פיטורי מגין קלי: טרללת ה-PC גבתה קורבן נוסף

בני דמותו המודרניים של רובספייר ממהרים לשלוח את מתנגדי המהפכה אל הגרדום הווירטואלי, אך צריכים לזכור היטב מה עלה לבסוף בגורלו

נזרקה בין רגע לפח האשפה. מגישת הטלוויזיה מגין קלי | kremlin.ru

בתרבות של ימינו, סלבריטאים, פוליטיקאים וכמעט כל בעל-הון והשפעה מצויים תמיד במרחק מילה אחת לא נכונה מהגיליוטינה האלקטרונית העכשווית. ללא קשר לנסיבות האירוע, קצוצי-הראש זוכים לעיתים רחוקות לסימפטיה כלשהי מן ההמונים, אשר שאגותיהם מהיציע משכיחות במעבר חד כל זכר לעברם המפואר.

אם כך, מעטים חשים צער כלפי מגישת הטלוויזיה מגין קלי אשר לאחרונה פוטרה מרשת NBC, ועתה פורשת עם רוב חבילת הפיצויים שלה בסך של 69 מיליון דולר.

קלי פוטרה בשל הערה רשלנית, אך בהחלט לא זדונית מבחינה מוסרית, שהשמיעה בדיון שעסק בתחפושות לא הולמות בחג ליל כל הקדושים. מה שחתם את גורלה הייתה העובדה שהיא העזה לומר את הביטוי המזלזל "Blackface" [כאשר שחקן לבן מכהה את פניו בעזרת איפור], כסוג של ניגודיות לשימוש שלה במושג "פרצוף-לבן". חטאה הגדול היה אם כן, חוסר רגישות מחשבתית ומילולית, משולב עם קצת בורות היסטורית.

בתור מישהי שאמורה להכיר היטב את חוקי המהפכה הצרפתית-האלקטרונית ואת ההשלכות הקשות שיש כיום לפשעי דיבור ומחשבה, קלי הוכיחה עצמה כתמימה באופן מפתיע.

מקהלת הזעם

ראשית, היה על קלי לדעת שישנם תקנונים מהפכניים בכל הנוגע להתקרבנות. למעשה עם כל הצלחתה, היא מוגנת מפני אחדים מאלו, בהינתן במשכורת הענק שלרשותה, יופייה החיצוני, גילה הצעיר, צבע עורה ואף בזמן מה בעבר, היותה שמרנית ומגישת חדשות ברשת 'פוקס'.

אז כאשר קלי אמרה משהו לא-ראוי היסטורית וחסר רגישות, היה עליה להבין שלמרות היותה אישה משוחררת, גם היא יכולה להיזרק בין רגע אל פח האשפה, ולא משנה עד כמה העלות כספית הכרוכה בפיטוריה תהיה גבוהה.

חלק מהציוצים של ג'יונג

יתכן שאם קלי הייתה פרוגרסיבית חסרת-תקנה וכזו הנתפסת כחיונית למטרה, כמו למשל אליזבת וורן שפברקה זהות מיעוטית והפיקה מכך רווח אישי, אז היא הייתה שורדת את האירוע. אולי אם היא הייתה חלק ממיעוט, כמו עורכת הניו-יורק טיימס שרה ג'יונג שכתבה (בניגוד לפליטת פה) דברים גזעניים בהרבה אודות לבנים, היא הייתה יכולה לשמור על משרתה.

במקום זאת קלי הובהלה אל הגיליוטינה האלקטרונית, בצעד שהפך בימינו לשגרה. זה קורה בעיקר לאישיות מפורסמת (להמון הזועם אין עניין בפשעי המחשבה של פשוטי העם), אשר אומרת, לרוב לא בזדון, דבר הנחשב כמדכא, חסר רגישות או לא תקין מבחינה אידאולוגית.

