הכוכבת החדשה של המפלגה הדמוקרטית: "ישראל כובשת את פלסטין"

אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, מועמדת המפלגה לקונגרס מניו-יורק, טענה בראיון כי "הכיבוש מחמיר את המשבר ההומניטרי של הפלסטינים ומונע מהם גישה לבתיהם"

"אני לא מומחית בנושא". אלכסנדריה אוקסיו-קורטז | צילום מסך

אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, מועמדת המפלגה הדמוקרטית לקונגרס של המחוז ה-14 בניו יורק, שוב תוקפת את ישראל. בראיון שהעניקה אתמול (ראשון) לרשת PBS נשאלה על דבריה בעבר על הסכסוך הישראלי-ערבי והמתיחות האחרונה בעזה, והשיבה: "אני חושבת שאנשים מתחילים לראות שהכיבוש של פלסטין רק מחמיר את המשבר והתנאים ההומניטריים. זאת נקודת המבט שלי על הנושא".

המראיינת מרגרט הובר דחקה בה להבהיר את דבריה ושאלה שוב: "את משתמשת במושג 'הכיבוש של פלסטין'. למה את מתכוונת בזה?". לכך השיבה אוקסיו-קורטז בגמגום: "…אני חושבת שמה שהתכוונתי להגיד זה…ההתנחלויות שצומחות בחלק מהאזורים האלה איפה שהפלסטינים חווים קושי לגשת לבתים שלהם".

הובר המשיכה להתעקש וביקשה מהפוליטיקאית הצעירה שתרחיב בעניין, אך היא שוב התקשתה למצוא את המילים וענתה: "…אני לא מומחית של הגיאו-פוליטיקה בנושא הזה".

"מדובר בטבח"

אוקסיו-קורטז בת ה-28 התפרסמה לאחרונה לאחר שניצחה במפתיע את חבר הקונגרס הוותיק ג'ו קראולי בבחירות המוקדמות במחוז 14 בניו-יורק. בין הארגונים אשר תמכו במועמדותה היה ארגון 'הדמוקרטים הסוציאליסטים של אמריקה' (DSA), אשר לפני כשנה חבריו הצביעו ברוב גדול בעד תמיכה בתנועת החרם על ישראל (BDS). ההחלטה, שזכתה לביקורת בקרב הקהילה היהודית, אף פורסמה בגאווה באתר הרשמי של תנועת החרם.

אוקסיו-קורטז עצמה לא התבטאה בנושא החרם, אך כאמור יצאה בעבר בחריפות נגד ישראל. רק לפני כחודשיים, כאשר החלו התפרעויות הטרור בעזה, היא שיתפה כתבה מערוץ 'אל-ג'זירה' בחשבון הטוויטר וכתבה:

"זהו טבח. אני מקווה שלעמיתיי [למפלגה] יהיה את האומץ המוסרי לקרוא לזה בשמו. שום מדינה לא צריכה לקבל פטור מירי המוני במפגינים. אין לכך הצדקה. העם הפלסטיני זכאי לכבוד אנושי בסיסי כמו כולם. הדמוקרטים לא יכולים לשתוק על כך".

מי שמיהר להביע תמיכה באוקסיו-קורטז לאחר ניצחונה היה הסנאטור הוותיק ברני סנדרס, אשר רואה בסוציאליסטית המוצהרת שותפה רעיונית לדרך. "זה היה ניצחון יוצא דופן. היא ניהלה קמפיין חכם מאוד. אני חושב שדעות פרוגרסיביות וסוציאליסטיות כמו שלה הן פופולריות מאוד כיום בקרב צעירים במפלגה", אמר לאחרונה בראיון. כזכור, סנדרס עצמו השמיע בעבר גינויים כלפי "הפעלת כוח מוגזמת" של ישראל וטען כי "ישראל הרגה יותר מ-10,000 פלסטינים חפים מפשע בעזה".

לאחר שניצחה בבחירות המוקדמות עם מצע שמאל-סוציאליסטי מובהק החלו להתברר גם פרטים מעברה של אוקסיו-קורטז, שהציבו את תדמיתה החדשה כלוחמת למען צדק חברתי באור קצת אחר. כך למשל, חבריה לעבודה לשעבר בבאר ניו-יורקי סיפרו שהיא נהגה לחמוד לעצמה חלק גדול מהטיפים ששילמו הלקוחות למלצרים במקום. "היא הייתה מרוויחה בבר 500 דולר בערב, ומתוך זה נתנה רק חמישים למלצרית שעבדה ביחד איתה", טען אחד העובדים.

