הבגידה הגדולה: כך ניסה אובמה לעקוף את הסכם הגרעין ולסייע לאיראן

דו"ח חדש של הקונגרס חושף כיצד ניסה הממשל בראשות הנשיא הקודם להטעות את הציבור האמריקאי ולהעביר מיליארדי דולרים לטהרן

הנשיא התנדב לעזור. ברק אובמה וחסן רוחאני | ויקיפדיה

מאז עזב ברק אובמה את הבית הלבן, הוא הקפיד להדגיש בהופעותיו הפומביות הרבות כי הממשל שעמד בראשו היה "נקי מסקנדלים" ובעל "נורמות וערכים", וזאת בניגוד לממשל הנוכחי. ובכן, לפי המידע שהולך ונחשף בחודשים האחרונים ובתור מי שניהל ממשל שהיה אמור להיות חף משערוריות, אובמה בהחלט אהב לשקר והרבה.

ביום רביעי האחרון התעוררו אזרחי אמריקה לעוד סקנדל מבית היוצר של אובמה, כאשר ועדת חקירה של בית הנבחרים חשפה כי בכירים בממשלו של הנשיא הקודם הטעו את הקונגרס לגבי היחסים שניהלה ארה"ב עם איראן.

על פי הדו"ח שהגישה הוועדה, ממשל אובמה ניסה באופן חשאי להעניק לאיראנים גישה למערכת הפיננסית של ארה"ב באמצעות עקיפה של הסנקציות שנקבעו בהסכם הגרעין ב-2015, וכל זאת בזמן שהוא מצהיר בפני הקונגרס והציבור האמריקאי כולו כי אין לו תכניות לעשות כך.

משרד האוצר תחת ברק אובמה הפיק רישיון מיוחד, שהיה אמור לאפשר לבנקים אמריקאים להשתתף במזימה להמיר 5.7 מיליארד דולר של נכסים איראנים מוקפאים למטבע היורו ובכך לעקוף את הסנקציות.

הבנקים האמריקאים סירבו לדרישות הממשל ונימקו זאת ב"חשש מפגיעה במוניטין בעקבות עשיית עסקים עם איראן". בהמשך פנו אנשי אובמה לבנקים באירופה והבטיחו להם להעלים עין אם יסיעו להם להעביר את הכספים לאיראן.

אף על פי שמבחינה חוקית כנראה שלא הייתה כאן עבירה, דו"ח הקונגרס קובע כי ממשל אובמה "יצא מגדרו כדי לבצע את ההעברה, אליה כלל לא היה מחויב במסגרת התנאים של הסכם הגרעין".

במלים אחרות, ברק אובמה ניסה לעשות לאיראן טובה כספית גדולה מאוד, כדי לנסות לשמר את "רוח ההסכם". האיראנים התלוננו באותה תקופה על "אכזבה מההסכם", שלא הניב להם את הרווחים אותם ראו בעיני רוחם, ואובמה מיהר להתנדב לעזרתם – אף על פי שכל העת הרגיע את הציבור האמריקאי כשטען כי "לאיראן לא תהיה גישה לשוק האמריקאי והיא לא תוכל לסחור בדולרים".

להגדיל את השוחד

יש לזכור כי הניסיון של משרד האוצר להעברת הכספים העקיפה לטהרן התרחש דווקא בזמן שהתקוות הגדולות שנטע אובמה בהסכם הגרעין החלו להתפורר לעיני העולם כולו.

תקוותו של אובמה הייתה כי הסרת מרבית הסנקציות והחזרתה של איראן לשוק הבינלאומי על ידי הענקת סכומי עתק במזומן, איכשהו יגרמו למשטר הטרור להצטרף באופן מלא לקהילת העמים. אובמה ויועציו באמת האמינו שמדיניות של איפוק כלפי האייתוללות בשילוב עם הטבות מסחריות, ימתנו את הכוונות האיראניות וכך נזכה כולם לשלום בזמננו.

אובמה ובן רודס | ויקיפדיה

במקום זאת, כבר באותה תקופה היה ברור כי איראן לא התמתנה אפילו לא במעט. היא לקחה את הרווחים הכספיים שהורעפו עליה בעסקת הגרעין והשתמשה בהם כדי להקים מחדש את רשת התמיכה בטרור הבינלאומי.

היא הייתה ועודנה האויבת המרה ביותר של ארה"ב, שמנסה לפגוע באמריקאים באשר הם. אובמה הבין זאת מאוחר, ובתגובה רק ניסה להגדיל את השוחד.

אסור לנו גם לשכוח כיצד הסכם הגרעין כולו נרקם תחת מעטה של שקרים ציניים וספינים. למי שכבר שכח, רק נזכיר את הראיון ב’ניו-יורק טיימס’ לפני כשנתיים בו התרברב בן רודס, סגן היועץ לביטחון לאומי של אובמה, כיצד שיקר הממשל כדי למכור את עסקת הגרעין, וכיצד ניצל את התקשורת להפצת הנרטיב שלו:

הדרך שבה רוב האמריקאים שמעו על עסקת הגרעין הייתה כאשר בשנת 2013 ממשל אובמה החל לדבר ברצינות עם איראן. הצגנו זאת כך שישנה הזדמנות לנצל את המציאות הפוליטית החדשה בטהרן, בה עלה שלטון מתון יותר. אפילו אם הייתה בכך אמת מסוימת, רוב הדיווחים בתקשורת היו מטעים או שקריים. הכל היה מתוכנן לשם מטרת מכירת העסקה לאמריקאים. היועצים הקרובים ביותר של אובמה הבינו לאורך כל הדרך שהוא להוט לסגור עסקה עם איראן"

הבטחות עמומות

הסכם הגרעין האיראני התאפשר כבר מראשיתו רק בשל מעילה חמורה בתפקיד של בכירי הבית הלבן. הנחות המוצא של אובמה ואנשיו לגבי העולם בכלל ואיראן והמזרח התיכון בפרט, היו שגויות מיסודן. נוצר מצב בו למעשה המעצמה הגדולה בעולם יורדת על ברכיה בפני מדינה מדרג שלישי עם צבא מדרג רביעי, וכל זאת כדי להימנע מעימות.

בתמורה לכל זה, העולם קיבל מאיראן לא יותר מהבטחות עמומות לגבי תכנית הגרעין שלה. כמה עמומות? רק בסוף השבוע האחרון למדנו שאיראן פתחה מפעל חדש להרכבת צנטריפוגות באתר הגרעיני בנָתַנְז.

בנוסף ממשל אובמה אפשר לאיראן גישה לשוק הנשק הבינלאומי, העניק לה הקלות נרחבות בסנקציות, והעביר אליה ארגזים של כסף בתמורה לשחרור בני ערובה אמריקאים. חלק מאותו כסף, שיצא מכיסו של משלם המיסים, שימש בהמשך לפיצויים ששילמה איראן לקורבנות טרור אמריקאים.

אתר הכור הגרעיני בנתנז | ויקיפדיה

הספין הנפוץ ביותר על הסכם הגרעין היה שברק אובמה הימר על הקופה, כי האמין כנגד כל הראיות שוויתורים נרחבים יעזרו לרכך את ליבם הגי'אהדיסטי של האיראנים.

הציניקנים יגידו שהממשל פשוט ויתר על כל עמדת מיקוח מול האיראנים והפעיל מניפולציות פוליטיות וספק חוקיות, כדי להשיג את ההסכם שיהווה את גולת הכותרת של "מורשת אובמה". תנאי ההסכם היו פחות חשובים מאשר עצם קיומו – הישג ש"נשיא השלום" יוכל להתגאות בו.

חשבון נפש

גם בעידן טראמפ, פרוגרסיבים רבים מדי עדיין עסוקים בשכתוב ההיסטוריה. יתכן שיש צדק בתלונותיהם על התנהלות הממשל הנוכחי, אבל בהחלט היה ראוי שהם עצמם יקדישו כמה רגעים להתבוננות עצמית וחשבון נפש.

ממשל אובמה הצליח למכור לציבור האמריקאי אסון מדיני דרך הטעייה מכוונת ושיטתית. מה זה אם לא הפרה יסודית ביותר של אותם "ערכים" ונורמות" עליהם דיבר הנשיא הקודם, ועליהם מתיימרים להגן הדמוקרטים כיום?

