ההסכם שטמן את זרעי המחלוקת: רבין, אוסלו ויהדות התפוצות

מדיניות החוץ של רבין ניסתה לגרום ליהודי ארה"ב וקנדה לקבל את הסכם אוסלו, אך למעשה יצרה את המפנה ביחסם הכולל לישראל

מכשול חמור שעליו חייבים להתגבר. רבין באחד מביקוריו בארה"ב | Robert G. Clambus

25 שנה לאחר החתימה על הסכמי אוסלו, ורבים הם הניתוחים על מה השתבש בהסכם ההיסטורי שמטרתו הייתה לשים קץ לסכסוך הישראלי-פלסטיני. יש המאשימים את המנהיגות הפלסטינית, בעוד שאחרים מטילים את האשמה על ממשלת ישראל או טוענים כי ההסכם נדון מראש לכישלון בשל ההנחות השגויות שבבסיסו. המציאות שלא ניתן להתכחש לה, תהא נקודת המבט אשר תהא, היא שאוסלו הוא כישלון – אלא אם כן אובדן חיים קולוסלי של ישראלים ופלסטינים בצירוף ירושה של התקפות הולכות וגוברות על עצם הלגיטימיות של מדינת ישראל נחשבים להצלחה.

מחשבותיי על יום השנה לחתימה על הסכם אוסלו מושפעות מהתפקיד המינורי שמילאתי באחד האתגרים המרכזיים שניצבו בפני ממשלת רבין בעקבות פרסום ההסכם, והוא לשכנע את אלה שהיה להם הכי הרבה מה לסכן – הישראלים ואלה שכרכו את חייהם במדינת ישראל – שהתנעת "תהליך אוסלו" היא סיכון כדאי. 25 שנה לאחר מכן, אנו רואים שהמאמצים שנעשו כדי להתמודד עם אתגר זה שׁ‏‏‏‏חקו את עצם הקשר בין מדינת ישראל ליהדות התפוצות.

בסתיו 1993 עבדתי בפדרציה היהודית CJA, ארגון הגג של הקהילה היהודית במונטריאול, שעמד לארח את הכנס השנתי של הקהילות מרחבי צפון אמריקה המכונה העצרת הכללית או ה-GA. כמה ימים לפני תחילת האירועים קיבלתי שיחת טלפון מחברה, עמיתה-לשעבר בקונסוליה הישראלית שבה עבדתי במשך ארבע שנים. הקונסוליה עסקה בהכנות לקראת ביקורו של ראש ממשלת ישראל, שנאומו נחשב באופן מסורתי לנקודת השיא של הכנס, "נאום מצב האומה" על מצבה של ישראל וקשריה עם יהדות העולם. ידידתי אמרה לי שנראה כי יצחק רבין יזדקק למישהו שיתרגם את נאומו לאנגלית. ושאלה אם במקרה כזה אהיה מוכנה לקחת על עצמי את המשימה.

לאמיתו של דבר, לא הייתי להוטה להסחות דעת מפעילותי ב-GA, אך חשבתי שאין זה סביר שלראש הממשלה לא יהיה מתרגם משלו, ולכן הסכמתי לעזור אם אכן יצטרך ושכחתי מהעניין. ואולם, ביום בואו של רבין הגיעה השיחה שהזעיקה אותי אליו.

איתן הבר | פלאש90

הגעתי למלון "המלכה אליזבת", שקומה שלמה בו הועמדה לרשות ראש הממשלה ופמלייתו. מצאתי את חבריי לשעבר מהקונסוליה ודיפלומטים מהשגרירות באוטווה מסתופפים בחדר במלון שהוסב למשרד זמני. גבר סתור-שיער נכנס אל החדר. הוא שוחח עם הבוס שלי לשעבר, הקונסול הכללי, שהצביע לעברי. ידידתי, ששהתה לידי, לחשה ביראת כבוד: "זהו איתן הבר, ראש לשכתו של רבין". הבר בירך אותי לשלום וביקש שאבוא איתו למסדרון, שממנו הוביל אותנו מאבטח לחדר גדול מימדים.