במקרה אחר היא צוטטה בכתבה משנת 2012, אז הייתה בעלים של עסק הוצאה לאור, והתלוננה על המיסים הגבוהים שעליה לשלם בתור עסק קטן, עובדה שפוגעת ברווחיות העסק. בחשבון הטוויטר שלה גם נמצאו בעבר המלצות על כתבות התומכות בשוק חופשי וקפיטליזם. דברים אלה עומדים כמובן בניגוד מוחלט להתבטאותיה במהלך קמפיין הבחירות, אז קראה בנחרצות להעלאת מיסים כדי לשלם עבור מדיניות חברתית יותר של הממשלה.

חוסר העקביות בעמדות האידיאולגיות של אוקסיו-קורטז התגלה שוב כאשר התארחה לפני מספר שבועות בתכנית הטלוויזיה 'The View' של רשת ABC, שם נשאלה על ההבדל בין סוציאליזם לסוציאליזם דמוקרטי, הזרם אותו היא מתיימרת לייצג בתוך המפלגה, אך התקשתה לספק הסבר סביר מעבר לסיסמאות הרגילות.

כל מה שרע עבור ישראל

"אלכסנדריה אוקסיו-קורטז מייצגת את כל מה שרע עבור ישראל", אומר קובי ברדה, חוקר של הפוליטיקה האמריקאית באוניברסיטת חיפה. על פי ברדה, הניו-יורקית בת ה-28 מייצגת היטב את הלכי הרוח של הדור הבא בפלג הפרוגרסיבי של המפלגה הדמוקרטית, שרואה את ישראל באופן שלילי מאוד.

"היא מייצגת קו שהוא מאוד סוציאליסטי-ליברלי. הם למשל קוראים לבטל את רשות ההגירה (ICE), ומדברים על התפקיד של המדינה כבייביסיטר של האזרח. החלק המטריד בכך זה שהעמדות האלה שהן חלק מהשקפת העולם הפרוגרסיבית, תמיד הולכות יד ביד עם עמדות נגד ישראל, בה הם רואים את התגשמות הרוע בעולם", הוא מסביר בשיחה עם 'מידה'.

כל זה קורה כחלק מתהליך בו המיעוטים שבשוליים הולכים ותופסים מקום מרכזי במפלגה הדמוקרטית. "הפרוגרסיבים כרתו ברית עם הלהט"בים, עם השחורים, המוסלמים והסוציאליסטים – מושג שעד לפני כמה שנים נחשב באמריקה כמו קללה. זה כמו שמפלגת העבודה ביראל תבחר את דב חנין כמועמד שלה לראשות הממשלה", אומר ברדה.

ברדה מוסיף ומסביר כי מדובר בתהליך ארוך שילך ויקצין לקראת בחירות האמצע ובמיוחד לקראת הבחירות הבאות לנשיאות: "אם עלייתו של דונלד טראמפ הייתה תופעת נגד לתקופת אובמה, אז התופעה הזאת היא ההיפוך המלא של טראמפ".

אז למה היהודים ממשיכים להצביע לדמוקרטים למרות עמדות המפלגה בנוגע לישראל?

"כאשר אמריקאי ממוצע בא להצביע בבחירות, יש מספר נושאים שחשובים לו ועל פיהם הוא מחליט. למשל, אם אני ממש מתנגד להפלות, סביר להניח שאצביע למועמד שמרן. הבעיה בקרב יהודי ארה"ב היא שישראל איבדה באופן דרמטי את החשיבות שלה עבורם. שמונים אחוזים מהם הצביעו להילרי קלינטון ואובמה. אחרי שטראמפ הוכיח את עצמו כנשיא הכי פרו-ישראלי היית מצפה שהיהודים ינהרו למפלגה הרפובליקנית אבל בדיוק ההפך קורה. כדי לפצות על התיעוב שלהם לטראמפ הם הורידו את החשיבות של ישראל בסדר העדיפויות שלהם".

