דרום אפריקה מפקיעה קרקעות – ומזנקת לתהום

בעבר היתה דרום אפריקה הקטר הכלכלי של היבשת, אבל פופוליזם ותגרנות פוליטית מובילים למדיניות הרסנית

פגיעה חמורה בשלטון החוק. חוואים בדרום אפריקה | Kate Holt

אחד הסימנים הכמעט ודאיים לסכנה לשלטון החוק וכלכלת המדינה, מתרחש כאשר הממשלה מחליטה לתפוס לעצמה קרקע פרטית ללא תשלום פיצויים לבעליה המקוריים. כל המדינות שניסו להפקיע רכוש פרטי, החל מקובה דרך זימבבואה ועד ונצואלה, התדרדרו בשלב כלשהוא לשלטון סמכותני בלתי נמנע.

זוהי גם הסיבה שרבים בדרום אפריקה מביעים דאגה לאור החדשות משבוע שעבר על כוונת מפלגת השלטון (ANC) להתחיל במדיניות של החרמת קרקעות ללא משפט. שתי חוות בקר שהולאמו בפרובינציית לימפופו הן יריית הפתיחה לכך.

הפקעות הקרקע המתוכננות הן חלק ממדיניות רחבה יותר של הממשלה לשינוי חוקת המדינה שיאפשר החרמת רכוש חד-צדדית. ברגע ששינוי כזה יעבור בפרלמנט, יהיה לממשלה את הכוח להכריח בעלי אדמות לוותר על רכושם תמורת פיצוי קטן מאוד שישמש בעיקר לכיסוי על הפגיעה החמורה בשלטון החוק.

במשך רבע המאה שחלפה מאז סיום משטר האפרטהייד, הקפידו כל ממשלות ה-ANC למלא אחר משנתו של נלסון מנדלה המנוח לפיה רכוש פרטי לא יועבר לרשות המדינה אלא במקרה שבו המוכר עושה זאת מרצונו. אבל קולו המתון של מנדלה הוחלף בהדרגה בקולות כמו אלה של ג'וליוס מלמה, מנהיג מפלגת 'לוחמי החירות הכלכלית' (EFF), שהתפצלה מה-ANC  בשנת 2011.

במהלך תקופת האפרטהייד אדמות רבות של שחורים הוחרמו בידי המשטר וכמו כן נאסר עליהם לרכוש אדמות באזורים לבנים. טענתו העיקרית של מאלמה היא שמממשלת ה-ANC לא עשתה מספיק כדי לפצות על העוולות האלה. לדבריו, החרמת האדמות כיום היא "צדק הכרחי" והוא אף קרא לפני כשנה מעל בימת בית הנבחרים לאזרחי המדינה השחורים: "בכל מקום שאתם רואים פיסת אדמה יפה – קחו אותה. היא שייכת לכם".

יתכן וממשלה יציבה יותר הייתה מתמודדת טוב יותר עם הדמגוגיה הזאת, אך ממשלת דרום אפריקה נמצאת כעת במצב רגיש מאוד. בחודש פברואר האחרון, הנשיא לשעבר ג'ייקוב זומה נאלץ להתפטר לאחר תשע שנים בעקבות האשמות בשחיתות. יורשו סיריל רמפוזה, שהיה בעבר מנהיג איגודים מקצועיים, מתמודד מאז כניסתו לתפקיד עם כלכלה מדשדשת שצמחה באחוז אחד בלבד בשנה האחרונה ושיעור אבטלה גואה שהגיע עד ל-27%.

בנוסף לכך, מנהיגי ה-ANC טוענים שהם חייבים לנוע שמאלה כדי לנטרל את קיצוני ה-EFF בטרם הבחירות בשנה הבאה. כבר בבחירות המקומיות שנערכו ב-2016, כוחה העולה של ה-EFF הביא לאיבוד שלטון ה-ANC בממשלות המחוז של יוהנסבורג, פרטוריה ופורט אליזבת' לטובת מפלגת המרכז 'האיחוד הדמוקרטי'.

על פי טענות ה-EFF, שחורים כיום מחזיקים בבעלות על עשרה אחוזים בלבד מן הקרקעות בדרום אפריקה. לעומת זאת, דו"ח של המרכז ליחסים גזעיים מהשנה שעברה מראה כי הממשלה למעשה החזירה לשליטת שחורים 39 עד 50 אחוזים מהאדמות במדינה. בנוסף, תהליכי העיור המואצים העוברים על דרום אפריקה גרמו לכך שיותר מתשעים אחוזים מהשחורים בחרו לקבל פיצוי בדמות כסף במקום זכות לקרקע. סקרי דעת קהל גילו כי ציבור השחורים מודאג הרבה יותר ממצב האבטלה והשחיתות מאשר מרפורמה בקרקעות, שמדורגת בתחתית הרשימה.

