לראשונה: סנקציות אירופאיות על איראן עקב פעילות הריגול שלה ביבשת

האיחוד האירופי נקט בצעדים נגד ארגונים ובכירים איראנים המעורבים בריגול ובניסיונות התנקשות. בהולנד חשפו "מידע ודאי" על פעילות חיזבאללה במדינה

שרת החוץ של האיחוד מוגריני (מימין) עם השר האיראני זריף | Hamed Malekpour

שר החוץ של דנמרק, אנדרס סמואלסן הודיע בשבוע שעבר כי האיחוד האירופי הסכים להשית סנקציות  על מיניסטריון המודיעין האיראני ועל שני איראנים שעמדו מאחורי תכנון סדרת ההתנקשויות על אדמת אירופה. "יום חשוב למדיניות החוץ של האיחוד", הגדיר זאת.

דובר משרד החוץ האיראני, בהראם קסאמי, אמר בתגובה כי בטהרן ינקטו בצעדי התגובה הנדרשים וגינה את "הצעד הלא הגיוני והמפתיע המצביע על חוסר הכנות של מדינות אירופה בכל הקשור למאבק בטרור".

בהמשך לדברי שר החוץ זריף, תקף הדובר את האיחוד האירופי על חופש הפעולה שהוא מעניק לארגוני האופוזיציה ה'מג'האדין ח'לק' ו-ASMLA, שראשיהם מהווים יעדי מרכזי במדיניות החיסולים האיראניים.

הסנקציות אותן הטיל האיחוד כוונו נגד אישים באגף במשרד המודיעין, אחד מהם הוא סעיד האשמי מקדם, סגן שר המודיעין. השני הוא אסדאללה אסדי, מרגל איראני המרצה תקופת מעצר בגין מעורבותו בניסיון פיגוע נגד כינוס המג'האדין ח'לק בצרפת בו נכח רודי ג'וליאני, ובעבר השתתפו בו גם בכירים אמריקנים דוגמת ג'ון בולטון, יועצו של טראמפ לענייני ביטחון לאומי. אסדי נעצר ביולי 2018 בגרמניה, סמוך למעצרם של מספר אנשים ממוצא איראני בבלגיה עם חומרי נפץ במכוניתם.

במהלך שנות התשעים ביצעו גופי המודיעין האיראנים סדרה ארוכה של התנקשויות נגד אירגוני אופוזיציה שונים, אך בשנים האחרונות נמנעה מכך טהרן בניסיון לשפר את יחסיה עם מדינות אירופה ובניסיון לרתום אותן למאבק בסנקציות שהוטלו עליה ולשפר את תדמיתה.

אך הסנקציות המוטלות על איראן והחשש בטהרן כי ארגוני האופוזיציה הפועלים בחו"ל ינצלו את את המצב להגביר את פעילותם, מובילה לחידוש  פעילות הטרור האיראנית על אדמת אירופה. זאת למרות רצונה של איראן לשמר את מחויבותן של מדינות אלה להסכם הגרעין עמה ולתקוע טריז בינן לבין ארצות הברית.

יעד ההתנקשות האחרון היה פעיל איראני-ערבי, ראש הסניף בדנמרק של ארגון האופוזיציה ASMLA, הפועל לכינון מדינה עצמאית למיעוט הערבי במחוז ח'וזסטן העשיר בנפט. במהלך החקירה נעצר בשבדיה (והוסגר לנורבגיה)  אדם נורבגי ממוצא איראני החשוד במעורבות בניסיון ההתנקשות. בסוף אוקטובר 2018 הודיעה דנמרק כי העצור הינו איש משרד המודיעין האיראני וקראה לשוב ולהטיל סנקציות על איראן.

הקשר הלבנוני

שר החוץ ההולנדי סטף בלוק חשף לפני כשבועיים כי "בידי הולנד יש מידע מוצק" לפיו איראן מעורבת ברצח שני גולים איראנים ממוצא הולנדי על אדמתה וזאת לאחר שגרשה כבר שני דיפלומטים איראנים בעקבות ההתנקשות. על פי המידע, איראן שכרה גורמי פשיעה הולנדים הקשורים לארגון חיזבאללה לביצוע ההתנקשויות.  חיזבאללה מקיים קשרים עם גורמי פשיעה הולנדיים בתחומים שונים ובהם סחר בסמים.

