האו"ם נגד ונצואלה: "שלטון החוק לא קיים יותר"

בעוד הכלכלה ממשיכה להתרסק, דו"ח האו"ם מצביע על הפרות חמורות של זכויות אדם בידי ממשלת מאדורו, ירי והרג של מפגינים, מעצרים ועינויים

מדינה על סף תהום. מפגין מול כוחות הביטחון בקראקס | Efecto Eco

כוחות הביטחון של ונצואלה ביצעו הריגות בלתי-חוקיות של מתנגדים למשטר, והמדינה כולה נמצאת במצב בו "שלטון החוק הולך ונעלם". כך עולה מדו"ח מיוחד של האו"ם שפורסם לפני כשבוע.

שוטרים מתעמתים עם מפגין | ויקיפדיה

בדו"ח המיוחד של הנציב העליון לזכויות אדם נכתב כי קצינים ושוטרים במשמר הלאומי של ונצואלה חשודים בכ-500 מקרים של רצח. רק ב-357 מהם נפתחה חקירה וברובם לא הוגשו כתבי אישום.

על פי הנציב זאיד בין ראאד, המצב בו רשויות המדינה אינן עומדות לדין על פשעיהן הוא "סימן חמור לכך שמערכת האיזונים והבלמים נשחקת לחלוטין". עוד הוסיף כי "שלטון החוק לא קיים יותר בוונצואלה. הפטור מעונש שמקבלת הממשלה חייב להסתיים".

הדו"ח מתייחס לנתונים שהתקבלו רק עד חודש אוגוסט בשנה שעברה, אז החליף הנשיא מאדורו את התובע הכללי שהשמיע ביקורת נגדו. חוקרי האו"ם אומרים כי מאותו הרגע המידע על רדיפת אזרחים הפסיק להיות פומבי, וחלק מהתיקים "פשוט נעלמו".

ממשלת ונצואלה סירבה לשתף פעולה עם החקירה, וכך נאלצו אנשי האו"ם ללקט מידע באמצעות ראיונות עם הקורבנות. "נראה שוונצואלה לא יכולה ולא רוצה לטפל בהפרות החמורות של זכויות האדם בשטחה", סיפר זאיד ואמר כי בית המשפט הבינלאומי צריך להיכנס לעובי הקורה ולהשתתף בפתרון הבעיה.

רצח בהוראה מגבוה

אחד המקרים בדו"ח המובאים כדוגמה להפרת זכויות האדם הוא סיפורו של השוטר המורד אוסקר פרס וששת חבריו שנורו למוות על ידי כוחות הביטחון למרות שנכנעו והניחו את נשקם. גורמי האו"ם טוענים כי יש יסוד אמיתי להאמין שחברי הקבוצה הוצאו להורג בעקבות הוראה שהגיע מן הדרגים הבכירים ביותר בממשלת ונצואלה, שלאחר מכן ניסו להשמיד את הראיות לכך.

אוסקר פרס התפרסם לאחר שבראשית השנה גנב מסוק משטרתי וניסה לתקוף את בניין בית המשפט העליון באמצעות רימוני יד. הוא הצליח להימלט אך כאמור נלכד וחוסל לאחר מצוד נרחב. על פי הדו"ח, כ-400 שוטרים חמושים ברובי סער וטילים נגד טנקים הקיפו את הבית בו התבצר. בסרטון שהעלה פרס לרשתות החברתיות זמן קצר בטרם מותו הוא נשמע כאשר הוא מודיע על כניעתו.

15/01/18

A post shared by Oscar Perez (@oscarperezvg) on

מקרים נוספים אותם בחן הדו"ח הם שימוש בכוח מוגזם מצד כוחות הממשלה כלפי מפגינים, ואיומים ישירים במעצר כלפי אזרחים שביקשו לחשוף את המשבר במדינה. כך למשל, עובדים במערכת הבריאות סיפרו כי פקידים בממשלה יצרו עמם קשר ואיימו שישליכו אותם למאסר אם יספרו לעיתונאים זרים על המחסור בתרופות ועל התנאים הגרועים בבתי החולים.

