550 מיל' משכורות למחבלים, 619 מיל' למשפחות ה'שהידים': תקציב הרש"פ נחשף

הרש"פ משקיעה מעל למיליארד שקלים בשנה לתמיכה בטרור. החוק לקיזוז משכורות מחבלים שיכנס לתוקף בקרוב אמור להפחית כמאה מיליון ש"ח מכספי המיסים שישראל מעבירה לרמאללה

הפגנה בעזה לזכר המחבלים שביצעו את הפיגוע בבית הכנסת בהר נוף | פלאש90

התקציב המפורט של הרשות הפלסטינית לשנת 2018 שפורסם לאחרונה חושף פרטים חדשים על ההקצבות לטרוריסטים שנעצרו ולמשפחות של פלסטינים שנהרגו או נפצעו במסגרת המאבק בישראל, רבים מביניהם גם הם מחבלים.

תקציב התמיכה הכולל של הרש"פ באסירים הוא 580 מיליון שקלים, מתוכם 543.5 מיליון עבור העברות לאסירים. אלה כוללים משכורות ל- 5,000 אסירים, תשלום קנסות שהושתו על 1200 אסירים, מענקים ל- 1500 אסירים עם שחרורם, מענקי אבטלה ל- 1,200 אסירים משוחררים, תשלומים דחויים עבור 1,000 אסירים ומשכורות ל- 5,600 אסירים משוחררים.

בנוסף לכך ישנו סכום לא מוגדר עבור אסירים משוחררים ששהו יותר מ- 10 שנים בכלא, הוצאות קנטינה ל- 6000 אסירים, והוצאות ביגוד עבור 5,000 אסירים.

סך תקציב התמיכה של הרש"פ במשפחות ה"שאהידים" והפצועים הוא 690 מיליון שקל. סכום זה משמש כדי להבטיח ש- 24 אלף משפחות "שאהידים" ופצועים המתגוררים ב"מולדת", ו-13,500 משפחות המתגוררות מחוץ ל"מולדת", יקבלו קצבה חודשית. בביטוי "מולדת" המופיע בתקציב הכוונה כנראה לשטחי ארץ ישראל.

375 משפחות זכאיות לקבל סיוע כספי מיוחד, בנוסף ל-28 אלף משפחות שזוכות לביטוח בריאות, וקצבה חודשית לנפגעי העימות בעזה ב- 2014. נוסף על כך, משמש התקציב למימון מגוון הטבות לבני משפחה כמו עליה לרגל ופטור משכר לימוד.

סכום נוסף שלא צוין בתקציב זה נכלל בתקציב כוחות הביטחון של הרש"פ, ומשמש לתשלום משכורות לחברי כוחות הביטחון שנעצרו בגין ביצוע פיגועים. גם משפחות מפגעים שנהרגו או נפצעו כאשר נמנו עם כוחות הביטחון של הרש"פ זוכות לקצבה.

תקציב הרווחה הכולל הוא 790 מיליון ש"ח והוא משמש למתן סיוע כספי ל- 118,000 משפחות, שכל אחת מהן מקבלת בין 750 ל- 1,800 ש"ח, בנוסף למגוון הטבות כמו פטור משכר לימוד ל- 80 אלף תלמידים, עזרה בביטוח בריאות וסיוע במצבי חירום, הקצבות מזון ועוד.

הלחץ גובר

הקצבת 1.27 מיליארד ש"ח (כ- 335 מיליון דולר), שהם 7% מהתקציב השנתי הכולל לשנת 2018, למחבלים הפלסטינים ול"שאהידים", משקף שוב את החשיבות המיוחסת על ידי הרשות ומנהיגותה לתמרוץ הטרור.

מחמוד עבאס | פלאש90

ככל שגובר הלחץ האמריקני והישראלי על הרשות הפלסטינית לחדול מלשלם תמריצים אלה ולבטל את החוק שעל פיו הם מתבצעים ומתייחס למחבלים כ"מגזר הלוחם של החברה הפלסטינית", מבהיר אבו מאזן שוב ושוב כי הוא אינו מתכוון לעשות זאת. "אפילו אם נישאר עם פרוטה אחת, נשתמש בה כדי לשלם את המשכורות לשאהידים ולשבויי המלחמה", התפאר עבאס בפני המועצה המרכזית של אש"ף לפני כשבועיים.

חוק טיילור פורס, המונע מארצות הברית לסייע לתקציב הרש"פ כל עוד תשלום המשכורות נמשך, כבר הביא להפסקת הסיוע האמריקני לרשות, למעט התמיכה בכוחות הביטחון הפלסטיניים. הרשות הפסידה כתוצאה מכך יותר מ- 200 מיליון דולר.

