ההסלמה בדרום: ישראל צריכה לקחת בחזרה את היוזמה הצבאית

חמאס מנסה להכתיב כללי עימות חדשים כדי להביא להסרת המצור, ומפרש את האיפוק הישראלי כחולשה

מחבל מפריח עפיפון טרור ברצועת עזה | פלאש90

התקפת הטרור של חמאס על יישובי עוטף עזה שהחלה בשעות הלילה עם שיגור 45 רקטות ופצמ"רים היא תרחיש שהיה ידוע מראש. חמאס מנסה לכפות על ישראל כללי משחק חדשים ואילו ישראל מנסה לשמר את ההרתעה וזכות התגובה על שיגור בלוני ועפיפוני הטרור.

הכתובת הייתה על הקיר – 13 ארגוני טרור ברצועה פרסמו ב-30 במאי הודעה משותפת שבה החליט על כללי עימות חדשים עם ישראל. הנוסחה החדשה של ארגוני הטרור בהובלת חמאס, היא כי מעתה ואילך כל הפצצה ישראלית ברצועת עזה תענה בהפגזה פלסטינית לעבר ישראל, דהיינו שיגור רקטות ופצמ"רים.

מדיניות הטרור החדשה של חמאס היא תוצאה של הפקת לקחים מהאירועים על גבול רצועת עזה. הנהגת הארגון טוענת כי ישראל הפרה את הסכם הפסקת האש שהושג בתיווכה של מצרים בתום מבצע "צוק איתן", בכך שתקפה מטרות עומק ברצועה בתגובה על שיגור בלוני נפץ ועפיפוני תבערה.

ייתכן שמעבר לניסיון של חמאס לכופף מבחינה צבאית את ידה של ישראל יש כאן גם מסר מדיני לממשל טראמפ שלא ינסה לקדם את תוכניתו המדינית החדשה המכונה "עסקת המאה", נוכח מסע הדילוגים במזרח התיכון, בעצם ימים אלה, של השליחים ג'ראד קושנר וג'ייסון גרינבלט.

האסטרטגיה האיראנית

אין ספק שהאסטרטגיה של הגנרל האיראני קאסם סולימאני, לתקוף את ישראל באמצעות ארגונים שליחים, מצליחה עד כה. בתוך כמה חודשים הוא גרר את ישראל למלחמת התשה חדשה ברצועת עזה באמצעות קמפיין "צעדות השיבה" שמגובה בירי רקטות ופצמ"רים לעבר עוטף עזה. בזמן הזה הוא מכין בחשאי הפתעות לישראל בגבול הצפון, ייתכן שבאמצעות ארגון חיזבאללה מלבנון, כדי למחוק את התבוסה הצבאית שהנחילה ישראל לאיראן בסוריה.

התקפות הטרור משרתות מטרה נוספת מבחינת חמאס, והיא רצונו להגיע להסכם "הסדרה" שיסיר את המצור מעל הרצועה או לפחות יקל אותו משמעותית. עד כה, הקבינט הביטחוני בישראל דחה את כל הצעות הצבא להקלות הומניטאריות ואילו כל היוזמות של קטאר, מצרים ושל שליח האו"ם ניקולאי מלדאנוב הן בגדר דיבורים בלבד שלא יצא מהם שום דבר מעשי.

מתוך אתר 'אלקסאם' | צילום מסך

עזה תקועה בביצת המשבר ההומניטארי ללא שום קרן אור, עובדה שחמאס משתמש בה כלפי הציבור ברצועה ומסביר כי הדרך היחידה לעורר את תשומת לב הקהילה הבינלאומית לבעיות הקשות היא באמצעות כוח צבאי.

אמנם צה"ל תוקף ברצועה תשתיות של חמאס על פי הנחיית הדרג המדיני, אך כדי לצמצם את הפגיעות בחיי אדם המתקנים המופצצים הם בדרך כלל ריקים וברור כי כך אי אפשר להשיג הרתעה.

