גנרלים בפוליטיקה הישראלית: כישלון ידוע מראש

לקצינים הבכירים בדימוס מגיעה הערכה על השנים בהן שירתו את המדינה, אך למנהיגות אזרחית דרוש מערך כישורים שונה לגמרי מזה של פיקוד צבאי

יכולת פיקוד אינה ערובה ליכולת הנהגה. יעלון, גנץ וברק | פלאש90

במשך כל תולדותיה הקצרים של ישראל, גנרלים בדימוס היוו סחורה מבוקשת מאד מצד המפלגות. על פניו נראה שזהו רצון הגיוני ואף מובן, אולם די בסיקור חטוף של ההיסטוריה הפוליטית בעשורים האחרונים כדי להטיל ספק רב בכישוריהם של גנרלים לשעבר ובערכם הפוליטי.

ככלל, כניסתם של אנשי צבא וביטחון בכירים לזירה הפוליטית בישרה רעות הן עבור המדינה והן עבור עצמם, וניתן לחלק את הגנרלים בפוליטיקה הישראלית לשני סוגים: אלה שהצליחו לזכות במשרת ראש הממשלה, ואלה שכשלו ונפלטו החוצה חבולים.

בנוגע לקבוצה הראשונה, המרשם ההיסטורי הינו עגום למדי ללא יוצא מן הכלל. כל אחד מהגנרלים שהגיעו לתפקיד ראש הממשלה הותיר אחריו  מורשת של הרס, מפלה וכישלון. יצחק רבין, על אף חששותיו והסתייגויותיו הרבות, ניצח על יישום הסכמי אוסלו שהותירו את רחובות ישראל רווי דם, אפשר את שובם לעזה של הטרוריסט יאסר ערפאת והכנופיות הרצחניות שלו כמנצחים עטורי תהילה, והסכים לפריסת מליציות חמושות עוינות, בטווח מרגמות מבירת ישראל.

אריאל שרון נטש את רצועת עזה, צעד שהוא עצמו פסל נחרצות בעבר, וכך מימש את כל הסכנות שחזה ומפניהן הזהיר. זאת במקביל לכפיית גירושם הכוחני של אלפי ישראלי נאמנים ויצרניים והפקרת בתיהם להמון מתפרע שבזז את כל מה שנשאר מאחור.

בקבוצה השנייה נמצא למשל הרמטכ"ל לשעבר שאול מופז, שנאלץ לפרוש בנסיבות משפילות למדי כאשר התברר שסיעתו, שהייתה בעבר הגדולה בכנסת, לא תזכה במספיק קולות כדי לעבור את אחוז החסימה. עוד שמות ברשימה ארוכה למדי של בכירים שביצועיהם הפוליטיים היו לא מרשימים במיוחד הם  דני יתום, לשעבר ראש המוסד; עמי איילון, לשעבר מפקד חיל הים וראש השב"כ; הרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין-שחק, עמרם מצנע ויצחק מרדכי.

מכת ברק

כמובן שאין להתעלם גם מאהוד ברק, החייל המעוטר בתולדות המדינה שעם כניסתו לזירה הפוליטית הוצג כתקווה הגדולה של ישראל, תקווה שהתנפצה במהרה על סלעי המציאות הקשים. ברק הגיע לראשות הממשלה בתוך זמן קצר לאחר שחרורו מצה"ל לראשות הממשלה, וכמעט מיד אסון החל לרדוף מחדל.

למרבה המזל, הוא הודח ממשרתו לאחר שמונה עשרה חודשים בלבד, אך לא לפני שהורה על המנוסה החפוזה של צה"ל מדרום לבנון בשנת 2000 והפקרת האזור לחיזבאללה, וקיבל את 'מתווה קלינטון' על כל הוויתורים מרחיקי לכת הכרוכים בו. ברק גם נכשל נחרצות בניסיון לבלום את פרץ האלימות של האינתיפאדה השנייה.

אהוד ברק אמנם לא מתמודד בעצמו בבחירות הקרובות אך בהחלט לוקח בהן חלק פעיל בהופעותיו בתקשורת ובפרסומיו ברשתות החברתיות. דוגמה אחרונה לכך היה ראיון נרחב בשעות צפיית השיא באולפן חדשות 10 לפני כשבוע וחצי, בו השמיע ברק תמהיל של כזבים וצביעות תוך השתלחות פרועה בראש הממשלה נתניהו.

