המשבר בין טורקיה לארה"ב הוא הזדמנות עבור ישראל

אם יחליט הצבא האמריקני לעזוב את בסיסיו בטורקיה, ישראל צריכה להציב חלופות ולחזק עוד יותר את הקשר האסטרטגי עם ארה"ב

מטוס KC-135R של חיל האוויר האמריקאי נוחת בבסיס אינג'ירליק בטורקיה | Vince Parker

המחלוקת הנוכחית בין ארה"ב וטורקיה סביב הכומר השבוי אנדרו ברונסון היא בעלת השלכות על הנוכחות האמריקאית באזור ועל ארגון נאט"ו כולו. ארה"ב מאמינה כי ברונסון מוחזק כבן ערובה בהאשמות שווא על תמיכתו בניסיון ההפיכה נגד ארדואן ב-2016, והטילה על הטורקים סנקציות בשל סירובם לשחררו.

הכומר אנדרו ברונסון | צילום מסך

הסנקציות הוטלו בין השאר בעקבות כעסו של טראמפ על כך שישראל שחררה לבקשתו אזרחית טורקייה שנחשדה בהעברת כספים לחמאס, ובתמורה טורקיה הייתה לשחרר את ברונסון אך לא עשתה כך.

הסכסוך בין ארה"ב לטורקיה מדגיש לא רק את מערכת היחסים הבעייתית בין שתי המדינות, אלא גם את הקשר הסוער של טורקיה עם נאט"ו. לארגון אין כיום מנגנון המאפשר להשעות חברה סוררת, וגם אם היה כזה רוב הסיכויים שהמדינות החברות האחרות היו מתקשות לגבש קונצנזוס בעניין.

כאשר טורקיה הצטרפה לברית הצפון-אטלנטית בשנת 1952, הנסיבות והצרכים האסטרטגיים היו שונים. המדינה נשלטה אז בידי ממשלה חילונית שנתפסה כבעלת ברית חשובה בשל קרבתה לברית המועצות וכבסיס למבצעים באזור.

שישים שנה קדימה, הנסיבות השתנו לחלוטין. טורקיה שבה לשלטון דתי-מוסלמי, המזדהה באופן מטריד עם תנועת האחים המוסלמים. למרות שארדואן מקפיד לשחק את המשחק הכפול ולהציג את ארצו כמדינה מערבית, נדמה שהכיוון אליו הוא מוביל הוא בבירור כלפי העולם המוסלמי.

רוסיה אמנם נותרה איום, אך השאלה כיום היא האם טורקיה היא עדין חלק בלתי נפרד מנאט"ו. בחודשים האחרונים כבר נשמעו הצעות להעביר את הבסיסים האמריקאים מטורקיה לפולין, הנחשבת לבעלת ברית יציבה שמבינה טוב יותר את הבעיה הרוסית. גם הרכישה של מערכת הטילים 400-S שביצעה טורקיה לאחרונה למרות ההתנגדות האמריקאית, מחזקת את התחושות האלה.

מיקום אטסרטגי

מבט מהאוויר על הבסיס באינג'ירליק | ויקיפדיה

בסיס אינג'ירליק הנמצא בדרום טורקיה משרת את כוחות האוויר של ארה"ב ונאט"ו. מיקומו של הבסיס מאפשר לאמריקאים והאירופאים לחזק את נוכחותם במזרח התיכון, והוא משמש כבסיס קדמי למבצעים צבאיים באזור, כמו למשל במערכה נגד דאעש או באפגינסטן. ארה"ב משתמשת בבסיס מאז שנות החמישים, אך בשנים האחרונות המתח הגובר בינה לבין טורקיה העלה מחדש ספקות לגבי המשך שיתוף הפעולה הזה.

