מדד החירות לכנסת ה-20: השכל ואוחנה בראש, הבית היהודי המפלגה הבולטת

הח"כים של הליכוד ממשיכים להוביל במדד המדרג את הצעות החוק על פי השפעתן על חירויות הפרט של אזרחי ישראל; איציק שמולי במקום האחרון

אבירי החירות. ח"כ שרן השכל וח"כ אמיר אוחנה | פלאש90

חברי הכנסת של הליכוד הם המובילים בפעילות חקיקה למען ערכי חופש הפרט והשוק החופשי בישראל, בעוד מפלגת הבית היהודי הגיעה למקום הראשון בדירוג המפלגות. כך עולה מ’מדד החירות‘ של התנועה הליברלית החדשה המדרג את חברי הכנסת על פי תרומתם לחקיקה בנושאים אלה.

נתוני המדד שפורסמו בסוף השבוע מתבססים על שקלול נתונים של יותר מאלף הצעות חוק שהוגשו במהלך כהונת הכנסת העשרים. כל הצעת חוק מקבלת דירוג לפי השפעתה על חירות הפרט של אזרחי ישראל בהיבטים כלכליים ואישיים.

הצעת חוק שצפויה לפגוע בחירויות אלה על ידי הגברת ההתערבות הממשלתית בחיי האזרח מקבלת דירוג שלילי על פי מידת הפגיעה והיקף האזרחים שאמורים להיפגע ממנה. לדוגמה, החוק להגנת הצרכן זכה לדירוג שלילי גבוה בשל פגיעתו בחופש העיסוק והטלת מגבלות נוספות על עסקים שעלולות להוביל לעליית מחירים.

כך למשל, ביטול כוח הכפייה של המועצות החקלאיות והצעת החוק להגבלת זכות השביתה, העניקו לח"כ השכל ציון גבוה שמדרג אותה במקום הראשון במדד בפעם השישית ברציפות. מנגד, הצעות לוויסות שוק הביצים העניקו לח"כ יצחק וקנין מש"ס ציון נמוך. השכל תזכה לקבל את ‘אות מדד החירות’ במהלך כנס החירות של התנועה הליברלית החדשה, שייערך בחודש אפריל.

מיד אחריה מדורג ח”כ אמיר אוחנה, שהגיע למקום השני גם במדד הקודם. חברם לסיעה אבי דיכטר עלה למקום השלישי ואחריו מדורגים בצלאל סמוטריץ' ובני בגין. את העשיריה המובילה משלימים שני חברי כנסת מסיעת התנועה: איל בן-ראובן וציפי לבני, ישראל אייכלר מיהדות התורה, חנין זועבי ויאיר לפיד.

"עסוקים בהגבלת החירות"

על פי המדד, ח”כ איציק שמולי מהמחנה הציוני הוא נבחר הציבור שפעילותו במהלך כהונת הכנסת האחרונה פגעה באופן הרחב ביותר בחופש הפרט של אזרחי ישראל. חברי כנסת נוספים המדורגים במקומות הנמוכים הם דב חנין מהרשימה המשותפת, איתן כבל ונחמן שי מהמחנה הציוני, תמר זנברג ממרצ, יעקב מרגי מש”ס ונורית קורן מהליכוד.

מדד המפלגות של הכנסת העשרים מספק שינוי בצמרת, כאשר את המקום הראשון תופסת מפלגת הבית היהודי, שדחקה את הליכוד ואגודת ישראל למקומות השני והשלישי. מפלגות מרצ, העבודה ודגל התורה סוגרות את המדד. בהקשר זה, חשוב לציין כי כלל המפלגות בישראל זוכות לציון שלילי במדד הכנסת האחרונה

נפתלי שינדלר, מרכז פרויקט ‘מדד החירות’ של התנועה הליברלית החדשה, אמר ל’מידה’ כי תוצאות המדד מאפשרות לקבל תמונת מצב אמתית על התנהלותם של חברי הכנסת והערכים המובילים אותם. "למרות שיפור קל שנרשם, המדד של כלל הכנסת האחרונה מחזק את התובנה שרוב המחוקקים בישראל עדיין עסוקים בהגבלת החירות שלנו ובעיוות השוק החופשי", הוא אומר.

לדברי שינדלר, הוא מקווה כי מגמת השיפור תמשך גם בכנסת הבאה, בה יותר חברי כנסת יפעלו למען הקטנת הכפייה הממשלתית והתערבות בכלכלה: "הבוחר הישראלי חייב לדעת כי חופש הפרט והשוק החופשי הם ערכים שצריך לדאוג להם באופן תמידי ולא רק כאשר הצעות החוק מגיעות לכותרות".