הבר התיישב מיד ליד שולחן וסימן לי לשבת מולו. מתוך תיקו הוא הוציא שני בלוקים לכתיבה. הוא הושיט לי אחד מהם עם עט, נטל את הבלוק השני, השתהה לרגע והתחיל לכתוב. כשהגיע לתחתית הדף הוא תלש אותו, מסר לי אותו, והתחלתי לתרגם.

משהשלמתי כמה דפי תרגום בכתב יד, נכנס אל החדר אחד מאנשי הקונסוליה שהעבירם למשרד המאולתר לצורך הקלדת הנאום המתורגם. כך עבר הלילה. בכתיבת הנאום לקחו חלק שגריר ישראל בוושינגטון איתמר רבינוביץ' והשגריר באוטווה יצחק שלף, שהשתרעו על המיטה בחדר המלון, וכן אחרים. כשסיימנו לכתוב טיוטה, עבר עליה הבר עם שותפיו הבכירים, תיקן, ובשתי הזדמנויות במהלך הערב, ושוב בבוקר, הביא אותה לסוויטה של ​​רבין לביקורת.

למן פסקאותיו הראשונות של הבר הבנתי את מטרתו העיקרית של הנאום. היה זה נובמבר 1993, כחודשיים בלבד מאז לחיצת היד המפורסמת ב- 13 בספטמבר על מדשאת הבית הלבן, שהשיקה את הסכם אוסלו בחתימתם של יצחק רבין, שר החוץ שמעון פרס, ויו"ר אש"ף יאסר ערפאת. רבין ראה בנאום זה בפני נציגי הקהילות היהודיות שהתכנסו ב-GA כהזדמנות הראשונה שלו לפנות ליהודים בכל רחבי העולם שצפו בטלוויזיה בעת שחתם על ההסכם עם הארגון שהעלה את הטרור המאורגן על במת העולם.

רבין הבין את האמביוולנטיות החריפה שבה הייתה נתונה הקהילה היהודית. באמצעות הבר, הביע הנאום אמפתיה לעמדת המוצא של  קהל שומעיו. "גבירותי ורבותי," הודה בנאום, "אני יודע שכולכם, או רובכם, צפו ברגשות מעורבים בטקס על מדשאת הבית הלבן עם, בעוד שרבים מכם חרקו שיניים".

ואכן, כפי שדיווחה סוכנות הידיעות היהודית (JTA) למחרת הנאום במבזקה היומי:

             ראש ממשלת ישראל, יצחק רבין, נגע בבטן הרכה כשפנה ליהדות צפון אמריקה אמש. בנאומו בפני 4,000 איש בעצרת הכללית של מועצת הפדרציות היהודיות, הדגיש רבין את היכרותו מקרוב את "צלקות המלחמה", גם כשהוא מוביל את ישראל "לשלום עם המר והנתעב באויביה"

בנקודה מסויימת במהלך מלאכת התרגום, נטל הבר פסק זמן מהכתיבה והושיט לי מזכר פנימי לתרגם ולשלב בנאום. מחבר המזכר היה בכיר בארגון יהודי אמריקני החי בארץ, ופסקת המפתח הממה אותי. אותו בכיר אמנם הודה כי המהלך הישראלי של הכרה באש"ף בלבל את הרוב המכריע של יהודי צפון אמריקה וגרם להם קושי גדול. אלא שהמחבר ייחס את התנגדותם לתסמונת פוסט- שואה, שהביאה לכך שמהפך לשלום היווה דיסוננס קוגניטיבי לתפיסה היהודית שעל פיה הם מורגלים – להיות נרדפים. אם כך, על פי המזכר, היה זה מצבם הנפשי שמנע מהם את היכולת לקדם בברכה את פריצת הדרך של אוסלו.

הבר חש כנראה בשינוי בקצב העבודה שלי ושאל במה העניין. בניסיון להסתיר את כעסי הגבתי, "אולי כדאי שתחליטו: האם היהודים נמצאים במצב תמידי של אשליה המונית שאותה אין הם רוצים לערער. או האם משהו אמיתי השתנה בשטח, משהו שדיו להצדיק את השינוי המשמעותי הזה של ישראל?". הבר נתן בי מבט בוחן, שלף את המזכר מהצד שלי של השולחן והשליך אותה לפח אחרי שקרע אותו לשניים. "אם אפילו אדם אחד בלבד באולם יחשוב כמוך", אמר לי, "לא כדאי  לומר להם זאת".