החלש תמיד צודק

גם גדעון ישראל, נשיא מרכז ירושלים-וושינגטון, מביע חשש מהפיכה של דמויות כמו אוקסיו-קורטז לפנים החדשות של המפלגה הדמוקרטית. "אין ספק שהיא ניהלה קמפיין חכם ומוצלח שפנה לאנשים בשטח ולבעיות שלהם. עזרה גם העובדה שמולה התמודד ג'ו קראולי, הנחשב כבר לחלק מהממסד בוושינגטון וישוב על כסאו כבר עשרים שנה", הוא מספר בשיחה עם 'מידה'.

לדבריו, חבר הקונגרס הוותיק שאותו היא ניצחה הוא דוגמה לדור העבר של תומכי ישראל בקונגרס שהולך ונעלם. מי שמחליף אותם הם הדור הצעיר שנולד לתוך התרבות של שיח זכויות ומיעוטים, וספג את התיאוריות האינטרסקציונליות לפיהן כל המיעוטים בעולם מדוכאים ונרדפים. לכן תמיכה למשל במיעוט השחור בארה"ב מחייבת גם תמיכה בפלסטינים. "כל התרבות הזו בנויה על המחשבה שהחלש הוא תמיד הצודק והחזק הוא רשע, ולכן באופן טבעי ככל שהמפלגה הדמוקרטית מקצינה לכיוון הזה, כך גם עמדותיה כלפי ישראל".

גם גדעון מזהה את עלייתה של אוקסיו-קורטז כחלק מתופעה רחבה יותר המתרחשת במפלגה הדמוקרטית. "כיום יש כבר 102 חברי קונגרס ועשרים וחמישה סנאטורים דמוקרטים שנתמכים על ידי J-Steert, שהוא אמנם ארגון יהודי אבל ממש אי אפשר להגיד עליו שהוא פרו-ישראלי", הוא מסביר.

לדבריו, אמנם ישנם יהודים אמריקאים לא מעטים שעדיין תומכים בישראל והצביעו עבור אובמה או קלינטון, אבל לרובם כיום כבר לא אכפת מישראל. "יש אוהבי ישראל גם בשמאל, אבל בקרב הדור החדש ישראל פשוט לא נמצאת בחשיבות גבוהה. הרבה מהיהודים הם בכלל רפורמים או שאין להם שום קשר לדת היהודית. הדת שלהם היא ליברליזם".

הוא מוסיף ואומר כי מה שעומד כיום בחזית הרעיונות בקהילה היהודית היא כבר לא ישראל, אלא נושאים אחרים שהשמאל דוגל בהם. "הם מתעסקים יותר כמו בנושאים חברתיים כמו תיקון עולם, גזענות וזכויות להט"ב. ישראל לא נמצאת בכלל ברשימה הזו וזו הסיבה שהם תומכים גם בדמוקרטים כמו אוקסיו-קורטז".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 תגובות למאמר

  1. ממליץ לה לעשות ביקור סמוי בקסבה בשכם וברמאללה , שתנסה להתהלך בין כל הערבים המתגוררים שמה. מקווה לאחר מכן לשמוע ממנה פידבק מחוויות הביקור בתוך שטחי הרש"פ.

    1. האידאולוגיה הפרוגרסיבית השמאלנית כל כך שטפה להם את המוח שהפעילות של השמאל שהיו קרבנות הטרדה מינית ואפילו קרבנות אונס של הערבים נוטות להחביא ולהסתיר את זהותם הערבית של הפוגעים.

  2. אנחנו יותר מדי פוחדים מהצל של עצמנו.
    הדעות נגד החזקה ביו"ש קיימות אצלנו והן לגיטמיות, גם אם לא מסכימים איתם, ואני נמנה על החולקים.
    ההיסטריה שאנו מגלים מכל נפיחה של פוליטיקאי מהדרג השלישי קצת באה בסתירה לכך שאנו מעצמה עולה.

  3. נו שוין, שמאלנים יש גם אצלנו, והם לא פחות בורים ועילגים מהבחורה הזו. איכשהו אנחנו מחזיקים מעמד. אגב, גם השמאלנים שלנו עדיין ממשיכים לקרקר על אקיבוש כמו איזה שעון קוקיה שנדפק לו המנגנון. ומהם היית מצפה לדעת קצת יותר מאשר איזו ניו יורקית שאמא שלה שכחה להחליף לה את החיתול.