בתוך כך, הדרג המדיני רוצה להתמקד בסכנה העיקרית לישראל שהיא הסכנה מאיראן ולא לאפשר את הסטת תשומת הלב הבינלאומית להסלמה ברצועת עזה. לכן ישראל מגלה איפוק ומכילה בינתיים את התקפות הטרור עליה, אך הבעיה שארגוני הטרור ברצועת עזה מפרשים זאת כחולשה וממשיכים בהתקפותיהם. אלה הם הכללים בג'ונגל של המזרח התיכון.

מדיניות האיפוק הישראלית יכולה להימשך כל עוד אין נפגעים בצד הישראלי וכל עוד נמשכת שגרת החיים בעוטף עזה. העימותים הצבאיים בין ישראל לחמאס הם עימותים ליילים הנפסקים עם עלות השחר ומאפשרים בבוקר לתושבים בעוטף עזה את היציאה לעבודה וללימודים.

אולם, מה יקרה אם חס וחלילה יהיו נפגעים בצד הישראלי? ומה יקרה אם יגברו הקולות בקרב הציבור בישראל הדורשים מהממשלה להגיב ביתר תקיפות על הטרור מרצועת עזה?

קיץ חם

הנהגת חמאס רואה בבלוני הטרור ועפיפוני התבערה המצאה גאונית הגורמת נזק רב לישראל, שעד כה לא מצאה לה פתרון. לכן ארגון הטרור נחוש להמשיך בשיגורם לעבר ישראל.

אנו נמצאים רק בראשיתו של הקיץ, ולפנינו עוד חודשים ארוכים של חום ושמש חזקה המסייעים בהבערת שדות החיטה והחורשות על גבול רצועת עזה באמצעות בלוני ועפיפוני הטרור. כל הסימנים מעידים גם על כך שאנו רק בראשיתה של מלחמת ההתשה הפלסטינית החדשה בגבול הדרום.

הפסקת אש או הסכם "הסדרה" בין ישראל לתנועת חמאס אינם נראים באופק, ולכן, ישראל צריכה להזדרז ולמצוא את הפתרון המתאים למלחמה בתופעה החמורה הזו שהינה טרור לכל דבר ועניין.

כבאי נאבק באש בעוטף עזה | פלאש90

צה"ל החל לבצע ירי אזהרה באמצעות מל"טים בסמוך למקומות הפרחת הבלונים ועפיפוני הטרור, ואף ירה טיל לעבר כלי רכב ריק שמשמש את אחד ממפקדי חוליות עפיפוני התבערה ברצועה כדי להזהירו מפני המשך העיסוק בטרור.

אין ספק שחיל האוויר הישראלי וחיל המודיעין שיפרו את היכולות לאתר את מפריחי בלוני ועפיפוני הטרור עוד בשלב ההכנות. לישראל יש גם יכולות מצוינות לפגוע בהם בצורה מדויקת, אבל היא נוקטת עד כה במדיניות של הכלה כדי שלא להביא לעימות צבאי כולל כל עוד לא הושלמה  בניית המכשול התת-קרקעי הגדול מסביב לרצועה, וכדי שלא להעלות את מספר הנפגעים בצד הפלסטיני.

אחת הבעיות העיקריות היא שמפריחי הבלונים ועפיפוני התבערה לעבר ישראל עושים זאת מחצרות בתים מיושבים ומשתמשים באוכלוסייה האזרחית כמגן אנושי כדי להקשות על ישראל לפגוע בהם, בדיוק כפי שעשו זאת במהלך מבצע 'צוק איתן' בקיץ 2014 בעת ששיגרו רקטות לעבר ישראל מתוך ריכוזי אוכלוסייה אזרחית.