למרות שהרעיון המטריד לא הוכנס לנאומו של רבין בליל המחרת, אפשר לראות, בדיעבד, את התפקיד שהוא מילא אצל צוות אוסלו. מה שהבר ואנשי השיווק של הסכמי אוסלו האחרים זיהו בבירור הוא כי האופוזיציה בקרב היהודים לשינוי החד במדיניות הישראלית, הן בארץ והן מחוץ, הוא מכשול חמור שעליו חייבים להתגבר. הפעלת מניפולציה על הקהילה בעזרת יצירה של דיסוננס קוגניטיבי כזה שיערער את התנגדותם ואת עקרונותיהם, כנראה נחשבה לטקטיקה תקפה לא פחות מאחרות.

עראפת, קלינטון ורבין | לע"מ

בחודשים ובשנים שחלפו מאז, אכן נראה היה כי בתוך השיח הפנימי, התנגדות לתהליך אוסלו היוותה עבירה גדולה יותר מהפרות ההסכם עצמו. חששות נוכח עדויות על תחבולות שנוקטים ערפאת והרשות הפלסטינית החדשה, נדחו כבלתי-רציונליים וסומנו כחותרים תחת מדיניות הממשלה, או חמור מכך: נוגדים את השלום.

בהתייחסו לדוגמאות מתועדות של הסתה לשנאה ולאלימות מצד גורמים רשמיים ברשות הפלסטינית, נהג שמעון פרס להגיב: "מה שחשוב לי הוא לא מה שהם אומרים, אלא מה שהם עושים". תגובתו של רבין לעלייה בפיגועי הטרור בעקבות הסכמי אוסלו הייתה כי יש להילחם בטרור כאילו אין משא ומתן, ולנהל משא ומתן כאילו אין פיגועים (כאזכור לקריאתו של דוד בן-גוריון שנועדה לחזק את היישוב היהודי בקריאה למאבק הן בהיטלר והן בספר הלבן השנוא של המנדט הבריטי, שהגביל את העלייה היהודית). למעשה, לא ניתן מקום לדיונים מהותיים ככל שהללו נגעו לתהליך אוסלו.

בעוד שתומכי אוסלו הבטיחו כי החתירה לשלום מצד ישראל תשפר את מעמדה הבינלאומי, התוצאה הייתה הפוכה, כפי שתיארה אוולין גורדון ב-2010:

              אולי משום שישראלים תומכי אוסלו תפסו את זכויותיה של ישראל כמובנות מאליהן, כאלו שאינן זקוקות לאישור  מחודש …ציין אוסלו את הרגע שבו חדלה ישראל להגן על זכותה [על הארץ], ויותר ויותר תמכה בתביעה הפלסטינית … ללא נרטיב מתחרה המתמודד נגדה, ראיית ישראל כגזלנית … תפסה אחיזה חסרת תקדים … ואין אחד שהיה מוקיר גזלן על כך שהוא מחזיר חלק מהרכוש הגנוב במקום את כולו … אכן, נעשה קשה יותר ויותר להצדיק אפילו התניית נסיגה בסיום הטרור הפלסטיני

בקצרה:

              מעמדה של ישראל התדרדר במידה כזו לא על אף אוסלו, אלא בגלל אוסלו … עצם רדיפת השלום של ישראל עוררה את אויביה לתקוף במלוא הכח"

נושא נוסף עלה מנאומו של רבין ל- GA. בהשתלשלות אירועים אירונית, ומבלי שיכול היה לשער את הכרסום העתידי במעמדה של ישראל, צפה רבין כי בהיות השלום בהישג יד, הגיע הזמן לתעל את האנרגיה של הקהילה היהודית לעבר יעד חדש:

כאשר ישראל עושה את המעבר ממלחמה לשלום, מתעוררת שאלה בנוגע ליחסיה עם העם היהודי בתפוצות. עבור רבים, גיוס התמיכה לעצם ההישרדות של המדינה היווה את המרכיב המרכזי במערכת היחסים עמה. יש מי ששואל אם כעת, כשהאיום על קיומנו מצטמצם במידה ניכרת, עלול להיווצר חלל במקום שבו הייתה תמיכה … אנחנו צריכים להיערך עכשיו ליום שבו נושאים חדשים יעסיקו את לבנו ואת מוחנו, כי התמיכה שלנו בישראל וההזדהות שלנו עִם ישראל מתבססת על יותר מאשר האיומים החיצוניים על ישראל. למען אותו יום הקרב ובא עלינו לחשוב על סדר יום חדש"

