ונצואלה: 17 הרוגים בשל הפסקות חשמל, באופוזיציה מאשימים: "מאדורו רוצח"

מנהיג האופוזציה חואן גואידו: "המדינה קרסה, אין תחבורה ובתי החולים לא עומדים בעומס". מאדורו: "נפלנו קורבן למתקפת סייבר אמריקנית"

"זה רצח וסחיטה". נשיא ונצואלה מאדורו ואזרחים מפגינים | Eneas de Troya, צילום מסך

מנהיג האופוזיציה בוונצואלה חואן גואידו אמר ביום ראשון השבוע כי לפחות 17 בני אדם מצאו את מותם בשל הפסקות החשמל הנרחבות במדינה, והאשים את ממשלת ניקולס מאדורו באחריות למקרי המוות, אותם הגדיר כ"רצח".

"אי אפשר לקרוא לזה בשם אחר", אמר גואידו בראיון לרשת CNN והוסיף: "תארו לכם שבמדינה שלכם היו ארבעה ימים בלי חשמל בגלל שהממשלה גונבת את כל החשמל מתחנות הכוח. זה פשוט רצח וסחיטה".

עוד סיפר גואידו בראיון כי 16 מן המחוזות בוונצואלה נמצאים כרגע ללא חשמל בכלל, ובשישה מחוזות אחרים ישנה זרימת חשמל חלקית. לטענתו, המגזר הפרטי העסקי ספג עד כה הפסדים בגובה 400 מיליון דולר בשל השבתת החשמל. "אפשר לומר בפה מלא שוונצואלה למעשה קרסה. יש מחסור במצרכים בסייסים, אין תחבורה ציבורית. אם אין שירות בבתי החולים, גם באלה שנחשבים לטובים ביותר בעיר הבירה, תארו לכם מה המצב באזורים הכפריים", אמר.

בתי החולים קורסים

הפסקות החשמל בוונצואלה החלו ביום חמישי בשבוע שעבר כאשר כשבעים אחוזים מתושבי המדינה כולל, עיר הבירה קראקס, נותקו מהרשת לפרקי זמן שוניםו עדיין לא ברור כיצד ומתי יחודש זרם החשמל.

כתוצאה מההחשכה נרשם גל גדול של ביזה ופשעים אלימים, ובתי החולים התקשו לעמוד בקצב המטופלים שהגיעו אליהם, חלקם בסכנת חיים. גם בתי הספר ומרבית מקומות העבודה הכריזו על הפסקת פעילות, ונכון ליום שלישי בבוקר דווח על לפחות 21 בני אדם שמצאו את מותם.

הנשיא מאדורו מצידו האשים את ארה"ב בהפסקת החשמל הגדולה, וטען כי היא נגרמה בשל "מתקפת סייבר" על רשת החשמל במדינה. בנאום שנשא אתמול הבטיח כי החשמל יחזור בהדרגה בימים הקרובים. "אנחנו בדרך לניצחון גדול מהמכה הקשה שהונחתה עלינו", אמר. בוושינגטון דחו את הטענות ואמרו כי הרשלנות הפושעת של מאדורו היא הסיבה לאסון.

"מאות אלפים עלולים למות"

כפי שדיווחנו בעבר, קנה המידה של המשבר הנוכחי בוונצואלה הוא עצום ובלתי נתפס. בשנת 2018 לבדה, הכלכלה הצטמקה ב-18%. בסוף השנה שיעור האינפלציה נסק עד מיליון אחוזים,  ועל פי תחזית של קרן המטבע הבינלאומית, הוא צפוי להגיע ל-10 מיליון אחוזים כבר במחצית 2019.

בכל רחבי המדינה יש הפסקות חשמל תכופות, מחסור חמור במזון ותרופות, בעיות ביטחון אישי מתגברות ושיעורי רצח ותת-תזונה מהגבוהים בעולם. על פי דו”ח של האו”ם, יותר משלושה מיליון בני אדם נמלטו מהמדינה מאז 2015, העזיבה ההמונית ביותר בהיסטוריה של המדינה.

לפני כחודש חואן גואידו הכריז על עצמו כנשיא לתקופת ביניים ובין הדרישות שהציגו המפגינים נגד מאדורו הייתה מתן אפשרות לכניסה של סיוע הומניטארי למדינה. “מאות אלפים עלולים למות אם לא יגיע סיוע”, אמר אז גואידו ופנה למדינות השכנות בבקשה שיאפשרו לאספקה להגיע דרכן.

ארה”ב, קנדה ומספר מדינות באירופה ודרום אמריקה גייסו לצורך העניין סכום של כמאה מיליון דולר, והסיוע היה אמור להיות מועבר בדרך היבשה מקולומביה וברזיל וכמו כן דרך הים מן האי השכן קוראסאו. בתגובה לכך החליט מאדורו לחסום את הגבולות ולשלוח לאזור כוחות ביטחון, וכמו כן איים ליירט כל מטוס שינסה להעביר סיוע למדינה. לפחות שני אזרחים נהרגו במהומות ובהתנגשויות עם הצבא באזור הגבול.

הנשיא הכחיש כי ארצו זקוקה לסיוע כלשהו ואמר: "אנחנו לא קבצנים ומסוגלים לדאוג לעצמנו”. בכירים בממשלתו הגדירו את המזון שנשלח בידי ארה”ב כ”מזוהם ורקוב”, והסכימו לקבל רק מוצרים שנשלחו מרוסיה. מנגד, באופוזיציה הביעו חשש כי במידה וכספי הסיוע יעברו דרך הממשלה, מרביתם פשוט ייעלמו בידי פקידים מושחתים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. בכנות, מאוד סביר שמאדורו צודק וזה אכן חבלה של ארה"ב או מי מטעמה.