"ישראל חייבת להיות בעלת הברית מספר אחת של זמביה"

סביור צ'ישימבא, המתמודד לנשיאות המדינה האפריקאית, מספר בראיון מיוחד ל'מידה' על תוכניתו לחיזוק היחסים עם ישראל ועל הקשר המיוחד שלו לארץ

"מנהיגים אפריקאים צריכים את ישראל". ד"ר סביור צ'ישימבא | פייסבוק

"ישראל היא חלק מרכזי בתכניות שלי לעתיד טוב יותר לזמביה", כך מכריז ד"ר סביור צ'ישימבא, לשעבר חבר פרלמנט בזמביה שהודיע לאחרונה על מועמדותו לנשיאות המדינה בבחירות הבאות.

בשיחה מיוחדת עם 'מידה' שנערכה במהלך ביקורו האחרון בארץ, מסביר צ'ישימבא כי הפונטציאל הכלכלי בחיזוק הקשר בין שתי המדינות הוא רב. "המהפכה התעשייתית של זמביה לפיתוח כלכלי תחת ממשלה בהנהגתי לא תהיה שלמה ללא ישראל. השותפות עם ישראל בתחומי החקלאות, החינוך, הביטחון, הבריאות והמסחר – תעמוד במרכז כל התוכניות הממשלתיות", הוא אומר.

סביור צ'ישימבא הוא חלק מדור חדש של מנהיגים צעירים הצומח באפריקה, ורואה את ישראל כשותפה ערכית לדרך, אך גם ככזו שיכולה לסייע למדינות היבשת להתפתח מבחינה כלכלית וטכנולוגית. התהליך הזה פועל גם בכיוון הנגדי, כאשר ישראל עצמה משקיעה בשנים האחרונות מאמצים רבים בחיזוק הקשרים ביבשת.

צ'ישימבא מספר גם כי ביקוריו האחרונים של ראש הממשלה נתניהו הגבירו את המודעות לנושא, אם כי יש עדיין מקום לשיפור. "מנהיגים אפריקאים יודעים שהם צריכים שישראל תסייע למדינותיהם, בעיקר באמצעות מדע וטכנולוגיה, אבל הרוב נלכד בתקינות הפוליטית בנושאים הנוגעים לישראל. הם מתרחקים מישראל משום ששונאי ישראל מציגים אותה את ישראל כגורם הרע והתוקפני כלפי הערבים, למרות שהיהודים חזרו למעשה אל ארץ אבותיהם".

אמונתו הנוצרית של צ'ישימבא, המשותפת לרוב תושבי זמביה, היא אחד הגורמים העיקריים לגישתו החיובית כלפי ישראל. "גדלתי במשפחה של קתולים אדוקים, אחותי הגדולה היא נזירה. ב-12 השנים האחרונות אני חלק מהקהילה המשיחית בזמביה המורכבת רובה מאוונגליקלים המאמינים בתורה ויש בה גם כמה יהודים".

יש יהודים בזמביה?

"יש והם נטועים בהיסטוריה של המדינה. הם היגרו לזמביה בשנות ה-30 וה-40 והשתתפו במאבק על העצמאות. המנטור שלי, מר שמעון זוקאס, גורש על ידי הבריטים לאנגליה בגלל מנהיגותו במאבק הזה. הוא יהודי מפולין שהשתקע בזמביה, כיום הוא בן למעלה מ-90 ובעבר כיהן כשר בממשלה".

מהפכה תעשייתית

צ'ישימבא נבחר לפרלמנט הזמבי לראשונה בשנת 2006, כנציג של מחוז קסאמה. לאחר שלוש שנים בתפקיד הוא התפטר במחאה על חלוקת תקציבים מוגדלת לחברי הפרלמנט שהייתה לטענתו חלק מן ההתנהלות המושחתת של השלטון. "זה לא היה מקובל עלי שבמדינה שבה רוב האזרחים חיים על פחות מדולר ליום אנחנו מחלקים לעצמנו עוד כסף. לא רציתי חלק בזה", הוא מספר.

לדברי צ'ישימבא, למרות שזמביה זכתה לאוצרות טבע ומים רבים, התרבות האפריקאית המושרשת בממשלה מקשה עליה להתקדם. לכן הוא החליט להתמודד בעצמו לנשיאות לפני כשנתיים כנציג מפלגת UPP, אך מכיוון שהצטרף מאוחר למרוץ ניהל קמפיין קצר שהספיק לו להגיע למקום החמישי בלבד.

