מלחמת חפירות: גילוי המנהרה הוא הישג ישראלי, עדיין לא נוק-אאוט

סיכול תכנית המנהרות הוא מכה מבצעית ומורלית לחיזבאללה, אולם לא די בכך כדי להכניע אותו מבחינה אידיאולוגית

הישג מודיעיני מרשים. פעילות צה"ל בגבול הצפון | פלאש90

השבוע התפרסם לראשונה שישראל גילתה מנהרת תקיפה שחפר ארגון חיזבאללה אל תוך השטח הריבוני הישראלי. בכך הגיעה לקיצה תקופה ארוכה שבה דיווחו ישראלים רבים הגרים בישובים סמוך לגדר הגבול בצפון על קולות חפירה ותזוזות בקירות הבתים.

מדובר במנהרת תקיפה, המאפשרת לכוח רגלי משמעותי לעבור בזמן קצר עם נשק, תחמושת, אמצעים הנדסיים ואספקה אל תוך שטח ישראל תוך שהוא פוסח על התצפיות הישראליות ובכך מנצל את מרכיב ההפתעה. המעבר התת קרקעי מקנה לכוח התוקף גם הגנה מפני תקיפה ישראלית, והוא מתחיל את המלחמה כאשר הוא מעבר לקו הגבול, בתוך שטח ישראלי אזרחי, עובדה המאפשרת לו לפגוע ולחטוף בהפתעה גמורה.

גילוי המנהרה שחפר חיזבאללה אל תוך השטח הריבוני הישראלי מהווה הישג טכנולוגי, מודיעיני ומבצעי, בשל כמה סיבות.

חיזבאללה בנה על המנהרות את תכניות המלחמה הבאה, וחסן נסראללה אפילו לא הסתיר את כוונתו להשתלט על הגליל במלחמה הבאה. מכיוון שלחיזבאללה אין כוח תובלה אווירי ואין ביכולתו להנחית כוחות צבאיים משמעותיים בתוך שטח ישראל, המנהרות הן התחליף. בגילוי המנהרה מתחילה  ישראל ליטול מיד חיזבאללה את האמצעי האסטרטגי הזה, וההנחה בצה"ל היא שיש עוד מנהרות.

גילוי המנהרה גם חושף בפני כל העולם את העובדה שחיזבאללה מפר את החלטה 1701 של מועצת הביטחון שסיימה את מלחמת לבנון השנייה בשנת 2006. על פי החלטה זו אסור לחיזבאללה להימצא בדרום לבנון והנה מתברר שלא רק שהוא נמצא באזור זה אלא גם פוגע בריבונות הישראלית. הפרה זו של החלטת מועצת הביטחון נותנת לישראל תירוץ אל מול הציבוריות הישראלית והעולמית לפגוע בחיזבאללה.

החפרפרת

לישראל יש יכולת טכנולוגית לגלות מנהרות חפורות בסלע בעומק 25 מטרים, כגובהו של בניין בן שמונה קומות. אלא שהיכולת הישראלית לא נעצרת בכך: למרות שהמנהרה חודרת לשטח ישראל רק ארבעים מטרים, ישראל הצליחה לגלות אותה ולהחדיר לתוכה מצלמה ומטען חבלה מבלי שתצפיות חיזבאללה הבחינו.

בחיזבאללה מקנן החשד שישראל הצליחה לאתר את המנהרה באמצעי מודיעיני, כלומר שיש בארגון מישהו, "חפרפרת", שיש לו נגישות למידע הסודי ביותר והוא משתף פעולה עם ישראל. לדעתי, מאז גילוי המנהרה פועל כוח הביטחון הפנימי של חיזבאללה במרץ רב לגלות את זה שמשתף פעולה עם ישראל, אנשים נחקרים וזה לא מוסיף להם כבוד.

בארגון נוצר מתח בין אנשים כי כל מי שהיה לו מידע על המנהרה הופך באופן אוטומטי לחשוד בריגול למען האויב. החשד הזה מעכיר את האווירה ואנשים נמנעים מלחלוק מידע עם אחרים מחשש שמישהו מהם הוא "החפרפרת" הישראלית.