  4. בכתבה יש ניתוח ממש לא נכון של מה שקורה בארצות הברית. ההצבעה לדונלד טראמפ ממש לא היתה תופעת נגד לתקופת אובמה. ההצבעה לטראמפ היתה הצבעה נגד כל הממסד הפוליטי ובעיקר נגד הממסד הרפובליקני. המצב בארצות הברית שהנוער בור עצלן וחסר עמוד שידרה מוסרי – הוא פשוט עף ברוח עם מה שיוצא מהוליווד ומהתקשורת. אנשי הממסד הפוליטי כולל הרפובליקני המתחככים עם התקשורת גם הם אף אחד מהם לא אין לו עמוד שידרה מוסרי מול התקשורת. הם יעשו דברים לא מוסריים ולא הגונים על מנת לקבל תשבחות מהתקשורת שהם נאורים ומוסריים. המוני אנשי מעמד הביניים מהדור הקודם שראשם עדיין על כפתיהם ואינם מושפעים מהתקשורת הצביעו נגד השתעבדות הממסד לתקשורת כלומר למועמד היחיד שאין לתקשורת שליטה עליו. הבעיה עם הצעירים היהודים היא לא שישראל לא חשובה להם – הבעיה היא שהם בכלל לא קובעים מה חשוב להם – התקשורת קובעת בשבילם.

  5. והיהודים באמריקה ימשיכו לתמוך במפלגה הדמוקרטית שהופכת להיות אנטי ישראלית

    1. בזמן מלחמת העולם השניה הם תמכו בהתלהבות גדולה בשלטון הדמוקרטי של אז בראשות הנשיא רוזוולט, שעשה כמעט כל שביכולתן כדי להמנע מלעזור ליהודים שנטבחו באירופה. ואם כך היה אז, מה יש להתלפאא על מה שקורה היום?

  6. הרי לפנינו תסמונת יאיר לפיד/אובמה ודומיהם:
    תהיה צעיר, נאה ופוטוגני ותביע דעות שהתקשורת אוהבת לשמוע, ומיד תזכה למעמד של כוכב פוליטי.

  7. הרבה מהכתבות שאני קורא בתקשורת, מתארים מצב קיים ועתיד שהולך להתפתח מהמצב הקיים הזה. כאשר אם מחר פתאום משהו אחר קורה, ישר רצים לתאר את העתיד הוודאי החדש. כולה איזה בחורה טיפשה ניצחה בבחירות, באיזה איזור של מיעוטים. לא צריך ישר לחפור עם הסברים ואסטרטגיות עתידיות. ואם כבר עסקנו ביהודים, דעתי שהיהודים האמריקאיים מאבדים מההשפעה שיש להם בארה"ב כתוצאה מזה שהם תומכים במיעוטים קיצוניים. הכח של היהודים נחלש בארה"ב כתוצאה מהטיפשות של הרפורמים.

  8. יש סתירה בין הכתבה ובין נתונים של תגלית שמביאה לארץ כ50% מהצעירים היהודים מרצונם החופשי . כלומר דור המשך היהודי למרות הבעיות של התבוללות כן יש לו יחס לישראל.

  9. יותר מהכל היא נישמעת שיטחית כמו הרבה מהפרוגרסיבים.
    מדקלמת את המנטרות שבקונצנזוס בקרב הדומים לה אבל אין לה שום מושג על מה היא מדברת. דווקא די מזכירה את אובמה בזה. מדברת יפה אבל בלי שום כיסוי והרבה פעמים בלי שום הבנה.

  10. שונאי ישראל היו עוד מקום המדינה. משתתפי החרם הערבי לאורך כמעט 40 שנה מאז '. ועוד כאלה ואחרים , שיאם נמצא באוניברסיטת בירקלי שהקיצוניות השמאלנית שלהם היא קשה יותר מהפשיסטים של מוסוליני. תנסו לומר מילה ימנית שם ומכות הרצח שתחטפו יהיו מקור הבנה למה שקורה. הם אלה שלמעשה העלו ב78-9 את האייטולה לשילטון בעזרת כל הסטודנטים האירנים שם ובאוניברסיטאות האחרות.
    ככה זה בעולם, אנחנו לא נבהלים ולא נרתעים.

  11. יש לה עכשיו עוד יציאה על כלכלה. נשאלה על דעתה אם בזכות הקפיטליזם אחוז האבטלה בשיא שפל של פחות מ-4% – ענתה שזה בגלל שהיום ״כל אחד״ עובד בשתי עבודות כדי להצליח לפרנס. לא יאמן האהבלה הזאת עם תואר בכלכלה