מודל אפריקאי

ישנם פתרונות אחרים לסוגיית הקרקעות שאינם מחייבים החרמות נרחבות נוסח זימבבואה. שבירה של הסדרי המכירה של קרקעות רבות לאדם אחד או הקלה על עסקים קטנים יהיו מקום טוב להתחיל בו. גם דיון על חלוקה מחדש של הקרקעות שבידי המדינה, שהיא בעלת האדמה הגדולה ביותר, כמעט ולא נשמע.

חווה בדרא"פ | ויקיפדיה

גישה אחרת לנושא היא זו של טמבה נולוטשונגו, מהקרן למען שוק חופשי ביוהנסבורג. בביקר שערך בארה"ב בחודש אפריל הציג בפניי הכלכלן הדרום-אפריקאי פרויקט ניסיוני שערך במימון פרטי ובו הושבה לשחורים בעלות על קרקעות עליהן ישבו בתקופת האפרטהייד. הפרויקט, שהיה מועמד לפרס החירות הבינלאומי על שם המשקיע הבריטי ג'ון טמפלטון, נוקט בגישה ממוקדת למקרים אינדיבידואלים ומשמש למעשה כתוספת למאמצי הממשלה לבצע רפורמה בקרקעות תוך שמירה על שלטון החוק.

אפריקה היא כיום היבשת הצומחת ביותר בעולם מבחינת מספרי האוכלוסייה, והיא זקוקה נואשות לסיפורי הצלחה מקומיים שימשו כדוגמה עבור כל מדינות היבשת. דרום אפריקה שהיא המנוע הפיננסי הגדול ביותר ביבשת, הייתה עד לא מזמן סיפור הצלחה כזה, והמדיניות הכלכלית והחברתית שלה היוותה מודל טוב עבור שאר האפריקאים. אבל ככל שהממשלה תסחף בכיוון של זימבבואה, יסבלו מכך הצמיחה הכלכלית והביטחון של המשקיעים, כמו גם חיי היום יום של מרבית האזרחים. גם שאר מדינות היבשת שתלויות בסחר עם דרום אפריקה צפויות לסבול.


הטור התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

18 תגובות למאמר

  1. תביאו מאמרים על הגזענות של השחורים כנגד הלבנים, על העוולות שהשחורים עושים לחקלאים הלבנים (אונס, שוד, ביזה ורצח), על האפליה המתקנת שבעטיה שחורים חסרי אינטיליגנציה והשכלה (אבל מקושרים היטב) מקבלים משרות שדוקא לבנים ושחורים משכילים יכלו למלא ולתרום למדינה (למען הסר ספק בקרב הקוראים – קבלת השחורים למשרות הללו היא למרות חוסר השכלתם וטיפשותם של המועמדים, בניגוד ליכולות של שחורים אחרים שלא מתקבלים שהינם משכילים ואינטיליגנטים).
    יש עוד הרבה מה לספר על הברדק בדרום אפריקה, ולאן היא מידרדרת (כנראה מלחמת אזרחים וגירוש מוחלט של כל הלבנים שיישארו בחיים).
    יש עוד הרבה מה לספר על ג'וליוס מלמה, ועל ניקיון כפיו.
    אגב, מדוע מדינת ישראל לא מצהירה שגולדסטון הינו פרסונה נון גראטה? הרי ברגע שיהיה בלאגן בדרום אפריקה, הטיפוס (יש מי שיקרא את המילה ב-פ' דגושה ויש מי שיקרא אותה ב-פ' לא דגושה) הזה ירוץ לבקש מקלט במדינת היהודים, שאותה השמיץ בכל העולם. לתרום למדינת ישראל? אין לו מה לתת לנו, ואין למדינת ישראל ולתושביה היהודים שום תועלת ממנו.

    1. בדיוק, יש המון לספר על העוולות שעוברים לבנים בדרום אפריקה, ועל הטמטום של הממשלה שם, ובמקום הרבה סיפורים ומאמרים אנחנו מקבלים (סוף סוף) מאמר אחד, וזהו ?

      זה לא האתר מידה שאני מכיר.. יאללה תתחילו לכתוב עוד..

