אהוד והפרשות: האם מערכת החוק תחקור את הכספים שקיבל ברק?

חצי מיליון דולר לא מוסברים ממרטין שלאף, 2.3 מיליון מקרנות וקסנר, שתי תלונות, ואף אחד במשטרה ובפרקליטות אינו עושה דבר

מקרה מובהק של אכיפה בררנית. אהוד ברק | פלאש90

לא נעים להיות אהוד ברק בשבועות האחרונים. אתמול (רביעי) חשף אלי ציפורי ב'גלובס' כי נציבות שירות המדינה דורשת מקרן וקסנר הסברים על התשלומים החריגים שהוענקו לראש הממשלה לשעבר, במסגרת בירור נרחב שנערך בנציבות על טיב הקשר בין ברק והקרן. בדיקה זו מצטרפת לתלונה שהוגשה ליועמ"ש ולפרקליט המדינה בבקשה לפתוח בבדיקה בעניין.

כזכור, במסגרת הסיפור שנחשף לפני מספר שבועות בתכנית הרדיו של אראל סג"ל ב-103FM התברר כי בשנת 2004 קיבל אהוד ברק קיבל תרומה על סך מיליון דולר מקרן וקסנר האמריקנית עבור "מחקר". לאחר מכן חשף עקיבא ביגמן ב'ישראל היום' סכום נוסף שקיבל ברק, מקרן אחרת של לזלי וקסנר, שבשנת 2005 העבירה לו 505,000 דולר עבור ”מחקר”. גילוי זה מתווסף לפרסום קודם של תומר אביטל ואורי בלאו, על כך שברק קיבל מהקרן בשנת 2006 סכום של 800,000 דולר, גם כן עבור "מחקר".

מדוע קיבל אהוד ברק מיליונים מקרן מחקר? ראיון בלונדון וקירשנבאום

מדוע קיבל אהוד ברק מיליונים מקרן מחקר? ראיון בלונדון וקירשנבאוםבשנת 2006 קיבל אהוד ברק, בהיותו אדם פרטי, מענקים של מיליוני שקלים מקרן וקסנר. הראשון שחשף את הסיפור הוא העיתונאי העצמאי ‏תומר אביטל‏ (‏‎Tomer Avital ‎‏). כדאי להישאר עד הסוף בכדי לשמוע את תגובתו של ברק

Posted by ‎משטרע – ארגון פשע ישראלי‎ on Saturday, November 3, 2018

בסיכום קצר יש לנו עד כה 2.3 מיליון דולר שקיבל ברק לכאורה בין השנים 2004 ל-2006, על "מחקר" שגם ברק וגם הקרן מסרבים לחשוף את טיבו. תקופת הזמן הזו היא משמעותית, מכיוון שבניגוד לטענתו של ברק לפיה באותה העת היה אדם פרטי, ישנן עדויות על כך שהוא היה פעיל מאוד בזירה הפוליטית כבר בשנת 2004, ובשנת 2005 אף התמודד על ראשות מפלגת העבודה.

חשוב לזכור גם את העובדה כי קרן וקסנר מקיימת במשך שנים ארוכות תוכניות הכשרה יוקרתיות לפקידים בשירות המדינה, מה שמקנה לה השפעה רבה בדרגים הבכירים. את זאת היא עושה ללא מכרז, עובדה שמעלה גם היא סימני שאלה המחייבים התייחסות של נבחרי הציבור ונציבות שירות המדינה.

כלי ניגוח פוליטי

עכשיו קחו את כל החשדות החמורים לכאורה שעולים מהעובדות האלה, ונסו לדמיין מה היה קורה אם אותם פרטים היו נחשפים לגבי בנימין נתניהו, ואיזו מהומה תקשורתית ופוליטית אדירה הייתה פורצת.

לא יהיה מוגזם להעריך, שמערכת אכיפת החוק הייתה פותחת בזריזות במה שהיא מכנה "בדיקה". לאחר זמן קצר, אותה בדיקה הייתה הופכת לחקירה עם מצעד של נחקרים במשרדי להב 433 שהיו מככבים בכותרות הראשיות, וקרוב לוודאי גם עד מדינה אחד או שניים. כתבי המשטרה היו גם הם נכנסים לכוננות הדלפות, פרטים מהחקירה היו צצים מדי ערב על מסך הטלוויזיה שלכם, וקרן וקסנר הייתה נדרשת להפסיק באופן מיידי את שיתוף הפעולה ההדוק עם המדינה.

האכיפה הבררנית נגד בנימין נתניהו היא התופעה החמורה ביותר שבה נגועה מערכת אכיפת החוק בישראל מזה זמן רב. תופעה זאת היא אחד מהגורמים לאבדן אמון הציבור במערכת האכיפה, כפי שבאה לידי ביטוי בסקר שפרסמה לאחרונה אוניברסיטת חיפה ובו נרשם שפל באמון הציבור במערכת המשפט ובפרקליטות.

הדוגמאות לאכיפה הבררנית של מערכת החוק בישראל הן רבות, ואולי הבולטת שבהן היא חקירת נתניהו בקבלת "סיקור אוהד", בעוד בפרשת "חוק ישראל היום" החמורה פי כמה קיבלו כל המעורבים פטור גורף מחקירה.

מן ההכרח לציין כי האכיפה הבררנית איננה נגד נתניהו כאזרח, אלא נגד נבחר הציבור נתניהו. לכן כאשר היא בוחרת לחקור את נתניהו בחומרה תוך התעלמות מחשדות כבדים של אחרים, הופכת מערכת האכיפה עצמה לכלי ניגוח פוליטי ובכך מקעקעת את הדמוקרטיה בישראל.

איפה הכסף?

העברת כספים לא ברורה נוספת הקשורה לברק, שגם לגביה הוגשה תלונה ליועמ"ש בשנה שעברה, היא תרומה של חצי מיליון דולר שנתן מרטין שלאף לברק בבחירות בשנת 1999. על פי עדותו של אלדד יניב שהיה יועצו של ברק באותה העת, התרומה ניתנה לכאורה למקרה שיהיה סיבוב שני בבחירות, אך סיבוב שני מעולם לא היה וגם הכסף, כפי שדיווח יניב, לא הוחזר לשלאף.

כאשר ברק עמד להתמנות לשר הביטחון לאחר מלחמת לבנון השנייה, היה חשש שמרטין שלאף יסכל את המינוי בשל אותה תרומה ועל כן נשלח יניב את כל הדרך לווינה כדי למנוע זאת לכאורה. על פי הדיווחים, גם ראש הממשלה דאז אהוד אולמרט דיבר עם שלאף בנושא.

מה נעשה בכסף? מדוע שלאף יכול היה לסכל את המינוי של ברק? מדוע הייתה נדרשת ההתערבות של רה"מ דאז? כיצד נפתר הדבר? על שאלות אלו ואחרות אין תשובות. גם במקרה זה, למרות התלונה, איש במערכת האכיפה לא נקף אצבע כדי לברר את העובדות.

כשמדובר בחמגשיות, בסיגרים מחבר או בעבירה מומצאת וייחודית על "סיקור אוהד", מערכת האכיפה מגייסת את כל כוחותיה נגד נתניהו, אך כשמדובר בחצי מיליון דולר ממיליארדר שלא מגיע לארץ כדי שלא ייחקר בעניינים הקשורים בו, או 2.3 מיליון דולר לא מוסברים מקרן וקסנר, מערכת האכיפה יושבת בשקט.

אי אפשר לסיים מבלי להעלות את החשש הבא: בשנה האחרונה ברק מרבה לתקוף את מערכת האכיפה בשל יחסה הזהיר לטענתו לנתניהו. בשבועות האחרונים, מאז נחשפה פרשת וקסנר, הוא גם הפך תוקפני יותר בתגובותיו הפומביות בנושא. האם מישהו במערכת מפחד לחקור את הפרסומים בעניין הכספים מוקסנר בשל כך?

בפרק 11 בספרו 'חרקירי', מתאר רביב דרוקר את הדרך האגרסיבית והאקטיבית בה נאבק ברק בחקירת פרשת העמותות בשנת 1999. האם זאת דרכו להיאבק גם נגד פתיחת חקירה חדשה בדבר הכסף הרב שקיבל לכאורה מקרן וקסנר, והאם שתיקת המערכת היא תוצר של החשש הזה? שאלות אלו עולות לאחרונה בקרב רבים בציבור, והעובדה שעד כה הן נותרו תלויות בחלל האוויר היא עדות למציאות הבלתי נסבלת של האכיפה הבררנית בישראל.


עו”ד מיכאל דבורין הוא שותף במשרד בם, דבורין, כהן ושות’ ושדרן ברדיו גלי ישראל. 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

21 תגובות למאמר

    1. עד המהפך ב-1977 הרגישו בשמאל הישראלי שהשלטון בידיהם לנצח. עם עליית הליכוד לשלטון ב-1977, הבינו בשמאל שהרעיון הדמוקרטי מאיים עליהם ולכן בנו לעצמם שלוש רשויות שליטה, שאינן נבחרות ונשלטות לחלוטין על ידי השמאל: הרשות המחוקקת – "אנשי הרוח", הקובעים נורמות חברתיות ומדיניות וקובעים מה ראוי ומה לא; הרשות השופטת – התקשורת, החורצת גורלות ופוסקת מי מהאזרחים אשם ומי זכאי. הרשות המבצעת – בג"ץ, הקובעת בפועל מה ייעשה במדינה, מבלי להתייחס לעמדת הכנסת והממשלה, ובגיבוי אנשי הרוח והתקשורת המאתרגים אותה.
      את שלוש הרשויות האוליגרכיות הללו מכנים בשמאל "דמוקרטיה". מנהיגי ימין שאינם פועלים לפי ההנחיות של שלוש הרשויות האלה – השמאל ידאג להכניס אותם לכלא (בגין עבירות קלות), ואם הם צדיקים – השמאל ידאג ליצור דמוניזציה של אישיותם כדי להפילם או לגרום מראש לאי היבחרותם: התיק שתפר היועץ המשפטי בן-יאיר לשר המשפטים נאמן, התיקים שתפרו לרפול ולקהלני.

  1. מה יש לחקור? כל אגורה שבאברק קיבל הלכה לתהליך השלום, לשלטון החוק, לחופש היצירה. נו, חלק לשוחד, לפנטחאוזים שלו. מה אתם רוצים?

    1. הבעייה היא לא רק אדון ברק . הבעייה האמיתית היא מערכת המשפט שחוגגת על הברדק. אמר שלמה המלך השופט העליון החכם מכל אדם " ואני ראיתי מקום המשפט שמה הרשע" ובכן שופטים נכבדים איך אתם מגוננים על ברק ולא שופטים אותו….

  2. כולם יודעים שהאיש מושחת , אבל לא בודקים….כי הוא היה מפקד סיירת מטכ"ל…..יש לו חסינות, הוא שולף ישר את התמונה על הכנף של המטוס עם החלוק הלבן, ואז יש לו אישור לגנוב, ולקבל כבפים במרמה……

    1. אז כתגובה צריך לשלוף תמונה של הפלולה שלו.

  3. מדוע להציק לברק?. בסך הכול ביצע מחקר מדעי מבריק כיצד יכול איש ציבור או איש ציבור לשעבר לקבל באופן אישי ובקלות מיליוני דולרים מגוף אמריקאי ולרכוש נכסים פרטיים. המחקר שווה כל סנט ואף הצליח בפועל וההוכחה הטובה ביותר היא ברק עצמו! מחקר מבריק כזה בהחלט שווה 2.3 מיליון דולר ומזכיר את המיליונים שקיבל גלעד שרון עבור מחקר על האי היווני. אגב
    . לא יפה לקנא בסכום השעתי שמקבלים מומחים כאלה עבור מחקרים.
    גופים נוספים עומדים בתור לקבל מחקרים דומים וברק מאז ביצע מחקרים נוספים. לא ? מחקר כזה חשוב וברק הפסיק את מחקריו? העולם הפסיד…

  4. עבריין השפל באדם אהוד ברק
    גנב כמו חברו אולמרט
    ובעזות מצח מעיזים לדבר על ביבי
    איפה ביבי ואיפה הם
    אפסים שכמוהם ירדו למחתרת בדיוק איפה שראוי שיהיו

  5. מדוע להציק לברק?. בסך הכול ביצע מחקר מדעי מבריק כיצד יכול איש ציבור או איש ציבור לשעבר לקבל באופן אישי ובקלות מיליוני דולרים מגוף אמריקאי ולרכוש נכסים פרטיים. המחקר שווה כל סנט ואף הצליח בפועל וההוכחה הטובה ביותר היא ברק עצמו! מחקר מבריק כזה בהחלט שווה 2.3 מיליון דולר ומזכיר את המיליונים שקיבל גלעד שרון עבור מחקר על האי היווני. אגב. לא ראוי לקנא בסכום השעתי שמקבלים מומחים כאלה עבור מחקרים וגופים נוספים עומדים בתור לקבל מחקרים דומים.

  6. במשך שנים רבות אני לא מבין איך אהוד ברק יצא מהצבא ,אחרי שנים של קבע ,ומייד התחיל לבנות בית בכפר שמריהו.במהלך הבנייה הוא פגש את אהבת נעוריו עזב את אשתו וקנה בית באחד המגדלים בתל אביב.מאיפה לאיש קבע שהיה קיבוצניק כל כך הרבה כסף לכל הפעילות הזאת?

  7. אין פה אכיפה בררנית, יש פה המצאת חוקים להפלת נתניהו.
    אם "סיקור אוהד" נחשב לקבלת שוד פלילית אז צריך לתבוע את כל אנשי הציבור בארץ כולל מפכ"ל המשטרה

  8. אהוד ברק התקנא בשמעון פרס, שכל השחיתויות שהיו לאורך ההיסטוריה לא מגיעם לקצה הציפורן של הכסף ש"גייס". הפרויקט הצנוע של "מרכז פרס לשלום", היכל לתפארת אדם בחייו, עלה 150 מליון דולר.
    הוצאות בית הנשיא קפצו פי יותר משניים בתקופתו, בעודו משוטט בעולם ומדבר נגד מדיניות הממשלה. בשבע שנותיו "הפוריות" בבית הנשיא הגיעה ההוצאה ל 5500 ש'ח לשעה, 24/7.
    ומה קרה ל"מרכז לשלום" אחרי מותו? הוא הפך ל"מרכז פרס לשלום ולחדשנות" בראשותו של בנו חמי. בעזרת "השם" שהוסיפו הוכשר השרץ: מסירת הנכס לידי בנו איש עסקים, בן של….לכן מגיע לו.

  9. למה צריך לחקור אם היה אזרח פרטי באותו זמן
    אלא אם יש חשד לעבירה על בטחון המדינה
    או עבירות מס וכו
    שמעתי אותו ברדיו, הוא אומר שהכל מדווח כחוק
    אז מה בדיוק רוצים ממנו

  10. רק דבר אחד: תבדקו את כל מי שצריך לבדוק ושישלם את המחיר, אבל קודם כל את מי שבשל ההסתבכות שלו פתעל'ה פתאום מתקבצות להן האשמות כלפי 'כולם', כמו לומר שצריך להניח לו.
    אסור בשום אופן להניח לו!!!!! וגם לא לאפשר 'נירמול' של פשעים. בלי לסיים במהירות!!!! את הפרשות של ב.נ. המדינה כבר מתפוררת לנו מול העיניים!!!

  11. אלדד יניב הצלןפח המדופלם סופו קרוב יותר מאשר כולם חושבים, משנה דעותיו ללא הפסק כיאה לשקרן אופורטוניסט כמוהו, סופו לקלון.

  12. אכיפה בררנית זו ועוד אחרות מחזקת את דעתי שאם וכאשר יוגש כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו והתביעה תבקש מהכנסת להסיר את חסינותו על הכנסת להתנגד מאחר וזה כתב אישום שמוגש שלא בתום לב ותוך אפליה

  13. ומה עם תרומת מיליון הדולר שלכאורה קיבל ברק ממרק ריץ? הגיב:

    היתה עדות בשימוע בקונגרס על כך שקלינטון ביומו האחרון לכהונה חנן את מארק ריץ, איש עסקים יהודי שנחשד בעברות מס במאות מיליונים ושנמלט לשוויץ מפחד שלטונות החוק האמריקיים. בעדות נטען כי עשה זאת לבקשתו של אהוד ברק. האם יש קשר לטענה שברק קיבל "תרומה" של מיליון דולר ממארק ריץ?

  14. באותו זמן ברק היה אדם פרטי. פעיל פוליטית, מתמודד וכד'- אבל הוא לא היה עובד ציבור בכל דרך שהיא. לכן הדבר היחיד שאפשר לחקור זה אם הוא שילם על זה מס. כל דבר אחר- פשוט לא מצדיק חקירה. אדם לא צריך להסביר בעבור מה ניתן לא תשלום, מה טיב העבודה וכד'- כל זמן שהמזמין והמבצע מרוצים.

  15. קצת סבלנות חברה'… קודם יש יצהר והריונית בחודש תשיעי שמשום מה מסרבת לעזוב את ביתה ועוד דברים כגון אלה. ובכלל דיברתם כבר עם חיותה? היא בטח תטפל בזה.