פרשת בלק: מי אתה בלעם בן בעור?

העלילה המפותלת והאירונית שנבנתה סביב דמותו של בלעם מלמדת מסר מקראי חשוב – גם עובד האלילים החזק ביותר לא יכול לעמוד בפני ה'

המלאך, בלעם והאתן | גוסטב יאגר, 1836

פרשת השבוע מביאה לנו את אחד הסיפורים הצבעוניים ביותר בתורה. מפגש של שרים ומלך, נביא וקוסם, מלאך-ה' ואתון מדברת, במערכת בנויה היטב של ספרות מקראית נבואית מתובלת באירוניה הומוריסטית; מה עוד צריך לבקש?

במרכז העלילה עומדת דמותו של בלעם בן בעור "הַקּוֹסֵם" (יהושע יג, כב), איש מקצוע מיוחד שנשכר על ידי בלק בן ציפור מלך מואב, לקלל את ישראל.

כדי להבין את דמותו של בלעם, גיבורה הראשי של העלילה, יש לזכור שהיא אינה הסיפור היחיד המספר על בלעם. בסיפור הבא בתורה, שלפי השערת התעודות שייך לרצף סיפורי אחר – הכהני, מיוחסת לבלעם מזימה אחרת להזיק לישראל (לא, טו-טז):

וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם מֹשֶׁה, הַחִיִּיתֶם כָּל נְקֵבָה? הֵן הֵנָּה הָיוּ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל בִּדְבַר בִּלְעָם לִמְסָר מַעַל בַּה' עַל דְּבַר פְּעוֹר וַתְּהִי הַמַּגֵּפָה בַּעֲדַת ה'!"

המזימה להכשיל את ישראל באמצעות פיתויין של נשות-מדין ולגרום למגפה – מיוחסת לבלעם, ועל כן הוא נמנה בין ההרוגים במלחמת הנקם – "…וְאֵת בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר הָרְגוּ בֶּחָרֶב" (שם, ח). דמות בעלת שם דומה מאוד, נחשבת גם כן למייסדת המלוכה בארץ אדום (בראשית לו, לא-לב):

וְאֵלֶּה הַמְּלָכִים אֲשֶׁר מָלְכוּ בְּאֶרֶץ אֱדוֹם לִפְנֵי מְלָךְ מֶלֶךְ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל. וַיִּמְלֹךְ בֶּאֱדוֹם בֶּלַע בֶּן בְּעוֹר וְשֵׁם עִירוֹ דִּנְהָבָה."

הכתובת המסתורית

הנה כי כן, אנו מוצאים את הדמות הזו, בדרגות משתנות של פיתוח עלילתי, בתפקידיה הדרמטיים בעיצוב המרחב הקרוב לישראל: בסיפור שבפרשתנו מסתייעים המואבים ביכולותיו המאגיות בנסיונם להיפטר מישראל; בסיפור הבא, שמתחיל בסופה של הפרשה ונמשך אל פרשת פנחס, המדיינים ניסו להסתייע בו למטרה דומה, אך בדרך אחרת – בלעם הוא שידע כי הפיתוי לעבודת אלילים ("מַעַל בַּה' עַל דְּבַר פְּעוֹר") יגרום למגפה, וניכר מכאן שגם פה הוא בקיא בדרכיו של האל ויודע לתמרן אותן נגד אויביו.

בסיפור שלישי, בלע(ם) בן בעור הוא מייסדה של ממלכת אדום. במואב, במדיין ובאדום, בידיעת דרכי האל או ביכולת מאגית לקלל באמצעותו – בלעם מקבל תפקיד מרכזי מאוד במסורות השונות, ועל יסוד מרכזיות זו ניתן להבין יותר טוב את דמותו בסיפורנו.

תמונה זו על דמותו של בלעם קיבלה העשרה משמעותית נוספת בשנות השבעים, כשחוקרים הולנדים וישראלים פרסמו ממצא מרעיש. בשרידי מקדש בחורבת דיר-עלא שבירדן, המזוהה עם העיר המקראית סוכות, נמצאה כתובת בניב ארמי הכתובה בדיו על גבי טיח. הכתובת אמנם ניזוקה מאוד, אולם לאחר עמל רב היה ניתן לשחזר חלקים ממנה, והיא מזכירה את "בִּלְעָם בָּר בְּעֹר, אִשׁ חָזֵה אֱלָהִן" (בלעם בן בעור, איש חוזה אלהים)!

