תת-תרבות אקדמית: השמאל מחריב את כל מה שטוב באוניברסיטאות

מוסדות ההשכלה הגבוהה תמיד שיקפו את הרוח הפילוסופית של התקופה, אך אם בעבר הם שמו דגש על חשיבה ביקורתית וחופש ביטוי, כיום הם בעיקר בסיס לפוסט-מודרניזם אנטי-רציונלי

תלונות אינסופיות בשירות האסטרטגיה של פוליטיקת-כוח. הפגנת סטודנטים בארה"ב | צילום מסך

בשנים האחרונות ניתן לזהות באוניברסיטאות ומכללות בצפון אמריקה מספר תופעות מטרידות, הנובעות ברובן מן התרבות הפוסט-מודרנית אשר תפסה אחיזה במערב.

בין המגמות העיקריות בתרבות זו נמצאים הדומיננטיות של רגשות על פני עובדות, האיסור על 'מיקרו-אגרסיות', הבהלה ל'מרחבים בטוחים' (בטוחים – מפני דעות שונות, לא חלילה מטילי אויב או אלימות כלשהי), ופירמידת ההתקרבנות – כל אלו רכיבים מהותיים בתרבות השמאל הרדיקלית שהשתלטה על הקמפוסים בצפון אמריקה.

בשל כל אלו, ובהינתן נכונותם של סטודנטים להפעיל אלימות כל אימת שמושמעת דעה שסותרת את תפיסת עולמם, עולה בשנים האחרונות תופעה של איומים ואף ביטול הרצאות של דוברים אורחים, לעתים קרובות בעקבות התפרעויות אלימות.

דוגמאות בולטות לכך היו הרצאתו של בן שפירו שהופרעה על ידי הפעלת אזעקת האש (לאחר שאוניברסיטת ברקלי דרשה 600 אלף דולר כדמי אבטחה), ביטול הזמנתה  של אייאן חירסי עלי לאוניברסיטת ברנדייס בשל איומים ומחאות של סטודנטים וארגונים אסלמיים כגוןCAIR , מרצה באוניברסיטת אוורגרין שהותקף משום שסירב להיעדר מהמוסד ב"יום ללא לבנים", ופרופ' ג'ורדן פטרסון שנחשף לציבור הרחב בנסיבות שבשורש שלהן מצויה תרבות הקמפוסים.

אוניברסיטאות הן מקומות פוליטיים, אך יש להבדיל בין פוליטיקה טובה לפוליטיקה רעה. ישנם סטודנטים רבים שאינם עושים את ההבחנה הזו ונראה כי הם נמצאים במצב תמידי של מחאה.

הבריונים הבכיינים

רבים נוהגים לכנות את אותם הסטודנטים המוחים כ"פתיתי שלג" שלא יכולים לשאת את החום או "פרחים עדינים" אשר רגשותיהם נחבלו, אך זהו לא המצב. הסטודנטים באוניברסיטאות ראו אלימות בסרטים, חוו פרידות מבני זוג, קראו דברים מגעילים באינטרנט, צפו בפורנוגרפיה, איבדו קרובי משפחה, שמעו חדשות מטרידות מרחבי העולם ושרדו.

אנו גם למדים מאוצר המילים של המוחים עצמם שלרבים מהם יש ארסנל עצום של קללות, עלבונות, וגסויות אחרות. ובכל זאת, מילדות הם למדו ממוריהם, מהוריהם, ומסרטי דיסני מתי זה נכון להשתמש בהן ומתי לא.

הם אולי כועסים, אך הם אנשים מבוגרים אשר יודעים מה הם עושים. "בריונים-בכיינים" הוא כינוי נכון רק למחצה, מאחר והדמעות הן רק אמצעי טקטי.

רוב ההתמרמרויות של התלמידים הצעירים לא נועדו למציאת פתרון. הן נועדו כדי להעלות תלונות אינסופיות בשירות האסטרטגיה של פוליטיקת-כוח.

