בין סוריה לעזה: חמאס והאיראנים בוחנים את הסבלנות של ישראל

ארגון הטרור נואש לכסף ונע בין רגיעה לאלימות, וטהרן ממשיכה לנסות להתבסס בצפון. כדי לא להיגרר למלחמת התשה נוספת, התגובה הישראלית צריכה להיות נחרצת

איסמעיל הניה (מימין) וקאסם סולימאני | פלאש90, ויקיפדיה

בעקבות ההסלמה בגבול הרצועה, ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה להקפיא עד להודעה חדשה את העברת הכסף הקטארי בסך 15 מיליון דולר שהייתה מתוכננת להיום. שתי תקריות ירי לעבר כוחות צה"ל אירעו אתמול בגבול עזה, באחת מהן נפצע חייל צה"ל באורח קל מירי צלף וחייו ניצלו בנס בזכות הקסדה שחבש. חיל האוויר תקף בתגובה כמה יעדי טרור ומחנה של חמאס, שדיווח על הרוג אחד וארבעה פצועים.

ארגון חמאס הטיל את האחריות להסלמה על ישראל. דובר חמאס פווזי ברהום הטיל את האחריות להסלמה על ישראל ואמר: "ההתנגדות לא תאפשר להשתמש בדמם של הפלסטינים עבור הבחירות בישראל והיא תאחוז באמצעים כדי להגן על האינטרסים שלה".

לא ברור עדיין מה הביא להסלמה אתמול. ייתכן שארגון הג'יהאד האסלאמי אחראי לה בעקבות התקיפה הישראלית המוצלחת של יעדים איראניים בסוריה, או לאות הזדהות עם שביתת הרעב החלקית של האסירים הביטחוניים שהחלה אתמול בבתי הכלא בישראל. כך או כך, חמאס הוא הריבון ברצועה והוא שנושא באחריות.

השמדת עמדות חמאס הערב כפי שצהל תיעד ומפרסם עכשיו.בתקיפות נהרג מחבל אחד.צילום דובר צהל

Posted by Pub-leak on Tuesday, January 22, 2019

במקביל לאיומים ולמרות החשש שיאבד את הסיוע הקטארי, חמאס העלה לאחרונה רף האלימות בגדר הרצועה. הפעימה השלישית של המענק מתעכבת כבר יותר משבועיים בגלל שיגור שתי רקטות לעבר ישראל, טיסן ממולכד לעבר עזה עוטף וגם כמה בלוני תבערה.

בכירי חמאס התלוננו למצרים העיכוב בתשלום ונענו כי ישראל דבקה בהתחייבותה לשמור על הבנות הרגיעה, כולל העברת הכסף הקטארי, אך היא דורשת שחמאס ישמור אף הוא על הרגיעה וימנע ירי רקטות לעבר ישראל וטרור על גדר הגבול.

חמאס במצוקה כספית

על פי גורמים ברצועה, חמאס זקוק נואשות לכסף הקטארי בגלל מצבו הכלכלי הקשה של הארגון והוא חושש שפיצוץ הומניטארי ברצועה יקשה עליו לקיים את שלטונו. משלחת של חמאס בראשותו של מחמוד א-זהאר שבה לפני שבוע לאחר ביקור בכמה מדינות מוסלמיות ביניהן איראן, שם עסקה בין היתר באיסוף כספים עבור פעילות הארגון.

גם מנהיג חמאס איסמעיל הניה אמור לצאת בקרוב לסיור בטורקיה, קטאר ואיראן לצורך איסוף כספים, אך המצרים מסרבים מזה תקופה ארוכה לאשר את יציאתו לחו"ל שתשבש את יוזמת הפיוס עם פת"ח. הם משתמשים באישור הנסיעה כאמצעי לחץ על הניה להגמיש את עמדותיו.

אולם, גם מאיראן לא צפויה לבוא לחמאס הישועה בתחום הכספי. איראן עצמה סובלת ממשבר כלכלי חמור שהחריף בגלל הסנקציות החדשות שהטיל עליה ממשל טראמפ, שמפעיל גם לחץ כבד על מדינות המפרץ שלא לסייע כספית לחמאס המוגדר כארגון טרור.