כתובת בלעם | ויקיפדיה

הכתובת מספרת על נבואת פורענות שראה בלעם בר בעור, שדומה למסופר על בלעם אצלנו (כב, כ) "וַיָּבֹא אֱלֹהִים אֶל בִּלְעָם לַיְלָה" – "וַיֶּאֱתוּ אֵלוֹהִ אֱלָהִן בְּלֵילָה" (ויבואו אליו אלוהים בלילה). גם כינויו של בלעם – "אִשׁ חָזֵה אֱלָהִן", מזכיר מאוד את דבריו על עצמו בתורה: "מַחֲזֵה שַׁדַּי יֶחֱזֶה" (כד, טז).

בלעם המזועזע מחלומו בוכה וצם, וכשבני עמו שואלים אותו לפשר מעשיו הוא מספר להם את נבואתו, ובה מתוארים חורבן ונטישה – "בַּאֲשֶׁר רְחֵלִן יָיְבֵל חֹטֶר – אַרְנָבִן אָכָלוּ" (במקום שבו יוביל המטה את הכבשים, ארנבים יאכלו) ומזהיר אותם "שְֹמָעוּ מוּסָר" (כך!).

קיומו של נביא ידוע בסביבתנו דוברת-הארמית שגם הוא נקרא בלעם בן/בר בעור, וגם אליו בא אלהים בלילה ומדבר עמו, מאוד מחזק את הרושם שבלעם היה ידוע בכל סביבות ישראל, ויוחסו לו נבואות ומעשים נוספים, שיש להניח שחלקם הגדול כלל לא הגיע אלינו. כבר חז"ל תיארו כך את בלעם ודרשו (ספרי דברים, פיסקא שנז, י):

ולא קם נביא עוד בישראל כמשה – בישראל לא קם, אבל באומות העולם קם. ואיזה זה, זה בלעם בן בעור"

שלושה מכשולים

בלעם הוא הדמות האולטימטיבית, אפוא, של נביא ארמי, נביא שאינו ישראלי, המוכרת בלבנט. מן הסיפורים השונים עולה כי הוא עמד מאחורי מזימה כנגד ישראל – מזימה המשלבת בתוכה את יכולותיו המיוחדות כאיש חוזה אלוהים, כזה היודע את דרכיו של האל: מזימה אחת, בסיפור שבפרשתנו, היתה להשתמש בכוחותיו כדי לקלל את ישראל בשם אותו אל, והמזימה השניה, שמתגלה בפרשה הבאה, היתה להביא מגפה על ישראל – לא באמצעות קללה בשם ה', אלא בעזרת הסתה לעבודת אלהים אחרים.

המעשה שבפרשתנו בנוי, אם כן, מעשה-חושב: הנביא הנכרי האולטימטיבי, היודע יותר מכל את דרכיו של ה', בונה את מזימתו מתוך דו-שיח כמעט מסחרי מול האל – הוא מנסה לשדל אותו שוב ושוב לאפשר לו לקלל את ישראל, וחושב כי הצליח במשאו ומתנו, שכן עמדתו של ה' "נסדקה" – הוא איפשר לו ללכת לאחר שבתחילה סירב. בשלב זה בלעם משוכנע בכוחו המיתי, זה שזיכה אותו באגדות למשך דורות.

אולם בלי שבלעם מבחין בכך, דרכו אל בלק עוברת שלושה מכשולים – הוא נדרש לשתי נבואות ולאחר מכן להתגלות של מלאך-ה' המבהירים לו כי "אַךְ אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר אֲדַבֵּר אֵלֶיךָ אֹתוֹ תַעֲשֶׂה" (במדבר כב, כ). בעודו משוכנע בכוחו, לפני התגלות המלאך, הוא פוגש באירוע אחר הנשנה שלוש פעמים – בלעם מכה את אתונו "שָׁלֹשׁ רְגָלִים" (כב, כח), ובדיוק אז, למרבה האירוניה, ה' מעניק לאתון יכולת מילולית והיא נוזפת בבלעם, שמגלה מיד כי אתונו רואה את המלאך שהוא עצמו היה עיוור אליו!

גם המשך העלילה מתפתח במבנה "משולש", וניסיונותיו של בלעם לקלל את ישראל בעזרת שבעה מזבחות ובכולם "פָּר וָאַיִל בַּמִּזְבֵּחַ" (כג, א; יד) נשנים ומשתלשים, כפי שמסכם בלק בשאט-נפש: "לָקֹב אֹיְבַי קְרָאתִיךָ – וְהִנֵּה בֵּרַכְתָּ בָרֵךְ זֶה שָׁלֹשׁ פְּעָמִים!" (כד, י).

מבנה העלילה המושתת על שלשות של אירועים מגלה, אם כן, סיפור מפותח ומסודר מאוד, הבנוי במעין השתקפות: מול שלוש הבהרותיו של ה' לבלעם כי הוא לא יקלל את ישראל אלא ינבא רק את דבריו, עומדים שלושת הניסיונות הכושלים של בלק לעורר את קללת בלעם בעזרת סדרת קרבנות מיוחדת. בתווך, בסופה של השלשה הקודמת, קבועות שלוש המכות שבלעם מכה את האתון, עד שהוא מגלה את מגבלות כוחו הנבואי – ה' יכול לשלול ממנו את כוחותיו ולהעניק אותם, למרבה האירוניה – לאתון.

מסר מקראי חשוב

הנחת היסוד שתוקף חלקו השני של הסיפור, שבו בלעם מנסה לקלל את ישראל בעזרת מיצוב ייחודי של מזבחות וקרבנות, היא הנחה מאגית באופיה – בלעם מנסה את כוחו כקוסם, כפי שהוא מכונה בספר יהושע, המסוגל להתגבר על האל, לרמות או להשקיט אותו באופן זמני בעזרת הקרבן המאגי. כבתמונת מראה לחלק הראשון מסתיימים צמדי שלושת-האירועים באופן אירוני – בלק שהיה בטוח כל כך בכוחה של המאגיה קיבל את ההיפך מרצונו, והוא סופק את כפיו ביאוש.

ההקבלה האירונית לא משתמשת בדמות בלעם, הנביא הארמי הידוע, רק כדי למשוך את הלב, אלא מלמדת בכך מסר מקראי חשוב – גם המאגיה החזקה ביותר, וגם האדם בעל הרוח העוצמתית ביותר, אינם יכולים לעמוד בפני ה'.

דווקא בלעם, הנחשב בכל הסביבה לנביא וקוסם רב-כוח, הוא זה שבחרה התורה להציג באירוניה גמורה בסיפורה, סיפור שבו בלעם הגדול מתגלה בשיא עליבותו מול ה', הבהמה זוכה לכוח נבואי עדיף על אדוניה, והמאגיה שבה האמין בלק מתהפכת על פניו.

התורה מבססת כאן את אמונת הייחוד הישראלית בצורה חדשנית, אפוא, ומלמדת כי כל הידע האנושי שנצבר לגבי דרכיהם של האלים, ידע מהסוג שיוחס לבלעם – מיותר לגבי ה' אלהי ישראל, הגדול מכל מאגיה, ושכל כוחות נביאי העולם כפופים לו.

האמת על העולם האלילי מתגלה דרך אירוניה – האלילות אינה מסוגלת באמת להעצים את האדם יותר מן הבהמה, או לבחור בברכה על פני הקללה. המפתח לברכה, אך גם לנבואה, ואפילו לאנושיות עצמה – נמצא באמונת ישראל, האמונה בה'.

לחצו כאן לכל טורי פרשת השבוע של אלון ברנד

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 תגובות למאמר

  1. אני חושב שיש נקודה חשובה נוספת בפרשה זו;

    לפי עניות דעתי ,בכמה וכמה מקומות, וגם פה בפרשת בלעם, מודגש הכוח המאגי
    של מילים שנאמרות על ידי קוסם, נביא וכו'. כך בפרשתנו הרבה יותר פשוט היה לאפשר
    לבלעם לקלל, בהנחה שכוחו העדיף בהחלט של אלוהים חזק יותר מקיללת הקוסם, חסרות המשמעות.

    גם בפרשת רמאותם רבקה ויעקב נראה ששני אלו מאמינים בכוח המאגי של
    מילות הברכה של יצחק ומוכנים לעשות הכל כדי שיגיעו ליעד הנכון. אפילו יצחק עצמו
    שמבין שרימו אותו לא יכול להחזיר לאחור את המילים המגיות…

    ש

    1. זה פשוט לא נכון. ברכת האבות הייתה חשובה כי הם היו ברמה רוחנית מאוד גבוהה. דווקא בתנ"ך נרמז שאלה שכינו את עצמם מעלים באוב היו למעשה רמאים.

