מחיר השנאה: 7 חברי פרלמנט פרשו מהלייבור "בגלל האנטישמיות של קורבין"

חברי הקבוצה הודיעו על הקמת סיעה עצמאית לאחר שלדבריהם המפלגה "נחטפה ע"י השמאל הקיצוני". בקהילה היהודית חוששים ורבים "שוקלים לעזוב" במקרה שקורבין יעלה לשלטון

"תרבות של בריונות וקיצוניות". מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין | Garry Knight

שבעה חברים בפרלמנט הבריטי הודיעו אמש (שני) על התפטרותם ממפלגת הלייבור והקמת סיעה עצמאית, בעקבות חששות מהתנהלותו של מנהיג המפלגה ג'רמי קורבין. בין המתפטרים נמצאת גם לוסיאנה ברגר, שנחשבה לחברת הפרלמנט היהודייה הבולטת ביותר בלייבור. ברגר הגדירה את המפלגה כסובלת מ"אנטישמיות ממוסדת", והאשימה אותה בתרבות של בריונות, קיצוניות והפחדה. "אני מתביישת ונבוכה להיות חברה במפלגה כזו", אמרה. חבר בקבוצה העצמאית החדשה, כריס לסלי, אמר כי מפלגת הלייבור "נחטפה בידי המכונה הפוליטית של השמאל הקיצוני".

בהצהרה שפרסמו, אמרו חברי הקבוצה כי המפלגה "שבעבר הייתה מחויבת לרוח הסולידריות, הסובלנות והכבוד" השתנתה ללא הכר, והביעו צער על כך ש"כיום, שנאה עמוקה לאנשים ודעות אחרות הפכה להיות נפוצה בשורות המפלגה".

מעבר לשערוריות האנטישמיות הרבות שנקשרו בשמם של בכירים בלייבור, שבעת חברי הפרלמנט ציינו גם את התנהלותו הנרפית של ג'רמי קורבין בסוגיית הברקסיט, מדיניות שלטענתם פגעה בביטחון הלאומי ובכלכלה של בריטניה. "איבדנו כל אמון בהנהגת המפלגה וביכולת שלה להוביל", כתבו.

היהודים במלכוד

עליית האנטישמיות בלייבור השפיעה גם על יהודי בריטניה, שרבים מהם היו בעבר מצביעים למפלגה באופן מסורתי. תיאו לנדאו, ששימש כשליח הסוכנות לקהילה היהודית בלונדון, אומר בשיחה עם 'מידה' כי יהודי בריטניה נמצאים היום במלכוד. "מבחינת הזהות הפוליטית הם מזדהים עם הערכים המדיניים והכלכליים של הלייבור, אבל מבחינת הזהות היהודית הם כמובן מתנגדים לאנטישמיות הרבה במפלגה. היהודים בעצם נאלצים לבחור בין הזהויות ולהחליט באיזה צד הם נמצאים", הוא מסביר.

עוד אומר לנדאו כי משיחות עם משפחות יהודיות בבריטניה בחודשים האחרונים הוא שומע כי יותר ויותר משפחות חושבות לעזוב את המדינה, וחלקן שוקלות לעלות לישראל. "מצד אחד יש פחד ותחושה שהלייבור וקורבין הפכו להיות אנטישמיים לחלוטין, ומצד שני המפלגה מתחזקת מבחינה פוליטית בגלל משבר הברקסיט והכישלון של תרזה מיי. היהודים חוששים מהאפשרות שקורבין יהיה ראש ממשלה".

כפי שדיווחנו בהרחבה בעבר, ג'רמי קורבין ומפלגת הלייבור עמדו בשנים האחרונות בליבן של מספר סערות אנטישמיות בעקבות התבטאויות של ראש המפלגה וחברים אחרים בה. כך למשל, בשנה שעברה נחשף קטע מתוך ראיון שהעניק קורבין בשנת 2011 לרשת הטלוויזיה האיראנית PressTV . באותו ראיון טען כי רשת ה-BBC  נמצאת “תחת לחץ של ממשלת ישראל” ולכן הדיווחים שלה מוטים בנוגע לאמירות כמו “ישראל היא דמוקרטיה” ו”לישראל יש את הזכות להתקיים”.

בתיעוד אחר של דברים שנשא קורבין לפני שש שנים באירוע של ארגון ‘המרכז לשיבה פלסטינית’ הוא ערך בין השאר השוואה בין השלטון הצבאי הישראלי ביהודה ושומרון לארצות שהיו תחת כיבוש נאצי ואמר: “הכיבוש הישראלי בגדה המערבית מוכר לנו האירופאים, סבלנו מכיבוש דומה במלחמת העולם השנייה, עם מחסומי דרכים, כליאה והתנהגות לא הגיונית של הצבא והמשטרה”.