מצב זה מעיק על תפקוד הארגון ופותח פתח לחשד בכשרים, שלא יעברו לסדר היום על העלבון בעצם העלאת החשד שמא הם אינם נאמנים לחיזבאללה. שום ארגון אינו יכול לתפקד במצב זה, במיוחד כשעליו לשנות את התכניות שלו לאור החשד שישראל גילתה מנהרות נוספות ומילכדה אותן כמו שעשתה במנהרה הראשונה.

האיראנים כועסים

עד כתיבת שורות אלה בבוקר יום רביעי לא ראינו תגובה של חיזבאללה. לדעתי שוררת מבוכה רבה בארגון, וחסן נסראללה נדרש לתת הסברים. האיראנים כועסים בשל הכישלון של לפתח את נשק המנהרות ובשל החשד שבחיזבאללה יש מי שמוסר לישראל מידע.

יחידת הקומנדו "רדואן" של חיזבאללה היא כוח המתקפה המיועד לעבור לתוך הגליל דרך מנהרות ולכבוש יישובים ישראלים. עתה, כשהתגלתה מנהרה ומולכדה בידי צהל, חושדים קצינים וחיילים ביחידת "רדואן" שכל מנהרה שייכנסו לתוכה עלולה להיות עבורם מלכודת מוות, וחשש כזה איננו מוסיף להם מוטיבציה.

חסן נסראללה | ויקיפדיה

חפירת המנהרות עלתה לחיזבאללה מיליונים רבים, ועתה מתברר שהשקעה זו ירדה לטמיון. חסן נסראללה יידרש לתת הסברים גם על המרכיב הכספי של הכישלון. גילוי המנהרה יביא גם את חיזבאללה למקד את מאמציו בפיתוח ארסנל הטילים שלו ובמיוחד לשפר את יכולת הטילים לפגוע במטרות נקודה ישראליות.

למרות כל זאת, אסור לישראל לחשוב שגילוי המנהרה הוא נוק-אאוט לחיזבאללה, שכן ארגון זה יודע איך להתגבר על קשיים ואיך להתאים את עצמו ואת מבצעיו לתנאים המשתנים.

נכון שגילוי המנהרה הוא הישג מרשים, הן מהבחינה הטכנולוגית והן מהבחינה המודיעינית, אבל אין בהישג זה כדי להכניע את חיזבאללה ולשכנע אותו שאין טעם להילחם בישראל. חיזבאללה יישאר אויב מר לישראל, הן מבחינה אידיאולוגית שלו והן בהיותו הזרוע הארוכה של האיראנים שנשבעו לחסל את ישראל.

לחצו כאן לכל הטורים של מרדכי קידר

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 תגובות למאמר

  1. ד"ר קידר, חייב להבין שהמנהרות זה סימפטום למהות העמוקה והתרבותית והטוטאלית הערבית – השמדת האחר בכל דרך.
    הערבים רוצים להשמיד את היהודים. גם את היהודים. כרגע הם משמידים ערבים בלבנון סוריה תימן לוב עיראק. כי שם הם יכולים. איתנו קשה, אז מה עושים? כל מה שאפשר! אפילו מנהרות ח צ ו ב ו ת ב ס ל ע !!!!! כי למען המטרה של רציחת היהודים עושים הכל.
    לכן תמוה, הזויה ומנותקת מהמציאות תכניתו של ד"ר קידר להקמת "אמירויות" ערביות בהרי יו"ש – כי זה לא ישנה את פעילות הערבים לרצוח יהודים בכל דרך שתאפשר להם המציאות הנתונה. ובכל מקרה, בהגדרה, אין לתכנית האמירויות שום קשר לשלום, שום סיכוי לשלם, שום מציאות של שלום ושום הצעה לשלום שיש להתייחס אליה.
    למה?
    כי כל עוד יש ישות ערבית כל שהיא בארץ ישראל (וודאי מחוץ לה) היא תפעל לרצוח יהודים. להשמיד יהודים. גם על ידי חציבת מנהרות בסלע אם צריך.
    זו המציאות. ואסון להציע משהו אחר.

    1. "לכן תמוה, הזויה ומנותקת מהמציאות תכניתו של ד”ר קידר להקמת “אמירויות” ערביות בהרי יו”ש"
      לדאבוני טענתי זאת מספר פעמים על גבי אתר זה, אולם אתה היחידי שגם מחזיק בדעה זו ומציג אותה לעולם.

