"גיבורים שגרמו גאווה גדולה": הרש"פ משלמת מיליונים למבצעי הלינץ' ברמאללה

מכון 'מבט לתקשורת פלסטינית': "חוקי הקפאת הסיוע לרשות לא אפקטיביים, נדרשת מדיניות קשוחה יותר"

הרשות הפלסטינית מהללת את מבצעי הלינץ' ברמאללה ומרעיפה מיליוני שקלים על הרוצחים. שלושה מהמחבלים שהשתתפו בביצוע הלינץ' וכלואים כיום בישראל, קיבלו מאז מעצרם משכורת מצטברת של למעלה משני מיליון שקלים מהרשות – כך עולה מחישוב שערכו חוקרי 'מבט לתקשורת פלסטינית'. עשרה מחבלים נוספים שהורשעו במסגרת הלינץ' זכו למשכורות של לפחות חמישה מיליון שקלים.

שלושת המחבלים – מוחמד נווארה, חאבּס בּאיוד וג'וואד אבו קרע – הורשעו בגין מעורבותם בלינץ' המחריד שהתרחש לפני כ-18 שנים, כאשר המון פלסטיני ברמאללה רצח באכזריות שני חיילי מילואים של צה"ל, ואדים נורז'יץ ויוסי אברהמי ז"ל.

בּאיוד נשפט לשני מאסרי עולם, נווארה למאסר עולם אחד, ואבו-קרע נידון ל-25 שנות מאסר וצפוי להשתחרר מהכלא במחצית העשור הבא. התמיכה החודשית לה זוכה כל אחד משלושת המחבלים עומדת כיום על 7,000 שקלים, ואצל נווארה ובאיוד המרצים מאסר עולם היא צפויה לעלות במרוצת השנים לסכום מקסימלי של 12 אלף שקלים בכל חודש.

שלושת הרוצחים הכלואים גם זוכים לכבוד מלכים בטלוויזיה הפלסטינית הרשמית, הממומנת ומופעלת על ידי הרשות של אבו מאזן. תכנית ששודרה לאחרונה בטלוויזיה הפלסטינית הוקדשה להלל מחבלים הכלואים בישראל, ובה הוגדרו שלושת הטרוריסטים שהשתתפו בלינץ' על ידי הטלוויזיה של הרשות כ"גיבורים".

אחותו של הרוצח נווארה, שכאמור נידון למאסר עולם בשל חלקו בלינץ', סיפרה במהלך תכנית הטלוויזיה המסיתה כי מעשיו הרצחניים של אחיה מסבים למשפחה "גאווה גדולה וגורמים לנו להרים את ראשנו". היא הוסיפה כי "אני גאה בכך שיש לי אח שכזה". המגיש מטעם הטלוויזיה של הרשות ייחל לכך שמבצעי הלינץ' "יזכו בחירותם".

בתכנית אחרת של הטלוויזיה הפלסטינית בשנת 2009, לגלגו אנשי פת"ח על חמאס והציגו אותם כמי שאינם מבצעים די פיגועים בישראל. המשתתפים בתכנית והתפארו בכך שהפת"ח היה זה שרצח שני חיילים ברמאללה, לעומת חמאס שרק חטף את גלעד שליט.

מגמה חיובית אך לא מספיקה

לאחרונה חלה מגמה עולמית חיובית של הקשחת עמדות כלפי תשלום משכורות למחבלים מטעם הרשות הפלסטינית. בחודש מרץ האחרון חתם הנשיא טראמפ על 'חוק טיילור פורס' שתכליתו הקפאת הסיוע האמריקני לרשות הפלסטינית, כל עוד הרשות ממשיכה לממן מחבלים. לפי קרוליין גליק (‘סיפוח עכשיו’), האמריקנים מעבירים בממוצע לרשות הפלסטינית 600 מיליון דולר מדי שנה – סכום הסיוע הקבוע הגבוה ביותר אי פעם של ארה”ב לישות זרה, ביחס לכמות האנשים.

בישראל הצטרפו למגמה עם אישור החוק לקיזוז סכום המשכורות שמשלם אבו מאזן למחבלים מהסיוע שמעבירה הממשלה לרשות. עם זאת הכספים לא יחולטו, אלא רק יוקפאו.

אנשי מכון המחקר 'מבט לתקשורת פלסטינית', העוסקים זה שנים ארוכות בתמיכת הרשות במחבלים והיו מעורבים בניסוח הצעת החוק, טוענים כי מיליוני השקלים שהרשות מעבירה למבצעי הלינץ' ברמאללה צריכים להיות מתורגמים למדיניות נחושה יותר מצד ישראל.