צ'ישימבא במהלך ביקורו בארץ | פייסבוק

למרות הכישלון בניסיון הראשון, צ'ישימבא מאמין כי הוא עדיין יכול להנהיג את המדינה ולשפר את חיי  האזרחים, והוא מתכוון להתמודד שוב בבחירות בעוד שלוש שנים. "סדר היום המרכזי שלי בנוי על שינוי קיצוני של מערכות אספקת השירותים, חיסול השחיתות והשקעת המשאבים של המדינה ביצירת מקומות עבודה, בריאות, חינוך ומזון כעדיפויות מפתח", הוא מפרט את המצע הרעיוני שלו.

כדי להשיג זאת, צ'ישימבא מתכנן לבצע מהפכה תעשייתית נרחבת במדינה. "יותר מ-80% של העם בזמביה חי על חקלאות קיומית. אני רוצה לטפח ולפתח כלים שיהפכו את החקלאות לרווחית באמצעות מיכון ופיתוח יזמות. אני בהחלט מקווה להיעזר בישראל ובישראלים לשם כך".

שנות השגשוג

אם אכן יבחר ויוביל את זמביה לחיזוק הקשרים עם ישראל, צ'ישימבא לא יהיה הנשיא הראשון לעשות זאת. "בשנות השישים וראשית שנות השבעים זמביה הייתה בין המדינות העשירות באפריקה", הוא אומר ומוסיף: "הרבה מהשגשוג שלנו אז הושג הודות לישראלים ויהודים. ישראל הקימה את האוניברסיטה הראשונה בזמביה ואת בית החולים הגדול במדינה. בנוסף לכך הם סייעו בהכשרה צבאית ובייעוץ כלכלי שעזר לפתח את המשק".

המצב השתנה בשנת 1973, כאשר זמביה ניתקה את קשריה עם ישראל בעקבות מלחמת יום כיפור. על פי צ'ישימבא, כלכלת זמביה החלה לצנוח ובאמצע שנות השמונים פרצו במדינה מהומות בשל הרעב הכבד. הדיקטטור קנת קאונדה הפסיד בבחירות בשנת 1991, ומחליפו פרדריק צ'ילובה חידש את היחסים עם ישראל והחל בשיקום הכלכלה.

לפני כשלוש שנים נפתחה השגרירות הזמבית בתל-אביב, והיחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות כיום נחשבים לטובים. אך על פי צ'ישימבא, ניתן לחזק אותם עוד יותר: "ישראל חייבת להיות בעלת הברית מספר אחת של זמביה. אנחנו כאומה נוצרית מחוברים באופן טבעי לישראל כמקום קדוש, אך מעבר לאמונה הקשר הזה יכול לעזור לנו להתקדם בכל התחומים".

איך תסביר את ההצבעות האחרונות של זמביה נגד ישראל באו"ם?

"לצערי הממשלה הנוכחית בהנהגת מפלגת PF לא תמכה בישראל בהצבעות האלה. עמדה זו נובעת בבירור מן הכניעה לתקינות הפוליטית והחנפנות כלפי הקהילה הבינלאומית ולא במרדף אחר האמת, שהוא אינטרס לאומי לא רק של ישראל, אלא גם של זמביה".

הוא מספר עוד כי ממשלת זמביה יצרה בשנים האחרונות יחסים עם כל מדינות ערב, ואף שלחה נציג רשמי לרשות הפלסטינית. זמביה פיתחה גם את היחסים עם איראן ומנסה לקדם עמה שותפויות כלכליות, אך לפי צ'ישימבא התהליך הזה רק פוגע בארצו. "בזמביה יש הרבה אנשי עסקים לבנונים, וחלק מהכסף שלהם לא נשאר במדינה ומגיע לחיזבאללה. יש פה גם תמיכה בטרור וגם פגיעה בכלכלת זמביה". לדבריו מאז שניסה לחשוף את נושא המעורבות האיראנית הוא ספג איומים על חייו. "אני מדבר על הנושאים האלה באופן גלוי ובצירוף ראיות, אך אמשיך לחשוף את האמת".

למועמד לנשיאות יש כאמור כבר תכנית סדורה לחיזוק הקשר עם ישראל, והיא כוללת בין השאר הקמת מרכז ישראלי עם סניפים בכל מדינות אפריקה, שיספק מידע על נושאים הקשורים לישראל ולעם היהודי ויקדם שיתופי פעולה בתחומי הדת והתרבות. "בספר ישעיהו נכתב 'כי מציון תצא תורה', ולעם ישראל יש תפקיד מקודש בעיצוב עתיד העולם. בין אם מאמינים באלוהים ובין אם לאו, העם היהודי השפיע על כל העמים האחרים, וגם האמונה הנוצרית לא יכולה להכחיש את העובדה כי שורשיה ביהדות", הוא אומר.

