פרשת תולדות: בין הבכורה לנזיד עדשים

יעקב הסכים לוותר על ההווה למען העתיד, לעומת עשיו שהעדיף את ההנאה הרגעית. מי מהם צדק? טובי הכלכלנים עדיין מתווכחים על כך

עשו מוכר ליעקב את הבכורה בתמורה לנזיד עדשים | מתיאס שטום (1640)

בשנת 1867 נעשתה אחת מעסקאות המקרקעין המוצלחות ביותר בהיסטוריה. ארצות הברית רכשה מידי רוסיה קרקע קפואה וצחיחה בשטח של 1.6 מיליון קמ"ר, בעלות של 7.2 מיליון דולר בלבד. בערכים של ימינו הסכום מגיע ליותר מ-110 מיליון דולר, ועדיין – מחיר מציאה.

רוסיה לא ראתה בקרקע הזה ערך גדול במיוחד, והייתה צריכה את הכסף. גם בארה"ב ניטש ויכוח ער בשאלה האם זה לא בזבוז כסף אדיר, ויכוח שהוכרע רק כאשר שלושים שנה אחר כך התגלו בה מרבצי זהב, ולאחר מכן גם נפט ואוצרות טבע אחרים.

עסקה מוצלחת יותר מצד הקונה – וקוצר ראות מצד המוכר – ניתן לראות גם בפרשתנו, בה עשיו הבא עייף מן השדה מוכן למכור את בכורתו ליעקב תמורת נזיד עדשים, מעשה שהוא מצטער עליו במשך שנים עליו וזומם להרוג את יעקב בשל כך.

העסקה הזו, כמו עסקאות רבות אחרות, חושפת סדרי עדיפויות שונים בין הקונה למוכר: ישנם אנשים המרוכזים יותר בהווה, וישנם אנשים המחשבים שנים ואף דורות קדימה. אל הפער הזה שבין חיסכון ודאגה לעתיד לבין צריכה בהווה, נכניס את אחד מהכלכלנים המפורסמים והמשפיעים במאה העשרים, סר ג'ון מיינרד קיינס. כיצד הוא קשור לעשיו? כפי שנראה בהמשך, יותר משאפשר היה לדמיין.

קיינס: נביא תרבות הצריכה

קיינס היה אדם תמיר ממשפחה מיוחסת, בעל הישגים אקדמיים יוצאי דופן ואיש עסקים מצליח, וקנה לו שם עולמי בזכות חיבוריו הכלכליים. כך למשל התריע כי חוזה ורסאי שנכפה על גרמניה אחרי מלחמת העולם הראשונה, על הפיצויים הגבוהים שבו, יוביל למשבר כלכלי ולמלחמה נוספת.

חיבורו הידוע ביותר הוא "התאוריה הכלכלית של תעסוקה, ריבית וכסף" שיצא לאור ב-1936. בין שאר הטענות שהוא מעלה בספר, קיינס מצדיק בדיעבד את התמודדותו של הנשיא רוזוולט עם המשבר הכלכלי שפרץ ב-1929, על ידי יצירה מלאכותית של מקומות עבודה מטעם המדינה.

לדברי קיינס, המשבר פרץ משום שחסכו יותר מדי ולא צרכו מספיק, ולכן כדי לעורר את "הרוח החייתית" של האדם שתחלץ את המשק יש לעודד צריכה מרובה ככל האפשר, גם באמצעים מלאכותיים. יש להניח שהזיהוי הפופולרי של קפיטליזם עם "תרבות הצריכה" והצורך "לצרוך כמה שאפשר אחרת הכלכלה תקרוס" מקורה בתפיסה הזו של קיינס.