צ'רלס וורד, גנרל לשעבר בחיל האוויר האמריקאי, כתב כבר בשנת 2016 כי ארה"ב צריכה להתחיל להתכונן לאפשרות של פעולה ללא הבסיס בטורקיה. על פי וורד, התפיסה הרווחת בטורקיה היא שארה"ב צריכה אותה כבעלת ברית יותר מאשר טורקיה צריכה את ארה"ב. תפיסה זו התבטאה בין השאר בפגיעה הנרחבת בחופש הביטוי במדינה ובהפרעה למערכה נגד דאעש, ללא חשש מתגובה אמריקאית.

וורד מוסיף כי מבחינת חלופה לשדה התעופה, ארה"ב יכולה לבחון פתיחה של בסיס חדש באזור, או הרחבה של הבסיסים הקיימים בירדן וקפריסין. לטענתו, כדי להמשיך ולמלא תקפיד משמעותי במזרח התיכון, ארה"ב צריכה להיות מוכנה לאפשרות של נטישת הבסיס בטורקיה: "עם קצת תכנון יוכל הבסיס באינג'ירליק להפוך ממנוף לחץ של טורקיה נגדנו למנוף שלנו נגדם".

בשל כך, דווח בארה"ב בחודש מרץ השנה כי בוושינגטון שוקלים לבצע קיצוצים משמעותיים בנוכחות בטורקיה, מעבר לאלה שכבר נעשו בעבר למשל עם העברת טייסת של מטוסי A-10 לאפגניסטן.

בנוגע לבסיס בירדן, הנשיא טראמפ כבר הודיע על הקצבה של 143 מיליון דולרים לשדרוג המתקן באזרק, שמשמש גם את הצבא הגרמני מאז השנה שעברה, אז סירבה טורקיה לחברי פרלמנט גרמנים לבקר בבסיס באינג'ירליק. למרות שירדן היא בעלת ברית של ארה"ב, התנאים הביטחוניים במדינה צריכים להשתפר על מנת שהאמריקאים יוכלו להעביר לשם כוחות משמעותיים.

ישראל כאלטרנטיבה?

דו"ח שפורסם ב-2016 בחן את החלופות האפשריות במקרה שארה"ב אכן תצטרך להעביר חלק מהנכסים הביטחוניים שלה מטורקיה. אף אחת מהן לא כללה את ישראל כמיקום פוטנציאלי. ניתן להבין מדוע ישראל לא נחשבת ליעד אופטימלי מצד ארה"ב, אך גם מהצד הישראלי. מלבד הבעיות שעלולות להתעורר מצד מדינות ערב, ישראל תהסס להותיר לכוח צבאי גדול לשהות בשטחה, אפילו אם מדובר בכזה של בעלת הברית הקרובה. מהלך כזה יגרור עמו מתחים רבים, ואולי אף עלול לפגוע ביכולת הפעולה של צה"ל באזור.

אך למרות כל הבעיות האלה, ישנן דרכים בהן ישראל תוכל לסייע למאמץ הצבאי האמריקאי גם בלי להקים בסיס בשטחה, ובהתחשב ביחסים הקרובים עם הממשל הנוכחי יתכן ויהיה זה חכם מצד ישראל לחשוב על שדרוג כזה.

שיתוף הפעולה האסטרטגי בין שתי המדינות נחסם בעבר על ידי המדינות הערביות המודאגות, כמו גם הודות לממסד הצבאי והמדיני הישן בוושינגטון. אך החל מכניסתו של טראמפ לבית הלבן, נראה שרעיונות חדשים מתקבלים שם בברכה. החששות הישנים נראים כיום באור שונה, וזוהי הזדמנות עבור ישראל לשדרג את מעמדה כבעלת הברית החשובה ביותר של ארה"ב במזרח התיכון, ועבור ארה"ב ליהנות מסיוע צבאי אטרקטיבי.