המשבר מאיים על יציבות האזור

דובר מטעם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש התייחס לדו"ח ואמר כי "המספרים הם מזעזעים. זה רק מדגיש את הצורך לדיאלוג פוליטי שיכיל את כל הפלגים במדינה במטרה למצוא פתרון".

גם סגן הנשיא האמריקאי מייק פנס התייחס למצב בוונצואלה ואמר כי "ארה"ב לא תעמוד מנגד בזמן שוונצואלה מתמוטטת אל תוך דיקטטורה, רעב וייאוש". עוד הוסיף פנס במהלך ביקורו באקוודור בשבוע שעבר כי "זה פשוט מדהים לראות איך אחת המדינות העשירות בעולם הפכה להיות מדינה כושלת שגורמת לסבל כה רב לאזרחיה".

ניקולס מאדורו | ויקיפדיה

פנס הסביר כי המשבר בוונצואלה מהווה איום על יציבות האזור כולו ודחק במדינות אמריקה הלטינית לנקוט צעדים להשבת החירות לאזרחי המדינה.

נשיא ונצואלה ניקולס מאדורו דחה את מסקנות שהובאו בדו"ח האו"ם אותו הגדיר כ"פארסה גרוטסקית לתקשורת" וטען כי חסר בו מידע רב שסיפקו הרשויות בקראקס לחוקרים. "אנחנו מחויבים כתמיד לשמור על זכויות האדם על פי חוקת המדינה והאמנות הבינלאומיות", אמר.

מאדורו המשיך ותקף את סגן הנשיא פנס שנמצא במסע ביקורים בדרום אמריקה, וכינה אותו "נחש ארסי". "בכל פעם שהוא פותח את הפה אני מרגיש חזק יותר. אנחנו ניצחנו אותך ונמשיך לנצח", אמר נשיא ונצואלה.

42 אלף אחוזי אינפלציה

בתוך כך, המצב הכלכלי בוונצואלה הולך ומתדרדר לתהומות חדשים ומעמיק עוד יותר את המשבר החמור במדינה. מחקר של כלכלנים מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס מצא כי האינפלציה השנתית בוונצאולה טיפסה לשיא של 41,838 אחוזים בשנה האחרונה.

על פי המחקר, המדיניות הכלכלית של ממשלת מאדורו היא זו שדחפה את ונצואלה לסף התהום. "ההוצאות הממשלתיות ממשיכות לעלות כל הזמן, בעוד מקורות ההכנסה רק נמצאים בירידה", הסביר פרופ' סטיב הנקה, ממחברי המחקר.

הנקה מביא כדוגמה את החוב במטבע זר שתפח למימדים מבהלים, תעשיית הנפט המתפרקת ואת העובדה שאזרח ממוצע איבד בשנה האחרונה כ-11 ק"ג ממשקל גופו בשל העובדה שתשעים אחוזים מהם חיים בעוני.

"ונצואלה היא אזור אסון", אמר אנדרס אבדיה, כלכלן בכיר במכון Pantheon. עוד טוען אבדיה כי כל עוד מאדורו (שניצח לאחרונה בבחירות לנשיאות) יישאר בשלטון, האיפלציה תמשיך לדהור הכלכלה תמשיך להתרסק.

אדם אוכל מהזבל בקראקס | צילום מסך

דיווחים מן הבירה קראקס בשבועות האחרונים מספרים כי כוחות צבא הגיעו לשווקים ולחנויות ברחבי המדינה על מנת לאכוף את מחירי המזון שנקבעו על ידי הממשלה.

מדיניות הפיקוח על מחירים של מאדורו גרמה לכך שחקלאים נמנעים מלגדל מצרכים בסייסים כדי למכור אותם בהפסד. כתוצאה מכך, אזרחי ונצואלה מתנפלים על כל מוצר שמגיע לחנויות וממהרים למכור אותו ברווח בשוק השחור.

התרסקות מטבע הבוליבר והאינפלציה המטורפת גורמים גם לכך שוונצואלה מתקשה לייבא מזון, דלק ותרופות כדי לנסות להקל במעט על המחסור. מגפות חצבת ומלריה פרצו במדינה בשנים האחרונות, ורשויות הבריאות המרוששות עומדות מולן חסרות אונים.

