לא להיבהל מהתאונה באוּבֶּר: רכבים אוטונומיים הם העתיד

כמו בכל התקדמות טכנולוגית, הדיון הציבורי בנושא מוטה באופן מובהק לטובת הנפגעים, אך גם כאן יהיו לבסוף הרבה יותר מרוויחים ממפסידים

רכב אוטונומי של גוגל | ויקיפדיה

כל עוד יש לאנושות יכולת להמציא ולחדש, היא מצליחה גם להפחיד את עצמה כמעט עד מוות.

הטכנולוגיה מטרידה; היא נראית כמייצגת איום על ההרגל, על הטקס הקבוע והמוכּר. היא מאלצת אותנו לחשוב מחדש כיצד לתקשר עם עולמנו, ולפעמים להמציא את עצמנו מחדש. לחשש מפני השלכותיה הבלתי נמנעות של הטכנולוגיה אנו קוראים 'פאניקה מוסרית', אבל אפשר לדייק יותר ולתארו כ'פאניקה אמפתית'.

חדשנות טכנולוגית מציבה אתגרים וסיכונים ייחודיים, והיא אכן משבשת את החיים – לפעמים לרעה. עם זאת, רובנו נהנים ממנה ולכן במידה שאכן נוצרת פאניקה סביב טכנולוגיה חדשה, היא נוצרת בגלל היכולת הקולקטיבית שלנו להזדהות עם קורבנוֹת החדשנות.

גם כשמציינים את מספרם הנמוך של הקורבנות העלולים להיפגע כתוצאה מהתקדמות טכנולוגית, זה כמובן אינו מפחית מהסימפטיה כלפיהם, וחלק מהם משלמים את המחיר האולטימטיבי לרעב הטכנולוגי של החברה.

הנה למשל ביום ראשון השבוע, בסביבות השעה עשר בערב, מסרה המשטרה כי איליין הרצברג בת ה-49 מאריזונה חצתה את הכביש כשהיא דוחפת אופניים עמוסים שקיות, ואז נפגעה ממכונית ללא נהג ונהרגה.

הרכב האוטונומי נסע במהירות 61 קמ"ש באזור שהמהירות המותרת בו היא 56 קמ"ש ולא ניסה לבלום, כך הודיעה המשטרה. עם זאת, לדברי הנהג (כן, היה נהג מאחורי ההגה באותה עת), הנפגעת שהייתה כנראה חסרת בית התפרצה לכביש לפני שמישהו יכול היה להגיב – לא הוא ולא הרכב האוטומטי. "בהתבסס על האופן שבו היא הגיחה מהאפילה ישר לכביש, ברור לחלוטין שהיה קשה להימנע מהתנגשות כזאת בכל מצב שהוא", אמרה מפקדת משטרת טמפה.

איום הפוליטיקה

אבל נראה כי אוּבֶּר, החברה שהפעילה את המכונית האוטומטית, היתה מוכנה לסיוט היחצ"ני סביב מקרה המוות שיוחס לטכנולוגיה החדשה. בתוך דקות הודיעה החברה כי תשעֶה את ניסויי המכוניות האוטונומיות שלה, הפועלות בארבע ערים בצפון אמריקה. זה נראה כמו צעד לאחור מבחינת החברה המתנסה בטכנולוגיה חדשה, אבל אוּבֶּר יודעת מהו האיום האמיתי על המודל העסקי שלה: הפוליטיקאים.

המעמד הפוליטי העירוני, שעודנו מחויב לאיגודי עובדים, ביקש זה זמן רב להטיל רגולציה על אובר ומתחרותיה ולדחוק אותן לעמדה לא תחרותית, אך גם השמרנים חוששים מפני העתיד האוטומטי. בעולם ללא נהגים, חופש התנועה יצומצם באופן דרמטי.

רכב אוטונומי של אובר | ויקיפדיה

הציווי הפוליטי המודרני שמנסה להגן על האדם מפני שיניו החדות של העולם מתנגש תמיד עם חֵרות הפרט, ורישיון נהיגה עלול לקבל בקרוב סטיגמה של רישיון להרוג במידה ותהיה לו חלופה. ככלות הכל, אשתקד נהרגו בארה"ב למעלה מ־40 אלף איש בכבישים, וזו השנה השנייה ברציפות עם שיעורי תמותה כה גבוהים.

המכוניות ללא נהג כבר בדרך, והן יהיו כפופות לרגולציה; זה כבר קורה. השאלה היא רק עד כמה הרגולציה הזאת תכביד. הפיתוי להציב בלמים על החדשנות פורצת הדרך הזאת הוא עצום.

דיון ציבורי מוטה

מכוניות ללא נהג יגרמו למיליוני עובדים לאבד את מקום עבודתם. בעולם ללא נהגים, נהגי משאיות ומוניות יחלפו מהעולם כמעט לחלוטין. הרבה פחות משפחות ויחידים יחזיקו בבעלותם כלי רכב, ובמקום זאת יעדיפו לשכור אותם לפי הצורך. כתוצאה מכך ייפגעו סוחרי המכוניות.