גם אם המשבר בין טורקיה לארה"ב יפתר לבסוף, הכיוון הנוכחי בו טורקיה צועדת יקשה על קיום יחסים נורמליים איתה בטווח הארוך. לאור מה שנראה כמעבר בלתי נמנע מהבסיס האווירי בטורקיה, ישראל צריכה לגלות יוזמה ולהציע רעיונות שיעזרו לארה"ב לחזק את מעמדה באזור. ישראל לא צריכה לחכות להחלטה על מעבר כזה, ויכולה כבר כעת להציע חלופות אפשריות ושיתופי פעולה שיקטינו את התלות האמריקאית בטורקיה. איום במהלך כזה יגרום גם לארדואן לחשוב פעמיים על ההשלכות של איבוד הנוכחות האמריקאית בארצו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. לאחרונה התגלה כי המודיעין הרוסי פעל באירופה ובארה"ב בחיזוק, מימון, ארגון וגם התססה והגברת הלהבות ברשתות החברתיות של כל גורם קיצוני גם מימין וגם משמאל, ובכל דיון שבמחלוקת.
    לרוסיה האינטרס שטורקיה "תשתגע". בדיוק כמו שקורה היום. לרוסיה האינטרס לפורר את ברית נאט"ו וטורקיה מכל מיני סיבות תמיד היתה החוליה החלשה.
    ניתן לשער שלרוסיה היתה יד בנעשה בטורקיה, בכשלון נסיון ההפיכה ומתן עזרה מודיעינית לרודן ואולי אפילו בהבחרותו.
    עד פה השערות. יש להפעיל שכל ישר ולהבין שאם ישראל תהיה חלק מנאט"ו היא נכנסת לקלחת האירופאית, רוסית ואמריקאית. זה כמו להכנס ולקחת צד בקלחת הסונית ושיעית.
    לדעתי הרבה יותר כדאי לישראל לחתור לברית הגנה כלשהי עם ארה"ב שמשאיר אותנו מחוץ לנאט"ו ומחוץ לאינטרס של הרוסים להתערבות גסה כאן, כמו שהם עושים בכל מדינות נאט"ו.

    1. קצת מגוחך – להשוות בין רוסיה למערב.
      המערב מונה כמיליארד איש (איחוד אירופי + ארה"ב + יפן ודרום קוריאה + קנדה ואוסטרליה).
      רוסיה מונה כ140 מיליון איש – שזה שביעית.
      הכלכלות המערביות חזקות פי כמה מהכלכלה הרוסית – ככה שכלכלת רוסיה היא בערך 5% מכלכלת המערב.
      רוסיה סובלת מילודה ומהגירה שלילית – הכלכלה הרוסית הפסידה ולא תשתקם בזמן הקרוב (מכוניות לאדה ומטוסי טופולב הם פריטי אספנות) . המהגרים שמחליפים את האוכלוסיה הרוסית המצטמצמת הם מוסלמים קווקזים ובוכארים.
      באותה שעה אמאזון ואפל נושקות לשווי של טריליון דולר כל אחת.

  2. בן גוריון התנגד בשעתו להפוך את ירושלים לאזור בן-לאומי, בהתאם לתוכנית החלוקה.
    הוא ידע טוב מאד שנוכחות זרה, ובטח של צבאות, תגרום לבחישה בפוליטיקה הפנימית של ישראל.
    אגב, בן גוריון הלך לעולמו מזמן, והיום המעצמות הזרות כבר בוחשות עמוק בפוליטיקה המקומית (עמותות השמאל). הכנסת צבאות זרים רק תחמיר את הבעיה.

  3. אכן אינצ'רליק יסגר במוקדם או במאוחר – לדעתי הבסיס שיחליף אותו יהיה בישראל.

    לארה"ב מספר אופציות (ירדן, קפריסין, ישראל, מצרים…).

    המדינות הערביות לא יציבות – והן אחרי שיפתח הבסיס יגבילו את ארה"ב וינסו לסחוט אותה מצד אחד וטרוריסטים ינסו לפגוע בבסיסים מצד שני.
    קפריסין באה בחשבון – אבל גם היא עלולה לשתף פעולה עם מגבלות שיטיל עליה האיחוד האירופי ובנוסף לישראל יש יתרון עליה שאפשר לצאת ממנה לים האדום ללא צורך באישורים למשימות בתימן/ אריתריאה/ סומליה/ סודאן…

    1. ישראל יכולה לשדרג את הקשר עם צבא ארה"ב באזור בלי להכניס את צבא ארה"ב לארץ. אני כותב במאמר באופן מפורש שזה לא רעיון טוב, קרי לפתוח בסיס של צבא ארה"ב כאן. כמו שישראל נותנת שירותים לצ'י הששי ומקיים עוד שת"פ עם צבא ארה"ב יש למצוא דרכים נוספות בעקבות הקשיים של ארה"ב עם טורקיה.

  4. רק מטומטם שונא ישראל יאפשר לצבא האמריקאי להתבסס בישראל הגיב:

    נוכחות מסיבית של צבא זר, ועוד של מדינה שסייעה במודע לגרמניה לבצע את השואה, הטילה אמברגו נשק על ישראל (בעומדה לפני סכנת השמדה, רק 3 שנים לאחר השואה) ופגעה בה רבות בדרכים שונות (ע"ע הנשיא חוסיין, ג'ון בעל הקרי, משרד החוץ), זה רק יזיק לישראל.
    מה גם שכיום יושב בבית הלבן נשיא שאוהד, יחסית, את ישראל, אולם מי יודע מה יעשה וכיצד ינהג הנשיא שיתיישב שם בעוד כ-6 שנים?
    כיום ישנם אימונים של צבא גרמניה בבסיסים ישראלים, לרוב בצאלים. נוכחות של צבא גרמניה במדינת ישראל, ועוד כשניצולי שואה עדיין חיים בינותינו? אם כך, מדוע לא לאפשר גם לצבא הגרמני להקים בסיסים בישראל, כפי שיש בירדן?
    האם אתם מסוגלים להבין את הגועל הזה?

    לגבי סיוע צבאי אטרקטיבי, כלשון מחבר המאמר, שארה"ב תהנה ממנו בישראל, הרי שזה כבר קיים באמצעות חיל האויר הישראלי, מקדם המכירות מס' 1 של מטוסים אמריקאים. זה הרבה יותר ממה שישראל צריכה לספק לארה"ב, קל וחומר לאור הצרות שעשו האמריקאים לישראל בתקופת הנשיא חוסיין, ואני די בטוח שיעשו לאחר תקופת הנשיא טראמפ.

    לגבי הכומר המוזכר בכתבה, ככל שאינני סובל את הממשל הטורקי, יש לי הרגשה שהכומר הוא לא שה תמים, ושיש צדק בפעולות המימשל הטורקי כנגדו. כעת תשוו את התנהגות הטורקים למתסיס אמריקאי בשטחם, ביחס להתנהגות ישראל לשפע מתסיסים אמריקאים הפועלים נגדה בתחומה ובחוצה לארץ. האם אתם עדיין רוצים כוחות צבא אמריקאים מפוזרים בתוככי מדינת ישראל?

    עוד משהו. האם מישהו מהקוראים זוכר מה קרה לאחר שהצבא הרומאי הוזמן לשכון בארץ ישראל? לא לקח הרבה זמן עד שהתחילו הצרות ליהודים. במה זה נגמר? אגב, ארה"ב מתייחסת לעצמה כאל רומא המודרנית.

    1. אף אחד לא מציע לצבא ארה"ב לשכון בארץ, הבנת את המאמר לגמרי לא נכון. אפשר להציע שירותים, שת"פ ועוד דברים כמו שאנחנו עושים כבר עם הצ'י הששי – זאת הכוונה.

    2. ארה"ב סייעה במודע לגרמניה לבצע את השואה? לא קצת ניסחפת?

      האיום היחיד של ארה"ב על תורכיה הוא בעזיבת הבסיס – שמפרנס עשרות ספקים מקומיים.
      הצבא התורכי לעומת זאת מחזיק את הבסיס האמריקאי כבן ערובה – פלוגת חיילים עם מרגמות ומקלעים הרי מסוגלת לשתק אותו.

