הנפט כנשק כלכלי: סין יוצאת למאבק בדולר

סין היא אחת מצרכניות הנפט הגדולות בעולם, וכעת היא נערכת לרכוש אותו ביואן במקום בדולר

יצטרכו לעבוד קשה. באר נפט בסין | ויקיפדיה

האם שוק הנפט העולמי וכלכלת העולם בכלל עומדים בפני שינוי מרחיק לכת? ממשלת סין, המייבאת מעל 9 מיליון חביות נפט ביום, הכריזה לאחרונה כי החל מה-26 במרץ היא תחתום ותשווק חוזי נפט עתידים במטבע היואן ולא כפי שהיה נהוג עד עתה, בדולר אמריקאי.

מצב חדש זה צפוי להחליש את המטבע האמריקאי שזכה בעשרות השנים האחרונות לבלעדיות כאמת המידה לעסקאות בנפט, ויחזק את המטבע הסיני. הסינים שקלו לעשות צעד כזה כבר מ-1993, אך ככל הנראה עד היום לא חשו שיש בכוחם לעשות זאת באופן מוצלח. כעת הנשיא הסיני, שי ג'ינפינג, מרגיש חזק מספיק לבצע צעד משמעותי שכזה.

מבחינת סין, יש היגיון רב בתמחור הנפט בזירה הכלכלית הגלובאלית במטבע המקומי שלה, שישקף באופן ברור יותר את השוק האסייתי. דובר הנציבות הרגולטורית של ניירות הערך בסין הסביר כי כל חוזה חדש יכלול אלף חביות של נפט גולמי מסוג ברנט או WTI ויתנהל בבורסת האנרגיה של שנגחאי. לדבריו, יתר הפרטים כגון מקום האחסון (Hub) והשילוח של הנפט יתפרסמו ככל שיתקרב מועד ההשקה.

במידה ואכן יאמצו הסוחרים הסינים והזרים את החוזים המתומחרים ביואן, עשויות להיות לכך השלכות על הזירה הכלכלית הבינלאומית בכלל והמזרח-תיכונית בפרט, שכן במזרח התיכון מרוכזים מעל לחמישים אחוז מעתודות הנפט העולמיות.

מעבר של חלק משוק הנפט למסחר ביואן במקום בדולר יביא עמו ירידה בביקוש לדולר ובכך יוריד את ערכו. מדינות כמו איראן, רוסיה וונצואלה, שידועות בעמדתן הלעומתית כלפי ארצות הברית, יברכו על מהלך שיחליש את כלכלתה.

כמו כן, מצב כזה יאפשר למדינות אלו או לכל מדינה אחרת, למכור את הנפט שלהן ולקבל תמורתו יואן או זהב ובכך להפסיק את התלות שלהן במטבע האמריקאי. מדינות שנמצאות בעימותים שונים מול ארצות הברית יוכלו להתחמק ביתר קלות מפיקוח על המסחר שלהן והמאפשרות להטיל עליהן סנקציות.

גורו ההשקעות האמריקאי, ג׳ים רוג׳רס, אמר בראיון לערוץ החדשות הרוסי RT כי ״אנשים רבים לא אוהבים להשתמש בדולרים אמריקאים מכיוון שאם ארצות הברית מתרגזת עליך, היא יכולה להפעיל עליך לחץ עצום״. רוג׳רס מאמין שהמהלך הסיני יצליח משום ״שיש כל כך הרבה אנשים שרוצים שאופן פעיל שזה יקרה, כך שאני מעריך כי בתוך פחות מעשור תחול תזוזה למסחר בנפט לאסיה ולא בבורסות בלונדון וניו-יורק כפי שקורה היום".

הדילמה הסעודית

אך ישנם קולות אחרים שטוענים כי סיכוייה של היוזמה להצליח נמוכים כל עוד שערו של המטבע הסיני נקבע על ידי הממשלה הסינית במהלכי התערבות ושליטה שנויים במחלוקת. המשמעות הישירה של השליטה הממשלתית בשוק הינה שהממשל הסיני יהיה חשוד בכך שהוא מנסה להתערב בקביעת מחירי הנפט וסוחרים רבים כמובן מתנגדים לצעד שכזה באופן נחרץ.

גם היסטוריית ההתערבות של בייג׳ינג בשוק המניות הסיני בשל פעילויות ספקולטיביות שהתרחשו בו זכורה ומעיבה על האמון שסוחרי הנפט מעניקים למערכת הפיננסית הסינית. ישנם גם גורמים אחרים בשוק הנפט שמציעים הסתכלות הפוכה על התהליך וחוזים שהפיכת המסחר בנפט מדולר ליואן עשוי לחזק את הליברליזציה של היואן, אך מכשולים גדולים יותר, הקשורים לתנודתיות המטבע ובריחת הון מחוץ לסין, הם אלו שיעקבו את הליברליזציה של המטבע ובכך את הצלחת היוזמה.

במידה והמהלך יתפוס תאוצה, מדינות רבות המזרח התיכון וערב הסעודית בראשן, יאלצו לעמוד בפני דילמה קשה. מחד ערב הסעודית ומדינות מפרציות נוספות מנהלות מערכת יחסים כלכלית פוליטית ואסטרטגית ענפה עם ארצות הברית, ותלויים בה בעיקר מבחינת ההגנה והסיוע בנשק שהיא מעניקה להן.

נשיא סין שי ג'ינפינג | ויקיפדיה

מאידך, המסחר של אותן המדינות עם סין הולך וגדל ככל שחולפות השנים ואם יאלצו להחליט באיזה מטבע הן עושות שימוש לצורך תמחור הנפט שלהן עשויות להיות לכך השלכות רבות על מצב היחסים עם המדינה שאת המטבע שלהן הן יזנחו.

העובדה שכבר היום סין הי קניינית הנפט הגדולים בעולם תהיה בוודאי גורם שיתמוך בהצלחת המהלך שיביא למוקד המסחר בנפט הראשון באסיה, שהינה היבשת הצומחת ביותר מבחינה כלכלית.

כמו כן, סיבות גיאופוליטיות ובעיקר חוסר האהדה של מדינות בעלות עתודות הנפט מהגדולות בעולם כלפי ארצות הברית יסייעו להצלחתו של המהלך שישחרר את אותן המדינות מהצורך לעשות שימוש בדולר בעסקי הנפט שלהן. גם מעמדו ויוקרתו של הנשיא הסיני, שנחשב לחזק ביותר מאז מייסדה של סין המודרנית, מאו דזה-טונג, נמצאים על הכף, אך דרכו להצלחה ולדחיקת מעמדו של הדולר עוד ארוכה מאוד.

ראש המחלקה ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת בר-אילן, ד״ר יוסי מן, אומר בשיחה עם 'מידה' כי הסינים מבקשים ליצור אמת מידה חדשה לתמחור הנפט במטבע המקומי שלהם שישקף את השוק האסייתי בצורה מדויקת יותר. "זו יוזמה שאמור לתת משקל נגד לגידול בהפקת הנפט האמריקאי שמחזק את כוחה של ארצות הברית בקביעת המחיר העולמי", הוא מסביר.

יחד עם זאת אומר מן כי במסחר בחוזי נפט עתידיים יש מרכיב ספקולטיבי מאוד ועל כן נדרשת רמת אמון גבוה ביותר בבורסה שמרכזת את המסחר. "הסינים יצטרכו לעבוד קשה מאוד כדי לייצא את האמון הרגולטורי הנדרש לשם הצלחת המהלך", הוא מוסיף.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. העולם משתנה זה לוקח זמן אבל זה קורה.
    מעצמות חדשות עולות .
    מעצמות על -ארהב.רוסיה.סין.הודו.
    מעצמות כלכליות או איזוריות- ברזיל.סעודיה.טורקיה.
    יפן.ישראל.
    צריך לחלק את העולם לגוש מטבעות
    יין.דולר ארהב.רובל.יואן.אירו.
    כל מדינה תחבור לאחד מגוש המטבעות
    וכך לא יהיה צורך בכל המטבעות הקיימים.
    כל מדינה תוכל לבחור להשתמש בכמה מטבעות כמטבע סחיר.נגיד דולר ואירו וכדומה.
    כמובן שזה דורש התערבות בינלאומית
    וסיוע של מדינות בעלות המטבע וזה תהליך ארוך.
    יש לציין ששתי מדינות בדרום אמריקה עברו לדולר.
    אין טעם להחזיק מטבע שלא נסחר מחוץ למדינה.

  2. אותן ממשלות שיסכימו למכור נפט במטבע סיני אינן רואות מעבר לקצה האף. הם תהפוכנה לנשלטות טוטאלית תחת שלטון קומוניסטי דורסני . אם הן חפצות חיים עליהן להתנגד נחרצות למהלך הזה.