הטכנולוגיה הזאת תשנה לא רק את פני הכלכלה האמריקנית, אלא גם את הדימוי העצמי של אמריקה. האמריקנים לא יהיו עוד אומה שתוגדר על ידי הרפתקנים ונוסעים המחפשים תגליות במרחבים חדשים; הכבישים המהירים יופקעו לטובת הרובוטים.

אבל כמו בכל התקדמות טכנולוגית מסוגה, גם התפתחות בלתי נמנעת זו תייצר יותר מרוויחים ממפסידים. חברת הייעוץ 'דלויט' ערכה מחקר מקיף על חידושים טכנולוגיים שנרשמו משנת 1871, ותוצאותיו עשויות לשמש כצופר הרגעה. מתברר כי במאה וחמישים השנים האחרונות החדשנות הטכנולוגית העבירה מן העולם מספר משמעותי של עבודות מסוכנות או מייגעות. המגזר החקלאי, למשל, התכווץ מאד כשטכנולוגיה החליפה את עבודת הכפיים, וכך גם בתחומים כמו אריגה, כביסה, תעשייה כבדה ומזכירוּת.

במקביל, ההתקדמות הטכנולוגית הניבה צמיחה מהירה של המגזרים היצירתיים, הטכנולוגיים והעסקיים, ושל מה שמחברי המחקר מכנים 'המגזרים האכפתיים' בכלכלה. יתרה מזאת, הגידול בתעסוקה בענפי שירותים כגון אירוח, מזון, בַּארים ​​ומספרות, מצביע על כך שהטכנולוגיה הגדילה את היעילות האישית ואת כֹח הקנייה, והיא מפנה זמן רב יותר להשתמש בשירותים יוקרתיים שיש למשק להציע. מחברי המחקר ב'דלויט' הגיעו למסקנה שהדיון הציבורי מוטה בצורה מופרזת לטובת המיעוט שההתקדמות הטכנולוגית מחלישה, ולרעת הרוב היוצא נשכר ממנה.

נסו לספר את זה למשפחתה של האשה שאיתרע מזלה להיות הקורבן הראשון של כלי רכב אוטונומי. צריך אדם להיות ערל לב כדי להתעלם מהכאב על מותה, או לדהור אל העתיד החדש מבלי להתחשב בחסרי הבית שבדרך. זאת לא החברה שהייתי רוצה לחיות בה, ואני שמח שהיא איננה כזאת. המגזר הציבורי בארה"ב, כמו חלק גדול מהמערב, מספק מענקי הסתגלות למצב החדש ומציע תוכניות הכשרה מקצועיות, ביטוח אבטלה ותשלומי רווחה כדי להקל על העובדים במעבר למציאות החדשה.

הטלפון הוא מהשטן

החשש שמא ההתקדמות הטכנולוגית תלוּוה בהִדרדרות כלכלית ומוסרית מלווה את האנושות מראשית ימי הטכנולוגיה עצמה. פיתוחו של הנייר הזול המיוצר מציפת עץ וקש גרם לתפוצה של רומנים מז'אנר זול, שמטיפי מוסר מאמצע המאה ה־19 הזהירו כי "יזריקו רעל חתרני לתוך מוחות צעירים וישרים".

איור של פועלים אנגלים מתנועת הלודיטים מחבלים במכונה | 1812

קטרים, כך הוזהרנו, דוהרים במהירות שהגוף האנושי אינו יכול לשאת והם יעלימו מן העולם תעשיות רווחיות המתפרנסות מתעבורה לאורך תעלות המים בבריטניה. הטלפוניה, כך אמרו, היא מלאכתו של השטן וחקלאים ובעלי קרקעות יתלשו את קווי הטלפון שיעברו מעל אדמותיהם.

ההתקנים החשמליים בתוך מכשירי הטלוויזיה הם מקור לקרינה אלקטרו־מגנטית המזיקה לנשים הרות, כפי שהאמינו בטעות. רשת האינטרנט גם היא נתנה כר פורה לפאניקה המוסרית לסוגיה: הפורנוגרפיה נפוצה בכל מקום ורוצחת את הנפש; גוגל "הופכת אותנו לטפשים"; יוטיוב מספקת לסוטים פלטפורמה להשחתת ילדינו; הטלפונים החכמים ממכרים והמדיה החברתית משתלטת על מוחות נרפים באמצעות סוגסטיה.

לא קשה לראות כיצד צאצאינו יביטו על הבהלה האוחזת בנו לנוכח חידושים טכנולוגיים באותה מידה של בוז וספקנות שאנו התייחסנו לשערוריות המאה התשע־עשרה. לילדים יש כעת גישה למבחר מרשים של תובנות והישגים אנושיים ממש בכף ידם, פשוטו כמשמעו. הם כיום חלק מעולם שמחבר בין אנשים ומעודד הבנה הדדית, ובכך מקטינים את הסיכוי שיפרצו כאן מלחמות. התפשטותו של המגזר ה'אכפתי' הובילה לחידושים מצילי חיים – כמו תרופות סטטיניות להורדת כולסטרול – שהם נפוצים עד כדי כך שאנו רואים בהם דבר מובן מאליו.

העתיד הבלתי נמנע שיהיה שייך למכוניות אוטומטיות יאפשר לאנשים למקסם את זמני הנסיעה המבוזבזים בפעילויות שיש להן ערך כלכלי גבוה יותר, שבסופו של דבר יעשירו את החברה כולה ויטיבו עמה.

בהתחשב בהיסטוריה האנושית ובטבעו של האדם, הכרה בכך שהעתיד שייך למכוניות ללא נהג לא תשנה את דעתו של איש. כל עוד הטכנולוגיה קיימת, היא תתנגש עם המוכר והמסורתי. למעשה, הקונפליקט הזה הוא אחד הקבועים המעטים שישנם בקיום האנושי.


המאמר המקורי התפרסם בכתב העת Commentary. מאנגלית: שאול לילוב

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. הכותב חי בסרט. בדיוק כמו ששום נוסע לא ישים את חייו בידי רובוטים,(טייס אוטומטי) ויעלה לטיסת נושאים על מטוס ללא טייס בקוקפיט,כך גם מרבית האנשים לא ישימו את חייהם בידיים של רובוט מונחה ע"י תוכנת מחשב,שהיא בסדרי גודל מורכבת יותר מתוכנת טייס אוטומטי,חשופה לכמות גדולה של באגים ידועים ולא ידועים וחיה בסביבת גורמים אנושיים שהתנהגותם בלתי צפויה. והכי חשוב,יש הרבה אנשים שכיף להם לנהוג ורוצים רכב בזמינות מידית לשרותם.

    1. המגיב הנכבד חי כנראה בסרט אילם. כל אדם שפוי יעדיף שמחשבים ינהגו מפני שהם יותר טובים מאיתנו בנהיגה. זה יהיה מסובך למדי עד שכמות המכוניות האוטונומיות תעבור מסה קריטית ביחס למכוניות של היום, אבל זה כבר קורה וימשיך לקרות בתאוצה גוברת. לראיה – אינטל שילמה מיליארדים עבור מובילאיי (וזו רק טרנזקציה בודדת).

    2. אי אפשר לעצור את הקידמה מי שינסה פשוט ישאר מאחור.
      אין ספק שהמחשב ינהג יותר טוב מבני אדם והתנועה תזרום הרבה הרבה יותר טוב, הוא יתקשר בין המכוניות שמסביבו ובין הרמזורים, הוא לא יהיה מושלם אבל יהיה הרבה יותר טוב מבני אדם.
      ומי שירצה לנהוג שינהג בשעות הפנאי בדרום.

    3. נכון. ורק מעטים יפקירו את הניווט בידי רובוט, כשזו פעילות מהנה, מאתגרת וחסינה בפני באגים, וירוסים, תקלות תקשורת ותקלות חומרה. אה, רגע..

      נניח והיית צריך לשלם עוד 100$ על כרטיס טיסה לפאריז עם טייס (או מקבל הנחה של 100$ על טיסה עם רובוט וטייס מבקר מרחוק). היית לוקח?

    4. החרדה מפני 'הפקדת החיים בידי רובוט' אמורה למנוע מבני האדם את השימוש במעליות, ובמיוחד במעליות שגומאות עשרות קומות. אך המצב לא כזה, על אף ההסתייגות הנחרצת של רוב האנשים מפני המעליות הראשונות.

  2. הבעיה העצובה בכתבה הזאת, שהרבה מאוד מהאמונות ה"טפלות" האלה נכונות, פשוט לא בדרך שבה הוצגו:

    טלוויזיות מכילות משהו חשמלי שמזיק לעוברים ? נכון מאוד, זה מזיק לעוברים – אחרי שנולדו.. טלוויזיה זה מוחק שכל מקצועי.
    פורנוגרפיה מצויה במחצית מכלל דפי האינטרנט בעולם, או שתי שליש. והיא ממש לא טובה לקיום יחסים בריאים עם אישה…
    הטלפונים באמת ממכרים…

    איפה הכותב חי ? בכוכב אחר ?

    1. "הם כיום חלק מעולם שמחבר בין אנשים ומעודד הבנה הדדית, ובכך מקטינים את הסיכוי שיפרצו כאן מלחמות."

      או במילים אחרות:
      "Peace for Our Time"

  3. רכב אוטומי מציע מהירות יותר מוגבלת, מבלי לקשר שצריך להוריד יותר נהגים מהכבשים, אסור לחסל את תרבות נהיגת הספורט!!!

  4. מי שילם לה למות ואו עזר לה "להתאבד"….
    כדי ששיח הטכנופובים יפרח…