סיבה נוספת למצוקה הכספית של חמאס הינה הגידול בהוצאות. לארגון הטרור יש עשרות אלפי תומכים ופקידים הנמצאים ברשימת מקבלי המשכורות, וזאת בנוסף להוצאות שוטפות של קמפיין "צעדות השיבה" מדי שבוע. מנגד, העולם האסלאמי שהיה מפנה את כספי התרומות לרצועת עזה מעדיף להעביר אותן כעת לסוריה, לוב ותימן.

אחד המוסדות של חמאס הסובל מהמשבר הכספי החמור הינו ערוץ הטלוויזיה 'אל-אקצא', המשמש כשופר הרשמי של  הארגון וזרוע התעמולה שלו. לערוץ יש חובות גדולים מהעבר, ולאחר הרס הבניין שבו שכן במרכז עזה בהפצצת חיל האוויר הוא משרד מאתר חלופי.

גורמים בחמאס אומרים כי הארגון בוחן כעת דרכים להדק את החגורה כמו הגדלת מיסי החבר בארגון, צמצום בהוצאות והידוק הקשר עם תורמים בעולם האסלאמי ובמדינות ערב כדי לגייס כספים.

אין פתרון לטווח ארוך

המשך קבלת הסיוע הקטארי מדי חודש הוא אספקת חמצן חיונית לחמאס ולכלכלת הרצועה, וזו הסיבה העיקרית שהארגון אינו ממהר לשבור את הכלים עם ישראל  ולהעלות עוד יותר את רף האלימות בגבול. במקום זאת מעדיפים בחמאס לנהל מדיניות של הליכה על הסף, ומדי פעם מאפשרים שיגור רקטות לעבר ישראל וירי לעבר כוחות צה"ל על גבול הרצועה.

כך למשל, בחמאס טוענים כי שיגור שתי הרקטות בתקופה אחרונה נעשה על ידי גורמים ברצועה המתנגדים להבנות הרגיעה, אולם נראה כי מדובר בשקר גס. חמאס שיגר אותן וגם אפשר את הירי לעבר חיילי צה"ל כדי להראות שהוא איננו בכיס של אף אחד, וכדי לייצר לחץ קבוע על ישראל להעביר את הכסף הקטארי.

במקביל, בחמאס מנסים לפתוח חזית חדשה מול ישראל בשטחי יהודה ושומרון באמצעות הפעלת חוליות רדומות כמו אלו שביצעו את הפיגועים הרצחניים בעפרה וגבעת אסף.

בתוך כך, גורמים במערכת הביטחון הישראלית דוחים את הביקורת על ההסדר עם קטאר ואומרים כי הכסף נועד למנוע פיצוץ במצב ההומניטארי ברצועה. במצב שנוצר, עיכוב העברת הכספים הפך למנוף לחץ על חמאס שמשתוקק מאוד לדולרים הקטארים, אך השאלה הגדולה היא מה יהיה בעתיד. המענק הקטארי לחמאס הוגבל מראש לתקופה של שישה חודשים. הוא מסייע באופן זמני בלבד במניעת הפיצוץ בעזה, אך ברור שהוא אינו מהווה פתרון רציני לטווח ארוך.

לרסן את איראן

ובינתיים בצפון, שיגור הטיל משטח סוריה לעבר אתר החרמון ההומה ממבקרים ביום ראשון השבוע היה אירוע מסוכן וחמור ביותר. דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס אמר כי הייתה זו החלטה עקרונית שהתקבלה כבר לפני זמן רב על ידי האיראנים, בניסיון לתקוף את ישראל.

"משמרות המהפכה ניסו באמצעות שיגור הטיל לאותת לישראל את מה שאותתו לה ארגוני הטרור ברצועת עזה כבר לפני כמה חודשים. מעתה ישנה משוואה חדשה לפיה "ירי ייענה בירי" –  לכל תקיפה ישראלית של מטרות איראניות בשטח סוריה תהייה תגובה איראנית בירי לעבר ישראל.

זוהי האסטרטגיה של קאסם סולימאני, מפקד כוח 'אלקודס', אשר מנסה להצית מלחמת התשה בגבול הצפון הבנויה על סבבי עימות קצרים כפי שחווה ישראל בגבול רצועת עזה בשנים האחרונות. ישראל טעתה כשהשלימה עם שינוי כללי המשחק  שכפו עליה ארגוני הטרור ברצועת עזה, טעות שהתפרשה כחולשה והשליכה גם על גבול הצפון.