רבין הכשיר את הקרקע לפרויקט שלימים יוכר בשמו "תגלית". לא במקרה, בסמוך לרבין על הבמה ישב אחד התורמים הגדולים הראשונים של תגלית, מנהיג הקהילה צ'רלס ברונפמן, שעדיין התגורר אז במונטריאול, רבין המשיך:

             "החוויה הישראלית" צריכה להיות חלק מחינוכו של כל צעיר יהודי, סוג של טקס מעבר. אנו יכולים להביא עשרות אלפי בני נוער שלנו לישראל במאמצים משותפים של הקהילות היהודיות ושל ישראל. על ידי הבאת הנוער היהודי לישראל, אנו משיגים שתי מטרות מרכזיות: אנו מחזקים את הזהות היהודית והקשרים שלהם לישראל, ובמקביל מסייעים לנוער הישראלי להבין מה זה "עַם ישראל"

במבט לאחור אל אותם ימים ראשונים של הסכם אוסלו, התנגדותם העזה כל כך של היהודים תומכי ישראל למהלך היא מדהימה וקורעת לב. מי יכול היה לחזות שתמיכה כזו לא תהיה עוד מובנת מאליה, ושישראל תהפוך לסוגיית מחלוקת סוערת בקרב קהילות בתי כנסת ובארגונים קהילתיים. שלא לדבר על קמפוסים, שם סטודנטים ואנשי סגל יהודיים מוצאים עצמם יותר ויותר מותקפים בגין תמיכה בישראל או אפילו רק על הצהרה מצידם כי ישראל מהווה מרכיב בזהותם היהודית.

על מנת להחליש ולעקור את התמיכה הכמעט מוחלטת בישראל בקרב יהודי ארצות-הברית, והחלפתה בסוגיות שנועדו לגרום להם לערער על האינטרסים שלהם עצמם, פתחה מדיניות החוץ החדשה של ישראל דלת מלכודת והאיצה בתומכיה היהודים למצוא מטרה משותפת עם יריביהם. אפשר לראות בבירור כעת, כיצד המהלך היה לאחד הגורמים שתרמו להתדרדרות יחסי ישראל ויהדות התפוצות.

****

חשתי מעט משועשעת כאשר צפיתי ברבין מחלקו האחורי של מרכז הכנסים המלא, מקריא את המילים שתרגמתי. נפגשתי שוב עם איתן הבר למחרת בבוקר, לפני עזיבת המשלחת. כמחוות פרידה, הוא הושיט לי את הטיוטה הסופית של הנאום, עם העריכות האחרונות של רבין בכתב ידו, ממנו מצוטטים הקטעים המופיעים כאן.

אמנם שמרנו על קשר במשך השנים, גם לאחר רצח רבין, אך מעולם לא גיליתי להבר את השאלות שהטרידו אותי כה רבות: כיצד היה רבין מגיב על כך ששמו ועברו ההירואי הופקעו על ידי מחנה תומכי-אוסלו? בשלב מסוים, אילו היה חי, האם היה רבין מסיר את המשקפיים הוורודים מ"תעשיית השלום" ומאלה שהריעו לה, והיה מוביל את המדינה למשא ומתן על בסיס ציפיות מציאותיות? אם כן, האם די היה בכך כדי להציל את יחסי ישראל והתפוצות מהתדרדרות?

נאומו של רבין שיקף שינוי כיוון מונומנטלי, ובישר חלק גדול מהשבר שנפרש לעינינו.