    2. יש לקרא לילד בשמו… חיזבאללה הקים חוליות רצח בנוסח האיינזץ גרופן הארורים. השאלה הנשאלת היא: אם היפוטתית היה בכוחנו לחסל את כנופיות הרצח של היידריך הארור, האם היינו ממתינים? אז מדוע אנו ממתינים עם חיזבאללה.

  2. על אף שהחיזבאללה הוא זה שפתח, בכוונת מכוון, במבצע שהתפתח למלחמת לבנון השניה, בהחלטה 1701 כתוב שישראל לא תספח את השטחים עליהם השתלטה במסגרת המלחמה, למרות שלפי אמנות בינלאומיות (בכוונה אני לא כותב דין או חוק בינלאומי כי אין כאלו. יש רק אמנות שתקפות רק עבור מדינות שחתמו ואישררו את החתימה על האמנות), הצד שהותקף יכול לספח שטחים השייכים לתוקף, ושעליהם המותקף השתלט במהלך המלחמה.
    מכיון שהמוסלמים הנאבקים בישראל מקדשים את ה"צומוד" (היצמדות לשטחי אדמה בהם ישבו, אפילו אם התיישבו בהם רק לפני יום אחד), ובהתאם לכתוב לעיל, הרי שבמלחמה הבאה ישראל יכולה וצריכה לספח אליה שטחים מלבנון.
    העובדה שהחיזבאללה השתלט בפועל על מדינת לבנון, הן מבחינה צבאית והן מבחינה פוליטית, הופכת את המלחמה הבאה למלחמה בין ישראל ובין לבנון, ועל כן ישראל יכולה לנצל הזדמנות זו.
    אם רוצים למנוע את המלחמה מול לבנון, כל שצריך לעשות הוא לפרסם (לפני המלחמה) מכרזים לפיתוח ויישוב שטחים בתוך לבנון אשר ישראל תספח במהלך ולאחר המלחמה, כך שכל העולם ידע מה תהיה תוצאת המלחמה הבאה עוד לפני שזו מתחילה.
    אני מניח שכמה ימים לאחר מכן ראש הממשלה בנימין נתניהו, או כל ראש ממשלה אחר שיפרסם דבר זה, יקבל חבילת מתנה משולח בלתי מזוהה, ובתוך החבילה יהיה מונח לו ראשו של חסן נסראללה.
    ככה עובדים בעולם, ובמיוחד במזרח התיכון.

    מי שסובר שזו לא הדרך, מוזמן לחפש בגוגל מידע על יחידת אלפא של ברית המועצות ומה שעשתה בלבנון ב 1985, ולמה.
    קריאה מהנה.

    1. ומה יגידו הפצ"ר, הבגצ"ר, היועמצ"ר ושאר הבוגדים החפשיים שבאמת קובעים במדינה?

    2. אפשר תמיד להפנות אותם ללשכת התעסוקה הקרובה למגוריהם.
      הם יבינו את המסר.

  3. ברור שלא נוק אאוט. המצב כרגע שלצה"ל אין איך להגן על הצפון כשחיזבאללה יפתחו בירי טילים. הוא יצטרך לבסוף להפציץ את מקורות הירי ולהרוג הרבה אזרחים לבנונים, וכיוון שצה"ל יעשה זאת בפינצטה, מי יודע כמה הרוגים יהיו 🙁

  4. חתיכת הישג. הצבא משותק וחסר עונים בדרום אבל לפחות מותר לו להתגונן קצת בצפון (בזהירות ובלי להרגיז אף אחד חלילה).

