היצוא מעזה זינק פי עשרה: כך מסייעת ישראל לכלכלת חמאס

מערכת הביטחון מודה שלא מתנהל מעקב אחר זהות היצואנים מעזה וקשריהם עם ארגוני טרור. ארגון 'לביא': "קוראים לשר הביטחון להיכנס לעובי הקורה"

האם ישראל מאפשרת מחדל ביטחוני חמור במסגרת הרצון להקל על תושבי עזה? מערכת הביטחון מודה כי היא אינה מנהלת מעקב אחר הסחורות שנכנסות מעזה לישראל, ואחר זהותם של היצואנים העזתים. "לא קיימת רשימת משווקים מורשים, שכן ככלל, לא קיימת מגבלה על זהות המבקשים לשווק", אומרים במנהלת תיאום הפעולות בשטחים. במילים אחרות, לא ניתן לדעת האם חלקם קשורים לחמאס וארגוני טרור נוספים ברצועה.

עוד מודים במתפ"ש כי אין בידם מידע בנוגע לשמות המותגים המשווקים מעזה לישראל. כלומר, לאזרח הישראלי אין יכולת לדעת האם הוא רוכש מוצר שיוצר בעזה, ולהחליט בהתאם אם ברצונו לפרנס ישות טרוריסטית שחרטה על דגלה את השמדת מדינת ישראל והיהודים באשר הם.

הנתונים מלמדים כי היקף ייצוא הסחורות מרצועת עזה למדינת ישראל ולשטחי יהודה ושומרון זינק במעל לפּי עשרה מאז צוק איתן. בשנת 2014 נכנסו מכיוון הרצועה 232 משאיות שיווק, בעוד שבשנה שעברה המספר נסק ל-2,680.

בחמשת החודשים הראשונים של 2018 (ינואר-מאי) עשו דרכם מעזה 1,728 משאיות – כלומר אם הקצב הנוכחי יישמר עד סוף השנה יעברו מעזה לישראל וליו"ש כ-4,100 משאיות משווקת, נתון הגבוה בכ-1,700% מתקופת 'צוק איתן'.

הנתונים נמסרו מטעם מתאם פעולות הממשלה בשטחים לידי ארגון 'לביא', במסגרת בקשת חופש מידע. "מדובר בשערורייה שאין כדוגמתה", נמסר מארגון 'לביא' בתגובה לתשובת המתפ"ש. "אנחנו קוראים לשר הביטחון אביגדור ליברמן להיכנס לעובי הקורה, ולהורות על עצירת היצוא מעזה לישראל לאלתר".

כרוניקה של הקלות

מדיניות ישראל בנוגע לסחר עם עזה עברה שינויים קיצוניים בעשור האחרון. ביוני 2007 השתלט חמאס על עזה, ובתגובה הקפיאה ישראל כמעט לחלוטין את היקף ייצוא הסחורות מהרצועה. לפי ארגון השמאל 'גישה', בשבע השנים הראשונות לשלטון חמאס יצאו בממוצע 13.5 משאיות בלבד מהרצועה לחו"ל – אחוז אחד בלבד מהממוצע החודשי של הסחורות שיצאו מעזה ערב עליית שלטון חמאס. בשנת 2011 סגרה ישראל את מעבר קרני והותירה את כרם שלום כמעבר הסחורות היחיד בין הרצועה לישראל.

בנובמבר 2014, לאחר מבצע 'צוק איתן', שינתה הממשלה את מדיניותה ואישרה לראשונה שיווק סדיר של סחורה מעזה ביו"ש. החל מספטמבר 2015 הותר גם שיווק טקסטיל, ריהוט וגרוטאות ברזל מעזה בישראל.

שינוי המדיניות בא לידי ביטוי באופן מידי בשטח. בעוד שבשנים 2014-2012 חצו בסך הכל 1,633 משאיות שיווק את מעבר כרם שלום, בשנת 2015 לבדה המספר הגיע ל-1,461. המגמה הלכה והתגברה ובשנתיים האחרונות מדובר היה על ממוצע של כ-2,400 משאיות בשנה שעושות דרכן מעזה. כאמור 2018 צפויה לשבור שיא חדש של ייצוא מכיוון הרצועה.