ג'ניפר רוסקיס היא ראש לשכתו של דורי גולד, נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. מאמר זה פורסם במגזין טאבלט

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. המשבר ביחסים עם יהודי צפון אמריקה לא קשור בכלל להסכם אוסלו הגיב:

    המשבר ביחסים בין ישראל ובין קהילות יהודיות (או מה שנשאר מיהדותן של הקהילות) בארה"ב ובקנדה, נובע בראש ובראשונה משני גורמים.
    1) העובדה שישראל לא נזקקת יותר מדי ל"דוד העשיר מאמריקה", כלומר ליהודי צפון אמריקה אין יותר את ההשפעה העצומה שהיתה להם עד תחילת שנות ה-90. ככל שישראל נהפכה למעצמת היי-טק, והתעשרה מכך, הצורך של ישראל בסיוע מיהודי צפון אמריקה הלך ופחת. אין כמעט יהודי אחד מצפון אמריקה שיכול לגרום למיקרוסופט או גוגל (אין הכוונה למיסדי החברה) לרכוש סטארטאפ ישראלי במילארד דולר. אוראקל וחברות אחרות בבעלות יהודים ירכשו סטארטאפים ישראלים ללא קשר ליהדותם של הרוכשים וללא קשר לישראליותם של הנרכשים.
    2) רבים מיהודי צפון אמריקה התבוללו (מארק צוקרברג למשל), וההלכה היהודית כבר לא מקבלת את צאצאיהם כיהודים, ועל כן צאצאיהם, המתהדרים במוצא יהודי או במורשת יהודית, אינם אלא גויים המנסים להשפיע על מדינת היהודים בזמן שאין להם חלק בה (לגויים אין חלק במדינת היהודים. הגיון פשוט. יש לגויים מסוימים רובד מסוים של השתלבות במדינה, אך לא בהשפעה על אופיה ואורח חייה או ביטחונה). זהו עלבון עבור יהודי צפון אמריקה, בעיקר לנוכח הסעיף הראשון. יהודי צפון אמריקה זוכרים היטב את העזרה שהוריהם שלחו לישראל שזה עתה קמה וסייעו לה רבות במדרונות השלטון האמריקאי. ולעומת זאת ילדיהם לעולם לא יתקבלו כיהודים במדינת ישראל ומבחינת הרבנות הינם פסולי חיתון. רק שהמתבוללים שכחו את מה שהוריהם והורי הוריהם התעקשו עליו – להתחתן רק עם יהודים כדי שהצאצאים יהיו יהודים. כעת טעות חייהם צצה מול פרצופם וקשה להם להתמודד עם התוצאה.

    בין בוני בית המקדש השני, היו יהודים רבים שחיו עם גויות. חלקם הגיעו עם הגויות מבבל, חלקם נתפתו ע"י גויות שהתגוררו אז בארץ ישראל. נחמיה פסק שעליהם לגרש את הנשים הגויות ולהתחתן רק עם יהודיות. היהודים שמעו לו וגירשות את הגויות. יהודי צפון אמריקה לא עושים זאת, וגם לא יעשו זאת. יתרה מכך, הם תוקפים את מדינת ישראל ואת הרבנות מכיון שצאצאיהם מוגדרים כלא יהודים, ואף אחד לא מוכן לשנות את ההלכה עבורם.

    אני מניח שרוב מי שידועים כיום כאנטי-ישראלים ממוצא יהודי, אינם כלל יהודים על פי ההלכה, ועל כך הם מוציאים קצפם על מדינת ישראל, כי הם מבינים, בתוך תוכם, שללא גיור לחומרה הם לא יצליחו להיכנס למועדון שכיום פוסל אותם מחברות בו. כדי שלא אובן לא נכון – יש גם יהודים כשרים לפי ההלכה שפועלים נגד מדינת ישראל ונגד היהדות. אולם אלו יוצאים מן הכלל (חלקם מבלי לדעת על יהדותם, וחלקם למרות שהם מודעים ליהדותם).

    שימו לב שאין מה לכנות את הקהילות בצפון אמריקה "יהדות ארה"ב" או "יהדות קנדה", מכיון שאין שם יהדות. אותן קהילות של יהודים, או יהודים בעיני עצמם, לא ממש קשורות ליהדות, והידע התורני שלהם מסתכם במה שהרבה מספרת להם בדרשה בראש השנה, כפי הבנתה המוגבלת. דוקא הקהילות האורתודוכסיות והחרדיות, שהן הן יכולות להיות מוגדרת כיהדות צפון אמריקה, לא רואות עצמן קשורות לאף אחד מהאירגונים של יהודים בצפון אמריקה, ולא רואות בעצמן כהגדרה למה שהיהדות בצפון אמריקה צריכה להיות. תכל'ס, אירופה וצפון אפריקה וחלק מארצות המזרח התיכון זכו למה שארה"ב לא זכתה – יש (או היתה) להן יהדות משלהן.