מספר ימים לאחר מכן, חשף עיתון ה’דיילי מייל’ תמונות מביקור שערך קורבין בטוניסיה בשנת 2014, ובמהלכו הניח זר פרחים על קברו של עטאף בסיסו, בכיר בארגון הטרור ‘ספטמבר השחור’ וממתכנני החטיפה והרצח של 11 הספורטאים הישראלים במינכן בשנת 1972.

שורת החשיפות בשנה שעברה גרה גל של תגובות חריפות מצד הקהילה היהודית במדינה, שערכה מספר הפגנות גדולות במחאה. מרגרט הודג’, חברת פרלמנט יהודייה שכיהנה בעבר כשרה בממשלת הלייבור, אף תקפה את קורבין במהלך דיון  בבית הנבחרים והטיחה בו: “הוכחת שאתה לא רוצה אנשים כמוני במפלגה. הפעולות שלך מראות שאתה אנטישמי וגזען”.

החברים מחמאס וחיזבאללה

לג’רמי קורבין עצמו ישנה כאמור היסטוריה ארוכה מאוד של התבטאויות קיצונית וחברות עם ארגונים שנויים במחלוקת. קורבין הכריז בעבר במספר הזדמנויות כי הוא רואה בחמאס וחיזבאללה “את חבריו” וסירב לגנות אותם כארגוני טרור על אף שהוכרזו ככאלה על ידי בריטניה והאיחוד האירופי. מקרה נוסף שעורר סערה התרחש כאשר קורבין כינה את חיסולו של רב המחבלים ומנהיג ארגון אל-קאיעדה אוסמה בן לאדן כ”טרגדיה“.

בין חברי הלייבור שהתבטאו באנטישמיות תחת הנהגת קורבין היו ג’ון מקאליף, שאמר כי ישראל משתמשת בשואה כדי לקבל כספים, ויקי קירבי, שטענה כי “היטלר הוא אליל ציוני” ו”ליהודים אפים גדולים”, אייסגול גורבוז שיבחה את היטלר כ”אדם הגדול ביותר בהיסטוריה” ואת תוכניות אירן “למחוק את ישראל מהמפה”, ובוב קמפבל שרשם בדף הפייסבוק שלו כי ישראל מנהלת את דאע”ש.

סערה גדולה במיוחד התעוררה סביב חברת הלייבור נאז שאה, שהציעה תוכנית לגרש את כל יהודי ישראל לאמריקה, והוסיפה כי מעשיו של היטלר היו חוקיים. במקרה אחר קראה להצביע בסקר אינטרנטי כי “היהודים נוהרים להצביע”. קן ליוינגסטון, ראש עיריית לונדון לשעבר ואחד מיועציו הבכירים של קורבין, הגן על דבריה של שאה וטען שאינם אנטישמיים ושהיטלר למעשה תמך בציונות.

בחודש שעבר דווח בבריטניה כי בשנה האחרונה עזבו את מפלגת הלייבור כ-60 אלף חברים, מספר שצפוי לטפס בקרוב עד ל-100 אלף, וזאת בעקבות ההתבטאויות השנויות במחלוקת של מנהיג המפלגה והמדיניות שהוביל בנושא הברקסיט.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. אצלנו חברת הכנסת תמר זגנדברג עלתה לקבר של יאסר ערפת לחלוק לו כבוד. אחר כך ברוב שקרנותה הכחישה שכך עשתה.

    1. ומה שמכונה בטעות "השמאל הקיצוני" בכל העולם – זה אוסף של בורים בהסטוריה ונאיבים עד כדי טימטום קיצוני, שהביאו לעליית דיקטטורים שהרגו מיליונים בעולם – ההיפך ממה שהתכוונו. הם כמובן בבורותם לא למדו דבר מההיסטוריה – כי אם העובדות מנוגדות לדעתם, אזי יש להתעלם מהעובדות.

  2. לצערי המפלגה הדמוקרטית בארה"ב צועדת באותה דרך (עוד לא סיימה להגיע לשם, אבל תגיע תוך פחות מעשר שנים עם השלמת חילופי הדורות).

    1. למה עוד לא? אובמה יפה הנפש כבר הביא למותם של מאות אלפים כאן במזרח התיכון, וגם היה תפאורה לא רעה למסע השיבה של פוטין לימים הסובייטיים המפוארים של זכויות האדם

  3. הכל בגלל המתאזרחים המוסלמים הבריטיים