אהוד ברק, המיליונים והסיכול הממוקד: שיטת 'דה-מרקר' להשתקת שומרי הסף

מה עומד מאחורי הטור החריף שפרסמה אתמול טלי חרותי-סובר נגד נציב שירות המדינה בשל כוונתו לחקור את הכספים שקיבל ברק מקרן וקסנר? בטח לא דאגה לטוהר המידות

איפה הכסף? נציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ ואהוד ברק | פלאש90

האם בעיתון 'דה-מרקר' מנסים להלך אימים על שומרי הסף? בכתבה ענקית שתפסה אתמול (ראשון) את מרבית שער העיתון, טוענת טלי חרותי-סובר כי נציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ, אשר מונה לתפקידו בחודש ספטמבר האחרון, ביצע מאז "שורה של מהלכים תמוהים", אשר לטענתה "איש מהנציבים הקודמים לא היה מעלה בדעתו לבצע."

אז מה הם אותם מהלכים שהתמיהו כל כך את חרותי-סובר? מעבר לתמיהה הלא ברורה של הכתבת על כך שהחליט להעניק את הראיון הראשון בתפקיד לעיתון אחר (כאילו ב'דה-מרקר' לא פרסמו לפי ארבע שנים "ראיון ראשון" עם הנציב הקודם דיין), אחד הנושאים בו עוסק הרשקוביץ לאחרונה, להפתעתה הרבה של חרותי-סובר, הוא התקשרות הנציבות עם קרן וקסנר בכלל וקשריה עם אהוד ברק בפרט.

בשבועות האחרונים חשפו עקיבא ביגמן ב'ישראל היום' ואראל סג"ל ב-103FM כי אהוד ברק קיבל בין השנים 2004 ל-2006 סכום של 2.3 מיליון דולר מקרן וקסנר וקרן נוספת של לזלי וקסנר, עבור “מחקר” שגם ברק וגם הקרן מסרבים לחשוף את טיבו. הקרן עצמה, כפי שנחשף ב'מידה', ממנת מדי שנה לימודים יוקרתיים בחו"ל לבכירים בשירות המדינה ופעולת בשיתוף פעולה ארוך שנים עם הנציבות למרות שלא זכתה במכרז ולא על פי נהלים קבועים.

עקב כך הודיעה בשבוע שעבר נציבות שירות המדינה כי היא דורשת מקרן וקסנר הסברים על התשלומים החריגים שהוענקו לראש הממשלה לשעבר, במסגרת בירור נרחב שנערך בנציבות על טיב הקשר בין ברק והקרן.

על פניו מדובר בבדיקה מבורכת של חשדות כבדי משקל על הפרת כללי המנהל התקין, והיה ניתן לחשוב שלוחמת הצדק חרותי-סובר תברך על כך, אך לטענתה מדובר בצעד שנעשה על רקע פוליטי. היא אף מצטטת גורמים עלומים בנציבות המספרים כי "הנציב החדש יודע לצטט מידע על הקרן שפורסם באתר 'מידה' המופעל על ידי גורמים בימין", אשר לטענתה חסרת הביסוס – "חביב על אנשי הבית היהודי".

השחיתות האמיתית

חשוב לזכור גם כי חרותי-סובר ו'דה-מרקר' היו במשך כל השנה שעברה ממובילי הקמפיין נגד מינוייה של עפרה ברכה לנציבת שירות המדינה. לאחר שמועמדותה נפסלה לבסוף ("יום חג לשירות הציבורי", כפי שהגדירה זאת חרותי-סובר), מונה הרשקוביץ לתפקיד.

בדיווח של חרותי-סובר עצמה מחודש נובמבר בשנה שעברה, מתואר כיצד פנתה קבוצה של בוגרות תכנית וקסנר, חלקן עדיין עובדות בשירות המדינה, לראש הממשלה בדרישה לבטל את מינוי ברכה ולמנות במקומה "אישה ראויה ובעלת ניסיון". בכתבה אחרת מדצמבר, מדווחת חרותי-סובר על תלונה שהגישה אביה אלף, חברת פורום בוגרות וקסנר ובכירה בפרקליטות לשעבר, ליועמ"ש משרד ראש הממשלה נגד מינוי ברכה.

