נטו כחלון, נטו כשלון: תעודת סיכום הקדנציה של שר האוצר

בשלוש השנים האחרונות הגרעון צמח באופן מדאיג, החגיגה של ועדי העובדים נמשכה ומשבר הדיור החריף עוד יותר

כל התקוות התבדו. שר האוצר משה כחלון | פלאש90

משה כחלון הוא פוליטיקאי בר מזל במיוחד. כאשר הגיע לראשונה למשרד התקשורת, מצא תוכנית מוכנה לחלוטין שהכין השר שקדם לו (אריאל אטיאס), ושר אוצר (יובל שטייניץ) שהיה מוכן לשתף פעולה בסבסוד כניסה של מתחרות חדשות בשוק הסלולר על חשבון התשתית של המתחרים.

שאלת העומס על תשתיות הסלולר עדיין לא נפתרה, אבל כחלון הרוויח את שלו – רפורמה קלה, מהירה ומורידת מחירים, שמגיעה ל"נטו" של כל משק בית במדינת ישראל. "תהיו כחלונים" אמר נתניהו לשרים במהלך "מחאת הקוטג'" ב-2011, וכחלון נהנה מתמיכה ציבורית חסרת תקדים. באותה תקופה הוא עוד ניסה למצב את עצמו כסמן ימני בליכוד, אך גילה מאוד מהר שמאבק ביוקר המחיה מביא לו הרבה יותר אהדה ציבורית.

מאז המחאה הגדולה של 2011, מחירי הדיור רק הלכו ועלו, והציבור כמה למושיע שיצליח להוריד אותם. יאיר לפיד נבחר לשם כך ונכשל, והמשבר המתמשך היה כפרי פוליטי בשל שכחלון שמח לקטוף. בבחירות 2015 הוא גרף 10 מנדטים, ומונה בלי הרבה משא ומתן לתפקיד שר האוצר.

כחלון היה בר מזל גם בתפקיד הזה. הוא קיבל גירעון נמוך יחסית מקודמו לפיד, שלמרות פופוליזם רב שמר על אחריות תקציבית מינימלית. בנוסף, תקופתו כשר אוצר החלה במקביל לבום כלכלי עולמי –  הצמיחה באירופה ובארה"ב התאוששה, האבטלה במערב ירדה ושוק המניות זינק באופן חסר תקדים. המזל לא הסתיים כאן – כמעט בכל שנה בתקופתו של כחלון נרשמה גביית מיסים מעבר לציפיות ("עודפי גבייה"), בעיקר כתוצאה ממכירות מוצלחות של סטארט-אפים ישראלים.

אבל כחלון לא עשה עם כל המזל הזה את הדבר האחראי. במקום להשקיע בצמצום החוב הלאומי בזמן שגשוג כלכלי, הוא החליט להרחיב את ההוצאות. כבר מראשית הקדנציה, פתח שר האוצר בסדרה של הטבות והקלות לקהל הבוחרים הפוטנציאלי שלו בתוכניות "נטו" למיניהן, אך בזכות תקבולי המיסים הגבוהים יחסית הגירעון נשמר ברמה סבירה ויחס החוב-תוצר פחת.

בנוסף לחלוקת המתנות הנדיבה הזו, הצעד המשמעותי הנוסף של כחלון כשר אוצר היה כריתת ברית עם ההסתדרות והעומד בראשה אבי ניסנקורן. במסגרת זו כחלון חתם בין השאר על הסכם קיבוצי נדיב ברכבת ישראל שהעביר את החברה הממשלתית מרווח להפסד, ועצר דיון עקרוני חשוב בבג"צ על מגבלות זכות השביתה כדי לחתום על דיל שהעניק 7 מיליארד ש"ח לוועד חברת החשמל.  גם העובדים הוותיקים של נמל חיפה זכו למענק פרישה של 2.8 מיליון ש"ח כל אחד.

