"גל הירש הוא קורבן לסיכול ממוקד, וזה לא המקרה היחיד"

תנ"צ גיא ניר תיאר בכנסת התנהלות פסולה של המשטרה באיסוף חומר רגיש על אישי ציבור: "שיטה מסוכנת של קומץ קצינים. במסמך יצחקי יש מידע שיטיל אימה גם על היועמ"ש"

"אני עושה את זה לטובת המשטרה". תנ"צ גיא ניר בכנסת הבוקר | צילום מסך

"גל הירש הוא קורבן לסיכול ממוקד, וזה לא המקרה היחיד", כך אמר הבוקר תנ"צ גיא ניר, לשעבר ראש חטיבת המודיעין באגף החקירות במשטרה, בדיון מיוחד שנערך בוועדת הפנים של הכנסת בראשות ח"כ יואב קיש. במהלך הדיון, שהתכנס תחת הכותרת " חשש משימוש בחקירות רדומות לטובת סיכול פוליטי", פרס ניר מסכת רחבה של התנהלות חמורה לכאורה בשורות המשטרה, אשר חורגת לדבריו גם הרבה מעבר לאירוע המסוים של גל הירש.

זו הייתה הופעתו הפומבית הראשונה של תנ"צ ניר מזה תקופה ארוכה, וזאת לאחר שהושעה מתפקידו בעקבות הליך משמעתי המתנהל נגדו במשטרה מזה שלוש שנים. הבדיקה בעניינו של ניר נפתחה כזכור בעקבות תלונה שהגיש למח"ש על אי סדרים לטענתו ביחידת להב 433 וקנוניה נגדו מצד ניצב רוני ריטמן.

תנ"צ ניר, המשרת במשטרה מזה 27 שנים בתפקידי מודיעין בכירים, טען בפתח דבריו הבוקר כי גם הוא נפל קורבן למה שהוא מכנה "השיטה" הנהוגה בקרב גורמים מסוימים במשטרה. כמו כן אמר ניר בפתח הדיון כי בשל אזהרות שקיבל מגורמים במשטרה ("קצין בכיר שהוא שליח של מישהו") הוא מנוע מלהתייחס לנושאים אישיים הנמצאים במהלך חקירה.

ניר הדגיש כי משטרת ישראל באופן כללי פועלת בצורה טובה ויש בה שוטרים מסורים, ולכן הוא אינו נאבק נגד המשטרה עצמה אלא נגד תופעות פסולות שעושות נזק למשטרה ומאפשרות לגורמים שליליים לפעול. "למשטרה יש כלים טובים ומתקדמים, אבל כשהם נמצאים בידיים הלא נכונות – וראיתי את זה לא אחת במהלך שירותי – הם עלולים להוות סכנה מהותית", אמר והוסיף: "יש פיקוח רב על פעולות המשטרה אבל אין אפשרות לפקח במאה אחוז. לכן אנחנו רואים אנשים שחורגים מההנחיות ומשתמשים בכלים שניתנו להם כחוק בצורה פסולה גם נגדי".

צפו בעדותו המלאה של תנ"צ גיא ניר:

לדברי תנ"צ ניר, המצב בו המשטרה מחזיקה מידע רגיש על אישים מסוימים יוצר "מאזן אימה" בין השוטרים לנבחרי הציבור: "תארו לכם שהייתי יושב פה עם תיק המחזיק מידע עליכם", פנה לחברי הכנסת ושאל: "האם במצב כזה הדיון הזה היה יכול להיות מקצועי או שהיה קיים חשש להטיות?".

בהמשך אף טען ניר כי המידע המוחזק במשטרה כולל מלבד אישי ציבור בכירים גם מועמדים לבחירות ברשויות המקומיות ואף גורמים במערכת המשפט. "פניתי לפני שלוש שנים ליועמ"ש וינשטיין ותיארתי בפניו כיצד קצינים בכירים עושים יחדיו כדי לשבש חקירה של עמית שלהם שנחקר במח"ש, אך הוא לא ראה בזה דבר פסול. אני יכול להגיד שכאשר אנשים יקראו את 'מסמך יצחקי' הם יראו שלאנשים במשטרה יש כוח להטיל אימה גם על היועץ המשפטי".