בעוד האזרחים מתקשים להתמודד עם המצב הכלכלי, החליט הנשיא מאדורו לפני כשבועיים על העלאה נוספת בשכר המינימום, העומד כיום על 3 מיליון בוליבר שהם שווי ערך לדולר אחד ו-14 סנט.

המצב מתדרדר הוביל גם לעלייה ניכרת בכמות האזרחים שנמלטים מן המדינה, ובכך מעמיסים גם על הכלכלה והחברה בארצות השכנות. נציבות האו"ם לפליטים מעריכה כי כ-1.5 מיליון תושבי ונצואלה עזבו את המדינה בשנים האחרונות, בקצב שעלה עד ל-5,000 ביום.

מאות הרוגים

זו אינה הפעם הראשונה בו יוצא האו"ם בביקורת חריפה נגד ונצואלה. בהצהרה מיוחדת שפרסמה מועצת זכויות האדם בשנה שעברה, היא הזהירה מפני מצב המשבר במדינה וגינתה את התגובה התוקפנית של הממשלה להפגנות האופוזיציה.

שוטרים יורים גז מדמיע על מפגינים | Andrés E. Azpúrua

על פי הצהרת האו"ם, המשטר בוונצואלה משתמש באופן שיטתי בכוח מוגזם ומבצע הפרות של זכויות אדם בפשיטות אלימות על בתים ועינויים של מתנגדיו.

ממצאי האו"ם הראו כי מאות בני אדם נהרגו בהפגנות בראשית השנה שעברה ואלפים אחרים נעצרו באופן שרירותי.

עוד ציין הדו"ח כי ממשלתו של הנשיא ניקולס מאדורו סירבה בעקביות לכל בקשה לקבל גישה למידע או להצבה של פקחים מטעם האו"ם לבדיקת מצב זכויות האדם במדינה.

העדים שהסכימו להתראיין סיפרו כי כוחות הביטחון של מאדורו מבצעים ירי לעבר מפגינים ללא כל אזהרה, ובכך גרמו להרוגים רבים. "ישנו דפוס ברור של שימוש בכוח מוגזם נגד אזרחים והתעללות בעצורים, אשר רבים מהם נשפטו מול בית משפט צבאי ולא אזרחי", נכתב.

הנציב העליון זאיד אמר אז כי "יתכן מאוד שבוונצואלה מתבצעים פשעים נגד אנושות, ויש סכנה אמיתית שהמצב במדינה ימשיך להתדרדר. הממשלה מוחצת כל קול ביקורתי והורסת את מוסדות הדמוקרטיה על ידי מעצרים שרירותיים ועינויים של מתנגדים".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

    1. צודק. אלוהים מעניש אותם. עוד מעט גם המים בקריביים יהפכו לדם, ותהיה עליהם מכת ארבה. רק כשיכירו בציונות הכלכלה תתחזק. זה מה שקורה למי שהולך נגד היהודים!

    2. לאיש שני, מבינה שקשה לך לראות את הדוקטרינה השמאלנית אנטי ציונית שלכם מתה מוות אלים וכואב. יש קשר הדוק מאוד בין אנטי ציונות לבין תאוריות סוציאליסטיות קיצוניות, גלובליזם, והזיות כמו "אביב ערבי" וסוף ההיסטוריה. כולם סימפטומים של אותה תפיסה וכולם נגמרים תמיד באותה תוצאה הרסנית. אני אומרת את זה לא בלגלוג אלא בכאב רב מכיוון שאני רואה מסביבי כל כך הרבה אנשים, לא טפשים בכלל, שפשוט עצלנים מדי לסכם אחד ועוד אחד, לקרוא עוד אתר חדשות ולראות את התמונה הכללית. היא מאוד ברורה אם רק פוכחים את העיניים.

