בריטניה מסרבת להעניק מקלט לאסיה ביבי בשל "חשש מזעם מוסלמי"

הפקיסטנית בת ה-47 שנידונה למוות בשל העלבת הנביא מוחמד שוחררה לאחר שמונה שנים, אך ממשלתה לא מתירה לה לעזוב את המדינה

"מקרה מבחן לרוח המערב מול הברבריות האסלאמית". אסיה ביבי | Open Doors

בסקירה שפרסם על פרשת אסיה ביבי, הגדיר ה'טלגרף' הבריטי את הסיפור כולו כלקוח "מעולם אחר, עולם של ימי הביניים". ואכן כך הדבר.

אסיה ביבי היא אישה פקיסטנית בת 47, החברה בעדה הנוצרית במדינה. בשנת 2009 היא הותקפה בידי כמה משכניה המוסלמים לאחר ששתתה מים מבאר משותפת סמוך לעיירה שייקופורה במזרח המדינה. השכנים טענו כי בשל היותה של ביבי נוצריה, הבאר כולה טומאה ואסורה לשימוש לפי חוקי האסלאם. ביבי הגיבה ואמרה כי "ישו היה רואה את העניין הזה אחרת ממוחמד. ישו מת על הצלב עבור פשעי האנושות. מה מוחמד עשה אי פעם למען האנושות?".

היא הואשמה בהעלבת הנביא מוחמד ועמדה למשפט על חילול הקודש. בית הדין קבע שעליה להתאסלם או למות. ביבי בילתה מעל לשמונה שנים בכלא הפקיסטני, רוב הזמן בבידוד בצינוק או באגף הנידונים למוות. לפני כשבועיים בית המשפט העליון בפקיסטן החליט לזכות אותה, אך גם כעת לאחר שחרורה, גורלה של ביבי עדיין לא ברור.

לאחר ההודעה על שחרורה של ביבי, פרצו ברחבי המדינה הפגנות אלימות ששיתקו את המדינה למשך מספר ימים, ובהן נשמעו קריאות להוצאתה להורג. ממשלת פקיסטן נכנעה לחלק דרישות המפגינים ולא התנגדה להוספתה של ביבי לרשימת האנשים שאסורים בעליה לטיסות. כך למעשה נמנעה מביבי האפשרות לעזוב את המדינה.

וכך, גם לאחר שנמצאה זכאית ושוחררה מהכלא, ביבי עדיין מוחזקת בניגוד לרצונה בפקיסטן, כביכול "למען ביטחונה האישי". בפועל, נראה כי הכוונה היא לאפשר להמון הזועם לרצוח אותה יותר בקלות. ממשלת פקיסטן כבר הביעה את החשש לפיו אם ביבי תעזוב את המדינה עוצמת המהומות תגבר עוד יותר, ונכון להיום היא מוחזקת במיקום סודי. ברשתות החברתיות כבר הופצו שלל צילומים מזויפים שלה בהם היא נראית יוצאת מהמדינה.

"במשך ארבעה ימים, כל הנוצרים שגרים בערים הגדולות לא יצאו מהבית", סיפר אלסנדרו מונטדורו, מנהל ארגון סיוע איטלקי בפקיסטן. לעת עתה, ביבי צפויה להישאר במדינה עד שהתיק שלה יובא שוב לעיון בית המשפט, כפי שהורה ראש הממשלה. כעת נראה שביבי לכודה בתוך הליך משפטי אינסופי, בעוד אלפי מוסלמים גודשים את הרחובות וקוראים למותה.

צו השעה

מדינות המערב חייבות להציע לאסיה ביבי מקלט, וללחוץ על ממשלת פקיסטן לשחרר אותה ולהתיר לה לעזוב את המדינה. כמו גורלה של ביבי עצמה, רבים מן הערכים שמגדירים את המערב נמצאים כעת בסכנה ממשית: חופש הביטוי, חופש הדת, חופש התנועה, שלטון החוק וכבוד האדם.

מנהיג המפלגה הרפובליקנית בצרפת, לורן ווקייה, הגדיר את המקרה של אסיה ביבי ככזה שנוגע ל"התפיסה הבסיסית של תרבות המערב מול הברבריות האסלאמיסטית". אז אם המערב לא ילחם עבור אסיה ביבי, מי כן יעשה זאת?

אחרי שמונה שנים של פאסיביות ודממה, כמה מדינות אירופאיות מנסות לעזור לה. איטליה הודיעה שהיא תסייע לביבי בהשגת מעמד של מקלט, ושר הפנים מתאו סלביני אמר בשבוע שעבר כי הוא מקווה "שנשים וילדים שחייהם בסכנה יוכלו לקבל עתיד בטוח במדינה שלנו או במדינה מערבית אחרת. אעשה כל שביכולתי כדי להבטיח זאת. לא יתכן שבשנת 2018 מישהו יהיה בסכנה לחייו בגלל האשמה בחילול הקודש".

עוד אמר סלביני כי אם ביבי תקבל מקלט באיטליה, היא ומשפחתה יזכו להגנה הדומה לזו שמקבלים אנשים המאוימים על ידי המאפיה. רק שבמקום כנופיית עבריינים, ביבי זקוקה להגנה מפני כנופיית קנאים דתיים.

בנוסף לכך, אנטוניו טג'אני, נשיא הפרלמנט האירופאי ומנהיג מפלגת 'פורצה איטליה', הזמין את ביבי להגיע לאירופה וקרא לרשויות בפקיסטן לספק לה את המסמכים הדרושים. יותר מ-60 אלף איטלקים כבר חתמו על עצומה הקוראת לממשלת איטליה להעניק לביבי מקלט, בה נכתב בין השאר:

זהו צו השעה שאיטליה, בשם המסורת ההומניסטית שלה, תספק לאסיה ביבי באופן מיידי את כל ההגנה הפוליטית והדיפלומטית הדרושה. כל יום נוסף שהיא נמצאת בפקיסטן הוא סכנה לחייה. איטליה לא יכולה לעמוד מנגד מול גורלה של ביבי, שהיא סמל לרדיפת הנוצרים ברחבי העולם"

מייקל ברנד, יועצה של אנגלה מרקל לענייני זכויות אדם, טען כי יש לעשות "כל מאמץ" כדי שביבי תוכל "לחיות בחופש ובביטחון". עורך דינה של ביבי שנמלט בעצמו מהמדינה, צוטט ב-CNN כשאמר כי משפחת ביבי הגישה בקשת מקלט בהולנד. דובר משרד החוץ ההולנדי הגיב ואמר כי "המקרה של אסיה ביבי זוכה למלוא תשומת הלב של הממשלה. אנחנו עומדים בקשר קרוב עם מדינות אחרות בנושא". גם ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, אמר שארצו "נמצאת בשיחות עם ממשלת פקיסטן" כדי לקלוט את ביבי.

בעלה של אסיה, אשיק מאסיח, אמר בראיון לפני כשבועיים כי משפחתו "נמצאת בסכנה גדולה" בפקיסטן. "אני מבקש מהנשיא טראמפ לסייע לנו לצאת מהמדינה. תעזרו לנו להבטיח את חירותנו".

אלביון הצבועה

למרבה הצער, נראה כי שאר מדינות אירופה נכנעו לאיומי האסלאמיסטים. בכיר בקהילה הפקיסטנית הנוצרית בבריטניה אמר כי "העובדה ששום הצעה לא התממשה עד כה היא מזעזעת. מאות אלפי אנשים קוראים למותה של ביבי, ובריטניה מודאגת מההשלכות האפשריות שיהיו לכך אצלה בבית. לא הייתה שום הצעה מבריטניה, ומשפחת ביבי לא תגיע לכאן".

הסירוב הבריטי להציע לביבי מקלט הוביל 19 חברי פרלמנט לשלוח מכתב לשר החוץ ג'רמי האנט, ולדרוש ממנו לאפשר לביבי להגיע למדינה. חבר הפרלמנט ג'ון וודקוק אמר:

בריטניה צריכה להיות גאה לתת מקלט לאנשים הנרדפים בשל דתם. לכן אני נחרד מהסירוב להעניק מקלט לאסיה ביבי, רק בגלל הפחד שהיא תהיה מטרה למוסלמים קיצוניים גם כאן"

אייאן חירסי עלי, פליטה מסומליה שהתפרסמה ברחבי העולם בעקבות הספרים שכתבה על חייה ושימשה בעבר גם כחברת פרלמנט בהולנד, אמרה: "אם אסיה ביבי לא מקבלת מקלט בבריטניה, אז מה לעזאזל הטעם בכלל בקיום מערכת המקלט?".

בריטניה העניקה בעבר מקלט לנשים שנרדפו על ידי האסלאם (כמו למשל מלאלה יוספזאי, שכמעט ונרצחה על ידי הטאליבן), אז מדוע אסיה ביבי לא יכולה ליהנות מסיוע דומה? בריטניה הגנה על הסופר סלמאן רושדי מאז שמשטר האיתוללות באיראן הוציא פתווה על חייו ב-1989. האם לא יהיה זה ראוי להעניק את אותה הגנה גם לאמא פקיסטנית שהיא קורבן לחוקי השריעה?

אם המדינאים האירופאים לפחות ניסו להגיב לסיטואציה המזוויעה בה נמצאת ביבי, רוב 'האינטלקטואלים' האירופאים, אשר לרוב הם הראשונים בתור להשמיע את 'ערכיהם', נותרו שקטים מאוד.

פניה ציבורית נדירה כזו פורסמה רק בצרפת, שם כארבעים אישי תרבות ופוליטיקאים קראו להתגייס להצלת ביבי. האינטלקטואלים הצרפתים הגדירו את מצבה של ביבי כ"סיפור מתועב ופסק דין פרימיטבי הראוי לזמנים אחרים מאלה של הדמוקרטיות המודרניות או של העולם התרבותי בכלל". הם כתבו כי "אנו תומכים בסובלנות דתית, פלורליזם של רעיונות ושוויון בין המינים".

היסטוריה מדממת

לפקיסטן יש היסטוריה ארוכה ומדממת של רציחות שנעשו בידי המון זועם שהחליט לקחת את החוק לידיים. לפני כארבע שנים, עורך דין בשם ראשיד רחמן, שהגן על מרצה שהואשם בחילול הקודש, נורה למוות. איש דת נוצרי שהואשם בעברה דומה, נרצח בכלא על ידי שוטר. שופט שהעז לזכות שני בני אדם שהואשמו בחילול הקודש נרצח בלשכתו. סלמאן טאסיר, מוסלמי אמיץ שכיהן כמושל מחוז פונג'אב, נרצח בידי שומר הראש שלו שטען כי עשה זאת בגלל שטאסיר "הגן על שינויים בחוק חילול הקודש". שבאז באטי, שהיה שר בממשלת פקיסטן, נרצח ביריות לאחר שיצאה להגנתה של ביבי.

במצב הנוכחי, הפתרון הטוב ביותר עבור ביבי יהיה ללכת בעקבות הדוגמה של אישה פקיסטנית נוספת, רימשה מאסיח, שמצאה לאחרונה מקלט בקנדה לאחר חודשים בהם הסתתרה מחשש לחייה.

אך על מנת להבטיח את הגעתה הבטוחה של ביבי למערב, דמויות בולטות חייבות לזעוק בקול את זעקתה ולהפעיל לחץ על ממשלת פקיסטן. כפי שציינו אנשי הרוח הצרפתים במכתבם, מה שמוטל כאן על הכף הוא לא רק גורלה האישי של ביבי או של הנוצרים הנרדפים ברחבי העולם, אלא "המשך קיומה של רוח הנאורות".

בינתיים בלונדון, מטיף דתי ממוצא פקיסטני בשם אנג'ם צ'ודרי מביע תמיכה פומבית בדאעש, אך רשאי לחיות את חיו בנוחות בזמן שאסיה ביבי מסתתרת בפקיסטן תחת איומים ברצח. עולם בו צ'ודרי מתהלך בחופשיות בעוד ביבי נסה על נפשה, לא יהיה בטוח יותר עבור אף אחד. זה יהיה מותו של המערב כפי שאנו מכירים אותו.


ג’וליו מיאוטי הוא עיתונאי וסופר איטלקי. הטור פורסם לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. ע"פ דת הPC החדשה שהשתלטה על אירופה, ביבי היא איסלמופובית והפקיסטנים פשוט מתקדמים יותר מהמערב במלחמה שלהם באיסלאמופוביה

  2. כל הנוצרים בארצות ערב.איראן.מצרים.עירק.לבנון.ישראל.פקיסטן.יהגרו לרוסיה.אירופה.אמריקות.וכך יחיו בנחת

    1. לעבר ישראל, אז תבין באיזו צרה מדינת ישראל תהיה.
      המוסלמים בוחנים אותנו עם צעדות השיבה שלהם, ולפי התגובות הם ידעו מה לעשות כששוב תתרחש הפיכה איסלאמית במצרים והמוסלמים ירצו לגרש את הקופטים.
      גם הנוצרים ברחבי העולם בוחנים אותנו, והם עוד ידרשו מאיתנו לקבל את הקופטים. תירוץ אחד זה קבלת המסתננים מאפריקה, ותירוץ נוסף יהיה דרישת תשלום על התמיכה של האוונגליסטים בישראל. יהיו תירוצים נוספים אבל כרגע אין סיבה להעלות אותם.
      בינתיים הנוצרים שבישראל לא בסכנה ולא לחוצים לעזוב את המדינה היחידה באזור שמאפשרת להם לחיות וברמה ובאיכות חיים גבוהות.

  3. "ולהותיר לה לעזוב את המדינה" – צריך להיות "להתיר". נא תקנו. אין צורך לפרסם את התגובה.