"תפרו לי תיק": ישראלי שהותקף ע"י מסתננים התלונן במח"ש על מעצר לא חוקי

דורון אברהמי מדרום ת"א נעצר בחשד לאחזקת סכין, אך בית המשפט הטיל ספק באמינות הראיות ושחרר אותו. "במקום לשמור עלי מהמסתננים המשטרה מגנה עליהם"

דורון אברהמי אזוק בתחנת המשטרה

דורון אברהמי, פעיל מרכזי במאבק תושבי דרום תל-אביב, הגיש אתמול (רביעי) תלונה במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בטענה כי נעצר באופן בלתי חוקי במהלך עימות עם מסתננים בשבוע שעבר בגינת לוינסקי.

בשיחה עם 'מידה' מספר אברהמי כי החליט להתלונן בגלל "האלימות והשקרים של המשטרה. אברהמי, תושב קרית שלום, נעצר כאמור ביום שני שעבר לאחר שהותקף יחד עם תושבים נוספים מדרום תל-אביב על ידי מסתננים בגינת לוינסקי סמוך תחנה המרכזית. "המסתננים תקפו אותנו, ואנחנו אלו שהזמנו משטרה. במקום להגן עלינו, השוטרים לקחו את הצד של המסתננים והחליטו שאנחנו הבעיה. אחד המסתננים שיקר במצח נחושה ואמר שיש עלי סכין, תוך כדי שהוא דוחף אותי", הוא מספר.

אלה 5 דקות של משטרת שר״ת בשיא עליבותה, פחדנותה וביזיונה. המשטרה לא רק התירה את דמנו, אלא סימנה אותנו כמטרה. הם לא רוצים אותנו בשטח. הם לא רוצים שנתעד את ההתנהלות הכושלת שלהם. נקודה.• משטרת המסתננים בחרה להאמין לתלונת שווא של אחד מדרי גינת לווינסקי ולא לעורכת הדין שהיתה איתנו בסיור ונפגעה מהבקבוק שנזרק עליה.• משטרת הביזיון החזיקה את דורון במעצר והביאה אותו בפני שופט באשמה שהחזיק בכיסו סכין. אך מכיוון שהסכין לא נמצאה בחיפוש, הם התחכמו והוסיפו סעיף של השמדת ראיות.• משטרת החרפה נעלה בפנינו את דלת התחנה במשך שעות וסירבה לאפשר לנו להעיד, להביא ראיות ולהגיש תלונות, כדי שתוכל אחרי כן לטעון שעשינו פרובוקציה.דורון שוחרר בסופו של דבר בערבות עצמית ובלי צו ההרחקה שרצו לאכוף עליו (התודה לעו״ד Itamar Barkai). וזה מה שכתב השופט דניאל בארי בהחלטה:״טענה אחת רצינית בפי הסנגור והיא שלא אפשרו לעדי ראיה להגיש תלונה על האירועים שהתרחשו באותו היום. אם הדברים הם נכונים, מדובר בדברים חמורים ביותר.״אבל הוא פיספס את הדברים החמורים באמת: כי אם אירוע אלים – שבו עשרות מסתננים, נרקומנים וסוחרי סמים מתנפלים על אזרחים, זורקים בקבוקים, יורקים, מאיימים, מגדפים ומכים – מסתיים שוב במעצר של הפעיל שהזמין את המשטרה ובאפס מעצרים בקרב התוקפים, אז סדרי העדיפויות של ״משטרת ישראל״ ברורים מאוד ומפחידים עוד יותר.ואם אתם צריכים עוד סיבה לצאת מהבית ולבוא להפגנה ב-30.8, אז אין לי יותר מילים בשבילכם.https://www.facebook.com/events/579162122485654/

Posted by Sheffi Paz on Tuesday, August 21, 2018

לדברי אברהמי, השוטר האמין למסתנן – ורצה לעשות עליו חיפוש, אבל בלי לומר מה העילה. "לא היה עלי סכין, אבל לא הסכמתי שיבצעו עלי חיפוש בלי עילה. אז השוטר עצר אותי בלי שנאמר לי למה עד שהגעתי לתחנה. מרגע המעצר הם לא יכלו להחזיר את הגלגל לאחור והתחילו לשקר".