כל עובדי המגזר הציבורי קיבלו תחת כחלון תוספות שכר רוחביות, למרות שהשכר שלהם ממשיך לזנק בשנים האחרונות. הדובדבן שבקצפת הוא כמובן ההסכם שבישל יחד עם השר ארדן לגמלאי המשטרה, שמחירו יצטבר ל-22 מיליארד ש"ח.

בור הגרעון

אך אלת המזל לא יכולה להישאר לצד אף אחד לנצח. בשנה האחרונה הכלכלה העולמית האטה שוב, ובאותו זמן גם תקבולי המיסים בישראל ירדו בחזרה לרמתם הצפויה. למרות זאת, כחלון המשיק לחלק מתנות לעובדים ההסתדרותיים והטבות לקהל הבוחרים, וכך קיבלנו נטו גירעון.

על פי ההערכות, הגרעון התקציבי של ישראל עומד כיום על 50 מיליארד ש"ח – הרבה מעבר ליעד שקבע משרד האוצר, מה שיעלה בפועל את יחס החוב/תוצר שלנו דווקא בשעה של שגשוג כלכלי יחסי. חמור מכך, הגירעון העמוק עלול לבטל את ההישג האדיר שרשמה ישראל בעליית דירוג האשראי בשנה האחרונה, מה שהוזיל את הריבית על החוב הממשלתי.

מקור: החשב הכללי

כאשר נחשפו נתוני הגירעון המדאיגים בתקשורת, במקום להתמודד עם המציאות שיצר בשנים של בזבוזים, כחלון בחר להפיץ דיסאינפורמציה וטען ש"אין גירעון בישראל". זוהי דוגמה נוספת להתנהלותו לאורך כל הקדנציה שלו כשר האוצר. כחלון ניסה בכל כוחו להיות שר אוצר "טוב" ונחמד שרק נותן מתנות ואינו מעלה מיסים. כתוצאה מכך, שר האוצר הבא, בניגוד לכחלון, ייאלץ להתמודד עם גירעון חריף, ועלול להידרש למהלכים כואבים ולא פופולריים.

כשלון הדיור

כשלון מהדהד נוסף של שר האוצר היה בזירת הדיור. כחלון כמעט שלא שחרר קרקעות ולא ממש הוריד את הרגולציה הדרקונית על בנייה. במקום זאת, הוא סימן לעצמו אויב – "המשקיעים". בראייתו של כחלון, לא יכול להיות שאנשים יבנו דירות להשכרה באזורי הביקוש לטובת אנשים שאינם יכולים להרשות לעצמם דירה, ולכן הכריז על תוכנית "מס דירה שלישית" שנועדה לגרום למשקיעים למכור את הדירה בשוק ובכך להכריח את המחירים לרדת.

רבות כבר נכתב על הנזקים הפוטנציאליים של התוכנית הזאת וחוסר ההוגנות שבה (מיטיבה עם כרישי הנדל"ן ופוגעת במשקיעים קטנים), אך התוכנית ירדה לטמיון מסיבות אחרות לגמרי. כפי שהזהירה כבר אז ח"כ שרן השכל, החוק נחקק במהירות וברשלנות ונפלו בו פגמים רבים ויסודיים. בהמשך ביטל אותו בג"צ ושלח אותו לחקיקה מחדש בידי הכנסת, אך כחלון כבר הבין שהמס הזה אינו פופולרי כפי שחשב. הוא סבר שחקיקה מחדש בצורה יסודית עלולה לפגוע בו פוליטית, ונטש אותו.

התוכנית הבאה של כחלון הייתה מחיר למשתכן, שסימנה אויב חדש – הקבלנים. מטרת התוכנית הייתה להכריח את הקבלנים להוריד את שולי הרווח שלהם לטובת ירידה במחירי הדיור, אך בפועל גם זו התגלתה כתוכנית ממשלתית ארוכה, מסורבלת, שעל פי הפרסומים האחרונים נמסרו בה 120 דירות בלבד.