האליטות הצדקניות (והלבנות לרוב) בעיתונות, בפוליטיקה ובאקדמיה מתחילות במקהלה הזועמת. כל אחד מהצדדים מתאמץ להוכיח שהוא יכול לגלם את רובספייר בצורה הטובה ביותר, ומנסה להשיג יתרון במדד ההשמצות. ממצאי החקירה מוקראים לנאשם מספר דקות לפני הליכה לגיליוטינה, ממש כמו הכופרים במהפכה הצרפתית שראשם נערף בכיכר.

את תפקידו של ההמון הזועם ברחובות מן המאה ה-18 מגלמים הגולשים ברשתות החברתיות שממהרים להצטרף בשמחה לקרב. הם מחפשים בגוגל את שמו של הנאשם בתקווה למצוא ציטוטים קודמים מיוטיוב, פייסבוק, טוויטר או כל מקום אחר אשר יוכל להוכיח "דפוס" פעולה של התבטאויות לא-נאותות או התנהגות אנטי-מהפכנית. העיקר שהדם ימשיך לזרום.

אין מחילה

גם במקרה של מגין קלי, בתוך דקות הופיעו מחדש עדויות קודמות בדבר התנהגות לא-ליברלית או מחשבה לא-תקינה. במשפטה האלקטרוני הקצר של קלי, שהחל תוך שניות אחדות, נמצא כי היא טענה בעבר שישו וסנטה קלאוס היו לבנים – חטא הניכוס התרבותי שדינו מוות.

בתוך שעה לערך, טביעות אצבע מפלילות המצביעות על גזענות ארוכת שנים של קלי התגלו במעבדה הפלילית הקולקטיבית. בנקודה זו, רק נותר לראות אם היא תצליח איכשהו לשלוף בעצמה קלף מילוט – לפחות מעבר להיותה אשה לבנה, עשירה ומיוחסת בעולם הגברי, הלבן והעשיר של רשתות החדשות.

השלב הבא המקובל הוא שלאחר שהחוטא חסר התקנה נתפס רשמית במרחבי האינטרנט, מוגש נגדו כתב אישום והוא מוקע בציבור, היא או הוא מבקשים מחילה מהאינקוויזיטורים. אך דמעות וסימנים ממשיים של חרטה כנה לעיתים מצביעים על חולשה, והינם עדות נוספת לפשעים עליהם יש להיענש. החזרה בתשובה לעולם אינה מספיקה על מנת לזכות במחילה או נדיבות לב.

וכך התוודתה קלי: "אני מבינה כעת שהתנהגות כזו היא אכן שגויה ואני מצטערת. ההיסטוריה של צביעת הפנים בתרבותנו היא מחרידה, הפצעים עמוקים מדי".

המתקה סופית בעונש תימצא לעיתים גם בביטוי רצון להיכנס למחנה חינוך מחדש של המהפכה או לפחות לסדנת מחשבה תקינה. בהמשך, השליכה עצמה קלי לרחמי מאשימיה בכך שהתוודתה על בורותה ההיסטורית בכל הקשור לסטריאוטיפ: "למדתי אם כן, בהקשר ההיסטורי של הפנים השחורות שיוצגו בצורה נוראה על ידי גזענים במדינתנו, שזה לא נכון שדבר זה יהיה חלק מתחפושת, בין אם בליל כל הקדושים או מאורע אחר".

הפשעים של צ'רצ'יל

מקרה דומה הזכור לאחרונה היה זה של האסטרונאוט לשעבר סקוט קלי, שהביע הערכה לווינסטון צ'רצ'יל, ובכך חשף את בורותו המפלילה לפשעיו של המנהיג הבריטי ומיד ספג לינץ' וירטואלי משל עצמו.

קלי ברח מזעמו של המון האינטרנט, בכך שנשבע לחשוב על עברו האפל של ווינסטון צ'רצ'יל, עליו לא ידע עד עתה, ולחנך עצמו מחדש על פשעי הקולוניאליזם ואימפריאליזם. "מתנצל. מעתה אפנה ואחנך את עצמי יותר על פשעיו ותפיסותיו הגזעניות בהן אינני תומך", כתב קלי ונמלט ברגע האחרון מתער הגיליוטינה.