גרסאות משתנות

גרסאות המשטרה בנוגע לסכין הנעלם השתנו ללא הרף בשעות הספורות שחלפו מרגע מעצרו של אברהמי ועד שהובא בפני שופט. בתחילה, במסגרת בקשת המשטרה להוצאת צו שחרור לאברהמי, נכתב כי הוא "חשוד כי החזיק סכין בזמן שהתעמת עם נתינים זרים" ואף איים על המסתננים באמצעות הסכין. עוד טענו במשטרה בתחילה כי עם הגעת השוטרים לזירה סירב אברהמי להתלוות אליהם "והעלים את הסכין בזמן שהשוטר טיפל באירוע סמוך".

מדובר בהודעה פסקנית וחד-משמעית: אברהמי החזיק סכין, איים באמצעותה על מסתננים והעלים את הסכין מהשוטרים. מי שחתום על ההודעה הוא רס"ב משה פויסטרו המוגדר כ"טוען מעצרים" בתחנת שרת.

אברהמי כפר בהאשמות וביקש להתייצב בפני שופט. בתום לילה במעצר הוא הובא לבית משפט השלום בתל אביב, בפני השופט עמית דניאל בארי, ונציג המשטרה בדיון היה אותו רס"ב פויסטרו שהיה חתום על הצו נגד אברהמי. פרוטוקול הדיון מלמד כי נציג המשטרה נשמע מעט מסויג יותר והרבה פחות פסקני בנוגע להחזקת הסכין של אברהמי. פויסטרו סיפר למשל כי המסתננים הם אלו ש"הצביעו" על אברהמי וטענו כי החזיק בסכין. השוטרים בחרו להאמין למסתננים – והפכו את ההאשמה הבלתי מבוססת לעובדה שעל בסיסה נעצר אברהמי.

נציג המשטרה המשיך בהסבר העמום וטען כי אחד המסתננים משך ידו של אברהמי מהכיס ואז "ראו אולר. עד שעצרו אותו (את אברהמי) בגלל המהומה הוא הצליח להעלים את האולר. הוא סירב לחיפוש ולעבודת השוטרים".

מדברי נציג המשטרה עולה כי לא ברור מיהם אלו ש"ראו" את האולר – האם מדובר במסתננים או בשוטרים – ולכן לא ברור על בסיס מה קובע פויסטרו באופן נחרץ כי אברהמי "הצליח להעלים" את האולר.

האבסורד הגיע לשיאו כאשר נציג המשטרה נחקר על ידי פרקליטו של אברהמי, עורך הדין איתמר ברקאי.

בתחילה נשאל נציג המשטרה האם הוא טוען שאברהמי איים בסכין על המסתננים, ולכך השיב כי המסתננים טוענים שהוא איים. במילים אחרות, נציג המשטרה הופך את האשמות המסתננים לעמדתה הרשמית של המשטרה. בהמשך החקירה מודה נציג המשטרה בפה מלא כי המסתננים הפכו להיות האורים והתומים של שוטרי תחנת שרת:

עו"ד ברקאי: אני מבין שאף אחד מהשוטרים לא היה נוכח באירוע ומתבססים על אמירות המסתננים?

נציג המשטרה: כן

עו"ד ברקאי: הוגשה איזו תלונה רשמית של מסתנן?

נציג המשטרה: לא. על החזקת סכין לא צריך תלונה

עו"ד ברקאי: אבל אמרת שאין סכין

נציג המשטרה: שוטר ראה שיש לו סכין באולר

כזכור, בבקשת המעצר המקורית נקבע כעובדה כי אברהמי "החזיק סכין" ואף "איים" באמצעותה על מסתננים. כעת הגרסה השתנתה ל"שוטר ראה שיש לו סכין באולר" אך לא מצוין כי השוטרים אכן ראו את אברהמי מאיים על המסתננים באמצעות הסכין.

כאשר תהה עו"ד ברקאי מדוע לא נחקר המסתנן שטען בפני השוטרים כי אברהמי מחזיק בסכין השיב נציג המשטרה תשובה מנצחת: "אתה לא תגיד לנו מה לעשות, זו הסיטואציה". נציג המשטרה הודה כי אף אחד מן המסתננים לא הגיש תלונה במשטרה  – אך כל זאת לא מנע מהשוטרים במקום לעצור את אברהמי בחשד להחזקת סכין והשמדת ראיות.

הסכין האבוד

עו"ד איתמר ברקאי | איליה קיטוב

אברהמי מספר כי בעת הגעתו לתחנה הופשט על ידי השוטרים שהיו נחושים לאתר את הסכין האבוד. "הם קרעו לי את הנעליים, הוציאו לי את הרפידות והסוליות – אבל סכין לא היה. אז במקום להודות בטעות הם מצאו פתרון: להמציא לי סעיף חדש של 'השמדת ראיות'. ניסו לתפור לי תיק".

במשטרה דרשו מאברהמי בתמורה לשחרור להפקיד ערבות של 3,000 שקלים ולחתום על הרחקה מאזור גינת לוינסקי והתחנה המרכזית למשך 30 ימים. השופט מנגד קבע כי יש לשחרר את אברהמי ללא תנאים מגבילים, תוך הפקדת ערבות של 1,000 שקלים. השופט גם ביקר בחריפות את המשטרה על כך שמנעה מעדי ראייה להגיש תלונה, ואף הטיל ספק במהימנות של הראיות שהציגה המשטרה כנגד אברהמי.

אברהמי כאמור הגיש אתמול תלונה למח"ש כנגד השוטרים. לדבריו החוקרים בתחנה סירבו למסור לו את השם המלא של השוטר שעצר אותו. "אני רק יודע שהשם הפרטי שלו שגיא", הוא אומר. לטענת עו"ד ברקאי, מדובר בסנונית ראשונה בדרך להגשת תלונות נוספות למח"ש, ואף נשקלת אף הגשת תביעה כנגד המשטרה בגין ההתנהלות האמורה ומעצרי השווא.

"להחיל את החוק על דרום ת"א"

אברהמי שהה כאמור לילה במעצר במהלכו, כפי שדיווחנו ב'מידה', המשטרה מנעה מעדי ראייה לאירוע להיכנס לתחנת המשטרה ולהגיש תלונה נגד המסתננים, לכאורה בניגוד לחוק. כזכור התושבים הם אלו שהזמינו במקור משטרה לאחר שלטענתם הותקפו על ידי מסתנן שהשליך לעברם בקבוק בירה. לטענת אברהמי הוא שמע ברשת הקשר המשטרתית כי התושבים כונו על ידי השוטרים "חבורת הזבל".

ברקאי טען בפני השופט כי המעצר של אברהמי והניסיון להרחיקו מאזור לוינסקי נועדו לסתום פיותיהם של תושבי דרום תל אביב ולפגוע בחופש הביטוי. עורך הדין התייחס ספציפית להפגנה שתיערך הערב (חמישי) בדרום תל-אביב בדרישה מהממשלה לקדם את הוצאת המסתננים: "המשטרה יודעת על ההפגנה הזו, המשטרה בכוונה מבקשת אותה הרחקה על מנת למנוע התייצבותם של אותם גורמים על מנת לממש זכויותיהם".

"אני אזרח שומר חוק, ללא עבר פלילי, מחזיק נשק ברישיון ומשרת במילואים", אומר אברהמי. "אני יהודי, ציוני ופטריוט ישראלי. אני אוהב את המדינה הזו. גדלתי בדרום תל-אביב, אני גר בה גם היום, ופשוט לא מאמין למה שאני רואה: דרום תל-אביב נכבשת בידי אוכלוסייה של מסתננים גנבי גבול. המשטרה, במקום לשמור עלי מפני זרים אלימים, מגנה עליהם. זה מזעזע".

אברהמי, שצפוי לשאת דברים בהפגנה הערב, סיכם: "המסר שלנו לנתניהו חד וברור: תקיים את מה שהבטחת. תחזיר את שלטון החוק לדרום תל-אביב. תפתח מחדש את מתקן חולות, תכניס את צה"ל לשכונות, כי על המשטרה אנחנו כבר לא סומכים, ותחיל את החוק הישראלי על דרום תל-אביב. היום אנחנו חיים תחת החוק הסודני-אריתראי. בשלב הבא תוציא מפה את המסתננים: הגיע הזמן לחזור הביתה. צריך לומר לאריתראים 'עד כאן'. עשיתם עלינו סיבוב, התפרנסתם מאיתנו יפה, ארגוני השמאל וחייל צה"ל עשו לכם בייביסטר, קיבלתם חינוך חינם מעיריית תל אביב. אבל זהו, זה נגמר. ראש הממשלה, תחזיר את המסתננים ותחזיר את דרום תל אביב לאזרחי ישראל ולילדי ישראל. זה המינימום שממשלת הימין צריכה לעשות עבור אזרחיה".