איתמר מרכוס

"אנחנו מרוצים שישראל תקפיא כעת סכום השווה למה שהרשות מעבירה למחבלים, אבל אני לא מרוצה שהכסף מוקפא ולא מועבר למשפחות נפגעי טרור כפי שהיה בהצעה הראשונה שעברה פה אחד בוועדת החוץ והביטחון", אומר ל'מידה' איתמר מרכוס, מנהל 'מבט לתקשורת פלסטינית'. מרכוס מביע חשש כי הכסף "המוקפא" יועבר בעתיד בכל זאת לידי הרשות: "כל עוד הכסף לא חולט מבחינתי יש חור בחקיקה".

הנחישות המוסרית של האמריקנים מחלחלת למדינות נוספות במערב. שרת החוץ האוסטרלית ג'ולי בישופ, הודיעה לאחרונה כי כספי הסיוע האוסטרליים יועברו מעתה לרשות הפלסטינית דרך האו"ם – ולא באופן ישיר. השינוי יחל כבר עם הפעימה הבאה, שצפויה להיות בשווי של כ-7.4 מיליון דולר.

באיחוד האירופי דרשו גם הם לאחרונה הבהרות מראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה על חלוקת כספי האיחוד שניתנים לרשות, זאת מחשש שהרשות תומכת בטרור בכסף אירופי. חמדאללה בתגובה החרים את מפגש עם חברי משלחת האיחוד – צעד שהתקבל בזעם רב על ידי האירופים.

למעלה ממיליארד שקלים למחבלים

מיליוני השקלים המועברים למבצעי הלינץ' ברמאללה מהווים חלק ממדיניות סדורה של הרשות לתגמל, לטפח ולתמרץ את הטרור נגד הישראלים. הרשות עיגנה את תשלום המשכורות לאסירים ולמשפחות המחבלים ההרוגים בסדרה של חוקים וצווים ממשלתיים, על פיהם הטרוריסטים הכלואים בישראל הם “מגזר לוחם, וחלק בלתי נפרד מרקמת העם הפלסטיני”, ויש להבטיח את הזכויות הכספיות של האסיר ומשפחתו. האסירים זכאים גם לפטור מתשלום עבור חינוך וטיפול רפואי, הכשרה מקצועית ומובטחת להם משרה לאחר השחרור מהכלא.

סכום הקצבאות הכולל ששילמה הרשות למחבלים ולבני משפחותיהם בשנת 2017 עמד על למעלה מ-1.2 מיליארד שקלים. מדובר על גידול חד לעומת הסכומים ששולמו על ידי הרשות ב-2016 – בשיעורים של 13 אחוזים למחבלים הכלואים בבתי הכלא הישראלים; ו-4 אחוזים למשפחות מחבלים שנהרגו במהלך ביצוע פיגוע.

בסיכום הכולל, 6,300 פלסטינים היושבים בבתי הכלא בישראל מקבלים משכורות מהרשות בסכום של 550 מיליון שקלים; בעוד שקרוב ל-27 אלף בני משפחה של מחבלים שנהרגו במהלך ביצוע פיגועים נהנים מקצבאות בגובה 687 מיליון שקלים.

המשכורות למחבלים-אסירים ולבני משפחותיהם משולמות על ידי הרשות לפי ‘סולם דם', שבמסגרתו סכום הקצבה עולה ככל שהמחבל מרצה עונש מאסר ארוך יותר בבית הסוהר. לדוגמה, פלסטיני שביצע עבירה ‘קלה’ כמו זריקת אבנים ללא נפגעים ומרצה בכלא הישראל יעונש של עד ארבע שנים יקבל מהרשות 1,400 שקלים בלבד על כל חודש בו ישהה בבית הסוהר.

הרף העליון ביותר של ‘סולם הדם’ שמור למחבלים המרצים מאסרי עולם – העונש שנגזר על שניים ממבצעי הלינץ' ברמאללה. אסירים אלו יזכו לקצבה של 12 אלף לחודש החל מהשנה ה-30 לישיבתם בכלא.

המשמעות היא שאבו מאזן ואנשיו קושרים ישירות בין ביצוע פיגועי טרור לרווחה כלכלית ובכך מייצרים לפלסטינים תמריץ של ממש לרצוח כמה שיותר יהודים.