סקוט קלי שוגר לחלל כאשר הוא רתום למנוע רקטה עמוס בטונות של דלק נפיץ, אבל אספסוף הטוויטר והפייסבוק היוו סכנה גדולה יותר לשלומו. אם לא היה מתנצל מיד כנראה שבשלב מסוים מעסיקיו – כמו שופטי המהפכה הצרפתית דאז – היו חורצים גזר דין מרשיע. הם מצדם היו חוששים שכל דבר פחות משליחתו של קלי לגרדום היה מהווה הצצה לנשמה האפלה והאנטי-מהפכנית שלהם עצמם.

תקופת הבידוד

כך קרה בדיוק במקרה של מגין קלי, כאשר יו"ר רשת NBC אנדי לאק הזדרז להשמיע "זעזוע" "וחרדה" בצורה אשר תבטיח להמון שהמגישה הפושעת לא למדה את ההתנהגות הגזענית וחסרת הרגישות מהממונים עליה.

לרוב המפתח הוא להוקיע את הנאשם בצורה חריפה עוד יותר מזו של המאשימים ההתחלתיים, כדי לא לסיים כראש הבא הצונח לסלסלה. לאק הוכיח עצמו ראוי לאתגר, באומרו: "אין דרך אחרת לומר זאת, אך אני מגנה הערות אלו. אין מקום לשיח כזה בשידור או במקום העבודה. מאוד מצער".

מרגע שפוטר והושפל, האדם נמחק לזמן מה מזיכרונות המהפכה, ספריו נעלמים מהחנויות ופרצופו לא נראה על מסכי הטלוויזיה. גם מגין קלי כנראה תיכנס לתקופת בידוד ארוכה בה לא תוזמן לנאום או להופיע בציבור, מוקצית מחמת מיאוס כמו בני בית בורבון ערופי הראש.

אם כן החשש מזעמו הקטלני של הוועד האלקטרוני לשלום הציבור הוא ממשי ומאיים. אך גם המהפכנים עצמם צריכים להיזהר ממזגה ההפכפך של המהפכה. בקרוב מאוד, גם בני דמותו המודרניים של רובספייר עלולים להפוך בעצמם למופקרים ומבחילים כל-כך במצעד עריפות הראש עד שהם יתישו אף את ההמון. במקרה כזה, יתכן שימצאו עצמם הבאים בתור, על קרש הקיצוץ האנטי-מהפכני.


פרופ' ויקטור דיוויס הנסון הוא סופר ומרצה להיסטוריה באוניברסיטת סטנפורד. הטור התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו', מאנגלית: גידי גולן

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. הייתי בעבר רואה אותה המון בפוקס ניוז. כל המדייה החזיתית האמריקאית זה אנטרטייימנט לא באמת חדשות ובארץ מחקים אותם המון.
    אם אני רוצה חדשות הולכת לאלטרנטיבה היא באמת מספרת את החדשות של המאה שלנו. הכי ניפלא לעניות דעתי הוא דיויד אייק. מומלץ לכל אדם בארץ ובעולם לראות מדי יום את התוכניות שלו. הוא דיויד היה פעם נידמה לי בבי בי סי ועזב ובתקופה האחרונה הוא מעלה עשרות סרטים ביוטיוב ניפלאים חדשותיים כל מה שהמדיה הרגילה מסתירה. הוא שופע פורה ויוצר בצורה מדהימה יש לו שם ביוטיוב אולי מאות או יותר סרטים לא רק על שמו כי הוא מענין וחדשותי. אומנם לא היחיד אבל הכי בולט. המון אני לומדת ממנו על חדשות המון מושגים שמסבירים גם מה שקורה בארץ. הוא מדבר על הפירמידה והסדר העולמי החדש ששולט בכל מקום וגם בישראל. האליטות בארץ מכרו עצמם ואותנו לממשלת צללים זרה היא הניו וורלד אורדר. לא הבנתי למה מביאים פה לארץ מאות אלפי זרים. הוא היסביר זאת הוא אומר שזו אחת מהאגנדות של הפירמידה לעודד חילופי אוכלוסין לגרום לנדידת המונים לגרום לכך שחצי מהאוכלוסיה הישראלית תיהיה זרה. זה גם מסביר את הפירסומות עם הדרכונים שמעודדות יהודים לעזוב את המדינה. לא יאומן כל המדיה הפכה אנטי לאומית קיצונית ביחד עם כל האליטות. מה לא עושים תמורת בוכטות כסף. כל האליטות נימכרו לזרים ומוכרות את אוצרות המדינה ואותנו גם.
    זו הסיבה שאני בתור לאומית מחכה לחילופי האליטות כולם. הם נוכלות פונזיות לא משרתות אותנו יותר. אני מחכה לאידיאל שיעלה ויחזיר אותנו לשורשים הלאומיים שלנו. כבר מיזמן לא מצביעה לא לרשויות לא לכנסת. חייתי באידיאל ניפלא אם כי חילוני וכשטועמים רוצים זאת שוב. הפעם האידיאל אמור להיות שילוב ביען הכללים נוסחה אידיאליסטית שתשלב בין הכל. אמונה ומסורת והשכלה ומודרנה וקידמה. היא למעשה הנבואה הנבואה היא כזו.