בנבכי המלכוד – לשחק לידי החמאס

בנבכי המלכוד – לשחק לידי החמאסהחמאס משחק על כל הקופה. הוא מאמין שבין אם בדרך של הסלמה ובין אם בדרך של הסדרה, יוכל בסיוע לחץ בינלאומי להגיע למצב של שינוי משמעותי בעזה (נמל, שדה תעופה, הקלות משמעותיות אחרות). המצב לפיו הוא נתון בין לבין הנו הגרוע ביותר עבורו. מסקנה נוספת שהחמאס הגיע אליה היא כי ככל שסכנת העימות תגבר, כך יגבר הסיכוי להניע גורמים רבים יותר להסדרה. זו הסיבה שהחמאס אינו מנסה עוד להשתמש בטיעון השחוק כי "ארגוני קצה 'סוררים' אחראים לירי מעזה". הארגון חי בתוך משוואה חדשה הגורסת כי גרירתה של ישראל לעימות צבאי עשויה מבחינתו להוליד הסדרה מיוחלת ולסלול דרך לשיפור משמעותי במצב התשתיות והכלכלה בעזה.וישראל? ראשה בצפון, ואין היא מעוניינת בעימות בדרום. לא צריך להיות מומחה כדי להבין זאת. החמאס קלט זאת מזמן. זאת ועוד, ישראל מתייחסת לשלטון החמאס בעזה כרע במיעוטו והפלתו לא מובאת כלל בחשבון. הלהג האחרון בדבר הקמת רציף נמל בקפריסין עבור העזתים ופרויקטים אחרים לשיקומה של עזה רק מחזקים אצל החמאס את הרושם כי הוא בדרך הנכונה. פתאום כולם עוסקים בעזה ולא באבו מאזן, מעבר רפיח נפתח סוף סוף אחרי ארבע שנים. לא יפלא לכן, שבאחת ההודעות האחרונות הודיע דובר החמאס כי "ההצעות הישראליות אינן מספקות". האזרחים הישראלים וגופות החללים שבידיו מגבירים את תאבונו ונוטעים בו תחושה שישראל המתלבטת סחיטה יותר ויותר. הדילמה בעניין מבצע צבאי קיימת ומובנת, אך ההתנהלות הישראלית לא נכונה, וודאי שלא ברמה התודעתית והפסיכולוגית. דיבורים ריקים בדבר נחישות ועוצמה נשמעים כגרוטסקה מוחלטת מול אמצעי לחימה פרימיטיביים, אך יעילים, של מפריחי עפיפונים. פגיעה ברכב נטוש של מפקד חוליית עפיפונים בעזה נענית ב-13 פצמ"רים מטעם החמאס. מה נלמד איפה מ"צוק איתן"? לא הרבה, מעט מאוד. במזרח התיכון הכלל ברור. רוע יש לגדוע באיבו, שכן אם לא הוא הופך לגרוע ביותר. מה גם שבמקרה זה הרע יודע כי לא יאונה לו רע, שכן "בעל הבית שפוי ואינו יכול להשתגע". כיוון שכך, החמאס בראי עצמו נהנה מחסינות בלתי נגמרת המאפשרת לו לשחק במפתחות ההסלמה וההרגעה כרצונו. כך נהפכו היוצרות והחמאס, ארגון טרור מפיוזי, גורר את ישראל לעימות שאליו היא נכנסת כשידה על התחתונה.התראיינתי בנושא זה בתוכנית "העולם הבוקר" בערוץ 2. מוזמנים לצפות.

Posted by ‎עוזי רבי Uzi Rabi‎ on Thursday, 28 June 2018

עיקר הסחורה מהרצועה מנותבת לשטחי יהודה ושומרון, ככל הנראה לאוכלוסייה הערבית המתגוררת באזור. מתוך כ-8,000 משאיות שיצאו מהרצועה בשלוש וחצי השנים האחרונות, פחות משליש (2,665) יועדו לתושבי מדינת ישראל. הסחורות העיקריות שיוצאו מעזה בשנה החולפת הן תוצרת חקלאית (3,260 טונות) וגרוטאות ברזל (4,273 טון). סחורות נוספות ששווקו מהרצועה הן טקסטיל, מזון ריהוט ומוצרים אחרים.

במקביל להגברת הייצוא ממשיכה ישראל במלוא עוזה במתן "סיוע" בכיוון ההפוך, לתוך הרצועה. בשנתיים האחרונות נכנסו לעזה למעלה מ-330 אלף משאיות, עמוסות במיליוני טונות של מזון, סולר, בנזין, כלי רכב וחומרי בנייה כולל מלט. על פי המתפ"ש, החומרים והסחורות נכנסים לעזה "במטרה לענות על צרכי התושבים, ולבקשת הרשות הפלסטינית".

לאחרונה דווח כי ישראל גם מתכוונת להציג "חבילת סיוע שלמה" לרצועה, כולל אפשרות להקמת חווה סולארית באזור מעבר ארז שתעביר חשמל לרצועה.

הכנסות חמאס ממסים: 100 מיליון שקלים בחודש

הגידול המאסיבי בהיקף הסחר עם עזה היה יכול להיות מעודד ואף להעיד על נורמליזציה – אלמלא מערכת הביטחון הייתה מעידה בעצמה כי מאות מיליוני השקלים המגיעים מישראל מתגלגלים בחלקם הגדול לחיזוק שלטון הטרור של חמאס.

במתפ"ש מודים למשל כי "הבטון האיכותי" שישראל מתירה להעביר "מגיע למנהרות במקום לבניית מגורים". בשלוש השנים הראשונות מאז צוק איתן השקיע חמאס כ-440 מיליון שקלים במנהרות, ובמקביל הבנייה למגורים ברצועה תקועה מאחר ורשות המקרקעין של חמאס גובה מס רכישה של 17% מסך כל השווי של עסקת מכירת נדל"ן.

במערכת הביטחון מוסיפים כי גם החשמל שמסופק לעזה "מופנה למנהרות וזורם 24 שעות ביממה, לעומת בתי החולים ובתי התושבים אשר סובלים מניתוקים תכופים".

ראש הממשלה נתניהו בוחן מנהרת טרור של חמאס | פלאש90

ישראל לא רק מספקת לחמאס בטון איכותי וזרימת שוטפת של חשמל אלא גם מעשירה את קופת הארגון: לפי המתפ"ש היקף ההכנסות החודשיות של חמאס ממסים עומד על לא פחות מ-100 מיליון שקלים, 1.2 מיליארד בשנה.

מקור כספי המסים שחמאס גובה אינו רק במנהרות ההברחה אלא גם במעברים בין ישראל לרצועה. במתפ"ש אף פרסמו 'מחירון' מסים שיבואני סחורות נדרשים לשלם לחמאס: 50 שקלים על כל מכשיר חשמל, 100 שקלים בממוצע על כל טון של פירות וירקות, 300 על יבוא צעצועים ו-700 על רהיטים.

"תושבי עזה כורעים תחת נטל המסים של חמאס", מודים במתפ"ש, ומציינים כי רובם המוחלט של כספי המסים מנותבים לתשלום משכורות עבור פקידי ארגון הטרור ולא לצורך טיפול במצוקות התושבים. "בראייה לאחור, אפשר לראות בבירור כיצד חמאס העלה בהדרגתיות ובעקביות את המסים ושכלל את המנגנון שלהם, וזאת תוך כדי בחינה מדוקדקת של תגובות הסוחרים הפלסטינים ותושבי הרצועה כדי להשתיקם".

במקביל, גורמי טרור מנצלים את המעברים כדי לנסות ולהבריח אמצעי טרור. בין המוצרים שנתפסו במעברים בשנים האחרונות והוסוו כחבילות תמימות היו רחפנים, טלסקופים, משקפות, אמצעי הסוואה, מנועים, אמצעי ראיית לילה, מצלמות, מכשירי קשר, חלקים לנשק וסכינים. מוצרים אלה מוגדרים על ידי מערכת הביטחון הישראלית כאמצעים "דו שימושיים" – אמצעים שיכולים לשמש למטרות אזרחיות, אך גם לפעילות טרור. על פי מתפ"ש, את כל אלה גורמי הטרור הזמינו מאתרי קניות באינטרנט  וקיבלו באמצעות הדואר.

מדיניות מבולבלת

על אף הנתונים המטרידים במתפ"ש ממשיכים לקדם את הנרטיב לפיו הסיוע לעזה יתורגם לשקט ביטחוני: "המצב הכלכלי הינו המרכיב הראשון במעלה לשיפור איכות חייהם של התושבים, ובהתאם ליציבות הביטחונית ולרגיעה באזור", נטען באתר האינטרנט של המתפ"ש.

מעבר כרם שלום | פלאש90

המסרים המבולבלים והסותרים תקפי גם למקבלי ההחלטות בממשלה ובצבא. שר הביטחון ליברמן התבטא לאחרונה במספר הזדמנויות נגד הסיוע כלכלי לרצועה. "מספיק עם כל מיני הזיות ואשליות שסיפור המצב הכלכלי יביא לשינוי בעזה", אמר ליברמן, והוסיף כי לעזתים "לא מגיע" סיוע כלכלי. לדבריו "מי שרוצה חשמל לא רק לארבע שעות ביממה, חייב להפיל את שלטון חמאס".

לפי דיווחים שונים, ליברמן התעמת בנושא עם הרמטכ"ל גדי איזנקוט שהמליץ על הענקת סיוע מידי לעזה, מבלי להציב תנאים לחמאס. במקביל ראש הממשלה אמר בתחילת החודש כי העזתים "נחנקים כלכלית" וכי ישראל בוחנת אפשרויות "למנוע קריסה הומניטרית" ברצועה.

נכון לעכשיו נראה כי הממשלה ומערכת הביטחון מאמצים את הגישה כי הסיוע הכלכלי מהווה מפתח לבלימת הסלמה מכיוון הרצועה. לתפיסתם, המצב הביטחוני בצפון והמשך בניית המכשול התת־קרקעי נגד המנהרות בגבול הרצועה מצויים כעת בראש סדר העדיפויות. יש לקוות כי הצדק עימם ושהמדיניות הפייסנית שכבר כעת עולה לנו ביוקר כלכלי לא תעלה לנו בהמשך גם במחיר דמים יקר.

מארגון 'לביא' הפועל למען מינהל תקין בישראל נמסר: "מדובר בשערורייה שאין כדוגמתה, הנתונים שחשפנו מוכיחים שמאז צוק איתן, היקף הסחורות הנכנסות מעזה לישראל הוכפל פי עשרה, אנחנו קוראים לשר הביטחון אביגדור ליברמן להיכנס לעובי הקורה, ולהורות על עצירת היצוא מעזה לישראל לאלתר. זכותו של האזרח הישראלי להכיר את רשימת המותגים הנכנסים מעזה לישראל, ולהחליט האם הוא מעוניין לצרוך מוצרים שמקורם בעזה, בלתי סביר בעליל שרשימת הסחורות המיוצאות מעזה לישראל אינה שקופה לציבור הרחב".

פנינו למשרד הביטחון בבקשת תגובה והיא תפורסם מיד שתתקבל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. מה "מערכת הביטחון" הזאת? רציתי לדעת ממה היא מורכבת. אף פעם לא נותנים הסברים מה הארגון הסמוי הזה. אפשר אולי לנחש.
    אבל מה שאני מבין, "המערכת" הזאת פועלת ע"פ קונספציות ברורות. וע"פ הקונספציות האלה, מה שממציאים לטובת "תהליכים מדיניים" זה טוב, מה שמזיז בהתנהלות שלטון כהקשחה במשהו פעוט לגבי הכנופיות של "העם הפלסטיני" זה אסור בהחלט.
    ביבי כזה ממושמע ל"מערכת" הזאת. ולכן פועל לפי החליל שלה.
    לכן לא קונסים את אבו מאזין ושו"ת על הפשעים שלהם. לכם לא מתנגדים ממש לבנייה בלתי חוקית של האיחוד האירופי בשטח C, לא פועלים לסגירת אונר"א ולכן רק חושבים איך להיטיב עם עזה במקום לתת להם על הראש.
    אז אולי צריך להקים "מערכת ביטחון" אמיתית שדואגת למדינת ישראל ולא בנויה על תזה שיש לדאוג לאויב שכך יהיה טוב לנו גם?

  2. ברור כי זו מערכת של אי ביטחון.
    1. היא לא בונה צבא מקצועי ואמין שהדרג המדיני יכול לסמוך עליו- עובדה שכל ראשי הממשלה לא סומכים על צבא היבשה.
    2. מערכת אי הביטחון לא מגנה על עם ישראל משרפת שדותיו בדרום ,היא משותקת מאימת בג"צ,היועצים המשפטים ופרקליטים צבאים שהם כהנים משרתי בג"צ (במקום להיות יועצים משפטים לפי שמם),היא מלאה בקצינים שטופי מוח באג׳נדת שמאל רדיקלית מבית היוצר של הקרן לישראל החדשה-מזהיי תהליכים,ורמטכ"ל המספרים.
    3. מערכת אי הביטחון חוזרת שוב ושוב אחרי מתקפות טרור שהיא לא יכולה למנוע לשתי אופציות
    א. פתרון טכנולוגי שעולה מליארדים מכספי אזרחי ישראל.
    ב. "הקלות","פתיחת מעברים",אישורי עבודה" וכו.- זו חזרה למסלול אוסלו וכמו אוסלו הם מבאים לטרור ,רצח ,פצועים והרס על מדינת ישראל.

  3. מעניין שההקלות לא הוסרו בעקבות השרפות והטילים של השבועות האחרונים. להפך. וזאת בהסכמה מלאה של נתניהו, ליברמן ובנט. ממשלה הכי ימנית?

  4. אוסטריה ממש חכמה למה ישראל לא הולכת בדרך הזאת? התורכים חוגגים בהר הבית ומפעילים את החמאס ומוסיף אש לזירה ישראלית חבל חבל!!

  5. כאשר יוצאות משאיות מעזה לשטחי הגדה המערבית, זה לא יצוא לישראל. המשאיות רק עוברות דרך מדינת ישראל משטח אחד שאינו חלק מישראל אל שטח אחר שגם הוא אינו חלק מישראל.