אפס תמיכה ברש"פ: ארה"ב מקזזת את כספי הסיוע שיועדו לתשלום למחבלים

בהמשך לקיצוץ הכספים לאונר"א והמינויים החדשים של בכירים בממשל, הקונגרס אישר צעד חשוב נוסף בתמיכה האמריקאית בישראל

קיצוץ של 260 מיליון דולר. הקונגרס האמריקאי | פלאש90

הנשיא טראמפ חתם בסוף השבוע על חוק "טיילור פורס", המורה על הפסקת העברה של תשלומים מארה"ב לרש"פ כל עוד הם ישמשו לתשלום משכורות למחבלים ולמשפחותיהם. החוק אשר נקרא על שם טיילור פורס – קצין לשעבר בצבא ארה"ב שנרצח בפיגוע הדקירה בטיילת יפו לפני כשנתיים – קובע כי כל תשלום שתעביר הרש"פ למחבלים יקוזז מהסיוע האמריקאי.

הצעת החוק החלה את דרכה לפני שנתיים ביוזמת חברי סנאט רפובליקנים ולאחר פעילות שתדלנות ענפה בבתי הנבחרים, בין השאר של שדולת איפא"ק הפרו-ישראלית, אושר לבסוף בוועדת החוץ של הסנאט כחלק מהסכם הסיוע עם ישראל.

טיילור פורס | צילום מסך

משמעות החוק מבחינת הרשות הפלסטינית הוא שנכון להיום יקוזז כל סכום אותו משלמת הרשות ליחידים שביצעו פעולות טרור או משפחותיהם, מהסיוע השנתי האזרחי בן ה-260 מיליון דולר שמעבירה לה ארה"ב.

על פי מכון מבט לתקשורת פלסטינית, סכום הכסף שהקצתה הרש"פ למחבלים הכלואים בישראל עמד בשנה האחרונה על 158 מיליון דולר, עליה של 13% מאשתקד.

לכך יש לצרף 197 מיליון דולר נוספים המועברים מדי שנה למשפחות של מחבלים מתים, ובסך הכל מדובר בהוצאה שנתית של 355 מיליון דולר עבור מימון ישיר טרור, המהווים כשבעה אחוזים מתקציבה הכללי של הרשות.

"זהו חוק קריטי"

החוק האמריקאי החדש מהווה מכה נוספת ליחסים בין וושינגטון לרמאללה, לאחר החלטות נוספות של טראמפ כמו ההכרה בירושלים והעברת השגרירות לעיר והפסקת חלק מהתשלומים המועברים לאונר"א.

גם התגובות הפלסטיניות החריפות, כמו הקללות שהטיח אבו מאזן בטראמפ ובשגריר פרידמן, ההתקפה של סעיב עריקאת על ניקי היילי והדחייה המוחלטת של כל יוזמה, בוודאי לא מוסיפות להם נקודות בבית הלבן.

תא"ל במיל' יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, אמר ל'מידה' כי אימוץ החוק מבטא את ההתפכחות מהתופעה ההתמוהה בה מדינות העולם משלימות עם כך שהרש"פ משלמת על פי חוק משכורות נדיבות למחבלים.

"גם ישראל ומדינות אירופה צריכות ללכת בעקבות ארה"ב ואז אולי הפלסטינים יבינו שעליהם להפסיק את הנוהל הנפסד הזה בו הם מעודדים טרור נגד ישראלים ויהודים, גם לאחר  שהתחייבו להמנע מכך בהסכמים שנחתמו", אמר תא"ל קופרווסר.

מחמוד עבאס | פלאש90

מנגד, ככל שהיחסים עם הפלסטינים הולכים ומתקררים, היחסים בין ארה"ב לישראל נמצאים בשיא פריחתם. חבילת הסיוע שאישר הסנאט תעניק לישראל סכום מוגדל של 3.1 מיליארד דולר בסיוע ביטחוני, הכולל בין השאר תוכניות הגנה מטילים ופיתוח טכנולוגיות להתמודדות עם מנהרות טרור.

בנוסף כוללת החבילה החלטה על מימון והקמה של פרויקטים אזרחיים משותפים כמו המימון מרכז מחקר בתחום האנרגיה והמים וכאמור לראשונה גם את חוק טיילור פורס.

לאחר חתימת החוק, שלח יו"ר איפא"ק מורטי פרידמן איגרת מיוחדת ל-10,000 חברי הארגון ובה ביקש להודות למאמץ המיוחד שנעשה מול חברי הסנאט משתי המפלגות כדי להעביר אותו.

"זהו חוק קריטי, שיחתוך תקציבים לרשות הפלסטינית אם הם ימשיכו לממן את הטרוריסטים ובני משפחותיהם, ויסייע להבטיח את ביטחון ישראל", כתב.

בהקשר זה יש להזכיר את שורת המינויים החדשה של הנשיא טראמפ ובראשם מייק פומפאו כמזכיר המדינה וג'ון בולטון כיועץ לביטחון לאומי. שני האישים נחשבים כמקורבים לנשיא ותומכים נלהבים בחיזוק היחסים עם ישראל והפגנת קו קשוח יותר מול הרש"פ ואיראן.

בכך מחזקת אמריקה את המשך ההתנתקות ממדיניות הפוליטיקלי-קורקט של אובמה והמעבר להגדרות ברורות של טובים מול רעים.

מהלכים אלה מגובים גם בתמיכה ציבורית אמריקאית רחבה, כפי שבאה לידי ביטוי בסקר גאלופ האחרון בו הפלסטינאים צוללים לתהום של תמיכה, אל מול שיאים של תמיכה בישראל. נראה כי כיום, יותר מאי פעם, הברית בין האומות איתנה ויציבה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. מזל טוב.
    עכשיו אפשר לשאול…. למה בארץ כל כך רופסים מול הטרור?
    תשובה: האויב השמאלני עושה יד אחד עם המחבלים ושותף לרצח יהודים.
    += אין שמאלנים+ערבים = אין פיגועים, אין רצח, אין אונס.

  2. בתור אחד שעדיין מתקשה לעכל את שילוב המילים ה"נשיא טראמפ", אני חייב לציין שבעוד שהנחתי שממשל טראמפ יהיה הרבה יותר אוהד לישראל מקודמיו, לא שיערתי עד כמה. הבהירות המוסרית של הממשל הזה בכל הנוגע לישראל, הסכסוך והמוסר הכפול כלפינו ראויה להערכה ומציבה אותה בניגוד מובהק למדיניות ה"מאוזנת" של ממשלים קודמים, ולא רק זה של אובמה, ושל אירופה כמובן.

    הנתון ש-7% מתקציב הרשות מופנה לשילומים למחבלים ומשפחותיהם, אם מדובר במספר אמיתי, הוא לא פחות ממזעזע ופוקח עיניים.