שינוי כיוון: ישראל חייבת לשים קץ לשגרת הטרור

ממשלת ישראל יכולה וצריכה לנצל את המנדט שהציבור נתן לה, ולהחזיר את הביטחון לכל חלקי הארץ

מלחמה יום-יומית. חיילים ושוטרים בזירת הפיגוע באריאל | פלאש90

כיומיים לאחר שרצח את סמ"ר גל קיידאן ואת הרב אחיעד אטינגר, חייל ואזרח שנוספו לרשימת נרצחי הטרור הערבי, חוסל שלשום המחבל עמר אבו לילא בכפר ליד רמאללה.

הלווית הרב אחיעד אטינגר ז"ל | פלאש90

התגובות במערכת הפוליטית והצבאית בסגנון "ידו הארוכה של צה"ל הגיעה גם אליו" או "נגיע לכל מחבל", לא עוררו בי אמש שום רגשות התפעלות או שמחה. אני יודע שצה"ל מסוגל לזה ולהרבה יותר מזה ועם כל הכבוד, לא צריך יד כל כך ארוכה כדי להגיע לכפר במרחק רבע שעה נסיעה מירושלים.

התגובות הללו מבליטות מציאות מרה שאנחנו חייבים להיות מודעים אליה: מדובר בסוג של אקמול שנועד קצת למתן את הכאב, להרגיע את הציבור ולשדר תחושה שהמעגל נסגר. הנה – הוא רצח ונלכד מיד. סוף פסוק. בחזרה למערכת הבחירות עד הרצח הבא.

ההתייחסות לפיגועים היא כאל אירועים נקודתיים: מחבל קם בבוקר, יוצא לבצע פיגוע, רוצח, נמלט ולבסוף נעצר או מחוסל. לפעמים מדברים על התארגנות, אבל בדרך כלל מספרים לנו שמדובר במחבל בודד, אולי אפילו עם איזה סעיף נפשי או סכסוך משפחתי שגרם לו לצאת למסע הרג.

אין התייחסות מספקת לעובדה שאנחנו נמצאים במלחמה מול אויב עם מוטיבציה והצלחות. אולי מתוך כך גם נגזרת רמת הכוננות של החיילים שנתפסים לא מוכנים למחבל שמגיח אליהם, מצליח להגיע קרוב מאוד ולפגוע בהם.

להגדיר את האויב

אתמול הגיעו גם תמונות מצומת גבעת אסף, בה נרצחו לפני חודשיים שני חיילי צה"ל, סמ"ר יובל מור-יוסף וסמל יוסי כהן. במקום הוצבו תחנות אוטובוס אטומות וממוגנות נגד ירי, כי אם אנחנו מקבלים את העובדה שמחבלים יכולים להגיע לאור יום עם רכב ולרסס חיילים ואזרחים, לפחות שיהיה מיגון.

לאחר שהתעורר זעם בקרב המתיישבים הודיע צה"ל על הסרת התחנות, אבל עצם המחשבה על הצבתן מעוררת סימן שאלה גדול מעל התנהלות הצבא ועל קבלת ההחלטות שמשאירות את זירת הלחימה אצלנו בכבישים וביישובים מול אזרחים שמנסים לחיות פה.

אז מה צריך לעשות? קודם כל להגדיר את האויב ולהתייחס לטרור כאל משהו מערכתי. מתוך כך יש לנהל את המלחמה נגדו כדי לגדוע את התופעה מהשורש ולהגיע להכרעה: שליטה במלוא השטח, תגובה חריפה על כל יידוי אבנים, החמרה בעונשם של מחבלים עד גזר-דין מוות, גירוש משפחות וחמולות שבניהן עוסקים בטרור, הריסת בתים (ולא רק קיר של חדר המחבל כששאר הבית נשאר עומד), סנקציות כלכליות נגד הרשות הפלסטינית, ענישה קולקטיבית – כל פעולה שתצמצם את היכולת ובעיקר את המוטיבציה של המחבלים.