    2. גולדסטון הביע סוג של חרטה על הדו"ח שכתב ואף הודה, בראיונות, שהוא הולך שולל, אבל זה היה too little too late…

    3. סליחה, אבל גם אני יכול ללכלך על מדינה או ציבור או על אדם, ואז להתחרט ולטעון שהולכתי שולל וכו', ולקוות שיסלחו לי. אז?
      מבחינתי אין שום בעיה. לכשתתחיל מלחמת האזרחים (או גרוש הלבנים), וגולדסטון יבקש מקלט במדינת ישראל, אני מקוה שיהיה איזשהו פקיד שיטען שהבקשה של גולדסטון לא מולאה כראוי / השם לא ברור / הפרטים מתאימים למחבל המאיים על שלום תושבי מדינת ישראל / מבוקש בכיר בדאע"ש / וכו'. ולאחר שהשחורים בדרום אפריקה ישחטו את גולדסטון, אותו פקיד יטען שהבקשה אושרה והוא יכול לעלות לישראל. אה, רגע…. טוב, סליחה. אני מתנצל בפני משפחת גולדסטון על העיכוב הטראגי בטיפול. נחדד את התהליכים, וננקוט בכל הצעדים שמקרה כזה לא יחזור על עצמו.
      המסר לכל שונאי ישראל (המדינה ותושביה היהודים) צריך להיות פשוט – לכלכתם על מדינת ישראל או על יהודיה? לא תוכלו להיכנס לארץ ישראל, ולא מעניינת אותי הסיבה שלשמה אתם מבקשים להיכנס. זה כולל גם את אלו שיצטרפו למנהיגי מדינות בביקור. פשוט להודיע שהמלכלכים הם פרסונה נון גראטה וזהו.

  2. על המערב להתערב בכל מדינה בעולם כי יש מדינות שלא מתפקדות.ארהב והמערב ובשיתוף פעולה עם מדינות העולם חייבת לעשות סדר עולמי חדש.מתוך הסדרים ושיתוף פעולה והכרה בכוחות חזקים אחרים.מצד אחד הליכה בשיתוף וחלוקה.מצד שני הצבת קו אדום גם במחיר עימות.העולם יכטל להיות מקום טוב יותר אבל דרוש לשם כך התערבות חיצונית.
    אמנם לא יהיה מאה אחוז אף פעם אבל לפחות לא תוהו ובוהו.ומעין סוג של יציבות נורמלית.

    1. כדאי לך ללמוד היסטוריה, כדי שלא תחזור על שגיאות העבר הגיב:

      זה בדיוק מה שהאירופאים רצו (כלפי חוץ) לעשות לפני מאתיים שנה באפריקה, ומה יצא מזה? מאות שנים של מלחמות בין שבטיות (עקובות דם בהרבה מעבר למה שהיה לפני התערבות האירופאים), שוד וגזל אוצרותיה של אפריקה, שיעבוד השחורים לצרכי הלבנים, וכו' וכו'.
      בסופו של תהליך מה קרה? האירופאים (המערב/האדם הלבן ה"חכם" יותר מהשחורים באפריקה) לא הצליחו, ואפילו נאלצו ונאלצים לספוג את אפריקה לתוכם. תצפה בסירטונים על הפלישה האפריקאית לספרד, ותחכים.

    2. כל מה שכתבת ידוע לכל אחד.כך שאין מה להחכים.כוונתי לסיוע חיצוני ולא להתיישבות וכיבוש אפריקה.אז איני מבין איך הבנת זאת.
      העיקר להגיב ולתקוף.תהיה בריא.העיקר להשמיץ.

    3. נראה את אובמה המובטל השחור והמיוחס דואג קצת ליבשת מוצאו.

    4. כפי שלך לא היתה כוונה לכיבוש אפריקה אלא לייעוץ למדינות, לי לא היתה כוונה להתקיף.
      עם זאת, לגבי העצה שלך, האמריקאים שולחים המון "יועצים" למדינות שזקוקות לכאלו, למשל סוריה (באזור שבו נמצאים הכורדים), ומשום מה כל אותם יועצים מחזיקים במשרה נוספת כחיילים ביחידות מיוחדות או טייסי מטוסי הפצצה וכו'.
      אז גם הפיתרון של ייעוץ הוא לא ממש תמים, ולרוב מסתיר דברים מזיקים.
      עצתי לך – הנח לאלו המחפשים לריב אחד עם השני. לפעמים הריבים הללו פחות מזיקים וברוטליים מאשר ריבים שיתפתחו לאחר "יעוץ". לדוגמה – בעל ואישה שרבים אחד עם השני, אולם ממשיכים לחיות ביחד. אם יתערב עו"ד בריבים ביניהם, מהר מאד הם יגיעו לגירושין מלוכלכים או לחמור מכך.
      עוד עצה – אנא צפה בסרט "השועל בלול התרנגולות" עפ"י אפרים קישון ז"ל. תהנה.