אביה אלף עצמה השתתפה יחד עם השופטת בדימוס דפנה אבניאלי, בוגרת נוספת של וקסנר, בדיון בכנסת באותה העת ובו יצאה נגד המינוי, דיון שגם עליו דיווחה חרותי-סובר. "אני פה בשני כובעים", אמרה אז אלף, "אני חברת פורום הנשים של בוגרות קרן וקסנר שגם שלח מכתבים לגבי המינוי הראוי". אחד השופטים שבסופו של דבר פסלו את הוועדה שהייתה אמורה לבחון את המינוי היה עוזי פוגלמן, בוגר נוסף של וקסנר.

נראה שגם במקרה של ההתקפה האחרונה על הרשקוביץ, ובייחוד לאור דיווחיה הקודמים של הכתבת על גורמים הקשורים לווקסנר, מדובר בכותרת מאיימת שאמורה להשפיע על החלטות של פקיד בכיר בשירות הציבור, ואולי אף של גורמי מערכת המשפט שכבר קיבלו לידיהם תלונה על פרשת ברק-וקסנר.

מעבר להתנשאות האופיינית של אנשי 'דה-מרקר' הנדהמים פעם אחר פעם לגלות כי ישנם כלי תקשורת אחרים בעולם, ובחלקם מתפרסמות לעתים דעות מחוץ לבועת שוקן, לא נותר אלא לתהות – מדוע אבירי טוהר השלטון כל כך חוששים מבדיקה של קרן וקסנר? האם הציבור בישראל לא ראוי לקבל תשובות לשאלות כיצד ומדוע הלכו מיליוני שקלים לאהוד ברק? אם מחר יחליטו במשרד המשפטים או במשטרה לפתוח בבדיקת העניין, האם גם הם יעלו על הכוונת?

כנראה שאת חרותי-סובר ו'דה-מרקר' לא מעניינת האמת או המלחמה בשחיתות. מבחינתם מדובר בסופו של דבר בקלפים במשחק הפוליטי, משחק מלוכלך בו הכל כשר – גם לתקוף באופן לא ענייני את נציב שירות המדינה, בניסיון להפחיד את מי שבאמת מנסה לרדת לעומק השחיתות. אם זה לא יעבוד, תמיד אפשר למצוא איזה בוגר וקסנר שישמח לסייע.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

29 תגובות למאמר

  1. שנים רבות אני ממתינה שיעלו סוף סוף על האיש הזה, אהוד ברק. יש תחושה מאוד לא נעימה של קשר שתיקה של אנשי ציבור, כמו בוזי הרצוג, וגם של העיתונות שכבר מזמן אינה אוביקטיבית וחפה מאינטרסים ואגו מנופח. מקומו של האיש הזה מאחורי סורג ובריח.

    1. הקרן נשאלה ומסרבת להשיב. נראה שקרן וקסנר ממייצרת קאדר נאמנים בתוך מדינת ישראל ממש כמו הקרן לישראל החדשה להשלטת האג'נדה של בעלי הקרנות ולהפצת התפיסה שלהם בשאלה איזו מדינה צריכה להיות מדינת ישראל.הם לא חיים פה ולא נהרגים פה אז אין להם פתחון פה פה.

  2. קרן וקסלר נתנה לו את הכסף! הוא לא גנב את הכסף.שישאלו את הקרן עבור מה שילמו לו…הרי אף אחד לא הכריח אותם.
    שנית-אין לו תפקיד במימשל אז גם שוחד זה לא.מה רוצים ממנו? פוחדים שיחזור ?
    (גם ביבי הרויח מיליןנים בזכות זה שהיה ראש ממשלה)

    1. ברי, אתה לא מעודכן.

      1. שאלו את הקרן מהו ה"מחקר" עבורו הוא קיבל מהם את המיליונים. הקרן סירבה לגלות אפילו מהו נושא המחקר.

      2. באותה תקופה הוא לא היה אדם פרטי, אלא התמודד בפריימריז של העבודה.

      3. אם הכל כשר, למה אהוד ברק וקרן וקסנר ובוגריה מסרבים לענות על השאלות האלמנטריות האלה ובמקום זה תוקפים את השואלים?

    2. שואלים את הקרן. היא הנחקרת. זו הבדיקה של הנציב וחרותי לא אוהבת את זה.

  3. מת על האנשים שלא מצלחים להבין
    אהטד ברק היה איש ציבור בזמן שקיבל כסף מקרן וקסנר.
    ככשאלו אותו על מה הוא אמר מחקר כששאלו על מה המחקר הוא לא ענה
    הרי יטיפש שאלו והוא לא ענה שאלו והוא ניתק את הקו בראיון.
    הרי הטפשות שלך נובועת מזה שהבעיה היא לא הרק אלא קרן וקסנר שכפופה לחוקים אמריקאים קרן שהיא פרופלססטינית דמנסה להשפיע על אישים צבוריים ועל פוליטיקה ישראלית.
    אבל אתה טיפש שחושב שהוא משחק כדורגל בזמן שמשחקים שח מט.
    גוללללללל.

  4. אהוד ברק שייך לקבוצת מנהיגים שטובתם האישית בראש . ישנם מנהיגים כמו בן גוריון, שמיר, בגין,שרת, שהקריבו כל רגע בחייהם לטובת העם.אהוד ברק הגדול מכולם ביכולת לקדם את טובתו האישית והוא יודע לנצל את המוניטין שלו , מוניטין שנרכש על ידו בשרות המדינה, לעשיית כסף גדול.אבל בסה״כ הוא מאד מתוסכל וממש רחמנות עליו.. הוא נכשל בהיותו ראש ממשלה וזה אוכל אותו לילה ויום.. נראה שהיה מוכן לתת את כל הונו, הון שנצבר על ע״י שימוש במשאבי המדינה,דהיינו הקשרים וכו״, אם יקבל הזדמנות נוספת לעמוד בראש המדינה…

  5. אני בטוחה שגברת סובר היא מהראשונות שקופצות על חקירות ביבי, כל אזרח מן השורה שאיכפת לו מהמדינה הזו שואל, למה ולמען איזו מטרה קיבל ברק כל כך הרבה כספים. שאלה פשוטה וטריווילית, אז אין לה מה להסתיר שתענה לעניין.

  6. הניחו לברק
    הוא כבר עזב אותנו למגדלים שלו
    ומגדל אישה וזקן
    ובקשר לבדיקות הסלקטיביות של מערכת המשפט
    עדיף שנברר קודם על חוק ישראל היום.

  7. מה הקשר בטור הזה בין מחט לתחת?
    טלי חרותי סובר לא קראה בטור שלה לא לבדוק את הקשר שבין ברק לקרן, אלא תהתה מה בין זה לבין החלטתו של הרשקוביץ לבדוק את המשך ההתקשרות עם הקרן, למרות שמהצד שלו הפעילות איתם היא בגדר רווח נקי של ווין ווין שממנו החברה הישראלית רק יוצאת נשכרת (מימין ומשמאל), וכך חרותי שאלה ובצסק האם זה נובע משיקולים פוליטיים קטנים של הרשקוביץ שבגינם כולם נפגעים מכך.
    ואילו סביב התמיהות המוצדקות האלו של חרותי בנית בטור הזה אג'נדה פוליטית שלמה, שאין לה שום קשר לטקסט שפורסם בדה מרקר.

    1. אם הכל סבבה ותותים מה הבעייה שיבדקו? מה יש להם להסתיר?
      תסכים לפחות שיש פה חשדות שדורשים בדיקה, בלי קשר לפוליטיקה.
      אתה רוצה לדבר על ניקיון? בוא נתחיל לנקות

    2. המחלה היהודית הזאת, נוצלה בסופו של דבר ע"י אינטרסנטים. טוב תעשה המדינה אם תחדל לחלוטין מקבלת תרומות. בכל הצמתים העיקריים בפקידות השלטונית, בצבא, בחינוך/אקדמיה ומערכת המשפט, יושבים בוגרי קרנות ושלוחיהן ומנהלים לנו את החיים לפי האג'נדה הפרוגרסיבית/האנרכיסטית שלהם.

