ארה"ב לפוטין: ישראל לא אשמה בהפלת המטוס הרוסי

היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון: העברת טילי S300 לסורים היא "הסלמה משמעותית", ארה"ב לא תעזוב את סוריה. קופרווסר: "רוסיה מנסה לחפות על כישלונותיה"

מטוס איליושן 22, מהסוג שהופל | צילום: קיריל נאומנקו, ויקיפדיה

ארה"ב מגבה את ישראל בפרשת הפלת המטוס הרוסי, ומבהירה כי לא תיסוג מסוריה לפני שהאיראנים ייסוגו ממנה – כלומר האמריקנים לא מתכוונים לעזוב בקרוב את האזור. האמריקנים גם מזהירים את פוטין שלא לממש את איומו ולספק לאסד טילי הגנה אווירית 300-S העלולים להגביל את הפעילות האווירית של ישראל. זו לא הפעם הראשונה שהרוסים מאיימים כי יעבירו טילי S-300 לסוריה אך בעבר נמנעו מכך.

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו אמר כי "נדרוש מהרוסים לשאת באחריות אם יפעלו באופן המנוגד לאינטרס הלאומי של ארצות הברית". ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי של הנשיא טראמפ, הטיל על איראן את האחריות על הפלת המטוס הרוסי וצידד בעמדה הישראלית. לדברי בולטון, העברת טילי 300-S תהווה "הסלמה משמעותית" מצד רוסיה, והוא מפציר בקרמלין לשקול מחדש את החלטתם.

בולטון הדגיש אתמול כי הסורים הם אלו שהרגו את 15 נוסעי מטוס התובלה הרוסי, והאשים את הקרמלין בשיתוף הפעולה שלו עם אסד והעלמת העין ממעשיה של איראן: "הפלת המטוס קרתה בגלל התקפה ישראלית נגד איראן שמנסה לחמש את הטרוריסטים של חיזבאללה בטילים בעלי יכולות בליסטיות", אמר בולטון לרשת פוקס. "זו דוגמא נוספת לאיום הנשקף מאיראן, לא רק בהיבט של חתירתה לנשק גרעיני אלא גם בהתנהגותה הצבאית האגרסיבית שמסכנת שחקנים רבים באזור. לצערי רוסיה וסוריה הם בני ברית כשלרוסיה שני בסיסים בסוריה. ארה"ב תגן על בעלי הברית שלה במזרח התיכון, במיוחד על חברתנו ישראל שנתונה תחת סכנה מצד איראן".

"אין לישראל ברירה אלא להמשיך ולתקוף בסוריה"

פוטין ונתניהו שוחחו היום (שני) בטלפון, יממה לאחר שמשרד ההגנה הרוסי הטיל על ישראל את האחריות למותם של 15 חברי צוות רוסים בשטח סוריה. לטענת הרוסים חיל האוויר הישראלי השתמש במטוס רוסי כמגן ומערכת ההגנה הסורית פגעה במטוס הרוסי במקום בזה הישראלי. בתגובה הודיע הקרמלין כי יספק בתוך שבועיים טילים מתקדמים נגד מטוסים מסוג S-300, "כדי להגן על חיי החיילים הרוסים". בישראל מכחישים בתוקף את הטענות כי הם נושאים באחריות לתקיפה.

בשיחה עם 'מידה' אומר תא"ל (מיל') יוסי קופרווסר, ראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר, כי "ישראל הבהירה בצדק שגם אם הרוסים יעבירו את הטילים לסורים זה לא יפגע במחויבות שלה לעצור את הצטיידות חיזבאללה בנשק איראני מתקדם".

אם הטילים אכן יועברו עד כמה זה יגביל את מרחב התמרון של חיל האוויר?

"ישראל לא סתם הפצירה ברוסים שלא לספק לסוריה את ה-S300. אם המערכת הזו תגיע לסוריה היא תציב אתגרים קשים יותר מאשר ה-S200. מצד שני גם הרוסים לא רוצים להיחשף במערומיהם ולגלות שלמרות ה-S300 ישראל ממשיכה לפעול בסוריה וכי ציוד ההגנה האווירי הרוסי לא טוב מספיק. בכל מקרה אין לנו ברירה אלא למנוע הגעת הציוד המתקדם גם תחת איומים משמעותיים".

קופרווסר, חוקר בכיר ב'מרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה', טוען כי הרוסים מאשימים את ישראל כדי לכסות על מחדליהם. "בראש ובראשונה הרוסים לא רוצים להודות שהם היו לא בסדר – ולהאשים את הסורים זה אומר בעצם להאשים את עצמם כי מי שאחראי על מערכות ההגנה הסוריות שהפילו בטעות את המטוס הרוסי – זה משרד ההגנה הרוסי".

פוטין הודה לפני מספר ימים שהסורים הפילו את המטוס הסורי, אבל אתמול משרד ההגנה הרוסי הטיל את האחריות על ישראל. יש לך הסבר לפער בין ההצהרות?

"עובדתית גם משרד ההגנה הרוסי לא מכחיש שהמטוס שלהם הופל על ידי הסורים, אבל הם אומרים שזה באשמתנו. ההסברים שלהם שהמטוסים שלנו השתמשו במטוסים של הרוסים כמגן לא ממש מתיישבים עם המציאות ועם לוחות הזמנים. הרוסים לא ממש מתעניינים בעובדות כי אחרת הם יצטרכו להודות שמערכות הגנה רוסיות הפילו מטוס רוסי והרגו חיילים רוסים. אף אחד לא רוצה את זה".

"איראן צריכה את רוסיה"

לדברי קופרווסר, "הרוסים גם לא יכולים להאשים את האיראנים על כך שהם מעבירים ציוד דרך סוריה ומחוללים את המשבר – כי ישראל התריעה בפני רוסיה לפחות ב-200 תקיפות שעצימת העין וההשלמה עם הפעילות האיראנית יובילו לתוצאה הטראגית שראינו לפני שבוע. אז הדרך הטובה ביותר לפטור את עצמך מאחריות זה להאשים את ישראל".

לטענת קופרווסר האירועים בסוריה מחייבים התערבות פעילה של ממשל טראמפ: "האמריקנים איתנו, אבל עכשיו הם צריכים לנקוט מעשים", הוא אומר. "כולנו זוכרים איך רוסיה הזהירה את טראמפ לא להתקיף את אסד אם ישתמש בנשק כימי – אבל זה לא מנע מהאמריקנים, בסיוע הבריטים והצרפתים, לשגר 110 טילים על אסד. עכשיו הזמן להבהיר לפוטין שלא יהיה משתלם עבורו לאפשר לאיראן להמשיך ולנסות להעביר נשק לחיזבאללה דרך סוריה. ברגע שהאמריקנים יבהירו שהם הולכים להיות תקיפים יותר – פוטין יצטרך להודיע לאיראנים שהסתיימה החגיגה ובאופן טבעי הרוחות יירגעו".

איראן תקשיב לפוטין?

"זו שאלה טובה, אבל בינתיים היא לא עמדה במבחן המציאות כי פוטין לא ביקש. איראן זקוקה היום לרוסיה יותר מתמיד, במיוחד על רקע חידוש הסנקציות של טראמפ. כרגע רוסיה לא הרגישה צורך ללחוץ על האיראנים ועכשיו הבית הלבן צריך להפעיל לחץ על פוטין בנושא".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. מה שצריך לעשות זה לחסל את אסד וכל התוכניות של רוסיה ואיראן על סוריה מתפוררות/מתרסקות.
    למי שלא יודע…..אסד מסתובב בדמשק ברכב בלי שמירה (YouTube)…. וקל מאוד להוריד אותו.

    1. + ב 2014
      היה בין רוסיה לישראל הסכם שישראל לא תספק לאוקראינה אמל״ח ומזל״טים , ורוסיה לא תספק לסוריה את ה- S-300……

      ההסכם הזה הופר…..הגיע הזמן שישראל תשלח לאוקראינה אמל״ח.

    2. יש חוק שנחקק בארה"ב שלא הורגים מנהג מדינה.

  2. כל מה שצריך לעשות הוא להתנקש בחייו של הדוכס הגדול פרדיננד מאוסטריה….

  3. האמריקאים רק מדברים.
    הבעיה העיקרית עם ה s300 זה שיהיו רוסים בקרונות שליטה.

  4. אומרים לרוסים: אתם פשלונרים ושקרנים מודעים. לא מתווכחים אתכם, כי לא מתווכחים עם שקרנים כפייתיים. אז נעשה מה שצריכים ואל תפריעו!

  5. אם עורכי וכותבי האתר היו מוציאים לרגע את לשונם מעכוזו של טראמפ ורואים את המצב נכוחה, אולי היו מבינים סוף סוף שטראמפ הוא לא יותר מרעש וצלצולים ומלבד השופוני של העברת השגרירות ועוד מני מחוות שנועדו לשכך את תומכיו האוונגליסטים ואת האגו שלו, כל המחוות והקשקשת שלו ושל ממשלו תרמו מעט מאוד לשיפור יתרונה האסטרטגי של ישראל ההולך ונשחק בגלל התעצמות הציר האיראני-רוסי-תורכי. ומה הפלא באמת כאשר מדובר בנשיא עם מנת משכל, יכולת ביטוי והיכרות או עניין בגאופוליטיקה של יחד בכיתה ג', אופורטוניסטי וללא עצם אידיאולוגית אחת בגופו? (יסלחו לי על התרגום מאנגלית).

    אתם בטח תבטלו במחי יד את מסכת הספרים שראו אור מאז התמנה לנשיא השוטחים בפני הקורא את הכאוס השורר בבית הלבן של טראמפ כלא יותר מפרופוגנדה שמאלנית, אבל חלקנו לא שיכורים לחלוטין על הקול-אייד שלו לנראה שלימים עוד נגלה את מלוא גודל הנזק שהליצן הזה הספיק ויספיק לחולל. בסטנדאוף מול שחקן חזק וציני כמו הרוסים, טראמפ הוא אולי בן הברית הגרוע ביותר שיכולנו לייחל לו (אפילו כולל אובמה).