"החליטו שמישהו לא יהיה אז הוא לא יהיה"

גל הירש | פלאש90

על אף המגבלות שהוטלו עליו במסגרת החוק, ניר הביא מספר דוגמאות למקרים בהם לטענתו נעשה שימוש פסול בכלים העומדים לרשות המשטרה. ניר הציג למשל צווי חקירה שניתנו על ידי בית משפט לבקשת המשטרה, אך ורק על סמך מכתבים אנונימיים. "השופטים אפילו לא ידעו במקרים האלה את מי מתכוונים לחקור. כלומר, אפשר לקחת כל בן אדם ולחקור כל פרט בחייו על סמך מכתב אנונימי בלבד", אמר.

על פי ניר, מכתבים בעילום שם יכולים להיות חשובים במקרים בהם הקורבנות חוששים להיחשף, אך קציני משטרה הפכו את השימוש במידע רדום להרגל: "הולכים ומייצרים מכתבים אנונימיים תוך שימוש בחומר ששכב שנים במשטרה, ופתאום אנשים שמועמדים לתפקיד כלשהו מוצאים את עצמם בכותרות כעבריינים. אם זה לא עובד אז משתמשים גם בניירות שנראים כאילו הגיעו ממשרד עורכי דין. זאת מניפולציה שמתאימה אולי לעולמות הריגול, אבל לא למשטרה".

ניר תיאר גם פגישה שנערכה במשרדי להב 433 לפני למעלה משלוש שנים, כאשר כהונת המפכ"ל הקודם עמדה לפני סיום. "זאת הייתה פגישה של קצינים בכירים, ביניהם ראש להב היוצא, ובה נאמר בלי שום חשש שיורם הלוי לא יהיה מפכ"ל. הם פשוט החליטו שמישהו לא יהיה אז הוא לא יהיה. זאת השיטה שחיה ובועטת וגובה קורבנות, אלה דברים שראיתי וחוויתי במו עיניי".

הראיות על השולחן

בכל הנוגע לפרשת גל הירש, קובע כאמור תנ"צ ניר באופן חד משמעי כי נעשה למינויו כמפכ"ל סיכול מכוון ומתוכנן. "באותו ערב שהודיעו על מועמדות הירש בירכתי על כך. למחרת, לאחר סדרת השיחות עם ניצב מני יצחקי, (ניר מתייחס להקלטות שפורסמו בחדשות 2 ובהן נשמע יצחקי מנסה לכאורה להשיג מידע מפליל על הירש) הבנתי שנפל דבר – סוכל מפכ"ל בישראל".

לדבריו, הוא פנה עם המידע הזה למחלקה לחקירות שוטרים והגיש תלונה מסודרת, אך במח"ש התעלמו ולא עשו דבר. גם מבקר המדינה ("אמר שהוא מוגבל בטיפול במשטרה") והיועץ המשפטי לממשלה קיבלו פניות מפורטות וממוסמכות מניר בנושא, אך לא יצא מהן דבר.

לטענת ניר, בכל תהליך הבדיקה שנעשה להירש אף אחד לא פנה אליו כמי שמחזיק בנתונים וראיות. "לא התבקשתי לתת את גרסתי ואת ההסברים שלי, ולו כדי לשלול אותם. תיארו אותי כטרבל מייקר עם עברות משמעת, אבל על כל גרסה לא נכונה שתוצג אני מוכן לשים ראייה על השולחן".

