"ג'ון קרי חותר תחת המדיניות האמריקאית מול איראן"

מזכיר המדינה פומפאו תקף בחריפות את קודמו על כך שנפגש עם בכירים איראנים: "מעשה לא הולם וחסר תקדים"

"נפגשנו פעמיים או שלוש". ג'ון קרי עם שר החוץ האיראני זריף באפריל 2016 | ויקיפדיה

מזכיר המדינה מייק פומפאו תקף ביום שישי בחריפות את קודמו בתפקיד ג'ון קרי, והגדיר את הפגישות הפרטיות שערך קרי עם גורמים איראנים בכירים כ"פעולה חתרנית נגד מדיניות ארצות הברית".

"ג'ון קרי עשה מעשה לא הולם וחסר תקדים", אמר פומפאו במהלך מסיבת עיתונאים שעסקה בצו החדש של הנשיא טראמפ להטלת סנקציות על גורמים זרים שינסו להתערב בבחירות בארצות הברית. "מדובר פה על מזכיר המדינה לשעבר שיוצר קשר עם המממנת הגדולה ביותר של טרור בעולם. זה עומד בניגוד מוחלט למדיניות החוץ של ארצות הברית עליה הורה הנשיא".

פומפאו הוסיף שאת הבדיקה לגבי חוקיות הפגישות אותן קיים קרי צריכים גופים אחרים לעשות, אבל הזהיר כי שום גורם ממשלתי לשעבר "מכל מפלגה שהיא" אינו אמור לעסוק בפעילות כזו.

עוד אמר מזכיר המדינה כי ראה את קרי ביחד עם שר האנרגיה לשעבר ארנסט מוניז וסגנית מזכיר המדינה לשעבר ונדי שרמן בוועידת מינכן לביטחון בשנה שעברה. "אני משוכנע שהשלושה האלה ערכו שם פגישות עם גורמים שונים. לא הייתי בפגישות, אבל אני די בטוח שלא הייתה שם תמיכה במדיניות הנוכחית של ארצות הברית כלפי הרפובליקה האסלאמית".

"נפגשנו פעמיים או שלוש"

בראיון ברשת 'פוקס' ביום רביעי האחרון, הודה ג'ון קרי כי נפגש עם שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף "פעמיים או שלוש" פעמים מאז שעזב את תפקידו כמזכיר המדינה, וטען כי "כל מזכיר מדינה לשעבר ממשיך להיפגש עם מנהיגים זרים". לטענת קרי, בפגישות האלה "לא מתנהל משא ומתן ואין שום התערבות במדיניות", אולם "בהחלט מתקיימות שיחות על נשק גרעיני ועל ענייני מדיניות בינלאומיים".

שני האישים היו כמובן שחקני מפתח במשא ומתן בין המעצמות לאיראן על הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015, והובל בידי הנשיא אובמה. הנשיא טראמפ החליט לפני כארבעה חודשים על יציאת ארצות הברית מההסכם והטלה מחדש של הסנקציות על איראן.

בהמשך הראיון נשאל קרי האם הוא העביר לאיראנים מסר לפיו עליהם לחכות עד לתום כהונתו של טראמפ ועלייתו של נשיא מהמפלגה הדמוקרטית בשנת 2021. קרי השיב כי הוא חושב "שכל העולם יושב ומחכה לזה".

עוד הוסיף קרי כי הוא באופן אישי מתנגד לפעולות הטרור של איראן ולהתערבותה במלחמות בתימן ובסוריה, אבל מאמין כי "יציאה חד צדדית מהיחסים עם איראן רק תקשה על ההתנהלות מולה". לטענתו, הוא שוחח עם האיראנים "על התנהגותם" ועל מציאת דרך חדשה להסדרים באזור.

להמשיך בלחץ על איראן

דבריו החריפים של מייק פומפאו נגד קרי מיום שישי מצטרפים להצהרה שמסרה יום קודם לכן בכירה במחלקת המדינה בדיון בוועדת החוץ של בית הנבחרים. מאנישה סינג ציינה כי אם קרי אכן מקיים שיחות דיפלומטיות עם איראן מאחורי גבו של הממשל הנוכחי, יש בכך "סכנה לאסטרטגיה האמריקאית מול איראן".

"חבל מאוד שאנשים מהממשל הקודם מנסים לחבל בהתקדמות שאנחנו עושים", אמרה עוזרת מזכיר המדינה לענייני כלכלה. "אין לי ידע אישי על הפגישות האלה, אבל אם הן באמת מתקיימות אני חושבת שזה מאוד לא הולם".

סינג הוסיפה כי מחלקת המדינה תחת המזכיר פומפאו נחושה להמשיך בלחץ הכלכלי על איראן ועל ממשלתה, עד אשר תחדול מהתנהגותה התוקפנית כלפי מדינות אחרות במזרח התיכון. בין שאר המטרות של הסנקציות האמריקאיות ציינה סינג את מניעת פיתוח תכנית הגרעין האיראנית, שחרור של אסירים פוליטיים והסדרה של ביקורי פקחים באתרים בשטח. "איראן חייבת לעצור גם את מימון פעילות הטרור בתימן, את איומיה כלפי ישראל ואת תמיכתה במשטר האכזרי של אסד בסוריה. אנחנו ממוקדים באסטרטגיה הזאת וננקוט צעדים ממשיים ליישם אותה", אמרה.

דבריה של סינג הגיעו יום לאחר שהנשיא טראמפ עצמו תקף את ג'ון קרי בחריפות בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו. "קרי קיים פגישות בלתי חוקיות עם המשטר העוין באיראן, ובכך חותר תחת העבודה המצוינת שלנו ומזיק לעם האמריקאי", כתב הנשיא.


הטור התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. כל פעם שאני רואה טוויט מטראמפ אני תמיד קורא אותו עם הקול של בן שפירו כאשר הוא מחכה את טראמפ

  2. קרי לא חותר תחת המדיניות של ממשל טראמפ
    הוא פשוט צריך לוודא שהאירנים לא יחשפו את כל העיסקאות המפוקפקות שממשל אובמבה וקרי עשו עם האירנים.