מקור: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

תכנית מחיר למשתכן עשתה נזק רב גם בהעלאת מחירי הקרקע בשוק החופשי (שהעלו את מחירי הדיור), ולא השיגה את מטרתה בשבירת האויב המדומיין של כחלון. אך למלחמה במי שבונה את הדירות יש השלכות, וכמות התחלות הבנייה בישראל צנחו מ-55,000 בשנה בתחילת הקדנציה של כחלון ל-43,000 בשנה בסופה.

כאשר כל כך הרבה זוגות צעירים רוצים לקנות דירה אך כחלון נלחם בשוק שאמור לספק להם אותה, התוצאות לא מאחרות לבוא – מחירי הדיור עלו ב-11.7% במהלך הקדנציה של כחלון, ואפילו בנק ישראל ביקר קשות את "מחיר למשתכן".

כל אלו עומדים בניגוד חריף להבטחות שפיזר כחלון. ב-2016, כשהוא כבר בתפקיד שר האוצר, כחלון הבטיח "סקופ" לאטילה שומפלבי בשידור חי: "אם לא אפתור את משבר הדיור והזוגות הצעירים", הוא הבטיח, "לא אתמודד שוב". כחלון אפילו נקב במספר ספציפי של מאה אלף דירות במחיר מוזל, הבטחה שמעולם לא היה אפילו קרוב לממש. ועם זאת, למרות אירוע פייסבוק פופולרי ש"חוגג" את פרישתו שלא באמת תקרה, כחלון ממשיך בהתמודדות, כולל שמועות עקשניות על הצטרפות אפשרית שלו לליכוד.

למרות התקוות שרבים תלו בו, כחלון התברר כשר אוצר חסר כישרון, ידע ויכולת לאתגר קבוצות לחץ חזקות. הצלחותיו, כך נראה, נבעו בעיקר משום שהיה האדם הנכון בזמן הנכון. כשהעמידו אותו בפני אתגר לאומי אמיתי כמו משבר הדיור, הוא נכשל נחרצות. לאור כל זאת, מן הראוי שמשה כחלון יעמוד בהבטחות שנתן בעודו בתפקיד שר האוצר, וילך הביתה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

34 תגובות למאמר

    1. מחיר למשתכן תכנית עם מאפיינים קומוניסטיים. הקומוניזם נכשל כשלון חרוץ ונורא בכל מקום בו יושם. חשבנו שהלקח נלמד והנה מנסים אותו שוב. כמה גרוע שאין שכבה אקדמאית במדינת ישראל המבינה באמת את עקרונות השוק החופשי ונלחמת למענם. הכלכלנים כולם הם יצירי כפיים של מוסדות ממומנים ומתוקצבים, פסגת חלומם להשתלב במוסד ציבורי בכיר עם משכורת טפילית מה כבר ניתן לצפות מהם?

  1. משה כחלון, אופורטוניסט שהתחיל את הקריירה כנושא כליו של עוזי לנדאו ובנה את מעמדו כשהתחזה לאידיאולוג בתור אחד מ"מורדי הליכוד", חשף בשנים האחרונות את פרצופו האמיתי כעבד נרצע של אליטות השמאל. הוא מפנה עורף בשיטתיות לבוחרי הימין ומנצל את היותו לשון מאזניים פוליטית כדי לשמור על כוחה המופרז של הרודנות השיפוטית. המקור להתנהלותו של כחלון הוא פחד. המהירות והשיטתיות שבה כחלון הפך מאחד ממורדי הליכוד לעבד נרצע של מרים נאור ודורית בייניש, מלמדות שכחלון הבין את המסר והתיישר בהתאם. כנראה שהוא יודע על מה הוא עשוי למצוא את עצמו בחדר החקירות, ועל כן הוא נשבע אמונים לשירות הרודנות השיפוטית בכל פעם שהסוגיה עולה לסדר היום.