    3. לגדעון – במאמרך דיברת על האפשרות שבסיסים של הצבא האמריקאי יוקמו במדינת ישראל, אולם כאפשרות לא טובה.
      מה שאני כתבתי, הוא לא תגובה על מה שאתה כתבת. הוא אזהרה לציבור שידע מי היצור הנאלח שייתן אישור להקמת בסיסים כאלו, ולידעתך – יש כבר כמה וכמה בסיסים של הצבא האמריקאי במדינת ישראל. לפחות אחד נמצא בהרי יהודה, וממה שהבנתי לא ניתן למצוא אותו במפות גוגל של הסביבה שלו, ויש עוד כמה בסיסי מודיעין בנגב. אלו בסיסים קטנים ולא כל כך קרביים. אבל חלופה לאינג'רליק תצריך בסיס קרבי אמריקאי בתוככי ישראל, וזה אסור שיהיה.

      לעלי עבדו – לא נסחפתי. ארה"ב ידעה היטב מה איי בי אם מספקת לגרמניה הנאצית. מה סבא בוש החביב מוכר לגרמניה (נפט). ארה"ב ידעה היטב על ההשמדה התעשייתית של יהודים במרכז ובמזרח אירופה, עוד מההתחלה (מציע לך לבדוק את ההודעות ששלח שגריר ארה"ב בבריטניה, אחד בשם קנדי יש"ו). אבל שתקה. הסכמה שבשתיקה.
      לגבי טענתך בעניין פלוגת חיילים ומרגמות, במאמר מצויין מטוס A-10. מספיק שאחד כזה יסתובב מעל הפלוגה עם המרגמות והמקלעים, וב"טעות" ישחרר צרור ליד הפלוגה, שלטונות תורכיה יבינו היטב את המסר. מטוס זה הוא מהסוג שאתה לא רוצה לפגוש בסימטה חשוכה. לצבא האמריקאי יש מספיק דרכים להבהיר לתורכיה מה הגבול ומה יקרה אם תעבור אותו.

  5. ישראל צריכה להיתנתק מאמריקה. ליפנות פנימה ולהיות סוף סוף היא עצמה. מיפאת הקשר איתה אנחנו מדורדרים מיפאת הבצע הכסף שבנו . שהיתחיל מאמריקה ומזרים מיליארדים לארץ אנחנו מדורדרים. מיפאת הזנחת הפנימיות שבנו ותיקון הכל כל האליטות אנחנו מדורדרים. זה התחיל מארצות הברית והיתפשט- כל העולם ואישתו מנהלים אותנו. בלילה ראיתי סידרה ניפלאה ראיתי אותה ליפני זה יותר מיפעם אבל נהניתי. ניקראת אינוושן -הפלישה. מציעה לכולם ליראות מאוד רלוונטית להיום. על חלוקי נחל שנופלים לכדור הארץ והופכים המונים לחייזרים כל מי שנוגע בהם . והחוצנים בוחרים באחד שיבנה להם שערים כדי להיכנס לכדור הארץ ולהישתלט עליה. עם לוק פרי. זה פה בארץ האליטות. כולם חייזריות נוכריות שונאות עמם בוגדניות. הם זרים והכניסו תוכנה אמריקאית כנענית כדי להרוס להחריב אותנו. נורא מקוממת המדיה כולה מפוברקת מתוסרטת מבוימת פקטיבית וככה כל נישה. איפה אמת איפה יושר פשטות איפה תמימות. הפלישה הסרט הזה נימצא פה ביפנים ועמוק. אמריקה מדורדרת כנענית אלילית מלאה אופל. אז מה נחקה אותה. צריך הפוך צריך לרתק את כל המנהיגים לתת סטירת לחי מצלצלת כי הם רעים וחולים בורחים לחול זומבים נוכלים. הרסו את המדינה העם. או שצריך פשוט לסלקם שיסעו ולא יחזרו. שיבואו אחרים שונאי בצע רודפי צדק. צריך דחוף להיתנתק מכספי אמריקה וכל שאר ארגוני הביון שבוחשים בנו והורסים וגם מהגמרא . אם הגמרא תוחלף במסורת התנך של עבודה צבא ופרנסה עצמית המון יעזור להיתנתק מכספי זרים כי גם הם זרים לא פחות מסייעים באחיזה עצומה. דרושים מנהיגים אידיאליסטים שיפנו פנימה לעם כמו פעם. אם פעם היה אידיאל אז צריך להשיב אותו. אני מאמינה שזה יהיה אבל בדרך הקשה. למרבה הצער.