התאוריות של קיינס נחשפו לביקורת מרובה, בין השאר בטענה כי הוא מציע "משיכה של עצמנו ברצועות המגפיים", מכיוון שהצריכה צריכה לבוא מאיפה שהו. אם היא נוצרת מעבודות יזומות בידי הממשלה, הרי שזה כסף פרטי שהיה יכול להיות מושקע בבניית עסקים חדשים שיובילו לטווח הארוך. אם היא נוצרת על ידי עידוד מונופוליזם כדי להגדיל שולי רווח של עסקים (עוד צעד שנקט רוזוולט), זה גורם לכך שיהיה פחות מה לצרוך בסופו של דבר.

יריביו הגדולים של קיינס, הכלכלנים האוסטרים לודוויג פון מיזס ופרידריך האייק, הדגישו דווקא את חשיבותו של החיסכון המאפשר יצירת הון, ולא ראו ב"עידוד צריכה" חלק חיוני כלשהו של השוק החופשי.

קיינס והיהודים

ג'ון מיינרד קיינס | ויקיפדיה

בשנת 1930, בעיצומו של השפל הגדול, פרסם קיינס מאמר קצר בשם "Economic Possibilities for our Grandchildren" ובו מבט אופטימי על העתיד. נכון, היום אנחנו עובדים קשה, אמר קיינס, אבל תראו לאיזו התקדמות הגענו לעומת העבר! סביר מאוד שבתוך מאה שנה רווחת האדם תהיה פי ארבעה או פי שמונה מאשר היום: נרוויח המון ובקושי נצטרך לעבוד, אך אז ניתקל בבעיה אחרת, בעיית משמעות החיים.

קיינס חוזה עתיד שבו "תיפתר הבעיה הכלכלית" (כך!) וממילא ערכינו המוסריים יצטרכו להשתנות, ובמובנים מסוימים לחזור לטהרתם. הוא גם חש חוסר נוחות עם חלק נכבד מהקפיטליזם, וסולד מתאוות בצע, מריבית וממאפיינים אחרים של השוק החופשי.

אנחנו נאלצים לקבל את כל אלה, כי ככה הדברים פועלים, כותב קיינס: "במאה שנה הקרובות לפחות עלינו לשטות בעצמנו ובכל אחד אחר כאילו ההוגן הוא רע והרע הוא הוגן; כי הרע הוא שימושי וההוגן איננו. כי רק הם יכולים להוביל אותנו מתוך המנהרה של הצורך הכלכלי אל אור היום".

לצדדים הרעים האלה של הקפיטליזם נותן קיינס שם: "purposiveness", תכליתיות. מי שמעוניין באמצעי (הכסף) משום שהוא מוביל אותך לעתיד, במקום בכאן ועכשיו ובהנאות המיידיות, מסמל בעיניו את מה שרע בקפיטליזם. וכך הוא כותב על האדם ה"תכליתי":

אין הוא אוהב את החתול שלו, אלא את החתלתולים של החתול שלו; וגם לא, בעצם, את החתלתולים, אלא רק את החתלתולים של החתלתולים, וכך הלאה לנצח עד סוף כל החתוליוּת. כי הריבה שלו אינה ריבה אלא אם זו ריבה מחר ולעולם לא ריבה היום"

קיינס רומז כאן לקטע המפורסם מ"מבעד למראה" של לואיס קרול, שבו, במשחק מילים על המילה הלטינית jam המשמשת רק בזמן עבר ובזמן עתיד, המלכה אומרת לאליס: "הכלל הוא: ריבה מחר וריבה אתמול – אבל לעולם לא ריבה היום".

ולמי מייחס קיינס את ה"תכליתיות" המגונה הזו? רמז לזה אנחנו רואים בהמשך, כאשר הוא מביא סיפור אחר של קרול, "סילבי וברונו", ובו קטע המספר על חייט המבקש לגבות את חובו אך הפרופסור מבטיח לו בכל שנה להכפיל את שכרו בשנה הבאה. "האם אי פעם תצטרך לשלם לו?" שואלת סילבי. "לעולם לא, ילדתי!" עונה הפרופסור. "הוא ימשיך ויכפיל זאת עד שימות. את מבינה, תמיד יהיה שווה לו לחכות שנה נוספת כדי לקבל פי שניים!". וקיינס ממשיך:

אפשר שאין זה מקרה שהגזע שעשה את המֵרב כדי להביא את בשורת האלמוות ללב ולנפש של הדתות שלנו, עשה גם את המרב עבור העיקרון של ריבית קצוצה, ואוהב במיוחד את המוסד הזה, התכליתי ביותר מכלל המוסדות האנושיים"

באיזה גזע מדובר? לא קשה לנחש. הגזע שהביא את בשורת האלמוות לדתות, הגזע שעוסק רבות בריבית קצוצה – היהודים. כפי שמעיר ראס רוברטס, עצם הבחירה בחייט – מקצוע יהודי טיפוסי באותם ימים – כמייצג את הגזע הזה, הופכת את הרמיזה לברורה במיוחד.

קיינס, כרבים אחרים בני דורו ומקומו, היה בעל דעות אנטישמיות. אבל מה שמעניין כאן הוא הצד שנקט: קיינס מעלה על נס את הצריכה, ומתייחס לחיסכון ולמחשבה קדימה כאל רע הכרחי. שמא הביקורת שלו על היהודים כרוכה גם בביקורת שלו על יהודי מסוים, פון מיזס שנזכר לעיל, שחיבורו הראשון ב-1912, עסק בין השאר בחשיבותה של הריבית?

קיינס כתב עליו ביקורת ובה הביע דעתו שהוא "דיאלקטי ולא מקורי" (אף שהספר פורסם בגרמנית, ושנים לאחר מכן התוודה קיינס שהגרמנית שלו אינה טובה במיוחד, וש"בגרמנית, אני מבין היטב רק מה שכבר ידעתי לפני כן!").

בין מיזס לקיינס ניתן למנות מחלוקות רבות; בין היתר ביקורתו של מיזס על הטוטליטריזם של גרמניה הנאצית הייתה מפורסמת, ואילו קיינס, אף שהתנגד למשטר הנאצי, כתב בהקדמה למהדורה הגרמנית של ספרו ב-1936 שהשיטה שהוא מציע יכולה לעבוד טוב יותר במדינה טוטליטרית מאשר במדינה של "לֵסֵה פֵר".

עשיו הקיינסיאני

נחזור לקיינס ולעשיו. קיינס כאמור בעד צריכה ונגד מחשבה רבה מדי על העתיד. "בטווח הארוך, כולנו מתים", אמר קיינס, כשהוא דוחה את הרעיון של "ריבה מחר". הוא רוצה את הריבה שלו היום, ממש כעשיו הרוצה ללעוט מן האדום-האדום-הזה היום וכאן ועכשיו. בכורה? עתיד? את מי זה מעניין.

עשיו היה תלמיד נאמן של קיינס: כל יום יוצא לצוד, כל יום אוכל משללו. עשיו חי את הרגע. יעקב לעומתו היה יושב אוהלים, וטיפח צאן. זה מצריך השקעה מרובה, וראייה קדימה של השקעה עכשיו כדי להפיק תנובה בעוד שנה או שנתיים או בעתיד. יעקב הוא "האיש הרע" מהסיפור של קיינס. הוא נאחז בנצח ואינו בוזה את הבכורה. יעקב יודע שבטווח הארוך הוא ימות, אבל הבכורה הרי אינה נעצרת אצלו, וברכת אברהם היא ברכה לבניו ולבני בניו.

אירוע המכירה הראשון במקרא נזכר בפרשת השבוע שעבר, בה אברהם קונה מעפרון בכסף מלא אחוזת קבר לשרה. בעסקה הזו אברהם העדיף היאחזות בקרקע וקבורת אשתו שם, על פני ארבע מאות שקל כסף, "עובר לסוחר". במילים אחרות, אברהם מעדיף את הנצח על פני ההווה. באירוע המכירה בפרשתנו מוכיח יעקב שהוא הממשיך האמיתי של אברהם, שאינו בוזה את הבכורה ואינו מזלזל בוויתור עכשיו לצורך העתיד.

לחצו כאן לכל הטורים של הלל גרשוני

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. יפה!
    ממתין לפרשות ללא סיפורים – איך הלל גרשוני ימצא בהן את הנושא הכלכלי…

  2. יש אנשים שחיים את הרגע כמוני ולא חושבים על המחר , האם כיוונת את המשל של הקיינס ועשיו לדוגמאות מן המציאות העכשווית??

  3. האומנם היה עשיו כה שלילי ורדוד? המאמר שבוי במסורת הרבנית המגנה את עשיו לכל אורכה על לא עוול בכפו. אין למסורת הזו במה לאחוז בפשט של התורה. "כי אחיך הוא" מזהיר הקב"ה את משה שלא יפלוש לאדמתו.
    הבה נראה את הפשט כפשוטו. מחד עשיו הוא איש ציד ומאידך יעקב הוא איש תם יושב אוהלים. שתי תכונות יש לאיש ציד. הוא אמיץ (גברי, לוחמן, חמוש) והוא מתהלך בארץ אחרי צידו. שתי תכונות לאיש תם יושב אוהלים. הוא כרוך סביב סינרן של נשות המשפחה (האם והשפחות) והוא אינו מתהלך בארץ אלא יושב במקומו.
    יצחק העדיף את עשיו, לכן צריכה להיות חוצפה גדולה לרבנים כדי לצעוק בראש חוצות שיצחק אבינו העדיף לבכורה עבריין מועד ובן בליעל. מפני מה העדיף יצחק את עשיו? יצחק ידע שעל זרעו מוטלת מלאכת תיקון עולם. הוא ידע שמלאכה זו יכולה להיעשות רק מתוך ארץ ישראל בגלל היותה גשר בין יבשות ובגלל היותה הארץ המיועדת על ידי הבורא למטרה הסופית של "לך לך" – "ונברכו בך כל משפחות האדמה" – היא תיקון עולם. לכן, יצחק הוא היחידי מבין שלושת האבות שלא ירד מהארץ. עשיו התהלך בארץ ולכן הוא חיבב אותה. "קום והתהלך בארץ" ציווה השם את אברהם. הגמרא שואלת האם זו מצווה מן התורה להתהלך בארץ. עמדת חז"ל היא שאינה מצווה אלא שניתנה לאברהם כדי לחבב עליו את ארץ ישראל. אכן, מי שמתהלך ברץ לומד את דרכיה, מדלג על הרריה ולבסוף, אוהב את נופיה. יעקב לא התהלך בארץ, לכן הארץ לא התחבבה עליו באותה מידה. בעיני יעקב, האוהל היה העיקר ולכן, כשפרץ הרעב, הוא פשוט הזיז את האוהל וירד מצרימה והשתקע בה ליד הבן המוצלח. אגב, זה בדיוק מה שעשה תרח אבי אברהם שנתקע בחרן, אצל נחור בנו, בדרך ארצה כנען. סביר להניח שגם על הר שעיר פשט הרעב. הרי הרעב היה, אם לא עולמי כפי שחז"ל מספרים במדרשים, ודאי אזורי. בדרך הטבע אין רעב נקודתי. עם כל זאת, עשיו לא עזב מעולם את הארץ, לא כדי למצוא אישה ולא כדי למצוא שבר. הסתדר עם מה שהיה. כששבו ב"י משיעבוד מצרים, צאצאיו של עשיו ישבו בארץ אדום כי לא משו ממנה גם כי לא אכלו כל שובעם. אבל יצחק גם ידע שארץ שהיא גשר בין יבשות, תהיה חמודה ע"י כל מלכי עולם. אכן, לא הייתה אימפריה בסביבה הקרובה ואף הרחוקה, מהמונגולים ועד הבריטים, שלא עברה בה. לכן היה עליו לבחור בין הבנים בזה האמיץ, הגברי, הלוחמן והחמוש שיאזור אומץ להגן עליה מפני הפולשים. ודאי לא בבן התם הצפון כל היום באוהל הנשים.
    אבל רבקה התערבה, ודחפה במרמה את יעקב, המקורב אליה מטבע ישיבתו לידה שנים באוהל, לברכתו של בעלה העיוור, ואכלנו אותה. ירשנו גנים גלותיים ונשיים מיעקב שליוו אותנו כל ההיסטוריה. סירבנו להתנתק מסיר הבשר שבמצרים. הוצאנו דיבת הארץ רעה. היינו בעיני הכנענים כחגבים. לא שבנו מבבל בחומה עם זרובבל אלא בדלתות (דברי ריש לקיש). וכשהרומאים החריבו את הארץ, עזבנו אותה בהמונינו בלי שאף אחד יגלה אותנו, ועדיין לא שבנו אליה (רוב העם עוד בנכר) לא עם שואה ולא עם תש"ח!

    1. למה אתה מאשים את הרבנים במה שהנביא מוסר? זה לא ענייני. (וזאת עוד מהפטרת השבוע, איך פיספסת את זה?):
      "משא דבר ה' אל ישראל ביד מלאכי ב אהבתי אתכם אמר ה' ואמרתם במה אהבתנו הלוא אח עשו ליעקב נאם ה' ואהב את יעקב ג ואת עשו שנאתי ואשים את הריו שממה ואת נחלתו לתנות מדבר"
      וכן דברים קשים בעובדיה, וכן בירמיה וכן הלאה.

      עניין "אחיך הוא" ממש מצחיק, כי הדבר מופיע גם סמוך ל'גר היית במצרים', היעלה על הדעת ש'הרבנים מציגים את מצרים באור שלילי יותר מהתורה'? זה הבל מגוחך.

      גם לרשע צריך להכיר טובה, ומשפחה זה דבר חשוב (אפילו אח רשע).

      אתה משפריץ רעל אנטישמי עם ניחוח נוצרי, הבעיה שבעברית, הדבר לא מחזיק מים, כי מי שיודע עברית יודע לקרוא את התנ"ך.

      דרך אגב,
      ישר כוח לגרשוני, כתב יפה.

  4. כאשר עשו אמר "הנה אנוכי הולך למות, ולמה זה לי בכורה", אפשר להבין את זה כפשוטו – הוא היה בסוף כוחותיו ואם לא היה מבצע את "העסקה" הוא היה מת באותו מקום. זה גם מסביר מדוע היה צריך להאכיל אותו. לפי פרשנות זו אם עשו לא היה מעדיף את ההווה הוא היה מאבד גם את העתיד…

  5. תגובה לאבי צרפתי. התעלמת מהעובדה שלרבקה ניתנה נבואה מפורשת מהקב"ה בעת הריונה ושלא היתה ידועה ליצחק שיעקב יירש ולא עשו ולכן עמדתך על אף שהיא מעניינת שגוייה מיסודה. ניתן להוסיף שגם העדפת אברהם את ישמעל והעדפת יעקב את יוסף היו נטיות של האבות שלא כפי שרצה בסופו של דבר הקב"ה כך גם בהעדפת יצחק את עשו שהוא בבחינת מידת הדין ביצחק ודין יתר בעשו כשלמעשה הבחירה ביעקב היא הנכונה שמשלב חסד אברהם ודין יצחק על פי מידת הרחמים. עשו כן חשוב ורצוי מבחינת הניהול המדיני על פי רצון יעקב שנאמר הקל קול יעקב והידים ידי עשו. יום טוב

  6. סליחה על השאלה אבל מה בדיוק הפואנטה של המאמר? האם קיינס צדק? האם הוא טעה? יש משהו שאני אמור ללמוד מזה? כי פשוט הכתוב הציג בפני טענה, מבלי להביא טיעונים לאישושה או להפריכה. ובאמת שלא הבנתי. האם בעתיד באמת לא נצטרך לחסוך, האם כדאי לחסוך עבור מצב שבו לא נצטרך לחסוך, ומה המסקנות מההשוואה ליעקב