    http://www.news1.co.il/Archive/002-D-115310-00.html

    http://rotter.net/forum/scoops1/521406.shtml

  2. ועוד דבר מטונף שהוא עשה, העלה את דמי ההיוון של מגרשים לבניה (דמי הארכת החוזה במידה ולא נבנה בית על המגרש עדיין) למנהל מקרקעי ישראל מבערך אלף ש"ח ל 20 אלפי ש"ח בשנה!!! כדי "לשחרר" את הקרקעות שמוחזקות על ידי "העשירים" שקנו מגרש לבניה ממיטב כספם.
    הוא פשוט שדד אותי ב 20 אלף, יש לי שכנים שהוא שדד אותם כבר ב 40 אלף ואם הם לא ימהרו התעריף רק יעלה. זוגות צעירים שבסך הכל ביקשו לבנות בית בישראל.

    1. אז תפסיק לדגור על הקרקע.
      כחלון רוצה למנוע ממך להשקיע בנכס אסטרטגי מבחינתו.
      בדיוק כמו שהיה מנסה למנןע ממך לקנות את כל הקמח הזמין בארץ, למכור במשורה למאפיות ובכך להקפיץ את מחירי הלחם.

    2. "לדגור על הקרקע".
      יש לי מכר שבונה את הבית שלו כבר קרוב ל10 שנים. כן, בהתחלה הוא חשב שהכל יהיה מעולה, אבל בזמן הבניה קרו כמה קשיים במשפחה, פיטרו אותו והיה לו מזל גדול שהוא לא מאלה שלקחו משכנתא.
      אז הוא בונה את ביתו, לאט לאט.

      זה יפה שאנשים כמוך שיודעים מה יותר טוב בשביל אחרים רוצים להכריח אחרים למכור את הרכוש שלהם ולהפסיד את מה שהשקיעו (במקרה של אותו מכר אם ימכור ככל הנראה יפסיד לא מעט כסף) בשביל שאחרים במצב יותר טוב יוכלו להרוויח אבל אם דירה זה נכס אסטרטגי נראה לי שרק הוגן יהיה אם אתה תחלוק קצת מהדירה שברשותך. נניח 2 חדרים מתוך 5?
      מדיניות של ציפוף לטובת אלו שאין להם.

    1. ייתכן שכחלון דווקא מצליח "לנצח" את "אויביו" הקבלנים:

      תהילה ינאי, ממקימות חברת המידע העסקי BDI, חושפת כי בשנה החולפת כ–350 חברות קבלניות נגרעו מהשוק, ומזהירה מפני קריסת התעשיות הנלוות: "החברות נלחמות על מעט הרווח הפנוי שעוד נותר בתחום"

      https://www.themarker.com/realestate/.premium-1.6765588

  3. אבל גם הדתי לאומי מאוד קאפיטליסים ודואגים רק למגזר שלהם

  4. שחיתות למופת.
    מתן הטבות מופלגות, חד צדדיות למיעוטי כוח מאורגנים היא תופעה פסולה , מושחתת שבאה ע"ח הציבור הרחב, הרגיל, הפראייר , הסתמי…….. כחחון כשר אוצר היה כאן עשה פיגוע המוני , ממשיך הלאה בחיוכים גונבי דעת .
    עצוב….

  5. לדאבון הלב, גם בממשלה הבאה (בין אם זה יהיה אותו ראש הממשלה ובין אם לא) משרד האוצר יהיה מאויש באדם שמאמין באותו גישה כלכלית בין אם זה יהיה אותו שר האוצר ובין אם זה לא…..

  6. "על פי הפרסומים האחרונים נמסרו בה 120 דירות בלבד"
    "מחירי הדיור עלו ב-11.7% במהלך הקדנציה של כחלון"
    "אפילו בנק ישראל ביקר קשות את “מחיר למשתכן”

    הטענה הראשונה מוזרה כי בית לא נבנה ביום אחד. למה לא סיפרת כמה דירות יש בהליכי בניה?