  6. אם רוצים להציע הצעה רציני זה רק פתיחת שדה תעופה אמריקאי בארץ.
    אין דמיון לצי האמריקאי שמקבל שירותים כאן אך מתבסס על אוניותיו כולל נושאות המטוסים.
    חיל אויר צריך שטח קרקע.
    אז נא עד הסוף.
    וזה לא רעיון כל כך רע, ממילא אנו לא באמת ממרים את פיהם של האמריקאים.
    אה, יש כאן ממילא ימ"חים אמריקאים לכשתי דיביזיות אמריקאיות ומדובר בכוח רב מאד.

  7. טורקיה הולכת ומתפרקת. ארדוגן טען לפני שנים שעד 2035 כבר יהיה רוב כורדי בטורקיה. הרוסים יעודדו את תהליך הפירוק. כשהאמריקאים יחליטו שהגיע הזמן הנכון, הם יצאו מטורקיה ויאפשרו לסלג'וקים היהירים לעשות את הטעויות הבאות. האמריקאים מנסים לגבש קו אחורי לטורקיה (מול רוסיה היום וסין במידת הצורך): כורדים דמוקרטיים בסוריה, שבטים כורדים בעיראק וממשלת עיראק. כורדיסטן הדמוקרטית היא המקום המתאים ביותר לשדות תעופה, מול שדה התעופה הרוסי בחמימים, סוריה.

    1. הבעיה היחידה עם כורדיסטן המערבית הדמוקרטית היא שהיא קיימת רק בדימיון:
      אין עם כורדי – יש כמה עמים שדוברים שפות שונות.
      הם דמוקרטיה בערך כמו שהרש"פ דמוקרטיה.
      הם מתנהלים בצורה תקינה ולא מושחתת בערך כמו הרש"פ.
      הסובלנות שלהם למיעוטים היא נקודתית ובערבון מוגבל מאוד בדומה לסובלנות הפלסטינית לנוצרים בבית לחם.
      יש להם כמה הנהגות וכולן מושחתות.
      נקמות דם וסכסוכי חמולות הן חיזיון נפוץ.
      המצב הכלכלי הסביר הוא בזכות הנפט – לפני שנה הפלג השולט בסולימניה בגד בפלג השולט בארביל ואיפשר לאיראנים להשתלט על כירכוך (בתיווך קאסם סולימאני שהוא בעצמו מסולימניה) ובכך כורדיסטן העיראקית איבדה את מקורות ההכנסה שלה מנפט ואת הצידוק הכלכלי לקיומה.

      ארדואן -הוא ממוצא גרוזיני ואשתו ממוצא ערבי – הוא מדבר על אחדות איסלמית ולכן הוא מלכד סביבו מיעוטים אתניים וזוכה לתמיכה גם בקרב הכורדים.

  8. ארצות הברית מקצינה מאוד ונהיית מפולגת.
    הנשיא הבא יכול להיות אפילו טוב יותר בשבילנו מטראמפ. מצד שני הוא עלול להיות ברני סנדרס או גרוע יותר.
    לא כדאי להדק קשרים. זו דעתי. יכול לחזור אלינו בבומרנג.

    1. ואם הוא נשיא שלא אוהד את ישראל אז נתמודד עם זה כשזה ייקרה, למה לא למצוא דרכים נוסופת של שת"פ, ובעתיד אם לא מתאים אז הוא ייפסק ממילא