אחמד מולה ניסי,  בכיר ב ASMLA נרצח בנובמבר 2017 בפתח ביתו בהאג, ומחמד רצ'א קולאהי נרצח באופן דומה ליד ביתו באמסטרדם בדצמבר 2015. קולהאי הואשם במעורבות בהטמנת פצצה בטהרן ב-1981 שהרגה עשרות אנשים ובהם בכירים במשטר האיראני ונחשב למבוקש בכיר.

שר החוץ ההולנדי הוסיף כי המידע נשמר בסודיות עד כה כדי לאפשר את מהלך הסנקציות הנוכחי נגד איראן. הוא הגדיר את הפעולות האיראניות כ"פגיעה בוטה בריבונות ההולנדית ובלתי מקובלת לחלוטין". בנוסף לכך, בהולנד מתנהל תהליך משפטי נגד שני פושעים מקומיים המעורבים בחיסול קולהאי.

במהלך השנה שעברה חשפו שרותי המודיעין באירופה, בין היתר בסיוע המודיעין הישראלי, מספר ניסיונות נוספים של איראן לפגוע בפעילי אופוזיציה איראנים על אדמת אירופה. גם אלבניה סלקה מתחומה בשנה האחרונה את שגריר איראן ודיפלומט נוסף שהיו מעורבים לטענתה בניסיונות לפגוע בגורמי אופוזיציה במדינה.

טרור במסווה דיפלומטי

שירותי המודיעין של איראן ובהם משרד המודיעין ומשמרות המהפכה (בעיקר כוח אל-קודס הפועל מחוץ לאיראן), משתמשים בכיסויים שונים לצורך פעילות הביון. שגרירויות, קונסוליות ומשלחות איראניות היוצאות לחו"ל משמשות כיסוי לפעילות טרור ואיסוף מודיעין , ובמקביל משתמשת איראן בשרותי חבת התעופה איראן-אייר לצרכים דומים.

גורמי המודיעין האיראנים פונים גם לארגוני פשיעה וקרטלי סמים (כמו בניסיון שנחשף לרצוח את שגריר סעודיה בארצות הברית ב-2011 באמצעות קרטל סמים מקסיקני) לביצוע משימות חיסול ואיסוף מודיעין כדי לשמור על יכולת הכחשה.

כמו במקרים דומים בעבר, גם הפעם שר החוץ מחמד ג'וואד זריף האשים את הולנד, צרפת ודנמרק בכך שהן מארחות בשטחן "אירגוני טרור" דוגמת ארגון האופוזיציה המג'האדין ח'לק . יצויין, כי משרד החוץ האיראני נאלץ פעמים רבות לנקות את השטח לאחר חשיפת מעורבותם של גורמי טרור ומודיעין בפעילות בחו"ל.

יודגש כי לאורך השנים, גם כאשר ביצעה איראן התנקשויות במדינות אירופה, המשיכו האחרונות לקיים קשרי מסחר עמה תוך התעלמות מהפרות חוזרות ונשנות של זכויות האדם באיראן. גם עתה, למרות הסנקציות שהוטלו על משרד המודיעין האיראני, האינטרס המוביל של האיחוד האירופי הוא להמשיך את קשרי הכלכלה עם איראן למרות הלחצים מצד ממשל טראמפ.


סא”ל (במיל.) מיכאל סגל הוא חוקר בכיר ומומחה לנושאים אסטרטגיים, תוך התמקדות באיראן, טרור והמזרח התיכון. שירת בצה”ל בחטיבת המחקר של אמ”ן בתחומי איראן והפלסטינים. סגל כותב עבור מרכז המידע למודיעין וטרור במרכז למורשת המודיעין (מל”מ), ומשמש כיועץ בתחום מחקר סיכונים ואיומים לחברות פרטיות.

הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *