המפץ הדיפלומטי הגדול

דונלד טראמפ מציב את מדיניות הפנים של ארצות הברית מעל לתפקידה האסטרטגי הגלובלי. שאר העולם יאלץ להסתגל למציאות החדשה

מנהיגי מדינות ה-G7 | צילום: kantei.go.jp

הפסגה בסינגפור והמפגש בין דונלד טראמפ לקים ג'ונג-און אכן היו אירועים היסטוריים. רק לפני מספר שבועות נראה שהיינו קרובים יותר למלחמה גרעינית, מאשר מחשבה כלשהיא על תהליך שלום. גם הדרך שעשינו עד לכאן היא מפתיעה, מכיוון שהיא עונה על הכללים הרגילים.

לפני כשבועיים, במהלך פסגת ארגון המדינות המתועשות (7G) שנערכה בקנדה, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הציג שוב את עמדתו הקשוחה בנושא מכסים ומסחר, מספר שבועות לאחר שהחליט לצאת מהסכם הגרעין עם איראן וכפי שעשה גם עם הסכם פריז בנושא האקלים.

בצעדים אלה הבהיר טראמפ לעולם כולו, כי הממשל בראשותו מציב אתגרים חדשים לבריתות הישנות ששרדו מתקופת המלחמה הקרה. הנשיא האמריקאי הוא איש עסקים ולא פוליטיקאי (זו אחת הסיבות בגינן נבחר), וכך יש להבין את דרישתו מבעלות בריתה של אמריקה ל"הסכמי סחר הוגן, חופשי והדדי" שעוררה תגובה נסערת באירופה ובקנדה.

יתכן שזה טבעי לחוש נעלב כאשר אדם דורש ממך כסף, ולראות את אותו אדם כיריב. זה לא אומר שהתחושה הזו תמיד מוצדקת.

טראמפ עם ראש ממשלת איטליה היוצא פאולו ג'נטילוני | g7italy.it

אם לסכם בקצרה את טיעוניו של טראמפ, יש לחזור תמיד לנושא הכלכלי שהוא מוטיב חוזר במדיניות החוץ שלו: נאטו? זה לא הגיוני שכדי להגן על אירופה, משלם המיסים נושא בעיקר הנטל. שוק חופשי? למה שאמריקה תמצא בגרעון מסחרי תמידי מול כל כך הרבה מדינות? שינוי האקלים? ובכן, ההחלטות שהתקבלו בוועידת פאריז היו לא רק יקרות מאוד, אלא גם שנויות במחלוקת מבחינת היתכנותן.

כל אלה מצביעים על פרדיגמה חדשה בזירה הבינלאומית – זו כנראה הפעם הראשונה בהיסטוריה בה מדיניות הפנים של ארצות הברית גוברת על תפקידה האסטרטגי העולמי, לעתים עד כדי פגיעה בבעלות בריתה.

עוד בטרם התמנה לתפקיד היועץ לביטחון לאומי של הנשיא טראמפ, ג'ון בולטון התבטא בסוגיה תוך שהוא דוחה כפיה של הגבלות חיצוניות על הסמכות הלאומית האמריקאית. בהתייחסו למחלוקת עם ארגון הסחר העולמי בנושא מכסים אמר בולטון כי:

המטרה הבלתי מוצהרת שלהם היא לאלץ את ארה"ב להעביר סמכויות מהממשל הלאומי לגופים בינלאומיים. הם מבקשים לצמצמם את הריבונות האמריקאית, ולהכריח את ארה"ב להיכנע לדרישות של מוסדות ורשויות הנוגדות את סדר העדיפויות הלאומי…בזמן שממשלות אירופאיות רבות מוותרות בשמחה על ריבונותן, אנחנו כאן באמריקה לא כל כך מתלהבים לעשות זאת. גם הבריטים למשל מבקשים לעמוד מחדש על ריבונותם והם נמצאים בתהליך בריחה מהאיחוד וממוסדותיו"