תגובות

עו"ד ברקאי, פרקליטו של אברהמי, מסר בתגובה: "אוזלת ידה של משטרת ישראל ותחנת שר"ת בפרט, בכל מה שקשור לאכיפת הדין הפלילי והסדר הציבורי בקרב אוכלוסיית המסתננים הלא חוקיים היא דבר ידוע. הדברים אף עולים במפורש מדבריו של מפקד תחנת שר"ת בדיון שנערך בוועדת הפנים של הכנסת וכפי שצוטטו אף בפסק דינו של דיין בית הדין לעררים מנחם פשיטיצקי מיום 14.8.18. עניין האכיפה הבררנית שמפעילה משטרת שר"ת בין המסתננים ובין האזרחים החוקיים תושבי המקום ידוע ומוכר אף הוא.

בלילה שבין ה-20-21.8.18 נראה שמשטרת שר"ת שברה אפילו את שיאיה שלה ברמת הצביעות וההפקרות בכל מה שקשור להתנהלותה השערורייתית כלפי תושבי שכונות דרום תל אביב, זאת כאשר הוזמנה על ידי פעילי השכונות בגין מעשי תקיפה חמורים מצד המסתננים אשר תקפו את פעילי השכונות באמצעות בקבוקי זכוכית ושברי זכוכית, אך משטרת שר"ת בחרה לעצור דווקא את פעיל השכונות דורון אברהמי בגלל טענה שקרית של מסתננים כי איים עליהם בסכין. חרף מעצר לא חוקי שבוצע כלפי דורון בשטח וחיפוש לא תקין, לא נמצא אצלו כל סכין או כל כלי נשק אחר. למרות זאת בחרו במשטרת שר"ת לעצור את דורון ולהביאו לתחנה לחקירה (כאשר באירועי עבר בהם נחשדו מסתננים בהחזקת סכין, אלו לא נעצרו כאשר התברר שלא נשאו כזה עליהם) למרות שלא הוגשה כנגדו כל תלונה רשמית ואף מסתנן לא נחקר.

לעומת זאת, כאשר פעילות נוספות וביניהן שפי פז ביקשו מהשוטרים לעצור את מי שזיהו כתוקפיהן באותו אירוע, נמסר להן על ידי שוטרי תחנת שר"ת שיילכו להגיש קודם תלונה במשטרה. באופן בלתי חוקי בעליל, כשאלו הגיעו להגיש תלונה ולהציג סרטונים שצילמו אשר תיעדו מי הם התוקפים ומי הם המותקפים האמיתיים באירוע, מנעו מהן שוטרי התחנה באופן פיזי, כוחני ואלים מלהיכנס לתחנה ולהגיש תלונה.

לאחר שנחקר, סירב דורון לחתום על תנאי שחרור בערובה ולרבות דרישה להרחקתו מאזור מגוריו למשך 15 יום, הוא נעצר והובא בפני שופט מעצרים תורן אשר שחרר אותו ללא כל תנאי ואף נזף במשטרת שר"ת על התנהלותה והורה שתתברר על ידי מפקד המחוז.

כאמור, היכן שהמשטרה מגלה אוזלת יד והפקרות, נאלצים התושבים ליטול יוזמה ולתעד את הסיוט המתמשך בו חיים מזה למעלה מעשור בגלל אותם מסתננים, זאת על מנת לחשוף את המציאות היום-יומית בה חיים ומצד המדינה אין מושיע.

נראה, כי במשטרת שר"ת לא מרוצים מכך שאוזלת ידם ורשלנותם בטיפול בפשיעת המסתננים מתועדת על ידי התושבים, ולכן החליטו לעשות כל שביכולתם לשם הרחקת התושבים מהמקום, לרבות מעצרי שווא ובקשות שערורייתיות להרחקה. לא בכדי, לאחר ששמע בית המשפט את עמדתנו, הורה על שחרורו של דורון באופן מיידי וללא כל תנאי וכן נזף במשטרה על התנהלותה.