    באשר לרוסים, צודק בן ישי באומרו שהרוסים רק חיפשו אמתלה כדי להצר את צעדיה של ישראל במרחב הסורי, והפלת המטוס שימש את התירוץ המושלם. נראה לי שישנם מעטים בצמרת הישראלית אשר באמת חושבים שרוסיה אי פעם היתה או תהיה בעלת בריתנו, אז אין צורך להרחיב על כך את היריעה.

    הרוסים בהבינם את חולשתם הטכנולוגית מול המערב, בחרו בלוחמה קוגנטיבית ופגיעה לא ישירה באינטרסים של המערב ובעלי בריתם. כך יזמו ותדלקו סכסוכים בעצימות נמוכה (אוקראינה), תמכו בתנועות בדלניות בכל המרחב הסובייטי לשעבר ופתחו בקמפיין תעמולתי תקשורתי נרחב כדי להלבין את פניה של רוסיה פנימה אך לא פחות חשוב גם מחוץ לגבולות המדינה.

    אך המדאיג מכל בסיפור הזה זו הנכונות של הרוסים לשקר בריש גלי גם כאשר אשמתם הוכחה מעבר לכל ספק על סמך הראיות. החל מההכחשה המגוחכת של פוטין שלא אנשיו צרים על קרים, עבור במסכת זריעת החול בעיניים ומסכת תאורייות הקנוניה בחסות משרד הביטחון הרוסי באשר ליירוט המטוס המלזי מעל אוקראינה, וכלה בפרשת הרעלתם של ליטבננקו וסקריפל. סיפור הפלת האליושין והפלת האשמה על ישראל מצטרפת לאחר כבוד לשושלת ארוכה ו"מכובדת" זו. עם כל הכאב בדבר, נראה שרוסיה שוב שוקעת יותר ויותר לתוך מציאות הפוסט-אמת שהיא יוצרת במו ידיה בניסיון נואש להציב קונטרה למערב, ותוך כדי כך גולשת למחוזות מסוכנים יותר ויותר של ציניות, בריונות וסילוף המציאות. במילים אחרות, רוסיה הולכת ונהיית שחקן יותר ויותר מסוכן ובלתי צפוי בכל זירה אליה היא שולחת את טלפיה, מה שמצר בצורה ניכרת את יכולתה של ישראל לסכל את איראן וליזבאללה במרחב.

    זה כנראה היה רק עניין של זמן עד שרוסיה תחריף את הטונים ותתחיל להצר את צעדיה של ישראל, כי למדינות אינטרסים מנוגדים לחלוטין. מבחינתה של רוסיה ישראל היא יריב ראוי, אבל בצמרת הצבאית הרוסית מאמינים בלב שלם שישראל היא לא יותר מאשר בסיס צבאי אמריקאי במזה"ת ולכן מבחינתם פגיעה בישראל היא פגיעה ביוקרתה של ארה"ב – מטרה מבורכת לכל הדעות (שלהם). ישראל, מצידה, לא באמת יכולה להרשות לעצמה עימות חזיתי עם הרוסים, גם דיפלומטי. לצערי, ועם כל הפיגור של רוסיה, עדיין מדובר כאן בסדרי כוח שונים לחלוטין והרוסים מרשים לעצמם לעשות ככל העולה על רוחם בעוד שישראל מנסה לדבר לליבם ומוכנה לעשות הכל, כולל חשיפת מידע מסווג, על מנת להפיג את המתיחות. את הרוסים האמת כמובן מעניינת כקליפת השום, במיוחד עם על הדרך הם גם יכולים לחסוך מעצמם את הבושות שבהודאה כי מדובר בשרשרת פאשלות של מערכות נשק ובני החסות שלהם המפעילים אותם.

    אני מניח שיש לישראל את היכולת לנטרל גם את האס-300 אבל קרוב לוודאי שלא יעשו זאת כדי לא להביך את הרוסים בפומבי, וייתכן כי נצטרך בכל זאת לשלם מחיר לא קטן במטוסינו וטייסנו להשגת המטרה. עוד לא ברור אפילו אם המערכות יאויישו בסורים בלבד או שהרוסים יוסיפו מגן אנושי משלהם כתעודת ביטוח. לצערי אין באמת לישראל מינוף כלשהו מול רוסיה מה שאומר שהאחרונה יכולה בעצם לעשות כלל העולה על רוחה באיזור ולישראל לא תהיה ברירה אלא להשלים עם זה וללחוץ על האמריקאים שירסנו את הרוסים, ואיני מחזיק את נשימתי שהללו יעשו משהו מעבר לקשקושים והפגנות ראווה ריקות.

    בקיצור, אין ספק שישראל לא אשמה בהפלת המטוס אבל זה לא מה שבאמת מעניין את הרוסים. את האמת, אני לא ממש רואה דרך לצאת מהפלונטר הזה בלי שישראל מקריבה את יתרונה האסטרטגי האזורי. שום דבר טוב לא ייצא מזה.