למרבה הצער, אירופה היא הראשונה לסבול מהמציאות החדשה הזו, אך האם האיחוד האירופי יהיה מסוגל להגיע לעימות חזיתי עם טראמפ? כנראה שלא. הגל הפופוליסטי שסוחף את בשנים האחרונות את מדינות האיחוד הוא בעיקרו תוצאה של המדיניות החברתית והכלכלית אותה כופה האיחוד ובראשו גרמניה, ונתוני הצמיחה והאבטלה המדשדשים ביבשת הישנה מחווירים לעומת הביצועים האחרונים של הכלכלה האמריקאית.

יבשת שבורה

האיחוד האירופי מונה כיום 27 מדינות חברות, שבשל החוק המעניק לכל אחת מהן קול שווה בהצבעות וגם בשל תפיסות פיננסיות מיושנות, מתקשה להציג מדיניות סדורה בנושאים קריטיים כמו הגירה, ביטחון וצמיחה כלכלית. אירופה מרוסקת, ולא נראה כי יש לה תקנה באופק.

גם אם נאחד את כוחן של כל מדינות האיחוד האירופי, הן לא יוכלו לעצור את הרכבת ששמה דונלד טראמפ. בכל הנוגע ליחסים בינלאומיים, הנשיא האמריקאי הוא מאמין אדוק בהסכמים דו-צדדיים, ולא בהענקת חסינות לאחד הצדדים כמו בהסכם הגרעין עם איראן. חתימה אמריקאית על הסכם נוסף מסוג זה נראית כדבר בלתי אפשרי, וגם החברות הצרפתיות והגרמניות הגדולות כבר החלו לסגת מעסקים עם טהרן.

הדיפלומטיה הבינלאומית משתנה לנגד עינינו. "המחנה המערבי", כך נדמה, הופך ללא יותר מחזון רפאים, שנשען על יסודות לא מציאותיים. בסופו של דבר, המעצמות יצטרכו להסתגל למציאות החדשה, כל אחת על פי האינטרסים שלה. בעוד האירופאים ממשיכים להצביע עבור מועמדים ומפלגות שכבר לא רואות באיחוד דבר קדוש, ההסתגלות הזו עלולה להרחיב עוד יותר את המשבר הנוכחי.


אחמד שראי הוא יועץ ליחסים בינלאומיים במרכז ללימודים אסטרטגיים בוושינגטון. הטור התפרסם לראשונה באתר מכון גייטסטון. מאנגלית: אמיר לוי

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. תקופות מלחמה מנקות את החברה מאמוציות ודחפים אגרסיביים ויוצרות בסיס לשינוי חברתי ותרבותי, לעומת זאת תקופות שלום שלוות יוצרות את הקרקע לעיוותים ולמתיחות שסופם בשינוי חברתי טקטוני.

    מלחמת העולם השנייה הכחידה את הלאומנות הקיצונית הגרמנית ויצרה חברה אירופאית רודפת שלום , אולם הדחף הלאומני התהפך ונהפך לדחף פציפיסטי קיצוני, שעיקר את התרבות האירופאית שאיבדה את חוש הקיום העצמי, ואפשר את הגירת העולם השלישי לארופה.

    ערוב התרבויות הכל כך שונות יגרום בעתיד לשפיכות דמים והרס שיווצר דווקא עקב הרדיפה אחר שלום בכל מחיר ושמירה קנאית על זכויות האדם, גם אם מדובר בזכויות של מהגרים שכל מטרתם להשמיד ולנצל את התרבות שאליה הגרו

  2. האויב מספר 1 של ארה"ב הוא החוב הלאומי של 20 טריליון דולר, והפוליטיקאים שמבטיחים להגדיל אותו.
    זה לא איראן, לא צפון קוריאה ולא דעאש.
    בעיניי זה הזוי לחלוטין שזה לא הנושא העיקרי על סדר היום הפוליטי בארה"ב. במצב הנוכחי הרכבת דוהרת לקצה הצוק. דירוג האשראי של ארה"ב ילך וירד והמדינה פשוט תפשוט את הרגל בתוך 10-15 שנים. אם דמוקרט סוציאליסט ייבחר ב-2020 המצב יהיה גרוע שבעתיים. כולם יודעים היטב מה קורה לערכי הדמוקרטיה ולחירות הפרט במצב כזה. מהחוקה האמריקאית לא יישאר שום דבר.