    1. כולי תיקווה שלא המלצת על David Icke כי אם כן מישהו כאן, מרוב תיאוריות קונספירציה איבד את הצפון.
      כרגע ניכנסתי לסרטון אנטישמי שלו ששערותי סמרו ולא ברור לי איך יהודיה יכולה בכלל להמליץ על המטורלל הזה.
      מצ"ב הסירטון המדובר:
      https://www.youtube.com/watch?v=ojvQWO6fonE&t=355s

    2. תעזבי, אורחת לרגע.
      הנביאה פשוט לא לקחה את הכדור הנכון הבוקר…

    3. פיטרו את קלי בגלל שהיא לא הביאה את הרייטינג המצופה, לא יודע מה הם חשבו כשהביאו את הבלונדינית הבורה הזו להגיש חדשות (אולי לרכב על הגל האנטי טרמפיסטי) אבל הצופים הצביעו בשלט. ההערה חסרת הטעם הייתה בין תירוץ לבין הקש ששבר את גב הגמל

  2. התקשורת השמאלית בארה"ב נכנסה להלם כשטראמפ נבחר ! ובכן הנה סיבה אחת מיני אלף , העיוורון המכוון של השמאל ממצוקת האזרחים והפקרת ביטחונם ע"י ריסון ארגוני האכיפה הוביל את רוב המצביעים 'המתנדנדים' לבחור ברפובליקאים ובטראמפ למרות ואולי דווקא בגלל אישיות ה'ססגונית' , תושבי ארה"ב הבינו שאי אפשר לסמוך על פוליטיקאים שמפחדים מהתקשורת ומ"הפולטיקלי קורקט" ושמן הסתם לא יקיימו את מה שהבטיחו , השמאל בארה"ב (כמו בישראל) מאשים את הימין בפשעים שלו כמו האשמת ממשל טרראמפ בפיגוע האחרון בארה"ב , אחרי שתי קדנציות של המוסלמי חוסיין אובאמה שהציף את ארה"ב במוסלמים אנטישמיים וכדי שאף אף לא יצעק את המובן מאליו (המלך הוא ערום והשמאל הוא האחראי) אם מפנים את האשמה לטראמפ ובכך 'מצדיקים' את הפיגוע כי אם הנשיא מדבר נגד מוסלמים אז מותר לרצוח יהודים ! (ע"פ היגיון זה ליהודים מותר להשמיד את כל המוסלמים בהתחשב במספר הפיגועים והפעולות האנטישמיות כלפיהם)

  3. צריך להוציא את הפוליטיקלי קורקט מחוץ לחוק כפגיעה בחופש הביטוי. פיטורין בשל ביטוי של אדם צריך להיות עילה לתביעה משפטית.

  4. התגובה היחידה העולה על דעתי היא חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח