נקמת חאשוקג'י: רצח העיתונאי מאיים על יציבות הממלכה הסעודית

קרוביו של מוחמד בן סלמאן שהתנגדו להכתרתו כיורש עצר, ינסו לנצל את ההאשמות במעורבות בפרשת החיסול כדי לערער את מעמדו

סערה בממלכה. מוחמד בן סלמאן (מימין) וג'מאל חאשוקג'י | ויקיפדה, April Brady

השבוע פרסמה סוכנות הידיעות 'רויטרס' כי קבוצה מקרב משפחת המלוכה הסעודית מתכננת להחליף את מוחמד בן סלמאן, בנו של המלך הנוכחי, בדודו ואחיו של המלך, אחמד בן עבד אלעזיז בן ה-76. כדי להעריך את המשמעות של מהלך אפשרי כזה, צריך להבין את האופן שבו בנויה ופועלת המשפחה השולטת בסעודיה.

הממלכה הנוכחית הוקמה על ידי עבד אלעזיז אל סעוד (המילה "אל" כאן איננה תווית יידוע אלא "משפחה" ולכן נכתבת בנפרד), שחי בין השנים 1876 ו-1953. היו לו ארבעים נשים, מהן נולדו לו 45 בנים ו-27 בנות. כשמייסד הממלכה עבד אלעזיז נפטר בשנת 1953, החליף אותו בנו סעוד בן עבד אלעזיז שמלך עד 1964. אחריו מלכו חמישה מאחיו, כולל המלך הנוכחי סלמאן המכהן משנת 2015.

בסך הכל יש לעבד אלעזיז כמאתיים נכדים שהם בני ששת בניו המלכים, ועוד מאות רבות של נכדים מ-39 בניו הזכרים שלא התמנו למלכים. חלק מהנכדים כבר נפטרו בשיבה טובה, אבל רובם עדיין בחיים. רבים מאוד מהם מילאו תפקידי מפתח במערכות השלטון, הצבא והכלכלה של הממלכה וצברו ניסיון בניהול.

מכל הגלריה הענקית של הנכדים – ובמיוחד בני אֶחָיו המלכים הקודמים – בחר סלמאן המלך הנוכחי בשנת 2017 את בנו יקירו מוחמד להחליף אותו בבוא היום, וזאת למרות שבני דודיו מבוגרים ומנוסים ממנו בהרבה. חשוב להזכיר שבתחילה, בשנת 2015, בחר סלמאן בבן אחיו, מוחמד בן נאיף, ליורש עצר, אך שנתיים אחר כך שינה את בחירתו ומינה את מוחמד.

הזעם והבושה

הבחירה בבן הצעיר וחסר הניסיון ליורש עצר העלתה זעם רב בקרב רבים מדור הנכדים, ובמיוחד בני המלכים הקודמים, שכן בחברה מסורתית מזרח-תיכונית הגיל הוא הקובע את סדר הקדימויות בכל דבר ועניין: המבוגר קודם לצעיר במיוחד אם המבוגר צבר ניסיון וידע רב יותר מהצעיר.

אלא שהמלך סלמאן הסתייע בגוף הנקרא "היאת אלביעה" ("מועצת שבועת האמונים"), שהקים המלך עבדאללה בשנת 2006 כדי לבחור ולמנות את המלכים הבאים. בגוף זה חברים כל בני המלך המייסד, עבד אלעזיז, ששת המלכים וכל אחיהם הנסיכים, אשר כל אחד מהם שנפטר מיוצג על ידי בנו.

 

 

אלא שהמלך סלמאן הסתייע בגוף הנקרא "היאת אלביעה" ("מועצת שבועת האמונים"), שהקים המלך עבדאללה בשנת 2006 כדי לבחור ולמנות את המלכים הבאים. בגוף זה חברים כל בני המלך המייסד, עבד אלעזיז, ששת המלכים וכל אחיהם הנסיכים, אשר כל אחד מהם שנפטר מיוצג על ידי בנו.

המלך סלמאן | ויקיפדיה

העברת ההחלטה על יורש העצר לידי המועצה נועדה לתת לה גושפנקה מצד כל המשפחה השלטת, אך לכל היה ברור שהמלך היה זה שכפה את רצונו על המועצה כשזו הסכימה להחליף את היורש ולמנות את מוחמד בן סלמאן הצעיר וחסר הניסיון.

אחרי שמונה לתפקיד יורש העצר, הכריז מוחמד בן סלמאן על שורה ארוכה של צעדים לחידוש פני הממלכה כגון הכנסת ענפי כלכלה חדשים, תעשיה, הייטק ותיירות, כדי להשתחרר מהתלות בנפט האוזל. הוא נתן רשות לנשים לנהוג בכלי רכב ולהיכנס כצופות לאצטדיונים באירועי ספורט, צמצם את כוחה של "משטרת הצניעות" ואמר שסעודיה חייבת לאמץ גרסה מתונה של האסלאם. בנוסף הוא מתכוון לבנות עיר חדשה ומודרנית, ניאום, כפרויקט משותף של סעודיה, ירדן ומצרים והיו לו כמה התבטאויות חיוביות על ישראל.

העולם התעלם ממעשה חמור מאין כמוהו שעשה מוחמד בן סלמאן בנובמבר 2017, כאשר כלא במלון ריץ-קרלטון המפואר בריאד מאות מבני המשפחה השלטת. אנשיו חקרו את העצורים על "מעשי שחיתות" ומכמה מהם הוא סחט מיליארדים רבים של דולרים בתמורה לשחרורם.

הבעיה איננה רק מעצר וסחיטת הכספים מבני משפחתו, אלא בראש ובראשונה הבושה שהוא הסב להם במעצר באולם הנשפים של המלון כשהם נאלצים לישון על הרצפה או על כיסאות. בעיה נוספת היא ששניים מבני המשפחה נהרגו כאשר ניסו לברוח מהמעצר.

ממתינים בסבלנות

בתרבות המזרח התיכון נוהגים על פי הפסוק מהקוראן: "אללה הוא עם בעלי הסבלנות"; פתגם בדואי אומר: הבדואי נקם את דם אביו ארבעים שנה אחרי שאביו נרצח, ואמר: "מיהרתי"; אימרה אסלאמית ידועה טוענת כי "המהירות היא מהשטן, הסבלנות היא מהרחמן (=האל)".

בני משפחת סעוד המורחבת, שהושפלו בריץ-קרלטון ושעל זקניה פסחו ומינו ליורש את הצעיר הפוחז, ממתינים בסבלנות לנקום את נקמתם במוחמד בן סלמאן. ההזדמנות נקרתה בפניהם מהר יותר משקיוו, ומי שנתן להם אותה הוא ג'מאל חאשוקג'י המסכן.

משפחת חאשוקג'י איננה חלק ממשפחת המלוכה, אלא נספחת. בניה בדרך כלל גילו נאמנות למשפחת אל סעוד ולכן קיבלו תגמול נדיב בצורת חוזים שמנים. דודו של ג'מאל, עדנאן חאשוקג'י, היה מולטי-מיליארדר שעשה את הונו בזכות הקרבה לבית המלוכה.

הוא הצליח להתקרב ולהתחבב על המלכים פהד ועבדאללה, שלא חששו לחלוק עמו את סודותיהם הכמוסים ביותר. הוא לא היווה סכנה לשלטונם מפני שהוא איננו בן למשפחת המלוכה ולכן אין לו שאיפות שלטוניות. כך לדוגמה, הוא סייע למלכים ולבני משפחתם לטפל בבעיות רפואיות ותפקודיות שאף גבר איננו מוכן לדבר עליהן ולחשוף אותן.

קרוב משפחתו ג'מאל מרד בקו המשפחתי והפך למבקר חריף של משפחת אל סעוד בכללה, והמלך סלמאן ובנו מוחמד, יורש העצר, בפרט. בשל כך הוא עזב את הממלכה וחי בארה"ב, שם – תחת מחסה הדמוקרטיה האמריקנית –פרסם בעיתונות את ביקורתו על השלטון בסעודיה.

התנגשות אלימה בדרך?

אלא שג'מאל היה זקוק למסמכי הגירושין שלו כדי שיוכל להתחתן עם ארוסתו הטורקייה, והוא התפתה לבוא לאיסטנבול כדי לקבל בקונסוליה הסעודית את הניירות. שם הוא נרצח וגופתו בותרה והוחבאה במקום שאינו ידוע עד כתיבת שורות אלה.

רצח העיתונאי וביתור גופתו זעזעו את העולם, ורבים מידידי סעודיה מסרבים לבקר בה, להתראות בציבור עם מנהיגיה ובמיוחד עם יורש העצר, או לחתום איתה חוזים. בני משפחת המלוכה יודעים היטב, גם בלי ההקלטות וההוכחות שטורקיה חשפה, שמוחמד בן סלמאן הוא האחראי על רצח חאשוקג'י והם משתמשים ברצח כסיבה לדרוש את הדחתו.

עד עתה אביו המלך סלמאן מגבה את בנו יורש העצר. הפרקליטות בסעודיה תעמיד לדין 21 אנשים שלדבריה הם האחראים לרצח, אבל ברור שמדובר בשעירים לעזאזל שיורשעו ויוקרבו – נגד חמישה יש דרישה להוצאה להורג – כדי להציל את מוחמד בן סלמאן.

סביר מאוד שהעולם לא יסתפק בכך, ובפרט אם יוצגו ברבים הוכחות למעורבותו האישית של יורש העצר ברצח. משפחת המלוכה ממתינה למלך שייכנע לדרישה הבינלאומית והמקומית ההולכת וגוברת, או שאחרי מותו "מועצת שבועת האמונים" תחליט על החלפת מוחמד בן סלמאן במישהו אחר – ראוי יותר מבחינת גילו, ניסיונו והתנהגותו – להנהיג את המדינה ואת המשפחה.

האם מוחמד בן סלמאן יקבל עליו את דין המועצה ויוותר בשלום על המלוכה? לא ברור, אבל בהחלט יש אפשרות שהוא יילחם על מעמדו. ניתן להניח שהוא כבר ארגן לעצמו קואליציה של תומכים ממשפחת המלוכה, וייתכן שיבצע שוב מסע מעצרים בקרב מתנגדיו כמו שעשה לפני שנה. אפשרות נוספת היא שבן סלמאן, בתפקידו כשר ההגנה, כבר ארגן צבא שיגן עליו ועל מוסדות המדינה במקרה שהערעור על מעמדו יתורגם לפרעות רחוב או לפעולות אלימות מצד מתנגדיו. במצב שנוצר בתוך הממלכה, התנגשות אלימה בין תומכי מוחמד בן סלמאן ומתנגדיו היא תסריט סביר.

וכך מתוך קברו נוקם ג'מאל חאשוקג'י במשפחת המלוכה שנואת נפשו ובמוחמד בן סלמאן אויבו המושבע. העיתונאי המנוח יושב לו שם למעלה, מביט על אלו שהביאו למותו האלים אלים ומחכך ידיו בהנאה. בעיני רוחו הוא יכול לדמיין את משפחת המלוכה הסעודית מסתכסכת ומתפרקת, ואת הממלכה כולה שוקעת אל ביצה רותחת של דם, דמעות ואש, כמו זו שבתימן, בעיראק ובסוריה, כולן מדינות בהן הייתה סעודיה מעורבת.

אגב, גם האיראנים ממתינים בקוצר רוח לתסריט הזה, לתשומת לבם של כמה אנשים בירושלים ובוושינגטון.

לחצו כאן לכל הטורים של ד"ר מרדכי קידר

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. חיכיתי לטור השבועי שלך, ולא אכזבת בכלל.

    אגב, זה נכון שחשוקגי הוא טורקי אתני? קראתי שסבא שלו היה רופא טורקי שהיה הרופא האישי של הסבא של MBS.

  2. זה נשמע כאילו הטורקים, האמריקאים ואולי עוד סוכנויות מודיעין ידעו על החיסול המתוכנן, אבל אף אחד לא עצר את חשוקג'י מלהכנס לקונסוליה הסעודית. זה לא הופך אותם לשותפים לרצח?

  3. מה שלא יהיה, ישראל צריכה לשמור מרחק מזה, שלא ידבק בה הסירחון של סעודיה.

  4. הגזמת קידר
    שהמלך.יפול בגלל הרצח הזה? אתה יודע כמה רציחות ישנן?
    זה שcnn ואלג'זירה מקדמים את הנושא למרות שהוא דבר שולי בסופו של דבר -אדם נרצח
    לא אומר שיהיו מהפיכות…
    ברגע שיקרה משהו חדש כמו הפצצת החותים באזור הנושא ירד מסדר היום

    1. לא הבנת. ישנם גורמים בעלי עוצמה, הן מתוך והן מחוץ לסעודיה, המעוניינים בהחלפתו של מוחמד בן סלמאן (ואף יותר מכך). הם ינפחו כל מהלך או אירוע אפשרי כדי להשיג מטרה זו. ונטייתו של בן סלמאן להשתין מהמקפצה מסייעת להם בזאת.

  5. בין מעשי הפזיזות של מוחמד בן סלמן יש לציין את מעצר ראש ממשלת לבנון – סעד חרירי. מהלך מטורף שבו היה ראש ממשלה נתון למעצר וסחיטה בעת ביקור במדינה אחרת.

  6. וה-שאלה היא אם זה טוב ליהודים או רע ליהודים
    השורה התחתונה וכנראה האמיתית היא שכל שיפור ביחסינו עם הערבים עדיין קשור בהקמת מדינת טרור ערבית ביו"ש (כל צורת מדינה) עיין ערך תכנית המאה של טראמפ שהוא עצמו קושר אותה לערב הסעודית.
    ולכן למרות שאיננני מומחה גדול, האינטואיציה שלי אומרת שכנראה טוב ליהודים בלגן בסעודיה