  2. השאלה איזה אמונה. הסיפור כה אקטואלי לימינו. ישראל כה מדורדרת כל הכהונה היום הדתית והחילונית כנענים אליליים. העולם עצמו הוא כזה היום מדורדר כנעני. הכסף עושה בנו שמות. זרים ראו כמה האליטות בארץ חלשות ניכנסו אכלו ושרפו אותנו. מאונם של הגמרתיים לשדרג לאמונה עיברית ואלילות אהרון ברק וכל הסייענים הצמודים שאר האליטות המדורדרות. מה שקרה הזנות קיימת היום. המון סוגי זנות. מאסנו כולנו באל .מה כאילו שיבעים שנה אז נימאס. אליטות כה נוראות. זניו פנינו עורף לאל התנכי העיברי. הפכנו כנענים כמו העולם. נורא עצוב כואב הנשמה כולה עצובה כואבת בוכה. היא כה יפה הנשמה. הכי יפה בעולם. במאה 21 מזלזלים בה בכוחה. השכלתנות לא הביאה שום רפואה. המון מכניקה המון אימה המון בעתה. המכונות ממלאות אותך בבעתה. אין הרמוניה לא עולמית לא בארץ. הנשמה מביאה הרמוניה.

  3. נפלא מהבנתי איך הופך מכשף- מאג [-אנכרוניזם פרסי] שהשליט מזמין ממנו קללה, ושכוחו כה גדול הגיב:

    עד שאלוהי ישראל מתערב להכשיל אותו, לנביא אצל הכותב

    1. נביא הוא אדם שאלוהים מתקשר עימו ישירות – ובלעם הוא בהחלט כזה.
      עד תקופת המלכים, כמעט כל אדם יכל היה להיות במתנבאים אם עבר חניכה מתאימה – כך היו חבורות של מתנבאים.

  4. איזה כיף להגיח מיער המצוות המחניק אל האור והאוויר של סיפור טוב. מבחינתי אפשר היה לדלג על רוב חמשת חומשי, ולעבור מבראשית+ יציאת מצריים, דרך הסיפורים הספורים הטובים שבאמצע, ישר אל יהושע, שופטים וגו'.

  5. אני מנסה להבין מהיכן נלקח ניתוח זה, והתשובה כנראה נעוצה בדמותו של בלעם באגדות חז"ל ואיננה קשורה כלל לטקסט המקראי.
    א. בלעם מגיע מארם נהריים ואיננו ארמי.
    ב. בלעם דבק באלוהים ומציית לו בכל שלב בסיפור בלי לגלות יוזמה כלשהי לנסות ולקלל את ישראל.
    אין כאן שום מזימה או רדיפת בצע.
    ג. מהרגע הראשון אומר בלעם אינני מציית לבקשתכם גם אם תמלאו את ביתי בזהב. אלוהים אמר כי העם מבורך.
    ד. אלוהים בפעם השניה שולח את בלעם כפקודה "קום, לך איתם…" , "אך תעשה את מה שאומר לך"
    ה. מקרה האתון הוא מקרה מוזר ולא קוהורנטי במסגרת הסיפור. למרות התנהגותו הצייתנתית והפסיבית של בלעם – מלאך אלוהים מתנכל לו בדרך ( נראה כי המלאך לא ידע על השיחה של אלוהים עם בלעם )

    ולסיכום, גם במהלך הברכות ולפניהן בלעם איננו מסתיר מבלק כי הוא עושה מה האל מבקש ממנו… והוא מתרה בבלק כי הוא פועל בשליחות אלוהים בלבד.

    אז מאיפה מגיעה "המזימה הזדונית" של בלעם…. לחכמנו שחייו 1500 שנה אחרי זמן הסיפור פתרונים.

