ערב כיפור: מחבל חוסל בעיר העתיקה, המופתי מסית "להתעמת עם הכיבוש"

מחבל מקלנדיה נורה למוות לאחר שניסה לבצע פיגוע דקירה בשער שכם. מגזין חדשות ערבי-ישראלי על המחבל: "מת מות קדושים"

כוחות משטרה בזירת הפיגוע אמש | פלאש90

מחבל פלסטיני נורה אמש (שלישי) למוות על ידי כוחות הביטחון לאחר שניסה לבצע פיגוע דקירה בעיר העתיקה בירושלים. המחבל, בן 26 תושב קלנדיה, הגיע חמוש בסכין לאזור שער שכם בזמן שבאזור שהו אנשים רבים שעשו דרכם לכותל לתפילת יום הכיפורים. המחבל ניסה לדקור עובר אורח במקום אך חוסל על ידי שוטרי מג"ב שהוצבו באזור. זמן קצר לאחר ניסיון הפיגוע עצרה המשטרה באזור רחבת הכותל אדם שהיה חמוש בסכין.

הבוקר (רביעי) השמיע המופתי של ירושלים, שייח' מוחמד חוסיין, קריאות להתעמת עם כוחות הביטחון ואזרחים ישראל. "כל מי שיכול להגיע לירושלים הכבושה, עליו לעשות כן על מנת להתעמת עם הכיבוש ומתנחליו אשר מחללים את מסגד אלאקצא", אמר המופתי.

https://www.facebook.com/arab48official/videos/352077915365828/

לפי דיווח של 'ערב 48', מגזין חדשות ערבי-ישראלי היוצא לאור בחיפה, המופתי הגדיר את המעצרים על הר הבית "פלישה של שלטונות הכיבוש ומתנחליה" ואף איים ב"מלחמת דת". איומים דומים נשמעו גם מצד בכירים בוואקף. המופתי ידוע באמירותיו המסיתות, כמו קריאתו לפני שש שנים להרוג יהודים. באפריל האחרון אף השתתף המופתי בכנס של ארגון הטרור חיזבאללה בלבנון. בעקבות השתתפותו בכנס נשלחה בקשה ליועמ"ש לפתוח בחקירה נגד המופתי, אך נכון לכתיבת שורות אלו לא ידוע כי חקירה שכזו נפתחה.

הסתה במסווה של חדשות

מגזין החדשות הערבי-ישראלי 'ערב 48' כינה את המחבל שחוסל אמש כמי ש"מת מות קדושים", ובדיווחו על האירוע הוטל ספק בכך שאכן התרחש פיגוע. נציג הסהר האדום צוטט במגזין באמירה מסיתה נגד ישראל: "כוחות הכיבוש מנעו את הגעתנו לאזור, כדי לטפל בצעיר בשכונת מוסררה, בירושלים הכבושה".

היום פרסם 'ערב 48' כתבה תחת הכותרת "מתנחלים פרצו לאלאקצא, הכיבוש מונע את הגישה אליו מפלסטינים". מתחת לכותרת מופיעה תמונה של יהודים חרדים המתפללים בכותל. בהמשך הכתבה מופיע סרטון שצילם המגזין עצמו, בו רואים קבוצה של יהודים – גברים, נשים וילדים – כולם לבושים בלבן, הולכים בשקט ומלווים בשוטרי מג"ב. כלומר, הסרטון שהמגזין צירף לא תואם את המלל שהוא עצמו כותב ובפועל לא התרחשה כל התפרצות או השתוללות, אלא הליכה מכובדת בהר הבית.

https://www.facebook.com/arab48official/videos/429456874250477/

בשנת 2004 קרא חבר הכנסת לשעבר אריה אלדד לחקור את עורכי אתר 'ערב 48" בחשד להסתה לרצח ותמיכה בפעילות טרור. הקריאה של אלדד הגיעה בעקבות פיגוע כפול בבאר שבע בו נרצחו 16 בני אדם, בהם ילד בן 4, ונפצעו כמאה איש. המגזין הערבי-ישראלי תיאר את הפיגוע כ"פעולה של הקרבת נפש למען אללה".