תנועת חמאס מתגאה בכך שהצליחה להמציא נשק פשוט וזול נגד ישראל שהולך והופך ליותר ויותר יעיל, והפלסטינים מפתחים אותו בהדרגתיות כדי שיהפוך גם לנשק קטלני. האתר הביטחוני של חמאס "אלמג'ד" פרסם ב-10 ביוני את שש הסיבות שהופכות את הנשק הזה ליעיל יותר:

א. אלמנט ההפתעה – אין שום סימן שמעיד על כך שהנשק הזה עומד להיות מופעל לעבר ישראל, אפשר לשגר אותו מכל מקום ובכל עת ולהביך את האויב.

ב. האויב איננו יכול להזהיר את האוכלוסייה האזרחית מפני התקרבות העפיפונים, הוא איננו יכול להפעיל אזעקות כפי שהוא עושה בעת שיגור רקטות.

גאויב איננו יכול ליירט את העפיפונים לפני שהם נופלים בשטחו-אין לו "כיפת ברזל" נגד העפיפונים.

ד. הפריסה של החורשות ושדות החיטה (בשטח ישראל) מסייעת לאפקטיביות של השריפה, לכן יש למקד את שיגור העפיפונים לעבר האזורים האלה.

ה. מדובר בנשק עממי שכל אחד יכול להשתמש בו ללא צורך בהחלטה פוליטית או ארגונית, אין מקום מסוים ברצועה שבו מייצרים את הנשק הזה.

ו. הפשטות-יצור עפיפון בודד עולה כ-4 שקלים מחומרים פשוטים-מה שצריך הוא רק חוט ארוך כדי להפריח את העפיפון.

בלוני ההליום ועפיפוני התבערה נושאים חומרי חבלה מאולתרים וגם חומרי תבערה, מדובר בנשק שמטרתו לפגוע בחקלאות ובבני אדם ורכוש, והוא משוגר על ידי חוליות מאורגנות שהינן חלק מהזרוע הצבאית של חמאס.

מבחינת החוק הבינלאומי יש לישראל את זכות ההגנה העצמית והיא יכולה לפגוע במפריחי הבלונים והעפיפונים, אך היא מסתכנת בכך שמדיניות ההבלגה בה היא נוקטת תתפרש אצל חמאס כחולשה ותעודד אותו להגביר את השימוש באמצעים אלה.

ברור כי פגיעה בנערים שמפריחים את בלוני ועפיפוני הטרור לא תתפרש היטב בדעת הקהל העולמית ותהפוך שוב את הפלסטינים לאנדרדוג, ולכן צה"ל צריך להתחיל בסיכול ממוקד של המפקדים בזרוע הצבאית של חמאס ובמובילים את שיגור הבלונים ועפיפוני הטרור. סיכול ממוקד כזה עשוי להביא לצמצום התופעה.

תופעת בלוני ועפיפוני הטרור פוגעת במורל הלאומי ויוצרת תחושות גאווה בקרב אויבינו מכיוון שמערכת הביטחון עדיין לא מצאה להם פתרון הולם. עד שיימצא הפתרון הטכנולוגי אסור לישראל לאפשר את שחיקת ההרתעה שלה והיא צריכה להתחיל ולפגוע בפעילים בזרוע הצבאית של חמאס המובילים את תופעת הפרחת בלוני ועפיפוני הטרור.

הליכה על הסף

חמאס נוקט במדיניות של הליכה על הסף וגם השלים עם הרעיון שייתכן שייגרר לעימות צבאי עם ישראל. ארגון הטרור קיבל החלטה אסטרטגית ללכת עד הסוף כדי להשיג את הסרת המצור מעל הרצועה ולכן עדיף שישראל תיקח את היוזמה לידיה כבר עכשיו.

בסופו של דבר , הדרג המדיני לא יוכל למשוך לאורך זמן את מדיניות האיפוק שמכרסמת בהרתעה הישראלית. ההערכות שניתן למשוך את המדינות הזו לעוד שנה בערך כדי להשלים את בניית המכשול הקרקעי הגדול מסביב לרצועה הן מוטעות. ארגוני הטרור בטוחים שישראל נחלשה ולכן הם יגבירו את התקפותיהם בהנחה שידיה של ישראל כבולות.

משפחה במקלט בעוטף עזה | פלאש90

התוצאה תהייה שישראל תשאב בעל כורחה לעימות צבאי עם חמאס ברצועה. לכן עדיף שישראל תשקול ברצינות כבר עכשיו את הפגיעה בראשי הטרור של חמאס והגי'האד האסלאמי ברצועה, ובמפקדי הזרוע הצבאית האחראים לשיגור בלוני ועפיפוני הטרור. זהו הדבר העיקרי שממנו הם חוששים ושעשוי להרתיעם ולהביא אותם למשא ומתן עקיף עם ישראל על רגיעה.

גם מצרים איננה פעילה כל כך כמתווכת בין ישראל לחמאס, ונדמה שהיא השלימה עם מלחמת ההתשה החדשה בגבול הדרום. יש להמריץ את המצרים באמצעות הממשל האמריקני לגלות יוזמה מחודשת ולחדש את מאמצי התיווך כדי להשיג רגיעה בגבול הדרום.


הטור המקורי התפרסם באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. אנשי חמס חושבים שאם יכאב לנו אז אנחנו נבין שלא כדאי לנו ליפגוע בהם. ומה אנו חושבים ?

  2. הדיבורים על כיבוש הרצועה וחיסול החמאס אין להם על מה שיסמכו. החמאס טוב לישראל. אם החמאס לא היה קיים, ישראל היתה צריכה להמציא אותו. החמאס הוא כמו נגיף מוחלש שמזריקים לגוף בשביל לטפל בבעיה האמיתית. האויב האמיתי שלנו יושב ברמאללה. אם החמאס יחוסל את מקומו יתפסו אירן או דאעש, ואז תהיה לנו בעזה עוד חזית אירנית שזה איום גדול פי כמה מחזית חמאסית. הרי להרוג את ראשי החמאס זה משחק ילדים בשביל ישראל ואם זה לא קורה זה בגלל שיש להנהגה שלנו חשיבה רחבה וארוכת טווח ולא שליפה מהמותן נמהרת ופופוליסטית.

    1. איראן כבר שם:
      היא מממנת את חמאס והיא מורה לו מה לעשות ומתי לעשות. בקיצור חמאס הוא הפרוקסי של איראן.
      האייתולות מנהלים כעת מלחמה בדרום סוריה כשחיילי איראן פועלים שם במדי הצבא הסורי של בשאר אל אסד נגד המורדים.
      היעד להשתלט על אזור הגולן הגובל עם ישראל.
      המטרה לכתר את ישראל בכוחות איראניים או פרו-איראניים: חיזבאללה בלבנון, צבא סורי-איראני בגולן וחמאס כשליח איראן בדרום.
      כרגע ההוראה שלהם לחמאס לגרור את ישראל למלחמה קטנה נוספת מול חמאס בעזה כדי שכל העולם ובמיוחד העולם הערבי-המוסלמי, יתעסק בזה וב"פשעים" שמבצעת ישראל ב"עם הפלשתיני הכבוש" וב"חפים מפשע" ולא במה שהם מבצעים בדרום סוריה.
      אז לא. אסור לישראל להיגרר לשם. והייתי מצפה מהתקשורת הזועמת אצלנו שיתחילו להפנות את האצבע המאשימה מול אותם פוליטיקאים כמו ציפי לבני שהבטיחו לעם ישראל עד כמה הצעד הזה נחוץ כדי לקדם את השלום ואת מעמדה של ישראל בעולם.
      מדובר לא רק בפוליטיקאים אלא גם בפרשנים בתקשורת כמו סימה קדמון ויאיר לפיד, וגם בשופטי בית המשפט העליון שהתקרנפו מול עומק התהום שנפערה באשר לפגיעה קשה בזכויות אדם בסיסיות ובפגיעה הכי חמורה בדמוקרטיה באותה העת.
      הגיע הזמן שהאנשים הללו ייקחו אחריות ויישאו בתוצאות למעשיהם.
      רק בישראל מתרחשת התופעה המוזרה: פוליטיקאים כושלים במקום לשלם מחיר על כישלונות מדיניים מחפירים ממשיכים בפוליטיקה כאילו כלום והפרשנים המדיניים שבתקשורת ממשיכים להחזיק בסטטוס הפרשנים הבכירים כאילו לא כשלו באופן הנלעג ביותר.