    הטענה השניה מוזרה כי שכחת לספר לנו בכמה אחוזים עלו מחירי הדירות בשנים שקדמו לכחלון, ועוד יותר שכחת לספר לנו שבשנה האחרונה הם ירדו ב2 אחוזים.

    הטענה השלישית מוזרה כי לבנק ישראל מעולם לא היה אכפת ממחירי הדירות אלא ליציבות הבנקים. כשהמחירים עולים הבנקים בטוחים מאוד (כי יחס החוב משווי הבית יורד) ובנק ישראל מאוד דואג מה יקרה כשהבטחונות (שווי הבתים) יתנדפו בירידת המחירים. עצם מתן האשראי הגבוה שנתנו הבנקים (בחסות בנק ישראל) לכל קונה דירה תדלק את מחירי הדיור..

  7. 7משה כחלון..
    בלם את מחירי הדיור ..תודה.
    הוציא את הספקולנטים וספסרי הנדלן מהשוק.תודה.
    חסך לכול מישפחה מאות שקלים מהכיס נטו כול חודש בסלולר.תודה.
    היסדיר את העמלות בפנסיה .תודה.
    הוריד מיסים על היבוא.תודה.
    העביר כספים והנחות ישירות לכיס של זוגות צעירים במחיר למשתכן .תודה.
    השר היחידי ללא שאיפות לראשות הממשלה ,ללא ספינים פוליטיים בזויים, ללא המלצות להעמדה לדין.היחיד עם כונות טובות לדאוג לכיס שלנו ..
    לזה אתם קוראים אפס מאופס ?.
    ביבי ממילא יבחר לכן צריך להצביע לכחלון היחידי שידאג לכיס שלנו.

    1. צודק!
      עוד מהדברים שעשה כחלון:
      שיחרר מאות עובדי קבלן מהחברות תיווך שעשו עליהם מיליונים, קרא לילד בשמו, ל"משקיעיי נדל"ן"-אספני דירות והיה בדרך למס הסטורי על דירה שלישית ומעלה. הוא העלה בעשרות אחוזים משכורות של חיילים, העביר כספים לחימום לקשישים חסרי יכולת ועוד מלא דברים.

  8. טוב ויפה.

    בפעם האחרונה שבדקתי, תקציב המדינה מוגש ע״י *הממשלה* ומאושר *בכנסת*.
    כלומר- ראש הממשלה, השרים והח״כים בקואליציה שותפים לתקציב הפופוליסטי, מרצון (כי הם תומכים בו) או לתועלתם (יצליח? נהדר, הישג לקואליציה. ייכשל? ייזקף לרעת כחלון וכולנו).
    ביבי כבר ידע להפיל ממשלה על חוק ישראל היום. אם הוא הרשה לכחלון לעשות כרצונו בכלכלת ישראל- זו אחריותו כראש הממשלה.
    מבחינתי, הוא לא יכול לקרוא לעצמו קפיטליסט וליברל. הוא פופוליסט כמו כחלון, עם יותר חכמה וניסיון.

    1. הפוליטיקה בישראל מתנהלת לפי הסכמים קואליציוניים. במשא ומתן הקואליציוני כחלון דרש לקבל אחריות מלאה על ענייני הכלכלה והדיור ושראש הממשלה לא יתערב. ראש הממשלה הסכים וכל הסיעות שהצטרפו לקואליציה היו מחויבות לתמוך במדיניות של כחלון בלי לשאול שאלות. אפשר לאהוב את זה או לא אבל ככה זה עובד אצלנו.
      למה ראש הממשלה הסכים? בין השאר כי כחלון הציג את עצמו כמי שיכול ללכת גם עם הימין וגם עם השמאל ולכן בניגוד לשאר הסיעות בקואליציה, הוא לא בכיס של נתניהו, ולנתניהו אין 61 ח"כים בלעדיו.
      הבעיה היא שנתניהו לאדרש מכחלון להפסיק לסנדל מהלכים שאינם קשורים לתחומים שבאחריותו (ההתנהלות מול בג"ץ, חוק הלאום, ועוד) ולהיות נאמן להסכמים הקואליציוניים עם הסיעות האחרות (כולל לאכוף על חברי סיעתו להצביע עם הקואליציה בנושאים הללו).
      נתניהו לא עשה זאת משתי סיבות אפשריות: או שהוא עצמו התנגד למהלכים הללו ורצה לתלות את האשם בכחלון, או שהוא לא רצה שלבית היהודי (היצין החדש, שקד ובנט…) יהיה קרדיט על זה. ועל ההתנהלות הזאת בהחלט אפשר לבוא בטענות לנתניהו.