      אגב, תוכל בדבריך הראשונים להכניס את השם "ישראל" כמדינה הזקוקה לייעוץ או התערבות, ואז תקבל הרבה "יועצים" מכל מדינה בעולם שרצים להתערב במה שקורה פה ולתת לישראלים עצות "מצוינות". האם כעת אתה מבין את הטעות שלך?

    5. אם יש מלחמת אזרחים ורצח עם או רעב קיצוני או אסון טבע חמור מדינות העולם מתערבות.זה שזה לא הכי מועיל במאה אחוז.עדיין צריך להתערב.בנוסף על המערב לקלוט נוצרים נרדפים מהעולם הערבי מוסלמי או אפריקני.
      ההתערבות אינה דומה לעבר.וגם לא שואלים אותי או אותך או אחרים.זה מעבר לנו

    6. ועדיין
      את הרעיון שלך ניסו בסומליה. מה יצא מזה? בדיוק מה שיוצא כשמנסים לסייע לציבור בעת ארוע אסון או רעב המוני – השתלטות של כנופיות על המשאבים שניתנים לציבור (בעיקר מים, מזון ותרופות), והתעשרות מטורפת של מנהיגי הכנופיות. באותה ההזדמנות, מנהיגי הכנופיות נהיים גם לקוחות שמנים של יצרני הנשק. מקיאוולי היה אומר שיצרני הנשק הם אלו ששולחים סיוע והצלה לקרבנות, כי בסופו של תהליך מפעלי הנשק שלהם ירויחו.
      דוגמה מצוינת ומתוקשרת מאד באזורנו, הממחישה את הטעות שלך – רצועת עזה.

      סתם אני
      הצחקת אותי, ואת כל תושבי שיקגו שמאז שחוסיין (שהיה סנאטור בבית הנבחרים של אילינוי מטעם מחוז שנמצא בשיקגו) השתלט על הבית הלבן הם נהרגים בהמוניהם. לבית שלו הוא לא דואג, אז אתה מצפה שהוא ידאג ליבשת שלמה?

  3. הלבנים צריכים להגר מדרום אפריקה.הם סוג ב ויכולים לחיות כסוג א במדינה מערבית הם מהגרים כל שנה
    חלק לאוסטרליה.וכך הם יחזקו את הרוב הלבן במערב.ויחיו באופן בטוח.גם נוצרים החיים במדינה מוסלמית תחת איום ולכן כדאי להם להגר למערב.מי שיפסיד זה השחורים והמוסלמים אבל מי שירויח זה הלבנים והנוצרים הערבים.

    1. שטויות הלבנים בדרום אפריקה יכולים להגר הן בשל היותם צאצאי ההולנדים או בריטים . לגבי הנוצרים בארצות ערב לאירופה אין ענין במהגרים שאינם ממוצא אירופאי .
      למגיב שטען שעל המערב להתערב האימפרליזם נגמר באירופה מי שתעשה סגר שם זה סין

    2. לחלק גדול מהלבנים בדרא״פ קשה להגר,
      כי הם רגילים מזה דורות למשרתים כנועים וזולים,
      וניסיונם המקצועי הוא בפיקוח על עובדים שחורים לא מקצועיים, במשטרה, בשירות הציבורי וכו׳ מקצועות שאינן מבוקשים במיוחד.

      הם מעדיפים לחיות בדרא״פ ברווחה ובפחד, מלהגר ולחיות בצינעה ובביטחון.

  4. כנראה שכל עם צריך ללמוד איך לנהל את עצמו בדרך הקשה הגיב:

    נשמע שהכיוון של דרום אפריקה בשנים הקרובות הוא בריחת הלבנים, שפל כלכלי, רעב, מלחמת אזרחים, משבר פליטים ואולי תחילה של שיקום בעוד עשור או שניים.
    מקווה שלא, אבל נשמע שזה מה שרוב העם שם רוצה.

    1. אני ממליץ לכל אחד לצפות בסרט הזה.
      דעו לכם שיש מקומות בארץ ישראל שבהם יש חוואים שנפגעים רבות ע"י המוסלמים. לפחות בחווה אחת היה נסיון לרצח בשנים האחרונות. ויש חוות שבהן ארע רצח של החוואים. למי שיש לו זמן פנוי, שישנס מתניים ויסייע לחוואים היהודים היקרים להתמודד עם הקשיים שהם חווים מהמוסלמים. יש דרכים רבות, וכל אחד יכול למצוא דרך או אופן שבהן יוכל לסייע.

  5. חוזרים על הטעות האיומה שעשתה ממשלתה הרודנית של זימבאבווה, שלקחה את רודזיה המשגשגת והפכה אותה למדינה רעבה ופושטת רגל !