    2. תיקון טעות:
      נשמטו המילים "של ההתנתקות מרצועת עזה תוך גירוש תושבי גוש קטיף"-

      במשפט:
      "להפנות את האצבע המאשימה מול אותם פוליטיקאים כמו ציפי לבני שהבטיחו לעם ישראל עד כמה הצעד הזה של ההתנתקות מרצועת עזה תוך גירוש תושבי גוש קטיף נחוץ כדי לקדם את השלום ואת מעמדה של ישראל בעולם

  3. מדיניות ההכלה בדרום נמשכת כבר חמש עשרה שנה לפחות כך שלא ניתן לתרץ אותה על ידי האיום האירני. הבעיה היא לא עפיפונים כשלעצמם אלה השלמה עם שגרת מלחמה בדרום והתעצמות של אוייב שאנחנו מתחזקים אותו במו ידינו. גם זה לא חדש ולכן קצת צורם לי ההתעסקות דווקא בעפיפונים. כשימצו אותם ימשיכו עם טילים או מטענים או עוד משהו…

    1. ברור לכל שכיבוש רצועת עזה תוך חיסול וגירוש החמאס ע"י צה"ל יביא לתוצאה אחת ויחידה:
      דרישת העולם מישראל להשבת השליטה על רצועת עזה והאוכלוסייה שבה לאבו מאזן וחבר מרעיו באש"ף.
      כלומר, ישראל תיאלץ להגיש את עזה על מגש הכסף העשוי מדם חיילי צה"ל לאבו מאזן שיחזור וידרוש לחבר בין רצועת עזה ליו"ש ברצף מדיני כדי להקים סוף סוף את המדינה הפלשתינית. ושוב נצטרך להתעסק בשאלת הפרוזדור שיעבור בשטח ישראל.
      ברור שמדובר בזריקת חיים חדשים לאבו מאזן הגוסס יחד עם כוחות פת"ח שלו ביו"ש ולעניין המדינה הפלשתינית…
      וברור שזה ישחק לידי חמאס שישתלט על יו"ש בהזדמנות הראשונה ויהיה השליט היחיד ביש"ע.
      מנגד ברור שהמצב של ההפרדה בין עזה ליו"ש עדיף לישראל

  4. "מדיניות האיפוק הישראלית יכולה להימשך כל עוד אין נפגעים בצד הישראלי וכל עוד נמשכת שגרת החיים בעוטף עזה. העימותים הצבאיים בין ישראל לחמאס הם עימותים ליילים הנפסקים עם עלות השחר ומאפשרים בבוקר לתושבים בעוטף עזה את היציאה לעבודה וללימודים" מאחל לכתב שגרת חיים כזו כל ימי חייו, יותר נכון לילדים שלו.

    1. הכתב לא אשם. הוא בסה"כ נותן תיאור מצב.
      כרגע מדיניות האיפוק הישראלית משבשת את התכניות האיראניות.

      אגב, זכור לי שלפני ההתנתקות בכל יום שישי עמדו הקיבוצניקים מהקיבוצים שבעוטף עזה בכבישים הראשיים והפגינו בעד גירוש תושבי גוש קטיף. אותם קיבוצניקים נשאו שלטים שהסבירו כי המצאות תושבי גוש קטיף בעזה היא מיכשול לשלום…
      במילים אחרות מתיישבי גוש קטיף שהיו מוכנים מרצונם החופשי תוך מסירות נפש להיות השכפ"צ של ישובי עוטף עזה זכו לגידופים ולמעמד של "אויבי המדינה"…
      היום אותם הקיבוצניקים באים בתלונות?…