כולנו חווינו את אותה הדינמיקה במערכות יחסים אישיות. מרגע שהחלטת שאינך מחבב מישהו, אתה תמיד יכול למצוא בו משהו מעצבן. אותו הדבר קורה גם מחוץ למערכות יחסים אישיות: מרגע שהחלטת לתקוף אויב, תמיד ישנה סוגיה זמינה שיכולה להצדיק את פעולותיך.

בהתאם לכך, העובדה שתלונות הסטודנטים נטחנו עד דק או שהן מודעות לעצמן רק באופן חלקי היא מאפיין מכוון ולא תקלה. כפיי שהעיתונאי דייוויד בורג ציין באופן אירוני, "קמפוסים כיום הם שילוב תיאטרלי של 1984 ושל בעל זבוב, המבוצעים על ידי אנשים שאינם מבינים את האזכורים הללו".

אבחנתו של בורג אמיתית באופן משעשע, אך אין זה אומר שההתנהגות הבריונית הינה טיפשית ובלתי מחושבת. האסטרטגיה של המוחים היא להציב דרישות בלתי-סבירות, והמטרה שלהם היא לראות כמה הם יצליחו.

באר ללא תחתית

סטודנטים הינם אנשים צעירים עם דיעות ויוזמות משלהם, אך הם עדיין בשלבי התפתחות ויכולים להתעצב על ידי האורתודוקסיות הרווחות ובהדרכה של מומחים. אנו רואים זאת בסטודנטים לאומנות ותיאטרון אשר מעצבים ומטפחים את הזהויות היצירתיות שלהם ומתנסים בסגנונם האישי, או בסטודנטים למדעים אשר בתשוקה רבה מפתחים את יכולותיהם לביצוע שיפוטים אובייקטיביים לגבי המורכבות של הטבע.

בשני המקרים ישנה ברירה-עצמית כלשהי כשסטודנטים נמשכים יותר למקצועות אקדמיים מסוימים, אך גם הדרכת מומחים על ידי מובילי המקצוע – הפרופסורים אשר מעודדים ומדגימים את דפוס החשיבה והאישיות שיש לחקות.

מה שאנו רואים בסטודנטים המוחים, אשר מרביתם מגיעים ממחלקות למדעי הרוח והחברה, היא התוצאה של תת-תרבות אקדמית המוקדשת למערכת של ערכים עימותיים, הנשאבים מבאר ללא תחתית של טינה מוחמצת.

שימו לב כי הפרוגרסיביים, הפוסט-מודרניים, וזרמים אחרים של חשיבת השמאל החדש מנהלים את האוניברסיטאות כבר במשך שני דורות לפחות, והם דומיננטיים גם במערכת החינוך הציבורית. ועדיין, הם מבקשים מאתנו להאמין ולהבין כי סקסיזם, גזענות, ופתולוגיות אחרות השתלטו על התרבות. או שהאינטלקטואלים ומוסדות החינוך היו חסרי יכולות וכישורים בלימוד הנוער האמריקאי – או שהם הצליחו לעצב חלק מהותי מהנוער בהתאם לתפיסותיהם. אנו צריכים להיות פתוחים לשני הטיעונים.

ועדיין כאשר אותן טקטיקות (כלומר הרצון לעצב אחרים בהתאם לתפיסותיך) מיושמות על ידי הסטודנטים עצמם בקמפוסים רבים, זו לא בהכרח ראיה לקונספירציה אלא למינוף של מערכת רעיונות משותפת.

אלטרואיזם פתולוגי

אחד מרעיונות הליבה האלו ניכר מתוך הדפוס של התלונות וההתמרמרויות: "תרחם עלינו – או אחרת…". מדובר למעשה בבריונים המשחקים היטב תפקיד של קורבנות.

