"בריונות, אפליה וגזענות": דו"ח חדש חושף יחסי עבודה בעיתיים בארגון אמנסטי

המחקר שנערך בעקבות מותם של שני עובדים בשנה שעברה מצא כי ארגון זכויות האדם הבינ"ל שקוע ב"תרבות עבודה רעילה שפוגעת באמינות שלו"

"הארגון נמצא במצב חירום". הפגנה של אמנסטי בתל-אביב | אורן רוזן

דו"ח חדש שפורסם בשבוע שעבר מצביע על "אווירת עבודה רעילה" בארגון אמנסטי הבינלאומי הכוללת התעמרות בעובדים, בריונות, תנאי עבודה לא נאותים ואפליה. המחקר שנערך על ידי חברת יעוץ עצמאית והוזמן לאחר מותם של שני עובדים בשנה האחרונה, קובע כי אמנסטי נמצא "במצב חירום" בכל הקשור ליחסי העבודה, מצב אשר מאיים על אמינותו כארגון זכויות אדם.

הדו"ח התבסס על ראיונות שנערכו עם 475 מעובדי אמנסטי, שסיפרו בין השאר על "לחץ אדיר בעבודה" ועל חוויות של השפלה מילולית, איומים וזלזול מצד מנהלים בכירים, ותיארו את תרבות העבודה בארגון כבעלת "אווירה רעילה של חוסר אמון וחשאיות".

כמו כן נרשמו תלונות על אפליה נגד נשים, עובדים שחורים ועובדים מקהילת הלהט"ב, וזאת בנוסף לחשדות לחלוקת משרות לקרובי משפחה של בכירים תוך עבירה על כללי המנהל התקין. העובדים דיווחו גם על עומס אדיר המוטל עליהם, לעתים עד כדי פגיעה בבריאותם. "המצב הנוכחי באמנסטי הוא מרשם בדוק לשחיקה וסיכון של העובדים", כתבו מחברי המחקר.

המחקר אמנם התמקד במטה הארגון בלונדון, אך לדברי מחבריו המסקנות ממנו חלות גם על שאר שלוחות אמנסטי בעולם: "כל ארגון שמתיימר להיות ארגון זכויות אדם אבל מצד שני שקוע בתרבות עבודה בעייתית מאבד מהאמינות שלו. הדיווחים הרבים על אפליה וגזענות בשורות הארגון מדאיגים מאוד בהתחשב בעובדה שמשימתו היא להגן על זכויות אדם".

לסיכום קבעו מחברי המחקר כי "אמנסטי אינו יכול לשאוף להפוך את העולם למקום טוב יותר בזמן שהוא עצמו מקדם תרבות ארגונית של ניצול ונפוטיזם הפוגעת בשמו הטוב".

הכל בשביל הכסף

במכון המחקר NGO Monitor, העוקב אחרי פעילות ארגונים לא-ממשלתיים, אמרו ל'מידה' כי הדו"ח החריף על יחסי העבודה באמנסטי מוכיח שארגוני זכויות אדם לא שונים מאף ארגון אחר וצריך להתייחס אליהם באופן ביקורתי: "בשנים האחרונות נחשפו מספר ניסיונות של ארגוני זכויות אדם גדולים להצניע ולהסתיר שורה של כשלים ואף עבירות פליליות. התופעה מראה כי ארגונים אלו יעשו הכל, גם במחיר פגיעה בזכויות, כדי לשמור על המוניטין והכסף שלהם".

ארגון אמנסטי הבינלאומי פעיל מאוד גם בישראל, בעיקר בנושאים הקשורים לסכסוך הישראלי-ערבי. על פי NGO Monitor, באמנסטי נוהגים לגנות את ישראל באופן לא פרופורציונאלי ומתארים באופן לא מהימן את מורכבות הסכסוך תוך התעלמות מהפרות זכויות אדם חמורות אחרות.

בשנים האחרונות שלוחת אמנסטי בישראל הייתה מעורבת במספר קמפיינים שעסקו בעידוד לסרבנותקריאה לחרם על סחורות ישראליות וגינוי פעילות צה"ל בגבול עזה. באמנסטי ישראל פעלו גם למען שחרורה של חברה בארגון החזית העממית, וקידמו טענות בדבר "פשעי מלחמה" שביצעה ישראל  במבצע 'צוק איתן'. באמנסטי גם לקחו חלק נרחב בהפגנות נגד הוצאת המסתננים מישראל.