נכון, האוכלוסייה הערבית תסבול, אבל אולי גם זה יפעיל לחץ על הנהגתה לשנות כיוון ובמקום לממן רוצחים לחשוב על אפיקים טובים יותר להשקיע את הכסף. במקביל, חובה לגבות גם מחיר בשטח ועל כל פיגוע להוסיף בניה בפועל. לא רק בהצהרות או אישור מחדש של אותן יחידות דיור, אלא חיזוק משמעותי של ההתיישבות היהודית כהצהרה ברורה שאיננו לא מתקפלים ולא נסוגים.

להחזיר את הביטחון

בינתיים ראש הממשלה מבטיח הבטחות שגם הוא וגם אנחנו יודעים שלא יקוימו. לאחר הרצח בגבעת אסף אמר נתניהו שתהיה הריסת בתי מחבלים תוך 48 שעות. זה לא קרה. אפילו צעדי התיישבות, תגובה ציונית הולמת כמו שקראו לזה פעם, לא בוצעו. מתיישבים שעלו לעמונה כתגובה לאותו פיגוע פונו במהירות ובנחישות. לאחר האונס והרצח של אורי אנסבכר ז"ל, היתה תחושה שהפעם, מול כזו אכזריות, נראה שינוי. כלום.

בכל פעם שעולות טענות כאלה, דואגים אנשיו של ראש הממשלה לומר לנו שעם השמאל היה יותר גרוע. הטיעון הזה מגוחך, כי זה לא שאנחנו הולכים לבחור במפלגת שמאל כדי לשנות את המצב. אנחנו כן מציבים דרישה לראש הממשלה לנצל את המנדט שהציבור נתן לו ולהחזיר את הביטחון לכל רחבי הארץ. חייבים לעצור את השגרה הזו של עשרות פיגועים 'קטנים' מידי יום ופיגוע רצחני אחת לשבוע או שבועיים. זה בהחלט אפשרי.


מאיר דנא-פיקאר הוא תושב בית חג"י, מורה דרך וממקימי ועד מתיישבי יהודה

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. ידו הארוכה של צה"ל השיגה את הרוצח הערבי בגלל שהיהודי האמיץ ז"ל ירה בו בכתף. והחיילים עמדו מנגד ופחדו.

  2. נראה שהכותב חוגג על קנאביס. שום דבר,אני חוזר שום דבר מההצעות שלו,לא ניתן למימוש כל עוד ישראל נשלטת ע"י הקושרים נגד הדמוקרטיה הישראלית מהדיקטטורה של בג"ץ. חובה להחזיר את האיזון בין הרשויות ובלי זה הכל חרטא.

  3. כל כך פשוט – ונכון.

    רק הערה קטנה, לדעתי לא צריך לגזור דין מוות על המחבלים, לא שלא מגיע להם.. אבל לא נראה לי שאנו כחברה מסוגלים באמת לעשות את זה ולהיות שלמים עם עצמנו, מה עוד שהתהליך ילווה בהמון עליהום תקשורתי מקומי ועולמי, כך שבסופו של דבר נראה לי שהריווח יצא בהפסדנו. מה גם שזה יאדיר אותם בעיניהם אפילו עוד יותר ממה שקורה היום.

    ועוד הערה, חובה אבל חובה לתת גב מוחלט לחיילינו במפגשים עם מחבלים, ולנצל כל סיבה ולו עם החשש הקל ביותר לסיום המפגש כשהמחבל אינו בחיים, וכמובן במידה וקורה משהו שאינו לפי חוקי הצבא, לטפל בכך, אך רק בדין משמעתי ולא בדין פלילי. שהרי בכל מקרה מדובר במחבל.

  4. כל עוד לא שוברים את בג"ץ ואת מערכת האכיפה הנסמכת לו אין סיכוי לשינוי כיוון מלא. שינוי כיוון חלקי אני מקווה שיגיע עם הרמטכ"ל החדש, אבל זה דורש לטהר את הפיקוד הבכיר בצה"ל משני דורות של מתלמדי הקרן החדשה לישראל.

    1. זה תפקידו של שר הביטחון.
      אם הוא לא עושה זאת מיוזמתו, אולי צריך לקנות לו סיגרים ושמפניה כדי שהוא ישנה את המגמה.