    1. כמה הכרות להערותיך:
      – בלעם מזכיר את הכסף והזהב מבלי שהדבר הוצע לו קודם לכן מפי שרי מואב ומדין מה שמעיד על תאוות הבצע שלו, שהוא אמנם מכיר בכך שה' יכול להגביל אותו.
      – בלעם לא אמר לשרי מואב ומדין שהם מבורך. את זה אמר לו ה'. הוא אמר להם רק שאינו יכול להגיד משהו שה' לא שם בפיו.
      – ה' מתיר לבלעם ללכת עם האנשים אך לא מצווה עליו לעשות כן. הציטוט המלא: "אם לקרוא לך באו האנשים קום לך איתם…" אין פה ציווי אקטיבי.
      העובדה שאחר כך ה' כועס עליו ("ויחר אף אלוקים כי הולך הוא") מראה שה' ציפה שבלעם יסרב מתוך בחירה חופשית והבנה שהוא לא צריך לללכת לקלל את בני ישראל. בלעם מתעקש ללכת כי הוא חושב שיצליח בהמשך לשנות את רצון ה'.
      – בספר דברים (כ"ג, ו) מופיע פסוק המאיר את הפרשה הזאת: ולא אבה ה'… לשמוע אל בלעם ויהפוך ה'… את הקללה לברכה" כלומר בלעם התכוון לקלל וה' הוציא מפיו ברכות במקום זאת.
      – העובדה שבני ישאל הורגים את בלעם במסגרת מלחמת מדין (למרות שהוא היה נביא לה') מראה שהם ידעו שהוא אויב שלהם בצורה כזו או אחרת.
      – החטאת ישראל בבנות מדין גם היא מזימה של בלעם ומופיעה בפרשת מטות (ל"א, טז) – "הן הנה היו לבני ישראל בדבר בלעם למסור מעל…" ונותנת עוד היבט על דמותו הלא חיובית.
      מכל הדברים האלה הנמצאים ב-"פשטי המקראות" ברור איך הגיעו חז"ל למסקנות שלהם (כמובן שחז"ל יצאו מתוך הנחה שהתורה כולה היא יחידה קוהרנטית אחת שבה פרשיות יכולות להתפרש ע"י פסוקים ממקומות אחרים).

    2. חוסר ידע משווע בתורה.
      ה' ציווה לבלעם "לך איתם" – ללכת איתם באותה הדרך, אך לא אם אותה הכוונה – הם רוצים שיקלל את ישראל, ולעומת זאת ה' התיר לו ללכת אבל לברך את ישראל. ללכת איתם באותה הדרך, אך עם כוונה שונה. לעומת זאת כשבלעם הלך הוא הלך "עימם" – כלומר הלך עימם באותה הכוונה – של לקלל את ישראל. ולכן ה' כעס עליו.

  6. שבוע טוב לכולם,

    מעניין הקשר הלשוני שמציע הכותב בין בלעם בן בעור, לבלע בן בעור, אחד משבעת מלכי אדום (בראשית לו). ספר הזהר מציע דרך מקורית לקריאת השם בלעם, לפי הזהר יש לקרוא את השם בלעם בחלוקה לשתי תיבות: בל-עם, כלומר רק העם, רק הריבוי בניגוד לאמונת הייחוד שהציע משה.

    בדומה לשם בלעם, גם את השם בלע ניתן לקרוא בחלוקה לשתי תיבות בל-ע', כאשר משמעות התיבה "בל" פירושה "רק", ואות ע' היא משל לשבעים אומות, כלומר גם המלך "האדומי" בלע מציע תפיסה של רבוי אלוהויות כמו ממשיכו בלעם.

    ותודה לכותב המאמר על כתיבה מקורית

    שבוע טוב לכל וקייץ נעים וממוזג

  7. ביהדות כל המאגיות והקסמים הם הבל הבלים. הברכות של יצחק נחשבו לטובות כי הוא היה צדיק.

    בנוסף, בלעם מנבא את עמלק שיעלם מן העולם, זה דבר גדול כי המן הרשע היה מזרע עמלק וכך גם פושעי נירנברג, אדריכלי השואה. (חפשו הקשר בין מגילת אסתר ומשפטי נירנברג" בגוגל.

  8. הפרשה הזו פשוט מעלפת במשמעות העמוקה שלה. קראו עוד על כך "ברכות בלעם" באתרים של ישיבות. אני רוצה להתייחס לנבואות של בלעם לגבי העמלק – הוא ניבא שהם ייעלמו מן העולם. עמלק נחשב לעם רשע שרצה להשמיד את היהודים. המן הרשע היה מזרע עמלק. ועשרת הפושעים במשפטי נירנברג, אלה שתכננו והוציאו לפועל את השואה – היו מזרע עמלק וספציפית מצאצאי המן הרשע. קראו על "הקשר בן מגילת אסתר למשפטי נירנברג" בגוגל, התאריך מרומז באותיות הגדולות והקטנות במגילה.