    1. החוב הזה הוא תוצאה של חוסר איזון בסחר הבין לאומי
      למשל כל העולם פחות או יותר נשען על תבואה שגדלה בארצות הברית
      סין משחקת עם שערי המטבע ושאר רמאויות מסחר
      ארצות הברית מממנת כבר 70 שנה את נאטו בזמן שחברות נאטו האחרות לא עומדות בהתחייבויות שלהם לתרומה לארגון
      אופ"ק משחק עם מחירי הנפט (למה רק חבית נפט יכולה לעלות $50?, אפשר גם להעלות באופן מלאכותי את מחיר החיטה ואם לונצואלה וערב הסעודית יש בעיה עם זה שיאכלו נפט)
      ארצות הברית ממנת חלק גדול מתקציב האו"ם בלי שיוצא לה מזה כלום

    2. כשארה"ב תפשוט רגל ילכו בעקבותיה סין עם כל האג"ח של ארה"ב ועוד כל מיני מדינות שמחזיקות דולרים (מישהו אמר בנק ישראל?).
      גם הכלכלה העולמית תספוג מפלה קשה (עד בלתי אפשרית) אם תהיה פשיטת רגל של הדולר.

    3. בוזגלו
      אני לא מדבר על החוב של אזרחי ותעשייני ארה"ב. אני מדבר על החוב של הממשל. על העובדה שכל רגע נתון הממשל לווה מיליון דולר, מכסף שאין לו.
      המדיניות התקציבית של הממשל נמצאת במצב נורא ואיום. יש את ההוצאות ה"קדושות" שאסור בשום ואופן לקצץ (צבא, ביטוח לאומי, מדיקייר), ואין מספיק הכנסות! זאת עובדה. הממשל מבזבז את כספי האזרחים באופן מאסיבי.
      כמובן שמדיניות החוץ הנאיבית היא חלק בלתי נפרד מהבעיה. כל יום שבו הצבא עדיין שוהה באפגניסטן עולה למשלם המסים הון עתק. התקציבים העצומים שהצבא מקבל הכלולים תחת הכותרת "תקציב ההגנה" הם בחלקם הבלתי מועט לא מיועדים להגנה כלל.
      אין שום סיבה שמה שקרה למדינה כמו יוון לא יקרה לארה"ב. ההבדל הוא רק בסדרי הגודל. ואז מה יקרה? הלאמה של חברות ושל קרנות פנסיה ואלימות אזרחים ברחובות? אולי משהו בסגנון אמריקאי יותר, כמו העלאת מסים חריפה והגבלת חירויות הפרט ובתגובה הקמת אזורים "מוגנים" על ידי מיליציות אזרחיות בתוך המיין לאנד, ולבסוף גם היפרדות של מדינות מהברית האמריקנית.
      נשמע מדומיין? כל הסימנים מהספר "איך קורסת מדינה" מתרחשים מול עינינו.
      זה בהחלט צריך להדאיג גם אותנו. בקצב הנוכחי ארה"ב כ"שוטר העולמי", ה"תכנית ב'" שלנו מול היטלרים מודרניים, פשוט תחדל מלהתקיים.

  3. מתגלה הבלוף של העולם הדיפלומטי המתבסס על בלופים בד"כ.
    טראמפ מנהל מפעל ענק ולא מבלא בהיכלי מלכים ורוזנים.