ח"כ שרן השכל סיפרה כי "זה לא קל לנווט בסבך הפרלמנטרי ולקדם סדר יום ליברלי כאשר חברי כנסת אחרים מקדמים אג'נדה פופוליסטית וחסרת אחריות". לדבריה, "רק מדיניות ליברלית של שוק חופשי וחירות הפרט תשמור על ישראל כמדינה משגשגת ומצליחה".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

21 תגובות למאמר

  1. המדד הזה לא נלקח ברצינות ולכן השפעתו עד כדי אפסית. צריך להעלות את המודעות למדד ולמצוא דרך פשוטה להמחיש את חשיבותו לציבור

  2. בבקשה לחברת הכנסת שרן השכל הנחמדה:
    שרן השכל אנא ממך פעלי ליביטול חוק תמ"א 38 שהוא פשוט חוק פאשסטי למהדרין. אדם רכש לו דירה כפי שמצאה מתאימה לו. בא יזם עם שליחיו שרכשו בבנין דירות לא כדי להתגורר חלילה אלא כדי לדחוף עבור היזם ולקבל טובות הנאה. והנה בעל הדירה שמתגורר בה מחוייב להתפנות משנים את ביתו ללא הכר. עצם הצורך במעבר ומציאת חלופה הוא לבדו טראומתי ויותר ככל שגילו של אדם עולה – גם אם הוא עוד לא בן 75. אך אחר כך יחזור לאן? לתנאים שונים לחלוטין שמהם ברח כאשר חיפש דירה!
    עוד להזכיר . במקור תמ"א 38 קמה לחיזוק מפני רעידת אדמה. אלא היכן שהכי מסוכן בטבריה, בית שאן… אין יזמים. יזמים פונים בעיקר בגוש דן. בזכות הטעון נגד רעידת אדמה כפו על אנשים. לאחר מכן עזבו טעון זה וטענו "התחדשות עירונית" טענו כנגד סרבנים שהם "מפריעים לממש" את רצון ההתעשרות וההשתלטות. לא טענו כנגד אלו שהם מפריעים לחיים ולמגורים. הגיע הזמן לחדול מזה. הליך זה מתאים למדינות טוטליטריות בהן אין כבוד לרכושו של אדם. ברוסיה בימנו ישנן דירות כרכוש אך פוטין מחליט להרןס בתים ובמקומם לבנות בתים גדולים יותר ואנשים חייבים להתפנות. זה מתאים למשטרו של פוטין לא למדינה המתגאה שהיא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון.

    1. זאת ועוד חוק תמ"א 38 כלל אינו מתחשב אם אדם הוא רק בעל הנכס או גם גר בו והוא ביתו. עיוות זה יש לתקן במהרה כי הוא מנוצל לרעה על ידי משתלטים על נכסים למען רווח וטובות הנאה מיזמים.

    2. זאת ועוד חוק תמ"א 38 כלל אינו מתחשב אם אדם הוא רק בעל הנכס או גם גר בו והוא ביתו. עיוות זה יש לתקן במהרה כי הוא מנוצל לרעה על ידי משתלטים על נכסים למען רווח וטובות הנאה מיזמים.

  3. השניים שמצויינים כראשונים רחוקים מלהיות מושלמיים!!!

    1. גם אתה רחוק מלהיות מושלם, אבל כנראה שאויבי החירות מתגמלים לא רע את אלה שכותבים על מקדמי החירות שהם "רחוקים מהליות מושלמים".

    2. אני פה לא הנושא, להבא שאתה מחליט לתקוף תתחיל ללמוד לנהל תרבות דיון במקום לעלוב ברמה אישית!

    3. גם אני פה לא הנושא. הנושא הוא התגמול שמקבלים המטנפים על מקדמי החירות מטעם אויבי החירות.

    4. למשתמש האנונימי החצוף תגובית 3: אתה מטיף לאחרים על תרבות דיון. מהי תרבותך? נוכל? הגיב:

      ללכלך על אחרים ולקרוא לזה תרבות דיון.

      במה הם לא מושלמים? מהם הפגמים? אולי תתמקד בלהציג טיעונים כלשהם מלבד לזרוק רפש.

      צבוע!!!