    2. עצוב אך נכון. גם לביבי היה נוח מכל התהליך הנ"ל של כחלון. רבות נכתב על האכזבה שלו מתושבי המדינה שלא היללו את הנס הכלכלי שלו בתור שר אוצר. כנראה שהוא כעת רוצה להיזכר כמי שהטיב עם תושבי המדינה, בבחינת "אחרי המבול".

  9. עידן, עוד מספר שנים תקים מפלגה שדוגלת בחרות ואני אצביע לך. בינתיים נמשיך להילחם באנשים שפוגעים לנו בחרות בטוקבקים.

  10. תקופה ארוכה שאני כותב בפייסבוק נטו כחלון – נטו כשלון!

  11. כחלון מלכתחילה לא התאים להיות שר האוצר ואבטחותיו ערב בחירות היו כה בומבסטיות שלא היה צריך להיות חכם גדול להבין עד כמה הוא שקרן ורמאי,שאפילו את ההבטחה שלו ללכת הביתה לא מקיים. היום קמה התאומה שלו וקוראים לה אורלי לוי(דוגמנית לשעבר) שלא עשתה דבר וחצי דבר בחייה הציבוריים. דיבורים בלבד.
    מכאן אני קורא לאלה שהצביעו לכחלון-תשמרו על כבודכם ואל תתנו לכחלונים למיניהם להפיל אתכם שוב בפח!

  12. אכן כישלון מהדהד ולכן עליו ללכת הביתה.
    בנחמדות ובחיוכים לא משיגים דבר, אולי בגבעת אולגה.
    גם הוא וגם מפלגתו – כלומניקים.

  13. חובה לציין את הפגיעה שלו בתעשיה המקומית בעיקר ביצרנים וכלה בקמעונאים. עקב היותו לחיץ קבוצות רבות הבינו את המתנה שיש בידם ודאגו לעצמם, בעיקר ניתן לראות את היבואנים ביחד עם לישכת המסחר שהבינו שישנה בובה באוצר שעקב חוסר הבנתה ניתן לשיק בה כרצונם. כל גרמו לחשיבה שיבוא ללא הגבלה תוך הורדת כמעט כל המיסים ל-0 ממיסי מגן חשובים עד קניה אינטרנטית ללא מס. חברות רבות ברחו מהמשק והעבירו קוי יצור לחו״ל האבטלה במגמת עליה קבוע. וחובה להסביר שיש שותף בכיר לפעולות הנזירות וזה שר הכלכלה שהלך יד ביד עם הבוס כאשר הכוח של ביבי מרשה לכל הגירעון הזה להתרחש על חשבון האזרחים ובעיקר העצמאים.

  14. אם נשפוט את הגירעון לכל אורך התקופה אז הוא לא כזה נורא כפי שמציגים.
    ובאשר לדיור
    אם לא נתייחס להצהרותיו של משה כחלון אז נכון שהוא עלה בכ 13% ממוצע של 3.1 בשנה.
    אולם אי אפשר להתעלם שהעלייה לא רק נבלמה, אלה אף ירדה ב 1.2% בשנה האחרונה וזה מקבל חיזוק לא גם מירידה של למעלה מ 20% במספר העסקאות , אלה אף בירידה של כ 20% במספר התחלות הבנייה.
    עכשיו אם נקח בחשבון את המחיר למשתכן שבוא הציבור הכי זקוק לדיור רוכש במסרת זו דירות בהנחה של 15% עד 25%, אז לגביו בטח שהמחיר יריד.
    אם תוכנית זו תמשך גם בשנת 2020 אז נמצא שעד סוף 2020 ירכשו למעלה מ 60 א' איש דירות במסגרת זו.
    הכותב תומך בבנימין נתניהו