לכן התגובה הישראלית על ירי הטיל שבאה לידי ביטוי בתקיפה נרחבת על הכוח האיראני בסוריה ב-21 בינואר, הייתה התגובה הנכונה והמוצדקת. עתה נותר להמתין ולראות אם המסר נקלט בצד האיראני. במידה שלא, יתכן וישראל תצטרך להנחית מכה מכאיבה נוספת על איראן בסוריה כדי לוודא שהמסר יעבור.

יחד עם זאת, ישראל צריכה לחזור למדיניות העמימות בכל מה הקשור לפעילותה הצבאית בסוריה. ההצהרות הלוחמניות באמצעי התקשורת נתפסות כמעשי התגרות והשפלה, ומגבירה את המוטיבציה האיראנית והסורית לתקוף את ישראל כדי להשיב את הכבוד. ישראל צריכה לדבר פחות ולעשות יותר.

המצב בסוריה שונה כעת. רוסיה היא בעלת הבית האמיתית ועל פי רצונו של הנשיא פוטין יישק דבר. האינטרס העליון של הנשיא פוטין הוא להשיג יציבות כדי לשמור על שלטונו של הנשיא בשאר אסד, והמסר הישראלי צריך להיות כי שום יציבות לא תשרור בסוריה אם איראן תמשיך בהתבססותה הצבאית ובניסיונות לחמש את חיזבאללה בנשק מתקדם.

הרוסים לא עמדו בהבטחתם להרחיק את האיראנים מקרבת הגבול, ולכן יש להשקיע בפעילות מדינית אינטנסיבית מול רוסיה כדי להגיע להבנות בכל הקשור לפעילות הצבאית נגד איראן בסוריה. ההתקפות הישראליות צריכות להיות מכוונות בעדיפות לבסיסים ולמתקנים שאיראן הקימה באזור דמשק ובסמוך לגבול, וגם הנשיא אסד שמאפשר לאיראנים לתקוף את ישראל משטחו צריך לשלם את המחיר. פגיעה ישראלית באחד מסמלי השלטון הסורים בהחלט יכולה לאותת לנשיא הסורי על מה שצפוי לו אם לא ירסן את כוחות 'קודס'.


יוני בן מנחם הוא מזרחן ומשמש כחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. יש כח אש אדיר שנבנה סביבנו
    בעזה.לבנון.סוריה.עיראק.איראן.
    האיראנים בונים כח של מאות אלפי טילים
    שיהיו מכוונים לישראל.ויהלמו בה בשעת עימות.
    ישראל צריכה להכשיר את המקלטים.להעתיק מפעלים לנגב ואת כל התעשיה הפטרוכימית בחיפה.
    להקים איים מלאכותיים מול חופי הים ולהעתיק אליהם את בתי הזיקוק.מיכלי גז ודלק.שדה דב.תחנות כח.מטשים לטיהור ביוב.מתקני התפלה.
    להציב סוללות כיפות ברזל סביב מתקנים חיוניים.
    להוציא את כל בסיסי צהל לעומק הנגב והגליל ולהקיפם ביערות.לפזר את האוכלוסיה על ידי עידוד ופיתוח הפריפריה.להתחמש בטילים ורקטות קרקע כדי להלום מיידי.להגדיל את חיל הים.להגביר פינוי ובינוי כדי שיהיה ממדיםממדים לכולם.פינוי המקלטים ושיפוצם.האיראנים הם נחשים שמחכים בפינה בסוף הם יכישו בענק.הם חדורי שינאה פתולוגית ללא סיבה.אולי עקב התמיכה בשאה בזמנו.הם רוצים לנקום.אולי בגלל המן.לך תדע.
    או סתם לחפש גדולה ומעמד על חשבוננו.
    בכל אופן זה כבר לא משנה.

    1. לא יהיה יותר פשוט בשבילך לאסוף את השקיות נילון שלך וללכת מפה?

  2. זה הכל התחיל כשאריאל שרון יצא מעזה. אותו שרון שהשמאל בהנהגת הפריק אברמוביץ איתרג כשזה הראשון הסתבך בפלילים