נרצחו באכזריות

הלינץ' ברמאללה זכור כאחד האירועים המזעזעים ביותר במהלך האינתיפאדה השנייה. הלינץ' התרחש ב-12 באוקטובר 2000, כאשר שני חיילי המילואים אברהמי ונורזי'ץ נכנסו בטעות לרמאללה עם רכבם, שם עצרו אותם שוטרים פלסטינים והובילו אותם לתחנת המשטרה.

למקום הגיע המון שהחל להתפרע ופרץ לתחנה. נורזיץ' ואברהמי נרצחו באכזריות וגופותיהם עברו התעללות קשה על ידי האזרחים והשוטרים. צוות טלוויזיה איטלקי תיעד את האירוע על אף ניסיון של הרשות לצנזר את התמונות. מאוחר יותר התנצלו האיטלקים על כך ש'העזו' לצלם את הלינץ' –  בניגוד להוראות הרשות.

יוסי אברהמי וואדים נורזיץ ז"ל

התגובה הישראלית ללינץ' הייתה רפה וחלושה. כשעתיים לאחר הלינץ' הודיעה ממשלת ישראל בראשותו של אהוד ברק לפלסטינים על כוונתה לפוצץ את בניין המשטרה בו בוצע הלינץ' והורתה להתרחק ממנו. רק לאחר האזהרה הפציצו מסוקי צה"ל את הבניין הריק ומבנים ריקים נוספים של הרשות הפלסטינית. לפני כל תקיפה ביצעו הטייסים ירי אזהרה לעבר שטח פתוח בקרבתה. המצוד אחר מבצעי הלינץ' החל רק בממשלת שרון שהחליפה את זו של ברק בבחירות 2001.

מבצעי הלינץ' נעצרו במרוצת השנים, אך שניים מהבולטים שבהם כבר שוחררו מהכלא. עבד אל-עזיז צאלחה, שצולם בתמונה המחרידה בה הוא מניף את ידיו המגואלות בדם החיילים, נידון למאסר עולם – אך שוחרר בשנת 2011 במסגרת עסקת גלעד שליט.

מחבל נוסף שהשתתף בלינץ', חאתם חליל מרארי, הורשע אמנם ברצח אך בחלוף השנים התקיים קושי ראייתי נגדו ולכן הוחלט להקל את כתב האישום לירייה לעבר אדם והחזקת נשק. במרץ 2017 נחתמה עסקת טיעון שבה הוחלט כי מרארי ישוחרר מידית מהכלא.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 תגובות למאמר

  1. ברק ממשיך לבלבל את המוח בהצהרות שונות לא היה מסוגל בכלל לנהל ממשלה
    היא אימפוטנט מבחינה מדינית וצבאית רפה שכל ופה תגובה מול הפלשתינים ברשות רב המרצחים ערפת
    והוא במקום להתבייש ולהכות על חטא ממשיך לחלק לנו ציונים מאמריקה

    הוא צריך לפרוש בכלל מהחיים הפולטים להפסיק להתראיין בעניינה השעה טובה שעה אחת קודם

  2. לראשונה לאחר שהמשטר הנאצי עבר מן העולם בתום מלחמת העולם השנייה שוב קיימת ישות המשלמת משכורות לחבריה בתמורה לרצח היהודים. רצח יהודים רבים יותר מזכה את הרוצח בתמורה כספית גבוהה יותר.
    הישות הזו מוכרת ע"י האו"ם ומוסדות האיחוד האירופי כישות לגיטימית והם מעבירים אליה מיליונים רבים מדי שנה המשמשים כתשלום עבור הרצח …

    היש עוד מה להוסיף?

    1. כן. שהם נמצאים במרחק יריקה מאיתנו, וידו "הארוכה והחזקה" של צה"ל שומרת עליהם…

      אה כן, וממשלת ישראל מממנת אותם.

    2. "אה כן, וממשלת ישראל מממנת אותם" – שמתי לב בזמן האחרון למגיב/ים קבוע/ים שמשרבב/ים בסוף כל מאמר באתר הזה תגובה קצרה, זרוקה ומטנפת: "הכל באשמת ממשלת ישראל / נתניהו". מישהו מנסה בכל הכוח לשטוף את המוח שלי וכנראה שמקורות המימון שלו בלתי מוגבלים.

  3. מישהו שמע שביבי את ליברמן לא העבירו לפלסטינאצים שקל אחד לפי החוק החדש? ההסטוריה שלהם אומרת שיעשו הכל להתחמק מביצוע החוק. במתיחת "שלטון החוק" כמובן.

    1. מהנחיות הקרן החדשה לישראל לטוקבקיסטים שלה: הכו בנתניהו והחלישו את מדינת היהודים. לא משנה על מה כותבים – תמיד תאשימו את ביבי ותקראו לו לפרוש מראשות הממשלה. והכי טוב – תתחזו לאנשי ימין כשאתם מטקבקים (כדי שהימנים הטיפשים לא יבינו שאתם פועלים מטעם יריבי מדינת היהודים). ולמה מוסיפים גם את "בנט" הפעם? כדי להסתיר את הכוונה האמיתית.

  4. אנחנו משלמים מיסים , הכסף עובר לאבו מאזן , אבו מאזן משלם לרוצחים , משוואה פשוטה

    מוזר מאד אנשים משלמים כדי שיחסלו אותם

    אולי יותר כדאי שנשלם למי שיחסל את הרוצחים

    1. הכספים המועברים לרש"פ מקורם במע"ם שישראל גובה עבור הרש"פ מהסוחרים של הרש"פ על הסחורות שעוברות בישראל. אין קשר למסים שמשלמים אזרחי ישראל

  5. לצערי לא ניתן לסמוך על ממשלות ישראל.הן רםות חלשות ונרפות.לכן כל אדם מוטב שיגן על עצמו
    סורגים.פלדלת.גדר סביב החצר.כלב תקיפה.שכפץ כשהוא באיזור מתוח.נשק חם וקר.לימוד אומנות לחימה.כל העם צבא כל המדינה מבצר.

  6. המדינה שלנו מתנהלת במין פשרה.אז לפחות שהיא תמנע הרג.לפחות שתגן על האזרחים אם היא פוחדת להלחם באוייב.אז שתשקיע בהגנה ומניעה.אני מאמין שרק עוד עשורים כשיהיה רוב ימין מובהק.והגלותיות תעלם אז נגיע להישגים טובים יותר מול האוייב אשר בסיוע השמאל הטיפש מנסה לחסלנו.בנתיים המלחמה ארוכה עדיין.

  7. מדוע לא מטילים קנסות כבדים על פי חוק על הרוצחים השפלים האלו, כך שבמקום שהכסף יצטבר בחשבון הבנק שלהם, הוא ישב בקופת המדינה?

  8. אלה הן ההשלכות הישירות של הססמה הקליטה שרגע לאחר שנזרקה לאוויר נהפכה לקונספט מדיני: "שתי מדינות לשני עמים".
    ושוב תודה גדולה לחכמי אוסלו שהביאו על ישראל את האסון הזה כשהם מבטיחים שהבאת כנופיית אש"ף הגוועת לה אי שם בתוניס, חימושה מחדש, והענקת שטח לשליטתה הבלעדית בלב המדינה היהודית זה בדיוק מה שיגרום לאנשי הכנופיה לפרוץ במחול השלום וברגשי האחווה כלפי העם היהודי
    והעיקר שח"כ תמר זנדברג תמשיך להניח זרי פרחים על קברו של יאסר ערפאת

  9. בושה לממשלת ישראל
    והאדון ברק חוזר להתמודד שוב.
    פשוט מביש,לא להאמין שלא חיסלו את כל העיר רמאללה
    על כל יושביה באותו הרגע של הלינץ'.
    דרך אגב,עדיין לא מאוחר…..

  10. תגובה עלובה. פשוט נתנו להם להרצח באכזריות.
    במדינה אחרת באותו הרגע היו מפוצצים את התחת משטרה עם כל הבתים שמסביב ללא שום התרעה. רציחות אכזריות ביותר מתבצעות על ידי אותם ארגוני טרור.

  11. היו צריכים לפוצץ את כולם מחבלים טרורים לא נשכח ולא נסלח ישראל מקלה עליהם על מה היו צריכים להרוג את כל מי שהשתתפף שם ואת הכסף שהמחבלים קיבלו הייתי לוקחת

  12. היו צריכים לפוצץ את כולם מחבלים ארורים היו צריכים להפגיז אותם בעודם בחיים מחבלים ארורים ואת הכסף שקיבלו מהרשות הפלסטינית היו צריכים להחרים לא נשכח לא ניסלח. מצידי שעכשיו יהרגו תמחבלים האלה ימח שמם תיקון להתגובה הקודמת