    5. מתחזה עלוב ,התנסחת כמו אחרוני הבלושבקיים. אני לא על הטריטוריה הפרטית שלך, אתה התחלת עם הרפש. תשמור את המילים המלוכלכות לעצמך/ ולשכמוך, "אויב חירות" סיסמות בעלמא. מדובר בביקורת ,לא לילכוך ולא קללות, אם ביקורת נחשבת בעיני אנשים כמוך לאויב חירות זה עצוב רק בשביל אנשים כמוך שחיים על תאוריות קונספירציה בגרוש מבלי כל רצון להבין.
      אם נסית להגן על כבודם של השניים, לא הצלחת – עשית להם שירות רע!
      סיימתי מביחנתי להתכתב איתך, תמשיך בדרכך !!!

    6. קונספירציה = מילת גנאי שמסתירי האמת משתמשים בה כדי לסתום את הפה לחושפי האמת.

  4. לצערי הרב, השכל ואוחנה עם כל זה שהם חברי כנסת שמקדמים שוק חופשי נטול רגולציות והתערבות ממשלתית גסה, יבלעו ויעלמו אל מול התפקדות הועדים בליכוד.
    חיים כץ נמצא שם כבר שנים , הוא מהווה השראה מסוכנת לועדי עובדים אחרים . נדמה לי שועד עובדי הנמלים מכניס אנשים לליכוד (לדעתי הם עשו זאת בתקופת שרון ואחר כך עזבו איתו לקדימה אם אינני טועה)
    https://www.themarker.com/career/1.6409254

    כך גם עובדי רשות שדות התעופה
    https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001018681

    וגם ועד עובדי פלאפון
    https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3627215,00.html

    אל תשכחו איזה ועד השפיע על חברי כנסת של הליכוד למנוע את כניסת UBER לישראל.

    שיטת הבחירות המוקדמות בליכוד אוכלת את הליברליזם בתנועה זו ופוגעת בו קשה.
    איך ניתן למנוע מהלכים כאלה וגם לשמור על הדמוקרטיה במפלגות שמנהלות בחירות מוקדמות?

  5. קידום זכויות פרט נוסח השכל ואוחנה ושות' – במהותה באה לחזק את הזחק ולהחליש את החלש, הדרך הנכונה להגדלת אי הלכידות הלאומית. עוד סיבה לא להצביע ליכוד.

    1. הופס, והנה הדמגוגיה הראשונה לכתבה זו, כמו תמיד עם שיח "חזק נגד חלש" מרקסיסטי שמעליב את האינטליגנציה.
      אין לכם שום רעיונות חדשים שם בשמאל שבשמם ניתן להתנכל לאנושות? כי זה כבר ממש שחוק.

    2. כבר היינו בשיטות הנלוזות שלך. ומה היה עוני לאומי אבטלה גבוהה תמידית. ממאפייני המשק הסוסציאליסטי שאבטלה גבוהה.

  6. למיטב ידיעתי, שני אלה (אוחנה והשכל) הצביעו בעד חוק המזומן

    זהו חוק שמשפיע על האזרח בצורה ישירה ובוטה ורומס את חירותו. בושה וחרפה

  7. ושום מילה על חוק הפללת לקוחות זנות ששרן השכל הייתה אחת מהיוזמות והצביעה בעד. החוק הכי אנטי חירות שהכנסת הזאת חוקקה.

  8. חברי ליכוד יקרים. לי לא אכפת כן ביבי לא ביבי. יש כמה חברי כנסת שפוגעים בחרות האזרח של כולנו עם הצעות חוק חשוכות.
    חברי הכנסת הם:
    מיקי זוהר
    יהודה גליק
    דוד ביטן וגלעד ארדן
    כמו כן גדעון סער ממליץ להיזהר ממנו. על תצביעו במי שלוקח לכם את החופש!!!!!!

    1. גדעון סער פעל לחסימת חקיקה לאומית בוועדת השרים לענייני חקיקה; חוקק את החוק לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים כך שיוגדל כוחם של השופטים בוועדה על חשבון כוחם של נציגי ממשלות ישראל. כשר חינוך פעל כמו איש מרצ: כשר חינוך העביר תקציבי חינוך מיו"ש למגזר הערבי, וקידם תוכניות לימודים מסוג תוכנית לימודי הערבית של "קרן יוזמות אברהם" המפארת טרוריסטים בחסות ה"דו קיום".

      http://rotter.net/forum/gil/21645.shtml

      http://rotter.net/forum/gil/19925.shtml