  5. יש לערבים מספיק סיבות לסמוך על הגלותיות, חלמאות ואובדנות של מנהיגינו
    א. הזמנת הערבים "לקחת חלק בבניין הארץ" (מגילת העצמאות) – השלמה עם מדינה דו לאומית
    ב. מסירת הר הבית לוואקף ב 1968 = מחיקת נצחון ישראל בששת הימים – הנצחת הכיבוש הערבי
    ג. מסירת סיני במסגרת "שטחים תמורת שלום" = החמצת הזדמנות הסטורית לספח את סיני
    ד. השבת הטרור מטוניס – לשלוט על איו"ש, לחדש ליזום, לממן ולשלם עבור רצח יהודים
    השלם את החסר…

    1. הפתרונות המוצעים לפתור את "מצוקת תושבי עזה" ע"י שלל מומחים בצמרת הביטחונית והפוליטית הן הצעות לבניית אי עם נמל ימי ועם שדה תעופה. כלומר כניעה מוחלטת לדרישות החמאס.
      מנגד הפתרון שגיא בכור מציע נראה כפתרון היחיד והחכם ביותר:

      מדינת ישראל צריכה להפעיל באמצעות הממשל הנוכחי בארה"ב לחץ על הממשל המצרי לפתוח את מעבר הגבול שבין מצריים לרצועת עזה למעבר חופשי לתושבי הרצועה. לתת אפשרות למי שרוצה לעזוב את עזה החמאסית לעבור לחצי האי סיני.
      למצריים יש בסיני מרחב טריטוריאלי עצום שבו ניתן באמצעות סיוע בינ"ל לבנות לעזתים שיעזבו חיים חדשים ומשגשגים. הרי בסופו של דבר העזתים עצמם מודים בעובדה שהם ברובם ערבים ממצריים. לכן יש לראות במעבר הזה שיבה למולדת.
      הממשל של ארה"ב מעניק סיוע מסיבי למצריים וזהו המנוף החזק שניתן לנצל. ניתן לשער שכמיליון עזתים יעזבו דרך הגבול הפתוח לעבר חיים חופשיים יותר.
      התוצאה של המהלך הזה תהיה שהטיעון של "מצוקת תושבי עזה" יישמט מידי החמאס.
      צעד חיוני נוסף הוא ביטול אונר"א המנציח את בעיית הפליטות באופן מלאכותי ובניגוד לכל נוהג המקובל בנוגע לכל יתר הפליטים בעולם.
      אנשי החמאס משתמשים באונר"א הספק הגדול ביותר של ג'ובים ככלי שליטה נוסף באוכלוסייה של עזה.
      עד עכשיו מי שהתנגד נחרצות לביטול המימון לאונר"א היו דווקא בכירי הצמרת הביטחונית של ישראל… נראה שהם לא העיפרון הכי מחודד לעניין הזה.

  6. יש שכונת יוקרה יפה של וילות בעזה, שם גרים כל אלה שיש להם מה להפסיד. עד שלא תהפוך את השכונה הזאת למגרש כדורגל, החמאס ימשיכו לטפטף עליך ואתה תגיד שזה גשם.
    תגבה מחיר ממי שמרוויח כסף.

  7. מדיניות התגובה הנכונה היא יסודית בהנהגה הפוליטית במדינה.
    הדוגמה לכך היא מעולם התחבורה: התקנת רמזורים או הרחבת נתיבים או התקנת גדרות ביטחון בין מסלולים מבוצעת רק אחרי שיש מספר תאונות קטלניות.

  8. הרפיסות של הממשלה ומערכת הבטחון היא בכיה לדורות . כושר הארתעה של צה"ל שהיה שם דבר הלך ונשחק מפאת חוסר החלטה להגיב ואם כבר מגיבים , אז מבצעים רק ירי אזהרה . מדיניות נפסדת והתנהלות פסולה עליה נשלם מחיר יקר בעתיד .