בינואר 2019 ייכנס לתוקף החוק הישראלי לקיזוז משכורות מחבלים, שאושר ביולי 2018. החוק קובע כי על מממשלת ישראל לנכות מהמסים והמכסים שהיא גובה עבור הרשות הפלסטינית ומעבירה אליה מידי חודש אחד חלקי שתים עשרה (1/12) מהסכום שהרשות מוציאה כתמריצים לטרור, בצורת שכר והטבות אחרות למחבלים שנאסרו ולמשפחות של מחבלים שנהרגו או נפצעו בשנה הקודמת, כלומר בשנת 2018. משמעות הדבר היא כי כ-100 מיליון ש"ח יופחתו מההעברה החודשית ויוחזקו בחשבון נאמנות, או אף ישמשו לפצות את קורבנות הטרור הפלסטיני.

ההשפעה הכלכלית של סנקציות אלה תהיה משמעותית, מה גם שייתכן שמדינות נוספות המסייעות לפלסטינים ינקטו צעדים דומים. סביר שההנהגה הפלסטינית תמשיך לדבוק בעתיד הנראה לעין בביצוע התשלומים למחבלים ותתנגד ללחצים, אך אם אלה יימשכו, ייתכן שברש"פ ייאלצו לשקול מחדש את מדיניותם.


תת-אלוף (מיל‘) יוסי קופרווסר כיהן כמנכ”ל המשרד לעניינים אסטרטגיים, ועמד בראש חטיבת המחקר של אמ”ן. כיום הוא חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 תגובות למאמר

    1. אני מחזק את ידך: התרגום לאנגלית, צרפתית וגרמנית והפצת מידע זה ברבים מחוץ לגבולות ארצנו חייב להיעשות ובמהרה.

  1. למה החוק הישראלי מקזז רק 1/12? כלומר, שאר 11 החלקים של סיוע עקיף לטרור דרך משינת ישראל, הוא לגיטימי?

    1. כנראה שחוק איסור הלבנת הון ומימון טרור חל רק על האזרחים משלמי המסים ולא על המדינה שמקבלת את המסים ושולחת למחבלים.
      לטיפשות של היהודים אין גבול.

  2. נראה לי שמדינת ישראל משקיעה יותר מהפלסטינים במחבלים.למיטב הבנתי בבתי הכלא הם מקבלים יחס סביר עם ארוחות בזמן, לימודים אקדמאיים באוניברסיטה הפתוחה, שידורי טלוויזיה לבקשתם ועוד.ואת כל זה עושה מחשש למהומות בבתי הכלא.
    קודם כל שמדינת ישראל תקטין את ההשקעה במחבל הפלסטיני ואחר כך תדרוש את גם מהצד השני.

    1. כדאי לחשוב על גביית הוצאות שהייה בכלא מכל מחבל.

  3. חקי חיון , ישנו הבדל בכל מקרה כולו בין שהידיות ושהידים לבין טרוריסטים. טרוריסטים הם נאצים והשטן בהתגלמותו ואילו מתאבדים ומתאבדות או בני אדם נקבות וזכרים המבצעים פעולות שמותירות אותו ואותם פגועי נפש או גוף או פצועים או מוגבלים או נכי או משותקים או גורמים לו ליפול בשבי או להיכלא בבית סוהר וכדו' כל אלה הם אינן ואינם טרוריסטים אלה הם לפי אמונתם נלחמים למען משפחתם או קהילתם או מדינתם כפי שהיפנים הקאמיקזה האמינו שהם עושים וכפי שיהודי המחתרות עשו לפני קום מדינת ישראל. במאבק כמו במאבק במלחמה כמו במלחמה בני אדם אינם משליכים סוכריות אחד על השני אלא משליכים אש גופרית ותמרות עשן.

  4. בושה למדינת ישראל שהקימה את רשות הטרור הפלסטינית, ובושה גדולה יותר שישראל מממנת אותה ולא עושה דבר לפירוקה ולחיסול מנהיגיה.