לדבריו, במקום זאת החליטו במשטרה לפתוח בבדיקה פנימית נגד העוזרת שלו (הקצינה צ' שהאשימה את ניצב ריטמן בהטרדה מינית). "חקרו אותה במשך שעות, את מי שהייתה הקורבן בכל הסיפור, חקירה אלטרנטיבית בנוסף לזו של מח"ש, עד שהביאו אותה להתמוטטות ולבית חולים. זאת השיטה שקיימת ומונהגת. היא עובדת ומצליחה ובמשך השנים הם רק השתכללו בה. אלה האנשים שיושבים במקומות הכי רגישים באגף החקירות ובלהב 433, יש להם גישה לכלים משמעותיים וחודרניים, והם יעשו עוד סיכולים כמו זה של יורם הלוי".

"המידע שנמסר למשרד המשפטים היה לא שלם"

נקודה נוספת שהעלה תנ"צ ניר הייתה לגבי התנהלות הפרקליטות בפרשת גל הירש, אשר לטענתו התבססה על מידע שגוי והתנהלות לא תקינה. "כל התהליך שסבב את שליפת המידע הרדום בעניין הירש לא יכול לעמוד תחת חזקת תקינות המנהל. ההסתתרות מאחורי המושג הזה מאפשרת לעשות דברים לא טובים", אמר.

ניר התייחס למקרה שנחשף בחדשות 10 ובו פנה מני יצחקי לעוזרת שלו וביקש ממנה באופן ישיר להוציא מידע "ששוכב בבוידם ואף אחד לא יודע על קיומו למעט בודדים", לדברי ניר. "ביקשתי לקבל בקשה חתומה, אבל לא קיבלתי. כל הדברים הועברו בצורה לא תקינה, שיבשו את לוחות הזמנים ושינו את הנרטיב האמיתי של האירועים. לכן אני מעריך שהמידע שנמסר למשרד המשפטים לא היה שלם ונכון. ראש אגף החקירות המשיך לעסוק בזה גם אחרי שדווח שצוות של משרד המשפטים עוסק בעניין. תחברו את כל הנקודות ותבינו שיש פה סיכול ממוקד".

לדברי תנ"צ ניר, אותה קבוצת קצינים המפעילה את מה שהוא מכנה "השיטה" היא למעשה "חונטה שהציבור נחשף אליה רק מדי פעם כשהיא מרימה את ראשה. כשהם לא מעוניינים שמישהו יהיה בתפקיד מסוים הם נכנסים לפעולה".

ניר הוסיף ואמר כי הצורה שבה נאספו החומרים ב'מסמך יצחקי' והאופן שבו הם מוחזקים ונעשה בהם שימוש במקרה הצורך הוא פגום. "כל סוגית אגירת המידע היא בעייתית מאוד. יש פה שימוש לרעה במידע על אישי ציבור. מסמכים כאלה שמסתובבים בידיים הלא נכונות הם סכנה ממשית. הייתי בישיבות עם אנשי משרד המשפטים בהן קיבלנו הנחיות לא לאגור חומרים, ובסוף הישיבה באו אלי קציני משטרה ואמרו שהם עושים כך בכל זאת, בניגוד להנחיות המפורשות שניתנו. אם היה מתקיים הליך של מעקב ובקרה אחר השימוש במידע, הייתי אומר שכנראה יש לו תכלית ראויה, אבל התכלית מראש היא פסולה".

גיא ניר סיכם את דבריו ואמר: "יצאתי למסע הזה בגלל שאני אוהב את המשטרה. יש לי חברים אמיצים שלמדו על בשרם איך כל מי שמדווח מיד מוקע כמצורע. יכולתי לפרוש ולעסוק בדברים אחרים, אבל במשך שלוש שנים אני משותק: אני לא יכול לעשות שום דבר בלי אישור, הרכב שלי תחת מעקב 24 שעות ביממה. אני עושה את זה לטובת המשטרה ולטובת אזרחי מדינת ישראל שראויים למשטרה טובה. יש פה שיטה, ומי שחושב שאם אנחנו נעלים עין ממנה ומהתוצאות ההרסניות שלה אז היא תעלם, טועה. מי שחושב שאירוע גל הירש לא יכול לחזור על עצמו – טועה".

"רדיפה מחפירה"

כפי שדיווחנו ב'מידה' לפני כשלושה חודשים, קציני המשטרה גיא ניר וצ' פנו ליועמ"ש באמצעות פרקליטיהם במכתב בו הוטחה ביקורת חריפה על החלטתו של מנדלבליט שלא להעניק חסינות מנהלית לניר בתמורה להעברת חומרים והקלטות המצביעים לטענתו על מעשים פליליים נגד קציני משטרה בכירים, בדגש על פרשת סיכול מינויו של גל הירש למפכ”ל.

עורכי הדין מיכאל דבורין וחי בר-אל, המייצגים את ניר וצ’, טענו במכתבם כי התנהלותו של היועמ”ש “אינה עולה בקנה אחד עם החוק ופוגעת במספר רב של זכויות יסוד המוקנות למרשנו”. לדבריהם, בדרישתו של היועמ”ש יש כדי “לפגוע פגיעה אנושה בהגנתם של הקצינים והיא עלולה להביא לפגיעה קשה ובלתי הפיכה בזכויותיהם ואף לאי-עשיית צדק ולאי הבאת האשמים לדין”.

עורכי הדין קראו ליועמ”ש לפעול ל”הפסקת הרדיפה של תנ”צ ניר על ידי מפכ”ל המשטרה”, והוסיפו: “הרדיפה וההתנכלות שעוברים מרשינו מצד המפכ”ל וגורמים מטעמו במשטרת ישראל היא מחפירה, מזעזעת וחסרת תקדים במשכה”.

כזכור, ועדת הפנים קראה לפני כחודשיים לכנסת להקים ועדת חקירה פרלמנטרית בפרשת הירש, אך לאחר התנגדות של סיעת 'כולנו', החליט ח”כ יואב קיש שיזם את המהלך לדחות את ההצבעה במליאה בנושא.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה:

"למרות השאלות הישירות שקיבלנו בנושא, אין בכוונתנו כמשטרה  להתייחס לבמה שנבחרה הבוקר לקצין שהוצא לחופשה כפויה ושמתנהל נגדו הליך משמעתי בבית הדין למשמעת.שמחנו לגלות שאין בפיו של הקצין שום מידע קונקרטי חדש, שלא הועלה על ידו בעבר הראוי להתייחסות, או פוקח עיניים בדרך כלשהי ביחס לטענות שהוא מפריח מעל כל במה.

נזכיר כי מדובר בקצין, שהוצא לחופשה כפויה מתפקידו בעקבות ההליכים המשמעתיים המתנהלים כנגדו, לאחר שפנה גם לערכאות משפטיות כנגד המשטרה. זאת ועוד, הקצין מסרב לעבור תהליך התאמה תעסוקתית הכולל בדיקת פוליגרף, תהליך שמחויב בו כל קצין בדרגתו, ועל כן בוצע לו שימוע לפני פיטורים.

בעקבות השימוע ולאחר התייעצות עם הגורמים המשפטיים הרלוונטיים, נשלח זה מכבר לשר לבט"פ מכתב המלצה לפיטוריו, פיטורין שבסמכותו של השר. לצערנו, מסתבר כי הקצין, אשר נמצא כבר בחופשה כפויה כ-3 שנים לא בוחל באף אמצעי בניסיונותיו לתקוף ולהטיל רבב בארגון שלם של שוטרים וקצינים מסורים וערכיים. משטרת ישראל קוראת לקצין לפעול על פי המצופה ממנו ולהעביר לגורמים המוסמכים כל מידע רלוונטי אם יש כזה ברשותו ולהפסיק לעסוק בהכפשות כלליות ועמומות.

דומה שסוגיית גל הירש הוצגה בצורה הברורה ביותר על ידי פרקליט המדינה בוועדת הפנים. לא שמענו היום שום פרט עובדתי שמטיל בגרסת פרקליט המדינה ספק כלשהו. תחושות של קצין ש"מידרו" אותו, אינן טענה רלוונטית כאשר מדובר בטיפול במיועד למפכ"ל. לא כל ציר הפיקוד צריך לעסוק בתווך טכני במידע עבור היועץ המשפטי לממשלה בעניין כזה. נחזור ונדגיש מה שכבר נאמר אינספור פעמים: החקירה הוטלה לפתחה של המשטרה, רק לאחר שהוסרה מועמדותו של גל הירש לתפקיד

למעלה מן הצורך נציין כי שוטרי וקציני משטרת ישראל שומרים על טוהר החקירה ומנהלים אותה באופן ישיר, ממלכתי ומקצועי, ללא משוא פנים וללא מניעים זרים. על חריגים יש לדווח לגורם המוסמך. יצירת כותרות ריקות לאחר שנים, היא בעצמה מעידה על התנהלותו שלו. יתרה מכך הדברים עליהם מלין תנ"צ ניר היו בתחום סמכותו ואחריותו ואך תמוהה הדבר מדוע בחר להלין עליהם רק עתה.

למען הסר ספק וכפי שציינו פעמים רבות בעבר, חקירות רגישות של נבחרי ציבור וכל פעילות מעין זו של משטרת ישראל, מנוהלות על ידי צוותי חקירה מיומנים ומקצועיים ונמצאות באופן תדיר תחת פיקוח ובקרה הדוקים של הפרקליטות, ובליווי אישי של פרקליט המדינה ו/או היועץ המשפטי לממשלה בעצמם (על פי המעמד).

משטרת ישראל איננה אוספת מידע באופן יזום על נבחרי ציבור. ככל שמגיע לידה מידע כזה בשל דיווחים או תלונות, הרי שהוא נבחן ונבדק, באישור פרקליט מדינה או היועץ וכל פעולת חקירה, אם אושרה פתיחה בחקירה, מאושרת כנ"ל".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. השיטות של החזקת חומרים רגישים ואת כל הממסד הפוליטי והמשפטי בביצים הוא שיטת ישנה חדשה של ראש הFBI הובר .
    שרק אחרי שמת הבינו איזה סכנה הוא היה למשטר הדמוקרטי .
    בארץ עוד לא הפנימו את זה וכנראה שהחונטה תשאר במשטרה עד שמישהו עם ביצים יפרק אותם….

  2. פצצה לפנים .צריך להפסיק כל פעילות שלחקירות המשטרה נגד בכירים עד לבירור כל הפרשייה הזו זה מאוד מסוכן אם זה נכון מה שנאמר כאן

  3. המדינה הזו הופכת ממש לברית המועצות המפחידה. יצחקי ושות' - איזה פרצופים הגיב:

    כל יום המצב מחמיר בארץ

  4. החונטה גדולה משמעותית ממה שמתואר פה ומגיעה לפרקליטות (כמו רות דוד), בתי המשפט (הדוגמה הכי מינימלית רונית פוזננסקי) ועוד.
    מה שמתואר פה זה רק קצה הקרחון. אבל אם רות דוד לא נכנסה לכלא, לא ברור איך נלחמים ברוע כזה…

  5. א. מדהים היה לשמוע אתמול בחדשות את התגובות של אלו ש"מזועזעים" ו"המומים"- כל מי שעיניו בראשו כבר הבין מזמן איך העניינים במשטרה עובדים.
    ב. הגיע הזמן לבדוק מה קורה עם סיעת כולנו ולמה היא תוקעת מקלות בגלגלים דווקא בענייני תקשורת ומשפט??? האם יש טובות הנאה לא ידועות?

  6. לא מעניין אותי איך המשטרה והפרקליטות מתנהלים. מה שמעניין אותי שאף פוליטיקאי חוץ מח"כ קיש הרים את הכפפה ומפלגה בישראל חסמה אותו. דהיינו גם מפלגתו של כחלון התבסמה בסירחון שנודף מאפסים בעלי מעמד…ואם הממשלה לא מטפלת בארועים כאלה ולא אכפת לה מה שקורה אז אין טעם להגן על המדינה שכבר לא שלך ושייכת לקומץ מתנשא.

  7. למישהו יש ספק שיש לנו מערכת אכיפת חוק בררנית ומושחתת? ואני בוכה על עם ישראל שהפך לקורבן של קומץ מושחתים – וביתר שאת בוכה על חיילינו שנופלים למען המדינה שמושחתים השתלטו עליה ועושים בה כבשלהם – ורודפים חפים מפשע ותופרים תיקים משיקוליים פוליטיים לחפים מפשע – בוז לכם – סומכת רק על השופטים שבשמיים שיתבעו את חוסר יכולתנו, עמך ישראל, לתבוע את עלבוננו והשפלתנו !
    זעקי ארץ, זעקו שמיים וצדק ,
    לא זאת המדינה עליה חלמנו – הצילו!

  8. למישהו יש ספק שיש לנו מערכת אכיפת חוק בררנית ומושחתת?
    ואני בוכה על עם ישראל שהפך לקורבן של קומץ מושחתים –
    וביתר שאת בוכה על חיילינו שנופלים למען המדינה שמושחתים השתלטו עליה בכוח העלילות ותפירת תיקים-
    מושחתים שרודפים חפים מפשע ותופרים תיקים משיקוליים פוליטיים לחפים מפשע-
    בוז לכם –
    סומכת רק על השופטים שבשמיים שיתבעו את חוסר יכולתנו להגן על עצמנו ולתבוע את עלבוננו והשפלתנו !
    זעקי ארץ, זעקו שמיים וצדק, עד מתי רשעים יעלוזו?

  9. עדותו של נציב שירות המדינה לשעבר, שמואל הולנדר, בראיון לבן-כזבית:

    "שמע יש ישיבות ממשלה שיושב שר שתלוי ועומד נגדו תיק,
    או חקירה, או בדיקה,
    בינתיים יש הצבעה בנושא שקשור לפרקליטות.
    מה אתה חוש שהשר יצביע?
    עם הפרקליטות או נגדה?
    הוא כמו בן-ערובה –
    השר הזה צריך להיות גיבור
    כדי להצביע נגד עמדת הפרקליטות או נגד היועמ"ש –
    ממש מתאבד שיעי.
    ישבתי פעם בוועדה לאיתור פרקליט המדינה,
    העידו בפנינו שורה ארוכה של בכירים מהפרקליטות
    שהיו מועמדים
    וסיפרו על תיקים של שרים ובכירים
    שמוחזקים פתוחים למרות שיודעים שאין כלום.

    התפתלנו על הכיסאות כששמענו את זה".

    אני חולה מזה.

  10. מדינת ישראל חוהה בימים אלה ריקבון והתפוררות של מערכת אכיפת החוק בצמרת המשטרה
    והפרקליטות מחד גיסא, ומערכת המשפט בראשות נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות מאידך גיסא. הפללה על בסיס אישי של אנשים "המסכנים" את האינטרסים הצרים של היועמ"ש העבריין הפלילי לכאורה בפרשת אשכנזי, אביחי מנדלבליט, ושל קציני משטרה מושחתים המוכנים לבדות ראיות כדי לקדם את החונטה שלהם לתפקיד הנחשק של המפכ"ל. אסתר חיות בפרשת המסתננים מסכנת את קיומה של מדינת ישראל כמדינת חוק, רומסת את חוקי הכנסת ובכללם חוק הכניסה לישראל שהוא עבירה פלילית חמורה לכל דבר. בג"ץ הפך את פסיקותיו הבלתי חוקיות, השרירותיות, "הסבירות" "והנאורות" כביכול לכלי אנטי דמוקרטי ההופך את חוקי מדינת ישראל ריקים מתוכן ואת המוסד המשפטי העליון לבית בושת משפטי.

  11. היי מישהו מאמין למשטרע? לא אני… ואני בהחלט מאמינה ששמנדלדיל מושחת. שהוא מונה להציל את ביב הביבים ואת עורו..