למעשה, עצם העובדה שברק מקבל נוכחות תקשורתית כה בולטת מעוררת תמיהה, במיוחד לאור עברו העגום בפוליטיקה. ניתן להניח כמובן שאילו היה ברק משבח את נתניהו במקום לגדף אותו, קלושים הסיכויים שהיה זוכה לחשיפה תקשורתית כה נדיבה.

מעבר לעזות המצח במתקפה חסרת העכבות של ברק נגד ראש הממשלה, בולטת צביעותו של האיש. ברק עצמו שירת במשך שנים תחת נתניהו, תחילה בשם מפלגת העבודה ומאוחר יותר תחת סיעת 'עצמאות', שהוקמה כדי לאפשר את הישארות ברק בקואליציית נתניהו לאחר שהעבודה פרשה ממנה. אולם כיום, אולי בשל העלבון הצורב מדחייתו בידי הציבור ומכישלונו הפוליטי המהדהד, יוצא ברק בהתקפות משולחות רסן כדי להכתים את הממשלה הנבחרת.

כישלונות למכביר

למרות הניסיון המצטבר העגום, גנרלים עדיין ממשיכים להיות הדמויות המחוזרות ביותר לקראת הבחירות הבאות, ונראה כי יותר אנשי צבא וביטחון לשעבר מצטופפים לקראת המרוץ הנוכחי לכנסת מאי פעם.

שני רמטכ"לים הקימו רשימות משלהם: בני גנץ, שמפלגתו 'חוסן לישראל' קוצרת הצלחות בסקרים, ומשה יעלון שמפלגתו רחוקה מלהמריא. על פי השמועות, גם גבי אשכנזי עומד  על סף כניסה למערכה, אף שבזמן כתיבת רשימה זו, טרם ברור לצד מי. שני גנרלים נוספים הצטרפו למפלגות קיימות – יואב גלנט שפרש מ'כולנו' כדי להצטרף לליכוד, ואורנה ברביבאי שהצטרפה לרשימת 'יש עתיד'. גם האלוף במיל' יום טוב סמיה ותא"ל גל הירש הקימו מפלגות עצמאיות.

אולם ריבוי המפלגות אינו משקף בהכרח ריבוי של אידאולוגיות מתחרות, וגם בעת כתיבת רשימה זו הבלתי נודע אודות עמדותיהן של המפלגות הללו גדול מהנודע. לדוגמא, כאשר נרשמה מפלגת 'חוסן לישראל' של גנץ אצל רשם המפלגות, הוגדרו מטרותיה באופן הכוללני ביותר האפשרי:

המשך ביסוס וחיזוק מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית לאור החזון הציוני כפי שבא לידי ביטוי במגילת העצמאות תוך קביעת שינוי סדרי עדיפויות הלאומי בנושאים הבאים חינוך, פיתוח תשתיות לאומיות, חקלאות, חוק משפט ובטחון פנים, מדיניות רווחה, שלום ובטחון"

אגו, לא אידאולוגיה

למרבה הצער, נראה שהבחירות הבאות לא יהיו מאבק על אידיאולוגיה אלא מאבק של אגו; לא מאמץ לקדם ולשנות אלא לזכות במשרות. כאשר התפקיד הוא השיקול העליון, העקרונות נזנחים בדרך. זהו בדיוק דפוס ההתנהגות שהתקבע כסימן היכר של גנרלים שהפכו לפוליטיקאים.

כך למשל נכנע רבין ללחצים מהאגף השמאלי במפלגתו, שרון הקריב את עזה בתקווה לפייס את הממסד המשפטי וברק התקפל בפני מחאת השמאל שדרשה לנטוש את דרום לבנון. גם משה יעלון, פעם דמות מובילה בליכוד שכיהן במשך חמש שנים כסגנו של נתניהו, גילה לפתע סימנים של אי-נוחות אידאולוגית רק לאחר שהוחלף כשר הביטחון ב-2016. מאז הוא מסייר בכל הארץ ומשחיר את שמו של האדם תחתיו שירת ואת שמה של הסיעה בה היה חבר, במאמץ לשכנע את ציבור הבוחרים שאין משימה הכרחית יותר מהדחתם מהשלטון.

נתניהו הוא זה שצריך להתנצל בפני הציבור בישראל על הכנסת השחיתות לקודש הקודשים של בטחון המדינה. צפו בראיון שלי אמש עם רינה מצליח בנושא זה ובנושאים אחרים בפגוש את העיתונות :רשת 13 רשת רינה מצליח

Posted by ‎משה (בוגי) יעלון – Moshe (Bogie) Ya'alon‎ on Saturday, June 16, 2018

יתכן שיש סיבות טובות להחלפת מנהיג מכהן, אולם האשמות שווא בדבר כהונה רווית כישלונות ומחדלים קיצוניים מצד נתניהו אינן ביניהן. למען הגלוי הנאות, אני רחוק מלהיות אוהד בלתי מסויג של נתניהו ובעבר הבעתי גם ביקורת חריפה כלפיו, אך לא ניתן להכחיש שבמובנים רבים הוא מנהיג שחולל מהפכות מרשימות בתחומי הכלכלה, הביטחון ומדיניות החוץ.

כמובן שאין זה בלתי אפשרי שמפקד בכיר בדימוס מסוגל יהיה לקצור הישגים דומים, אך הדבר אינו מובטח כלל. אחרי ככלות הכל, על אף שלקצינים בכירים מגיעה הערכה רבה על השנים הארוכות של הקרבה, מסירות והעזה, למנהיגות אזרחית דרוש מערך כישורים שונה לגמרי מזה הדרוש לפיקוד צבאי. יכולת פיקוד אינה ערובה ליכולת הנהגה, אומץ פיזי אינו ערובה לאומץ מוסרי וישירות בוודאי אינה ערובה ליושר. גם הבוחר הישראלי מיטיב לזכור זאת.


ד”ר מרטין שרמן הוא המייסד והמנהל של המכון הישראלי למחקרים אסטרטגיים (IISS).

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

39 תגובות למאמר

  1. אנשים מבינים שכל הגנרלים כמו גנץ שהשמאל מביא לעמוד בראשו (בתחפושת של "מרכז") הם רק פרזנטורים. העם הבין שהשמאל הוא הבעיה המרכזית של מדינת ישראל ולכן לא משנה איזה תפאורה הוא יסדר לעצמו בשביל להשיג בעורמה את תמיכת אזרחי ישראל במהלכים ההרסניים שלו. מה בדיוק עשה בני גנץ שהוא ראוי להנהיג את מדינת ישראל? מהי עמדתו הפוליטית? מה הוא חושב על חינוך? על מערכת המשפט? על כלכלה? על ביטחון? אה, הם אומרים לנו, הוא היה רמטכ"ל: אנחנו זוכרים טוב מאוד איך הרמטכ"ל הזה היה אדריכל הדשדוש והכישלון ב"צוק איתן". ליצן שנאם את "נאום הכלניות" בעוד פצמ"רים נופלים בעוטף ואיבד שני חיילים באמצע הפסקת האש. העיקר שהוא מספר לנו שנתניהו הוא סכנה לבטחון המדינה.

    1. די מירי .. באמת .. נאום הכלניות ? איבד שני חיילים בזמן הפסקת אש ? אולי תספר שזה הוא שישב לשולחן המשא ומתן ..
      תבדוק טוב טוב את מה שאתה כותב כי אני בדקתי ..
      גנץ מסר את "נאום הכלניות" אחרי שהקבינט הביטחוני הודיע על הפסקת אש .. כן כן , זה שנתניהו עמד בראשו .. פיקוד העורף אפילו אמר שאפשר לחזור לבתים .. ואם כבר אתה מנסה להאשים אותו גם בזה .. אז גם את ההחלטה הזאת קיבל הקבינט הביטחוני . ביבי הודיע אז שהושגה הפסקת אש ואפשר לחזור לשגרה .. אפילו הטנקים שהגיעו מהצפון כבר חזרו חזרה ..
      אז מה אתה מצפה מגנץ כמפקד הצבא ? שיודיע שהוא אינו מקבל את החלטת הקבינט ?
      אתה מציע רמתכ"ל שינהיג מרד צבאי ? אולי פוטש בירושלים ? אני יודע .. בוא נכתוב לגנץ נאום כלניות חדש :
      "אתמול הושגה הפסקת אש, והיום בבוקר הקבינט הבטחוני בראשות בנימין נתניהו הורה לצבא להערך להפסקת אש וחזרה לשגרה . אני כמפקד הצבא לא מקבל את החלטת ראש הממשלה ולכן החלטתי להנהיג מרד צבאי , לתפוס את השלטון בכח , ולהמשיך להילחם " הולך ?

    2. את יעלון מניע דבר אחד. נקמנות אישית קטנונית נגד נתניהו. לגנץ יש מניע אחד, אמביציה לכסא. זה כל הסיפור. ובשביל זה הוא מלכלך ומטנף לא את נתניהו בלבד אלא את כל היהודים, חוק הלאום לא טוב לו, הוא שוחר שלום ממש כמו שהקומוניסטים הכריזו על עצמם השכם והערב שהם מחנה השלום ואמריקה מחרחרת מלחמה. הוא לא שוחר שלום, הוא שוחר כניעה, התרפסות, וזחילת גחון בפני האויב הערבי

    3. והרי מיטב הישגיו של גנץ ההופכים אותו מועמד "ראוי מאין כמוהו" לכהונת ראש הממשלה:
      1. בחירתו לסיים את כהונתו בשני התפקידים החשובים והקריטיים ביותר בפיקוד הצפון, שנה לפני פרוץ מלחמת לבנון השנייה, בידיעה שיחידות רבות תחת פיקודו לא התאמנו לאורך שנים, כמו למשל גדוד המרכבה 3 "בז".
      2. הימנעות לאורך שנים רבות בהן שימש בתפקידים בכירים בצה"ל (רמטכ"ל, סגן הרמטכ"ל, מפקד זרוע היבשה לבניין הכוח) מהחלטה על בניית נגמ"ש מתקדם לחי"ר, אשר היה עשוי למנוע את מותו של אורון שאול הי"ד מפגיעת טיל בנגמ"ש ה"זלדה" העלוב והמיושן עמו הוכנס לרצועת עזה במבצע "צוק איתן".
      3. שלושה מקרים שנזכרו בדוח ועדת טירקל: עבירות של בנייה ללא היתר ופלישה לשטחי ציבור, הטבות שקיבל במעבר דירה לצפון ואחריותו בפרשת מדחת יוסף, שדימם למוות בקבר יוסף בתחילת האינתיפאדה השנייה.
      4. הפקרת חיילי המילואים ואדים נורזיץ' ויוסי אברהמי בלינץ' ברמאללה.
      5. השלמה עם פעילותה של רעייתו (רויטל אלוני גנץ) בארגון הנשים "מחסום ווטש" בחסות הקרן לישראל חדשה (NIF) ובשת"פ עם ארגונים פלסטיניים.
      6. קבלת 75 אלף שקל על הרצאה של 40 דקות בחברת הביטוח "הראל" בשנת 2015. חברת "הראל" היא חברת הביטוח הגדולה בישראל, וזו אשר זכתה במכרז לניהול קרן הפנסיה של הצבא. שכר כזה על הרצאה כזו הוא דרך ידועה להלבין תרומה לפוליטיקאי מצד חברה עסקית.
      7. השתתפות בקונצרט יהודי-ערבי משותף בכפר-עזה, לזכרם של הרוגי "צוק איתן" הישראלים והעזתים – יוזמה של פעילי שמאל מ"פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלשתיני".

      ואת העיקר כמעט שכחנו:

      http://www.conspil.com/2019/01/benny-gantz-a-deep-state-agent-in-the-service-of-soros-and-the-iranians/

    4. משה הגיב לך כל כך יפה.
      מדהים לראות איך הימין החדש והצבוע, קונה בכזאת קלות את דף המסרים של נתניהו.

    5. משה, אנחנו חיים בעידן הפוסט-אמת. אין שום משמעות להקשר שבו נאמר נאומו של גנץ. הרפש יוטל בגנץ עד שידבק אליו.

  2. מנהיגי הימין זה אוסף של כלומניקים עם עשייה שואפת לאפס.
    רמטכל אחראי על המערכת הכי גדולה במדינה יותר מכל שר בנפרד ויותר מהאחריות של ראש ממשלה כמנהל מערכת.

    1. ובכל זאת, האחד התיר למליציות החמושות להתפרס על פאתי הבירה, ואת שובו של הארכי-טרוריסט עראפת…; השני הפקיר את דרום לבנון (ואת צד"ל) לחזבאללה ואיפשר למטרד חבלני להפוך לאיום אסטרטגי…; השלישי הפקיר את עזה לחמאס, עקר אלפי מיישבים יהודיים חרוצים ונאמנים מביתם ואיפשר לצבא טרוריסטי להתפתח ברצועה …

      איזה חלק של "היכולת פיקוד אינה ערובה ליכולת הנהגה" אתה מתקשה להבין…???

    2. ברק המושחת ביותר ממנהיגי ישראל, אולי פרס בלבד יכול להתחרות אתו על התואר. רקוב עד היסוד, אלים, בריון

    3. הנסיגה מרצועת עזה הובילה לנתק ולפיצול בין שלטון אש"ף ובין שלטון חמאס ברצועה. הנסיגה מרצועת עזה נתנה לישראל זמן. היא גם הבהירה לרובו המוחלט של הציבור באופן סופי מה דינן של טריטוריות המועברות לצד הפלסטיני. לפי דעתי אתם מחמירים עם שרון.

  3. רק אורן חזן לראשות הממשלה ,
    וסגן ראש עיריית ראשון לציון .
    ראויים

  4. גנץ במילותיו הראשונות לא דיבר על נושאים חשובים שקשורים לסדר היום הלאומי. רק כותרות וסולגנים יצאו מנאום פתיחה : "נסראאלה סינאוור רוחנאי הזהירו נטפל בכם"….
    אבוי לחשוב אם יש מתבלטים הצופים בנאום שכזה וחושבים בעיינים פקוחות לתת את הקול הזה להנהגת מדינת ישראל.

  5. מוזר, הכותרת טוענת "למנהיגות אזרחית נדרש מערך כישורים שונה" אבל הרשימה עצמה כמעט לא עוסקת בכישורים האלו והמצאם או היעדרם אצל הגנרלים. בעיקר נשמע ממנה שבעבור הכותב, גנרלים פשוט לא נוטים להיות ימניים מספיק. שזה בסדר גמור, רק לא בדיוק תומך בטענה.

  6. נתניהו עבריין לכאורה, לא רואה בעייה בלקבל מתנות, ממנה אדם שישב בכלא על שוחד לשר…
    כל עובד מדינה יודע שאסור לקבל מתנות… הזייה שאדם כזה בכלל אופצייה להיות ראש ממשלה… לא הייתי מוכן שיהיה בוועד בית שלי, עם כל הכבוד ליכולותיו הרבות.

    1. נתניהו לא עבריין ולא לכאורה ואתה מנצל את חופש הביטוי כדי להטיל דופי בראש ממשלה ישר מאין כמוהו. אין שום דבר מושחת בהתנהלות של נתניהו, רק רדיפה באמצעות פרקליטות מושחתת, המקבלת רוח גבית מתקשורת זדונית. פשיעה חקלאית? ביטחון אישי בגובה הדשא? ארגוני פשיעה משגשגים? התקשורת אינה מבקרת את המשטרה ואת מערכת המשפט על אוזלת היד כל עוד הן רודפות את נתניהו. שופטת מתאמת עם תובע? שופטת בעליון מסתירה חשד לפלילים לכאורה על ידי הצעת שוחד? תיקי רפי רותם נסגרים תוך יומיים ומבוערים? פרקליטת מחוז מעורבת עד צוואר בפרשיות שוחד ותפירת תיקים? התקשורת שותקת, בתמורה לרדיפה המשטרתית והמשפטית של נתניהו ובני משפחתו.

    2. עובדות לא מבלבלות אותך הא ?
      למיטב ידיעתי, נתניהו הוא ראש הממשלה הראשון בהיסטוריה שבממשלתו מכהן עבריין פלילי כשר.
      נתניהו בעצמו השיק קמפיין שאומר שבלי כסף אין שוחד כאשר כל עובד ציבור יודע שאסור לקבל מתנות…
      קצרה היריעה מלכתוב על ההתנהלות ההזוייה של הבן אדם הזה…

      בכל מקרה יש סיכוי גדול שאהובך ימשיך עוד שנים רבות לכהן בתפקיד ראש הממשלה וגם בתפקיד של עוד כמה שרים במקביל… תהנה מהאושר הגדול.

    3. מעדיף את נתניהו עם פיג'מה מתוך שינה על אבי גבאי / יאיר לפיד / איילת שקד / בני גנץ בחליפת איירון מן. רק עלובי נפש מסוגלים לייחס את כל הרע בעולם לאדם אחד ובכל צעד שראש הממשלה המוצלח הזה עושה – להציג אותו כמושחת, מרושע וסכנה למדינת ישראל: "נתניהו, אם ידעת שהיה פשע – אתה פושע שלא אמרת או
      עשית משהו בעניין, אם לא ידעת שהיה פשע – אתה פושע שלא ידעת".