דונלד טראמפ יצטרך לעבוד קשה מאוד כדי להגיע לרמות ההונאה של ברק אובמה. על רקע הפסגה המתקרבת עם צפון קוריאה, יש לו הזדמנות להוכיח כי הפיתוי לסגור עסקה עם אויב ותיק – והתשבוחות הריקות שהיא תביא עימה – לא צריכים בהכרח להוביל לפשרות טיפשיות או ויתורים חסרי ערך.

ארצות הברית היא המעצמה החזקה בעולם. היא מחזיקה בכל הקלפים הכלכליים והצבאיים. ממשל אובמה הצליח בכשרון רב לבזבז את כל היתרונות האלה, ושיקר כדי לכסות על השגיאות הרבות שביצע. כעת יש לממשל טראמפ הזדמנות להגיע להסכם מסוג אחר. כולנו נקווה שהוא למד מהטעויות הנוראיות של העבר הקרוב.


הטור התפרסם לראשונה באתר נשיונל רוויו. מאנגלית: אמיר לוי

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

25 תגובות למאמר

  1. שנאת ישראל היא המניע העיקרי לכל פעולה וצעד של הטיפוס הזה

    1. כל הכבוד לנתניהו שהצליח להתמודד עם הנבל הצורר המוסלמי

    2. לא סביר שמישהו מקרב הפוליטיקאים בישראל לבד מנתניהו היה מסוגל לשרוד 8 שנות אובמה.
      וכול זאת תוך מתקפה מתמדת מצד התקשורת ומצד מנהיגים שהתבררו כולם ככושלים:
      דוגמת שמעון פרס מפריח הססמאות "קסמים שמסמים" ו"יש לנו פרטנר לשלום ברמאללה",
      אהוד ברק האיש שמותיר אחריו בכל מקום אדמה חרוכה הוא האיש של הילרי קלינטון,
      ציפי לבני שמחליפה מפלגות כמו גרביים שכמעט נשבעה אימונים לאובמה
      ובוז'י הרצוג שפרסם בניו יורק טיימס מאמרי תמיכה באובמה ומדיניותו כלפי איראן.
      שלא להזכיר את כל אותם "לשעברים" מתוך "הצמרת הביטחונית" שלנו שלא פסקו לרגע מלחבוט בנתניהו ולהתגייס לקמפיין תמיכה פומבי בהסכם הגרעין עם איראן.
      ונזכיר שעל רקע נאומו המבריק בקונגרס טפלו על נתניהו את האחריות לתמיכת הרפובליקאים בהסכם הגרעין והאשימו אותו בבגידה באינטרסים הישראליים. לא פחות.

  2. אובמה עזר לאיסלם הקיצוני בכול מקום בעולם. הוא מוטט חלק גדול מארצות ערב וחיזק בהם את האיסלם הקיצוני – לדוגמא לוב עירק סוריה ועוד … במצריים הוא הפיל את השלטון המתון והעלה את האחים המוסלמים.
    הוא חזר על פעולות אלו כול הזמן לכן אני חושב שמטרתו לחזק את האיסלם הקיצוני. הוא לא טיפש אם הוא היה טיפש אז יכול להיות שהוא טעה כול אחד בעל שכל ממוצע שלא היה רוצה לחזק את הקיצונים היא מבין לבסוף שהוא טועה

    1. זו סיבה מספקת לשלול לבן-התערובת את פרס נובל "לשלום"

      שעד היום לא ברור איך נתנו לחנטריש הזה.

    2. אובאמה הוא המרגל הדיפלומטי של המאה ה-21 .

      הכתובת היתה על הקיר . איסלאמי בראש המעצמה החזקה בעולם . איזו הידרדרות חוותה ארה"ב בזמן כהונתו …אך מה זה אומר שנבחר לקדנציה שניה ? שהעם האמריקאי נפל נפילה חזקה וכואבת בבוחרו את הארכי מרגל האיסלמי כנשיא ארה"ב וההיסטוריה תזכור אותו כנשיא ארה"ב הנבל ביותר מעולם (ולא שהיו חסרים נשיאים פליליסטיים בעבר).

