, ובעת הנוכחית עיקר החשדות נופלים בעיקר על שני שחקנים גדולים – רוסיה וצפון קוריאה. רוסיה לא שיגרה משלחת רשמית של ספורטאים לאירוע בשל סנקציות שהוטלו עליה לאחר שנחשף כי עודדה מתחרים רוסים להשתמש בחומרים ממריצים אסורים. החשש הוא שהטינה שנוטרת כעת מוסקבה לוועד האולימפי הבינלאומי תביא אותה לנסות לחשוף מסמכים פנימיים שלו, ובעיקר של הסוכנויות השונות למלחמה בסמים.

חוקרי אבטחת מחשוב כבר זיהו בחודשים האחרונים ניסיון למתקפת סייבר שתוכנן על ידי קבוצת האקרים רוסיים בשם "Fancy Bear", המתמחה בריגול ממוחשב וגניבת סודות טכנולוגיים ומקושרת לארגוני ביון רוסיים שונים.

לפי החשד, פצחני קבוצה זו פרצו למחשבי הוועד האולימפי ופרסמו בשבועות האחרונים כמה מסמכים שנועדו לכאורה ליצור מבוכה למארגני המשחקים. בין השאר הם הפיצו מסמכים על אישורים מיוחדים שניתנו לאתלטים להתחרות באירועי ספורט שונים למרות שנמצאו בדמם חומרים הנחשבים אסורים.

אחד מאתרי הסקי בפיונגצ'אנג | ויקיפדיה

עד כה לא הצליחו החשיפות הללו לעורר תהודה גדולה, אך איש אינו יודע מה נמצא עוד במחסנית של הרוסים, ומה תהיה המטרה הבאה של מתקפותיהם. כמו כן, אף אחד אינו תמים לחשוב שמוסקבה סיימה את מאמץ הסייבר שלה רק על ידי שחרור מסמכים ספורים. דובר הסוכנות הבינלאומית נגד סמים אמר לאתר The Hiil האמריקאי כי אנשיו מודעים לבעיה ומתכוננים אליה. "אנחנו עוקבים דרך קבע אחרי הגנת הסייבר שלנו ומחזקים אותה", הוא ציין.

המתקפה הגדולה השנייה מיוחסת ככל הנראה לצפון קוריאה, מדינה שכבר הוכיחה את יכולותיה המתקדמות בתחום הסייבר. בשבועות האחרונים פעלו גורמים עלומים להשתיל שלושה כלי רוגלה במחשבי ארגונים הקשורים למשחקים האולימפיים, בניסיון לאפשר להאקרים לסרוק לעומק את תוכנם.

חוקרי הסייבר שעקבו אחרי המתקפה קישרו אותה לקמפיין של הודעות פישינג בקוריאנית שניסו לפגוע באזרחי דרום קוריאה, אך המקור הראשוני של המתקפה לא אותר עדיין, ולכן מתקשים המומחים לקבוע בוודאות שפיונגיאנג עומדת מאחוריה.

אמנם שלטונות צפון קוריאה מודעים לכך כי אם ייחשף שאנשיהם עסקו בפעילות סייבר יועמד בסיכון הדטאנט המרשים שלו הסכימו לקראת המשחקים, אך עם זאת אין משמעות הדבר שהם מזניחים את האינטרסים ארוכי הטווח שלהם וכך הקדימו למשל מצעד צבאי גדול שהיה אמור להיערך באפריל דווקא לערב פתיחות המשחקים.

חשש מהתנקשות

מה יקרה ביום שאחרי האולימפיאדה? האמריקנים פסימיים במיוחד בעניין, למרות הצהרות ש"משהו טוב" יכול לצאת מהמשחקים, כדברי הנשיא דונלד טראמפ. החשש מפיונגיאנג ומתוכניות הגרעין שלה גדול מדי בוושינגטון, והאמריקאים הדגישו שמטרת ביקורו של מייק פנס היא בין היתר להעביר מסרי אזהרה לצפון. בינתיים מי שגנבה את ההצגה היא להקת מעודדות שהגיעה במיוחד מצפון קוריאה וזכתה לכותרות ברחבי העולם בשל ההופעה המיוחדת שלה.

הימצאותו של סגן הנשיא במשחקים היא גם זרז נוסף לאחת המטרות האפשריות האחרות של מתקפת סייבר – פיגוע טרור. באולימפיאדה נוכחים מספר ראשי מדינות ומנהיגים שעלולים להוות מטרה למתקפה פיזית. אם האקרים יוכלו למשל לשבש את רשת החשמל של כל הכפר האולימפי, או אם יצליחו לחבל בתשתיות הפיזיות של התחרויות, לא מן הנמנע שינסו לפגוע בדמויות רמות מעלה שיבקרו במקום.

גם מי שירצה לפגוע במהלך התקין של אירועי הספורט עצמם, כמו הרוסים למשל, יכולים לעשות זאת על ידי הפלת אתרי האינטרנט של הארגונים האולימפיים ופגיעה בתשתיות הרשת.

חשוב מכך, באופן תיאורטי יכולים האקרים להטות את תוצאות המשחקים, על ידי מחיקת תוצאות או זיוף פעילות שעוני העצר. אף שמדובר באולימפיאדה הנחשבת פחות, מדינות רבות רוצות להפגין ביצועים איכותיים ומשופרים, ולצאת כשידן על העליונה בתחרות העולמית. אפשרות אחרת, אולי פשוטה ומוכרת יותר, היא סחיטה של ספורטאים המשתתפים בתחרויות באמצעות שתילת נוזקות וכופרות שונות. תסריטי אימה לא חסרים למארגני האירוע.

אז אם במקרה אתם מבקרים במשחקים או משתתפים בהם, מה עליכם לעשות? ההמלצה העיקרית של מומחי האבטחה היא לשמור על בטיחות מחשבים טובה: לא לפתוח הודעות או מכתבים חשודים, לא להשתמש ברשת אלחוטית שלא לצורך, להקפיד על סיסמאות מתוחכמות ועל דרכי זיהוי כפולות. אגב, זו המלצה לא רעה גם למי שאינם מבקרים באולימפיאדה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *