בחזרה לשפיות? בג"ץ יכול רק להרוויח מזניחת האקטיביזם השיפוטי

התהוות מחנה שמרני בבית המשפט העליון תוביל לפלורליזם מחשבתי ודיון מחודש בגישתו המשפטית, ותסייע לו לקבל בחזרה את הלגיטימציה הציבורית שאיבד

ניצנים של שינוי מגמה. השופטים אלכס שטיין (מימין) ודוד מינץ | פלאש90

הסערה החדשה סביב בית המשפט העליון – שהפעם עוררה עליו ביקורת דווקא משמאל – הגיעה בעקבות פסק דין שניתן השבוע, בו בג"ץ אישר פסיקה של בית הדין הרבני שדחה את דרישתה של גרושה לקבל מחצית מנכס מקרקעין בבעלות בעלה לשעבר.

הדיון התייחס לנושא חלוקת רכוש במקרה של גירושין, אולם מעניינת יותר הייתה עמדתם של השופטים מינץ ושטיין בנוגע למידת התערבותם בפסקי דין. למרות שידו של בג"ץ בדרך כלל קלה על הדק ההתערבות בפסיקות של בתי הדין הרבניים שפוגעות בנשים, הבהירו שניהם כי אינם מוצאים לנכון להתערב בעילות שלא ניתנו לבג"ץ.

השופט שטיין אף הבהיר כי למרות שדעתו אינו נוחה מהפסיקה של בית הדין הרבני, הרי שהוא לא מוצא להתערב בה – מכיוון שאין לבג"ץ עילת התערבות במקרה כזה. עמדה זו הייתה בניגוד חריף לעמדת השופט עמית, שמצא כי יש להתערב על מנת להכווין את התנהגות בעלי הדין ולמנוע פגיעה בגרושה.

הרטוריקה בה עשו מינץ ושטיין שימוש מעידה כי בניגוד לעבר, אז בג"ץ לא היסס להשתמש בטכניקות פרשניות או בעילת הסבירות גם כאשר הייתה זו התערבות בוטה ברשויות אחרות, הרי שהם מאותתים על שרטוט מחדש של גבולות ההתערבות תוך היצמדות לחוק. בכך הם דחו את הכוח הכמעט בלתי-מוגבל שהעניקה מורשת ברק לשופטים, וסרבו לעשות בו שימוש מתוך כיבוד הפרדת הרשויות ולשון החוק.

השופט שטיין אף הוסיף בחוות דעתו (שאינה דעת הרוב ואינה מחייבת) מעין "כתב אישום" כנגד הפטרנליזם החודרני שמאפיין את דיני המעמד האישי בבית המשפט:

כל זוג לפי אמונתו יחיה ולפי אמונתו יחלק – או לא יחלק – את הרכוש האישי של כל אחד מבני הזוג. אנו לא נחליף את אמונתו באמונותינו. בדונם בשאלת השיתוף, בתי המשפט ובתי הדין מצווים על כן לדלות את קיומה או העדרה של שותפות שוות זכויות בנכס נשוא המריבה מתוך דפוס החיים של בני הזוג וציפיותיהם ההדדיות. ציפיות אלו בהחלט יכולות לכלול את התנאי של נאמנות מוחלטת לבן הזוג במישור האינטימי כבסיס שאין בלתו להסכמת בן הזוג לחלוק את רכושו עם משנהו שווה-בשווה. תנאי כאמור, ככל שהוא קיים, בתי המשפט ובתי הדין חייבים לכבד ולאכוף "

מדובר בעמדה שהיא כמעט צלם בהיכל הפרוגרסיבי – פסילת תכנון מלמעלה של "מה שנכון" והצדקת הרצון האישי של האינדיבידואלים, גם אם הוא לא עולה בקנה אחד עם תיאוריות של "צדק חלוקתי", ומעניין יהיה לעקוב אם תפיסה זו של השופט שטיין תצליח לכבוש מקום גם בהלכת בית המשפט. פסק דין זה היווה את החוליה האחרונה, לעת עתה, בשרשרת של החלטות שיש בהן כדי להעיד על שינוי רעיוני בבית המשפט העליון.

שינוי מגמה

הקדנציה הנוכחית של ממשלת ישראל התאפיינה בשורה של עימותים בין הרשויות המחוקקת והמבצעת אל מול הרשות השופטת, כאשר שרים וחברי כנסת הביעו פעמים רבות את תסכולם מחוסר היכולת להביא לכדי ביצוע את מדיניותם נוכח האקטיביזם המשפטי.

כתוצאה מכך העלו המחוקקים שורת רעיונות כמו פסקת התגברות או חוק יסוד החקיקה, שאמורים כביכול לשנות את מאזן הכוחות בין הרשויות. אולם דומה כי השינוי האמיתי הגיע מהוועדה לבחירת שופטים, שם עמלה השרה איילת שקד על שורה של "דילים" על מנת לקדם שופטים אשר לשיטתה הם בעלי תפיסת עולם שמרנית המקפידה על הפרדת רשויות ואיפוק שיפוטי.

סימנים ראשונים לשינוי המגמה ניתן היה למצוא בדעת המיעוט של השופט סולברג בבג"ץ עירית תל אביב בעניין פתיחת עסקים בשבת לפני כשנה, שם ביטל למעשה בג"ץ את סמכותו שר הפנים מכח חוק, ובניגוד ללשון החוק, באמצעות פרשנות שמעקרת אותו מתוכן.

חוות דעתו של השופט סולברג הציגה עמדה אגרסיבית כלפי פסק דין הרוב של הנשיאה לשעבר מרים נאור, תוך שהוא משתמש במילים קשות כדי להביע את תסכולו מהאקטיביזם המשפטי בו נקט בית המשפט בניגוד ללשון החוק:

מחלוקת בין חברתי לביני.. אינה אך בשאלה מהי פרשנותו של החוק; שורש המחלוקת עמוק יותר, והוא טמון בשאלת האופן שבו יש לפרש את החוק. חברתי  כך נדמה לי, מפרשת את החוק 'מלמעלה למטה', תוך מתן משקל מכריע לתפיסות היסוד הערכיות הראויות .. פועל יוצא הוא, שדין רצוי תופס את מקומו של דין מצוי, ותפיסות היסוד הן אלו שמעצבות, הלכה למעשה, את הפרשנות הנכונה"

בהמשך הגיעו פסקי דין נוספים שהעידו על ניצנים של שינוי מגמה. כך למשל, זכות העמידה צומצמה על ידי מותבים שהורכבו מהמינויים החדשים, ופסק דין אשר סירב לאפשר שינוי מדיניות של משרד הבריאות לטובת מרכזי ילודה בבית, בו לא נעשה שימוש בפרשנות "אובייקטיבית" המהווה כלי להזרקת עמדות אישיות לחקיקה.

גם במקרה הזה היה זה השופט סולברג שהבהיר כי "אין יתרון לתפיסה ערכית שלנו, כשופטים, על פני תפיסה ערכית שדוגל בה כל אדם אחר". מילים ברוח הזו לא נשמעו בעשורים האחרונים באולמות בירושלים.

לשיא הגיעו הדברים בהליך אחר שנידון לאחרונה על ידי הרכב בו ישבו השופטים שטיין ומינץ. בדיון בעניין התנגדות השר אקוניס למנות את פרופ' יעל אמיתי כנציגת המדינה בקרן מדעית, סירבה הפרקליטות לייצג את השר בהסתמך על הלכה מקוממת שקבע הנשיא ברק לפני כ-25 שנה. אך בג"ץ בראשות שטיין אפשר לשר להשמיע את עמדתו, תוך שהוא מביע מורת רוח מהעובדה שהפרקליטות מונעת ממנו ייצוג. בכך כרסם הרכב זה באחת המהפכות המפורסמות של ברק.

להזיז את המטוטלת

השרה שקד | פלאש90

למרות הסימנים החיוביים, מדובר עדיין באיתותים ראשונים, ויש להמתין ולעמוד על השקפת עולמם של המינויים החדשים, כפי שתבוא לידי ביטוי בפסיקתם. עם זאת, יתכן ואנו עדים לתחילת היווצרותו של מחנה שמרני בבית המשפט העליון, מחנה שיבקיע את האוריינטציה הפרוגרסיבית שתפסה אחיזה בבית המשפט בעשורים האחרונים ויוביל לגיוון דעות מבורך באשר לדרך התנהלותו. תופעה זו אולי תזיז מעט את מטוטלת האקטיביזם לכיוון האמצע, היכן שהיא הייתה לפני אהרן ברק.

יש לשער כי המחנה הפרוגרסיבי בבית המשפט העליון לא ישקוט על שמריו, מה שעשוי להוביל לעימות בין הגישות השונות.  עימות כזה יתבטא מן הסתם גם בפסיקות, וביקורת מעין זו שניפק סולברג כלפי נאור תשוב ותישנה, משני הצדדים.

לא צריך לחשוש מעימות כזה אלא לשמוח עליו. המונופול האקטיביסטי גרם לירידת האמון בבית המשפט, והדיון המחודש בין הגישות יפרה גם את הדיון הציבורי-פוליטי בישראל. התהוות מחנה שמרני תועיל לכולם: בית המשפט ייהנה מפלורליזם מחשבתי ויקבל חזרה את הלגיטימציה הציבורית שמעט אבדה לו, והוודאות המשפטית תקבל קצת חיזוק על חשבון רדיפה יומרנית ל"צדק".

ההתפתחות החשובה ביותר תהיה הפחתת האקטיביזם והעברת המשקל חזרה לכנסת ולממשלה. האש הציבורית תופנה בחזרה לפוליטיקאים, שלא יוכלו יותר לגלגל תפוחי אדמה לוהטים לכיוון בית המשפט, וייאלצו להתמודד עם תוצאות החלטותיהם ומחדליהם מול הבוחר. בסופו של דבר, זהו העיקרון הבסיסי בדמוקרטיה – היכולת להעמיד את הפוליטיקאים אחראים למציאות, על מנת שנחליט אם לתת בהם אמון בקלפי.


עו”ד דורון נחמיה הוא ממייסדי “נתיב בליכוד”

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. לאט לך, נחמיה. לקחת דעת מיעוט של שטיין מפה ושל סולברג משם ועוד כמה פסיקות לא רלוונטיות ולצקת מהן "מחנה שמרני" זה רחוק מאוד מהמציאות.

    סולברג לא חדש בעליון, הוא מכהן כבר 6 שנים והוכיח שוב ושוב שהוא אקטיביסט בכל נשמתו, כשהיא הוא כמובן כשהוא המציא לעצמו סמכות לבטל חוקים של הכנסת (שלא קשורה לחוק כבוד האדם או חופש העיסוק!) וביטל את חוק מס דירה שלישית, וכמובן אני מפנה לדעת המיעוט של מזוז שקרעה אותו לגזרים. עמדתו בבג"ץ של משפחות קורבנות טרור, שבה פתח פתח צר לאפשרות שיפסוק בעד כפיית הרחבת הריסת בתי מחבלים על הצבא, הראתה שהוא קרוב יותר לעמדת ה-"אקטיביסט הימני" מאשר ל-"שמרן משפטי".

    מינץ כבר הספיק להקל בעונשם של כמה מחבלים מאז מונה לעליון.

    ואת הבג"ץ נגד אקוניס לא הייתי מזכיר עד הפסיקה הסופית, אם תקבל שם פסיקה שבה שטיין יפסול את החלטת אקוניס כ-"בלתי סבירה", אז מה יישאר לנו מ-"המחנה השמרני"?

    1. ואי אפשר שלא להזכיר כאן את "תרומתה" של שרת המשפטים שקד:
      בג"ץ חזק מתמיד, אין פסקת התגברות, אין גירוש מסתנן אחד, אין הוצאה מחוץ לחוק של עמותות טרור, אין פיצול של תפקיד היועץ המשפטי לממשלה.
      יש רק מינוי של השופט גרוסקופף שתמך בהחלטה לחייב את המדינה להעניק לאנשי חמאס טיפול רפואי במזרח ירושלים בלי להתנות זאת בהחזרת גופותיהם של חיילינו שנפלו ב"צוק איתן".
      ויש רק שני שופטים חובשי כיפה (סולברג ומינץ) שהכפילו את עונשו של חייל מג"ב שיירה כדור במתפרע כאשר לא ידע כי הכדור אמיתי.
      אז למה השמאלנים כל הזמן מזהירים אותנו שהגברת שקד "נאבקת בשופטי בג"צ"? כי השמאל התגייס לתקוף אותה כדי לעזור לה להמשיך בהתחזות שלה ל"ימנית" אשר עוזרת לה לקדם מדיניות שמאל באמצעות קולות של מצביעי ימין תמימים.

  2. האקטביזם השיפוטי הינו סרטן ממאיר במשפט הישראלי ויש לסלקו מן העולם.

  3. המצב לא ישתנה עד שלא יהיה טיפול שורש:

    -שינוי שיטת הסיניוריטי הבזויה
    -העמדת מועמדים לעליון לשימוע פומבי
    -זכות עמידה
    -פיצול תפקיד היועמ"ש

    בנוסף:
    -ענישת שופטים בכירים שסרחו
    -חיסול הנפוטיזם
    -פתיחות לביקורת ציבורית

  4. כל האתר מלא כתבות נגד המשטרה ומערכת המשפט. מעניין אם האתר פועל בשירות מישהו שנמצא בחקירות.

    1. פעם נגד המשטרה, פעם נגד בית-המשפט, פעם נגד הרמטכ"ל, פעם נגד המפכ"ל, פעם נגד החקלאים, פעם נגד האוניברסיטאות, פעם נגד נשיא המדינה, פעם נגד הרופאים והאחיות מקופת חולים, פעם נגד העיתונאים ,פעם נגד יהדות התפוצות ,פעם נגד ארגון המורים.

      לא מעניין אם בטוח ש- וזה כבר שקוף.

  5. בחאן אל אחמר בג"ץ מרשה להרוס. למה לא הורסים? את מי יאשימו הפעם?

    1. אולי זה יהיה מני נפתלי או אנשי הלטאה שמפעילים את הדיפ סטייט או השמאל הקיצוני או התקשורת או איראן. נדע כאשר מערך הניו מדיה יחליט על ההנפצה הבאה.

    2. אני מנחש שיאשימו את גדעון סער

  6. עדיין בלי שיטת המושבעים עשיית הצדק לא תעלה מספיק. בכל שיטה יש חסרונות ויתרונות. בשיטת המושבעים פחות.
    בית משפט עליון במתכונתו כיום לא מקדם עשיית צדק ויעילות.
    הפרדת רשויות היא הדבר הראשון ויש עוד.
    הנשיא ברק פעל בתקופתו והצליח דבר המעיד על יכולת משפטית גבוהה.
    התקופות משתנות ועם החשיבה המשפטית שעדיין לא במיטבה