למרביתנו יש נדיבות טבעית המובילה אותנו לעזור לאלו הנאבקים באתגרי החיים – כמו חולים וקשישים, נשים הרות ועניים.

אולם אותה נדיבות יכולה ליפול בשבי של פילוסופיית האלטרואיזם ולעבור טרנספורמציה לתפיסה שעל העשירים, בעלי העוצמה והחזקים חלה מחויבות יסודית להקריב למען העניים, חסרי הישע והחלשים.

לעתים קרובות האלטרואיזם הזה יכול להשתלב עם התפיסה כי זו אשמתם של העשירים שהעניים הינם עניים, אשמתם של בעלי העוצמה שחסרי הישע הינם חסרי ישע, ואשמתם של החזקים שהחלשים הינם חלשים (במקרים מסוימים, כמובן, זה נכון).

אך לבסוף, אם נשלב את כל זה עם ההשקפה שהעולם נחלק לקבוצות מתעמתות – גברים מול נשים, לבנים מול שחורים, עשירים מול עניים, יהודים מול מוסלמים וכו' – אז אנו מייצרים בתוכנו הזדהות עמוקה עם כל קבוצה אשר כושלת, והתמרמרות עמוקה כנגד כל קבוצה אשר מצליחה.

התוצאה היא כעס על כל אי-שוויון חברתי – בין אם מוצדק או לא – ותחושה של העצמה מוסרית לעשות כל דבר למען תכליתו של החלש. ומכאן, אם החזקים אינם מקריבים באופן וולונטרי למען החלשים ואם הם אינם מכפרים על גרימת הבעיות לחלשים מלכתחילה, אז הם צריכים להיענש ולשאת את המחויבויות שלהם בכוח.

האלטרואיזם הפך לנשק אשר נעשה בו כעת שימוש כתוצאה של תפיסת הכול לגיטימי למען החלש. מבחינה פסיכולוגית זוהי צורה של "אלטרואיזם פתולוגי", אם נשאיל את הביטוי ההולם מפרופ' ברברה אוקלי, ובגרסה האקטיביסטית של הביטוי, מה שאנדרה גליקסמן הזהיר אותנו מפניו: "כמה קל זה לרדוף אחר צדק בתשוקה ומהפיכה תוך שימוש באמצעים מגונים".

מודל של הפילוסופיה

מה שאנו רואים בקמפוסים היא פילוסופיה יישומית. התיאוריה מועברת לסטודנטים מהפרופסורים שלהם – במאות נושאים בעשרות קורסים – ואז יוצאת לפועל. האוניברסיטאות מתפקדות למעשה כניסויי מעבדה בפילוסופיה.

זה תמיד היה המקרה בהיסטוריה של האוניברסיטאות, כאשר בתפקודן המעשי הן שימשו כמודל של הפילוסופיות הרווחות של אותה העת. בתקופת ימי-הביניים, אוניברסיטאות היוו את המיסוד של הסמכות המסורתית, הוראות מלמעלה-למטה, וחוזר חלילה.

במשך מאות השנים הן התפתחו לקראת מודל הומניסטי של חינוך ליברלי, עם דגש על חשיבה ביקורתית, חופש הביטוי, והמריטוקרטיה של 'תן לטיעון הטוב ביותר לנצח, לא חשוב מיהו הטוען'. כעת אנו רואים תזוזה לפוסט-מודרניזם אנטי-רציונלי ולפוליטיקת כוח של עימות-קבוצות, כאשר בדור אחד הביטוי "דבר אמת אל בעלי הכוח" הפך או התפתח אחורה ל-"לעזאזל עם האמת, בוא נתפוס את הכוח".

הפוסט-מודרניסט הצרפתי ז'אק דרידה הזהיר אותנו לא להיות "אלו המסיטים מבטם כאשר הם ניצבים אל מול זה שעדיין לא ניתן לקראו בשם אשר מצהיר על עצמו ויכול לעשות כן…במפלצתיות חסרת הצורה, האילמת, התינוקית והמבעיתה".