    1. במלחמה כמו במלחמה. אכן צודק הכותב האנונימי בהגדירו את המאבק הערבי כמאבק לאומי. אולם יש שתי טעויות בהשוואה
      א. המחתרות היהודיות נמנעו מלפגוע בלא מעורבים.
      ב.הגדרת הרשות ה"פלשתינית" כישות לוחמת צריך שתיענה על ידי המדינה בדרך שמגיבים למלחמה. היינו גם ראשי החמאס והרש"פ אינם אלא מטרות צבאיות וכמו כן הערבים המשתתפים בתמיכה במלחמתם של המחבלים ראוי שהמדינה תתייחס אליהם כאל אויבים פעילים היינו גירושים, הגבלת תנועה, אי מתן רשיונות עבודה בישראל הפצצת מתקנים כלכליים, פגיעה בכבישים וגשרים וכיו"ב

  5. רוני, אני חוזר על ההסבר:
    שני כדורים כל בוקר לפני הקפה ואחד בערב אחרי הארוחה.
    ברור?

  6. נראה שמקזזים את כל הסכום. יש טעות בכותרת. תקראו בגוף הכתבה, כתוב בפירוש שמקזזים כל חודש 1/12 מהתקציב השנתי.

  7. לא ברור לי מדוע אנו עדיין מאפשרים לראשות הפלשתינית של אש"פ להתקיים. האם לא הגיע העת לפרק את הרשות הפלשתינית ולהוציא את אש"פ ומרכיביו אל מחוץ לחוק, לצמיתות?

    יש מי שישאל: אז מה יבוא במקום הראשות הפלשתינית? תשובתי ברורה: ראשית, מדינת ישראל צריכה להחיל את חוקיה על כל מה שמכונה עתה שטחי C. שנית, מדינת ישראל תמנה מושלים מקומיים/אזוריים בהתאם לנסיבות. מושלים אלה שיהיו כפופים לממשלת ישראל יהוו אף את ועדת ההיגוי שתקים את האוטונומיה הערבית,או באנגלית (Arab Autonomy Area (AAA בשטחי A ו-B. אל שטחים אלה, בשלב מאוחר יותר יתווספו אף הישובים הערביים במשולש ועמק עירון וכמו כן שכונות/כפרים ערביים הסובבים את ירושלים.

    דבר אחד חייב להיות ברור לנו ולאחרים לכל אורך הדרך: הכוונה היא לקדם שלום, ביטחון, גאווה ציבורית ושגשוג כלכלי לכולם, יהודים וערבים כאחד.

  8. המדינה חייבת להגן על תושבי ההתיישבות.לרענן נהלי פתיחת אש ומתן היתר לירי במחבל על מנת להרוג.חיסול המחבלים בטרם יציאתם קרי סיכול.חימוש המתיישבים.חיוב בקורס ירי.מיגון מסיבי.גידור חזק.שימוש במצלמות ורחפנים.כלבים.וביצור התחנות.והעמדות.חלוקת אפודי מגן לכל החיילים.ומגן צוואר נגד דקירה.וכל מה שניתן למנוע ולהגן.כבישים נפרדים.תחבורה משופרת.סיורי רכב.וכדומה

  9. האמת היא שישראל הפכה למדינה מעודדת טרור כשהיא משלמת מיליארדים לרוצחים הג'יהאדו נאצים שלנו. של חיילי צהל.
    זו עוד עובדה, עוד זווית להראות, איך הממשלה/צהל הפך לצבא הכי לא מוסרי בעולם כלפי חיילי צהל.

    1. השיג והשיח העיתונאי הפוליטי והאקדמי חודר למוחם של רבים מדי בישראל. הערבים בישראל הינם ישות זרה שהובאה לכאן על ידי הבריטים והתורכים כדי למנוע הקמת מדינת יהודים כפי המשתמע מספר הספרים ומהחלטות הבינלאומיות שנגזרו ממנו (סן רמו וחבר הלאומים אגב, החלטות שאין דרך לבטלן על פי החוק הבינלאומי גם אם כל האו"ם פה אחד עם מועצת הבטחון יתמכו בביטול) בהתאם עם כל החובה להתייחס בדרך אנושית כלפי בני אדם אין הדבר הזה חל בפשטות על הערבים בארץ ישראל מכמה טעמים
      א. הם שותפי גזל של הזכויות הלאומיות התנכיות וההיסטוריות על ארץ ישראל .
      ב. הם מתנהלים ברובם במתכונת של תמיכה בטרור בפעולות עצמן ובסיוע מושגי כלכלי ופוליטי.
      השאיפה שלנו כיהודית צריך שתהיה למצוא את הדרך להורישם. זה בוודאי לא על ידי מה שעושה המימשל, ממש ההיפך הגמור, היינו התעלמות מהפרות החוק של הערבים במדינה בבניה בתעודות רפואיות בתאונות דרכים בתשלומים אל ומהביטוח הלאומי פוליגמיה, השתלטות על מקרקעין וכיו"ב.