    1. מה שהמחברת מצביעה עליו הוא גם מה שתיאר נתן אלתרמן בשירו האחרון והנבואי:
      "אז אמר השטן: הנצור הזה איך אוכל לו. איתו האומץ וכשרון המעשה וכלי מלחמה ותושייה עצה לו. ואמר: לא אטול את כוחו ולא רסן אשים ומתג ולא מורך אביא בתוכו, ולא ידיו ארפה כמיקודם,
      רק זאת אעשה: אכהה מוחו ושכח שאיתו הצדק . _ _ _ כך דיבר השטן וכמו חוורו שמים מאימה
      בראותם אותו בקומו לבצע המזימה."
      אגב, בסרט "הרמטכ"לים" מסופר שבוגי יעלון בהיותו רמטכ"ל חילק את טקסט השיר הזה לכל חברי פורום מטכ"ל. הן האלופה שסיפרה על כך והן עורך הסדרה הבינו את השיר מדבר על עם ישראל ש"שכח את הצדק" ומתייחס בברוטליות לתושבי השטחים…
      הנזק של האידאולוגיה האוסלואידית הוא בכל המישורים ובכל הרמות

      הארכיטקטים של אוסלו ולהקת תומכיהם חסמו כל אפשרות להשמיע ביקורת על המהלך אך גם לא איפשרו קיום נרטיב המביע את זכות העם היהודי על אדמת מולדתו שחובה להלחם ולהגן עליה. בהעדר "נרטיב צידקת היהודים" נכנס "הנרטיב הפלשתיני הצודק" כשחקן יחיד על הבמה מה שהפך את העם היהודי בארצו לעם גזלן הגוזל את מולדת "העם הפלשתיני" כביכול והוליד עוינות אדירה כלפי ישראל בעולם בכלל וניכור בקרב יהודי ארה"ב

      אחרי חתימה על הסכם אוסלו שמעון פרס וחבר מרעיו החלו להפיץ את הרעיון שבמאה ה-21 ונוכח הטילים הבין יבשתיים אין עוד חשיבות של ממש לשליטה על שטחי קרקע. הדיבורים הלכו בכיוון של מן מדינה וירטואלית… וכל זאת בשעה שעם ישראל נדרש למסור שטחים בכלל לא וירטואליים לידי אש"ף שמתעקש דווקא על שליטתו על שטחי קרקע מאוד ממשיים …

  2. נראה לי שעקר הבעיה אינו בבטול הנרטיב המנוגד לזה הפלסטיני, כנאמר במאמר, אלא בבטול האמונה הנכונה הוותיקה של היהודים שהאתוס הלאומי הפלסטיני מחיב טהור אתני אלים של צאצאי גזלני קרקעות הפליטים והחלפתה באמונה חדשה ולא מציאותית שבני הפלסטינים כבר שכחו את הבעיה הפלסטינית ומשלימים עם תוצאות מלחמת העצמאות, לפיכך מי שלא מתפשר על שטחים הוא האשם בהעדר שלום.

  3. נראה לי שיהודי ארה"ב שונאים את ממשלת הימין בישראל ואת תומכיה שהם רוב היהודים בישראל כי נפתו להאמין לתעמולת ההסתה של מחנה תומכי אוסלו:
    בזמן ממשלת רבין, רבים מתומכיו הציפו את אמצעי התקשורת, בידיעתו ובהסכמתו שבשתיקה, בעלילת ההסתה שרק מכשול אחד ויחיד עומד בדרכו של "תהליך השלום" לגאול את עם ישראל מסבבי הלחימה האינסופיים. לדבריהם, מכשול יחיד זה ("ה!מכשול לשלום" בפיהם) היה נחישותם של המתנחלים להשאר ביש"ע עד לסגירת "חלון ההזדמנויות לשלום" שנפתח אז ולא ישוב להפתח, מכאן שהתנגדותם של המתנחלים ושל תומכיהם לשלום המיוחל שמצוי כבר בהשג יד היא פשע קולוסאלי שמטרתו להחליף את השלום בהנצחה של הקטל המלחמתי שיתגבר וילך באשמתם.
    |
    ביומנו האישי של גבלס, שר התעמולה של היטלר, ביום 10.05.43 כתוב שהיטלר ספק לו תגבורת של עשרות תועמלנים, בגלל שצפה הצלחה תעמולתית רבה עקב ההחלטה של גבלס להתמקד בנושא תעמולתי אחד ויחיד. הנושא שנבחר להתמקד בו היה אחריות היהודים למלחמה (לאחר שעתוני גרמניה כבר עיפו מלדוש בזה).
    אחריותם של "הפלוטוקרטים היהודים" למלחמה היתה גם, מלכתחילה, "ההצדקה המוסרית" להשמדת היהודים, בנאום המפורסם ביותר של היטלר בפני הרייכסטג ב-30.01.39, ובשיחותיו עם בכירים בארוחות הבוקר שלו.