באופן מקומם לא פחות, תגובת המשטרה לאירועים כללה אמירה, כי: "משטרת ישראל תפעל ביד קשה כלפי מי שמפרים את  הסדר הציבורי ופוגעים במרקם החיים של הציבור הנורמטיבי", כאשר באמירה זו למעשה חשפו במשטרה את האופן בו הם רואים את תושבי השכונות- ציבור לא נורמטיבי אשר מפר לכאורה את הסדר הציבורי, בעוד שלמעשה לשיטת המשטרה המסתננים (איתם מפחדת להתמודד) הם הציבור הנורמטיבי. פשוט לא להאמין!

לאור ההתנהלות האמורה הוגשה כבר תלונה אחת במח"ש ובכוונת פעילים נוספים שנכחו באירוע לפנות בתחילת השבוע להגשת תלונות רשמיות למח"ש כנגד השוטרים אשר לקחו חלק באירוע האמור. כמו כן, נשקלת אף הגשת תביעה כנגד המשטרה בגין ההתנהלות האמורה ומעצרי השווא".

בקשת תגובה נשלחה למשטרת ישראל והיא תפורסם כשתתקבל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. ועוד יותר עצוב – בדיחה שעולה למדינה הון תופעות, בדיחה שכולנו מממנים…

    עצוב מה שנהיה ממשטרת ישראל. אם נשארו שם בארגון איזה 10 – 20 שוטרים הגונים ובני אדם, הם נבלעים כליל על ידי החשיכה שמקיפה אותם.. עצוב מאוד.

    חייבים לשנות איכשהו את המשטרה, ודחוף….

    1. לא לשנות , לפרק אותה ולהקים אותה מחדש!!!

  2. לפני 40שנים הייתי קבצים משטרה והתפשרתי עקב סאוב, שחיתות וטימטום מערכתי. דבר לא השתנה. לא רואה איך ומי יכול לשנות תרבות אירגונית כה מושחתת ומטופשת. וגם אל רואה שמישהו מנסה לעשות זאת. במיוחד לא שר המשטרה.

  3. אני כותב את התגובה ואני בעצמי לא מאמין שאני כותב אותה
    משטרת ישראל הפכה למשטרת זבל יותר גרועה מאירגון פשע רק חסר שיתחילו לירות ביהודים שבאים להיתלונן ונגיד שלום ולהיתראות למדינה באדיבות השמאל הנאצי היהודי המטורלל

  4. משטרת ישראל הפכה לרופסת. רוצה לרצות את העתונות השמאלנית. ההנחיות מגיעות מגבוה.

  5. אברהמי, כל הכבוד על עמידתך, אך בבקשה דייק: המשטרה לא מגינה עליהם אלא מחפה עליהם, וליתר דיוק- מצטרפת אליהם כשתוקפת אותך ע'י הסמכויות שבידה

  6. הם תוקפים פיזית והמשטרה תוקפת משפטית. היא מצטרפ לפושעים ולא מגינה עליהם

  7. מדינת הצ-חוק..מדיניות .אפרטהייד נגד יהודים בעד האחרים…מסתננים לא חוקיים ערבים שאר העולם וזוגתו משתוללים בישראל …והשוטרים רוצים קידום…למה להסתבך עם ובגלל אריתראי ???

  8. מצב מזעזע. ולאיפה נעלם ארדן? והוא עוד חושב שאלשייך צריך להמשיך לשנה נוספת?
    הממשלה הזאת לא מתפקדת. נזכור את זה בבחירות הבאות

    1. מצב מוכר. למה אתם כל הזמן משלשלים תגובות קצרות ופחדניות שיש בהן יותר סימני שאלה מאותיות? כי אין לכם באמת שום דבר ממשי לטעון? כי התפקיד שלכם הוא רק להטיל דופי בראש הממשלה מבלי לנמק ולהסביר? כי אתם מתגעגעים לפיגועי התופת של הסכם אוסלו שרקחו מאחורי גבו של עם ישראל מנהיגי “המחנה הציוני” ומרצ? כי אתם רוצים להחזיר אותנו לכלכלה הריכוזית שמאפשרת לעסקני השמאל למשוך משכורות שמנות ולדכא את היוזמה של אנשים חופשיים? נזכור את זה בתגובה הבאה שלכם מאותו מחסן תגובות.

  9. הרבה קודקודים צריכים לעוף הביתה פשוט בושה של משטרה