      מתישהו יתגלה לעולם שאובאמה הוא למעשה פרו איסלאם ולא פרו ארה"ב ואת נזקיו יהיה כמעט בלתי אפשרי לתקן.

    3. הוא גם תמך בחמאס בזמן צוק איתן. דרש מישראל לפצות את טורקיה על המרמרה, תמך בקטאר,
      תמך במורדים בסוריה שהיו שייכים לאל קעידה.

      אבל תיכף יבואו המעריצים השוטים שלו ויגידו שהוא היה טוב לישראל…

  3. עברה כבר שנה וחצי מסיום כהונתו ועדיין אין פתרון לחידה: האם ברק אובאמה היה חפרפרת שיעית או סתם אידיוט שימושי?

  4. בעזרת היהודים בארה"ב שגויסו לפגוע בישראל , איש החבלה ( עורך דין מטונף) פגע באנטרסים שלנו של ארה"ב ויתר בעלות בריתה.איך יתכן שאנטי פטריוט נבחר לנשיא.תשובה : כסף יהודי ותשקורת פעילה.יידר כוח לממשלת נתניהו שהבינה מייד שיש לנו עסק עם אנטישמי בתחפושת .

  5. אובאמה אינו טיפש ואינו תמים. אובאמה עשה את מה שעשה בכוונת מכוון כדי לחזק את העולם המוסלמי בכלל והחלק השיעי שבו בפרט. הטיפשים והתמימים הם אלו שהקיפו אותו. במיוחד היהודים שבהם.

    1. לא רק בשיעים, במצרים הוא תמך באחים המוסלמים שהם סונים, הוא תמך בחמאס ובציר קטאר-טורקיה, הוא תמך במורדים בסוריה שהיו שייכים לאל קעידה.
      מה שמתאר אותו זו פשוט תמיכה בכל איסלם קיצוני באשר הוא.

    2. מצביעי המפלה הדמוקרטית היהודים ממשיכים לתמוך במפלגה הזאת שהופכת יותר ויותר לשמאלנית בנוסח השמאל של האיחוד האירופי. לכן המפלגה הזו הופכת יותר ויותר אנטישמית במסווה של ביקורתיות כלפי ישראל. זו מפלגה שמחבקת שחורים מוסלמים אנטישמים שונאי ישראל, אנשים כמו לינדה סרסור… המפלגה הדמוקרטית אין לה שום בשורה פוליטית ושום אג'נדה מלבד עוינות למדינת ישראל פמיניזם הזוי ופוליטיקה של זהויות

  6. מדהים השמאל הרדיקלי מאמין (בתמימות או לא) אם רק נקריב לאויב קורבנות הוא יאהב אותנו.
    כך אובמה וכך השמאל בארץ כלפי החמאס בעזה והפלשתינים בכלל. עיין ערך ישיבת הממשלה היום, (גם כמה ימנים נדבקו בחיידק הפסיכי הזה).
    האנושות לא נפטרה ממנטליות עבודת האלילים.

  7. פחות מחצי שנה לאחר שאובמה הפך נשיא הוא נשא נאום מתרפס ומתנצל בקהיר. לא רק שהמצב לא השתפר אלא אף החמיר. המצב משתפר רק כשהמוסלמי (סאדאת למשל) הוא שמחפש שלום, מתקרב למערב ומניח את נשקו.

  8. אובמבה לא היה תמים כלל וכלל יש אפשרות שעוזריו היו תמימים אבל אם היו תמימים הרי שהיו תמימים מרצון.
    אובמבה מתחילה מטרתו הייתה לזרוע חורבן בעולם במסווה של רדיפה אחר השלום על מנת לקצור מוות ועל ידי כך להעלות ולהשליט את האיסלם על העולם
    ולכן הוא איפשר לאירנים לעשות כמה שיותר בלגן בעולם הערבי על מנת שכמה יותר ערבים יצאו מהמזרח התיכון ויבנו את הקהילות שלהם בכל העולם
    הזרעים נשתלו ובכך הוא הצליח נשאר לראות מה יקצרו הדורות הבאים שלנו.

  9. אובמה חוסיין….הוא ההנאה הגדולה ביותר שהתחוללה בארה"ב!!
    הנס הגדול היה כאשר דונלד טראמפ ניצח את הילארי קלינטון ובכך הכשיל את חוסיין אובמה להמשיך בדרך הנפשעת עוד מספר שנים !
    ברור לכולם שהילארי קלינטון…הייתה אמורה להיות רק "המריונטה" של חוסיין אובמה!
    דונלד טראמפ..הוא המשיח של ארה"ב אבל גם של ישראל ! הבה נאחל לו הצלחה גדולה בסינגפור!הצלחתו היא הצלחה גם לישראל!

  10. תחת אובמה ארה"ב כופפה את כל המערכת הבנקאית בעולם כדי להלחם ב'הלבנת הון'.
    באותו הזמן – לפימה שמתואר בכתבה עשה אובמה את הניסיון להלבנת ההון מהגדולות בהיסטוריה.
    להפוך 5.7 מיליארד דולר ליורו לצרכי טרור.
    אי אפשר לשכוח איך נטשו ציוד צבאי אמריקאי בשווי מאות מיליוני דולרים, שנפל בלי קרב לידי אויבי ארהב.
    חוסיין ברק אובמה -. ארכי טרוריסט.

  11. אתם אוכל לא מבינים כלל
    ברק חוסיין אובמה זה השם
    ורדי להבין מה היה צריך לעשות יש להסתכל עליו בין כונות ברזל
    חרירית ואז פריפרית ואז חוסין ואז הכל ברור
    רק דרך כונות

  12. אני לא קונה את ההסבר שאובמה רצה ליצור מורשת אחריו. האיש מוסלמי ג׳יהדיסט שקשור בקשר הדוק לאחים המוסלמים ומטרתו הייתה ועודנה לכוון לשילטון איסלמי עולמי.לכן תמיד עזר לג׳יהאד העולמי.

  13. נזכור את כולם… בן רודס והיהודונים "הליברלים" שהעלו אותו…. את אילנה דיין ויונית לוי שפרסו לו שטיח תקשורתי… את שמון פרסקי שתמורת מדליה מכר את ישראל כשיתף פעולה עם אובמה למרות שידע את מהלכיו… "מקרה הבטה לגבי אשכנזי שיורץ לראשות הממשלה"… את שלי יחימוביץ שתחת חסות אובמה שאפה לגוש חוסם עם הערבים שלמעשה היה מוביל למלחמת אזרחים וביטול הציונות…
    ניזכור את כולם … את מכוערי הבלורית והגועל…

  14. היום התפרסמה פעם נוספת תעודת הלישה של המוסלמי (אביו היה מסולמי) מוברק חוסיין אובמה.
    מסתבר שיתכן והתעודה מזויפת ונניח שלא. בכתבה מציינים שבחסות שמירה הדוקה של גורמי הביון האמריקאים מסמך מסווג לא יצא לאור עד היום. המסמך הוא טופס הרישום לקולג' בו כנראה כתב אובמה שהוא סטודנט זר.
    כל גופי הביון האמריקאים חברו כדי להגן על המוסלמי שהתחזה בחזות כוחות גדולים מאד. כוחות גדולים עלומים שהעמידו שליח מוסלמי, ליברלי (סותר אחד את השני אבל עובדה) שינהל את העולם. את מחיר המינוי שילמו ומשלמים מיליוני אנשים בעיקר במזרח התיכון. נשמע הזוי, יתכן אבל כל התהליכים של אטבמה ביו כרוכים ברמיה זיוף ושקר, כמוסלמי מותר לו לשקר.תקייה או תאקיה (בערבית تقیة, בתעתיק מדויק: תקיה) היא אחד היסודות באסלאם (השיעי והסוני). לפי התקייה, מותר למוסלמי להתחזות ולהטעות את האויב, והונאה והסתרת האמת מותרת כדי להגן על האסלאם ועל המאמינים המוסלמים מפני "כופרים" ומוסלמים עוינים. ה"תקייה" ננקטת כאשר יד "המאמינים" על התחתונה, ובמטרה לרמות את האויב. לעיתים על ידי השגת הסכם זמני, אותו מפירים כאשר מאזן הכוחות משתנה

  15. אובמה חצי מוסלמי
    הקנייתם הם אנטישמיים
    אובמה חצי קנייתי, למה שינהג אחרת פרט לשנאת ישראל????