    1. מאז ההתנתקות עזה הפכה למפלצת מבוצרת: מתחת לכל עיר נחפרה עיר מבוצרת שכל פתחיה ממולכדים. רוב הפתחים והגישות הם דרך מבני ומוסדות ציבור. חלק גדול ממשגרי הרקטות המכוונות לישראל נמצאים בתוך מבני ציבור וחלק אחר נמצאים במתקנים חפורים בתוך הקרקע שקשה לגלות אותם. כמות הרקטות שבידי חמאס גדולה והצבא החמאסי חמוש, מאומן ומתוחכם. האפשרות היחידה לכבוש את רצועת עזה בכוח צבאי היא למחות אותה מעל פני האדמה במהירות ובעוצמה, כלומר – להרוג בה יותר מחצי מליון פלסטינים כי לא כולם יברחו והחמאס יכריח אותם להישאר. העולם לא יקבל מרחץ דמים גדול כזה, וזאת בנוסף לנזק שייגרם ליישובים הישראלים בשעות הראשונות, כשעוד תהיה לחמאס היכולת לשגר אלפי רקטות בבת אחת. מבצע צבאי קרקעי מוגבל יגבה מאיתנו מספר רב מאוד של קורבנות. לכן הפיתרון היחיד לאיום העזתי הוא להביא לצידנו את ראשי המדינות החשובות בעולם ובקואליציה משותפת להכניע בדרך מדינית את כל הארגונים הפלסטיניים החמושים ולאלץ אותם לפרוק את נשקם, למסור אותו לקואליציה בינלאומית, לפרז את הרצועה ולהציב בה כוח פיקוח בינלאומי.

    2. תגיד, איזה חומר לקחת?
      אתה חושב שתוכל לקחת מהערבי את כלי נשקו, ככה סתם, בלי שהוא ימות על קידוש זכותו הגברית לשאת נשק ולהרוג את כל מי שבא לו לא טוב בזוית העין?
      ועוד, מי אתה חושב שיכפה על הערבים למסור את נשקם? הנוצרים, לדעת המוסלמים הינם כופרים? או אולי מוסלמים אחרים, אולי אפילו שיעים שיקחו את הנשק מהסונים? או אולי היהודים?
      ומה בדיוק המחיר שמדינת ישראל תצטרך לשלם עבור המאמץ הבינלאומי?
      ומי יוודא ויהיה ערב לכך שאין נשק ברצועת עזה, כמו למשל סבא"א באיראן?
      האם אתה באמת חושב שמאמץ בינלאומי יגרום למחבלי החמאס להיהפך בן רגע לחקלאים שוחרי שלום, אשר הרמה המקסימלית של האלימות שלהם דומה להפגנות של גנדי?

      אני בטוח שלו היית חי בתקופת השואה, היית מעדיף לתת ליהודים להמשיך להירצח ובלבד שלא לצאת למלחמה על גרמניה, למרות שבידך אמצעים להשמדה המונית שיסיימו את השואה בלחיצת כפתור. הרי לשיטתך, העולם לא יקבל השמדה של חצי מליון גרמנים, אבל למי אכפת מששה מליון יהודים ועוד כחמישים מליון בני אדם אחרים (סך כל הנספים במלחמת העולם השניה)? אגב, על סמך מה קבעת מספר של חצי מליון עזתים הרוגים?

      על זה נאמר רפואה שלמה, רפואת הגוף ובמיוחד רפואת הנפש

    3. ועל אסטרטגיה וטקטיקה לא שמעת, רק על שליפת החרב ותקיעתה בלב האויב אתה יודע? ועל זילות השואה לא שמעת שאתה תוקע אותה גם בעניין הזה?
      החמאס טוב לישראל. אם החמאס לא היה קיים, ישראל היתה צריכה להמציא אותו. החמאס הוא כמו נגיף מוחלש שמזריקים לגוף בשביל לטפל בבעיה האמיתית. האויב האמיתי שלנו – אש"ף, יושב ברמאללה. השמאל הביא אותו לשם. אם נרסק עכשיו את החמאס בעזה, ניתן את עזה לרוצחים מרמאללה על חשבון דם חיילינו. בפוליטיקה אין חלל ריק: את המקום של חמאס בעזה יתפוס אש"ף וזה הרבה יותר גרוע. את הפיצול בין אש"ף לחמאס שנתניהו הצליח להעמיק – השמאל רוצה להרוס. השמאל רוצה לתת לאש"ף שליטה גם על עזה, ושליטה מוחלטת באיו"ש. המצב שבו הנהגת אש"ף שולטת במובלעת ביו"ש והנהגת חמאס שולטת במובלעת בעזה – תמורת כסף, הוא שלב ביניים שבו הפלסטינים מתרגלים לרעיון שזה המקסימום שיקבלו ושהגיע סוף לחלום המדינה שלהם. מבצע לטיפול שורש בעזה כדאי שיתבצע רק אם יהיה ברור שבסופו העזתים הולכים למקומם המקורי – צפון סיני ומצרים. אבל השמאל דוחף את ממשלת ישראל לנקות את עזה מהחמאס כדי שאש"ף ישתלט שם ואפשר יהיה להמשיך בהסכמי אוסלו. להגיש את עזה לאבו מאזן במחיר דמם של עשרות חיילים שלנו.