המנהל של 'ערב 48' באותה עת היה עו"ד וליד חמיס, ששימש בעבר כסגן ראש עיריית חיפה וחבר מועצת העיר מטעם בל"ד. חמיס טען בזמנו כי "אין פסול" במינוח "פעולת הקרבה" ביחס לפיגוע הרצחני בבאר שבע מאחר וההקשר שבו הדברים נאמרו הוא של "כיבוש, של מדינה שמפעילה טרור". חמיס טען כי הוא "מתנגד לפיגועים בתוך 'הקו הירוק'".

שנתיים לאחר מכן במהלך מלחמת לבנון השנייה, בעודו מכהן כסגן ראש העיר, הטיל חמיס את האשמה על ישראל ונמנע מלגנות את נסראללה וחיזבאללה: "ממשלת ישראל הפכה אירוע קשה של חטיפת חיילים למלחמה כוללת שהביאה לחורבן בלבנון, לשיתוק בצפון הארץ ופגיעה בחפים מפשע", טען חמיס. רגע לפני שהודח על ידי מועצת העיר חיפה התפטר חמיס מתפקידו כסגן ראש העיר. בשנת 2008 התמודד לראשות העיר וקרא למימוש זכות השיבה של 'הפליטים הפלסטינים' לתוך תחומי מדינת ישראל: "היהודים גרים היום על חורבנם של תושבי חיפה המקוריים", אמר.

כיום משמש חמיס יזם נדל"ן, כשהוא מספר כי "לאורך שנותיו במוסדות העירייה חפץ לשנות את פני העיר חיפה". עורכי 'ערב 48" כיום הם קסאם בקרי, אחמד דראושה ומרואה חנא.

סייע בהכנת הכתבה: עו"ד עדי בן חור

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. אצל הערבים כל פעם שיהודים עולים להר הבית מדובר ב"התפרצות". לא מדובר בטעות של ערב48 . כל הרשתות הערביות ,בעיקר פלסטינים, משתמשים עם המונח הזה.

    לגבי השייח, באמת צריך לעצור אותו.

  2. גם אני שמעתי אישית כמה פעמים ממרן הרצי"ה על האיסור לעלות להר הבית. הרצי"ה סבר שאף-על-פי שיש מקומות שמותר בוודאות להיכנס אליהם בהר הבית, יש לחשוש ליהודים חילוניים שילמדו מאיתנו ויעלו, והם יעלו גם למקומות שיש בהם איסור כרת. לכן צעק מרן הרצי"ה "עוד חתיכת כרת" עוד חתיכת כרת" והיה מפרש שהוא מתכוון ליהודים חילוניים שילמדו מאיתנו ויעלו למקומות האסורים.

    שאלנו את מרן הרצי"ה: "האם מניעת ההשתוללות של הערביים בהר הבית אינה חשובה מספיק בכדי להתיר לנו לעלות?"
    השיב מרן הרצי"ה: "הרי חיילינו שומרים בהר הבית והרי כל התפילות של הערביים בהר הבית הם רק בפיקוח וברשות השלטון היהודי והצבא וממילא אין להחשיב השתוללות והתפרעות של הערביים כהפרת הריבונות ולכן לא נוכל להתיר את העלייה שלנו להר הבית"

    עד כאן דבריו הקדושים המדויקים של מרן הרצי"ה ששמענו מפיו, וכך גם כתב מפורשות בכרוז שהוציא בז"ך שבט תשל"ז שכל החומרה שאנו לא נכנסים לא גורעת במשהו בערך הבעלות הקניינית שלנו והשליטה שלנו שם היא כמו בכל שאר המקומות הקדושים בארץ ובהמשך: "קיימת בכל תוקפה בעלותנו על כל שטח המקום הזה ורשותנו למציאותם זאת של הגויים שם".