  4. מאמר מקורי ומאלף. אדריכלי אוסלו התגלו האנשים מאד לא חכמים. מסתבר שההסכם הארור הזה ריסק את עמוד השדרה האידיאולוגי של יהדות צפון אמריקה.

    וזאת למודעי, יהודים בחוץ לארץ הם הרבה פחות יצירתיים וגמישים המחשבה שלהם. לקחת מהם ערך אחד פירקת את כל הבניין

  5. שוב ושוב, ה"ימין" מסכים, בכניעה רופסת, לפעול מתוך נרטיב השמאל, ואז לא מבין וכותב ספרים מרשימים "למה מקבלים שמאל".
    כשקיבלתם את השימוש ב"פלשטינים" לתיאור ערביי יו"ש, הסכמתם למדינה ערבית נוספת בין הירדן והים. וכל השאר זה פרטים.

  6. כשאת מדברת על יהודי ארה"ב למי בדיוק את מתכוונת?
    לרוב הרפורמי שתמיד היה נגד מדינת ישראל עוד מההצבעה באו"ם?

  7. מה שיוצר את הקרע הן עמותות השמאל. חד וחלק. לפני חמש שנים השתתפתי בקבוצת לימוד בבית כנסת קונסרווטיבי בארה"ב ונוכחתי לראות איך השיטה פועלת. המנחה ניהל דיון בנושא רות המואביה והנחה אותו לכיוון נשות הכותל. הוא הראה תמונות של גירוש הנשים מהמתחם וניסה לשכנע את הקבוצה להפסיק לתמוך בישראל. השמאל הישראלי משתף עם זה פעולה מכיוון שהם רוצים להראות שיש שחיקה בתמיכה בישראל בגלל הימין. הקשר לאוסלו נובע מכך שבעקבות ההסכם השמאל איבד את השילטון וזה הגביר את המוטיבציה שלהם לפגוע בממשלה המכהנת ע"י פגיעה בהישגים של המדינה עצמה.

    1. אני הייתי רושם את פרטי המנחה, מפרסם אותם ואת דבריו בגנות מדינת ישראל, ומבהיר למשתתפים בקבוצת ה"לימוד" שיש במדינת ישראל יהודים רבים מאד שנלחמים על קיומה כך שבעת צרה, אותם אמריקאים יוכלו לקבל בה מקלט. אם הם בזים ומגנים את המקלט, הרי שביום פקודה הוא לא ישרת אותם, אלא יהיה נעול בפניהם.
      אחר כך הייתי פועל נמרצות כדי לשנות את חוק השבות ואת חוק מיהו יהודי.
      עקב העובדה שלי עצמי יש קרובי משפחה שהינם גויים גמורים לפי ההלכה, וחלקם אף אנטישמי ואנטי ישראל, ואינני מוכן בשום אופן לתת להם מקלט כאשר (והדגש הוא לא אם, אלא כאשר) הארץ שבה הם חיים כיום תתחיל להשמיד יהודים (זה יהיה כנראה בקרוב מאד).
      הלוואי והייתי יודע כיצד לפעול, בהצלחה, לשינוי שני החוקים הנ"ל. זה מה שישמור על מדינת ישראל כמדינה יהודית ומדינת היהודים. לא חוק הלאום על תיקוניו השונים.