  15. מה שהוא עשה עם חוק דירה שלישית הוא אקט שאין עליו כפרה ! להתקיף עשרות אלפי מעמד הביניים, הנושאים בעיקר הנטל, וללכלך עליהם בפומבי, זה לא יכופר !

  16. ושכחנו לציין את הייעוד שייעדה אותו התקשורת, שומר הסף של החונטה המשפטית. הוא נפל למלכודת דבש שטמנה לו התקשורת הממוסדת:תקשורת טובה ,תמורת התנגדות לקיצוץ הכנפיים של ברק שמערכת המשפט. הוא ישלם על כך,ישל לגרוף הרבה קולות מהימין. אבל אף שמאלן לא יצביע לו כהוקרה על שמירת הסף. גם יאכל באושים וגם יגורש מהעיר. חבל לי עליו,הוא התחיל טוב ונפל בפך מהר.

  17. עד לעליית מחירי הדירות עוד אמרתי אולי יש משהו בדברים. כשהראה שמחירי הדירות עלו בתקופת כחלון ב 17 אחוז הבנתי שמדובר על עוד תשדיר בחירות. לפני תקופת כחלון עלו מחירי הדירות ביותר מעשרה אחוז בשנה. כחלון הצליח לעצור את העליה בשנה שעברה והשנה המחירים ירדו בשני אחוזים. מאחל לנו את כחלון לעוד קדנציה

  18. לא מבין איך אנשים עוד מצביעים לאפס העלוב הזה…
    מצד שני לא מבין גם איך אנשים מצביעים לאפסים אחרים כמו לפיד, ציפקה שפיצרקה,גנץ – שוואנץ ועוד

  19. וכל הכבוד לנתניהו שמינה את הליצן ועמד מהצד כיצד הליצן החייכן הורס את הכלכלה.
    נתיהו כבר לא מר בטחון ומזמן אינו מר כלכלה.

  20. בתור זוכה 3 פעמים במחיר למשתכן ואחרי שני ביטולים אני מכיר לעומק את תוכנית למחיר למשתכן.

    ההתרשמות שלי היא שמדובר ביישום חובבני, מרושל, וזה בלשון המעטה.

    המרווחים העיקריים הם הקבלנים. איך אפשר לדעת שלא היה פה שוחד בענק? כמה קבלנים מקורבים קיבלו הטבות מפליגות שגרמו למאות ביטולים באיזורי ביקוש ברעננה והרצליה ?

    איך ייתכן שברעננה והרצליה היו מעל אלף ביטולים? מי ההדיוט שיוותר על 30% הנחה ברעננה והרצליה???

    החשד המיידי הוא שהיה פה שוחד בענק. חייבים לבדוק את זה. איך יתכן שהקבלן בנה בצורה גרועה כל כך וקיבל על זה אישור?

    איך כחלון יכל לאפשר דבר כזה. הקרקעות באיזורים הללו שווים מאות מליונים. איך הוא חילק את זה חצי חינם לקבלנים בלי לוודא שהם בונים בנייה נורמלית ??

    או שהוא רשלן ממדרגה ראשונה ועל זה הוא חייב לעוף על טיל. או שגרוע מכך הוא או אחד מהכנופיה שלו קיבל שוחד ענק.

    גזור ושמור את התגובה שלי. בטוח שיגיע היום שיחקרו את הדבר הנורא שקרה פה.

  21. אתמול פרסם בנק ישראל שמחירי הדיור ירדו לראשונה מזה 20 שנה…
    אולי כדאי להתנצל ולקוות שלא יתבעו אתכם תביעת דיבה?