בעקבות החרמת מרוץ בבקעה: הונדה עלולה להפסיד הטבות מס במיליונים

לחץ של פעילי BDS הוביל לביטול אירוע ספורט מוטורי בפצאל בחסות החברה, שכעת עלולה לספוג הפסד כספי כבד

רוכבי אופנוע במסלול בפצאל | צילום מסך

חברת הונדה עלולה לעמוד בפני סנקציות כלכליות בעקבות ביטול של מרוץ אופנועים שהיה מתכונן להתקיים בבקעת הירדן. המרוץ, שהיה אמור להערך בסוף השבוע האחרון, התבטל בסופו של דבר בשל לחץ שהפעילו גורמים בתנועת החרם נגד ישראל על החברה ועל רוכב האופנועים ג'ו רוברטס שהיה אמור להשתתף בו.

על פי חוק שנכנס לתוקפו באוהיו לפני כשנה, סוכנויות רשמיות של המדינה אינן מורשות להתקשר עם חברות המעורבות בחרם על ישראל. משמעות הדבר היא שחברת הונדה – אשר המטה האמריקאי שלה ממוקם במדינת אוהיו – עשויה כעת להיות חשופה לתביעות ואף לאבד הקלות מס ניכרות להן היא זוכה שם.

אירוע האופנועים היה אמור להיערך במסלול המרוצים והרכיבה שנחנך בבקעת הירדן סמוך למושב פצאל בשנה שעברה. המסלול הוקם על ידי חברת 'קרוס קאנטרי' המתמחה בתחרויות מוטוריות ובשיתוף המועצה האזורית, כחלק ממגמת פיתוח האזור ועידוד תיירות וספורט.

מסלול המרוצים בפצאל | צילום מסך

גולת הכותרת של המרוץ הייתה אמורה להיות השתתפותו של רוכב האופנועים האמריקאי ג'ו רוברטס, הנחשב לאחד הכוכבים העולים בתחום. הגעתו של רוברטס לישראל התאפשרה על ידי שיתוף פעולה בין חברת הונדה ישראל וקבוצת הספורט המוטורי האיטלקית LCR, שהודיעה כי כמה מבכיריה יגיעו לסדרה של אירועי רכיבה בפצאל.

רוברטס עצמו הצטלם לסרטון קידום מיוחד בו פנה למעריציו בישראל, הודיע על הגעתו לארץ ואף קינח בברכת שלום בעברית. אך כמה ישראלים טובים היו חייבים כמובן לקלקל את החגיגה לכולם.

לאחר שנודע על קיום האירוע ומיקומו החל מסע לחצים מצד פעילי תנועת החרם, ישראלים ברובם, להביא לביטולו בכל דרך אפשרית. כמה מאותם פעילים פנו במכתב לחברת הונדה הבינלאומית ובו ציינו כי האירוע המדובר ייערך בבקעת הירדן, שטח אשר לטענתם "נמצא תחת כיבוש ובמחלוקת פוליטית, ולכן אירוע הרכיבה נוגד את החוק הבינלאומי".

עוד טענו אנשי תנועת החרם כי מסלול הרכיבה בפצאל נמצא בשטח אש צה"לי, אם כי בחברת 'קרוס קאנטרי' ציינו כי המסלול עצמו אינו נמצע בשטח אש ורק חלק קטן מהגדר ההיקפית גולש מספר מטרים לתוך שטח צבאי, שבכל מקרה לא נמצא בשימוש כבר שנים רבות. בעל החברה מיקי יוחאי אמר שהוא מחזיק בכל האישורים הדרושים להפעלת המסלול, כולל אישור מצה"ל.

במקביל לפנייה שנעשתה לחברת הונדה, החלו להתפרסם באתרי שמאל קיצוני ישראלים וערבים מאמרים הקוראים לביטול האירוע. הפעילים פנו גם לחברה האם ביפן כדי שתפעל לביטול האירוע בו משתתפת חברת הונדה ישראל. "החברה שמה את שמה על אירוע בשטחים הכבושים, ובכך היא שותפה להפרת החוק הבינלאומי", אמר אחד מפעילי ה-BDS הערבים.

הקמפיין לביטול האירוע הגיע גם לרוברטס עצמו, אשר לטענתו לא הכיר את פרטי האירוע אליו הוזמן. "לא הייתי משתתף באירוע אם הייתי יודע שהוא נערך בגדה המערבית", צוטט הרוכב. מעריציו הרבים בארץ התאכזבו כאשר ביום שני שעבר הודיעה חברת הונדה ישראל כי החליטה להעביר את האירוע מפצאל למסלול אחר באזור ערד, אך בהמשך הכריזה בדף הפייסבוק שלה כי המרוץ יבוטל כליל.

מפעל הונדה באוהיו | צילום מסך

כאמור, אם יתברר שחברת הונדה אכן ביטלה את האירוע כתוצאה מהלחץ שהופעל עליה מצד פעילי ה-BDS, הרי שהיא צפויה לעמוד בפני השלכות החוק במדינת אוהיו האוסר על קשר שכזה.

חברת הונדה היא כיום אחד מהגופים הכלכליים הגדולים במדינת אוהיו, בה היא מעסיקה 14,500 עובדים במפעלים שונים ובמטה החברה בעיר אנה. החברה מקיימת מספר שיתופי פעולה עם רשויות המדינה, קיבלה ממנה מענקים כספיים למחקר ופיתוח ונהנית משיעורי מס נמוכים במיוחד.

אם אכן יוכח קיים קשר בין תנועת החרם נגד ישראל לביטול האירוע מצד הונדה, ייתכן כי אוהיו לא תוכל להמשיך עוד לעשות עסקים עם החברה, וזאת על פי החוק במדינה. במקרה של ביטול הטבות המס מהן נהנית הונדה באוהיו, מדובר בהפסד פוטנציאלי של מאות מיליוני דולרים עבור החברה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. לא יקרה. לא יטילו סנקציות. הלוואי שכן אבל מתקשה להאמין. נמתין.

  2. כן יטילו סנקציות באוהיו. העניין יכנס לעימות משפטי בגלל החוק , ובעימות הונדה מפסידה בגדול. ברוב מוחץ של 99% , פסקו בתי המשפט המחוזיים וגם הפדרליים שהחרמות על ישראל לא חוקיות.

  3. יפסידו הטבות. יפטרו עובדים בגלל ישראל. אחלה !!

    1. אכן, תומכי הBDS, גרמו להונדה לבטל את הארוע, ויגרמו לעובדים לאבד את עבודתם. מי שעוסק בחרמות על ישראל, מסתבך ומסבך.

  4. חה חה מצוין! צעד גדול בדרך להדחת ביבי ושיעבוד כל הגברים!

  5. צריך ל תבוע את הונדה ויותר מיזה לתבוע את הקבוצה של הישראלים שיזמה את ביטול המרוץ