    4. לא טענתי שהוא רשע ובטח לא ייחסתי לו את כל הרוע בעולם.
      אולי תבדוק עם עצמך למה אתה נפגע אישית כאשר מבקרים מישהו שמקבל משכורת בשביל לעבוד עבורך…

      לעצם העניין, לדעתי נתניהו מוכשר מאוד והתחיל את דרכו עם כוונות טובות אבל האופי שלו לא משהו ולכאורה התפתה ומתפתה לקבל דברים שעדיף שלא היה מתפתה לקבל. עכשיו נראה שהוא פוגע במערכות אכיפת החוק כדי לצאת מזה…

      אני מניח שהיה בעמדת כח יותר מידי זמן, ראה אנשים פחות מוכשרים ממנו עושים כסף גדול בכל מיני קומבינות במערכת הציבורית אז למה הוא לא… לפעמים הבחירה אכזרית או שאתה עושה עסקים שאסור לך לעשות או שאתה מאבד תמיכה של תקשורת וקולגות… ראה העסקה לכאורה עם מוזס ופרשת בראון חברון… הבן אדם פשוט נמצא בעמדת כח יותר מידי זמן ובתוך סביבה מושחתת ותחרותית וזאת התוצאה. אני מעדיף את גנץ על פני נתניהו כי הוא לא התרגל לעשות דברים שעדיף לא לעשות ולכן הוא לא צריך חוקים צרפתיים והגברת משילות וכל השטויות האילו…

    5. ידידי, אני מבין שאתה רוצה את נתניהו בכלא גם אם הוא זכאי. ובכן, זה שאתה מייחס לאיש הישר הזה שחיתות מלמד עליך ולא על האיש: האיש נבחר בבחירות דמוקרטיות כי הוא מוצא חן בעיני המוני אזרחים, אם הוא לא מוצא חן בעיניך ואתה מעוניין שהוא יודח ללא בחירות – טוב לדעת שאתה כזה. אני מעדיף לראות בראשות הממשלה את מי שהיה קצין בדרגת סרן בסיירת מטכ"ל, השתתף במבצעים רבים וסיים קורס קציני חי"ר בהצטיינות, בוגר MIT והרווארד, שגריר ישראל באו"ם, סגן שר החוץ, שר אוצר, וראש ממשלה שהפך את ישראל למעצמה ביטחונית, כלכלית ומדינית. עכשיו בוא ספר לנו למה אתה מעדיף את הזמיר בתיבת התהודה של הדיפ סטייט:

      http://www.conspil.com/2019/01/benny-gantz-a-deep-state-agent-in-the-service-of-soros-and-the-iranians/

    6. אין לי שום דבר אישי נגד נתניהו, במובנים מסויימים הוא מוצא חן בעיני. חבל לי עליו, גבר אשכנזי נולד למשפחה חזקה עם אבא פרופסור, קיבל השכלה מעולה, עבד קשה בחיים. תנאי פתיחה מדהימים. אבל מה לעשות, אימץ נורמות התנהגות מושחתות וכרה לעצמו בור, טרגדיה יוונית ממש. ההיבריס, אני משיג כל מה שאני רוצה, הכל מגיע לי…

      הבעייה שלי היא שהוא לכאורה מושחת, ויותר גרוע משתין מהמקפצה ולכן מנחיל גם למטה נורמות של שחיתות. רק לדוגמא, לי לא מתאים לחיות במדינה שלגיטימי בה לתת לעובדי ציבור מתנות. אני לא רוצה להיות במצב שאני צריך לתת איזה בקבוק יין לרופא בבית חולים כדי שיזמן אותי לטיפול בזמן סביר… נתניהו מנהיג נורמות של עולם שני ושלישי ולי זה לא מתאים. יש כאלה שלמה שאני קורא שחיתות קוראים לדאוג לחברים, להיות נחמד למי שנחמד אליך וזה סבבה… כל אחד וראייתו. לא כל כך מעניין אותי מה יהיה עם נתניהו באופן אישי, אם יודח או לא, אם יכנס לכלא או לא… מה יהיה עם המדינה יותר מעניין אותי…

      אני לא יודע מה דיפ סטייט…

      את גנץ אני מעדיף כי אין לו אפשרות לפעול לפי הנורמות הבעייתיות של נתניהו, עדיין לא מינה את האנשים שלו לשומרי סף… בדרך כלל לוקח זמן בתפקיד עם כח עד שאדם מקבל ביטחון לפעול בניגוד לנורמות מנהל תקין וגנץ עוד לא הגיע לשם אני מקווה.
      למען גילוי נאות אני מתכוון לבחור מרצ, לא חוסן לישראל ולא ליכוד. אני לא גרופי של גנץ וגם לא של תמר זנדברג דרך אגב.

    7. בסיום תפקידו כרמטכ"ל גנץ ערך לעצמו מסיבה בעלות של כ- 600,000 שקל על חשבון משלם המיסים. זאת ועוד, בשנת 2015 גנץ קיבל 75 אלף שקל על הרצאה של 40 דקות בחברת הביטוח "הראל". חברת "הראל" היא חברת הביטוח הגדולה בישראל, וזו אשר זכתה במכרז לניהול קרן הפנסיה של הצבא. שכר כזה על הרצאה כזו הוא דרך ידועה להלבין תרומה לפוליטיקאי מצד חברה עסקית.
      עכשיו בוא תסביר לנו איך גנץ לא יוצא אצלך "מושחת לכאורה", כי אני מת להבין איך זה עובד אצלך:

      http://rotter.net/forum/scoops1/236306.shtml

      http://rotter.net/forum/scoops1/481469.shtml

  7. בקבוצה השניה חייבים לציין גם את משה דיין- רמטכ"ל מהולל שלא הגיע להשגים בפוליטיקה. (מלחמת ששת הימים היא לא הישג שלו, מלחמת יום הכיפורים הסתיימה בניצחון אבל בכלל לא בזכותו, והסכמי קמפ דייוויד אינם הישג בכלל). גם הוא סיים את דרכו בפוליטיקה חבוט וחבול.

    עם זאת, קשה להסיק מסקנות על תפקודם של גנרלים כראשי ממשלה כשהיו רק שלושה כאלה.

  8. השמאל מביא גנרלים שיעשו את מלאכתם המדינית.והציבור יסמוך על הגנרלים שהם מבינים במה שהם עושים כביכול.היתר לאכול את השרץ.

  9. בקשר לגנרלים
    צריך לזכור שבדרך כלל אדם שעולה במעלה הפיקוד הוא אדם שאינו עושה צרות במיוחד כזה שמגיע לדרגת רמטכ"ל. אם אדם מראה התנהגות עצמאית או חושב בצורה שונה מהמפקדים שלו הוא פשוט עף. לא מקודם ולא מעלים אותו בדרגה. לכן כל הרמטכ"לים הם אנשים אומרי הן אם לא יאמרו הן יגידו להם שלום. בנוסף הרמטכ"ל צריך להיות חבר של הרבה אנשים שימליצו קידום עבורו. לכן אי אפשר לצפות מרמטכ"ל שיהיה ראש ממשלה או בכלל מחוקק כי אין מישהו מעליו שאומר לו מה לעשות ואין מישהו מעליו שיהיה דוגמא עבורו.

  10. ברשימה השנייה חסרים כמה שמות:
    א.מפקד ההגנה בן-גוריון שאחראי לכוחה המזעזע של ההסתדרות.
    ב.מפקד האצ״ל בגין שאחראי לפינוי חבל ימית.
    ג.המפקד הצבאי השני של בלח״י שמיר שנכשל במניעת האינתיפדה הראשונה(שאגב, הייתה פחות גרועה מהתקופה שאחריה-תקופת פרס ורבין).

    בעצם, לכל ראש ממשלה אפשר למצוא נקודה לשלילה.

  11. אתה כותב: "בעיקר נשמע ממנה שבעבור הכותב, גנרלים פשוט לא נוטים להיות ימניים מספיק"

    התבססות חזבאללה בדרום לבנון זה עניין של ימין אן שמאל? האם לדעתך רבבות הטילים של חיזבאללה יבחינו בין מצביעי מר"צ לבין האיחוד הלאומי?

    האם מנהרות החמאס בעזה הן עניין של ימין או שמאל? האם מי שיגיח מהן יתעניין בדפוסי ההצבעה שלקורבנותיו

    האם התפרסות של כוח מזויין עוין על פאתי הבירה, היא עניין של ימין או שמאל? קרבנות הטרור בירושלים היו רק אנשי ימין???…

    תתייחס לתוצאות כהונתם, לא לתוויות הפוליטיות שלהם.

  12. בקיצור, אתה אומר שיש לנו מנהיג אחד ויחיד, אין עוד מלבדו, וזה בכלל הרהורי כפירה לחשוב שיש מישהו אחר, שיכול להיכנס אי פעם לנעליים שלו.
    יש לכם ביביסטים בעיה עצומה, כי ביום שח"ו "שמש העמים" כבר לא תזרח והקיסר ירום הודו כבר ח"ו לא ינהיג אותנו לעבר השקיעה, הליכוד יתפורר לגמרי, כי אתם לא מעריצים את המפלגה או את העיקרון "שאמור" לעמוד מאחורי המפלגה, אלא רק את האיש.

    1. אתה כותב "בקיצור, אתה אומר שיש לנו מנהיג אחד ויחיד, אין עוד מלבדו, וזה בכלל הרהורי כפירה לחשוב שיש מישהו אחר, שיכול להיכנס אי פעם לנעליים שלו."

      ממש לא! איזה חלק מזה אתה מתקשה להבין:"יתכן שיש סיבות טובות להחלפת מנהיג מכהן, אולם האשמות שווא בדבר כהונה רווית כישלונות ומחדלים קיצוניים מצד נתניהו אינן ביניהן. למען הגלוי הנאות, אני רחוק מלהיות אוהד בלתי מסויג של נתניהו ובעבר הבעתי גם ביקורת חריפה כלפיו"??

      "ביקורת חריפה" = קריאה להתפטורו ראה: http://www.strategic-israel.org/4174/resign/

  13. שכחת את משה דיין, שהיה רמטכ"ל אבל לא הגיע לראשות הממשלה למזלנו. דיין הוא אחד האחראים (אם לא הגדול שבהם) למחדל מלחמת יום כיפור.

  14. פעם השמאל לא אהב את הגנרלים, כי הם הפריעו לתוכנית שלהם.
    היום הימין הצבוע לא אוהב את הגנרלים, כי הם מהווים קונטרה לנתניהו.
    הימין החדש וחסידי ביבי נהיו צבועים כמו השמאל של שנות התשעים.
    צפויים, מלקקים למלך, צבועים, מסיתים ומפלגים.

    דף המסרים של נתניהו, הוא דף המסרים של השמאל בשנות התשעים.

    מגוחך לראות את הימין והדתיים שעברו דה לגטימיציה בשנות התשעים,
    עושים את אותו הדבר היום למחנה השני

  15. למען ההגינות היה צורך להציג את ההישגים והכשלונות של ראשי ממשלות ופוליטיקאים שהיו ראשי ממשלות/מפלגות בעשורים האחרונים ומידת הצלחתם. הכוונה לאולמרט, פרץ וכדומה.

  16. שקרנים! לא מתחתם ביקורת על יעלון כשהוא היה במפלגה הנכונה.

    1. והוא לא מתח ביקורת על אלה שהוא פוסל עכשיו כשהוא כיהן בתפקיד מטעמם. מה, פתאום המום התגלה כשהוא הודח

  17. הגיע הזמן שהבוחר הישראלי ייגמל מההערצה העיוורת ( והאיוולת ) לדגנראלים למיניהם ! ככלל את המועמדים יש לשפוט על פי כישוריהם, ניסיונם , אופיים וכו' – ולא על פי כמות הברזלים שהם צברו על כתפיהם !
    וכאן בדיוק טמונה הבעיה – לדגנראלים האלה אין שום ניסיון, השכלה , אופי או איזה שהם יכולות שמתאימות לפוליטיקה , כפי שכחלון בהברקה נדירה לגלג : היעלה על הדעת שהוא ( כחלון ) יוכל להיות רמטכ"ל ? , מה באמת מבין דגנראל בכלכלה ? בחינוך ? בכבישים ? בתעשייה ? במדיניות חוץ ?
    היומרה והחוצפה של דגנראלים אלה , המתיימרים להנהיג מערכת מורכבת ומסובכת כמו מדינת ישראל מבלי שתהייה להם ההכשרה והניסיון הדרושים – היומרה והחוצפה הזו עולים רק על הטמטום של אלה שבוחרים בהם.

  18. מלים כדרבנות.

    הציבור צריך להתבגר וללמוד שגנרלים הם על פי רוב פוליטיקאים לא מוצלחים.