    3. מה שעושה הרשקוביץ' זה לבדוק איך קורה שנציבות שירות המדינה מאפשרת מזה שנים ארוכות פעילות תמוהה של קרן פרטית אמריקנית שלא נבחרה כלל במכרז (כי מעולם לא היה מכרז) בתוך משרדי השירות הציבורי.
      מה שעושה קרן וקסנר בהסכמת נציבי שירות המדינה שקדמו להרשקוביץ בתפקיד, זה לאתר ולשלוף פקידים העובדים במשרות בכירות בשירות הציבורי לשלוח אותם עם משפחתם לשנה שנתיים ללימודי תואר שני באוניברסיטה יוקרתית בארה"ב, כל זאת כשהנציבות שומרת עבור אותם הפקידים על המשרה וגם המשכורת ממשיכה לזרום כסידרה בחודשי העדרם. אח"כ עם סיום לימודיהם הם שבים לעבוד בתפקידם הקודם בשירות הציבורי. הפעם עם מוח מהונדס יש לומר ל"כיוון הנכון" כדי שיעשו את הדבר "הנכון" עפ"י האידאולוגיה "הנכונה"…

  8. ברק ניצח את הערבים וינצח גם את האומללים שפוחדים ממנו .אדרבא שיחקרו אותו .אבל לא יחקרו אותו .הוא פשוט יותר חכם מהכותבים פה נגדו
    .

    1. יהה, איזה החכם.
      מסכים, כל האחרים טיפשים, אבל שיחקרו.

    2. מה שלא צוטט כאן מד-מרקר. זה משנה במשהו את הדברים.
      קרן וקסנר וברק לא עברו על אף חוק. והם לא חייבים לאף אחד דיווח על מה שהזמינו מברק. זה ענין פנימי שלהם וגם גובה הסכום ששולם לברק הוא החלטה שלהם. במימון הקרן הזאת קיבלו בכירים רבים בשרות המדינה לימודי חינם במנהל ציבורי ועוד באוניברסיטת הארווארד. אני מניח שזה העלה להם את הרמה המקצועית ואת האיכות האישית. עכשיו הרשקוביץ שכולו נגוע בניגודי אינטרסים (ראו להלן) ויושב בתפקיד הכי קריטי לנקיון ואמונים של עובדי המדינה, משתמש בעמדתו זו כדי לשרת את שולחיו ולנסות לפגוע בברק. לא מדובר במינוי כזה או אחר שהוא צריך לאשר.

      מתוך הכתבה של טלי, תוכן שהושמט באלגנטיות מהכתבה של מידה כאן:

      עוד אמר הרשקוביץ כי הוא לא מבין מדוע נפסל יעקב נגל מלכהן בוועדה לבדיקת בכירים, בטענה לקרבה לראש הממשלה. לדבריו, ממלא מקום ראש המל"ל "חף מפוליטיקה לחלוטין", אף שמתוקף תפקידו עבד בצמוד לראש הממשלה, ולכן לא היתה סיבה לפסול אותו. הרשקוביץ הלין על טהרנות יתר, וסיים במשפט "התפקיד של נציב שירות המדינה הוא רגיש מאוד. נדרשות ממלכתיות מרבית ויושרה בלתי מוגבלת".

      המשפט האחרון עמד למבחן כאשר שבועות ספורים אחרי אותו ראיון, כפי שחשף TheMarker, מינה הרשקוביץ לעוזרו האישי את שראל שפייר, פעיל שטח מוכר של מפלגת הבית היהודי, שעבר עבירת תקשי"ר, בעת ששימש עובד מדינה.

      את שפייר מכיר הרשקוביץ שנים רבות. כבר ב–2009, בעת שכיהן הרשקוביץ כשר המדע, ניסה למנות את מזכ"ל המפלגה דאז שר שלום ג'רבי למנכ"ל המשרד, ואת שראל שפייר בן ה–23 לעוזר המנכ"ל. שפייר היה אז פעיל מוכר במפלגה ומי שהקים את אגף הצעירים שלה. ביוני 2017 דיווח אתר "כיפה" על פתיחתו של "פורום תכל'ס", שלפי הגדרתו נועד "לשלב ידיים ולקדם את התהליכים שעוברים בתוך מפלגת הבית היהודי". שפייר היה אחד מ–15 המייסדים של הפורום.

      כיוון שבג"ץ עצר את מינויו של ג'רבי (מה שהרשקוביץ מכנה כעת טהרנות יתר על פי "מקור ראשון"), נעצר גם המינוי של שפייר. אבל הרשקוביץ נתן לשניים פיצוי נאה: ג'רבי הפך למנהל השירות הלאומי, שהיה אז תחת משרד המדע שבראשו ישב הרשקוביץ, ושפייר מונה ליועצו של ג'רבי.

      בחלוף עשור, שפייר הפך לעוזרו האישי של מי שסייע לו להתחיל את הקריירה, והיום מכהן כנציב שירות המדינה. המינוי אמור היה להיעצר לכאורה, ולו בשל עדויות כי שפייר, שהיה עובד מדינה בתפקידו בשירות הלאומי, לא הפסיק את פעילותו הפוליטית בבית היהודי, בניגוד לכללים החלים על עובד מדינה. את נציב שירות המדינה האמון על שמירת הכללים האלה — שאף טען בראיון כי עבור התפקיד "נדרשת יושרה בלתי מוגבלת" — זה לא הרשים כנראה. פעיל המפלגה מונה לעוזרו, אף שעסק בפעילות פוליטית בהיותו עובד מדינה, בניגוד לתקשי"ר. כלל לא ברור אם הנציב בדק את המידע בנושא.

      בימים אלה עוסק נציב שירות המדינה בנושא מעט מפתיע: פרויקט קרן וקסנר, הפועל בשיתוף הנציבות כבר 30 שנה, ומפעיל תוכניות שנועדו לשפר את איכות השירות הציבורי. העיסוק בקרן עלה על שולחנו של הרשקוביץ בשל חשש לקיומה של "אג'נדה פוליטית שמאלנית" מטעם הקרן. גורמים בנציבות מספרים כי הנציב החדש יודע לצטט מידע על הקרן שפורסם באתר "מידה", המופעל על ידי גורמים בימין, וחביב על אנשי הבית היהודי.

      את "מידה" הקים רן ברץ, שמינויו לתפקיד ראש אגף ההסברה במשרד ראש הממשלה נשלל ממנו על יד הנציב הקודם, משה דיין, שלדבריו לא עמד בתנאי הסף לתפקיד. כתוצאה מכך, קיבל ברץ תפקיד זוטר יותר, כמוביל תחום ההסברה בפועל בלשכת ראש הממשלה, שאותו עזב לאחר זמן קצר.

      בין בוגרי מיזם וקסנר: מנכ"ל משרד התרבות

      קרן וקסנר אינה ספק או קבלן במובן הרגיל של המלה. מדובר במיזם פילנתרופי של משפחה יהודית־אמריקאית אמידה, שעד לבחירתו לנשיאות של דונלד טראמפ תרמה ביד רחבה למפלגה הרפובליקאית דווקא. לפני שנים רבות החליטה המשפחה לתרום באופן ייחודי לטיוב וחיזוק המגזר הציבורי בישראל. מאז יצאו מאות עובדי מדינה, אנשי צבא, מוסד ושב"כ, לתוכנית קצרה בת חודש, או ארוכה בת שנה, ללימודי מינהל ציבורי באוניברסיטת הרווארד, במימון הקרן.

      בין הבוגרים הרבים של המיזם ניתן למצוא את הרמטכ"ל המיועד אביב כוכבי, את האלוף שי אביטל, וגם את מנכ"ל משרד התרבות והספורט, יוסי שרעבי. בין הבוגרות גם עובדות בכירות במשרד ראש הממשלה, במשרד לעניינים אסטרטגיים ובמשרד התפוצות, חלקן נשים דתיות, כולן יצאו לתוכנית בזמן שבראש המשרדים עומדים השרים הנוכחיים, נפתלי בנט, ישראל כ"ץ וראש הממשלה בנימין נתניהו. נציבות שירות המדינה, שאינה מממנת את המיזם הזה, מסייעת באיתור המועמדים, מכיוון שיש לתוכנית ביקוש גבוה. כמו בכל יציאה להכשרה מקצועית, העובדים המשתתפים בה ממשיכים לקבל שכר בסיס ממעסיקיהם במקביל ללימודיהם.

      במשך שלושים שנה איש לא דיבר על "אג'נדה פוליטית" כזאת או אחרת הקשורה לקרן, איש לא שאל מה הנטייה הפוליטית של המועמדים בוועדת הקבלה שבה יושב גם נציב שירות המדינה, ומעולם לא קוטלגה פעילותה לימין או לשמאל פוליטיים. הנציבים הקודמים היו אסירי תודה על ההכשרה החינמית היוקרתית הזאת — עד שהגיע הרשקוביץ.

    3. חלק מהכתבה בדה-מרקר שהושמט באלגנטיות:

      עוד אמר הרשקוביץ כי הוא לא מבין מדוע נפסל יעקב נגל מלכהן בוועדה לבדיקת בכירים, בטענה לקרבה לראש הממשלה. לדבריו, ממלא מקום ראש המל"ל "חף מפוליטיקה לחלוטין", אף שמתוקף תפקידו עבד בצמוד לראש הממשלה, ולכן לא היתה סיבה לפסול אותו. הרשקוביץ הלין על טהרנות יתר, וסיים במשפט "התפקיד של נציב שירות המדינה הוא רגיש מאוד. נדרשות ממלכתיות מרבית ויושרה בלתי מוגבלת".

      המשפט האחרון עמד למבחן כאשר שבועות ספורים אחרי אותו ראיון, כפי שחשף TheMarker, מינה הרשקוביץ לעוזרו האישי את שראל שפייר, פעיל שטח מוכר של מפלגת הבית היהודי, שעבר עבירת תקשי"ר, בעת ששימש עובד מדינה.

      את שפייר מכיר הרשקוביץ שנים רבות. כבר ב–2009, בעת שכיהן הרשקוביץ כשר המדע, ניסה למנות את מזכ"ל המפלגה דאז שר שלום ג'רבי למנכ"ל המשרד, ואת שראל שפייר בן ה–23 לעוזר המנכ"ל. שפייר היה אז פעיל מוכר במפלגה ומי שהקים את אגף הצעירים שלה. ביוני 2017 דיווח אתר "כיפה" על פתיחתו של "פורום תכל'ס", שלפי הגדרתו נועד "לשלב ידיים ולקדם את התהליכים שעוברים בתוך מפלגת הבית היהודי". שפייר היה אחד מ–15 המייסדים של הפורום.

      כיוון שבג"ץ עצר את מינויו של ג'רבי (מה שהרשקוביץ מכנה כעת טהרנות יתר על פי "מקור ראשון"), נעצר גם המינוי של שפייר. אבל הרשקוביץ נתן לשניים פיצוי נאה: ג'רבי הפך למנהל השירות הלאומי, שהיה אז תחת משרד המדע שבראשו ישב הרשקוביץ, ושפייר מונה ליועצו של ג'רבי.

      שרת המשפטים, איילת שקד
      שרת המשפטים, איילת שקדמוטי מילרוד
      מצטט מידע מאתר "מידה"?

      בחלוף עשור, שפייר הפך לעוזרו האישי של מי שסייע לו להתחיל את הקריירה, והיום מכהן כנציב שירות המדינה. המינוי אמור היה להיעצר לכאורה, ולו בשל עדויות כי שפייר, שהיה עובד מדינה בתפקידו בשירות הלאומי, לא הפסיק את פעילותו הפוליטית בבית היהודי, בניגוד לכללים החלים על עובד מדינה. את נציב שירות המדינה האמון על שמירת הכללים האלה — שאף טען בראיון כי עבור התפקיד "נדרשת יושרה בלתי מוגבלת" — זה לא הרשים כנראה. פעיל המפלגה מונה לעוזרו, אף שעסק בפעילות פוליטית בהיותו עובד מדינה, בניגוד לתקשי"ר. כלל לא ברור אם הנציב בדק את המידע בנושא.

      בימים אלה עוסק נציב שירות המדינה בנושא מעט מפתיע: פרויקט קרן וקסנר, הפועל בשיתוף הנציבות כבר 30 שנה, ומפעיל תוכניות שנועדו לשפר את איכות השירות הציבורי. העיסוק בקרן עלה על שולחנו של הרשקוביץ בשל חשש לקיומה של "אג'נדה פוליטית שמאלנית" מטעם הקרן. גורמים בנציבות מספרים כי הנציב החדש יודע לצטט מידע על הקרן שפורסם באתר "מידה", המופעל על ידי גורמים בימין, וחביב על אנשי הבית היהודי.

      את "מידה" הקים רן ברץ, שמינויו לתפקיד ראש אגף ההסברה במשרד ראש הממשלה נשלל ממנו על יד הנציב הקודם, משה דיין, שלדבריו לא עמד בתנאי הסף לתפקיד. כתוצאה מכך, קיבל ברץ תפקיד זוטר יותר, כמוביל תחום ההסברה בפועל בלשכת ראש הממשלה, שאותו עזב לאחר זמן קצר.

      בין בוגרי מיזם וקסנר: מנכ"ל משרד התרבות

      קרן וקסנר אינה ספק או קבלן במובן הרגיל של המלה. מדובר במיזם פילנתרופי של משפחה יהודית־אמריקאית אמידה, שעד לבחירתו לנשיאות של דונלד טראמפ תרמה ביד רחבה למפלגה הרפובליקאית דווקא. לפני שנים רבות החליטה המשפחה לתרום באופן ייחודי לטיוב וחיזוק המגזר הציבורי בישראל. מאז יצאו מאות עובדי מדינה, אנשי צבא, מוסד ושב"כ, לתוכנית קצרה בת חודש, או ארוכה בת שנה, ללימודי מינהל ציבורי באוניברסיטת הרווארד, במימון הקרן.

      בין הבוגרים הרבים של המיזם ניתן למצוא את הרמטכ"ל המיועד אביב כוכבי, את האלוף שי אביטל, וגם את מנכ"ל משרד התרבות והספורט, יוסי שרעבי. בין הבוגרות גם עובדות בכירות במשרד ראש הממשלה, במשרד לעניינים אסטרטגיים ובמשרד התפוצות, חלקן נשים דתיות, כולן יצאו לתוכנית בזמן שבראש המשרדים עומדים השרים הנוכחיים, נפתלי בנט, ישראל כ"ץ וראש הממשלה בנימין נתניהו. נציבות שירות המדינה, שאינה מממנת את המיזם הזה, מסייעת באיתור המועמדים, מכיוון שיש לתוכנית ביקוש גבוה. כמו בכל יציאה להכשרה מקצועית, העובדים המשתתפים בה ממשיכים לקבל שכר בסיס ממעסיקיהם במקביל ללימודיהם.

      במשך שלושים שנה איש לא דיבר על "אג'נדה פוליטית" כזאת או אחרת הקשורה לקרן, איש לא שאל מה הנטייה הפוליטית של המועמדים בוועדת הקבלה שבה יושב גם נציב שירות המדינה, ומעולם לא קוטלגה פעילותה לימין או לשמאל פוליטיים. הנציבים הקודמים היו אסירי תודה על ההכשרה החינמית היוקרתית הזאת — עד שהגיע הרשקוביץ.

    4. תודה לך טלי, רק שהנושא של הטור פה הוא לא הרשקוביץ אלא רשת השתולים של וקסנר שמצופפת שורות כדי למנוע את חקר השחיתות

  9. סיבכתם אותי. הייתי בטוח שאני מצביע מרצ בבחירות, אבל אחרי הכתבה אני כבר מתלבט האם להצביע לברק או למי מטעמו.

  10. יש פה איזה איש זר שמחלק פה סוכריות לכל הילדים והילדות. חשוד מאוד.

  11. אז ככה,
    א. להבנת המטרות של קרן וקסנר לפעילותה בישראל יש לעיין בספר "ביורוקרטיה כפוליטיקה" מאת הגב' דינה זילבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה שכתבה את הדברים הבאים:

    "חשוב שהדרג הפקידותי יכיר בכוחו לעצב מדיניות בנושאים קרדינליים.
    המגמה החשובה היא העתקת מרכז הכוח השלטוני ויכולת ההכרעה המעשית בשאלות של מדיניות, מהדרג הפוליטי הנבחר לדרג הפקידותי הממונה.
    תהליכים אלו מתרחשים במסווה של נייטרליות ושל מומחיות אובייקטיבית, תוך עקיפת ההליך הדמוקרטי וסיכונו, מבלי ליתן דין וחשבון לציבור הרחב שגורלו נקבע בדרג הפקידותי."

    ב. תשלום מיליוני הדולרים ששולמו לאהוד ברק ע"י הקרן ניתן לו (לפחות חלקו) כשהוא היה שקוע בפעילות פוליטית בניסיון להיבחר שוב. אגב, הוא גם קיבל חצי מיליון דולר מהמיליונר המפוקפק שלאף. תשאלו את אלדד יניב…

  12. האם קרן וקסנר מימנה לימודים של מישהו מבכירי עיתון הארץ או ליתר דיוק, דה מרקר? נא לבדוק את הקשר בין הארץ לבין קרן וקסנר.

  13. קודם כל צריך להיות מכרז בין הרבה אוניברסיטאות טובות וכל שנה תזכה המתאימה ביותר צריכה להיות שליטה של הממשלה על חומר הלימוד וזהות המרצים הלאה כל בוגרי וקסנר כ 350 במספר קבלו מתנה ששווה מיליון שקל ועדיין לא שלמו עליה מס כמתבקש בתקשיר הלאה ועדת הבחירה היום היא כמו בבגץ בוגרים וקסנר בוחרים מיניסע זה צריך להשתנות והממשלה היא שתחליט מי ולמה יסעו מ הלאה אין שום סיבה שיסעו להוסטון אוניברסיטאות ישראליות בהחלט יכולות להעביר את החומרים האלה הלאה יש ארגון של הוגרי וקסנר שיש לו פעילות פוליטית הענין הזה צריך להחקר וההתאגדות הזו צריכה לקבל אשורנובקרה או לחדול הלאה יש לחקור מה מקור הכספים שמשמשים למטרה זו כי יש מצב שאילו כספים מלוכלכים שנוצרו בפשעמוזו בושה שישראלים משתמשים בכסף כזה

  14. בוגרי וקסנר מקבלים מתנה של כמיליון שקל לפי התקשי״ר עליהם לשלם מיסים על הכנסה זו אבל זה לא קורה וקיים חוב של מאות מיליוני שח למס הכנסה

  15. וקסנרים מקבלים הטבות חינם של 280 אלף דולר לפי התקשי״ר עליהם לשלם מיסים על הכנסה זו אבל זה לא קורה וקיים חוב של מאות מיליוני שח למס הכנסה

  16. הם נגד כל מה שהימין מנסה.
    לרפורמה הם התנגדו עד זוב דם, שומרי סף הם מסכלים.
    הם שומרים על שלטונם בכל התחומים למרות שלא נבחרו.
    גם לחקירת המחדל של ה 7.10 הם יתנגדו.
    יאוש