  5. הצבא שלנו מתנהל כאימפוטנט.
    לצבא יש חופש פעולה רחב, אך מסיבות לא מובנות בוחר לא להשתמש בו.
    אפשר להגביר את הסיורים הגלויים והסמויים, להיות יותר פעיל במחסומי פתע. צריך רק לרצות לעשות.

  6. בלי טיפול במפלגת השמאל הקיצוני בג״ץ, ידיה של הממשלה כבולות, יש לעורר את הציבור ולגרום לו להתבטא בנושא כדי ללחוץ על בג״ץ, לפעול לבחירת שר/ת משפטים שבפועל יכופף את ידו השמאלית של בג״ץ, ולא לשכוח שהנפוחים הללו יותר מכל חרדים לכבודם ומעמדם, אנשים בינוניים שאין צורך במאמץ רב כדי לגרום להם לחשוב פעמיים על המעשים המכוערים שלהם ולהרתיע אותם, לטפל בג״ץ ביד קשה ומיד!

    1. ויש מבחינתך גם חסרונות ל"טיפול" בבג"צ או שאתה יכול רק יתרונות ?

  7. הצבא ברוח מפקדיו שהוכשרו להכיל לשבלל ולנהל הוא אבוד ומבולבל. את מחיר הבלבול משלמים לוחמי השטח. אם היו כאלה מפקדים במלחמות ישראל הקודמות לא היינו מגיעים עד הלום לבטח. תבוסתנים אפאטיים חסרי מקוריות עורמה וברק הנדרשים למיגור התופעות הללו. אנו ניצבים מול אחמדים מטופשים ומאדירים את שמם כי הצליחו לפגוע בנערה או קשיש. הסמלים נושאים על גבם את האלופים ולא ההיפך. כאילו משחקים טניס במגרש הטרור מחכים בשקט לפיגוע כדי להגיב לאחריו. יש ליזום התקפות בלתי פוסקות להפריד בין יישובים ערביים לבצע מעצרים המוניים של אלפים לפגוע בצינורות הכסף ולשבש את שגרת יומם. אני לא מחדש וכל טוראי בצבא יודע מה נדרש לעשות אך כפי שנאמר במקורות:״ נרפים אתם נרפים״. הסמלים נדרשים לדרבן את האלופים השבעים והשמנים אשר כל מטרטם להגיע לסיר השומן הפנסיוני.

  8. מסכים עם תגובה מספר 8….יש לנו ממשלת
    בכיינים ופחדנים….זה לא ממשלת ימין….אלא
    חבורת חסרי אונים וברברנים ו"כוכבי טלויזיה"
    שנותנים לחלאות המין האנושי לרצוח יהודים ללא
    שום תגובה!!! נותנים למחבלים עם עפיפונים ובלוני תבערה לנצח מעצמה עם מטוסי f35!!! הגיע הזמן
    שממשלת הלוזרים תלך הביתה…ותבוא ממשלה שתחזיר
    את הביטחון לעם ישראל ונאמר אמן

    1. גיבורי המקלדת של הימין הקיצוני. אם אחד מהם היה ראש הממשלה מיד היה זורק פצצת אטום על מוסקווה, בייג'ינג וושינגטון כי המדינות האלו לא הצהירו על תמיכתן בגבולות ההבטחה, מהנילוס עד החידקל למדינת ישראל. רק הם ימין אמיתי. הממשלה בראשות נתניהו מתמרנת היטב בזירת המטענים הבינלאומית, ומה עושים אנשי הימין הקיצוני? מציגים אותה כאויב ישראל ואת המדיניות המחושבת שלה כאסון, מפני שהיא לא מצליחה להביא עכשיו מיד את כל מה שהם רוצים. לא אתפלא אם השמאל תורם כספים לארגוני הימין הקיצוני, הם עושים בשבילו יופי של עבודה.

    2. בינתיים, בכל התמרונים של נתניהו, המטענים נשארים בארץ ואנשים נהרגים מהם. כנראה שלא משנה מה יקרה ומה עוד יעשו החמאס ושאר אויבינו, המעריצים של נתניהו ימשיכו לחשוב שהאיש יודע מה שהוא עושה ולא יעלו במחשבתם את האפשרות שאולי הוא פשוט אובד עצות ורק האגו המנופח שלו מונע ממנו להכיר בזה.