דוכן של אמנסטי בגרמניה | Bernd Schwabe

גם המטה הבינלאומי של הארגון נוקט בגישה דומה כלפי ישראל. כך למשל, בחודש מאי בשנה שעברה אירח אמנסטי כנס של ארגון השמאל הקיצוני 'הוועד נגד הריסת בתים', תחת הכותרת" מבניית בתים לבניית מדינה אחת". בוועידה נאמר כי "הפלסטינים חיים תחת משטר כיבוש צבאי אכזרי שמצייר טראומה חברתית" ולכן "יש לפתוח בקמפיין אקטיבי למען פתרון המדינה האחת".

כמה שבועות קודם לכן, אמנסטי פרסם הצהרה נגד ישראל שקראה "לשים סוף לשימוש בכוח מפורז בתגובה להפגנות 'צעדת זכות השיבה" ודרשה "חקירות עצמאיות ואפקטיביות". בכירה בארגון אמרה אז כי "העולם צפה באימה בכוחות הישראלים מפעילים נשק מופרז וקטלני כלפי מפגינים שרק ביקשו לשים סוף למדיניות האכזרית של ישראל בעזה".

בנובמבר 2017, בציון "יום הסולידריות הבינלאומי עם העם הפלסטיני", אמנסטי קרא "לאסור מכירת מוצרים מההתנחלויות הישראליות בשווקים בבריטניה" ולמנוע מחברות בבריטניה מלפעול בהתנחלויות או לסחור במוצרים מההתנחלויות." חלק מפעילי אמנסטי באזור נחשפו בעבר כבעלי קשרים לארגוני טרור, וגם הארגון עצמו שיתף פעולה עם קרנות שונות שתמכו בארגוני טרור.

המוות והטיוח

החשדות להתנהלות בעייתית בשורות אמנסטי החלו להיחשף בשנה שעברה, כאשר תחקירן ותיק בארגון שם קץ לחייו בפריז. בהודעה שהשאיר האשים את הלחץ ממנו סבל בעבודה כגורם העיקרי מאחורי ההחלטה להתאבד. אחד מהעובדים שרואיינו למחקר אמר כי בהנהלת הארגון ניסו לטייח את המקרה, דבר שהוביל לכעס רב בקרב העובדים. מספר שבועות לאחר מכן, צעירה שעבדה כמתמחה בארגון התאבדה בביתה באנגליה.

מזכ"ל אמנסטי קומי נאידו אמר בתגובה כי הדו"ח היה "קשה לקריאה" ומסקנותיו "מטרידות באופן עמוק". הוא הכריז כי בארגון עובדים על תכנית לרפורמה ביחסי העבודה שתוצג בחודשים הקרובים.

הדו"ח הקשה על בעיות העבודה שנחשפו באמנסטי מתווסף למחקר דומה שהתפרסם בחודש שעבר, ובו תוארו חשדות להתעללות והטרדה מינית מצד עובדים בארגון זכויות האדם 'אוקספם', וניסיונות הטיוח של מקרים כאלה. באותו דו"ח נכתב כי "אווירת העבודה הרעילה" שנוצרה בארגון לא הולמת את הערכים שחרט על דגלו, כמו "אחריות, העצמה והכלה". אוקספם הוא אחד הארגונים הפעילים ביותר בתנועת החרם על ישראל (BDS), ובהפצת מידע מוטה וחד צדדי לגבי הסכסוך הישראלי-ערבי.

לקריאת הדו"ח המלא לחצו כאן

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. מטריד מאוד ויחד עם זאת מלמד על הדו פרצופיות שיש בקרב הפעילים. גם בארץ יש אירגונים עם פער ניכר בין הערכיםמ שדוגלים בהם לבין תופעות חברתיות בקרב פעילים בתוכם והתנהלות בעייתית של אחדים בתוכם.אני מכיר זאת גם בגופי שמאל וגם באירגוני ימין של יחסי עבודה בעיתיים ואפילו הפוכים לעקרונות והערכים של הארגון.
    אני תולה זאת בכך שדווקא האידיאליסטים הגדולים והקיצוניים מכילים על עצמם אמות מידה שונות או משום שאישיותם היא לא חברתית וקשיים אישיותייים שלהם מכבידים עליהם לשתף פעולה ולהכיל את הזולת.חומר למחשבה לעניין המימצאים של אותם אירגונים ופעילים.

  2. ואולי העובדים התאבדו בגלל בעיות אישיות? יש לכם הוכחות שלא? בהגדרה שמאל זה תמיד עובדות והוכחות וימין זה תמיד אמונות תפלות ותאוריות קונספירציה הזויות: אלוהים, חייזרים, הקרן החדשה.

    1. כן, המתאבדים כתבו במכתב ההתאבדות שהסיבה העיקרית דגש על העיקרית הייתה לחץ מהעבודה וסביבת עבודה ארסית

      החקירה היא בעיקבות זה

      לגבי מה שאמרת על ששמאל אני מבקש ממך לצאת מהבועה שאתה נמצא בה ואלי כך את הזמן לשמוע את מה שהימין אומר אתה לא מכיר שום טענה של הימין או של השמרנים

      לגבי קונספירציות הינה קונספירציה מהשמאל "פיגועי התאומים היו עבודה פנימית" ו"ישראל עשתה את פיגועי התאומים" ו"ארה"ב מנהלת את דעא"ש"
      ועוד מלא קונספירציות

    2. לאלה אופק "שלנו". זו את? יש הוכחות בקישורים שהם התאבדו בגלל ההתנהגות כלפיהם. מדברת לי על עובדות והוכחות? לך יש הוכחות שכל הימנים מאמינים באמונות תפלות? זה שתכניסי חייזרים יחד עם הקרן החדשה באותו משפט לא אומר שהיא לא קיימת.

    3. לאלה אופק שכל פעם מנסה לשנות קצת את השם שלה כדי לא להשאיר עקבות. יש קונספירציות בשמאל כמו אצל אמנסטי שהאשים את ישראל שהפעילה נגדה תוכנת ריגול או קונספירציות שטראמפ הוא שלוח של פוטין. יש גם את השקרים של ה"היסטוריונים" טדי כץ ואילן פפה, ואת עוד מדברת לי על עובדות והוכחות?

  3. התופעות האלו נפוצות אצל עמותות.

    אדם כריזמטי ומוכשר מקים עמותה למטרה טוב וראויה.
    מצטרפים אליו אנשים מוכשרים.
    הארגון מתמסד, מקים מטה מסודר וסניפים.
    עם הזמן הארגון מתעייף, משקיע יותר באגו של המנהל ובבירוקרטיה ופחות בפעילות.
    העובדים הטובים והמנוסים עוזבים למקומות טובים יותר.
    שוכרים עובדות אידיאליסטיות בתנאים גרועים של העסקה זמנית ושכר נמוך (כי אין כסף, והמטרה חשובה, ורוכשים ניסיון).

    זה נפוץ. כשזה קורה בגוף שמדבר על שיוויון, זכויות וכו׳- זה מכעיס במיוחד.

    בהקשר של הרוח הליברלית של אתר מידה, זה מראה על חשיבות השוק החופשי וההיזון החוזר- כל גוף ציבורי צריך לתת דין וחשבון למישהו, או שייתנוון.

  4. מה? שמאלנים לא מקיימים את מה שהם מטיפים ל"אחר" לעשות?
    למה זה מפתיע עדיין מישהו? כל המהות שלהם זה להיחרד ממה שהם רואים במראה, ואז להכחיש, להדחיק ולצרוח על מישהו אחר שהוא כזה ..

  5. כל האירגונים מהסוג הזה חיים בעיקר כדי להיתקיים וככל שיפיקו יותר דוחות כך יקבלו יותר כסף, כיון שמדובר ב"צדיקים" הם לא צריכים מנגנוני בקרה כמו שהם דורשים מאחרים. כיון שה"תפוקה" בעבודה כזו לא ניתנת למדידה והכסף לא שלהם אלא של אידיוטים שימושיים אין חשבון לכסף וביקות ארסית על נושאים "סקסיים" נותנת יותר כסף, מכונה מושלמת יש הרבה כסף לא חייבים לתוצאות…