הרפורמה בחברת החשמל: החמצת הזדמנות ובכיה לדורות

צירוף מקרים היסטורי יצר הזדמנות לשנות מהיסוד את מבנה משק החשמל בישראל, אבל כחלון נחוש להחמיץ את ההזדמנות הזו.

ניסנקורן אמר להרים ידיים | פלאש90

אחרי למעלה מ-20 שנות משא ומתן, עברה ביום חמישי הרפורמה בחברת החשמל את המשוכה הגדולה ביותר: ההסכם עם העובדים. בתום משא ומתן ארוך, כינסו נציגי משרדי האנרגיה והאוצר, חברת החשמל וההסתדרות, מסיבת עיתונאים בה הציגו את המתווה הסופי של הרפורמה. כעת זקוקה הרפורמה לאישור של הממשלה לשם הכנסתה לתוקף, וכאן המקום לשאול – האם לילד הזה פיללנו?

ראשית, חשוב להבין מדוע הבשילה הרפורמה דווקא עכשיו, לאחר עשרות שנים של זחילה איטית. הרפורמה קודמה על ידי שר האוצר משה כחלון ומנכ"ל משרדו, שי באב"ד, בעקבות איום מצד בג"צ שרבץ על הוועד בחברת החשמל וההסתדרות: בצעד חריג עתירה המדינה לבג"צ נגד שביתת עובדי החשמל כנגד הרפורמה. הסתמן שבג"צ יפסוק לטובת המדינה, ובכך יקבע תקדים חשוב ביחסי העבודה בישראל. תחת לחץ העתירה לבג"צ קודמה הרפורמה, תוך הבטחה שאם תעבור, תימשך העתירה ויוסר האיום.

לכאורה מדובר בחדשות טובות: אם לא קיבלנו תקדים משפטי חשוב, לפחות קיבלנו את הרפורמה שהממשלה מנסה להעביר מזה שני עשורים. אלא שצריך לבחון את ההסכם לעומק – מה הממשלה דרשה, ומה קיבלה. עצם העובדה שעברה רפורמה כלשהי אינה מספיקה. יש לבחון את טיבה ואת ההתכנות שהיא תמלא את ייעודה – שחרור משק החשמל מהמונופול הנתון בידי חברת החשמל.

רפורמה מצומצמת ומסורסת

הרפורמה הזו, שאליה יידרשו בקרוב חברי הממשלה ובראשם נתניהו, דומה באופן די מדהים להסכם הגרעין האיראני שממנו פרשה ארה"ב זה מכבר בלחץ ישראלי כבד. בדומה להסכם הגרעין שלא מנע מאיראן התקרבות לגרעין כך ההסכם לא מונע מחברת החשמל את המונופול על משק החשמל בישראל. ההסכם מלא חורים וויתורים למחצה לשליש ולרביע, ועלותו גדולה מאוד – פיצויים לעובדים פורשים, לעובדים שיישארו, וכאמור, ויתור על התקדים המשפטי החשוב בבג"צ.

גולת הכותרת של הרפורמה היא מכירה של חמישה אתרי ייצור ישנים לידיים פרטיות, בהספק כולל של כ-4,000 מגה-ואט, כמחצית מיכולת הייצור של חברת החשמל. בתמורה, תקים החברה באשדוד ובאשקלון לטובת תחנות כוח מתקדמות בעלות מחזור משולב של גז וקיטור. בנוסף, המנהלים הבכירים בחברה יועברו להעסקה בחוזה אישי, ולא תחת ההסכם הקיבוצי שנחתם עם ועד העובדים. רבע מהעובדים בחברה – הוותיקים והקרים שבהם – יפרשו עד 2025. העובדים החדשים שייקלטו לא יהנו מההטבה המפורסמת של עובדי החברה – חשמל חינם.

אם כן, כמה תעלה לנו הרפורמה הזו? מבחינה כספית טהורה הרפורמה אינה זולה, וכרוכה בהרבה מאוד תשלומי פיצויים לשלל גורמים. עלות הרפורמה לחברת חשמל מוערכת בכ-6.5 מיליארד שקל, שיוקצו להטבות לעובדים. חוץ מהמענקים החד-פעמיים שיינתנו לעובדים, הם יזכו לתוספת לפנסיה שלהם שתעמוד על 1,250 שקל לעובדים הפורשים ו-1,700 שקל לעובדים הנשארים. מלבד העובדים שכלולים בתכנית הפרישה המיוחדת, אסור יהיה לפטר אף עובד בחברת החשמל עד 2025.

עם המחיר הכבד של הרפורמה, אפשר היה לחשוב שתאלץ חברת החשמל להיפרד משליטתה רבת השנים במשק החשמל, ונקבל הפרטה אמתית, שתוביל לשירות טוב יותר ולמחירים נמוכים. אלא שמתברר כי החלק הראשון לא נכון, והחלק השני לא יהיה. לפחות לא בטווח הנראה לעין. עד לאחרונה, הבטיח מנכ"ל שר האוצר באב"ד כי מחיר החשמל ישאר במחירו הנוכחי לשמונה שנים, כדי לאפשר את מימון הרפורמה. אך משהאמיר מחירה אל מעבר למשוער, חזר בו מהבטחתו והחליט לדחות את הורדת המחיר לתאריך לא ידוע. באשר לשירות, אין שום סיבה להניח שישתפר אם אין תחרות אמתית בין ספקי החשמל. הרפורמה תבטיח למעשה את שליטת חברת החשמל ברשת ההולכה, ובחלק ניכר מהליך ייצור החשמל, כך שליצרנים פרטיים לא תתאפשר תחרות עם חברת החשמל. החברה תישאר מוגנת מתחרות ותוכל להמשיך בחוסר היעילות הנוכחי שלה, תוך קבלה של צ'ק שמן על תמונת הניצחון שהעניקה.

מנצחים ומפסידים

"אני יודע שהכותרות הן מי ניצח ומי הפסיד" אמר כחלון במסיבת העיתונאים ביום חמישי. "אבל אין כאן מנצחים ומפסידים זו רפורמה טובה". אלא שלא רק הכותרות מתעסקות במי ניצח ומי הפסיד, אלא גם פורום יצרני החשמל הפרטיים, שהציף את ירושלים בשלטי חוצות עם המסר "מדובר ב'כאילו' רפורמה שעלותה לציבור למעלה מ-8 מיליארד שקל ושלא תיתן שום תועלת. מציאת מאגרי הגז ופתיחת תחרות יכולים להוזיל את חשבון החשמל שמשלם כל אחד מאיתנו. ההסכם שנתחם היום ימנע הוזלת מחיר החשמל בעשור הקרוב ויבלום את התחרות במקום לעודד אותה. ההחלטה להתיר לחברת החשמל לבנות שתי תחנות כוח חדשות מנוגדת לעמדת הממונה על ההגבלים העסקיים ורשות החשמל".

יצרני החשמל הפרטיים היו צריכים לשמוח על רפורמה שתוציא את ייצור החשמל מידי מונופול החשמל, אך אכזבתם גדולה כגודל הציפיה. אחרי כל כך הרבה שנים, שבהם מנסה הממשלה להעביר רפורמה כל כך חיונית למשק, כיצד ייתכן שהרפורמה הזו היא התוצר הטוב ביותר האפשרי? הגיעה שעת כושר נדירה, וקיבלנו פלופ – הציבור מוכרח לדרוש יותר מנבחריו, אחרת אף אחד לא ידאג לו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 תגובות למאמר

  1. משה כחלון הוא אכזבה בא' רבתי.
    כל תחום שהוא נוגע בו – רפורמה בחברת החשמל, היחס לבית המשפט העליון, היחסים עם ההסתדרות, מחירי הדיור ועוד – הוא כשלון מביך ובגידה בערכים של ימין אמיתי, הן ברמה המדינית והן ברמה הכלכלית.

  2. מאד פשוט להוכיח שהדברים שנכתבו כאן הם מופרכים מיסודם. כבר ב- 2008 פורסם מחקר שנערך בחוג לכלכלה באוניברסטית ת"א שקבע כי אם ישרור במשק החשמל שוק תחרותי מלא וכן מערך הייצור יופרט לחלוטין, נגיע מהר מאד למה שקרה במשקי חשמל בחו"ל שהימרו לפני כמה שנים על ההרפתקה הזו- דהיינו משבר שמדינת ישראל לא ידעה כמוהו לעולם. פרופ' טישלר קבע והוכיח את דבריו במספרים, כי במדינת ישראל איןלנו את הלוקסוס לבצע איוולת כל כך בסיסית ומסוכנת. הוא קבע כי הגורם שהכי יסבול מהפרטה ותחרות כזו שעליה חולמים אריה גרין והלובי של היצרנים הפרטיים, יהיו הצרכנים ובעיקר הצרכן הביתי והמסחרי. מחיר החשמל יאמיר דווקא בצורה דרסטית ולא תתקיים שום תחרות על המחיר. רבות נכתב על כך גם בחו"ל. מה הסיבה לכך? הרצון של המשקיעים להחזיר מהר את השקעתם האדירה. ההחזר המצופה בעולם העסקי על ההון הוא 6-7 שנים לכל היותר בענף התשתיות, עתיר ההשקעות. מה שהיצרנים הפרטיים לא מספרים לנו שבעצם אין להם שום אינטרס שהמחירים ירדו ואם תתקיים תחרות, היא יכולה להתבצע רק בטריטוריה הגיאוגרפית הקרובה לתחנות הכח הפרטיות והמופרטות (בגלל עלויות ההולכה הכבדות למרחקים ארוכים) ואם תתקיים "תחרות" זה יקרה ממש בשוליים. סביר להניח שההפרשים במחירים יהיו קטנים, אם בכלל יהיו הפרשים, אך בכל מקרה המחיר הבסיסי יהיה גבוה מהמחיר הריאלי כיום לקילוואט שעה. גרוע מכך, ליצרנים הפרטיים לא יהיה שום מניע רציני להתייעל וכמובן שרמת ההשקעה בתחזוקה תהיה נמוכה משמעותית באופן השוואתי לעומת ההשקעה המקבילה שחברת החשמל משקיעה כיום בתחזוקת מתקניה. לא צריך להיות נביא כדי לחזות את זה, מספיק לבחון מה קרה בחברות חשמל שהופרטו.
    ובטווח הארוך, כדאי לדעת, שבעוד עשרות שנים בודדות, תחנות הכח הללו יפסידו בענק, הן בגלל התיישנות ויותר חמור, תתפתח תחרות אכזרית מצד יחידות ייצור קטנות ומבוזרות ומצד יצרני אנרגייה חליפית. גם אז זו לא תהיה תחרות אמיתית, כי מה שיקבע את המחיר הוא הביזור הגיאוגרפי של יחידות הייצור הקטנות ויעילותן הרבה מבחינה טכנולוגית ולכן התחנות הגדולות כולל אלו שמוקמות עכשיו לא יוכלו להתחרות על המחיר.
    זוהי עוד סיבה סמוייה שמרבית כלי התקשורת לא מציגים לציבור, אם מתוך בורות ואם מתוך אג'נדה צרה- מי שמבין יודע שהיצרנים הפרטיים מעוניינים כבר כעת לגזור קופון שמן מכל תחנת כח שתבנה בשנים הקרובות, כי ברור להם שישנו ספק אם תוך 20 שנה הם יוכלו לקיים עסק מניב מהתחנות הללו. אמנם השר שטייניץ דוחף להקים כעת תחנות כח גדולות כמו פטריות אחרי הגשם, אבל את זה הוא עושה מתוך אינטרס סמוי אחר- קידום הפעלת מאגר לוויתן שבידי תשובה ונובל אנרג'י.
    וזה עוד לפני החשש להיווצרות קרטל מחירים בקרב החברות הפרטיות שאמורות לפעול במשק החשמל, לפי המודל "החלומי" שמציע הכותב.

    לכן, בניגוד לרושם שגורמים מסויימים מאד מתאמצים ליצור ובכך זורים חול בעיני הציבור, דווקא הרפורמה הנוכחית שמשאירה מספר קטעים בשרשרת החשמל בידי חברת החשמל, לאחר התייעלות היסטורית שלא היתה כמותה מאז הקמת החברה לפני קרוב ל- 100 שנה, היא זו שתאפשר תחרות רבה יותר ותשמר את מחירי החשמל ברמתם הנמוכה כיום בהשוואה לרוב מדינות ה- OECD.

    1. לדבריך, אנחנו משלמים כבר היום יקר כדי שאולי לא נשלם עוד 290 שנה יקר?

    2. יפה כתבת!
      אני בהחלט מסכים עם דבריך ובמיוחד עם סיפא דבריך. 100 שנים לא היה שינוי במבנה החשמל בארץ ועשרות שנים מנסים לשנותו ללא הצלחה!! אז מגיע מישהו שסוף כל סוף מצליח גם אם התוצאה לא אופטימלית ואותו תוקפים?! הזוי.
      המבקרים הם כמעט תמיד אנשים בעלי אג'נדה אחרת כלומר הם בעד שמישהו אחר ירוויח את הכסף או אנשים שמעולם לא התנסו בניהול ובמשאים ומתנים מורכבים.
      קל לבקר קשה לעשות.

  3. כחלון עוף לנו ממול העיניים. שאני תקוה שמצביעיו הטיפשים לפחות חלקם הגדול, התפכחו ולא יצביעו עבורו יותר.

  4. החלון, הסוס הטרויאני של השמאל האנטי ציוני בממשלה. מסתיר המסתננים ומגן הבג"ץ שתכליתו לעשות את ישראל סוציאליסטית וחלשה (שזה צירוף בילתי נמנע ראו דוגמא משמיים בשם וונצואלה) עד האוייבים יוכלו להרחיבה. וכל זה כשהוא קורא לעצמו לאומי! תרמית זדונית אבל יש לצערנו הרבה מצביעים מעוטי מידע שיצביעו עבורו.

  5. כחלון , הפרת הבטחת בחירות! בראיון ליונית לוי ב2015 הבטחת שתלחם במונפולים, והייתה לך הזדמנות לממש פירוק מונפולים בדמות חברת חשמל עדפת ללכת עם הבריונים והחזקים על חשבון האזרח, אמת לא דברת, ושהציבור לא ישכח לך את זה, מקווים שאת הבחירות הבאות לא תחצה את ה6 מדנטים!!!

  6. הבעיה העיקרית במאמר' שמבחינתו שרות טוב = מחיר טוב' ולא כך הדבר.
    ברשת החשמל, שרות טוב פרושו קודם כל אמינות גבוהה של רשת החשמל, ואמינות גבוהה דורשת יתירות בכוח אדם, יתירות בקווי הולכה, ויתירות ביכולת יצור חשמל (גם אם יקרה יותר, למשל שימוש בתחנות כוח ישנות שניזונות מפחם, כמו אלו שרוצים שחברת החשמל תסגור). אם יפטרו את כוח האדם העודף בחברת החשמל, לא יהיה מי שילך לתקן תקלות בזריזות בשעת חרום. במדינות אחרות, לעיתים לוקח ימים ואף שבועות לתקן תקלות חשמל, ולא מדובר במדינות תחת מתקפת טילים. כל מפעל יצרני (שאינו משרד ממשלתי) יעדיף אמינות חשמלית על מחיר. עם התקלות הראשונות ברשת החשמל, המפעלים יקנו לעצמם גנרטורים לגיבוי, וכל חיסכון כספי – אם היה כזה – ירד לטימיון.

    בנוסף, משרד האוצר ברצותו לממש את כספי הגז מתעלם לחלוטין מכך שבגלל התפתחות טכנולוגית, אבד הייתרון לגודל בייצור חשמל, ועדיף לייצר חשמל בידי *אלפי ספקים קטנים* (כולל גגות סולריים, טורבינות רוח, וגנרטורי גז מפעליים) במקום בידי מספר מצומצם של יצרנים פרטיים גדולים שחשופים לתקלות ולמתקפות טילים. ההתעללות ביצרנים הקטנים תימשך ביתר שאת.

    בנוסף, ישנן טכנולוגיות חדשות ומבטיחות בדרך, כדוגמת כורים גרעיניים קטנים שמשוקעים בקרקעית הים ושולחים חשמל לחוף. זו טכנולוגיה זולה, בטוחה, נקייה, ואידאלית לישראל שבה מרבית הצרכנים ליד החוף. אנחנו ניתקע עם יצרנים שעובדים בטכנולוגיות ישנות ולא אמינות.

  7. לשבור את ההסתדרות ולהפוך את כל העובדים במשך למשתכרי שכר מינימום. חזון הממשלה הנוכחי המנוהלת ע"י טייקונים נותני מתנות

  8. חברת החשמל לא תוותר לעולם על המונופול שנפל לידיה שבאמצעותו היא מחזיקה את הממשלה מבחינה פוליטית ואת הצרכנים מבחינה כלכלית כבני ערובה לנצח .יש לפטר את כל העובדים עם החשמל חינם ולבנות את החברה מחדש גם בדם ויזע אם צריך אחת ולתמיד .לקצץ להם משכורות ב50% ולגייס עובדים חדשים עם תנאים נורמליים .לממשלה אין שום זכות לחלק כסף של הציבור כמתנה למונופול דורס . שעובדי חברת החשמל יחליטו או חשמל חינם או משכורת , אבל לא שניהם .מספיק עם הגזל של קופת האזרחים . מעבר לזה שהחשמל יקר מאוד וצריך להוריד את המחיר בהרבה .בישראל גם אם ימצאו מאגרי חשמל מתחת לקרקע הם ימכרו אותו ביוקר לצרכנים כמו הגז.

  9. כותב המאמר הוא אידיוט
    “ארה״ב פרשה מתכחשת למחויבויות שלה עם האירנים בגלל לחץ ישראלי״ !!!
    וחוץ מזה
    כחלון הוא עדיין השפוי היחידי בקלפטוקרטיה של הביביזיוֹן.