  1. רגע, יש פה מאמר שמסתמך על דו"ח של מועצת זכויות האדם באו"ם, המחלקה הכי אנטישמית בתוך הארגון הכי אנטישמי, ואני אמור לקבל ולהסכים לדבריו משל היו תורה מסיני?
    שלא יובן לא נכון – מצדי שונצואלה תשקע במצולות הים. זוהי מדינה אנטישמית, שיש בה רבים מצאצאי מהגרים מוסלמים שעזבו את ארץ ישראל ועושים ככל שביכולתם לפגוע ולהזיק למדינת ישראל, המדינה היא בעלת ברית של איראן, ראשיה מתבטאים ופועלים נגד ישראל, ועוד ועוד.
    אבל כשאנטישמי אחד מלכלך על אנטישמי אחר, אני אמשיך בעניניי, ולא בגלל אי קבלת לשון הרע וכו', אלא בגלל שעניניי חשובים פי מליון משני האנטישמים הללו גם יחד.
    ועדיין אין לי סיבה להאמין לאנטישמי הראשון, שאגב לא מפרסם שום דוח על מצב זכויות האדם במדינת מוצאו (ירדן).

    1. בגלל זה כתבת את התגובה הארוכה שלך? אם עניינך כול כל חשובים אל נא תבזבז זמן בטוקבקים

  2. מה קרה שהמנוול הירדני תוקף מדינה שהיא לא ישראל, וגם לא טען שישראל אשמה במצב של ונצואלה?

  3. כמה מוזר. שנים אני שומע באמצעי התקשורת על נפלאות הסוציאליזם של צ'אבס. יכול להיות שכל הזמן סיפרו לי שקרים? אני מזועזע!

    1. אתה מוזמן לשאול את האורקל דב חנין 🙂

  4. המצב בוונצואלה משקף בעליל לאיזה תהומות של אבדון יכולה תפיסת עולם של קבוצה כלשהיא להוביל מדינה שלמה למחסור של הכל מכל ועוד לגרוס בסופו של תהליך כי הצדק עימם. השלטון כיום בוונצואלה מזכיר את המצב בגרמניה הנאצית בסוף מלחמת העולם השנייה . תהליכים מסוג זה או דומים לו התרחשו בתחילת שנות השיבעים של המאה הקודמת בארגטינה בתקופת חונטה הצבאית של חורחה רפאל וידלה וצי׳לה של הגנרל פינושה ובשנות השמונים בפרו עם המחתרות המאואיסטיות של סנדארו לומינוסו ותופאק אמארו ועד לא מזמן באקואדור תחת שילטונו של הנשיא קוראה ובשנות התשיעים בקולומביה עם קרטל הסמים של פאבלו אסקובר ומחתרת הפאראק הידועה לשימצה וכיום בוליביה בראשותו של אוו מוראלס ובמקסיקו עם קרטלי הסמים קו אחד משותף מחבר את כולם והוא עוני ובערות.

    שני האלמנטים האלה העוני והבערות הם המכשירים שדרכם נשלטים העמים בידי ממשלות ״דמוקרטיות״ עד שמגיעה נקודת השבר שקם ״מנהיג״ ודרך בחירות (והעם שקץ בשילטון הדמוקרטי לכאורה והמסואב והמושחת) מעלה לשילטון ביריון פוליטי שהופך את כל הסדרים הכלכלים והחברתים ומֵשִׁית אסון על עמו וחוזר חלילה.

    לאורך שנות דור הנוסחא הזאת חזרה על עצמה בחלק העולם הזה של דרום ומרכז אמריקה ולמרות שמדובר במדינות עשירות במחצבי טבע העשירות הזו לא באה לידי בטויי בהנהגה מוסרית וצודקת וגרמה וגורמת לסבל לרוב אזרחי המדינות האלה.

  5. מעניין, הנציב העליון זאיד (עצם הצירוף הזה הוא אוקסימורון) אמר כי “יתכן מאוד שבוונצואלה מתבצעים פשעים נגד אנושות" כלומר בוונצואלה, לאחר הרג של מאות מפגינים לא חמושים "יתכן שמתבצעים פשעים" אבל, לעומת זאת בעימות בין ישראל לאירגון האיסלמונאצי החמאס שבו לפחות 75% מהנפגעים בצד החמאסי הם לוחמים מחזיקי נשק, שם ה-"הנציב העליון זאיד" יודע שהיו פשעים ולכן גם הורה על פתיחת חקירה.
    לא יאמן לאילו תהומות האירגון הזה עוד מסוגל להדרדר.