    4. במקום להילחם בהם, תן להם להגר לאירופה.
      הם רוצים בזה, אנחנו רוצים בזה, האירופאים לא כל כך (אבל אף אחד לא חייב לשאול את דעתם).
      מי שלא רוצה בזה הם מנהיגי החמאס ומצריים, משום שאז הם מאבדים את נקודת המשען לקיום שלהם.
      עובדה ידועה שהחמאס לא מאפשר יציאה למצריים, והמצרים לא מאפשרים הגירת עזתים דרכם.
      פתרתי לך את הבעיה – אין כמעט הרוגים, והחמאס לא יכול לתפקד. או שפיתרון הומאני כזה מפריע לך להיות "המבוגר האחראי" שמסתמן מכתיבתך? דהיינו, אתה תעדיף שהבעיה תימשך גם כשייהרגו יהודים מדי פעם, אבל שח"ו לא תיאלץ להיות מחוץ לעסק הזה. מקייאווליסט אמיתי.

      ואגב, "החמאס טוב לישראל" (כפי שכתבת) הוא כמו "המפלגה הנאצית טובה לישראל". זו נבלה וזו טריפה.
      החלמה (נפשית) מהירה.

    5. "תן להם להגר לאירופה. הם רוצים בזה, אנחנו רוצים בזה, האירופאים לא כל כך (אבל אף אחד לא חייב לשאול את דעתם)".
      נו, יופי, ממש תוכנית פעולה מעשית ובדוקת היתכנות: "אף אחד לא חייב לשאול את דעתם של האירופים". איפה לומדים כזאת תורת מדינאות – במכללה מיסודו של פייגלין לגליזטור הקנאביס?

    6. כמו שמאלני מצוי – אם אין לך טענה סבירה שמפריכה את הטענה שהעליתי, אתה תוקף את האדם ולא את הטענה (במקרה הזה פייגלין).
      ואתה עדיין מתיימר להציג את עצמך כ"מבוגר אחראי"?
      לגבי בדיקת היתכנות, זה קורה כל יום במזג אויר סביר, ע"י מהגרים מאסיה ומאירופה, וגם ע"י עזתים שמצליחים להבריח את הגבול למצרים ומשם ללוב ומשם יוצאים בסירות לאירופה.
      במחשבה שניה – עזוב, אתה לא מעניין, אתה משעמם.

  5. שמתם לב לסירטון של ה"הפתעה" לחיזבלון במנהרה? הפצ"ר אישר "מטען קטן" בגלל שאקדח מים לא עבר בפיר, אתם מבינים?

    במקום להעיף את החיה הזאת היישר לזרועות 72 הבתולות, הצבא הרופס ביותר בעולם עשה לו נו נו נו. מה קורה לנו? מי שולט בנו?

  6. צה״ל לא גילה את כל המנהרוֹת.
    ישראל תחפש מנהרות עוד זמן רב עד שאפשר יהיה להניח שרוב המנהרות התגלוּ.
    רק כיבוש ארוך מאוד של דרום לבנון וחיפוש מדוקדק יאפשר לישראל להשמיד את רוב הטילים והקטיושות למיניהן.
    גילוי המנהרות הנוכחי רק יאפשר לחיזבאללה לגייס עוד כסף ומשאבים,
    גם החמאס ועבאס מנצלים כל סבב של התגוששות עם ישראל לחיזוק מעמדם הכלכלי פוליטי. ההתגוששות הקודמת הפכה את חיזבאללה למפלגה פוליטית בממשלת לבנון.
    בדרום יש לאפשר לתושבי עזה להגר, לרוּבם יש קשרים משפחתיים בעולם ואירופה תחבק אותם בשמחה.
    בלבנון יש רק פתרון אחד, מלחמת חוֹרמה.