שגרירה של אמת: המהפכה של ניקי היילי באו"ם

שגרירת ארה"ב הפורשת הוכיחה כי ניתן לשנות את ההטיה הפוליטית שהתקבעה באו"ם, תוך עמידה בלתי מתפשרת לצד האמת והצדק

הימור מוצלח של הנשיא טראמפ. ניקי היילי בעת ביקורה בישראל | פלאש90

הנלחמים למען הטוב בעולם איבדו חברה יקרה. אמנם ייתכן שזו אבידה רק לטווח הקצר, אולי כמה שנים, אבל כשנגיע לסוף השנה והיא תחזור לחיים הפרטיים שלה, אנחנו בהחלט נרגיש את חסרונה של שגרירת ארצות הברית באו"ם ניקי היילי. ייתכן שרודני ורשעי העולם ישמחו, אבל אנחנו בישראל נדע שתמה לה תקופה.

המינוי של ניקי היילי לאחד התפקידים החשובים בממשל האמריקאי התאפשר הודות לנשיא טראמפ, שלקח הימור על אישה איכותית אך ללא שום ניסיון בדיפלומטיה, ואפשר לה לנווט את מדיניות החוץ של ארצות הברית באו"ם. לפעמים ההימורים של טראמפ מצליחים ולפעמים לא – כאן הוא הצליח בגדול.

בדרך כלל, השגריר האמריקאי באו"ם כפוף למחלקת המדינה, אבל היילי התנתה את קבלת התפקיד בכך שהיא תהיה חלק מהקבינט של הנשיא. משמעות הדבר היא כיסא בשולחן הדיונים החשובים ביותר של הממשל, וקו פתוח לטראמפ. היילי יכלה להתקשר לנשיא או לפגוש אותו מתי שצריך, וכחברה בקבינט היא הייתה בוושינגטון לפחות פעם בשבוע.

מעבר לכך, היילי אמרה לטראמפ שהיא רוצה לעסוק במדיניות מעשית ולא רק בנאומים או תפקידים ייצוגים. טראמפ הסכים לדרישות האלה ונתן לה יד חופשית. בתור נשיא הוא התווה את הכיוון הכללי, והיילי יישמה אותו בדרך שלה. היד חופשית שקיבלה העניקה לה גם סמכות בעיני דיפלומטים אחרים, מכיוון שהם ידעו שהיא מדברת בשם הנשיא.

שריף חדש בעיר

עבור מדינת ישראל, ניקי היילי הייתה תופעה נדירה ואור גדול. היא תמכה בישראל וביקרה פה מספר פעמים כבר בתפקידה כמושלת דרום קרוליינה. פחות משבועיים אחרי שנכנסה לתפקיד, הביעה היילי התנגדות חריפה למינוי של בכיר פלסטיני לתפקיד באו"ם והצהירה: "מכאן והלאה ארצות הברית לא רק תדבר, אלא גם תפעל".

פחות משבוע לאחר מכן, במסיבת עיתונאים אחרי פגישה של מועצת הביטחון בנושא המזרח התיכון, היילי נזפה במועצה על כך שבמקום לעסוק בנושאים החשובים באמת, היא ממוקדת אך ורק בביקורת נגד ישראל. "אני חדשה כאן אך אני מבינה שכך פועלת המועצה במשך עשורים. אני כאן כדי להגיד שארצות הברית לא תעלים יותר עין מההתנהגות הזאת". היילי כינתה את הסטנדרטים הכפולים של האו"ם "עוצרי נשימה" ולא היססה להצביע על ההטיה השלילית כלפי ישראל.

אולי ההישג הגדול של היילי היה ההוכחה שההתנהלות הפוליטית הרגילה באו"ם אינה מחויבת המציאות. אם חשבנו במשך שנים שהכפשת ישראל היא מצב נתון שלא ניתן לשנותו, באה השגרירה והראתה שזה לא נכון.

בכנס איפא"ק בשנת 2017 אמרה היילי שישנה הרבה עבודה לעשות באו"ם, בראש ובראשונה בשינוי עמוק של התרבות בארגון: "ארצות הברית אומרת למדינות אחרות שיש דברים שלא נסבול יותר. אנחנו משנים את השיח למה שצריך לדבר עליו באמת, ואז פועלים על פי מה שאנחנו אומרים".

והיילי אכן פעלה בכל מקום בו ראתה עוול, במיוחד בכל הקשרו לישראל. "הימים של הכפשות נגד ישראל נגמרו…מדינות העולם לא ייקחו את הידיד מספר אחת שלנו במזרח התיכון ויתעללו בו", אמרה השגרירה וסיכמה: "לכל מי שחושב שאי אפשר לעשות שום דבר באו"ם, הם צריכים לדעת שיש שריף חדש בעיר".

פרישה מפתיעה

בדרישתה הבלתי מתפשרת ממדינות אחרות לתמוך במהלכים של ארצות הברית באו"ם, ובנכונות לגעת בנושאים שהיו טאבו בעבר כמו מימון סוכנות הפליטים אונר"א ומימון האו"ם עצמו, הוכיחה היילי שהאו"ם לא חייב להיות קירקס בו הרודנים חוגגים בזמן שהמדינות השפויות יושבות חסרת אונים. היילי עשתה שירות ענק לאזרח הפשוט והוכיחה שמה רואים מכאן הוא מה שרואים משם. ההיגיון הפשוט והאמת לא נזרקים לפח ברגע שנכנסים לאו"ם או לחיים הפוליטיים בכלל.

במסיבת העיתונאים המשותפת אתמול, אמר הנשיא טראמפ שהיילי הפכה את התפקיד של שגרירה באו"ם לתפקיד חשוב ויוקרתי, תפקיד שבו ניתן באמת להוביל מהלכים ולשנות את המציאות. כפי שהיילי עצמה סיכמה זאת: "כל מה שעשיתי זה להגיד את האמת. אם מספרים את האמת ומגבים אותה עם מעשים, אין דבר שלא נוכל לשנות".

היילי כאמור תסיים את תפקידה בעוד כחודש וחצי, ותוכניותה העתידיות לוטות עדיין בערפל. התקשורת האמריקאית הופתעה לחלוטין מהודעת הפרישה הפתאומית, אך זה לא מנע ממנה לפזר שלל ספקולציות לגבי היעד הבא של השגרירה או על סיבת הפרישה. היילי עצמה הסבירה שהיא מאמינה בהגבלת כהונה בתפקידים בכירים, וחשה שלאחר שמונה שנים רצופות בתפקידי ממשל בכירים, הגיע העת לתת הזדמנות למישהו אחר. וכך, גם בפרישתה הביאה ניקי היילי מסר חשוב.


גדעון ישראל הוא נשיא מרכז ירושלים וושינגטון

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. תודה לך נייקי, דרך צלחה וכל טוב(וחבל שהיא עזבה מוקדם)!

  2. להעניק לניקי תואר יקירת ישראל ןאות כבוד מטעם ממשלת ישראל, מדינת ישראל ועם ישראל.

    1. אכן, יש לתת לניקי תואר יקירת ישראל ואות כבוד מטעם ממשלת ישראל.
      עם ישראל לעולם לא ישכח את מבקשי טובתו.
      ניקי, אשה אמיצה וידידת אמת.

  3. שגרירה מעולה גם למען ארצות הברית וגם למען ישראל.
    אבל היא לא שינתה כלום לא באשמתה.