בנוסף, צ'ישימבא מתכנן לקדם תוכניות חילופי סטודנטים, יוזמות תיירותיות, ורשת לשיתופי פעולה בין ארגוני חברה אזרחית.

"ישראל לא תנוצח לעולם"

צ'ישימבא ביקר בישראל כבר מספר פעמים בעבר, ובחודש מרץ האחרון הגיע שוב להשתתף בפורום הבינלאומי למאבק באנטישמיות מטעם משרד החוץ. עם סיום הכנס הוא החליט להאריך את הביקור והשתתף באירועי ה-70 למדינת ישראל. בין השאר הוא צעד כנציג זמביה במצעד העמים שקיים הארגון הגרמני MARCH OF LIFE בירושלים.

האם גילית ולמדת דברים חדשים בביקור הזה?

"תמיד יש משהו חדש בישראל. לא ידעתי למשל על עיר דוד והפעם זכיתי לבקר בה. בעבר הסתובבתי באזור ולא הבנתי שכשאני הולך בסמוך לעיר דוד לכיוון הר הבית אני למעשה דורך על האתר העתיק ביותר, המאשר שירושלים היא בירתה המאוחדת של ישראל. זאת ראיה שגם האו"ם אינו יכול לערער עליה".

בנוסף ביקר צ'ישימבא בשומרון והתרשם מהאתרים ההיסטוריים ומהחשיבות הביטחונית והאסטרטגית של האזור. "הכרתי את המיעוטים בישראל ולמדתי על הקהילה הנוצרית. ראיתי גם ערבים ויהודים שעובדים ביחד במפעלים. המציאות שנראית שונה לגמרי מהסילוף שרוב התקשורת מציגה לנו", הוא מספר.

אירוע מרגש במיוחד בו השתתף צ'ישימבא היה בטקס יום הזיכרון המרכזי של העדה הדרוזית בעוספייה. "לאחר מכן בקרתי בבית הוריו של רפ"ק עלם סאבא שהיה קצין מג"ב ונפל בשנת 2001,  ושמעתי מאחיו נאסר הרצאה על העדה הדרוזית  אותה הכרתי לראשונה".

חברי המשלחת הזמבית לאירועי העצמאות של ישראל | פייסבוק

האורח מזמביה התרשם גם מטקס פתיחת השגרירות האמריקאית בירושלים ואמר: "החלטת הנשיא טראמפ להעביר את השגרירות למקום שבוא אמורה להיות היא עשיית צדק היסטורי. כמו שראיתי בביקור, ארץ ישראל ובירתה ירושלים מלאות בעדויות היסטורית לכך. העם היהודי וישראל לא ינוצחו לעולם, וירושלים המאוחדת תישאר בירת ישראל לעד".

לקראת סיום ביקורו בישראל נפטר ראש עיריית לוסקה, עיר הבירה של זמביה, ועם שובו לשם החליטה מפלגת UPP כי על ד"ר צ'ישימבא להתמודד בבחירות הבזק לראשות העיר שיערכו באוקטובר הקרוב. אם יכבוש את בירתה של זמביה, יהיה זה צעד גדול לקראת התמודדות על הנשיאות בשנת 2021.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. בקושי 10,000 קולות בבחירות האחרונות. לשם השוואה למפלגת הנשיא המכהן היו כ1,800,000 קולות.

    ידידי ישראל תמיד טוב שיהיו ובהחלט יש פחות מדי, אבל אם אלו הידידים שלנו זה מעט עצוב.

    1. מתוך 839,000 בעלי זכות הצבעה פחות מ
      130,000 הצביעו…

  2. יפה שנתת במה לאדם כזה..
    נחמד לשמוע קצת דעות 'ל אמת בעולם המלא שקרים ו'תקיניות פוליטית..
    היה מעניין לקרוא.. תודה!

  3. אפריקה מתאסלמת לצערי והשיעים מנסים להרוס אותה.. נקווה שיקומו עוד מנהיגים שיובילו אותה לשגשוג ולא לפנטיות!

  4. ישראל צריכה לשתף פעולה עם המדינות הנוצריות באפריקה ולסייע להם כנגד האיסלם.ואת כל המסתננים להעביר לזמביה.