נדמה שבקרב הסוער והרוגש על נשמתה של האוניברסיטה, ראשי האוניברסיטאות הבהירו היטב מה הם עקרונותיהם.


סטיבן היקס הוא פרופסור לפילוסופיה באוניברסיטת רוקפורד בארה"ב, בה הוא מנהל את המרכז לאתיקה וליזמות. המאמר המקורי התפרסם באתר The Savvy Street, מאנגלית: שחר שלוש.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 תגובות למאמר

  1. כאמא לשני סטודנטים באוניברסיטאות בארה"ב אני יכולה להעיד שהמצב הרבה יותר גרוע ממה שמתואר במאמר. מדובר על כפיה ומשטרת מחשבות. כל הקורסים במדעי החברה והרוח הפכו לפוליטיים, כל החיבורים שהסטודנטים מתבקשים לכתוב הם על נושאים פוליטיים וסטודנטים עם דעות ימניות נאלצים לכתוב למרצה את מה שהוא רוצה לקרוא כדי לא לפגוע לעצמם בציונים ובממוצע שישפיעו על הסיכוי שלהם למצוא התמחות בזמן הלימודים ועבודה בסיומם. גם סטודנטים למקצועות ריאלים כמו הנדסה נפגעים, כי כל סטודנט בארה"ב נדרש לקחת הרבה מאוד קורסים כללים.

    1. לצערי הרב מבחינת הדרישות האקדמיות, המצב דומה בארץ. גם מבחינת השיעורים עצמם: סטודנטים לא מעיזים להביע דעות שונות מאלו של המרצה. בנוסף לפירגון איסופי למחשבה רדיקלית או אנרכיסטית אחת למשניה שהם שומעים, הם נאלצים לסבול הלצות "פוסט ליברליות" על חשבון קפיטליזם כוחני, ביבי טראמפ וכו. ואין שום טעם להתנגד לזה; על בשרי, זה יהיה מ א ו ד לא פופולרי בלשון המעטה.

  2. מדעי הרוח והחברה הפכו בלתי אקדמים לחלוטין בכל העולם המערבי לפחות.
    דרוש לסגור אותם ולפתוח אותם כראוי
    זה צריך להתחיל עם כמה אוניברסיטאות , וכמה בטאונים רלוונטים ברמה אקדמית פלורליסטית אמיתית.
    מפליא שזה לא קרה עדיין, כי מצב הפקולטות הנ"ל במצב נואש ואנוש. (קשור כנראה לאימפוטנטיות של כל מי שאינו שמאלני רדיקלי)

  3. המאמר הזכיר לי מקרה שהתפרסם לאחרונה:
    סטודנט מוסלמי התקבל ללימודים באוניברסיטת ייל, רק בזכות החיבור שכתב במסגרת מבחן הכניסה לאוניברסיטה. כל מה שהוא כתב בחיבור היה מאה פעמים Black lives matter

    1. לנתנייתי – ממש לא הבנת. השאלה היא נושא לחיבור ותלמידים אמריקאים ששולחים אפליקציות לאוניברסיטאות יורקים דם כדי לכתוב את החיבורים הללו ומשקיעים בזה שעות וימים. החיבורים מהווים פרמטר חשוב מאוד בקבלה. מעבר לזה כל תלמידי התיכון, במיוחד אלו שמכוונים לאוניברסיטאות הנחשבות עושים פעילות התנדבות כך שמדובר בגימיק די דוחה ומגעיל ומה שמגעיל יותר היא העובדה שזה עבד.

  4. השתקת דעות שונות היא נחלת כל הגמוניה, גם הדמוקרטית והליברלית ביותר. פעמים זה נעשה בכנסיה ופעמים באוניברסיטה, אבל זו אותה גברת בשנוי האדרת.

    בכל אפן, מדי כמה דורות התהליך מואץ ומוגזם, בתירוצים שונים – ראקציה, פוסט-מודרניזם, דת חדשה, סוכנים זרים, מה שלא יהיה – ואז מתחיל נוון, "דקדנס".
    זה מתבטא קדם כל בהתפרקות מערכים, קידוש ההפקרות בשם איזו "אמת" חדשה (למשל, שאין אמת), ומסתיים בחסול התרבות הנדונה והחלפתה במשהו חדש ("פרדיגמה").
    האם אפשר להציל? כבר היו מקרים מעולם, ואנשים גדולים הצליחו לדחות את התהליך לפרק זמן משמעותי.
    בעזרת ה', והודות למאמרים מסוג זה, יקומו גם לנו מנהיגים שיעצרו את הסחף וישיבו אותנו למחשבה נבונה ונכונה.

    1. כבר קמו לנו כמה מנהיגים כאלה, כדאי שנפרגן להם ולא נשים להם מקלות בגלגלים.

  5. רוב המרצים באקדמיה מטומטמים ורק הכותב החכם יכול לראות את זה. כל הכבוד.

    1. רק הכותב? כבר שנים מתפרסמים מאות חוות דעת ומאמרים דומים. למי שמעוניין לקרוא אותם כמובן. אבל ברור שתמיד יהיו אנשים שיעדיפו לעצום את העיניים בכוח, ולהמשיך לשמוע רק את מי שמסכים איתם. בעצם, זה בדיוק מה שעושים האקדמאים "המכובדים" בפקולטות מדעי הרוח וחברה, עליהם מדבר המאמר. וזאת בדיוק הבעיה.

    2. טוב, תמיד צריך שיהיה מישהו שיקום ויצעק ראשון שהמלך, ובמקרה הזה הפרופסור לסוציולוגיה, הוא עירום. אם אתה מעדיף להמשיך ולהחמיא למלך על הבגדים החדשים שהוא לובש כביכול, למרות שגם אתה רואה את עירומו המביך והמכוער, שיבושם לך.

  6. פעם ,המילה האמצעית בתיאור האוניברסיטה, הייתה 'מצוינות'
    היום המילה הכוללת, המתארת אל האוניברסיטאות במערב היא 'בורות'.
    כל זה קשור בחתרנות סובייטית, במסווה של קידמה

    חייבים לקרוא את המאמר של אלכס נחומסון- השיטה

    http://www.news1.co.il/Archive/003-D-102324-00.html

    הנקודה של מפעילי החתרנות היא שהציבור לא ישער שזה קורה לו.

    1. תודה על המאמר.
      מפחיד ומזעזע כמה שזה נכון.

  7. כל מילה בסלע. עכשיו בואו נחליף את "סטודנטים" ב"פלסטינים" ונבין את ההתנהלות שלהם.

  8. כמו ברוב הדברים, זו תוצאה של מצב כלכלי מסויים. באמריקה זו התוצאה של מחיר הלימוד באקדמיות, שעבר מזמן את כל הגבולות, ושמחייב הלוואות סטודנטים המשתוות למשכנתאות…

    התוצאה היא שסטודנט שווה הרבה כסף לאוניב' שבה הוא לומד, ועל כן לא משתלם לה להיפטר ממנו, לא משנה מהן דעותיו… כך הוא מקבל יותר מועדים והזדמנויות והקלות, וגם חופש פעולה לדרוש ולהתקרבן כמה שירצה.

    לעומתו המרצה מאבד מזכויותיו, כי הוא עולה כסף לאוניב' ולא משלם לה… ולכן אם הוא רוצה להמשיך לעבוד בה, כדאי לו לשתף פעולה עם מה שהסטודנטים שלו רוצים…

    הפוסט-מודרניזם אגב חזק בארץ בין אנשי משרד החינוך, שהפכו את התלמיד לסוג של 'אחר', וכך כמו הסטודנט האמריקאי, נהנה מזכויות ומטריד 70% מהמורים.