    הדברים האלו ברורים מאוד: מרן הרצי"ה מתנה חד-משמעית את עניין העלייה להר הבית במצב הבעלות והשליטה של עם ישראל במקום: כל עוד יש שליטה מוחלטת של מדינת ישראל וניתן לומר שקיימת בכל תוקפה בעלותנו שם ואין כלל הפרת ריבונות של הצבא אין כל סיבה להתיר את הכניסה להר.
    אבל אם וכאשר יגיע מצב שהריבונות שלנו תופר והערביים יעשו במקום כבשלהם ויניפו דגלי אש"ף וחמאס, יהיה חובה ומצווה גדולה על כל איש מישראל לעלות שוב ושוב להר הבית בכדי לחזק את ריבונותנו שם.

    אלה הרי דברי מרן הרצי"ה בעצמו! מרן הרצי"ה קבע הן בשיחותיו בעל-פה איתנו והן בדבריו הברורים בכתב כי יש חוב קדוש ומצווה גדולה והכרחית לעלות שוב ושוב להר הבית במקרה של הפרת הריבונות של המדינה.

    1. ישנם גדולי ישראל – ובמיוחד הרמב"ם – שמתירים ואף ממליצים על עליה להר הבית.
      שיטחו של "קודש הקודשים" כ4% בלבד משיטחו של הר הבית, ומקומו המשוער ידוע, כך שאין שום חשש לחילול השם.
      יש בישראל חופש דת, וזה ממש לא נוגע לך היכן יהודי חילוני יתפלל, ומה יהיה עונשו אם יעבור על גזרת כרת.
      בגלל ההתנכרות של אנשים כמותך להר הבית, המוסלמים הרחיבו בו את גבולם, משטח המבנים בלבד (שגם הם היו פתוחים בעבר לכניסת אורחים) לכל הרחבה ולבניית מסגדים נוספים בחללים התת קרקעיים.
      הפתרון הראוי הוא כמו במערת המכפלה – חלוקה של אזורי תפילה וימי תפילה.

    2. א. הרמב”ם התייחס לעלייה להר הבית באופן תאורטי -לא בנסיבות פוליטיות ובטחוניות ספציפיות. יש להניח שבנסיבות הנוכחיות הוא היה משאיר לדרג המדיני והבטחוני מרחב החלטה בעניין הזה, בכפוף לעמדתו הדתית.

      ב. העובדה ש"יש בישראל חופש דת" לא מזכה חילוני בזכות לטעון כלפי יהודי דתי "זה ממש לא נוגע לך היכן יהודי חילוני יתפלל, ומה יהיה עונשו אם יעבור על גזרת כרת". כיוון שעל פי היהדות "כל ישראל ערבים זה לזה" – יש לו זכות להרגיש כאילו זה נוגע גם לו היכן יהודי חילוני יתפלל שמא יעבור על גזרת כרת.

      ג. להאשים אדם ב"התנכרות להר הבית" כיוון שהוא מוצא לנכון לסייג כניסת יהודים לשם בנסיבות הנוכחיות זה כמו להאשים אדם ב"התנכרות לזכר השואה" כיוון שאינו מוצא לנכון לדרוש ממנהיגי מדינות ערב להכניס לתוכנית הלימודים במדינותיהם את נושא השואה. ניתן לחפש דרכים להרחיב את האפשרות של יהודים לעלות להר הבית כיום, מבלי להסתכן בהצתת חבית אבק השריפה הזאת.

    3. הדיון התאורטי שלך קרס לנוכח העובדות בשטח, הממשלה לא התערבה כשהמוסלמים הרחיבו בבוטות את גבולם בהר הבית, ע"י הגבלת מבקרים יהודיים (ביחס למה שהיה לפני עשרות שנים, עבודות גדולות, ובניית מסגדים. להיפך – הוויתורים היהודיים הרחיבו את חוצפתם. ולמרות כל הוויתורים, הר הבית הוא מוקד להסתה ותסיסה מקומית ובינלאומית.
      המסקנה מכאן ש הרצי”ה טעה בהבנתו המדינית (לא הדתית) ולפחות מבחינה מדינית, צריך לשנות את מהלך הענינים.